Toro Twister 1600 Utility Vehicle Användarmanual

Typ
Användarmanual
Bruksanvisning
Sewdish (S)
Form No. 3327-875
Twister 1600
Nyttofordon
Modellnr 12004 – Serienr 220000001 och uppåt
Modellnr 12004TC – Serienr 220000001 och uppåt
2
Med ensamrätt
Tryckt i USA
2002 The Toro Company
8111 Lyndale Avenue South
Bloomington, MN 55420–1196
Motoravgaserna från denna produkt innehåller
kemikalier som den amerikanska delstaten
Kalifornien erkänner orsakar cancer, fosterskador
och andra fortplantningsskador.
Varning
Viktigt Motorn i denna maskin är inte utrustad med en
gnistsläckare. Enligt avsnitt 4442 i Kaliforniens Public
Resource Code är det ett brott att använda eller köra denna
motor på skogstäckt, busktäckt eller grästäckt mark vilket
anges i CPRC 4126. Andra stater eller federala områden
kan ha liknande lagar.
Detta tändningssystem överensstämmer med
bestämmelserna i kanadensiska ICES-002.
Den bifogade motorhandbok tillhandahålles för
information som avser den amerikanska
miljömyndighetens – Environmental Protection Agency
(EPA) och Kaliforniens lagstiftning för utsläppskontroll
för utsläppssystem, underhåll och garanti.
Förvara denna motorhandbok tillsammans med din
enhet. Byt ut denna motorhandbok om den skulle
skadas eller bli oläslig. En extra bruksanvisning kan
direktbeställas från motortillverkaren.
Innehåll
Sida
Introduktion 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhetsföreskrifter 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Före körning 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Under körningen 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Underhåll 6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lutningsdiagram 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhets- och instruktionsdekaler 9. . . . . . . . . . . .
Specifikationer 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Allmänna specifikationer 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Extra utrustning 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Reservdelar 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontrollera oljenivån i vevhuset 13. . . . . . . . . . . . . .
Bränsletank 13. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontrollera bromsvätskenivån 14. . . . . . . . . . . . . . . .
Kontroll av däcktryck 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontroll av transmissionsoljan 14. . . . . . . . . . . . . . . .
Sida
Körning 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerheten främst 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Reglage 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontroller före start 16. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Starta motorn 17. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stanna fordonet 17. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Parkera fordonet 17. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lastflak 17. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Flakskyddets spärrhakar 18. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Inkörning av nytt fordon 18. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Transport av fordonet 18. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lastning av lastlådan 18. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bogsering av fordonet 19. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dragning av släp 19. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Underhåll 20. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rekommenderat underhåll 20. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tung drift 21. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stöttning med domkraft 21. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontroll och justering av neutralläget 22. . . . . . . . . .
Service av motoroljan 22. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rengöring av motorns kylarområden 23. . . . . . . . . . .
Underhåll av luftrenaren 24. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Smörjning av maskinen 25. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Service av bromsarna 25. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kontroll av däcken 26. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Justering av den främre fjädringen 26. . . . . . . . . . . . .
Justering av framhjulens skränkning 26. . . . . . . . . . .
Service av drivremmen 27. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Service av bränslesystemet 28. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tändstift 28. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byte av växellådsvätskan 29. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byte av säkringar 29. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byte av glödlampor i strålkastarna 30. . . . . . . . . . . . .
Service av batteriet 30. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tvätta fordonet 31. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Elschema 32. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
Introduktion
Läs bruksanvisningen noga så att du lär dig att använda och
underhålla produkten på rätt sätt. Informationen i
bruksanvisningen hjälper dig och andra att undvika
personskador och skador på produkten. Även om Toro
konstruerar och bygger säkra produkter så är det du som är
ansvarig för att produkten används på ett korrekt och säkert
sätt.
Kontakta en auktoriserad återförsäljare eller Toros
kundservice och ha produktens modell- och serienummer
till hands om du har behov av service, Toro originaldelar
eller ytterligare information. Figur 1 visar var du finner
produktens modell- och serienummer.
1
m–6044
Figur 1
1. Plats för modell- och serienummer
Anteckna produktens modell- och serienummer här
nedanför så är de lätta att hitta.
Modellnr:
Serienr:
I bruksanvisningen används särskilda
säkerhetsmeddelanden för att ange potentiella risker och
hjälpa dig och andra att undvika personskador och i värsta
fall dödsfall. Fara, Varning och Försiktighet är nyckelord
som används för att ange risknivå. Var ytterst försiktig
oavsett risknivån.
Fara anger stor fara som leder till allvarlig personskada
eller döden om föreskrifterna inte följs.
Varning anger fara som kan leda till allvarlig personskada
eller dödsfall om föreskrifterna inte följs.
Försiktighet anger fara som kan leda till mindre eller
medelsvår personskada om föreskrifterna inte följs.
Två andra ord används också för att markera information.
Viktigt ger läsaren speciell mekanisk information och
Observera: betonar allmän information som bör ges
särskild uppmärksamhet.
Säkerhetsföreskrifter
Felaktig användning eller felaktigt underhåll från
förarens eller ägarens sida kan leda till personskador.
För att minska risken för skador ska dessa
säkerhetsanvisningar följas och symbolen
alltid
uppmärksammas, vilken betyder FÖRSIKTIGHET,
VARNING eller FARA – ”anvisning för
personsäkerhet”. Följs inte anvisningarna kan detta
leda till personskador eller dödsfall.
Fordonet får inte köras på motorvägar och är inte
heller utformat, utrustat eller tillverkat för att
köras på offentliga gator, vägar eller motorvägar.
Varning
Före körning
Kör endast maskinen efter att du har läst och förstått
innehållet i denna bruksanvisning.
