Sempell Pneumatic Control Device STE 4 IOM Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning
Följande föreskrifter måste noggrant läsas och förstås före installation
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
VCIOM-02238-SV 15/02
1 FAROR OCH VARNINGAR
Sempells säkerhetsventiler och styrenheter är
konstruerade enligt standardteknik och följer
de gällande säkerhetsföreskrifterna.
Trots detta kan felaktig användning eller
felaktig installation innebära risker för
personalen eller leda till försämrad säkerhet.
Därför rekommenderar Sempell GmbH att
operatören av ventilerna vidtar lämpliga
säkerhetsåtgärder och ser till att denna
driftsinstruktion läses igenom och förstås av
personalen som ska arbeta med utrustningen.
Tänk på följande punkter förutom
instruktionerna i texten
• Det finns risk för brännskador om du
kommer i kontakt med säkerhetsventiler och
anslutningsrör med hög temperatur.
• Demontera endast säkerhetsventilen om
systemet är trycklöst och ventilen har svalnat.
Vänta på godkännande från den ansvarige
operatören innan arbetet påbörjas. Koppla
bort strömförsörjningen.
• Vidta skyddsåtgärder mot de risker
som orsakas av avdunstning även vid
trycklösa system. Kontakta den ansvarige
säkerhetsinspektören för närmare
information.
• Kontrollera efter montaget att alla tätningar
är ordentligt täta.
• Använd vid behov hörselskydd under
justeringen.
• Det finns risk för brännskador via utsläpp
av små mängder varmt medium om
säkerhetsventiler med öppet fjäderhus
används (typSO..., VSE 1, VSR 1, VSE 8).
• Det finns risk för skador vid blåsning om
utloppsröret är öppet.
• Extrema vibrationer (klappring) kan leda till
en oacceptabel ökning av driftstrycket. Detta
kan medföra att säkerhetsventilen eller de
balanserade bälgarna förstörs, vilket i sin tur
kan leda till en okontrollerad utströmning av
mediet.
Begränsningar för användningen
Det är bara tillåtet att använda
säkerhetsventilerna och styrenheten enligt
anvisningarna i denna driftsinstruktion och/
eller enligt de parametrar och driftdata som
överenskommits i säkerhets-ventilleveransen
(setypskylten).
Användningen av ventilen måste ske i enlighet
med toleranserna för medium / tryck / temp. och
ventilens materialspec.
Varningar för drifts- och underhållspersonalen
Gå igenom och lär känna de juridiska
föreskrifterna för förebyggande av skador,
de lokala säkerhetsföreskrifterna och denna
driftsinstruktion före igångkörning och
underhållsarbete.
Använd endast säkerhetsventilen, styrenheten och
deras individuella delar och tillbehör för det syfte
som angetts av oss.
Arbete med elektriska system och elektrisk
utrustning får endast utföras av elektriker
eller av instruerad personal under kontroll
och övervakning av en elektriker enligt
elföreskrifterna.
Ansvarsfriskrivning
Sempell GmbH kan inte hållas ansvarigt för fel
som beror på felaktigt underhåll eller felaktig
justering av Sempell-ventiler, användning av ej
godkända reservdelar eller otillåten utrustning
eller temporär eller permanent anslutning
av utrustning som inte godkänts av oss till
säkerhetsventilen.
MA.330.02.0505.E
Serie
STE 4 Styrenhet för säkerhetsventiler med
pneumatiskt manöverorgan.
www.valves.emerson.com © 2017 Emerson. All rights reserved.
2
D2D1
P1 E1 P2E2 P3E3
A2A1 G2 D3 A3 G3G1
VARNING!
Komponenterna i impulsenheten A161 är under
systemtryck!
2.2 Beskrivning av konstruktionen
Enligt specifikationerna finns det tre separata
styrledningar i styrenheten STE 4, vilket
innebär tre impulsgivare (tryckbrytare) och
tre styrenheter (magnetventiler), var och en
meden oberoende tryckavkänningsanslutning.
För test och/eller reparation går detatt tillfälligt
att koppla ifrån en av de tre styrledningarna
med hjälp av ventilförreglingen(G).
Styrenheten STE 4 består av följande
funktionsgrupper:
impulsenheten A161, elektriska enheten A162
och den pneumatiska enheten A163.
Impulsenheten består av anslutningarna för
tryckavkänningsledningarna (E1, E2 och E3),
avstängningsventilerna med förregling (A1, A2
och A3) och tryckbrytarna (D1, D2 och D3).
Testanslutningarna (P1, P2 och P3)
sitter mellan avstängningsventilerna och
tryckbrytarna. Tryckbrytarna innehåller
två mikrobrytare så att öppnings- och
stängningstrycken kan ställas in oberoende av
varandra (P-min och P-max).
Drift med glidande tryck
Öppna säkerhetsventilen under det inställda
öppningstrycket via en elektrisk impuls från
kontrollrummet. Vid högre tryck på styrluften
(lyftluften) används en extra tryckregulator
(R2) för att minska belastningsluftens tryck
(tillbehör, se kretsschemat för system med
tryckregulator R2).
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
2 BESKRIVNING AV KOMPONENTER
För följande avsnitt gäller de
kopplingsscheman som finns i avsnitt 9.2 om
inte annat anges.
2.1 Beskrivning av funktionen
Den typtestade styrenheten STE 4 aktiverar
och evakuerar belastnings- och lyftluften för
den fjäderbelastade säkerhetsventilen med
pneumatiskt manöverdon.
I aktiverat läge är 2/2-vägs magnetventilerna
(Y1,Y2 och Y3) stängda och 3/2-vägs
magnetventilen (Y4) ansluter (strömlöst) det
pneumatiska manöverdonets tryckutrymme för
lyftluft (H) till omgivningsluften.
Via tryckregulatorn (R1), filtret (F) och
strypningen (D) matas belastningsluft
till det pneumatiska manöverdonets
tryckutrymme för belastningsluft (B). Luften
ger där en extra stängningskraft på spindeln
i den fjäderbelastade säkerhetsventilen med
pneumatiskt manöverdon.
Tryckmätaren MB i styrenheten visar
belastningstrycket och kontrollamporna (Y1, Y2,
Y3 och B) lyser.
Öppning
Tryckbrytarna D1, D2 och D3 som sitter
i impulsenheten är justerade till önskat
inställningstryck. Om det inställda
trycket överskrids bryts strömmen till
magnetventilerna Y1, Y2 och Y3 som sitter
i styrenheten. Magnetventilerna Y1, Y2 och
Y3 växlar läge via reläkontakterna och var
och en av dem är kopplad till motsvarande
tryckbrytare.
Dessutom blir alla tre magnetventilerna
samtidigt strömlösa genom en reläkontakt som
slås från av var och en av de tre tryckbrytarna
D1, D2 och D3. Magnetventilen Y4 aktiveras.
Belastningsluften släpps ut genom
magnetventilerna Y1, Y2 och Y3. Lyftluftens
tryck byggs upp av magnetventilen Y4. Den
styrda säkerhetsventilen öppnas.
Belastningsluften släpps även ut om bara en av
de tre magnetventilerna Y1, Y2 och Y3 öppnas.
Om lyftluften inte aktiveras öppnar den styrda
säkerhetsventilen, när belastningsluften
evakuerats, som en vanlig fjäderbelastad
säkerhetsventil.
Stängning
Om systemtrycket sjunker under det inställda
stängningstrycket för tryckbrytarna D1, D2 och
D3 skiftar magnetventilerna Y1, Y2, Y3 och Y4
läge igen. Matningen av lyftluft stoppas. Det
pneumatiska manöverdonets tryckutrymme för
lyftluft (H) öppnas till omgivningen och trycket i
tryckutrymmet för belastningsluft (B) byggs upp
igen. Den styrda säkerhetsventilen stängs.
