Behringer DEQ2496 Bruksanvisning

Kategori
Ljudutjämnare
Typ
Bruksanvisning
Bruksanvisning
ULTRACURVE PRO DEQ2496
Ultra-High Precision 24-Bit/96 kHz Equalizer, Analyzer,
Feedback Destroyer and Mastering Processor
2 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
Innehållsförteckning
Viktiga säkerhetsanvisningar ....................................... 3
Friskrivningsklausul ...................................................... 3
1. Inledning .................................................................... 4
1.1 Innan du börjar .................................................................... 4
1.2 Handboken ........................................................................... 4
1.3 Online-registrering ............................................................ 4
2. Kontrollelement ........................................................ 4
2.1 Fronten ................................................................................... 4
2.2 Baksid...................................................................................... 5
3. Menystruktur och Editering ..................................... 6
3.1 Allmän användning och displayen ............................... 6
3.2 Equalizer-moduler .............................................................. 6
3.3 WIDTH-menyn ..................................................................... 9
3.4 DYN-menyn .......................................................................... 9
3.5 UTILITY-menyn ................................................................. 10
3.6 I/O-menyn ........................................................................... 12
3.7 BYPASS-menyn .................................................................. 12
3.8 RTA-menyn (Real-Time Analyzer) ............................... 13
3.9 MEMORY-menyn ............................................................... 14
3.10 METER-menyn ................................................................. 15
3.11 RTA/MIC-ingången ......................................................... 15
4. Användningar .......................................................... 16
4.1 Grask equalizer i live-användning ............................ 16
4.2 ULTRACURVE PRO i studion .......................................... 17
5. Anslutningar ............................................................ 17
5.1 MIDI-anslutningar ............................................................. 17
5.2 Analoga anslutningar ...................................................... 17
5.3 Digitala förbindelser (AES/EBU och S/PDIF) ............ 18
5.4 WORDCLOCK-förbindelese ........................................... 18
6. Driftsprogram .......................................................... 18
7. Specikationer ......................................................... 19
7.1 MIDI-implementering ...................................................... 21
3 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
Viktiga
säkerhetsanvisningar
FRISKRIVNINGSKLAUSUL
Varning
Uttag markerade med symbolen leder
elektrisk strömstyrka som är tillräckligt
stark för att utgöra en risk för elchock. Använd endast
högkvalitativa, kommersiellt tillgängliga högtalarkablar
med förhandsinstallerade ¼"TS-kontakter. All annan
installering eller modi kation bör endast utföras av
kompetent personal.
Den här symbolen hänvisar till viktiga
punkter om användning och underhåll i
den medfölljande dokumentationen.
Varvänlig och läs bruksanvisningen.
Försiktighet
Minska risken för elektriska stötar genom
att aldrig ta av höljet upptill på apparaten
(eller ta av baksidan). Inuti apparaten  nns det inga delar
som kan repareras av användaren. Endastkvali cerad
personal får genomföra reparationer.
Försiktighet
För att minska risken för brand och
elektriska stötar ska apparaten skyddas
mot regn och fukt. Apparaten går inte utsättas för
dropp eller spill och inga vattenbehållare som vaser etc.
fårplaceras på den.
Försiktighet
Serviceinstruktionen är enbart avsedd
för kvali cerad servicepersonal. Föratt
undvika risker genom elektriska stötar, genomför inga
reparationer på apparaten, vilka inte är beskrivna i
bruksanvisningen. Endast kvali cerad fackpersonal får
genomföra reparationerna.
1. Läs dessa anvisningar.
2. Spara dessa anvisningar.
3. Beakta alla varningar.
4. Följ alla anvisningar.
5. Använd inte apparaten i närheten av vatten.
6. Rengör endast med torr trasa.
7. Blockera inte ventilationsöppningarna.
Installeraenligt tillverkarens anvisningar.
8. Installera aldrig intill värmekällor som
värme- element, varmluftsintag, spisar eller annan
utrustning som avger värme (inklusive förstärkare).
9. Ändra aldrig en polariserad eller jordad kontakt.
Enpolariserad kontakt har två blad – det ena bredare än
det andra. En jordad kontakt har två blad och ett tredje
jordstift. Det breda bladet eller jordstiftet är till för din
säkerhet. Omden medföljande kontakten inte passar i ditt
uttag, skadu kontakta en elektriker för att få uttaget bytt.
10. Förlägg elkabeln så, att det inte är möjligt att
trampa på den och att den är skyddad mot skarpa kanter
och inte kan skadas. Ge i synnerhet akt på områdena
omkring stickkontakterna, förlängningskablarna
och på det ställe, där elkabeln lämnar apparaten,
ärtillräckligtskyddade.
11. Apparaten måste alltid vara ansluten till elnätet
med intakt skyddsledare.
12. Om huvudkontakten, eller ett apparatuttag,
fungerar som avstängningsenhet måste denna alltid
varatillgänglig.
13. Använd endast tillkopplingar och tillbehör som
angetts av tillverkaren.
14. Använd endast
med vagn, stativ, trefot,
hållareeller bord som
angetts av tillverkaren,
ellersom sålts till-
sammans med apparaten.
Om du använder en
vagn, var försiktig, när du
för yttar kombinationen vagn-apparat, för att förhindra
olycksfall genom snubbling.
15. Dra ur anslutningskontakten und åskväder eller när
apparaten inte ska användas under någon längre tid.
16. Låt kvali cerad personal utföra all service. Serviceär
nödvändig när apparaten har skadats, t.ex.när en elkabel
eller kontakt är skadad, vätska eller främmande föremål
har kommit in i apparaten, eller när den har fallit i golvet.
17. Kassera produkten på rätt
sätt: den här symbolen indikerar
att produkten inte ska kastas i
hushållssoporna, enligt WEEE
direktivet (2002/96/EC) och
gällande, nationell lagstiftning.
Produkten ska lämnas till ett
auktoriserat återvinningsställe för elektronisk och
elektrisk utrustning (EEE). Om den här sortens avfall
hanteras på fel sätt kan miljön, och människors hälsa,
påverkas negativt på grund av potentiella risksubstanser
som ofta associeras med EEE. Avfallshanteras produkten
däremot på rätt sätt bidrar detta till att naturens
resurser används på ett bra sätt. Kontakta kommun,
ansvarig förvaltning eller avfallshanteringsföretag för
mer information om återvinningscentral där produkten
kanlämnas.