Låt aldrig barn köra fordonet. Samtliga personer som
kör fordonet ska inneha körkort för motorfordon.
Låt aldrig någon annan vuxen köra fordonet utan att
han/hon först har läst och förstår bruksanvisningen. Se
till att samtliga förare är fysiskt och mentalt kapabla att
köra fordonet.
Fordonet är endast utformat för att bära dig, föraren och
en passagerare i det säte som tillhandahållits av
tillverkaren. Ta aldrig upp någon annan passagerare på
fordonet.
Kör aldrig fordonet om du är påverkad av alkohol,
läkemedel eller andra droger. Även receptbelagda
läkemedel och huvudvärkstabletter kan orsaka slöhet.
Kör inte fordonet när du är trött. Se till att ta pauser
med jämna mellanrum. Det är mycket viktigt att du är
uppmärksam hela tiden under arbetets gång.
Bekanta dig ordentligt med reglagen och lär dig att
stanna motorn snabbt.
Håll alla skydd, säkerhetsanordningar och dekaler på
plats. Om några skydd, säkerhetsanordningar eller
dekaler är trasiga, oläsliga eller skadade reparerar du
eller byter ut dem innan körning.
4
Bär alltid ordentliga skor. Kör inte maskinen i sandaler,
tygskor eller gymnastikskor. Bär inte löst sittande plagg
eller smycken som kan fastna i rörliga delar och orsaka
personskador.
Det rekommenderas att man använder skyddsglasögon
och långbyxor.
Undvik att köra maskinen när det är mörkt, i synnerhet i
okända områden. Om du måste köra när det är mörkt
bör du köra försiktigt, använda strålkastarna och t.o.m.
överväga att använda extra lampor.
Var ytterst försiktig när du kör runt människor. Var
alltid uppmärksam på var kringstående kan befinna sig.
Kontrollera alltid fordonets angivna områden som
nämns i bruksanvisningens avsnitt om förberedelser
före start, innan du börjar använda fordonet. Använd
inte fordonet om något är fel. Se till att problemet
åtgärdas innan fordonet eller redskapet används igen.
Var försiktig vid hantering av bensin eftersom det är
mycket lättantändligt.
Använd en godkänd bensindunk.
Avlägsna inte locket från bränsletanken när motorn
är varm eller igång.
Rök aldrig när du handskas med bensin.
Fyll bränsletanken utomhus och till ca 25 mm under
tankens ovankant (påfyllningsrörets nedersta del).
Fyll inte på för mycket.
Torka upp all utspilld bensin.
Under körningen
Motoravgaser innehåller koloxid, ett luktfritt,
dödligt gift som är livshotande.
Kör inte motorn inomhus eller i ett slutet
utrymme.
Varning
Föraren och passageraren ska förbli sittande så länge
fordonet är i rörelse. Föraren ska hålla båda händerna på
ratten när detta är möjligt och passageraren ska använda
de avsedda handtagen. Håll alltid armar och ben
innanför fordonsstommen.
Kör långsammare och gör mindre tvära svängar när du
har en passagerare. Kom ihåg att din passagerare inte
kan förutse att du ska bromsa eller svänga och kan vara
oförberedd.
Var alltid uppmärksam på och undvik låga passager som
kan utgöras av t.ex. trädgrenar, dörrposter och
gångbroar. Se till att det alltid finns tillräckligt med
utrymme ovanför fordonet så att detta och ditt huvud är
fria.
Lägg alltid växeln i neutralläge och ansätt
parkeringsbromsen innan du går ifrån ett fordon som
går på tomgång, så att fordonet inte ”kryper”.
Om fordonet inte körs på ett säkert sätt kan följden bli
olyckor, vältning och allvarliga personskador eller i
värsta fall dödsfall. Kör försiktigt. För att undvika
vältolyckor eller förlust av kontrollen bör du:
Vara extra försiktig och minska hastigheten vid
obekanta områden eller på områden där det
förekommer stora förändringar av
markbetingelserna eller markens lutning.
Se upp för hål eller andra dolda faror.
Vara extra försiktig när du kör fordonet på våta
underlag, under svåra väderförhållanden, vid högre
hastigheter eller med full last. Bromstid och -sträcka
ökar med full last.
Undvika att stanna och starta plötsligt. Byt inte
körriktning från bakåt till framåt eller framåt till
bakåt utan att stanna helt mellan bytena.
Sakta ner innan du svänger. Undvik skarpa svängar
och häftiga rörelser eller andra farliga manövrer
som kan få dig att tappa kontrollen över fordonet.
Se till att ingen står bakom fordonet vid tippning
och att du inte tippar lasten på någons fötter. Ta loss
flakskyddets spärrhakar på sidan av lådan, ej baktill.
Endast använda bara fordonet när lastlådan är nere
och spärrad.
Titta bakåt och försäkra dig om att ingen finns
bakom dig innan du backar. Backa långsamt.
Se upp för trafik när du kör nära vägar och korsar
vägar. Lämna alltid företräde till fotgängare och
andra fordon. Detta fordon är inte konstruerat för att
köras på gator eller motorvägar. Ge alltid tecken när
du ska svänga eller stanna tillräckligt tidigt så att
andra vet vad du tänker göra. Följ alla trafikregler
och bestämmelser.
Fordonets el- och avgassystem kan frambringa
gnistor som kan antända explosiva material. Kör
aldrig fordonet i eller i närheten av områden där det
finns damm eller ångor som är explosiva i luften.
Rör inte motorn eller ljuddämparen medan motorn är
igång eller kort efter att den har stängts av. Dessa delar
kan vara tillräckligt heta för att orsaka brännskador.
Om maskinen skulle vibrera onormalt ska du stanna
omedelbart, vänta tills all rörelse har upphört och
undersöka om det finns några skador på fordonet.
Reparera alla skador innan du återupptar arbetet.