3
P5R1
Y1 Y2 Y3 F
P4 MHY4
Den pneumatiska enheten A163 innehåller
tryckluftsanslutningarna för den pneumatiska
delen via tryckregulatorn (R1) och luftfiltret
(F) till tre 2/2-vägs magnetventiler enligt
viloströmsprincipen (Y1, Y2 och Y3), en 3/2-vägs
magnetventil enligt arbetsströmsprincipen (Y4)
och tryckmätarna för belastnings- och lyftluft
(MB, MH).
Längst upp sitter anslutningarna för
styrledningarna till det pneumatiska
manöverdonet.
Den elektriska enheten A162 innehåller
utrustningen för signalbehandling och
styrning. På undersidan sitter anslutningen
för strömförsörjning. Kontrollampor och
manuella reglage för drift och test sitter på
frontpanelen bakom en skyddsruta. Om man
trycker på knappen “Lamp Test” aktiveras alla
kontrollampor.
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
4
Åtgärder
• Öppna elpanelens frontlucka. Sätt
testomkopplaren i “Test”-fältet i läget
“Test1”.
Indikering: den gula kontrollampan i “Test”-
fältet blinkar.
Lyftluften till det pneumatiska manöverdonet
stängs temporärt av. Säkerhetsventilen
förbliver i normalt driftläge.
Lås upp och stäng en av avstängningsventilerna
A1, A2 eller A3).
4.3 Kontroll av inställningstrycket
Öka trycket med spindelpumpen som
är ansluten till testanslutningen tills
kontrollampan P-max (röd) börjar blinka.
Nu har brytpunkten nåtts. Läs av trycket på
testmätaren.
För att ändra brytpunkten, vrid den högre
räfflade skruven. Vrid justeringsskruven mycket
försiktigt när du är nära brytpunkten. Sänk
pumptrycket till ungefär 0 bar och öka sedan
igen tills tryckbrytaren aktiveras. Läs av trycket
på mätaren igen och korrigera brytpunkten vid
behov.
Upprepa dessa steg tills den önskade
brytpunkten uppnås.
Om trycket sänks kan brytintervallet
för tryckbrytaren med mikrobrytare
fastställas. Detta är tryckskillnaden
mellan aktiveringspunkten (kontrollampan
P-max tänds) och punkten för avaktivering
(kontrollampan P-max slocknar).
4.2 Förhandsinställning
Vid ny justering eller om det är stora
tryckskillnader bör båda mikrobrytarna på
tryckbrytaren (D1, D2 eller D3) först ställas in
ungefär till deras inställningsvärden.
De mycket noggranna tryckbrytarna
Manocomb-Sem-2K har kalibrerade nominella
värdeskalor för P-max och P-min med en
noggrannhet på ≤ 1 %. Förhandsinställ
brytpunkterna med hjälp av de tillhörande
räfflade skruvarna så noggrant som möjligt.
4.1 Justering efter installation
Före leverans ställs tryckbrytarna in på önskat
inställningstryck och stängningstryck (se
avsnitt 2.1). Efter installationen av systemet kan
en justering av tryckbrytarna (D1, D2 och D3)
behövas utifrån driftsförhållandena (exempelvis
på grund av temperaturförändringar eller efter
underhållsarbete).
Anslut en spindelpump med kalibrerad
tryckmätare (tillbehör) till någon av
testanslutningarna (P1, P2 eller P3).
Anbringa det önskade inställningstrycket
på tryckbrytaren. Eftersom den tillhörande
avstängningsventilen (A1, A2 eller A3) är
stängd påverkar inte systemtrycket trycket på
tryckbrytaren. På detta sätt kan man temporärt
förhindra att säkerhetsventilen svarar på
tryckförändringen via det pneumatiska
manöverdonet.
OBS!
Förändringar av de plomberade tryckbrytarnas
inställning får endast efter medgivande av
systemansvarig.
4 DRIFTSINSTRUKTIONER
Aktivera styrenheten STE 4 med nyckelbrytaren
på elpanelen. Den vita kontrollampan
“Operation” visar driftsläget. Visaren på
mätinstrumentet i fältet “Test” är i det svarta
området “Operation”.
3 TEKNISKA DATA, STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTIL
Tillverkare Sempell GmbH
Namn Styrenhet
Serie STE 4
Tillförsel av tryckluft Max. 8 bar, 12 bar som tillval
Arbetstryck för pneumatiskt manöverorgan Max. 8 bar
Max. 12 bar för lyftluft
(tillbehör med tryckregulator R2)
Luftförbrukning vid öppning Cirka 26 Nm
3
vid 5 bar
Omgivningstemperatur Max. 60 °C
Skyddsklass IP 55
Vikt Cirka 78 kg
Märkningsnummer för godkänt typtest TÜV.SV ...-846
Elektriska anslutningar:
Styrenhet:
Ingångsspänning 230 V, 50 Hz - 24 V DC eller 48 V DC som tillval
Magnetventilspolar:
Anslutningsspänning 230 V, 50 Hz - 24 V DC eller 48 V DC som tillval
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
Anslut spindelpumpen med tryckmätare till
motsvarande testanslutning P1, P2 eller P3 (se
avsnitt 4.7.1 för information om anslutningar).
5
OBS!
Förändringar av den plomberade tryckbrytarens
inställning får endast ske efter medgivande av
systemansvarig.
4.7 Test
4.7.1 Kontroll av tryckbrytaren och
magnetventilernas funktion
För teständamål kan en av de tre tryckbrytarna
(D1, D2 eller D3) separeras från systemet
genom att den olåsta avstängningsventilen (A1,
A2 eller A3) stängs i tryckavkänningsledningen
(E1, E2 eller E3) med hjälp av
ventilförreglingen(G).
Med hjälp av en spindelpump med testmätare
(tillbehör) kan önskat inställningstryck
anbringas i önskad anslutning (P1, P2 eller P3).
Anslut spindelpumpen med en tryckslang och
skruvkoppling (Minimess Fa. Hydrotechnik) när
det räfflade skyddshöljet har tagits bort.
Kontrollamporna P-min eller P-max visar när
inställnings- och stängningstrycket uppnås (se
även avsnitt 4.3 och 3.4).
Om säkerhetsventilen inte ska öppnas under
testet, sätt testomkopplaren i fältet “Test” på
styrenheten i läget “Test 1” för att förhindra
att 3/2-vägs magnetventilen (Y4) öppnas och
börjar mata lyftluft. Dessutom leder detta läge
på omkopplaren till att endast magnetventilen
(Y1, Y2 eller Y3) för den specifika tryckbrytaren
öppnas.
Låt en kontrollant kontrollera inställnings- och
stängningstrycket en gång om året.
Övervakning
Kontrollera dagligen styrenhetens status
genom en visuell kontroll.
Om allt är korrekt ska det se ut på följande sätt:
• Säkerhetsventilen är stängd och
belastningsluften är trycksatt:
Elpanelen:
den vita kontrollampan “Operation” lyser.
Mätaren är i det svarta området “Operation”.
de gröna lamporna Y1, Y2, Y3 och B lyser
Den pneumatiska enheten:
mätaren pekar på “Load” (MB).
Inspektionsfönstret “Load” är grönt.
4.6 FELSÖKNING
Fel Orsak Åtgärd
Belastningsluftens tryck
tappas för tidigt
Tryckbrytarens justering har ändrats Justera tryckbrytaren, se kapitel 4
Styrledningen “Load” läcker Åtgärda läckaget i styrledningen
Rörförskruvningarna läcker Dra åt rörförskruvningarna
Strömförsörjningen är avstängd Kontrollera de elektriska anslutningarna
4.4 Stängningstryck
Öka trycket med spindelpumpen som är
ansluten till testanslutningen över det
önskade stängningstrycket tills kontrollampan
P-min (gul) lyser. Sänk långsamt trycket tills
kontrollampan P-min (gul) slocknar. Nu har
brytpunkten nåtts. Läs av trycket på mätaren.
