Roche Diagnostics
Användarhandbok · version 8 5
cobas IT middleware
o Kvalitetskontroll
Hanteringen av kvalitetskontroll stöder teknisk validering genom hantering av
QC-data som erhållits från instrument. Lösningen administrerar aktiva och
inaktiva kontrollmaterial, hanterar både kontrollmaterial som kommer från
Roche och kontrollmaterial från andra tillverkare, möjliggör analys av QC-
resultat med stöd för grafik samt medger export av kvalitetskontrollresultat till
kommersiella jämförelseverktyg.
Kvalitetskontrollfunktionalitet gör att lösningen kan upptäcka, minska och
korrigera brister i ett laboratoriums interna analysprocess innan patientresultat
släpps och förbättrar kvaliteten hos de resultat som rapporterats av laboratoriet.
Kvalitetskontroll är ett mått på hur bra mätsystemet reproducerar samma resultat
över tid och under varierande driftvillkor. Laboratoriets kvalitetskontrollmaterial
körs vanligen i början av varje arbetspass; efter att instrumentet genomgått
service; när reagensloter byts; efter kalibrering; samt när patientresultat förefaller
oriktiga.
o Provarkivering
Efter bearbetning av provet är arkivering ett strukturerat alternativ för att bevara
prover under en angiven period. Arkiveringsperiodens längd regleras av
kundernas konfiguration. cobas
®
IT middleware-lösningen kan stödja manuell
och automatisk arkivering av prover
Alternativ för lagring och hämtning av prover gör att användaren när som helst
kan lokalisera prover, t.ex. om ytterligare ett test begärs, oavsett om provet
bearbetas eller förvaras i arkivet.
Informationshantering o Regelskapare
Regelskaparen låter användaren definiera algoritmer som stöder den tekniska
valideringen.
Reglerna använder de resultat som tillhandahålls av instrumentet/instrumenten
och beställnings- eller patientrelaterad information. Reglerna utlöser
standardvalideringsåtgärder, inklusive omkörning av test med spädning, begäran
om ytterligare test, kommentar, släppning.
Inga fördefinierade regler laddas som standard. Implementering, modifiering och
validering av reglerna är kundens ansvar.
o Systemöversikt
Meddelanden visas på lösningens skärm om någon åtgärd krävs för prover,
resultat, kvalitetskontroll eller instrument, eller om det faktum att ett prov saknas
innebär att en beställning av ett prov har erhållits i systemet, men provet ännu
inte har identifierats i labbet. Meddelandena visar när en fördefinierad händelse
inträffar. Definitionen av händelser som ska utlösa ett meddelande är kundens
ansvar.
o Turn Around Time-hantering
Produktionsövervakningen medger spårning av tidsspannet mellan varje steg i
arbetsflödet som kan visas i realtid och utlösa varningar i händelse av
fördröjningar