5
Innan du kliver ur sätet:
A. Stanna maskinen.
B. Dra åt parkeringsbromsen.
C. Vrid tändningsnyckeln till OFF.
D. Ta ut nyckeln ur tändningen.
Observera: Om fordonet befinner sig på en sluttning bör
du blockera hjulen efter att ha klivit ur sätet.
Bromsning
Sakta ner innan du närmar dig ett hinder. Detta ger dig
extra tid att stanna eller vända. Om du kör på ett hinder
kan fordonet och dess innehåll skadas. Framför allt kan
det skada dig och din passagerare.
Fordonets bruttovikt (GVW) har en stor inverkan på din
förmåga att stanna och/eller svänga. Tunga laster och
redskap gör det svårare att stanna eller svänga med ett
fordon. Ju tyngre last, desto längre tid tar det att stanna.
Sänk hastigheten om lastlådan har avlägsnats och fordonet
inte är utrustat med något redskap. Bromsegenskaperna
ändras och snabba stopp kan få bakhjulen att låsa sig,
vilket kan påverka din kontroll över fordonet.
Gräs och trottoarer blir halare när de är våta. Det kan ta
2 till 4 gånger så lång tid att stanna på våta underlag
som på torra underlag. Om du kör genom tillräckligt
djupt vatten för att göra bromsarna våta kommer de inte
att fungera ordentligt förrän de är torra. Efter att ha kört
genom vatten bör du testa bromsarna för att kontrollera
att de fungerar som de ska. Om de inte gör det ska du
köra långsamt samtidigt som du trampar lätt på
bromspedalen. Detta torkar ut bromsarna.
Körning på sluttningar
Om du kör fordonet i en sluttning kan det välta
eller rulla bakåt eller så kan du få motorstopp och
förlora framfart i sluttningen. Detta kan leda till
personskador.
Kör inte i backar vars lutning överstiger 12.
Öka inte farten snabbt och tvärbromsa inte när du
backar nedför en sluttning, i synnerhet med last.
Om du får motorstopp eller förlorar framfart i
en sluttning backar du långsamt rakt nedför
sluttningen. Försök aldrig att vända fordonet.
Kör aldrig tvärs över en brant sluttning. Kör alltid
rakt uppför eller nedför eller kör runt sluttningen.
Undvik att svänga i sluttningar.
Minska fordonets last och sänk hastigheten.
Undvik att stanna i sluttningar, i synnerhet med
last.
Varning
Dessa extra försiktighetsåtgärder måste vidtas när man kör
med fordonet på en sluttning:
Sakta ner innan du börjar köra uppför eller nedför en
sluttning.
Om du får motorstopp eller börjar förlora framfart när
du kör uppför en sluttning ska du gradvis ansätta
bromsarna och långsamt backa rakt nedför sluttningen.
Det kan vara farligt att svänga medan du kör uppför
eller nedför en sluttning. Om du måste svänga medan
du kör i en sluttning ska detta göras långsamt och
försiktigt. Gör aldrig skarpa eller snabba svängar.
Tunga laster påverkar stabiliteten. Minska lastens vikt
och sänk hastigheten när du kör i sluttningar eller om
lasten har en hög tyngdpunkt. Surra fast lasten för att
hindra den från att glida.
Undvik att stanna i sluttningar, i synnerhet med last. Det
tar längre tid att stanna i nedförsbacke än att stanna på
ett jämnt underlag. Om du måste stanna fordonet bör du
undvika plötsliga ändringar i hastighet vilket kan leda
till att fordonet tippar eller rullar bakåt. Tvärbromsa inte
om du rullar bakåt eftersom detta kan få fordonet att
välta.
Kör rakt upp och ner i sluttningar när det är möjligt.
Vi rekommenderar starkt att du installerar tillbehöret
vältskydd när du kör i kuperad terräng.
Körning i ojämn terräng
Sänk hastigheten och minska lasten när du kör i ojämn
terräng eller mark samt nära trottoarkanter, hål och andra
plötsliga terrängförändringar. Laster kan glida och göra
fordonet ostadigt.
Vi rekommenderar starkt att du installerar tillbehöret
vältskydd när du kör i ojämn terräng.
Plötsliga ändringar i terräng kan få ratten att röra
sig hastigt vilket kan resultera i hand- och
armskador.
Sänk hastigheten när du kör i ojämn terräng
och nära trottoarkanter.
Håll löst i rattens ytterkant. Håll inte händerna
på rattens ”ekrar”.
Varning
6
Lastning och tippning
Lastens och passagerarens vikt och position kan ändra
fordonets tyngdpunkt och hanteringen av fordonet. Följ
dessa riktlinjer för att undvika förlust av kontrollen och
personskador:
Transportera inte laster som överstiger
lastbegränsningarna som återges på fordonets
viktetikett. Se Specifikationer på sidan 11 för fordonets
viktbegränsningar. Lastskalan gäller endast för jämna
underlag.
Minska lastens vikt när du kör på sluttningar och i
ojämn terräng för att undvika att tippa eller välta med
fordonet.
Minska lastens vikt om tyngdpunkten är hög. Föremål
som tegelstenar, gödsel eller timmerstockar kan lastas
högt i lådan. Ju högre lasten är, desto större är risken att
fordonet tippar. Fördela lasten så lågt som möjligt och
se till att lasten inte påverkar sikten bakåt.
Placera lastens vikt jämnt från sida till sida. Om lasten
är ojämnt fördelad är risken för att fordonet ska tippa i
svängar större.
Placera lastens vikt jämnt från framände till bakände.
Om du placerar lasten bakom bakaxeln minskar vikten
på framhjulen. Detta kan bidra till förlorad styrkontroll
eller få fordonet att tippa i sluttningar eller knölig
terräng.