För att ändra brytpunkten, vrid på motsvarande
justeringsskruv. Vrid försiktigt på skruven när
du närmar dig brytpunkten. Sänk pumptrycket
till ungefär 0 bar och öka sedan igen över
stängningstrycket (den gula kontrollampan
P-min lyser). Sänk långsamt trycket tills
tryckbrytaren aktiveras. Läs av trycket på
mätaren igen och korrigera brytpunkten vid
behov.
Upprepa dessa steg tills den önskade
brytpunkten uppnås.
Om trycket sänks kan brytintervallet
för tryckbrytaren med mikrobrytare
fastsställas. Detta är tryckskillnaden
mellan aktiveringspunkten (kontrollampan
P-min tänds) och punkten för avaktivering
(kontrollampan P-min slocknar).
Öppna efter justeringen avstängningsventilen
igen och lås den med förreglingsnyckeln. Sätt
på kåpan på tryckbrytaren och plombera. Stäng
frontluckan igen. Vrid tillbaka testomkopplaren
i “Test”-fältet på el-panelen.
Indikering: den gula kontrollampan i “Test”-
fältet lyser inte.
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
• Säkerhetsventilen är öppen och lyftluften är
trycksatt:
Elpanelen:
den vita kontrollampan “Operation” lyser.
Mätaren är i det svarta området “Lifting”.
De gula lamporna Y4 och H lyser. De röda och
gula lamporna (P-min / P-max) 1 och/eller 2
och/eller 3 lyser.
Den pneumatiska enheten:
mätaren pekar på “Lifting” (MH).
Inspektionsfönstret “Lifting” är grönt.
6
BrytarePotentiometer
4.7.2 Kontroll av ställkraftsreserven hos
magnetventilerna Y1, Y2 och Y3
Magnetventilerna (Y1, Y2 och Y3) består av
en elektriskt manövrerad styrventil och en
pneumatiskt manövrerad reglerventil.
Om man trycker på respektive tryckknapp
på elpanelen för de elektriskt manövrerade
styrventilerna sänks spänningen till ett värde
där en felfri magnetventil måste byte läge.
Ett tryckfall för belastningsluften visar på
tryckmätaren (MB) att läget har bytts. Lyftluften
påverkas inte.
Eftersom belastningsluftens tryck motverkar
magnetventilens lägesbyte, ska kontrollen
utföras med högsta möjliga kontrolltryck.
Med hjälp av den magnetiskt manövrerade
styrventilen släpps styrtrycket ut. När det gäller
den pneumatiskt manövrerade reglerventilen
medverkar tryckluftens kraft till att underlätta
lägesbytet. För att kontrollera reglerventilens
ställkraftsreserv ska man därför testa med
lägsta möjliga kontrolltryck (drifttest enligt
avsnitt 4.7.1).
Kontrollera magnetventilernas slagkraft
genom att trycka på brytarna vid högsta möjliga
lufttryck. Kontrollera därefter enligt avsnitt
4.7.1 med ett sänkt lufttryck.
Belastningsluftens tryck måste sjunka till
p<0,2 bar vid alla tester.
En gång om året måste en kontrollant
kontrollera ställkraftsreserven med samma
tryck.
• Återställning till driftsläge
- Vrid testomkopplaren till läget “Operation”.
Öka trycket för styrluften till normalt
driftstryck.
Signallampan (orange) slocknar.
Tryckmätaren pekar på “Load”.
• Test av styrsegment 3 (tryckbrytare D3,
magnetventil Y3)
- Lås upp och stäng avstängningsventilen A3.
- Höj långsamt trycket i testanslutningen P3 till
dess att tryckbrytaren reagerar.
Läs av motsvarande tryck P-max på
testmätaren. Magnetventilen Y3 blir
strömlös. Belastningsluftens tryck sjunker;
tryckmätaren “Load” ska visa < 0,2 bar. Ingen
lyftluft; tryckmätaren “Lifting” ska visa 0 bar.
Ampere-mätaren ska vara i läget “Test 1”.
- Låt trycket sjunka långsamt tills
tryckbrytaren återgår till sitt tidigare läge.
Läs av trycket P-min på testmätaren.
Magnetventilen Y3 aktiveras och stängs.
Belastningsluftens tryck ökar. Tryckmätaren
“Load” ska visa 2 bar.
- Öppna och lås avstängningsventilen A3.
• Test av styrsegment 2 (tryckbrytare D2,
magnetventil Y2)
- Lås upp och stäng avstängningsventilen A2.
- Höj långsamt trycket i testanslutningen P2 till
dess att tryckbrytaren reagerar.
Läs av motsvarande tryck P-max på
testmätaren. Magnetventilen Y2 blir
strömlös. Belastningsluftens tryck sjunker;
tryckmätaren “Load” ska visa < 0,2 bar. Ingen
lyftluft; tryckmätaren “Lifting” ska visa 0 bar.
Ampere-mätaren ska vara i läget “Test 1”.
- Låt trycket sjunka långsamt tills
tryckbrytaren återgår till sitt tidigare läge.
Läs av trycket P-min på testmätaren.
Magnetventilen Y2 aktiveras och stängs.
Belastningsluftens tryck ökar. Tryckmätaren
“Load” ska visa 2 bar.
- Öppna och lås avstängningsventilen A2.
• Test av styrsegment 1 till 3
- Justera trycket på styrluften till 2 bar
Kontrollera värdet på tryckmätaren “Load”.
- Sätt testomkopplaren i läget “Test 1”.
Signallampan (orange) tänds.
• Test av styrsegment 1 (tryckbrytare D1,
magnetventil Y1)
- Lås upp och stäng avstängningsventilen A1.
- Höj långsamt trycket i testanslutningen P1 till
dess att tryckbrytaren reagerar.
Läs av motsvarande tryck P-max på
testmätaren. Magnetventilen Y1 blir
strömlös. Belastningsluftens tryck sjunker;
tryckmätaren “Load” ska visa < 0,2 bar. Ingen
lyftluft; tryckmätaren “Lifting” ska visa 0 bar.
Ampere-mätaren ska vara i läget “Test 1”.
- Låt trycket sjunka långsamt tills
tryckbrytaren återgår till sitt tidigare läge.
Läs av trycket P-min på testmätaren.
Magnetventilen Y1 aktiveras och stängs.
Belastningsluftens tryck ökar. Tryckmätaren
“Load” ska visa 2 bar.
- Öppna och lås avstängningsventilen A1.
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
7
4.7.4 Manövrering av säkerhetsventil
(pneumatisk)
Med hjälp av lyftluften kan säkerhetsventilen
öppnas helt för att testa rörligheten. När man
gör det minskar belastningsluftens tryck en
liten stund och lyftluftens tryck byggs istället
upp.
Det går att utföra detta test från
kontrollrummet via fjärrstyrning och/eller
på plats vid styrenheten genom att använda
tryckknappen “Hand Actuation”.
Om det finns en tryckspärrventil i den
pneumatiska regleringsenheten för höjning
av trycket på lyftluften (exempelvis vid
domsäkerhetsventiler) måste den också
manövreras.
En gång om året ska en kontrollant kontrollera
säkerhetsventilens rörlighet.
4.7.3 Uppbyggnad av lyftluftens tryck
När man sätter testomkopplaren i läget
“Test2” aktiveras 3/2-vägs magnetventilen
(Y4) och bygger upp lyftluftens tryck i det
pneumatiska manöverdonets utrymme för
lyftluft (H) .
