11
B-CONTROL AUDIO BCA2000
4.2.2 Utgångsrouting i 2-CHANNEL-läge
Med tvåkanalsanvändning (OPTICAL OUT-omkopplaren intryckt)
är alla sex analogutgångarna tillgängliga för USB-kanalerna 1 till
6. Samtidigt används de digitala utgångarna för två ytterligare
kanaler som ligger parallellt på den optiska och på den koaxiala
utgången. Då har man fritt val om kanalerna 1 och 2 (Main Out)
eller kanalerna 7 och 8 ska överföras (omkopplare ). I detta
läge kan överföringsformatet vara ett av S/PDIF, AES/EBU,
DOLBY
®
DIGITAL eller DTS
®
. Det är en förutsättning att det
aktuella formatet understöds av värdprogrammet.
1 Main Out 1/L
Digital Out L
1
Digital Out L
1
2 Main Out 2/R
Digital Out R
1
Digital Out R
1
3 Analog Out 3 - -
4 Analog Out 4 - -
5 Analog Out 5 - -
6 Analog Out 6 - -
7-
Digital Out L
1
Digital Out L
1
8-
Digital Out R
1
Digital Out R
1
Main Out 1/L
Analog Out 5
Main Out 2/R
Analog Out 6
2) Kan ställas om mellan USB Out 1-2 och USB Out 3-4 med
omkopplare 23 (Full Speed Mode). Formatval AES/
EBU eller S/PDIF görs via datorns control panel-program
1) Kan ställas om mellan USB Out 1-2 och USB Out 7-8 med
omkopplare 23 (High Speed Mode). Formatval AES/
EBU eller S/PDIF görs via datorns control panel-program
3
4
Analog Out 3
Digital Out L
2
-
Analog Out 4
Digital Out R
2
-
High Speed Mode (480 Mbit/s)
Full Speed Mode (12 Mbit/s)
Digital Out L
2
Digital Out R
2
-
-
1
2
Tab. 4.4: Utgångs-routing i tvåkanalsläge
I Full Speed USB överförs inte bara från USB-utgångarna via
Main-utgångarna, utan också parallellt över de analoga
utgångarna 5 och 6. USB-utgångarna 3 och 4 routas till se analoga
utgångarna 3 och 4 och samtidigt till de båda digitala utgångarna
om omkopplare står i CH.7-8-position (!). I CH.1-2-position
ligger utsignalerna 1 och 2 på. Val med denna omkopplare gäller
samtidigt de två digitalutgångarna.
4.3 Börja arbeta med B-CONTROL
Kopplingar (se också Användningsexempel Kap. 5):
Alla anslutningar ska göras med apparaten avstängd. Anslut dina
mikrofoner till XLR-ingångarna. Förförstärkta instrument eller
annan utrustning med line-nivå (keyboards, cd-spelare, externa
mikrofonförförstärkare, etc.) ansluts till line-ingångarna. Om du
ska ansluta en elgitarr eller andra instrument med högohmiga
signaler (t.ex. akustiska instrument med passiv ljudupptagning),
förbinder di dessa med HI-Z-ingången på B-CONTROLs framsida.
När du vill bearbeta den upptagna signalen med externa
kompressorer, equalizers eller de-essrar före registreringen,
förbinder du dem med Insert-anslutningarna. Då använder du en
vanlig insert-kabel (se. Kap. 6.2).
Använd de analoga Main-utgångarna till att ansluta till en
mastermaskin. För att stanna kvar på den digitala nivån under
mastering kan du också förbinda de koaxiala eller optiska
utgångarna med din MD- eller DAT-spelare. Anslut dina studio-
högtalare eller deras förstärkare till Control-Room-utgångarna.
4. AUDIO-ROUTING
Inspelning:
Vi antar att du vill ta upp en låt: Koppla in din mikrofon i
XLR-mikrofoningångarna. Om du använder en kondensator-
mikrofon som behöver phantommatning, trycker du på
+48 V-omkopplaren . Stäm av nivån på insignalen genom att
vrida kontrollen TRIM sakta åt höger medan du
(eller sångaren) sjunger i mikrofonen. Följ med på nivåindikatorn
. Den inkommande signalen indikeras av SIGNAL-LEDen.
CLIP-LED tänds genast om ingångsnivån är alltför hög och
distorsioner hotar. Det finns en inbyggd buffert på så sätt att LEDen
inte tänds när distorsionerna kan höras, utan några dB före det.
Vrid tillbaka Trimkontrollen så långt att CLIP-LEDen bara tillfälligt
tänds vid extra höga passager. Nu ligger insignalen på den
optimala nivån. Med kanal-fader ställer man in inspelnings-
volymen. Var noga med att inte låta A/D-omvandlarna bli
överstyrda. Kontrollera utstyrningsindikatorn . Tryck på
METER-omkopplaren så att hela signalnivån indikeras. Eftersom
totalsignalen inte har någon egen nivåkontroll, bör du reglera den
totala volymen under samtidig inspelning av olika signaler med
båda kanal-faders . CLIP-LED bör helst inte tändas. Se till
att en korrekt ingångsnivå når programvaran.
Koppla in det avsedda audiospåret i sequensern med skärpa och
starta inspelningen.
Noise Gate:
Använd noise gaten för att undertrycka brus och omgivningsljud
i sångpauser. Ha mikrofonen öppen (sångaren ska inte sjunga)
och vrid på noise gatens Threshold-kontroll ( ) sakta åt höger
tills bruset har tonats bort. När kontrollen vridits längst åt vänster
sker ingen bearbetning och THRESHOLD-LEDen är släckt. När
brusnivån stiger över tröskelvärdet och bearbetningen sätter in,
tänds THRESHOLD-LEDen. Var mycket noga med inställningarna
här så att en sång får klinga ut eller inte klipps av i tystare passager.
Ibland kan THRESHOLD-kontrollen behöva efterjusteras under
sången (men inte under inspelning).
Limiter:
Limiterns uppgift är att begränsa insignalens dynamik. Den ska
bara sättas in när sången skiftar mycket mellan höga och låga
nivåer under mikrofonprovet. Ställ in limitern så att den sätter in
strax före gränsen för överstyrning. Vrid då LIMITER-kontrollen
sakta från utgångsläget (längst till höger) åt vänster tills LIMIT-
LED tänds vid starka signaler.
Avspelning:
När du vill spela eller sjunga in nya spår på ett inspelat
(och kanske editerat) musikstycke, måste naturligtvis playbacken
kunna höras under inspelningen. B-CONTROLs monitorsektion
ger här olika möjligheter. Normalt kommer du att lyssna av den
totala stereosignalen från programmixern. Den signalen ligger
på Main-utgången och kan regleras med Main-regeln. Signalen
kan också lyssnas från hörlursutgångarna och från
kontrollrumsanslutningen .
DIRECT Monitoring:
Under inspelningen vill du troligen inte bara lyssna av
playbacken, utan också det som du just sjunger eller spelar. Med
AUTO-MONITORING (knappen inte intryckt) ställer audio-
sequensern automatiskt om mellan in- och avspelning, d.v.s. att
du hör inspelningssignalen direkt när upptagningen i sequensern
startar. När du ställer om till återgivning, hör du enbart signalen
på audiospåret.
I AUTO-läget förekommer systembetingade latenstider mellan
inspelningssignalen och datorns återgivning. En audio-routing utan
fördröjning kan du åstadkomma genom att koppla över till DIRECT
före en inspelningssession. Då leds den totala insignalen direkt
till kontrollrums- och hörlursutgångarna före digitalomvandlingen.
Den stannar alltså kvar som analog signal hos B-CONTROL och
mixas till i datorns återgivningssignal med hjälp av MONITOR-
BALANCE-kontrollen ( ).