Bu kullanım kılavuzunu, modelin kullanımına alışmak
ve de çocuğunuza doğru, güvenli ve eğlenceli sürüşü
öğretmek için dikkatlice okuyunuz. Daha sonraki
herhangi bir gereksinim için kılavuzu saklayınız.
Aracın ilk kullanımında bataryayı 18 saat şarjda
tutunuz. Bu işlemin yapılmaması, bataryada telafisi
mümkün olmayan zararlara sebep olabilir.
• 3 - 8 yaş
• 2 kişilik araç
• 1 adet 12V 12Ah doldurulabilir sızdırmaz kurşun
batarya
• 2 adet motorlu çekici tekerleği
• 2 adet 240 W motor
• 1. viteste 3,2 Km/s hız
• 2. viteste 6,5 Km/s hız
• Geri viteste 3,2 Km/s hız
Peg Perego istediği zaman bu yayında tanıtılmış
modellere, teknik veya şirket içi sebeplerden dolayı
değişiklik yapma hakkını saklı tutar.
PEG PEREGO® bu ürünü tercih ettiğiniz için
size teşekkür ediyor. 50 yılı aşkın bir süredir
PEG PEREGO çocukları gezmeye götürüyor;
doğar doğmaz o meşhur bebek arabaları ve
pusetleri ile, daha sonra ise pedallı veya
bataryalı eşsiz oyuncak arabaları ile.
Peg Perego dünyasındaki tüm ürün serisini,
yenilikleri ve diğer bilgileri sitemizde
bulabilirsiniz:
www.pegperego.com
ÜRÜN ADI
Polaris Sportsman 700 TWIN
ÜRÜN TANIMLAMA KODU
IGOD0048
REFERANS DÜZENLEMELER (esas)
88/378/CE sayılı Genel Oyuncak Güvenliği Direktifi
Standart No. EN71 / 1 -2 -3
Standart No. EN62115
2004/108/CE sayılı Elektromanyetik Uyum Direktifi
Standart No. EN55022 – EN55014
2003/108/CE sayılı RAEE Avrupa Direktifi
2002/95/CE sayılı RoHS Avrupa Direktifi
2005/84/CE sayılı Ftalein Direktifi
Yolda seyir konusundaki trafik düzenlemelerine
uygun olmadığından dolayı kamuya açık yollarda
seyir edemez.
UYGUNLUK BEYANI
Peg Perego S.p.A., söz konusu ürünün şirket
bünyesinde gerekli testlere ve yürürlükteki yasal
düzenlemelerin öngördüğü bağımsız laboratuar
testlerine tabi tutulduğunu, kendi sorumluluğu
altında, beyan etmektedir.
VERİLİŞ YERİ VE TARİHİ
İtalya -20. 10.2008
Peg Perego S.p.A. via A. De Gasperi, 50
20043 Arcore (MI) – ITALIA
TÜRKÇE
UYGUNLUK BEYANI
ÖNEMLİ BİLGİLER
att arbetena inuti den har avslutats. Fordonet är
nu färdigt att användas.
FORDONETS EGENSKAPER OCH
ANVÄNDNING
39 •TRYCKKNAPP FÖR SIGNALHORN.
40 •GAS /BROMSPEDAL: genom att släppa
gaspedalen med foten sätt bromsen automatiskt
i funktion.
41 •VÄXELSPAK: fordonet är försett med tre
hastigheter. VARNING: när fordonet tas ur från
förpackningen kör det endast på den 1:a växeln
(1) och på backväxeln (R). För att använda den
2:a hastigheten (2) gör Du på följande sätt:
42 •Skruva helt och hållet fast spärren för den andra
hastigheten på det sätt som visas på bilden i
följande figur.
43 •1-R: spärren för den andra hastigheten skjuter ut
från karosseriet och hindrar växelspaken att
ställa in sig i den andra hastigheten. 1-2-R:
spärren för den andra hastigheten är helt och
hållet tillbakadragen i karosseriet och
växelspaken kan sänkas.