Indikering: den gula kontrollampan i fältet
“Test” tänds, kontrollamporna Y4 och H lyser
och visaren på tryckmätaren MH är i det svarta
fältet “Test 2”.
Eftersom belastningsluften samtidigt
har ett tryck uppbyggt i det pneumatiska
manöverdonets tryckutrymme för
belastningsluft (B) öppnas inte
säkerhetsventilen. Om man använder
specialkonstruktionen med tryckregulatorn R2
ska styrtrycket vid tryckregulatorn R1 justeras
till samma tryck som vid tryckregulatorn R2.
• Kontroll av ställkraftsreserven för
magnetventil Y3
Kontrollera trycket på styrluften på
tryckmätaren “Load”.
- Vrid potentiometern medurs till högsta
möjliga värde.
- Tryck och håll ner tryckknappen för
ställkraftsreserven för magnetventilen Y3.
• Kontroll av ställkraftsreserven för
magnetventil Y2
Kontrollera trycket på styrluften på
tryckmätaren “Load”.
- Vrid potentiometern medurs till högsta
möjliga värde.
- Tryck och håll ner tryckknappen för
ställkraftsreserven för magnetventilen Y2.
- Vrid långsamt ner potentiometern moturs tills
magnetventilen Y2 reagerar (magnetkraften
minskar).
Magnetventilen Y2 öppnas. Belastningsluften
släpps ut. Belastningsluften måste
sjunka till < 0,2 bar, vilket kontrolleras på
tryckmätaren “Load”, och ampere-mätaren
ska vara i läget “Test 1”. Läs av värdet för
potentiometerjusteringen.
- Släpp upp tryckknappen.
Magnetventilen Y2 stängs (nominell spänning
på Y2). Belastningsluften fylls på igen.
• Testförfarande
Ampere-mätaren ska vara i läget “Operation”
och testomkopplaren ska vara i läget
“Operation”.
- Öppna frontluckan och skyddsrutan på
elpanelen.
• Kontroll av ställkraftsreserven för
magnetventil Y1
- Justera trycket på styrluften till ungefär 5 bar.
Kontrollera värdet på tryckmätaren “Load”.
- Vrid potentiometern medurs till högsta
möjliga värde.
- Tryck och håll ner tryckknappen för
ställkraftsreserven för magnetventilen Y1.
- Vrid långsamt ner potentiometern moturs tills
magnetventilen Y1 reagerar (magnetkraften
minskar).
Magnetventilen Y1 öppnas. Belastningsluften
släpps ut. Belastningsluften måste
sjunka till <0,2 bar, vilket kontrolleras på
tryckmätaren “Load”, och ampere-mätaren
ska vara i läget “Test 1”. Läs av värdet för
potentiometerjusteringen.
- Släpp upp tryckknappen.
Magnetventilen Y1 stängs (nominell spänning
på Y1). Belastningsluften fylls på igen.
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
- Vrid långsamt ner potentiometern moturs tills
magnetventilen Y3 reagerar (magnetkraften
minskar).
Magnetventilen Y3 öppnas. Belastningsluften
släpps ut. Belastningsluften måste
sjunka till < 0,2 bar, vilket kontrolleras på
tryckmätaren “Load”, och ampere-mätaren
ska vara i läget “Test 1”. Läs av värdet för
potentiometerjusteringen.
- Släpp upp tryckknappen.
Magnetventilen Y3 stängs (nominell spänning
på Y3). Belastningsluften fylls på igen.
• Återställning till driftsläge
- Justera trycket på styrluften till normalt
driftstryck.
Kontrollera på tryckmätaren “Load”.
8
OBS!
Koppla från tryckluftstillförseln vid styrenheten
STE 4 så att det pneumatiska manöverdonets
cylindrar inte är trycksatta!
För registreringen behövs följande utrustning:
• 2 st elektriska tryckgivare
• 1 st elektrisk lägesgivare
• 1 st 4-kanalig testförstärkare
• 1 st 4-kanalig registreringsapparat
(Denna utrustning kan erhållas från
SempellGmbH)
4.7.6 Justering av säkerhetsventilen
(pneumatisk)
För att justera säkerhetsventilen oavsett
systemtrycket och utan större störningar i
arbetsprocessen föreslås följande testmetod:
Fastställ en gång för alla lutningsvinkeln
för varje säkerhetsventil (eventuellt redan
vid leveranskontrollen) (se diagram) genom
att mäta vid två olika systemtryck. Tillför
långsamt lyftluft till respektive systemtryck
med hjälp av tryckregulatorn R1. För
in mätpunkterna (lyftluftens tryck och
systemtrycket) i diagrammet när öppningen av
säkerhetsventilen startar.
Åtgärder
• Öppna frontluckan på den pneumatiska
enheten. Läs av trycket på mätaren vid
tryckregulatorn R1. Stoppa tillförseln av
tryckluft vid tryckregulatorn R1 genom att
föra upp regulatorns handtag och vrida det
moturs.
• Tryck och håll ner handmanövreringsknappen
tills magnetventilerna Y1 - Y4 har tömt
kolvutrymmet B.
• Indikering: trycket som visas på mätaren
sjunker till p = 0 bar.
4.7.5 Justering av säkerhetsventilen
(systemtryck)
Om man vill kontrollera säkerhetsventilens
fjäderinställning enbart via systemtrycket kan
man blockera lufttillförseln till styrenheten STE
4 en kort stund.
Åtgärder
• Öppna frontluckan på elpanelen. Stäng av
strömmen med hjälp av nyckelbrytaren.
• Indikering: Den vita kontrollampan
“Operation” är släckt.
• Öppna frontluckan på den pneumatiska
regleringsenheten. Läs av trycket på mätaren
för tryckregulatorn R1. Stäng av lufttillförseln
vid tryckregulatorn R1 genom att föra upp
regulatorns handtag och vrida det åt vänster.
• Indikering: trycket som visas på tryckmätaren
sjunker till p = 0 bar.
Nu kan justeringen av säkerhetsventilen
kontrolleras genom att man höjer
systemtrycket utan påverkan av det
pneumatiska manöverdonet.
Återställ styrluftens tryck och
strömförsörjningen när testet är klart.
Åtgärder
• Justera tillbaka styrluftens tryck vid
tryckregulatorn R1 till det tidigare avlästa
värdet genom att föra upp regulatorns
handtag och vrida det åt höger. Läs av trycket
på mätaren. För ner regulatorns handtag för
att låsa justeringen.
• Stäng frontluckan på den pneumatiska
regleringsenheten.
• Återställ strömförsörjningen med hjälp
av nyckelbrytaren. Stäng frontluckan på
elpanelen.
• Indikering: den vita kontrollampan
“Operation” lyser
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
Mät och registrera systemtrycket, lyftluftens
tryck (P5) och lyftet av säkerhetsventilen.
Skärningen mellan den räta linjen och
abskissan (lyftluftens tryck = 0 bar g) motsvarar
inställningstrycket för säkerhetsventilen utan
lyftluft.
Vid efterföljande tester görs bara en enda
mätning vid valfritt systemtryck.
Om mätpunkten inte är på den räta
linjen, korrigera säkerhetsventilens
fjäderkompression.
Kommentar: lutningen på den uppmätta
egenskapskurvan (den räta linjen) beror
på konstruktionen (förhållandet mellan
den effektiva ytan på den pneumatiska
kolven och den effektiva sätesytan). Efter
justeringen av fjäderkompressionen förskjuts
egenskapskurvan parallellt.
9
5.2 Vid periodiska inspektioner
1. Kontrollera det yttre skicket.
2. Kontrollera årligen styrenheten enligt
avsnitt 5.1, punkt 4.