Var extra försiktig om lasten överstiger lådans mått
samt vid hantering av laster som inte kan centreras. Håll
laster balanserade och säkrade så att de inte glider.
Säkra alltid laster så att de inte glider. Om en last inte är
säkrad eller om du transporterar vätska i en stor
behållare som t.ex. en spridarbehållare kan lasten glida.
Lasten glider oftast i svängar, i uppförsbacke, vid
plötslig ändring av hastigheten eller under körning på
ojämna underlag. Glidande laster kan få fordonet att
välta.
Lådan kan vara tung. Händer eller andra
kroppsdelar kan krossas.
Håll händer och andra kroppsdelar borta när
du sänker lådan.
Material får inte tippas på kringstående.
Varning
Tippa aldrig en lastad lastlåda när fordonet står i sidled i
en sluttning. Ändringen av viktfördelning kan få
fordonet att välta.
Vid körning med tung last i lastlådan ska du sänka
hastigheten och beräkna tillräcklig bromssträcka.
Tvärbromsa inte. Var extra försiktig i sluttningar.
Tänk på att tunga laster ökar din bromssträcka och
minskar din förmåga att svänga snabbt utan att tippa
med fordonet.
Det bakre lastutrymmet är endast avsett för laster, inte
passagerare.
Överbelasta aldrig fordonet. Namnplåten (under
instrumentbrädan på mittkolonnen) visar fordonets
lastbegränsningar. Överbelasta aldrig redskapen och
överstig aldrig bruttovikten (GVW).
Underhåll
Stanna motorn, dra åt parkeringsbromsen och ta ut
nyckeln ur tändningen innan du servar eller justerar
fordonet för att förhindra att någon startar motorn
oavsiktligt.
Håll samtliga muttrar, bultar och skruvar ordentligt
åtdragna för att försäkra att hela maskinen är i gott
skick.
Minska brandrisken genom att hålla området runt
motorn fritt från fett, gräs, löv och smuts.
Använd aldrig öppen eld för att kontrollera
läckagenivån av bränsle eller batterielektrolyt.
Om motorn måste vara igång för att ett visst underhåll
ska kunna utföras ska händer, fötter, klädesplagg och
andra kroppsdelar hållas borta från motorn och andra
rörliga delar. Håll alla på avstånd.
Använd inte öppna bränslekärl eller brandfarliga
rengöringsvätskor för att rengöra delar.
Vid eventuellt behov av större reparationer eller
assistans, kontakta en auktoriserad Toro-återförsäljare.
Köp alltid Toro originalreservdelar och tillbehör för att
försäkra optimala prestanda och säkerhet. Användning
av reservdelar och tillbehör från andra tillverkare kan
vara farligt. Eventuella ändringar av fordonet kan
påverka dess drift, prestanda och hållbarhet. Det kan
leda till personskada eller dödsfall. Användning av detta
slag kan upphäva produktgarantin.
7
Lutningsdiagram
BRINGA DENNA KANT I LINJE MED ETT LODRÄTT FÖREMÅL
(TRÄD, BYGGNAD, STAKETPOST, PÅLE ELLER LIKNANDE)
VIK LÄNGST ÖNSKAD LINJE
EXEMPEL: JÄMFÖR
LUTNINGEN MED DEN
VIKTA KANTEN.
8
9
Säkerhets- och instruktionsdekaler
Säkerhetsdekaler och säkerhetsinstruktioner är fullt synliga för föraren och finns nära alla
potentiella farozoner. Dekaler som skadats eller försvunnit ska bytas ut.
99-7952
1. Choke
2. Back
3. Neutralläge
4. Framåt
99-7349
1. Lås upp lastflaket 2. Lås lastflaket
99-7958
1. Läs
bruksanvisningen
för information om säkringar.
2. 10 amp. säkring för extra lyktor
3. 15 amp. säkring för extra bakre lyftanordning
4. 10 amp. säkring – öppen
5. 25 amp. säkring för laddningskretsen
6. 10 amp. säkring för strålkastarna
7. 10 amp. säkring för oljenivålampan och timmätaren
8. 15 amp. säkring för extra elektrisk flaklyftanordning
99-7350
1. Bogseröglans maxvikt är 23 kg. Släpets maximivikt är 181 kg.
99-7954
1. Varning – läs
bruksanvisningen.
2. Fallrisk – kör inte passagerare på lastflaket.
3. Explosionsrisk, statiskt utkast i bränslebehållaren – fyll inte på
bränslebehållarna på lastflaket, placera bränslebehållarna på
marken innan du fyller på.
99-7345
1. Varning – läs
bruksanvisningen.
2. Varm yta/risk för
brännskador – håll dig på
behörigt avstånd från den
varma ytan.
3. Risk för klämskador, rem
– håll dig borta från rörliga
delar.
4. Risk för krosskador,
lastlåda – använd stöttan
för att stödja lastflaket.
10
99-7951
1. Varning – läs
bruksanvisningen.
2. Kollisionsrisk – detta fordon är inte avsett för att köras på allmänna gator, vägar eller motorvägar.
3. Fallrisk – kör inte passagerare på lastflaket.
4. Fallrisk – låt inte barn köra fordonet.
5. Timmätare
6. Strålkastare
7. Motor – stäng av
8. Motor – kör
9. Motor – starta
10. Sitt i förarsätet för att starta motorn, för växelspaken till neutralläget, vrid tändningsnyckeln, dra ut choken (om det behövs) och tryck ner
gaspedalen.
11. För att stanna motorn, släpp upp gaspedalen, dra åt parkeringsbromsen, stäng av tändningen och ta ut nyckeln.
12. Elkraft (eluttag)
104-6581
1. Varning – läs
bruksanvisningen.