TEKNISKA SPECIFIKATIONER OCH UTSEENDE KAN
ÄNDRAS UTAN MEDDELANDE. INFORMATIONEN
HÄRI ÄR KORREKT VID TIDPUNKTEN DÅ DEN
UTGAVS. ALLAVARUMÄRKEN TILLHÖR RESPEKTIVE
ÄGARE. MUSICGROUPÅTAR SIG INGET ANSVAR
FÖR FÖRLUSTER SOM PERSONER KAN RÅKA UT FÖR
OM DE FÖRLITAR SIG HELT ELLER DELVIS PÅ NÅGON
BESKRIVNING, NÅGOT FOTOGRAFI ELLER PÅSTÅENDE
SOM FINNS HÄRI. FÄRGER OCH SPECIFIKATIONER
KAN VARIERA NÅGOT BEROENDE PÅ PRODUKT.
MUSICGROUP PRODUKTER SÄLJS ENDAST AV
AUKTORISERADE FÖRSÄLJARE. LEVERANTÖREROCH
FÖRSÄLJARE ÄR INTE OMBUD FÖR MUSICGROUP
OCH HAR ABSOLUT INGEN BEFOGENHET ATT BINDA
MUSICGROUP TILL NÅGOT UTTRYCKLIGT ELLER
UNDERFÖRSTÅTT ÅTAGANDE ELLER REPRESENTATION.
DENNA MANUAL ÄR UPPHOVSRÄTTSSKYDDAD.
INGEN DEL AV DENNA MANUAL FÅR REPRODUCERAS
ELLER ÖVERFÖRAS I NÅGON FORM ELLER PÅ NÅGOT
TT, ELEKTRONISKT ELLER MEKANISKT INKLUSIVE
FOTOKOPIERING OCH INSPELNING AV NÅGOT SLAG,
FÖR NÅGOT SYFTE UTAN UTTRYCKLIG SKRIFTLIG
TILLÅTELSE AV MUSICGROUPIPLTD.
ALLA RÄTTIGHETER FÖRBEHÅLLES.
© 2013 MUSICGroupIPLtd.
Trident Chambers, Wickhams Cay, P.O. Box 146,
Road Town, Tortola, British Virgin Islands
4 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
1. Inledning
Med ULTRACURVE PRO får du ett stort antal eqs av olika slag (Graphic EQs, Parametric EQs
och Dynamic EQs) en realtids-analyzer med auto eq-funktion, dynamikprocessorer som
kompressor, expander och peak limiter, liksom en stor mängd analoga och
digitala anslutningsmöjligheter.
Det är detta och mycket annat som gör DEQ2496 till absolut universellt användbar
beståndsdel i din inspelnings- eller mastering-studio och till ett berikande tillskott i din
live-utrustning.
I den här bruksanvisningen ska du först lära känna de specialbegrepp
som används så att du kommer riktigt in i apparatens alla funktioner.
När du har läst bruksanvisningen noga är du klok om du sparar den för
att kunna läsa om igen när det behövs.
1.1 Innan du börjar
1.1.1 Leveransen
ULTRACURVE PRO har förpackats med omsorg hos tillverkaren för att den skulle
få en säker transport. Om kartongen trots detta skulle vara skadad bör du genast
kontrollera om apparaten uppvisar synliga skador.
Om apparaten skulle vara skadad, ska du INTE skicka tillbaka den till
oss, utan i stället kontakta handlaren och transportföretaget. I annat
fall kan alla ersättnings-anspråk bli ogiltiga.
1.1.2 Att ta i drift
Se alltid till att apparaten har tillräcklig lufttillförsel och ställ inte upp DEQ2496
på något slutsteg eller intill ett värmeelement så att du undviker överhettning.
Brända säkringar ska ovillkorligen ersättas av säkringar med korrekt
värde. Rätt värde för säkringar hittar du i kapitlet “Specifikationer.
Apparaten ansluts till elnätet med den medfölljande kabeln med
standardanslutning. Denna uppfyller de nödvändiga säkerhets-bestämmelserna.
Kom ihå att alla apparater absolut måste vara jordade. Med tanke på
din egen säkerhet ska du aldrig avlägsna jordningen från apparaten
eller nätkabeln eller göra den overksam.
1.1.3 Garanti
Var snäll och ta tig tid att skicka in det fullständigt ifyllda garantikortet inom
14 dagar efter inköpet. Serienumret hittar du på apparatens ovansida. Du kan
också mycket enkelt använda online-registreringen på vår hemsida
(behringer.com).
1.2 Handboken
Den här handboken är uppbyggd för att samtidigt ge dig en överblick över
kontrollelementen och en detaljerad information om deras uppgifter och
användning. Om du skulle behöva mer detaljerade förklaringar om särskilda
ämnen, bör du besöka vår hemsida under www.behringer.com. Där nner du
närmare information om eekt- och reglerförstärkaranvändning.
1.3 Online-registrering
Glöm inte registrera er nya BEHRINGER-produkt så fort som möjligt när ni köpt
den på http://behringer.com och läs noggrant igenom garantivillkoren.
Skulle det bli något fel på er BEHRINGER-produkt ska vi naturligtvis se till att det
repareras så snart som möjligt. I ett sådant fall ber vid er gå direkt till den aär
där ni köpt BEHRINGER-produkten. Finns det ingen BEHRINGER-återförsäljare
i närheten där ni bor kan ni vända er till något av våra lialkontor. I produktens
originalförpackning ligger en lista med kontaktadresser till alla våra lialkontor
(Global Contact Information/ European Contact Information). Finns det ingen
kontaktadress för Sverige ber vi er kontakta närmaste generalagent.
I support-delen på vår hemsida http://behringer.com hittar ni
sådana kontaktadresser.
I ett garantifall kan vi hjälpa er snabbare om ni har registrerat din produkt med
köpdatum hos oss.
Tack så mycket för er medverkan!
2. Kontrollelement
2.1 Fronten
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Bild 2.1: LED-indikatorer och menytangenter
(1) LED-METERn anger insignalen i DEQ2496. Den översta CLIP-LEDen tänds när
insignalen är för hög eller när peak limitern (Dynamics-menyn) för tillfället
är i arbete (se Kap. 3.4).
(2) Med METER-tangenten hämtar du fram METER-menyn (se Kap. 3.10).
(3) DEQ2496 har en integrerad real-time-analyzer som visar det totala
frekvensområdet. Med RTA-tangenten kommer du till motsvarande meny,
där du kan utföra alla inställningar som behövs (se Kap. 3.8).