3. Kontrollera vid behov justeringen av
säkerhetsventilen utan belastnings- och
lyftluft (se avsnitt 4.7.6).
4. Kontrollera årligen driften av
säkerhetsventilen. För att kunna bedöma
ventillyftet i förhållande till tidsåtgången ska
testet utföras med liknande systemtryck och
kapacitet som vid det första testet.
5. Kontrollera glidytorna för spindel, kolvar,
styrningar, etc. som är i kontakt med mediet
med avseende på skador. Undersök likaså
eventuella svetsförband och viktigare
påläggssvetsningar med avseende på
sprickor.
5.1 Vid avsyningsprov
Före igångkörning
1. Kontrollera att skylten för godkänt typtest
stämmer överens med typskylten på
styrenheten.
2. Kontrollera säkerhetsventilens tillförlitlighet
tillsammans med styrenheten.
3. Kontrollera att funktionsdiagrammet
stämmer överens med konstruktionen.
4. Kontrollera varje styrsegment enligt avsnitt
4.7.1-3.
När detta görs, kontrollera särskilt
justeringen av tryckbrytaren,
ställraftsreserven och lufttömningen. Tiden
för att tömma ut luften ska vara ungefär
lika för alla styrsegment. Läs därför av
tryckökningen och tryckminskningen för
lyft- och belastningsluften och jämför
tidsåtgången. Styrenhetens dödtid måste
motsvara tryckförändringshastigheten i det
skyddade systemet.
Under drift av systemet
1. Stäng av lufttillförseln. Kontrollera
justeringen av säkerhetsventilen utan
belastnings- och lyftluft. Registrera
säkerhetsventilens lyft och systemtrycket
i förhållande till tidsåtgången. Om
säkerhetsventilen bara öppnas i viss mån
under drift, kontrollera att det erforderliga
ventillyftet uppnås vid 1,1 gånger det
tillåtna driftstrycket genom extrapolering
av ventillyftet. Om säkerhetsventilen har
kapacitetsreserver får inte det maximalt
möjliga lyftet uppnås för avblåsning av
önskad flödesmängd. Detta test är inte
nödvändigt för typtestade säkerhetsventiler.
2. Öppna säkerhetsventilen helt och hållet
med lyftluften. Kontrollera rörligheten.
Detta kan även göras för hand via den
manuella knappen vid normalt driftstryck.
Registrera systemtrycket, lyftluftens tryck
och lyftet av säkerhetsventilen i förhållande
till tidsåtgången.
3. Den max. tillåtna omgivningstemperaturen
på 60 °C får inte överskridas för styrskåpets
elektriska komponenterna.
5 DEN OBEROENDE INSPEKTÖRENS
UPPGIFTER
Dessa uppgifter utföres i samråd med
inspektören baserat på gällande regelverk för
applikationen.
Ta alltid bort denna blockering av
säkerhetsventilen när testet är klart!!!
Åtgärder
• Justera tillbaka styrtrycket på tryckregulatorn
R1 till det tidigare avlästa värdet genom att
föra upp regulatorns handtag och vrida det
medurs. Läs av trycket på tryckmätaren.
För ner regulatorns handtag för att låsa
justeringen.
Observera! Om två eller flera säkerhetsventiler
styrs av samma styrenhet öppnas alla
säkerhetsventiler när stegen ovan utförs.
Om endast den testade säkerhetsventilen
ska öppnas går det att blockera den andra
säkerhetsventilen mekaniskt om vissa
säkerhetsåtgärder vidtas.
Det går även att ta bort och blockera slangarna
för styrluft till den andra säkerhetsventilen.
Det pneumatiska manöverdonet stängs
tillfälligt av; säkerhetsventilens funktion är
trots detta garanterad.
• Om säkerhetsventilen är försedd med
tallriksfjädrar (typ VSE8, SOT), skruva loss
huven på det pneumatiska manöverdonet
och sätt dit en testhuv för upptagning av
ventilrörelsen.
• Om säkerhetsventilen har det pneumatiska
manöverdonet A160 monterat (VSE/VSR 1/5,
SO, SB) ska rörelseindikatorn monteras
sidlänges i förhållande till kopplingen.
• Anslut en tryckgivare till lyftluften (P5 i den
pneumatiska regleringsenheten). Anslut även
en tryckgivare till systemtrycket.
• Tryck och håll ner
handmanövreringsknappen. Vrid långsamt
upp handhjulet för tryckregulatorn R1
(medurs). Tryckmätaren “Lifting” visar
att lyftluftens tryck ökar. Öka trycket tills
säkerhetsventilen öppnas. Mät och registrera
tryck och lyft med hjälp av mätutrustningen.
• Släpp handmanövreringsknappen när
öppningen är klar. Lyftluften töms ut och
belastningsluftens tryck byggs upp igen.
• Säkerhetsventilen stänger.
• Om en pneumatisk regleringsenhet med en
extra tryckspärrventil för lyftluften används
(exempelvis för domventiler) ska den också
manövreras samtidigt med strömbrytaren för
handmanövrering.
Återställ det ursprungliga trycket på styrluften
igen när testet är klart.
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
10
Tekniska specifikationer
Max. primärtryck: 18 bar g
Sekundärtryck: 0 - 10 bar g
(0 - 12 bar g som tillval)
Flödeskapacitett: 0 - 2500 l/min
Vattenavskiljning: 95 %
Det mekaniska filtret F i
tryckluftsförsörjningens underhållsenhet är
försett med ett siktglas.
Längst ner sitter den manuella
vattenavskiljaren.
Dränera filtret genom att vrida plastmuttern
för hand ungefär 1,5 varv. Dra därefter åt
mutternigen.
Plastmuttern för vattenavskiljaren
sitter längst ner på styrenheten bakom
tryckluftsförsörjningen.
Kontrollera filtret åtminstone en gång om
året och rengör och torka filtret vid behov
(seavsnitt7.8).
Tekniska specifikationer
Max. primärtryck: 18 bar g
Flödeshastighet: 0 - 2500 l/min
Vattenavskiljande: 95 %
Filterelement: 25 µm
Tankvolym: 45 ml (cm
3
)
7.1 Förvaring
Vid leveransen av styrenheten är alla
anslutningsingångarna tillslutna med kåpor.
Anslutningsslangarna och en nyckel sitter på
utsidan.
När styrenheten är i detta skick kan den lagras
utan problem i slutna, dammfria och torra
lokaler om den ligger på fästramen (med
inspektionsfönstret uppåt).
Det är inte tillåtet att förvara enheten utomhus,
inte ens under väderskyddade förhållanden.
6.1 Kontroll och underhåll
Normalt sett aktiveras sällan tryckbrytarna
(D1, D2 och D3) i styrenhetens impulsenhet.
Kontrollera en gång om året att de fungerar
som de ska. Förutom den årliga kontrollen
(se avsnitt 4.7.1 till 4.7.6) och sporadiska
justeringar (se avsnitt 4.1) behövs inget
ytterligare underhåll.
Tryckregulatorn R1 i den pneumatiska
regleringsenheten är en enkel
membranregulator med automatisk försörjning
av sekundärtrycket.
Trycket kan justeras genom att föra
upp regulatorns handtag och vrida på
justeringsgreppet.Läs av trycket på
tryckmätaren. För ner regulatorns handtag för
att låsa justeringen.
7 INSTRUKTIONER FÖR REPARATION OCH
INSTALLATION
Följ säkerhetsinstruktionerna i avsnitt 1.
Se före varje åtgärd till att:
- De planerade åtgärderna inte orsakar några fel i
systemet eller några personskador.
- Styrenheten och systemdelarna är korrekt
urkopplade.
På styrenheten:
- Koppla ur alla elektriska poler och se till att de
inte kan återanslutas av misstag.
- Kontrollera att utrustningen är jordad och
kortsluten och inte har någon strömförsörjning.
- Sätt upp spärrar eller skydd mot intilliggande
strömförande komponenter.
6 FÖREBYGGANDE UNDERHÅLL
Följ säkerhetsinstruktionerna i avsnitt 1.
Kontrollera före varje åtgärd att:
- De planerade åtgärderna inte orsakar några fel
i systemet eller några personskador.
- Styrenheten och systemdelarna är korrekt
urkopplade. Se till att alla kretsar är
urkopplade.
På styrenheten:
- Koppla ur alla elektriska poler och se till att de
inte kan återanslutas av misstag.
- Kontrollera att utrustningen är jordad och
kortsluten och inte har någon strömförsörjning.
- Sätt upp spärrar eller skydd mot intilliggande
strömförande komponenter.
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
11
UPPMÄRKSAMMA!
Även om styrenheten stängs av med
huvudströmbrytaren (låsbar strömbrytare) är
uppvärmningsenheten strömsatt.
UPPMÄRKSAMMA!
Se till att inga vibrationer i anläggningen överförs
till styrenheten eftersom de kan ge upphov till
felaktigt uppmätta värden (för brytpunkter).
Installera vid behov vibrationsdämpare,
exempelvis gummibuffertar.
Trycktest i anläggningen
Komponenterna i impulsenheten
A161 är anslutna till systemtrycket via
tryckavkänningsledningarna. Tryckbrytarna
(D1, D2 och D3) får utsättas för testtryck som är
upp till 1,5 gånger större än det högsta värdet
på skalan.
Uppvärmningsenhetens strömförsörjning kan
kopplas från med en extra strömbrytare.
Vid installation utomhus ska systemet
dessutom skyddas mot direkt exponering för
solljus.
Kontrollera efter igångkörningen
tryckavkänningsledningarna fram till
tryckbrytarna är täta.
Uppströms från varje tryckbrytare (D1, D2 och
D3) finns en tillhörande avstängningsventil
(A1, A2 och A3) i styrenhetens impulsenhet.
Med dessa ventiler går det att stänga en
tryckavkänningsledning vid justeringsarbete.
Avstängningsventilerna är säkrade med
ventilförreglingen (G) på så sätt att endast
en av tryckbrytarna kan försättas ur drift
. De andra tryckbrytarna förblir i drift (se
anslutningsschema i avsnitt 9.2).
I testanslutningarna (P1, P2 och P3) går det att
ansluta en spindelpump med manometer för
att justera och kontrollera brytpunkterna (se
avsnitt 4.7.1).
Anslutning av avkänningsledningar till
anläggningen:
För att undvika alltför stora tryckskillnader, följ
dessa instruktioner:
• Anslut om möjligt inte direkt i
säkerhetsventilens inlopp.
• Systemdelens anslutning ska monteras fast
på en plats med så stor volym och så små
tryckfluktuationer som möjligt.
Om tryckavkänningsledningar kommer från
olika system (exempelvis dom, överhettare), se
till att det blir rätt anslutningar i impulsenheten
(olika tryckinställningar för tryckbrytarna).
7.3 Tryckavkänningsledningar
För att ansluta tryckavkänningsledningarna
har styrenheten tre tryckanslutningar (E1, E2
och E3). De tillhörande rörförskruvningarna
(medföljer leveransen) har en svetsanslutning
DYØ21,3x 4 i matr. 316SS (motsvarande
1.4401). Förskruvningarna och anslutande
rör svetsas ihop. Rörförskruvningarna måste
monteras enligt instruktionerna (se avsnitt 9.3).
Andra anslutningar och material levereras mot
specialbeställning.
Den inre diametern på tryckledningen måste
vara minst 15 mm.
Rördragning måste göras elastiskt.
Felmonterat rör med inbyggda rörkrafter
kan påverka tryckbrytarna med felaktiga
brytpunkter som följd.
Vidta lämpliga åtgärder för att se till att inga
vibrationer överförs till styrenheten. Dämpa
vibrationerna eller tryckpikarna från mediumet
genom strypning.
7.2 Montering
När styrenheten STE 4 levereras är den
monterad på en ram och fastskruvad med åtta
skruvar.
Vid leveransen är nyckeln till frontluckorna
placerad vid anslutningen för styrenhetens
tryckluftsförsörjning. Ytterligare nycklar finns
bakom elpanelens frontlucka.
Styrenheten STE4 får endast användas
vid lufttryck på max. 8 bar. Den speciella
konstruktionen med tryckregulatorn R2 för
lyftluft kan användas för ett tryck på max.
12bar.
Styrenheten måste vara lättåtkomlig för att
underlätta justering och inspektion. Skydda
installationsplatsen mot fukt och smuts.
Montera inte styrenheten för nära
säkerhetsventilen (avståndet ska vara minst
3m). Tänk på fördröjningarna vid placering på
längre avstånd.
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
Se till att förhindra alltför hög uppvärmning
av styrenheten vid anslutning av styrenheten
till trycksatta rör med varmt medium.
Temperaturen vid impulsenhetens ingång får
inte överskrida 60°C.
Om ånga används som medium, anslut via
hävertar eller vattenlås före styrenheten. Lägg
tryckavkänningsledningarna så att kondens
kan bildas. Tryckavkänningsledningar nära
styrenheten får inte isoleras.
Se till att ledningarna och styrenheten inte
fryser.
Om impulsenheten A161 är försedd med en
uppvärmningsenhet (tillbehör H1, H2), tänk på
följande:
Vid risk för frysning, se till att styrenheten alltid
är spänningssatt
12
OBS!
Komponenterna i impulsenheten A161 befinner
sig under högt tryck!
Vid felaktigt underhållsarbete finns risk för skador
genom utsprutande vätskor och/eller utsläpp av
giftiga/lättantändliga gaser under högt tryck.
Installation
För att installera tryckbrytaren, följ
monteringsinstruktionerna från tillverkaren
av rörförskruvningen (produkt från Parker) (se
avsnitt 9.3).
• Anslut den elektriska kabeln till
anslutningsplinten (se dokumentationen för
elpanelen).
• Justera tryckbrytaren med spindelpumpen till
önskat tryck (se avsnitt 4.1 - 4.4 och 4.7.1)
• Öppna och lås motsvarande
avstängningsventil (A1, A2 eller A3)
När arbetet är klart ska styrtrycket och
strömförsörjningen återställas.
Åtgärder
• Ställ in trycket på styrluften med handhjulet
för tryckregulatorn R1 till det tidigare avlästa
värdet. Stäng frontluckan på styrenheten.
• Sätt på strömmen med nyckelbrytaren. Stäng
frontluckan på elpanelen.
• Indikering: Den vita kontrollampan
“Operation” lyser.Demontering
För att byta någon av tryckbrytarna (D1, D2
eller D3) under drift, separera tryckbrytaren
från systemet genom att stänga av dess
avstängningsventil (A1, A2 eller A3).
Om specifikationen kräver en dubbel stängning
av tryckledningen, byt ut tryckbrytaren då
anläggningen är trycklös.
Tryckbrytarna (D1, D2 och D3) sitter i
impulsenheten.
• Öppna frontluckan på impulsenheten.
• Lås upp med förreglingsnyckeln och
stäng av genom att vrida den tillhörande
avstängningsventilen (A1, A2 eller A3)
medurs.
• Lossa den tillhörande elektriska kabeln
för tryckbrytaren från anslutningsplinten
i elpanelen (se dokumentationen för
elpanelen).
UPPMÄRKSAMMA!
Kontrollera att den tillhörande
avstängningsventilen (A1, A2 eller A3) är stängd.
• Lossa rörförskruvningen (21) under
tryckbrytaren med hjälp av två 19 mm fasta
nycklar. Ta bort tryckbrytaren, inklusive
kabeln.
OBS!
Under arbetet måste man alltid förhindra att
säkerhetsventilen öppnar via det pneumatiska
manöverdonet.
7.6 Byte av tryckbrytarna D1, D2 och D3
Åtgärder
• Öppna frontluckan på elpanelen A162. Bryt
strömmen med nyckelbrytaren.
Indikering: den vita kontrollampan
“Operation” slocknar.
• Öppna frontluckan på den pneumatiska
regleringsenheten A163. Läs av trycket på
mätaren för tryckregulatorn R1. Stäng av
tryckluftsmatningen med handhjulet för
tryckregulatorn R1.
Indikering: det visade trycket på mätaren
sjunker till p = 0 bar.
Det pneumatiska manöverdonet stängs
temporärt av; säkerhetsventilen är dock
fortsatt i drift.
OBS!
Följ alltid de gällande elföreskrifterna.
Arbete med elektriska system och elektrisk
utrustning får endast utföras av en behörig
elektriker .
7.5 Strömanslutning
För anslutning av strömkabeln föres denna
genom kabelförskruvningen på undersidan av
el.enheten in i styrenheten.
Öppna frontluckan och elpanelens skyddsruta
för att ansluta kabeln till anslutningsplinten.
Anslutningen av kabeln till anslutningsplinten
ska ske enligt det bifogade kopplingsschemat.
Tillhörande elscheman finns på insidan av
impulsenhetens frontlucka.
Strömförsörjningen för elpanelen ska vara på
230 V, 50 Hz; som tillval finns 24 V DC eller
48VDC.
För att ansluta ledningen för fjärrmanövrering
från kontrollrummet och ledningen
för impulser utifrån finns ytterligare
kabelförskruvningar på styrenhetens
undersida.
7.4 Anslutning av tryckluft
För att kunna ansluta tryckluft till styrenheten
finns en tryckluftsanslutning (rör med
ytterdiameter Ø 22).
Anslutningarna för rören för lyft- och
belastningsluft sitter ovanpå den
pneumatiska regleringsenheten. Beroende
på utrustningsnivå finns det flera möjliga
anslutningsmöjligheter för lyft- och
belastningsluft.
De tillhörande luftslangarna (medföljer vid
leverans) ger en spänningsfri anslutning till
den styrda säkerhetsventilens pneumatiska
manöverdon.
Luftslangarna mellan regleringsenheten
och det pneumatiska manöverdonet har
rörförskruvningar för rör med DY Ø 22 x 2 mm.
OBSERVERA
• Rengör rörledningarna för lyft- och belastningsluft
genom att blåsa ur dem med tryckluft före
anslutningen.
• Se till att rörledningarna för styrluften är korrekt
anslutna:
- Rörledningen för belastningsluft i det pneumatiska
manöverdonets övre anslutning
- Rörledningen för lyftluft i det pneumatiska
manöverdonets undre anslutning
• Om säkerhetsventilerna förses med lyftluft genom
en blockventil i den pneumatiska regleringsenheten,
se till att rörledningarna för lyftluft är korrekt
anslutna.
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
13
Installation
Installationen sker i motsatt ordning.
Observera flödespilarna i den övre och nedre
delen under monteringen.
Återställ styrtrycket och strömförsörjningen
efter monteringen.
Demontering
Underhållsenheten med filtret F sitter i den
pneumatiska styrenheten A163.
• Lossa den gängade rörvinkeln vid
tryckregulatorn R1 från inloppsröret (SW 32,
SW 36).
• Skruva ur de fyra M4 insexskruvarna
vid tryckregulatorn R1 och ta bort hela
underhållsenheten (tryckregulatorn R1 och
filtret F). Se till att inte lossa tätningsringen.
• Lossa de 4 krysspårsbultarna i
underhållsenheten och håll samtidigt fast
sexkantsmuttrarna. Ta bort bottenluckan.
• Lossa därefter sexkantsskruven M10 och
brickan. Det går nu att ta ur filtret.
Rengör filtret eller byt ut det vid behov (se även
avsnitt 6.1).
7.8 Beställning av reservdelar
För information om beställning och lagring av
reservdelar, se reservdelslistan i avsnitt 9.1.
Vid beställningar krävs följande information:
• Sempells order- och positionsnummer
(seavsnitt 3)
• Modell (se avsnitt 3)
• Artikelnummer, kvantitet, delens/delarnas
namn, etc. (se avsnitt 9.1)
7.9 Instruktioner för transport
Styrenheten STE 4 levereras monterad på en
ram med anslutningsingångarna tillslutna.
Transport av styrenheten kan ske:
• Med hjälp av ett fordon. Styrenheten ska vara
fastsatt i ramen och ligga på en lastpall (med
inspektionsfönstret uppåt).
• Med hjälp av en kran. Styrenheten ska
hänga med stroppar i ramens utsida (med
inspektionsfönstret på styrenheten uppåt).
7.7 Utbyte (eller rengöring) av filtret F
Under detta arbete ska lufttillförseln till
styrenheten vara avstängd.
Åtgärder
• Stäng av strömmen med hjälp av
nyckelbrytaren. Stäng av tryckregulatorn R1
genom att vrida handhjulet moturs.
Lyft- och belastningsluften för det
pneumatiska manöverdonet stängs tillfälligt av;
säkerhetsventilen är dock fortsatt i drift.
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
Åtgärder
• Justera styrtrycket vid tryckregulatorn R1
till det tidigare avlästa värdet genom att
föra upp regulatorns handtag och vrida det
medurs. Läs av trycket på mätaren. För ner
regulatorns handtag för att låsa justeringen.
• Stäng frontluckan på den pneumatiska
regleringsenheten.
• Återställ strömförsörjningen med
nyckelbrytaren. Stäng frontluckan på
elpanelen.
• Indikering: den vita kontrollampan
“Operation” lyser.
14
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
8 DEKLARATION ENLIGT EG-DIREKTIVEN
För ventiler med CE-märke gäller följande deklaration:
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
Conformity Declaration
According to Pressure Equipment Directive 97 / 23 / EG
Declaration to EC-Directive:
Manufacturer
Pressure Device
Conformity Valuation Procedure
Designated Agency
Applied documents
Designated Agency Supervising
Quality Assurance
Applied co-ordinated standards
Applied Standards and Specification
Other Applied EC-Directives
Sempell GmbH
Werner von Siemens Straße
41352 Korschenbroich
Control Devices STE 4
with CE-Marking
Module H1
TÜV-CERT-Certification agency for QM-Systems
of TÜV Rheinland Industrie Service GmbH
Am Grauen Stein, 51101 Köln
registration number 0035
Type test VdTÜV SV 846
TÜV-CERT-Certification agency for QM-Systeme
of TÜV Rheinland Industrie Service GmbH
Am Grauen Stein, 51101 Köln
Valid EN material standards
TRD 421, AD2000-Merkblatt A2, TRD 110,
VdTÜV-Merkblatt SV 100,
DIN EN ISO 4126-5
None
Authorized representative of the manufacturer in EC
Signature:
Date
Name J.Ott Dr. H.D.Perko
Function responsible for product authorized representative for PED
15
TÜVSV ..-846
Belastung
Loading charge
Anlüftung
Liftin gr elevage
"A"
Bauteilkennzeichen:
component test mark :
Kommission:
work no .