2. Brandrisk – stanna motorn innan du fyller på bränsle.
3. Tipprisk – kör inte fordonet över eller uppför en lutning större än 12 grader; kör sakta i svängar när du har stor last och vid körning i ojämn
terräng. Kör inte fortare än 29 km/h.
4. Fallrisk och risk för arm-/benskador – kör inte passagerare på lastflaket och håll alltid armar och ben inne i fordonet.
11
104-6592
1. Läs
bruksanvisningen.
2. Den sammanlagda maximivikten för förare och passagerare är
181 kg.
3. Lastens maxvikt är 544 kg.
4. Fordonets grundvikt är 500 kg.
5. Fordonets maximala bruttovikt är 1225 kg.
Specifikationer
Observera: Specifikationer och utseende kan ändras utan föregående meddelande.
Allmänna specifikationer
Grundvikt Torr 476 kg
Uppskattad kapacitet (på
jämnt underlag)
Totalt 726 kg, inklusive förare på 91 kg och passagerare på 91 kg, last,
bogseröglans vikt, släpets bruttovikt, tillbehör och redskap
Fordonets maximala
bruttovikt (GVW) (på
jämnt underlag)
Totalt 1202 kg, inklusive samtliga ovannämnda vikter
Maximal lastkapacitet (på
jämnt underlag)
Totalt 544 kg, inklusive bogseröglans vikt och släpets bruttovikt
Bogserkapacitet:
Standardkrok Bogseröglans vikt 23 kg Släpets maximivikt 181 kg
Dragkrok för tung drift Bogseröglans vikt 45 kg Släpets maximivikt 363 kg
Total maskinbredd 150 cm
Total maskinlängd 292 cm
Markfrigång
23,5 cm längst fram utan last eller förare
18 cm längst bak utan last eller förare
Hjulbas 200,7 cm
Spårvidd (centrumlinje till
centrumlinje)
124,5 cm längst fram
122,6 cm längst bak
Lastlådans längd
116,8 cm inuti
129,5 cm utanpå
Lastlådans bredd
124,5 cm inuti
137,2 cm utanpå
Lastlådans höjd 25,4 cm inuti
12
Extra utrustning
Stötdämpare för tung drift Modellnr 19050
Borstskydd/Stötdämpare Modellnr 19062
Förarskydd Modellnr 19052
Elektrisk vinsch Modellnr 19053
Elektrisk lådhiss Modellnr 07259R
Dragkrok för tung drift Modellnr 07275
Vältskydd/Säkerhetsbälte Modellnr 07276R
Sidostöd Modellnr 07290R
Sufflett Modellnr 07297R
Fällbar vindruta* Modellnr 07293R
Fast vindruta* Modellnr 07294R
Elledningssats Artikelnr 99-7924
Gnistsläckare Artikelnr 98-9099
Gevärsfodral Modellnr 19054
Gevärsfodralhållare Modellnr 19055
Kamouflagefärgat huvskydd Modellnr 19061
Kamouflagefärgat hölje till låda Modellnr 19060
Kamouflagefärgat hölje för hela
fordonet
Modellnr 19059
Kamouflagefärgat sätesöverdrag Modellnr 19058
Kamouflagefärgat handskfack och
avfallsbehållare
Modellnr 19056
Signalhorn Artikelnr 104-6663
Skyddskåpa av vinyl (Mjuk kåpa) Modellnr 79979R
Mjukt flakskydd Modellnr 79980R
Bakre fästkrok Modellnr 07278R
Golvmattor av gummi Modellnr 07295R
Snöplog Modellnr 07292R
Kåpa Modellnr 07291R
Broms-/bakljus Artikelnr 104-6697
Blinkers Artikelnr 104-6953
* Kräver modellnr 07297R
Montering
Observera: Vänster och höger sida på maskinen är lika med användarens vänstra respektive högra sida vid normal körning.
Reservdelar
Beskrivning Ant. Användning
Nyckel 2 Använd i tändningen.
Bruksanvisning 1 Läs innan maskinen tas i bruk.
Bruksanvisning 1 Läs innan maskinen tas i bruk.
Instruktionsvideo 1 Ses innan maskinen sätts i drift.
Registreringskort 1 Fyll i och skicka till Toro.
13
Kontrollera oljenivån i
vevhuset
Motorn levereras med olja i vevhuset. Oljenivån måste
dock kontrolleras innan och efter att motorn startas för
första gången.
1. Ställ maskinen på en plan yta.
2. Gör rent omkring oljestickan (fig. 2) så att smuts inte
faller ner i hålet och orsakar motorskador.
3. Ta bort oljestickan och torka av metalländen.
4. Stick ner oljestickan helt i påfyllningsröret men dra inte
åt gängorna. Dra ut oljestickan och titta på metalländen.
Om oljenivån är låg, ta av påfyllningslocket från
ventilhuset (fig. 2) och fyll på olja i öppningen tills
oljenivån når upp till märket “FULL” på oljestickan. Se
Motorolja på sidan 22 för korrekt oljetyp och viskositet.
Fyll sakta på oljan och kontrollera nivån med jämna
mellanrum under tiden. Fyll inte på för mycket.
1
2
Figur 2
1. Oljesticka 2. Påfyllningslock
5. Sätt i oljestickan.
Bränsletank
Rekommenderad bensin
Använd färsk, ren, blyfri regularbensin för fordon (minst
87-oktan). Blyad regularbensin kan användas om blyfri
regularbensin inte finns att få.
Viktigt Använd aldrig bensin som innehåller metanol,
bensin som innehåller mer än 10 % etanol, bensintillsatser
eller fotogen, eftersom detta kan skada motorn.
Fara
Under vissa omständigheter är bensin extremt
lättantändligt och högexplosivt. Brand eller
explosion i bensin kan orsaka brännskador och
materiella skador.
Fyll tanken på en öppen plats utomhus och när
motorn är kall. Torka upp utspilld bensin.
Fyll inte tanken helt full. Fyll bränsletanken
med bensin tills nivån ligger 25 mm under
påfyllningsrörets nedersta del. Utrymmet
behövs för bränslets expansion.
Rök aldrig när du handskas med bensin och håll
dig borta från öppen eld eller där bensinångor
kan antändas av gnistor.
Förvara bensin i godkänd dunk och håll den
borta från barn. Köp aldrig mer bensin än vad
som går åt inom en månad.
Ställ alltid bensindunkar på marken en bit bort
från ditt fordon före påfyllning.
Fyll inte på bensindunkar inne i ett fordon eller
på lastbilsflak eftersom plastmattor och
liknande kan isolera dunken och förlänga
urladdningstiden för statisk elektricitet.
Lasta av bensindrivna maskiner från lastbilen
eller släpet om så är praktiskt möjligt och fyll
på bensin när hjulen står på marken.
Fyll på maskinen från en dunk hellre än med
munstycket på en bensinpump om det inte är
möjligt att lasta av maskinen från lastbilen eller
släpet.
Håll hela tiden kontakt mellan munstycket på
bensinpumpen och kanten på tank- eller
dunköppningen tills tankningen är klar om
tankning måste ske från bensinpump.
14
Påfyllning av tanken
Bränsletanken rymmer cirka 26,5 liter.
1. Stäng av motorn och dra åt parkeringsbromsen.
2. Gör rent omkring tanklocket (fig. 3).
1
Figur 3
1. Tanklock
3. Ta bort tanklocket.
4. Fyll tanken till ca 25 mm under tankens ovankant
(påfyllningsrörets nedersta del). Utrymmet behövs för
bränslets expansion. Fyll inte på för mycket.
5. Skruva på locket ordentligt. Torka upp utspillt bränsle.
Kontrollera bromsvätskenivån
Kontrollera bromsvätskenivån innan motorn startas för
första gången. Se Service av bromsarna på sidan 25.
Kontroll av däcktryck
Kontrollera trycket i däcken var 8:e timme eller dagligen
för att försäkra korrekta nivåer.
Lufttrycket i fram- och bakdäcken är 55–103 kPa.
Det nödvändiga lufttrycket beror på nyttolastens vikt. Ju
lägre lufttrycket är desto mindre minimeras
komprimeringen och däckspåren och desto jämnare är
körningen. Lägre tryck bör inte användas för tunga
nyttolaster vid höga hastigheter.
Högre tryck bör användas för tyngre nyttolaster vid högre
hastigheter. Överstig inte maximitrycket.
Kontroll av transmissionsoljan
Oljenivån i växellådan bör ligga på botten av
nivåindikatorhålet (fig. 4). Om den inte gör det fyller du på
tanken med lämplig vätska. Se Byte av växellådsvätskan på
sidan 29, steg 3 och 4.
m–4849
1
Figur 4
1. Nivåindikatorhål
Körning
Observera: Vänster och höger sida på maskinen är lika
med användarens vänstra respektive högra sida vid normal
körning.
Säkerheten främst
Läs och iaktta alla säkerhetsföreskrifter och symboler i
säkerhetsdelen. Att känna till denna information kan hjälpa
dig och kringstående att undvika skada.
Reglage
Gaspedal
Gaspedalen (fig. 5) ger föraren en möjlighet att variera
fordonets hastighet. Om du trycker ner pedalen ökar
motorns varvtal och fordonets hastighet. Om du släpper
upp pedalen minskar motorns varvtal och fordonets
hastighet. Maximihastigheten framåt är 26 km/h.
15
Bromspedal
Bromspedalen används för att stanna eller sakta ner
fordonet (fig. 5).
Bromsarna kan bli slitna eller feljusteras vilket
kan leda till personskada.
Om bromspedalen förflyttar sig inom 25 mm från
fordonets golvplatta måste bromsarna justeras
eller repareras.
Försiktighet
1
m–5908
2
Figur 5
1. Gaspedal 2. Bromspedal
Parkeringsbroms
Parkeringsbromsen sitter mellan sätena (fig. 6). Lägg i
parkeringsbromsen för att undvika tillfällig maskinrörelse
när motorn är avstängd. Lägg i parkeringsbromsen genom
att dra spaken bakåt. Koppla ur den genom att dra spaken
framåt. Se till att parkeringsbromsen är åtdragen om
fordonet står parkerat i en brant sluttning. Placera klossar
vid hjulen på den sida som lutar nedåt.
m–5909
1
Figur 6
1. Spak för parkeringsbroms
Choke
Choken sitter under och till höger om förarsätet. För att
starta en kall motor stänger du startspjället (fig. 7) genom
att dra ut choken till ON. När motorn har startat reglerar du
choken så att motorn går jämnt. Öppna choken så snart som
möjligt genom att skjuta reglaget till OFF. En varm motor
kräver lite eller ingen tilltäppning.
m–5371
1
2
Figur 7
1. Choke 2. Växelväljare
Växelväljare
Växelväljaren har tre lägen: framåt, bakåt och neutralläge
(fig. 7). Växelväljaren måste vara i neutralläget för att man
ska kunna starta motorn.
Viktigt Fordonet ska alltid stannas innan man byter
växel eller körriktning.
16
Tändningslås
Tändningslåset (fig. 8) som används för att starta och
stanna motorn har tre lägen: On (till), Off (från) och Start.
Vrid nyckeln medurs till Start för att starta fordonet. Släpp
nyckeln när motorn startar. Vrid nyckeln moturs till Off för
att stänga av motorn när fordonet har stannats. Ta ut
nyckeln ur tändningen.
Timmätare
Timmätaren (fig. 8) anger det totala antalet timmar som
motorn har körts.