(4) Med DEQ2496s COMPARE-tangent kan du jämföra alla presets eller enskilda
moduler med varandra, beroende på aktuell meny. Följande tabell visar hur
COMPARE-tangenten fungerar för de enskilda modulerna.
COMPARE
(komplett preset)
COMPARE
(enbart modul)
GEQ
x
PEQ
x
DEQ
x
FBD
x
WIDTH
x
DYN
x
UTIL
x
I/O
x
BYPASS
x
RTA
inte aktiv
MEMORY
x
METER
inte aktiv
Tab. 2.1: COMPARE-funktionen för de enskilda ULTRACURVE PRO-modulerna
5 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
(5) Tryck på MEMORY-tangenten, för att komma till MEMORY-menyn
(se Kap. 3.9). Här kan du spara eller hämta kompletta presets,
eller enskilda moduler i ett preset (t.ex. GEQ, PEQ etc.). MEMORY-LED tänds
när inställningarna för preset som valts från MEMORY-menyn, avviker från
dina aktuella inställningar.
(6) (9)(8)
(7)
Bild 2.2: Tangenter, display och vridkontroller
(6) Tangenten PAGE används för att välja olika sidor inom en meny.
(7) Funktionerna för A- och B-tangenten beror på vilken meny som valts och
visas på displayen.
(8) ULTRACURVE PROs LCD-indikatorer.
(9) DEQ2496 har tre DATAWHEELS som du kan använda för att välja olika
parametrar, oberoende av aktuell meny, och editera dem. I många fall har
de en dubbelfunktion genom att man kan editera med dem genom att både
vrida och trycka in. Genom att trycka på dataväljaren kan man ställa om
stegindelningen för era parametrar (steglängden) eller bekräfta gjorda
inmatningar eller återställa parametern.
(10) (11)
Bild 2.3: Modul-tangenter hos DEQ2496
(10) Men menytangenterna hämtas menyerna för enskilda parametrar
fram. Därtill har de inom varje meny uppgiften att välja enskilda sidor
(som tangenten PAGE). Var och en av dessa tangenter har en LED. De tänds
när motsvarande modul ingriper i ljudbilden. När DEQ2496 tar emot
MIDI-data, lyser UTILITY-tangentens LED till men kortvarigt. Genom en
längre tryckning på tangenten (ca. 1 sekund) kan aktiva moduler ställas
i bypass eller återaktiveras. Detta gäller enbart dem som också kan editeras
i BYPASS-läge (se Kap. 3.7).
(11) Med POWER tar du DEQ2496 i drift. POWER-omkopplaren ska stå frånslagen
när du ansluter apparaten till elnätet.
2.2 Baksid
(12)
(13) (14) (15)
Bild 2.4: Nätanslutning, MIDI- och Wordclock-förbindelserna
(12) På DEQ2496:s SÄKRINGSHÅLLARE kan du byta säkring. När du byter säkring
måste ovillkorligen den nya säkringen vara av samma typ som den gamla.
Se vidare uppgifterna i Kapitel 7 “Specikationer.
(13) Nätanslutningen sker över en IEC-standardkontakt. En lämplig nätkabel
ingår i leveransen.
(14) Via MIDI-anslutningarna sker kommunikationen mellan DEQ2496 och
en dator eller annan MIDI-utrustning. Över MIDI IN-anslutningen tas
MIDI-data emot medan MIDI-kommandon sänds ut via MIDI OUT.
Mottagna MIDI-kommandon sänds på MIDI THRU och kan ledas vidare
till andra apparater den vägen.
(15) Över WORDCLOCK-ingången kan man mata in en extern
wordclock-signal för synkronisering av DEQ2496 genom en annan
apparat. Den här anslutningen är utförd som en BNC-koaxialkontakt.
(16) (17) (18) (19) (20)
Bild 2.5: Digitala gränssnitt och RTA-mikrofoningång
(16) DEQ2496 är utrustad med ett digitalt/optiskt gränssnitt. Här kan data matas
både ut och in i AES/EBU- och dessutom i S/PDIF-format.
(17) Data i AES/EBU- eller i S/PDIF-format matas också in och ut vid det digitala
AES/EBU-gränssnittet med XLR-anslutningar.
(18) AUX OUT är en telejack-anslutning som är en extra stereoutgång, där den
audiosignal, som ligger på de digitala utgångarna, kan fångas upp i analog
form en gång till.
(19) RTA/MIC IN-XLR-kontakten är avsedd för anslutning av en mätmikrofon.
Signalen kan användas som insignal för real-time-analyzern eller
r SPL-metern. Anslutningen har en tillkopplingsbar +15 V
phantommatning för kondensator-mikrofoner och kan ock
ställas in på line- ingångskänslighet (se Kap. 3.11).
(20) MAX-omkoppalren höjer den maximala nivån på MAIN-in- och utgångarna
från +12 dBu till +22 dBu.
6 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
(21) (22)
Bild 2.6: In- och utgångsanslutningar
(21) På de balanserade XLR-anslutningarna ligger den analoga utsignalen från
DEQ2496 an.
(22) De bealanserade XLR-ingångarna är till för anslutning av en analog insignal.
3. Menystruktur och Editering
Det här kapitlet innehåller detaljerade förklaringar om hanteringen av de olika
menysidornas funktioner. Medan du arbetar med DEQ2496 är det lämpligt
att du alltid har bruksanvisningen till hands för att kunna rådfråga den när
problem uppstår.
3.1 Allmän användning och displayen
När du använder en av GEQ, PEQ, DYN-tangenterna o.s.v. och hämtar upp den
tillhörande menyn, så visas också dess innehåll på displayen. På vänstra och
högra kanten nner du funktioner och parametrar för preseteditering som
är tillordnade till A- och B-tangenterna (till vänster) och de tre dataväljarna
(till höger). De kan användas för olika editeringar.
Menyerna består till större delen av era sidor. Antalet sidor anges undermenyns
beteckning överst till vänster på displayen. Du kan växla mellan de olikasidorna
med hjälp av menytatangent eller med PAGE-tangenten till vänster om displayen.
Eftersom A- och B-tangenten och dataväljarna är beroende av den aktuella
menyn har olika funktioner, kommer alla arbetssteg att beskrivas i detalj
härefter. Menyerna tas upp i ordningsljd och varje funktion och varje
parameter förklaras i detalj.
Kom ihåg att alltid editera vänster och höger kanal samtidigt i STEREO
LINK-läge.
3.2 Equalizer-moduler
3.2.1 GEQ-menyn
Tryck på GEQ-tangenten så att du kommer till GEQ-menyn. Den består av en
enda sida där du kan utföra alla lterinställningar.
Bild 3.1: GEQ-menyn
När du vrider på den övre dataväljaren kan du välja ett frekvensband på
parametern FREQ som ska editeras. Det står 13 band till förfogande som sträcker
sig över hela frekvens-området från 20 Hz till 20 kHz. Med den stora dataväljaren
kan du ställa in en höjning eller sänkning av önskat område under GAIN.
Området för värdena ligger här mellan -15 och +15 dB.
VPQ (Virtual Paragraphic Equalizer)-funktionen
I parametern BW/OCT kan man använda den undre dataväljaren och tilldela
önskad bandbredd till ltren. Det innebär att frekvensbanden höjs eller sänks
enligt en klockformad kurva kring mittfrekvensen. Hur många kringliggande
frekvensband som påverkas bestäms genom bandbredden. Området för värdena
ligger här mellan 1/3 och 59/3.
När en ändring görs i den här parametern ändras RESET-GEQ-texten
(nere till vänster på displayen) till ACCEPT VALUES. Om du nu trycker på
B-tangenten (eller trycker på den stora dataväljaren) sparas denna inställning
och du kan gå vidare med andra lterinställningar.
Med en tryckning på den undre dataväljaren ändras BW/OCT-parametern
till MODE. Vrid på kontrollen och välj ett HIGH- eller ett LOW-shelvinglter.
GAIN-parametern ändrar sig till dB/OCT i detta användningssätt. Med den stora
dataväljaren kan du nu ställa in en stigning för kurvan från -15 till +15 dB/okt.
I HIGH-läge höjs eller sänks alla frekvensband över den valda frekvensen. I LOW
påverkas alla band under frekvensen. Det här förloppet ska också bekräftas med
B-tangenten (ACCEPT VALUES).
A-tangenten till vänster om displayen ger omkoppling mellan höger
och vänster audiosignal i DUAL MONO-läge. Med en lång tryckning får man
upp inställningarna för båda sidorna så att de kan editeras samtidigt.
I STEREO LINK-läge går det bara att bearbeta de båda kanalerna gemensamt.
Med B-tangenten kan du återställa lterinställningarna (RESET EQ). Med en kort
tryckning återställs det aktuellt valda frekvensbandet till 0,0 Gain. Om du håller
tangenten intryckt ca. en sekund, kommer alla frekvensband att återställas.
Enskilda band kan också återställas med en tryckning på den stora dataväljaren.
3.2.2 PEQ-menyn
För att använda parametriska eq:s för signalbearbetning trycker du
PEQ-tangenten. Per stereosida har du 10 eq:s till förfogande som valfritt
kan kopplas om som PEQ eller FBD (Feedback Destroyer: se Kap. 3.2.4).
Utöver bandpassltren kan du välja shelving-lter (High eller Low) på den här
menyn. De här ltren har en stigning i kurvan på antingen 6 eller 12 dB/oktav.
Bild 3.2: PEQ-menyn (sidan 1)
Den här menyn innehåller två sidor (vilket framgår upp t.v. på displayen).
På första sidan på PEQ-menyn framställs ltren graskt över hela
frekvensgången, som på GEQ-menyn. Här kan man också göra
parameterändringar med respektive vridkontroller (FREQ: övre dataväljaren,
GAIN: stora dataväljaren, BW/OCT: nedre dataväljaren).
Du återställer den valda PEQ:n genom att hålla B-tangenten t.v. om displayen
intryckt ca, en sekund. Med en snabb tryckning kan du välja mellan de
parametriska ltren.
Bild 3.3: PEQ-menyn (sidan 2)
7 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
Tryck på PAGE eller PEQ och du kommer till menyns andra sida. Om du inte
tidligare har aktiverat någon parametrisk eq, kommer du direkt till sid. 2 där
de tio platser som kan beläggas är upplistade i tabellform med tillhörande
parametrar. Du väljer enskilda lter antingen genom att vrida på den nedre
dataväljaren eller genom att trycka på den nedre och den övre (UP/DOWN).
Under MODE kan du nu aktivera det valda ltret (PARAM) med den stora
dataväljaren (tryck eller vrid). Sedan visas de tillordnade parametrarna
FREQ, BW(OCT) och GAIN. Dem väljer du genom att vrida på dataväljaren.
Ändrade värden matas in med den stora dataväljaren. Värdeområdet för GAIN
ligger mellan -15 och + 15 dB och frekvensområdet (FREQ) sträcker sig 20 till
20000 Hz. FREQ-parametern regleras i två nivåer. I den första går man snabbare
(1/6 oktav per steg) genom frekvensområdet, i den andra är stegningen tätare
(1/60 per steg). Du trycker på den stora dataväljaren när du vill pendla mellan
dessa två nivåer.
På Bandwidth-parametern BW(OCT) kan ställa in bandbredden för
bandpass-ltret. Detta värde bestämmer hur bred den klockformade
lterkurvan blir (1/10 oktav till 10 oktaver). Dessutom kan du här välja
shelving-lter med en stigning på 6 eller 12 dB/Okt (z. B. L=Low,
6 dB/H=High, 12 dB o.s.v.).
Förklaring:
Low-Shelving-ltret höjer (positiv Gain) eller sänker (negativ Gain)
frekvensbandets nivå under den inställda frekvensen.
High-Shelving-ltret däremot höjer (positiv Gain) eller sänker
(negativ Gain) frekvensbandets nivå över den inställda frekvensen.
Bandpass-ltret höjer eller sänker nivån för frekvens-området kring
mellanfrekvensområdet.
Värdet för GAIN och BW(OCT) kan återställas med en tryckning på den
stora dataväljaren.
På den här menyn växlar du mellan vänster och höger signal med A-tangenten.
Om STEREO LINK-mode skulle ha valts under UTILITIES-menyn (Kap.3.5),
gäller parametervärdena för båda sidorna.
För att du ska komma till första sidan på PEQ-menyn måste minst ett
filter på sid. 2 ha aktiverats.
3.2.3 DEQ-menyn
Tryck på DEQ för att komma till DEQ-menyn. På grund av komplexiteten hos
Dynamic Eqs är inställningarna uppdelade på tre sidor.
Förklaring:
En dynamic eq påverkar ett denierat frekvensområde i en signal
under beroende av ljudintensitetsnivån. Den kan höja eller sänka
ett visst frekvensområde. Detta beror på vilken GAIN-inställning
som du har gjort.
Om du bestämmer en sänkning för frekvensområdet med
GAIN-kontrollen och en i förväg bestämd nivåtröskel (TRESHOLD)
överskrids så ingriper eq:n i ljudbilden och sänker nivån för
avsett frekvensområde. Hur stor sänkningen blir denieras
genom RATIO-värdet. Om THRESHOLD-värdet underskrids igen,
kommer frekvens-gången åter att jämnas ut. Detta innebär att
dynamic eq:n inte ingriper vidare.
När du har bestämt en höjning med GAIN, kommer ett frekvensområde
att höjas under beroende av inten-sitets nivån. När nivån för ett visst
frekvensområde underskrider ett bestämt THRESHOLD-värde,
kommer detta att förstärkas i en viss utsträckning (RATIO).
Om värdet skulle överskridas igen, ingriper eq:n inte i ljudbilden.
På sidorna 1 och 2 på DEQ-menyn görs de inställningar som behövs för att
avgöra insatspunkt och typ för klangbearbetningen. Dessutom framställs här
reglerkurvan graskt för THRESHOLD, GAIN och RATIO. Mitt på displayen nns
både en LEVEL-meter (till vänster) den ltrerade DEQ-ingångsnivån (styrsignalen)
och en GAIN-meter (till höger), som visar höjningar och sänkningar.
På sid. 3 nns ett frekvensdiagram, som visar alla lterkurvor i förhållande till
frekvens och nivåtröskel (THRESHOLD). Den aktuella DEQ-ingångnivån kan du
avläsa på LEVEL-metern till höger.
Bild 3.4: DEQ-menyn (sidan 1)
Med parametern M-GAIN (Make-Up-Gain) på sidan 1 bestämmer du
rstärkning eller försvagning för ltret med den övre dataväljaren.
Värdena ligger inom området -15 till +15 DB. Med parametern THRESHOLD
denieras en nivåtröskel, där lterfunktionen sätter in, med den stora
dataväljaren. Om en sänkning är inställd för ltret (M-GAIN < 0), så sänks det
avsedda frekvensområdet (se sidan 3) genast när THRESHOLD-nivån överskrids.
Om man vill ha en höjning (M-GAIN > 0), så höjs frekvensområdet genast
när THRESHOLD-värdet underskrids. RATIO-parametern (nedre dataväljaren)
bestämmer i vilken omfattning det aktuella frekvensområdet försvagas/
rstärks, när THRESHOLD-värdet över-/underskrids. Området för värdena
ligger här mellan 1:2 och 1:100.
Bild 3.5: DEQ-menyn (sidan 2)
På DEQ-menyns andra sida kan du bestämma två dynamik-parametrar till
(tryck på DEQ eller PAGE).
Under ATTACK (övre dataväljaren) bestämmer du hur snabbt den dynamiska
eq:n ska ingripa i ljudbilden, när THRESHOLD-värdet under-/överskrids.
ATTACK-tiderna kan väljas från 0 till 200 millisekunder. Med tryck på den
här kontrollen kan du välja mellan grövre och nare steg i attacktiderna.
RELEASE-parametern (nedre dataväljaren) kan du ställa in den återgångstid
som eq:n behöver för att börja reglera dynamiken igen sedan THRESHOLD-värdet
över-/underskridits (beroende på GAIN-inställningen). RELEASE-tiderna kan
väljas från 20 till 4000 millisekunder. Med tryck på den här kontrollen kan du
också här välja mellan grövre och nare indelning i releasetiderna.
På den här sidan kan du editera THRESHOLD-värdet (stora dataväljaren),
r at sedan kunna efterreglera värdet utan problem och utan att behöva
byta sida.
Bild 3.6: DEQ-menyn (sidan 3)
På sid. 3 ser du – som redan sagt – ett frekvensdiagram och angivelse av gain
reduction. Dessutom bestäms ltertyp under MODE (övre dataväljaren). Här kan
du välja mellan ltertyperna high-shelving-, low-shelving- och bandpass.
8 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
Parametern FREQUENCY bestämmer mittfrekvens för ltret (stora dataväljaren).
För low shelving- och high shelvinglter denieras här en gränsfrekvens från
vilken de låga eller de höga frekvenserna bearbetas. Det totala frekvensområdet
sträcker sig från 20 Hz till 20000 Hz. Med en tryckning på dataväljaren kan du
välja mellan en grov och en n indelning (1/6 eller 1/60 oktav per steg).
BW(OCT) syns t.h. under parametern, om du har valt inställningen
Bandpass Här kan du ställa in önskad bandbredd med den nedre dataväljaren.
Detta värde bestämmer hur bred den klockformade lterkurvan blir
(1/10 oktav till 10 oktaver).
Med B-tangenten kan du välja vilken av de dynamiska eq:s som ska indikeras.
Per stereosida har du tillgång till tre eq:s. Inställningarna för den aktuella
eq:n återställs med en längre tryckning.
Den här tabellen visar ett exempel med extrema inställningar så att en dynamisk
eq:s arbetssätt blir tydligare.
Inställda värden
MODE
BP
FREQ
1.00 kHz
M-GAIN
+15 dB > jämn linje
0 dB > streckad linje
-15 dB > punktad linje
BW (OCT)
0.1
THRESHOLD
-40 dB
RATIO
1:100
Tab. 3.1: Bandpass-insllningar med extremvärden (se också Bild 3.7)
0 dB
0 dB
-40 dB
Positive gain > gain boost
after dropping below threshold
-40 dB
Threshold
Negative gain >
gain reduction
after exceeding
threshold
Bild 3.7: Filterkurvor vid över- eller underskridna threshold-värden
3.2.4 FBD-menyn
DEQ2496 har en feedback destroyer-funktion, som i stort motsvarar PEQ-menyn
(hantering och parametertyp). FBD-menyn har emellertid en ytterligare funktion
och är därför inte uppdelad på två utan på tre sidor.
En feedback destroyer tillåter kraftiga sänkningar (inga höjningar)
av frekvensområden, för att målinriktat avlägsna feedback-orsakande
frekvenser. Genom att ltret är extremt smalt påverkas knappast den
totala ljudbilden.