"X"
manufact. yea r
Baujahr:
Ø9
130
11
40
Ø9
Ø15
17,5
105
85
380
1586
498498 498
415
77,5
150150
37,5°
4
Ø21,3
Impulsenhet
A161
El-enhet
A162
Pneumatisk enhet
A163
Anslutning för lyftluft
Strömförsörjning
Anslutning till kontrollrum
Ledig anslutning
Anslutning för
tryckavkänningsledning,
rostfritt stål 316
Tryckavkänningsledning
Sett från “X”
Sett från “A”
ø22 x 2
Anslutning för lufttillförsel
Luftutlopp
Anslutning för
belastningsluft
RESERVDELSLISTA, PNEUMATISK ENHET A163
Detalj nummer Benämning Beställningsnummer / Dim. Tillverkare Material
Y1-Y3 2/2-vägs ventil 404-B-G1/2 Bürkert Div.
Y4 3/2-vägs ventil 340-C- Bürkert Div.
MH, MB Manometer 1 827 231 035 Bosch Div.
F, R Luftenhet 354 A 052 Cubeair Div.
RESERVDELSLISTA, EL-ENHET A162
(se dokumentationen för el-enhet)
RESERVDELSLISTA, IMPULSENHET A161
Detaljnummer Antal Benämning Beställningsnummer / Dim. Tillverkare Material
A1-A3 3 Avstängningsventil Sempell Div.
D1-D3 3 Tryckbrytare Manocomb-Sem-2K A116 Pinter Div.
P1-P3 3 Skruvkoppling 2103-01-44.00 Hydrotechnik Div.
9.2 Ritningar
STYRENHET
9 TEKNISKA DOKUMENT
9.1 Reservdelslista
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
16
0
10
P5
P4
MH
D
MB
Y2
F
Y1 Y3
R1
Y4
E2
P2
A2
G2
D2
E3
E1
P3
A3
G3
D3
P1
A1
G1
D1
b= .... bar
a= .... bar
0
bar
a
b
b= .... bar
a= .... bar
bar
0
b
a
bar
b= .... bar
a= .... bar
0
a
b
Konstruktion B2
Manuell lyft
IMPULSENHET A161
PNEUMATISK ENHET A163
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
17
A161
A162
A163
W
Y3
P5
R1
FD
Y1
Y4
Y2
A1
G
C
P
E1
E2
E3
A3A2 P3P2P1
P
D1
GG
P
D3D2
H
B
MB
P4
MH
t
E3
H
B
A160
E1 E2
A1 A2
GG
P1
D1 D2
P2
D3
P3
A3
GY4
A
PR
D
Y1
P
A
MB
P4
P5
MH
A
Y3
P
PA
Y2
FR1
KOMMENTARER
E1 - E3 Tryckavkänningsledning
A1 - A3 Avstängningsventil
D1 - D3 Tryckbrytare
C Nyckel
G Ventilförregling
P1 - P5 Testanslutning
D Strypning
F Filter
B Cylinder för belastningsluft
H Cylinder för lyftluft
Y1 - Y3 Magnetventil (viloströmsprincipen)
Y4 Magnetventil (arbetsströmsprincipen)
MB Manometer för belastningsluft
MH Manometer för lyftluft (öppning)
R1 Tryckregulator
A160 Pneumatiskt manöverdon
System
Impulsenhet A161
Säkerhetsventil
Lyftluft
Tryckluftsförsörjning
Belastningsluft
Pneumatisk enhet A163
Impulsenhet
Tryck
Rörelse
Systemtryck
El-enhet
Pneumatisk
enhet
Ström-
försörjning
Lufttillförsel
KRETSSCHEMA, SYSTEM
IMPULSENHET A161
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
18
"Z"
E3
R2
D
S
H
B
A160
E1 E2
A1 A2
GG
P1
D1 D2
P2
D3
P3
A3
GY4
A
PR
Y1
PA
MB
P4
P5
MH
A
Y3
P
PA
Y2
R1 F
KOMMENTARER
E1 - E3 Tryckavkänningsledning
A1 - A3 Avstängningsventil
D1 - D3 Tryckbrytare
C Nyckel
G Ventilförregling
P1 - P5 Testanslutning
D Strypning
F Filter
B Cylinder för belastningsluft
H Cylinder för lyftluft
Y1 - Y3 Magnetventil (viloströmsprincipen)
Y4 Magnetventil (arbetsströmsprincipen)
MB Manometer för belastningsluft
MH Manometer för lyftluft (öppning)
R1, R2 Tryckreglulator
A160 Pneumatiskt manöverdon
S Säkerhetsventil
System
Impulsenhet A161
Säkerhetsventil
Lyftluft
Strömförsörjning
Anslutningsrör för tryckluft ø22 x 2
Luftutlopp
Leveransåtagande
Tryckavkänningsledning
Systemtryck
Detalj “Z”
Rörledning ø22 x 2 (
kundåtagande )
Säkerhetsventil
Tryckluftsslang ø19 mm
Rörledning ø22 x 2
Lyftluft
Belastningsluft
Trycklufts-
försörjning
Belastningsluft
Pneumatisk enhet A163
KRETSSCHEMA, SYSTEM
KRETSSCHEMA, SYSTEM
Konstruktion med tryckregulatorn R2 för ökat lyftluftstryck
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
19
1
2
Tryck, Dom
Systemtryck (bar`)
Inställningstryck (utan hjälplyft)
Egenskapskurva
Tryck
lyftluft
(bar)
Vattenlås
Tryckavkänningsledning
Tryck,
överhettare
Säkerhetsventil,
Dom
Säkerhetsventil, överhettare
Lyft med manuell manövrering (konstruktion B2)
Lyftluft
Belastningsluft
DIAGRAM FÖR JUSTERINGSKONTROLL AV SÄKERHETSVENTIL
KRETSSCHEMA, SYSTEM MED TVÅ SÄKERHETSVENTILER
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
20
Håll fast förskruvningen med en fast nyckel och
dra åt muttern till ursprungsläget och därefter
ytterligare något för att få en riktigt bra tätning.
9.3 Installationsinstruktioner för A-Lok-
rörförskruvningar
A-Lok-rörförskruvningar levereras
färdigmonterade.
Allmänna kommentarer
1. Änden på röret måste skäras i rät vinkel och
eventuella grader måste tas bort utan att
röränden utsätts för onödig avfasning.
2. För in röret i rörförskruvningen. Se till
att röret är inskjutet så långt det går i
rörförskruvningen. Dra åt muttern med
fingrarna.
3. Håll i förskruvningen ordentligt, markera
muttern i det läge den har dragits åt med
fingrarna och dra därefter åt muttern
ytterligare 1¼ varv från det markerade
läget. Anslutningen är därefter korrekt
utförd.
4. För rörförskruvningar upp till
3
/
16“ och 4 mm
yttre diameter behövs bara ¾ varv.
Högtryckssystem med hög säkerhetsfaktor
För att ge möjlighet till största möjliga variation
av rörets hårdhet samtidigt som användningen
kräver maximal trycktäthet hos förskruvningen,
rekommenderas det att muttern dras åt med
fingrarna så långt det går. Därefter ska muttern
dras åt ytterligare 1¼ varv.
Omdragning och demontering
Med A-Lok-rörförskruvningar kan anslutningen
skruvas loss och dras åt igen många gånger
med samma pålitliga, säkra och läckagesäkra
anslutning.
För bara in röret i förskruvningen så långt
detgår.
SEMPELL SERIE STE 4 STYRENHET FÖR SÄKERHETSVENTILER
Driftanvisningar
Teknisk information och kundtjänst:
Sempell GmbH
Werner-von-Siemens-Straße
41352 Korschenbroich
Tyskland
Tel: +49-2161-615-0
Fax: +49-2161-64761
© 2017 Emerson. All rights reserved.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Sempell Pneumatic Control Device STE 4 IOM Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning