Keystone Drift- och säkerhets Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning
Observera: Manöverdonen är dimensionerade
för lufttryck inom intervallet 40 psig (2,75
barg) till 120 psig (8,3 barg) och trycket får inte
överstiga 150 psig (10 barg).
7. Allmän information
Som standard, med stängning medurs, kommer luft till öppning A att rotera manöverdonet till
ÖPPET läge. Luft till öppning B kommer att rotera manöverdonet till STÄNGT LÄGE.
VARNING
Av säkerhetsskäl FÅR INTE enkelverkande pneumatiska manöverdon “assisteras med
hjälpluft”.
6. Ändlägesstopp (när tillämpligt för modellen)
VARNING
Under inga omständigheter får bultarna för ändlägesstopp tas bort fullständigt från
manöverdonet medan tryckluft anbringas.
Interna ändlägesstopp får inte användas för manuell förbikoppling.
5. Underhåll - Dubbelverkande och enkelverkande enheter
VAR FÖRSIKTIG - Gör systemet trycklöst och följ normala säkerhetsåtgärder, inklusive användning
av ögonskydd.
Se alltid till att manöverdon med fjäderretur är i felsäkert läge innan något underhåll påbörjas.
Lägg särskild vikt vid detta krav när manuella manöverenheter monteras.
Av säkerhetsskäl FÅR INTE enkelverkande pneumatiska manöverdon “assisteras med hjälpluft”.
Alla underhållsåtgärder måste utföras i enlighet med de förfaranden som beskrivs i tillämpliga
monterings-, drift- och underhållsinstruktioner. De tillämpliga dokumenten som hänvisas till är:
Keystone F79-manöverdon och PremiAir-, Morin- och ARP-manöverdon.
4. Drift
Pneumatiska manöverdon överför vridmoment via drivaxeln. Dubbelverkande manöverdon behöver
luft både för öppnande och stängande rörelse. Det krävs minst 5 psi för att driva dubbelverkande
manöverdon.
För enkelverkande manöverdon med fjäderretur, måste lufttillförseln övervinna kraften som krävs
för att pressa samman fjädrarna. Denna kraft beror på fjäderdimensioneringen (normalt från
40 psi upp till maximalt 100 psi). När manöverdonet väl är laddat och fjädrarna är fullständigt
sammanpressade, hålls systemet i balans tills lufttrycket stängs av och tillåts sjunka (d.v.s. inte
faststängt). Fjäderkraften (som är avsevärd) släpps då loss och roterar axeln mycket snabbt.
Observera följande rekommendationer:
– Se noggrant till att axeln inte är en “fångstfälla”.
– Det kan vara en god idé att manuellt kontrollera manöverdonet genom att använda lämpliga
hävstänger eller växellådor, men var extremt försiktig med återfjädrande enheter så att återstuds
undviks.
– På samma sätt måste alla ventiler och tillbehör noggrant och ordentligt/säkert fästas för att
säkerställa att montagepaketet hålls säkert ihop.
– Observera att käglor på vridspjällsventiler, kulor på kulventiler, etc. utgör en fångstfälla när
manöverdonet är i drift utanför rörledningen. Endast ordentligt utbildad och behörig personal bör
få tillåtelse att bänkprova enheter och montagepaket.
– Använd alltid rätt storlek, sort och monteringsmetod för produkter som ska sättas ihop till ett
montagepaket.
– Använd alltid korrekt specificerade fästen och kopplingar, när sådana krävs, och se till att de
sitter ordentligt.
– Felaktigt ditsatta enheter i paketet kan rotera – och därigenom utgöra en potentiell risk för farlig
backlash.
– Var mycket försiktig vid arbete med enheter på plats. Fullständig isolering av kraftmatning
rekommenderas.
– Vid arbete högt uppe får endast arbetsmoment utföras där säkerheten bibehålls och alla risker
för att falla/trilla ska undvikas.
– Se till att alla paket har ordentligt stöd när de monteras i rörledningen.
– Se till att alla luftanslutningar är ordentligt gjorda så att de är täta och ordentligt fastsatta.
3. Allmänna rekommendationer för
pneumatiska system
För att bibehålla maximal effektivitet hos
dessa eller andra pneumatiska manöverdon,
förordar vi att följande grundläggande
systemrekommendationer följs:
a. Där luftledningar utsätts för extrema
temperaturer, bör systemet vara försett med
utrustning för lufttorkning.
b. Rör för tryckluftsstyrning bör dras enligt
“rekommenderad rördragningspraxis” och
bör inte ha överdrivet stora krökar som kan
stänga in kondens.
c.
Alla rörledningsändar bör rengöras noggrant
och alla jämnheter tas bort efter tillskärning,
för att säkerställa att det
inte finns några
skärspån kvar i rörledningen.
d. Om rörledningarna testas hydrauliskt,
bör ledningarna “blåsas ur” med
högtrycksluft för att ta bort allt vatten innan
rörledningarna ansluts till manöverdonet.
e. Om tätningsmedel används för
sammanfogningen av rörledningar, bör
sådant endast användas på yttergängorna.
Om det används på innergängorna, kan
överblivet medel hamna i manöverdonets
styrrörledningar.
f. Om ett system är beroende av
luftfiltreringsutrustning, bör luftfiltren
placeras på platser där de är lätta att
komma åt för underhåll och/eller dränering.
g.
Om pneumatiska ventilpositionerare, eller
pneumatiska kontrolleranordningar, är
monterade till manöverdonsaggregat för
ventiler, bör inte luft som är dimsmörjd
användas, om inte tillverkaren särskilt anger
att kontrolleranordningarna går att använda
med dimsmörjd luft.
2. Syfte
Manöverdonen finns i en uppsättning olika
storlekar och de är konstruerade för att
monteras på kvartsvarvsventiler, antingen
direkt eller med användning av korrekta
monteringskonsoler/anslutningsdon och
efterföljande kalibrering.
1. Introduktion
Dessa produkter är tillverkade och levererade
med tillämpning av ett fullständigt
ackrediterat ISO 9001-kvalitetssystem
och alla krav i tillämpliga nationella och
internationella standarder är uppfyllda.
Fullständig kundtjänstservice och support,
med kvalitetsreservdelar, finns att tillgå vid
önskemål.
Läs igenom dessa instruktioner noggrant.
Emerson förbehåller sig rätten att ändra innehållet utan föregående meddelande
TVCSB-0045-SV
-
1402
Drift- och säkerhetsinstruktioner
Pneumatiska manöverdon med kuggstångsmekanism
KEYSTONE
www.valves.emerson.com
  • Page 1 1

Keystone Drift- och säkerhets Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning