Objekt Beskrivning Viktigt att tänka på
NMEA 2000
nätverk
Du måste ansluta kontrollenheten eller en
kompatibel Garmin plotter och CCU:n till ett
NMEA 2000 nätverk med de medföljande T-
kontakterna (Att tänka på inför NMEA 2000
anslutning, sidan 3).
Om du inte har ett befintligt NMEA 2000
nätverk på din båt kan du bygga ett med de
medföljande kablarna och kontakternaBygga
ett enkelt NMEA 2000 nätverk för autopilot-
systemet, sidan 6. (Bygga ett enkelt NMEA
2000 nätverk för autopilotsystemet, sidan 6)
ECU
CCU Du kan montera CCU:n i valfri riktning på en
plats nära båtens mitt där den inte kommer att
nedsänkas i vatten (Att tänka på inför
montering och anslutning av CCU, sidan 2).
Montera CCU:n på en plats utan källor till
magnetiska störningar.
ECU-strömka-
beln
Du måste ansluta ECU:n till en 12 till 24 V
likströmskälla. Om du vill förlänga den här
kabeln ska du använda rätt kabeldimension
(Strömkabelförlängningar, sidan 4).
CCU-kabel För att förlänga kabeln så att den når ECU:n
kan du behöva använda förlängningskablar
(säljs separat) (Att tänka på inför montering
och anslutning av CCU, sidan 2).
Gasreglage Gasreglaget styr motorns varvtal.
Strömkabeln till gasreglaget får inte kapas
eller förlängas.
I diagrammet visas endast den elektriska
anslutningen till gasmanöverdonet. Detalje-
rade installationsinstruktioner medföljer
gasmanöverdonet.
Styrningens
drivenhet
Styrningens drivenhet styr motorn.
Strömkabeln till styrningens drivenhet får inte
kapas eller förlängas.
Att tänka på inför montering och anslutning
Autopilotkomponenterna ansluts till varandra och till strömkällan
med medföljande kablar. Kontrollera att rätt kablar når
respektive komponent och att varje komponent placeras på en
lämplig plats innan någon komponent monteras eller ansluts.
Att tänka på inför montering och anslutning av CCU
• CCU:n är den primära sensorn i Reactor 40 Kicker-
autopilotsystemet. För bästa prestanda bör du följa dessa
överväganden när du väljer monteringsplats.
◦ En handkompass bör användas för att testa den
magnetiska störningen i området där CCU:n ska
monteras(Testa en plats för magnetisk störning,
sidan 2).
◦ För bästa prestanda ska CCU:n monteras på ett fast
underlag.
• Monteringsskruvar medföljer CCU:n. Om du använder annat
monteringsmaterial än de medföljande skruvarna, måste det
vara av högkvalitativt material av rostfritt stål eller mässing för
att undvika att CCU:n påverkas av magnetiska störningar.
Testa monteringsmaterialet med en handkompass för att
säkerställa att inget magnetfält finns i materialet.
• CCU-kabeln förbinder CCU:n med ECU:n och är 5 m (16 fot).
◦ Om CCU:n inte kan monteras inom 5 m (16 fot) från
ECU:n kan du skaffa förlängningskablar från din lokala
Garmin återförsäljare eller på www.garmin.com.
◦ Kabeln får inte kapas.
Hitta den bästa monteringsplatsen
1
Skapa en lista med alla lämpliga monteringsplatser för
CCU:n.
Lämpliga monteringsplatser ska inte vara inom 60 cm (2 ft.)
av följande:
• Järn
• Magneter
• Starkströmskablar
• Regelbundet körda pumpar, som huvudpumpar och
betestankpumpar
En stor magnet, t.ex. en subwoofer-högtalarmagnet ska inte
finnas på närmare avstånd från någon av dessa platser än
1,5 m (5 fot).
2
Hitta båtens rotationscentrum och mät avståndet mellan
rotationscentrum och var och en av de lämpliga
monteringsplatserna som du angett i steg 1.
3
Välj den plats som ligger närmast rotationscentrum.
Om fler än en plats ligger på ungefär samma avstånd från
rotationscentrum bör du välja den plats som bäst uppfyller
följande överväganden.
• Den bästa platsen ligger närmast båtens centrumlinje.
• Den bästa platsen ligger lägre i båten.
• Den bästa platsen ligger något mer framåt i båten.
Testa en plats för magnetisk störning
Du kan använda en handkompass för att testa en
monteringsplats för magnetisk störning.
1
Håll en handkompass på CCU-monteringsplatsen.
2
Flytta kompassen 15 cm till vänster om platsen, därefter 15
cm till höger, observera nålen och välj en åtgärd:
• Om kompassnålen rör sig mer än tre grader under det här
steget finns magnetisk störning. Välj en ny
monteringsplats och upprepa testet.
• Om kompassnålen inte rör sig eller rör sig mindre än tre
grader, fortsätt till nästa steg.
3
Upprepa den här processen medan du flyttar kompassen
ovanför och nedanför monteringsplatsen.
4
Upprepa den här processen medan du flyttar kompassen
framför och bakom monteringsplatsen.
Att tänka på inför montering av och anslutning av ECU
• ECU:n kan monteras på ett plant underlag åt vilket håll som
helst.
• Fästskruvar medföljer ECU:n men du kan behöva använda
en annan typ av skruv om de som medföljer inte passar för
monteringsunderlaget.
• ECU:n måste monteras på en plats där den inte kommer att
nedsänkas i vatten eller överspolas.
• Strömkabeln för ECU:n ansluts till båtbatteriet och den kan
förlängas om det behövs (Strömkabelförlängningar,
sidan 4).
Att tänka på vid installation och anslutning av styrdon
• Styrmanöverdonet monteras i motorns lutningsrör och
använder en styrarm och ett länksystem för att styra.
• Om du planerar att använda autopilotsystemet på en båt i
saltvatten bör du gå igenom vad du bör tänka på vid
användning i saltvatten innan du installerar styrmanöverdonet
(Att tänka på vid saltvatten, sidan 2).
• Du kan montera styrmanöverdonet från båda sidor av
lutningsröret.
• Du måste installera styrmanöverdonet innan du monterar
ECU:n permanent.
• Du kan inte dra ut kabeln som ansluter styrmanöverdonet till
ECU:n.
Att tänka på vid saltvatten
OBS!
Om båten används i saltvatten kommer rost att bildas inuti
lutningsröret, även vid noggrant underhåll. Om du installerar
styrmanöverdonet på en båt som används i saltvatten, utan
2