BYTE AV BATTERIET
44 •För att byta ut batteriet lyfter Du upp sadeln,
öppnar luckan till batterifacket, tar ut batteriet
och frånkopplar kontakterna.
45 •Byt ut batteriet, anslut på nytt kontakterna och
stäng det hela.
LADDNING AV BATTERIET
VARNING: LADDNING AV BATTERIET OCH ALLA
INGREPP PÅ DET ELEKTRISKA SYSTEMET MÅSTE
UTFÖRAS AV VUXNA PERSONER.
BATTERIET KAN LADDAS UTAN ATT MAN BEHÖ
VER TA UR DET UR LEKSAKEN.
46 •Koppla bort kontakten A på det elektriska
systemet från kontakten B på batteriet genom
att trycka på sidorna.
47 •Sätt i batteriladdarens stickpropp i ett
hushållsuttag genom att följa de instruktioner
som finns bifogade. Anslut kontakten B till
kontakten C på batteriladdaren.
48 •Efter att laddningen har fullbordats kopplas
batteriladdaren bort från hushållsuttaget,
därefter bortkopplas kontakten C från
kontakten B.
49 •För in kontakten B helt och hållet, tills
snäppanslutningen utlöses, i kontakten A. Kom
alltid ihåg att stänga och låsa fast sadeln med
säkerhetsskruven när operationerna har
avslutats.
HUR RESERVDELARNA BYTS UT
För att undvika att sända hela fordonet till
servicetjänsten, beskrivs i det följande de åtgärder
som är nödvändiga för utbytet av vissa delar.
50 •STYRET: för att byta ut styret öppnar Du sadeln,
tar bort batteriet och sticker in handen i
batterifacket fram till styrmekanismens spak.
51 •Tryck på de två knapparna för lossning av styret
som sitter på styrmekanismens spak och ta
samtidigt styret genom att dra uppåt. Observera:
det är nödvändigt med två personer för att
utföra detta moment.
52 •VÄXELSPAK: för att byta ut hela
växelspaksenheten öppnar Du sadeln, tar bort
batteriet och vänder fordonet på ena sidan.
Skruva loss de två skruvarna på botten i
punkterna 1 och 2, som visas på ritningen, och
med hjälp av en tång drar Du ut
ledningshållarklämman (3).
53 •Vänd på nytt fordonet så det står på de fyra
hjulen. Ställ in växelspaken på den andra
hastigheten (se figurer 42 och 43) och skruva
loss fästskruven. Ta ut växelspaken.
54 •För in handen i batterifacket och ta ut
växelspakens inre enhet.
55 •Skilj de två beståndsdelarna på det sätt som
visas i figuren.
56 •Återmontering: sätt på nytt ihop de två delarna
och sätt tillbaks växelspaksenheten inne i
batterifacket genom att föra in de två stiften i
hålen på karosseriet och samtidigt dra de
elektriska ledningarna från fordonets botten.
Observera: var noga med det elektriska
systemets ledning som ska gå från sitt säte till
basen på växelspaksenheten (se figuren). Placera
fordonet på ena sidan. Skruva på nytt fast de två
fästskruvarna på växelspakens spärr, sätt tillbaka
ledningshållarklämman med snäpputlösning på
botten. Sätt tillbaks fordonet på de fyra hjulen
och sätt in växelspaken i sitt fäste. Växelspaken
ska vara inställd på den andra hastigheten.
Skruva på nytt fast skruven.
OBSERVERA
MONTERINGSARBETET FÅR ENDAST UTFÖRAS
AV VUXNA PERSONER.
VAR FÖRSIKTIG NÄR DU TAR UT FORDONET UR
FÖRPACKNINGEN.
ALLA SKRUVAR OCH SMÅ DELAR FINNS I EN
PÅSE INNE I FÖRPACKNINGEN BATTERIET KAN
EVENTUELLT REDAN SITTA I FORDONET.
MONTERING
1 • Ta bort papprofilen från fordonets främre del.
2 • Använd den borttagna papprofilen för att hålla
karosseriets bakre del upplyft från hjulen genom
att placera den ovanpå ett bakhjul på det sätt
som visas i figuren.
