| 7
| RS40/RS40-B Användarguide
Australien och Nya Zeeland
Uppfyller kraven för nivå 2-enheter i
radiokommunikationsstandarden (elektromagnetisk kompatibilitet)
2017 och radiokommunikationsstandarden (VHF-radioutrustning –
Maritime Mobile Service) 2014.
Varumärken
Simrad® och Navico® är registrerade varumärken som tillhör Navico.
NMEA® och NMEA 2000® är registrerade varumärken som tillhör
National Marine Electronics Association.
DSC (Digital Selective Calling)
Digital Selective Calling ger betydande säkerhets- och
bekvämlighetsfördelar jämfört med äldre VHF-radioanläggningar
utan den här funktionen.
• Giltigt USER MMSI måste anges i den här radion innan DSC-
funktioner kan användas.
• Många länder har inte radiorepeatrar som stöder förmedling av
DSC-meddelanden. Men DSC kan ändå vara användbart för direkt
kommunikation mellan fartyg, där det andra fartyget också är
utrustat med en DSC-kompatibel radio.
• DSC-nödanrop som genereras av denna radio är begränsade
till samma områdesrestriktioner som gäller för vanliga VHF-
transmissioner. Fartyget som skickar ett nödanrop kan bara förlita
sig på DSC inom området för en GMDSS-kustradiokanal. Typisk VHF-
räckvidd kan vara ca 20 M, men detta varierar mycket beroende på
installation, antenn, meteorologiska förhållanden etc.
ATIS (Automatic Transmitter Identication
System)
• ATIS krävs för fartyg som gör VHF-sändningar på inre vattenvägar i
länder som skrivit under RAINWAT-avtalet (Regional Arrangement
Concerning the Radiotelephone Service on Inland Waterways).
• RAINWAT är ett avtal om att införa gemensamma principer
och regler för säker transport av människor och gods på inre
vattenvägar.
• Länderna som har undertecknat är: Österrike, Belgien, Bulgarien,
Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Ungern, Luxemburg,
Moldavien, Montenegro, Nederländerna, Polen, Rumänien, Serbien,
Slovakien och Schweiz.