respektive komponent och att varje komponent placeras på en
lämplig plats innan någon komponent monteras eller ansluts.
Att tänka på inför montering och anslutning av CCU
• CCU:n är den primära sensorn i Reactor 40 mekanisk-
autopilotsystemet. För bästa prestanda bör du följa dessa
överväganden när du väljer monteringsplats.
◦ En handkompass bör användas för att testa den
magnetiska störningen i området där CCU:n ska monteras
(Testa en plats för magnetisk störning, sidan 3).
◦ För bästa prestanda ska CCU:n monteras på ett fast
underlag.
• Monteringsskruvar medföljer CCU:n. Om du använder annat
monteringsmaterial än de medföljande skruvarna, måste det
vara av högkvalitativt material av rostfritt stål eller mässing för
att undvika att CCU:n påverkas av magnetiska störningar.
Testa monteringsmaterialet med en handkompass för att
säkerställa att inget magnetfält finns i materialet.
• CCU-kabeln förbinder CCU:n med ECU:n och är 5 m (16 fot).
◦ Om CCU:n inte kan monteras inom 5 m (16 fot) från
ECU:n kan du skaffa förlängningskablar från din lokala
Garmin återförsäljare eller på www.garmin.com.
◦ Kabeln får inte kapas.
Hitta den bästa monteringsplatsen
1
Skapa en lista med alla lämpliga monteringsplatser för
CCU:n.
Lämpliga monteringsplatser ska inte vara inom 60 cm (2 ft.)
av följande:
• Järn
• Magneter
• Starkströmskablar
• Regelbundet körda pumpar, som huvudpumpar och
betestankpumpar
En stor magnet, t.ex. en subwoofer-högtalarmagnet ska inte
finnas på närmare avstånd från någon av dessa platser än
1,5 m (5 fot).
2
Hitta båtens rotationscentrum och mät avståndet mellan
rotationscentrum och var och en av de lämpliga
monteringsplatserna som du angett i steg 1.
3
Välj den plats som ligger närmast rotationscentrum.
Om fler än en plats ligger på ungefär samma avstånd från
rotationscentrum bör du välja den plats som bäst uppfyller
följande överväganden.
• Den bästa platsen ligger närmast båtens centrumlinje.
• Den bästa platsen ligger lägre i båten.
• Den bästa platsen ligger något mer framåt i båten.
Testa en plats för magnetisk störning
Du kan använda en handkompass för att testa en
monteringsplats för magnetisk störning.
1
Håll en handkompass på CCU-monteringsplatsen.
2
Flytta kompassen 15 cm till vänster om platsen, därefter 15
cm till höger, observera nålen och välj en åtgärd:
• Om kompassnålen rör sig mer än tre grader under det här
steget finns magnetisk störning. Välj en ny
monteringsplats och upprepa testet.
• Om kompassnålen inte rör sig eller rör sig mindre än tre
grader, fortsätt till nästa steg.
3
Upprepa den här processen medan du flyttar kompassen
ovanför och nedanför monteringsplatsen.
4
Upprepa den här processen medan du flyttar kompassen
framför och bakom monteringsplatsen.
Att tänka på inför montering av och anslutning av ECU
• ECU:n kan monteras på ett plant underlag åt vilket håll som
helst.
• Fästskruvar medföljer ECU:n men du kan behöva använda
en annan typ av skruv om de som medföljer inte passar för
monteringsunderlaget.
• ECU:n måste monteras inom 0,5 m (19 tum) från
drivenheten.
◦ Kablarna som ansluter ECU:n till drivenheten kan inte
förlängas.
• ECU:n måste monteras på en plats där den inte kommer att
nedsänkas i vatten eller överspolas.
• Strömkabeln för ECU:n ansluts till båtbatteriet och den kan
förlängas om det behövs (Strömkabelförlängningar,
sidan 4).
Att tänka på inför montering av och kabeldragning för
drivenheten
• Om en kompatibel drivenhet inte redan har installerats i
båten, säljs drivenheten separat och måste installeras av en
erfaren fackman för att båten ska kunna styras på rätt sätt.
• Drivenheten måste installeras innan ECU:n monteras
permanent.
• Kablarna som ansluts till drivenheten får inte förlängas.
• Om du ansluter till en befintlig drivenhet (säljs inte av
Garmin) måste du använda en strömkabel till drivenheten
(säljs separat) för att anpassa drivenheten för användning
med autopilotsystemet (Ansluta till en befintlig drivenhet,
sidan 5).
◦ Strömkabeln till drivenheten kan inte förlängas.
• Om du ansluter till en solenoiddrivenhet måste du använda
en solenoidströmkabel (säljs separat) för att anpassa
solenoiddrivenheten för användning med autopilotsystemet
(Ansluta till en solenoiddrivenhet, sidan 5).
◦ Solenoidströmkabeln får inte förlängas.
• Om du ansluter till en drivenhet som inte säljs av Garmin
måste du också installera en roderlägessensor, t.ex. Garmin
GRF
™
10, eller ansluta till en befintlig roderlägessensor med
hjälp av en roderlägessensorkabel (säljs separat).
Obs! Reactor 40 mekanisk autopilot är endast kompatibel
med en vanlig roderlägessensor av potentiometertyp med tre
kabelfästen. Systemet fungerar inte med en frekvensbaserad
roderlägessensor.
Att tänka på när du monterar Shadow Drive sensorn
Obs! Shadow Drive sensorn är en enhet som du installerar i din
båts hydrauliska styrslangar. Den känner av när du tar manuell
kontroll över rodret och åsidosätter autopilotstyrning av båten.
Det är ett valfritt tillbehör som endast kan användas på en båt
med ett hydrauliskt styrsystem.
• Montera Shadow Drive sensorn horisontellt och så plant som
möjligt. Sätt fast den ordentligt med kabelband.
• Shadow Drive sensorn ska monteras minst 305 mm (12 tum)
från magnetiska föremål eller enheter, som högtalare och
elmotorer.
• Montera Shadow Drive sensorn närmare rattpumpen än
autopilotens pump.
• Montera Shadow Drive sensorn lägre än den lägsta
rattstyrningen men högre än pumpen.
• Anslut inte Shadow Drive sensorn direkt till kopplingen baktill
på rattpumpen. Det ska alltid vara en bit slang mellan
kopplingen på rattpumpen och Shadow Drive sensorn.
• Shadow Drive sensorn får inte anslutas direkt till en
hydraulisk T-kontakt i hydraulledningen. Lämna alltid en
slanglängd mellan en T-kontakt och Shadow Drive sensorn.
3