3 • Lyft båda de bakre fjädringarna tills de riktas in
med hålen på karosseriet.
4 • Ta bort papprofilen så att fjädringarna kan infogas
på ett perfekt sätt i karosseriet.
5 • För att sätta fast fjädringarna på karosseriet
sätter Du in fäststiften i fjädringarnas övre hål
med kilarna vända vertikalt (se detaljritning).
6 • Fullborda fastsättningen genom att sätta
verktyget i plast på stiften och slå in dem helt
och hållet.
7 • Avlägsna skyddspropparna från framhjulens axlar.
8 • Sätt i en stor underläggsbricka på axeln.
9 • Sätt i ett av de två hjulen och var härvid
uppmärksam på ritningen för slitbanan som ska
vara riktad på det sätt som visas i figuren.
10 •Sätt i en liten underläggsbricka och muttern.
11 •Fäst muttern på ett stadigt sätt med hjälp av
nyckeln som medföljer.
12 •Sätt fast mutterskyddet genom att trycka fast
det. Upprepa momenten från figur 8 för den
andra sidan.
13 •Montera den främre stötfångarens 2 delar ned de
2 medföljande skruvarna, som visas på bilden.
14 •Placera stötfångaren på fordonets främre del, för
in den och tryck ner ovandelen ända tills den
kilas fast i den nedre delen.
15 •Skruva fast stötfångarens övre del med de två
medföljande skruvarna.
16 •Fortsätt att skruva fast den med ytterligare 2
skruvar i den nedre delen.
17 •Klistra fast silveretiketten i karosseriets fäste på
det sätt som visas i figuren.
18 •Sätt fast baklyktan tills det hörs ett ”klick”
genom att föra in den uppifrån och ner.
19 •Placera det högra handtaget i fordonets bakre
del och skruva fast det med de 2 medföljande
skruvarna. Upprepa manövern för vänster
handtag. Varning: handtagen är olika, säkerställ
genom att kontrollera deras insida.
20 •Sätt i de 2 pluggarna i handtaget, för in den nedre
delen av pluggen i sätet (1) och tryck på den
övre delen (2). Upprepa manövern på det andra
handtaget.
21 •Sätt fast proppen på bränsletanken genom att
trycka fast den.
22 •Sätt i de två handskydden genom att rikta in
hålen på handskydden med hålen på styret.
23 •Sätt fast handskydden genom att skruva fast de
två skruvarna.
24 •Blöt handtagen invändigt med flytande tvål och
för in dem på styrstångens armar.
25 •För in styrstången till det hörs ett ”Klick”.
Observera: om styrstången skulle lossa, hänvisas
till figurerna 50 och 51.
26 •Skruva loss skruven och ta bort glaset från
instumentbrädan.
27 •Ta ut instrumentbrädan med batterihållaren.
28 •Sätt i två stavbatterier på 1,5 V – batterierna
ingår ej – i det särskilda batterisätet och var
noga med att utgå från polariteten för
isättningen.
29 •Sätt tillbaks instrumentbrädan på platsen på
styret och klistra fast etikett nummer 21 innan
glaset sätts tillbaka.
30 •Vrid sadelns spärr till läget som anges på bilden
och lyft därefter sadeln. A: sadeln är låst, B:
sadeln är lossad (Observera: vrid spärren i
vertikalt läge tills sadeln lossas).
31 •Tryck batterispärren nedåt och öppna luckan till
batterifacket.
32 •Lyft locket på batterifacket och ta bort det.
33 •Lyft upp batterispärren så att batteriet lossas.
34 •Ta ut batteriet.
35 •Anslut kontakterna på batteriets och det
elektriska systemets ledningar.
36 •Sätt tillbaks batteriet i sitt fack, sänk
batterihållaren tills batteriet låses med spaken
som markerats i figuren.
37 •Sätt tillbaks locket på batterifacket.
38 •Stäng på nytt luckan till batterifacket och sadeln.
VARNING: stäng och sätt alltid fast sadeln efter
MONTERINGSINSTRUKTIONER