InstallationsinstruktionerfördrivenhetklassB 5
• För att drivenheten ska hålla länge ska du vidta följande
försiktighetsåtgärder:
◦ Se till att kolvstången inte skadas.
◦ Utsätt inte drivenheten för saltvatten.
• Utför följande åtgärder regelbundet:
◦ Inspektera delarna till cylinderns fästplatta och rorkultsbulten.
Dra åt om det behövs, så att alla delar sitter stadigt.
◦ Smörj kolvstångens ände och rorkultsbulten.
Använd endast marinfett av hög kvalitet och som är lämpligt för
nitriltätningar.
Du bör kontrollera slitaget på motorns kol var 500:e timme (vanligen
årligen).
1. Ta bort kolhållaren på motorns sida.
2. Se efter om kolen är slitna
3. Köp nya kol om det behövs.
Byt kolen mot rätt sorts nya kol enligt följande anvisningar:
• Rengör insidan av motorn från alla löst sittande kolpartiklar innan du
sätter fast de nya borstarna i motorn.
• Om det har kommit in hydraulvätska i motorn måste du åtgärda
orsaken och sedan fetta av kolhållarenheten och kollektorn innan du
kör motorn.
Om du inte fettar av motorn vid sådana här tillfällen slits kolen fortare
på grund av gnistbildning.
När du luftar systemet måste du alltid hålla avstånd till styr- och
länkagekomponenter som rör sig, så att du inte skadas.
Meddelande
Innan du luftar systemet måste du kontrollera att olje- och
förvaringsbehållare är rena och fria från föroreningar så att inte drivenheten
skadas.
Drivenhetens hydraulsystem fylldes på och provades vid fabriken. Följ därför
de här anvisningarna endast när det har kommit in luft i systemet eller om
systemet har tagits isär.
Innan du luftar systemet måste du införskaffa hydraulolja av rätt typ
(sidan 6). Kassera all begagnad olja på ett ansvarsfullt sätt.
1. Ställ behållarens kran i öppet läge (sidan 3).
2. Tryck in kolvstången tills den är helt inskjuten.
3. Lossa men koppla inte bort behållarens slangar från cylindern.
Det kommer ut olja från anslutningarna när de är korrekt lossade.
4. Dra åt slangarna.
5. Aktivera drivenheten genom att starta autopilot-systemet.
6. Dra sakta ut kolvstången tills den här helt utdragen.
7. Kontrollera oljenivån i behållaren.
8. Fyll vid behov på olja i behållaren till den miniminivå som framgår av
dekalen.
9. Skjut in stången helt.
Oljenivån stiger när stången skjuts in.
10. Kontrollera oljenivån i behållaren.
11. Fyll vid behov på olja i behållaren till den maximinivå som framgår av
dekalen.
12. Upprepa steg 6–11 tills det inte längre syns några luftbubblor som stiger
upp i behållaren och tills pumpen tar över.
13. Skjut ut och dra in kolven med hjälp av autopiloten tills det inte längre
kommer upp några luftbubblor i behållaren.
Till en början kanske du måste hjälpa cylindern för hand att lufta ur
systemet.
14. Kontrollera oljenivån i behållaren.
15. Fyll vid behov på olja i behållaren till den maximinivå som framgår av
dekalen.
Motorn står stilla. • Ström- och kopplingskabeln är inte ansluten till
ECU:n.
• Roderlägesgivarens kabel är inte ansluten till
ECU:n.
• Motorns kol måste bytas (sidan 5).
Motorn går men
kolvstången rör
sig inte eller rör
sig ryckigt.
Det nns luft i cylindern (kan åtföljas av extern förlust
av olja). Lufta systemet (sidan 5).
Det hörs oljud från
pumpen.
• Det nns luft i cylindern (kan åtföljas av extern
förlust av olja). Lufta systemet (sidan 5).
• Motorn kan vara skadad.