3
Om det behövs ansluter du en förlängningskabel (medföljer
inte) för NMEA 2000 nätverket till sidan av den bortkopplade
T-kontakten för att förlänga NMEA 2000 nätverket.
4
Anslut en medföljande T-kontakt för CCU-enheten till NMEA
2000 nätverket genom att ansluta den till sidan av den
bortkopplade T-kontakten eller förlängningskabeln till
nätverket.
5
För den medföljande droppkabeln
Ä
till CCU:n och till
undersidan av T-kontakten som lades till i steg 4.
Om den medföljande droppkabeln inte är tillräckligt lång kan
du använda en droppkabel som är upp till 6 m (20 fot) lång
(medföljer inte).
6
Anslut droppkabeln till CCU:n och T-kontakten.
7
Vid behov, upprepa steg 2 till 6 för kontrollenheten (tillval)
eller en kompatibel Garmin plotter.
Ansluta NMEA 2000 enheter till autopilotsystemet
som tillval
Du kan använda autopilotsystemets avancerade funktioner
genom att koppla in NMEA 2000 kompatibla tilläggsenheter,
såsom GPS-enhet till NMEA 2000 nätverket.
Obs! Du kan ansluta tilläggsenheter som inte är NMEA 2000
kompatibla till kontrollenheten via NMEA 0183 (NMEA 0183 –
att tänka på inför anslutning, sidan 6).
1
Lägg till en extra T-kontakt (medföljer inte) till NMEA 2000
nätverket.
2
Anslut den valfria NMEA 2000 enheten till T-kontakten
genom att följa de instruktioner som medföljer enheten.
Lufta hydrauliken
OBS!
Det här är ett allmänt tillvägagångssätt för att avlufta hydrauliska
styrsystem. För specifik information om avluftning av ditt system
bör du läsa instruktionerna från tillverkaren av styrsystemet.
Innan hydraulsystemet avluftas ska du kontrollera att alla
slanganslutningar är kompletta och täta.
1
Välj ett alternativ:
• Om rattpumpens tank innehåller otillräckligt med vätska
fyller du på vätska efter behov.
• Tappa av överflödig vätska via avluftningen om
vätskenivån i rattpumpens tank är för hög.
2
Sätt i en förbikopplingsslang mellan cylinderns
avluftningsportar.
TIPS: Om du använder en genomskinlig plastslang för denna
förbikoppling kan du se luftbubblorna under
avluftningsprocessen.
3
Vrid ratten manuellt till full babord.
4
Öppna båda shuntventilerna vid cylinderkopplingarna.
5
Öppna shuntventilen på pumpventilblocket.
6
Vrid ratten sakta manuellt till babord under tre minuter.
TIPS: Du kan sluta vrida när du inte längre ser luft som
passerar genom förbikopplingsslangen.
7
Starta autopilotsystemet och avaktivera Shadow Drive.
I dokumentationen till autopilotsystemet finns mer information
om hur du avaktiverar Shadow Drive.
8
Håll ned (babord) på kontrollenheten i minst 10 sekunder.
TIPS: Du kan sluta hålla ned när du inte längre ser luft
som passerar genom förbikopplingsslangen.
9
Stäng båda shuntventilerna vid cylinderkopplingarna.
10
Stäng shuntventilen på pumpventilblocket.
11
Fyll vid behov på vätska i rattpumpens tank.
12
Upprepa steg 3 till 11 för styrbords sida.
13
Håll ned (babord) på kontrollenheten tills styrningen
stannar och Hydraulpumpstopp visas på kontrollenheten.
14
Håll ned (styrbord) på kontrollenheten tills styrningen
stannar och Hydraulpumpstopp visas på kontrollenheten.
15
Välj ett alternativ:
• Om Hydraulpumpstopp inte visas inom 2–3 sekunder
efter att cylindern stannat upprepar du steg 1–15 för att
avlufta systemet igen.
• Om Hydraulpumpstopp visas inom 2–3 sekunder efter
att cylindern stannat är avluftningen av systemet slutförd.
När avluftningen av hydrauliken är slutförd kan du aktivera
Shadow Drive igen.
Korrosionsskydd
OBS!
För att säkerställa en lång livslängd för alla komponenter ska
pumpen behandlas med korrosionsskyddsmedel minst två
gånger om året.
Ett korrosionsskyddsmedel som är godkänt för marina
tillämpningar bör användas på pumpen när alla hydraul- och
elanslutningar har kopplats in och hydraulsystemet har luftats.
Konfiguration
Autopiloten måste konfigureras och anpassas efter din båts
dynamik. Du kan använda Hamnbassängsguiden och
Sjövärdighetsguiden på kontrollenheten eller en kompatibel
Garmin plotter för att konfigurera autopiloten.
Se den medföljande konfigurationsguiden för mer information
om hur du konfigurerar autopiloten.
Bilaga
NMEA Anslutningsschema för 0183
Kontrollenheten ingår inte i alla autopilotpaket. En kontrollenhet
måste vara installerad i autopilotsystemet för att ansluta NMEA
0183-enheter enligt dessa scheman. Om du installerar
autopiloten utan en kontrollenhet måste alla NMEA enheter du
tänker använda med autopilotsystemet vara anslutna till en
kompatibel Garmin plotter på samma NMEA 2000 nätverk som
CCU:n. Se installationsinstruktionerna som medföljde plottern
för NMEA 0183-anslutningsinformation.
Dessa anslutningsscheman är exempel på olika situationer som
du kan stöta på när du ansluter NMEA 0183-enheten till
kontrollenheten.
NMEA 0183 – att tänka på inför anslutning
• Det finns en intern NMEA 0183 ingående port (RX-port) och
en intern NMEA 0183 utgående port (TX-port) på den
medföljande NMEA 0183 datakabeln. Du kan ansluta en
NMEA 0183 enhet per intern RX-port för att ta emot data i
den här Garmin enheten och du kan ansluta upp till tre
NMEA 0183 enheter parallellt till varje intern TX-port för att
skicka data från Garmin enheten.
• Se installationsinstruktionerna till NMEA 0183 enheten om
hur du identifierar de sändande (TX) ledningarna och de
mottagande (RX) ledningarna.
• Enheten ger en TX-port och en RX-port. Varje intern port har
två ledningar som är märkta A och B i överensstämmelse
med NMEA 0183 konventionen. Anslut A- och B-ledningen
för respektive port till A (+)- och B (-)-ledningarna på den
NMEA 0183 enheten.
• Använd ett skärmat 28 AWG partvinnat kablage för långa
kabellängder. Löd alla kontakter och täta dem med
krympslang.
• Anslut inte NMEA 0183 datakablarna från den här enheten till
strömjord.
• Strömkabeln från den här enheten och NMEA 0183
enheterna måste anslutas till en gemensam strömjord.
6