Oljetryckslampa
Oljetryckslampan varnar föraren om oljetrycket i motorn
sjunker till en farlig nivå (fig. 8). Om lampan tänds och
förblir tänd ska oljan kontrolleras och fyllas på om
nödvändigt. Se Service av motorolja på sidan 22.
Observera: Oljenivålampan kan fladdra. Detta är normalt
och kräver inga åtgärder.
Ljusomkopplare
Slå på omkopplaren för att aktivera strålkastarna. Tryck för
att slå på lamporna (fig. 8).
Eldosa
Eldosan används för att driva elektriska tillbehör som
kräver 12 volt (fig. 8).
12
3
4
5 m–4885
Figur 8
1. Tändningslås
2. Timmätare
3. Ljusomkopplare
4. Oljetryckslampa
5. Eldosa
Bränslemätare
Bränslemätaren (fig. 9) visar hur mycket bränsle som finns
i tanken.
1
Figur 9
1. Bränslemätare
Passagerarhandtag
Passagerarhandtagen sitter till höger om instrumentbrädan
och på sätenas utsida (fig. 10).
1
2
m–4887
Figur 10
1. Passagerarhandtag 2. Sätesskydd
Kontroller före start
Säker användning börjar innan man tar ut fordonet och
börjar arbeta med det. Kontrollera dessa punkter varje
gång:
Kontrollera däcktrycket.
Observera: Dessa däck skiljer sig från bildäck; de kräver
mindre tryck för att minska gräskomprimering och skada.
Kontrollera samtliga vätskenivåer och fyll på korrekt
mängd vätska enligt Toros specifikation om du märker
att någon nivå är låg.
Kontrollera bromsen.
17
Se till att lamporna fungerar.
Vrid ratten åt höger och vänster för att kontrollera
styrreaktionen.
Undersök maskinen för oljeläckor, lösa delar och andra
märkbara problem. Se till att motorn är avstängd och
vänta tills samtliga rörliga delar stannat innan maskinen
undersöks för oljeläckor, lösa delar eller andra problem.
Om du upptäcker något fel på något av de ovanstående
områdena och du inte kan åtgärda problemet kontaktar du
en auktoriserad återförsäljare.
Starta motorn
1. Sätt dig på förarsätet.
2. För växelväljaren till neutralläget.
Observera: Motorn måste vara i neutralläge för att kunna
startas.
3. Sätt i nyckeln i tändningslåset, vrid den medurs till Start
och dra ut choken. Släpp nyckeln när motorn startar.
Observera: Om motorn just har körts och är varm är det
inte alltid nödvändigt att dra ut choken.
4. När motorn har startat och är uppvärmd skjuter du
försiktigt tillbaka choken till Off. Dra ut choken några
sekunder om motorn stannar eller hackar. Skjut sedan
tillbaka choken till Off-läget.
5. Lossa parkeringsbromsen.
6. Trampa långsamt ner gaspedalen.
Viktigt Försök inte att knuffa eller bogsera fordonet för
att få igång det.
Stanna fordonet
Stanna fordonet genom att ta bort foten från gaspedalen och
långsamt trampa ner bromspedalen.
Observera: Bromssträckan kan variera beroende på
fordonets last och hastighet.
Parkera fordonet
1. Lägg i parkeringsbromsen och vrid tändningsnyckeln
till Off.
2. Ta ur nyckeln ur tändningslåset för att undvika
oavsiktlig start.
Lastflak
Lyfta flaket
1. Skjut upp spärrhaken mot skårans översta del på flakets
ram (fig. 11).
2. Lyft upp spärrhaken med en hand samtidigt som du
lyfter upp flaket med den andra.
m–4850
1
Figur 11
1. Spärrhake
3. Lyft flaket till dess fulla höjd; sänk det sedan något för
att fästa stöttan (fig. 12).
m–4865
1
Figur 12
1. Stötta
Sänka flaket
1. Lyft upp flaket något med en hand och tryck ner stöttan.
2. Sänk flaket tills spärrhaken greppar i.
3. Fäst flaket till flakramen ordentligt genom att flytta
spärrhaken till skårans nedre del (fig. 11).
18
Flakskyddets spärrhakar
1. Öppna flakskyddets spärrhakar genom att lyfta upp
hakhandtagen (fig. 13). Spärrhakarna kommer att fjädra
ut mot flakskyddets mitt. Sänk flakskyddet sakta.
Observera: Det kan vara nödvändigt att skjuta in
flakskyddets kant (i synnerhet om en last ligger mot
flakskyddet) innan spärrhakarna fjädrar mot flakskyddets
mitt och frigörs.
1
m–5334
Figur 13
1. Spärrhake på flakskyddet
2. Regla flakskyddets spärrhakar genom att lyfta
handtagen uppåt och skjuta dem mot fordonets utsida.
3. Skjut ner spärrhakarnas handtag för att säkra spärrhaken
och flakskyddet.
Inkörning av nytt fordon
Följ dessa riktlinjer under de första 100 körtimmarna för att
fordonet ska få optimala prestanda och hålla länge.
Kontrollera vätske- och motoroljenivåerna regelbundet
och se upp för tecken på överhettning i fordonets olika
delar.
Låt motorn värmas upp i ca 15 sekunder innan du
accelererar efter kallstart.
Undvik situationer där du behöver tvärbromsa de första
timmarna vid inkörning av ett nytt fordon. Nya
bromsbelägg har inte alltid optimala prestanda förrän
bromsarna har polerats (körts in) efter flera timmars
användning.
Variera fordonets hastighet under arbetets gång. Undvik
snabba starter och stopp.
En inkörningsolja för motorn är inte nödvändig.
Originalolja är samma typ av olja som specificeras för
vanliga oljebyten.
Se avsnittet Underhåll för eventuella särskilda
kontroller vid låganvändning.
Kontrollera inställningen av den främre fjädringen och
justera om nödvändigt. Se Justering av den främre
fjädringen 26.
Transport av fordonet
Ett släp bör användas när fordonet ska transporteras långa
avstånd. Se till att fordonet är ordentligt fäst vid släpet. Se
figur 14 och 15 för fästpunkternas placering.
Lösa säten kan falla av fordonet och släpet under
transport och landa på ett annat fordon eller
utgöra ett hinder på vägen.
Flytta sätena eller se till att de är ordentligt
säkrade i spärrhakarna.
Försiktighet
1 1
Figur 14
1. Fästpunkter
Lastning av lastlådan
Lastlådan rymmer 0,37 m
3
. Mängden (volymen) material
som kan placeras i lådan utan att fordonets lastskala
överstigs kan variera stort beroende på materialets densitet.
En fylld (struken) låda med våt sand väger ca 680 kg, vilket
är 227 kg över tillåten last. Men en fylld (struken) låda med
trä väger 295 kg, vilket är inom tillåtet lastvärde.
Se tabellen nedan för lastvolymbegränsningar i fråga om
olika material:
Material
Densitet
(lb./ft.
3
)
Maximal
lastkapacitet (på
jämnt underlag)
Grus
Torr
Våt
95
120
3/4 full (ungefär)
1/2 full (ungefär)
Sand
Torr
Våt
90
120
3/4 full
1/2 full
Trä 45 Full
Bark <45 Full
Jord, packad 100 3/4 full (ungefär)
19
Bogsering av fordonet
I nödfall kan fordonet bogseras en kortare sträcka. Vi
rekommenderar dock inte att denna metod används som
standardprocedur.
Bogsering i höga hastigheter kan bidra till förlorad
styrkontroll och leda till personskador.
Bogsera aldrig fordonet snabbare än 8 km/h.
Varning
För att bogsera fordonet behövs två personer. Om maskinen
måste flyttas en längre sträcka bör den transporteras på en
lastbil eller ett släp. Se Transport av fordonet på sidan 18.
1. Ta bort drivremmen. Se Byte av drivrem på sidan 27,
steg 1 och 2.
2. Fäst en bogserlina till bogseröglan framtill på ramen
(fig. 15).
3. Lägg fordonets växel i neutralläge och lossa
parkeringsbromsen.
1
Figur 15
1. Bogserögla och fästpunkt
Dragning av släp
Fordonet kan dra ett släp efter sig. Det finns två slags
bogserkrokar för fordonet beroende på din modell.
Kontakta din auktoriserade Toro-återförsäljare för
upplysningar.
Lasta inte fordonet eller släpet för tungt när du drar en last
eller bogserar ett släp. Överlastning kan bidra till
försämrade prestanda eller skada på bromsarna, axeln,
motorn, växellådan, styrningen, fjädringen, karosseriet eller
däcken. Lasta alltid ett släp med 60 % av lastvikten på
släpets främre del. Detta placerar ca 10 % av släpets
bruttovikt på fordonets bogserkrok.
Lastens maximivikt får inte överstiga 544 kg, inberäknat
bruttovikt och bogseröglans vikt. Om bruttovikten
exempelvis är 181 kg och bogseröglan väger 23 kg, är
lastens maximivikt 340 kg.
För att ge korrekt bromsning och drivning ska lastlådan
alltid lastas vid körning med släp. Överstig inte
bruttoviktsgränserna.
Undvik att parkera ett fordon med släp i en sluttning. Om
du måste parkera i en sluttning lägger du i
parkeringsbromsen och blockerar släpets hjul.
20
Underhåll
Observera: Vänster och höger sida på maskinen är lika med användarens vänstra respektive högra sida vid normal körning.
Rekommenderat underhåll
Underhållsintervall Underhållsförfarande
Efter de första
8 timmarna
Byt oljan i motorn.
Kontrollera drivremmens spänning.
Var 8:e timme
Kontrollera oljenivån i motorn.
Kontrollera däcktrycket.
Efter de första
20 timmarna
Kontrollera framhjulens skränkning vid korrekt markfrigång.
Var 50:e timme
Kontrollera batteriets vätskenivå.
Kontrollera batterikabelns anslutningar.
Byt motorolja (inklusive syntetisk olja).
1
Var 100:e timme
Smörj alla smörjnipplar.
Rengör motorns centrifugalsil.
2
Kontrollera luftrenaren.
2
Byt motorns oljefilter.
Kontrollera bromsen och parkeringsbromsen.
Kontrollera tillståndet och slitaget på däcken.
Dra åt hjulmuttrarna.
Kontrollera den främre skränkningen och markfrigången.
Kontrollera att växelväljarens neutralläge fungerar.
Var 200:e timme
Byt ut luftrenaren.
Kontrollera justeringen för parkeringsbromskabeln.
Kontrollera drivremmen.
Var 400:e timme eller
årligen
Kontrollera bränsleledningarna.
Var 800:e timme eller
årligen
Byt ut bränslefiltret.
Byt oljan i växellådan.
Byt ut tändstiften.
1
Oftare vid tung last eller höga temperaturer
2
Oftare vid dammiga och smutsiga förhållanden
Viktigt Se motorns bruksanvisning för ytterligare underhåll.
Försiktighet
Om du lämnar nyckeln i tändningslåset kan någon starta motorn av misstag och skada dig eller
någon annan person allvarligt.
Ta ur nyckeln från tändningen och lossa tändkabeln/tändkablarna från tändstiftet (-stiften)
innan du utför något underhåll. För kabeln/kablarna åt sidan så att den/de inte oavsiktligt
kommer i kontakt med tändstiftet/tändstiften.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

Toro Twister 1600 Utility Vehicle Användarmanual

Typ
Användarmanual