Bild 3.8: FBD-menyn (sidan 1)
Den första sidan visar ltret i grask form och är som första sidan på
PEQ-menyn (struktur och hantering). Eftersom du bara kan ställa in
sänkningar på den här menyn, hittar du 0 dB-linjen överst på bilden.
Skillnaderna nns här i värdeområdena för GAIN- och BW(OCT)-parametrarna.
För att kunna få synnerligen smalbandiga lter med kraftig sänkning,
ligger bandbredden på 1/10 till 1/60 oktav och för GAIN på 0 till -60 dB.
För att du ska komma till första sidan på FBD-menyn måste minst ett
filter på sidan 2 ha aktiverats.
Bild 3.9: FBD-menyn (sidan 2)
På sidan 2 nnar du en lista i tabellform över tio platser som kan beläggas.
Om du skulle ha aktiverat parametriska eq:s på PEQ-menyn, visas de också
i den här tabellen. Detta beror på att de tio möjliga minnesplatserna är
relaterade till både FBDs och PEQs.
Aktiverade parametriska eqs i PEQ-modulen kan inte bearbetas
på feedback destroyer-menyn (FBD). Samma sak gäller omvänt.
Allmänt sätt kan du välja två typer av feedback-lter: SNGL-mode (Single Shot)
och AUTO-mode. För att kunna lokalisera en feedback delar feedback destroyer
in hela frekvensbandet (20 Hz till 20 kHz) i 1/60 oktavbands och underker deras
aktuella nivå. Det utvunna värdet sätts sedan i relation till hela signalens nivå.
Dierensen mellan nivåerna avgör sedan om ett lter sätts in. När ett lter är
ställt i AUTO- eller SNGL-mode kommer feedback att sökas automatiskt och de
aktiverade ltren att sättas in på de frekvenser där det behövs.
AUTO-mode
Mikrofoner som är i rörelse under ett framträdande (t.ex. sångmikrofoner)
kan de ändrade positionerna orsaka att varierande feedback-frekvenser
uppträder. Dessa återkopplingar bör du undertrycka med AUTO-mode.
Ett lter i AUTO-mode söker av sig självt den perfekta inställningen för
parametern för att undertrycka feedbacks. När en feedbacks-frekvens ändrar
sig klara AUTO-lter av att följa frekvensen och undertrycka den. Då väljs alltid
den optimala frekvensen och ltret kongureras smalt i enlighet med denna så
att signalen påverkas så lite som möjligt. När alla lter är belagda frisläpps det
lter som står på den äldsta feedbackfrekvensen så att den “nya” feedbacken
kan undertryckas. Om en ny feedback skulle uppträda tätt inpå (över eller under)
en redan identierad feedback, så kommer det lter, som redan arbetar,
att anpassas i sina parametrar (bandbredd och sänkning utökas).
SNGL-mode
Ett lter som arbetar i SNGL (single shot)-mode, undersöker också självständigt
musiksignalen och söker feedbacks. När ltret spårat upp en feedback,
kongurerar det sig efter parameterns idealinställning och undertrycker
feedback-frekvensen. I motsats till AUTO-mode sätter sig här fast vid den funna
frekvensen (LOCK FBD) medan ltret fortsätter att anpassa bredd och höjd till
feedbacken. Bredden vidgas om feedback-frekvensen skulle förskjutas något.
I höjdled blir sänkningen kraftigare om feedbacken skulle dyka upp igen. För att
rhindra feedbacken från att dyka upp en gång till, återkallas inte sänkningen.
Därigenom är det här arbetssättet perfekt för att undertrycka konstanta
feedback-frekvenser som kan förekomma med fasta mikrofoner.
9 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
Med hjälp av LOCK FBD-funktionen t.v. nertill på displayen(B-tangenten)
kan du spärra SNGL-ltrets frekvens manuellt (SNGL ). Det innebär att ltret
nu bara kan ändras i bandbred och sänkning. Med UNLOCK FBD-funktionen
(B-tangenten) kan du låsa upp ltret igen.
Bild 3.10: FBD-menyn (sidan 3)
På den tredje sidan hittar du ytterligare tre dynamikparametrar som gäller för
FBD-ltren.
Med SENS (övre dataväljaren) kan du bestämma aktiverings-punkten för
feedback-undertryckningen (beskriver dierensen mellan feedback-signalen och
den sammantagna nivån). När en signal når denna nivå sänks den. Området för
värdena ligger här mellan -3,0 och -9,0 dB. Med THRESHOLD (stora dataväljaren)
väljer du den nivåtröskel, där en frekvens identieras som en feedback. MAX.
DEPTH-parametern därunder bestämmer den maximala sänkningen av ett lter
(-18 till -60 dB) i 6 dB-steg, och därigenom också området för GAIN-värden på
första och andra sidan (nedre dataväljaren).
Med A-tangenten aktiverar du LEARN MODE. Den här funktionen innebär
att korta pulser läggs till och höjer den totala förstärkningen så att feedbacks
provoceras fram. De kommer åter att uppträde vid ingången till DEQ2496 och
kommer att identieras och undertryckas där. Den här funktionen passar
särskilt bra vid live-tillfällen, t.ex. för att ställa in ett SNGL-lter automatiskt
(“vissla in” anläggningen).
Följande tecken ger besked om aktuell lterstatus:
I den här inställningen står också ett AUTO- eller SNGL-lter i beredskap
(RUN) för att reagera på den inkommande signalen och utra inställningar.
Det här tecknet hänvisar till ett AUTO- eller SNGL-lter (SNGL-lter
i LOCK-läge) som för tillfället undertrycker en funnen feedback-frekvens.
Det här tecknet betyder att AUTO- och SNGL-ltren står i STOP-läge. De till
dess bestämda inställningarna nns kvar och är aktiva. Några nya feedbacks som
skulle dyka upp kommer inte att beaktas.
Det lter, som satts på den senast upptäckta feedbacken, förses med
det här tecknet.
Val och editering av parametrar motsvara i stort sätt det som gäller för
PEQ-menyn. Ett undantag är B-tangentens funktionssätt, som återställer alla
lter (menysida 2) eller bara AUTO-ltren (menysida 3).
3.3 WIDTH-menyn
WITH-funktionen hos DEQ2496 är en stereo imager som bearbetar stereosignaler.
Funktionen är bara aktiv i STEREO LINK.
En stereobreddad signal låter avsevärt intressantare eftersom vår hörsel kan
uppfatta större skillnader mellan de två stereosidorna. Måttfullt använd kan en
stereo imager tydligt förbättra ljudintrycken av din musik.
Till höger på WIDTH-menyns två sidor framställs de parametrar som ska editeras.
Vid vänstra kanten nns RESET IMAGE-funktionen (B-tangenten), som du kan
använda för att återställa gjorda inställningar med (en lång tryckning). I mitten
avbildas signalens stereobredd (triangel) och monosignalen (streck).
Bild 3.11: WIDTH-menyn (sidan 1)
Parametern STEREOWIDTH bestämmer stereobredden inom området från
0 till 3,0 (stora dataväljaren), och därigenom hur tydligt isär vänster och höger
stereosida ska höras.
Parametern ASSYMMETRY editeras med den övre data-väljaren, som du
använder till att reglera den relativa ljudintensiteten för vänster och höger
stereosignal inom värdeområdet -90 till 90° utan att den centrala monosignalen
påverkas. Med 90 resp. -90° överlagras vänster och höger stereosidan med
monosignalen vilket gör stereosignalen också till en monosignal.
Med parametern ROTATION (nedre dataväljaren) kan du positionera
hela signalen (stereo och mono) i spektret utan att påverka den relativa
ljudintensiteten mellan mono- och stereosignalerna. Detta är till fördel när
du till exempel vill positionera en enskild stereosignal i en totalmix
(“true stereo”-panoramareglering).
Bild 3.12: WIDTH-menyn (sidan 2)
Den andra sidan i den här menyn låter dig bearbeta signalen klangmässigt.
SHUFFLE-funktionen (nedre dataväljaren) kan användas till en extra
stereobreddning av basfrekvenserna, eftersom signalfördelning över vänster
och höger stereosida inte är så tydligt hörbara som i det högfrekventa området.
Klangens rumskaraktär blir därigenom ännu intensivare. Värdena går från
1,0 till 3,0.
Med BASS TRIM (övre dataväljaren) kan du korrigera volymen i basområdet
med ±3 dB och därigenom jämna ut inytandet från SHUFFLE-funktionen på
den uppfattningsbara intensiteten hos basfrekvenserna.
Parametern FREQUENCY (stora datahjulet) bestämmer den övre
gränsfrekvensen för SHUFFLE-funktionen (350 till 1400 Hz). För normal
stereoanvändning låter inställningar mellan 600 och 700 Hz normalt bäst.
Parametrarna ASYMMETRY, ROTATION och FREQUENCY kan ställas in valfritt
på n- eller grovgraderade steg (tryck på tillhörande dataväljare).
3.4 DYN-menyn
DEQ2496 har omfångsrika dynamikprocessorer för dynamisk optimering av
audiosignalen. Det nns två sidor för kompressors- och expanderinställningar.
En ytterligare LIMITER-funktion ger möjlighet att undertrycka uppdykande
nivåtoppar i en signal.
Bild 3.13: DYN-menyn (sidan 1)
10 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
På den första sidan kan du använda B-tangenten till att välja mellan
kompressors- och expanderfunktion. A-tangenten har som i de andra
menyerna till uppgift att ställa om mellan vänster och höger stereosida.
I STEREO LINK-mode gäller också alla ändringar båda sidorna.
Förklaring:
En Kompressor sänker ljudstyrkenivån ovanför en vald nivåtröskel
(THRESHOLD). Därigenom uppstår en förtad, tryckstark klang.
En Expander sänker ljudstyrkenivån nedanför en vald nivåtröskel
(THRESHOLD). Därigenom får man en sänkning av störljud som
bandbrus eller Överhörning. Extrema inställningar tillåter användning
av en expander som noise gate. Då tonas signalnivåer nedanför
threshold-värdet fullständigt bort.
Display-bilden är mycket lik den för DEQ-menyn eftersom detta också gäller
en signalbearbetning som beror på ljudintensitets-förhållandena. Till höger
ns den parameter som ska bearbetas, intill LEVEL-metern för DYN-insignalen,
GAIN-metern för visning av höjningar/sänkningar och därtill den
graska reglerkurvan.
GAIN-parametern ger volymkorrigering för komprimerade ellerexpanderade
signaler. Detta får man med den övre dataväljaren.Området för
värdena ligger här också mellan -15 och +15 dB. THRESHOLD-värdet
bestämmer reaktionströskeln för DEQs, där kompressorn/expandern
startarsignalbearbetningen (0 till-60 dB). Detta regleras med den stora
dataväljaren. RATIO-parametern avgör omfånget på sänkningen,
när THRESHOLD-Wert över- eller underskrids (nedre dataväljaren).
Området för värdena ligger här mellan 1:1,1 och 1:100.
Bild 3.14: DYN-menyn (sidan 2)
Tryck på PAGE eller DYN och du kommer till menyns andra sida. Här gör du
inställningar av ytterligare kompressors-/expanderparametrar.
Med den övre dataväljaren kan du (som med DEQs) bestämma reaktionstiden
(ATTACK: 0 till 200 ms). Återgångstiden (RELEASE: 20 till 4000 ms) ställs in med
den nedre dataväljaren. Med tryckning på den här kontrollen kan du välja mellan
grövre och nare steg i attacktiderna.
Endast kompressor:
För kompressorn nns också en KNEE-funktion som ger tillgång till en särskilt
diskret, musikalisk programförtätning. Med KNEE-parametern bestämmer du
i vilket områder kring THRESHOLD-nivån som kompressorskurvan ska avrundas.
Området för KNEE-parametern ligger mellan 0 och 30 dB och regleras med den
stora dataväljaren.
Med en lång tryckning på B-tangenten återställs inställningarna på
Dynamics-sidorna med undantag för LIMITER-inställningarna
(se nästa kapitel 3.4.1).
3.4.1 LIMITER-menyn
Bild 3.15: LIMITER-menyn
Du kan gå till LIMITER-sidan med B-tangenten när du står i DYN-menyns andra
sida. Almmänt sett är LIMITERns funktionssätt som kompressorerna med den
skillnaden att den alltid arbetar med maximal sänkning. Den undertrycker
eektivt alla nivåtoppar i en signal och skyddar anslutna slutsteg och
högtalare mot överstyrningar och eventuella skador. Här visas också en grask
framställning av signallimiteringen, en LEVEL-meter (som här visar utsignalen)
och en GAIN-meter som visar nivåsänkningen.
HOLD-funktion avgör hur länge signalnivån ska reduceras,
när THRESHOLD-värdet överskrids (övre dataväljaren). Först efter den här
tiden (0 - 1000,0 ms) sätter REALEASE-funktionen in. Reglerområdet för
TRESHOLD-parametern (stora dataväljaren) ligger mellan 9 och -24 dB och
r REALEASE mellan 20 och 4000 ms (nedre dataväljaren).
LIMITER-inställningarna kan återställas med en lång tryckning
på B-tangenten.
LIMITER-funktionen är ständigt aktiv och den går inte att stänga av.
Den är aktiv också i bypass-mode och arbetar endast vid ett gränsvärde
på 0 dB så att en digital överstyrning i utgångarna undviks.
3.5 UTILITY-menyn
UTILITY-menyn nns två sidor för grundläggande förinställningar
(GENERAL SETUP) och MIDI-kongurationer (MIDI SETUP). Med den övre och den
undre dataväljaren väljer du parameter och ändrar värdena med den
stora dataväljaren.
Om du håller UTILITY-tangenten intryckt i ca. en sekund,
kommer ULTRACURVE PRO att spärras för åtkomst på alla sätt
(PANEL LOCKED). Håll tangenten intryckt en gång till när du villa häva
åtkomstspärren (PANEL UNLOCKED).
GENERAL SETUP (sidan 1)
Bild 3.16: UTILITY-menyn (sidan 1)
CONTRAST
Här ställer du in displayens kontrast och anpassar den optimalt till
omgivningsbelysningen (stora dataväljaren).
CHANNEL MODE
Som redan omnämnts era gånger kan du välja här mellan DUAL MONO- och
STEREO LINK-mode. I DUAL MONO-mode kan alla inställningar för vänster och
höger stereosida göras separat. När du ställer om till STEREO LINK-mode
kommer inställningarna för den ena stereosidan att kopieras över till den andra.
Du kan välja om vänster sida ska kopieras till höger sida eller tvärtom
(“COPY LEFT -> BOTH” eller “COPY RIGHT -> BOTH”). Sedan görs alla editeringar
samtidigt för båda stereosidorna. För att till sist aktivera en CHANNEL MODE
måste du bekräfta inmatningen med B-tangenten (“ACCEPT MODE”).
11 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
GEQ-MODE (“TRUE RESPONSE”)
Det uppstår alltid en skillnad mellan den inställda kurvan och den faktiska
frekvenskurvan som den ger upphov till hos vanliga equalizers, beroende på
deras konstruktion. Skillnaden beror på frekvensen, försträkningen eller på
dämpningen. Angränsande frekvensområden påverkar varandra och höjningar
eller sänkningar adderas.
Bild 3.17: Grask equalize utan frekvensgångskorrigering (UNCORRECTED)
Med inställningen UNCORRECTED kvarstår denna ömsesidiga påverkan.
Genom en särskilt framtagen algoritm kan ULTRACURVE PRO korrigera den här
eekten. Då ska du välja inställningen TRUE RESPONSE.
Bild 3.18: Grask equalizer med frekvensgångskorrigering (UNCORRECTED)
Det faktiska frekvensförlopp som uppstår motsvarar nu exakt de inställningar
som du har gjort med den graska equalizern.
GAIN OFFSET (EQ)
Här kan du korrigera eq-modulens totalförstärkning.
RTA NOISE CORRECTION
Genom RTA-algoritmen (Real-Time Analyzer, “warped” FFT) uppstår en
inexaktehet vid spektralt breda signaler (t.ex. brus) genom överlappning
mellan enskilda frekvensområden. När den interna brusgeneratorn är aktiv
eller med AVRG-inställning i RTA-menyn, aktiveras denna korrigering och
behöver inte kopplas på manuellt. För alla andra signalen bör den här
funktionen ändå deaktiveras. Annars kan det uppstå något felaktiga
angivelser för enskilda frekvensband.
SHOW MESSAGE BOX
Här kan du välja om tillfälliga hänvisningsfönster ska visas eller inte.
RTA/MIC INPUT
Här bestäms ingångskänsligheten hos RTA/MIC-ingångarna. Du kan välja mellan
LINE-LEVEL, MIC-LEVEL och MIC-LEVEL +15V (phantommatning).
RTA/MIC LINE-LEVEL
Om RTA/MIC-ingången är kongurerad på LINE, bestämmer du här maximal
ingångsnivå (för 0 dBFS (Full Scale) från -14 till +22 dBU).
RTA/MIC MIC-LEVEL
Om RTA/MIC-ingången är kongurerad på MIC, bestämmer du känsligheten
här i förhållande till den anslutna mikrofonen (ingångskänslighet):
-42 till -6 dBV/Pa).
MIDI SETUP (sidan 2)
Bild 3.19: UTILITY-menyn (sidan 2)
DEQ2496 har kapacitet för att sända och ta emot MIDI-data och därigenom
kunna kommunicera optimalt med andra MIDI-kommunicerande apparater.
MIDI
När du aktiverar den här parametern (ON) visas därunder alla ytterligare
kategorier för MIDI-konguration. Inställd på OFF reagerar DEQ2496 inte på
MIDI-kommandon.
MIDI CHANNEL
Här väljer du vilken MIDI-kanal (1 - 16) som ULTRACURVE PRO ska sända på.
CONTROL CHANGE
Utbyte av CONTROL CHANGE-data gäller enbart GEQ-modulen (CONTROL CHANGE
1 - 31: vänster kanal / CONTROL CHANGE 33 - 63: högerkanal).
PROGRAM CHANGE
Sändning och mottagning av PROGRAM CHANGE-kommandon fungerar för
hämtning av presets 1 till 64 och till default-inställning (preset 0: INITIAL DATA).
SYSTEM EXCLUSIVE
DEQ2496 har förmågan att sända och ta emot SYSEX-data (System Exclusive).
Beredskapen för mottagning och sändning av MIDI-data kan var och en kopplas
till och från (ON/OFF). För mottagning av programuppdateringar ska RECIEVE
SYSTEM EXCLUSIVE vara aktiverad.
DUMP EDIT (A-tangenten)
Med den här funktionen kan aktuella inställningar föras över till en annan
ULTRACURVE PRO eller till en dator med MIDI-gränssnitt.
DUMP ALL (B-tangenten)
Hela minnesinnehållet (alla presets) i ULTRACURVE PRO kan, via MIDI, föras över
till en annan ULTRACURVE PRO eller till en dator med MIDI-gränssnitt.
Se upp: Vid mottagning av ett komplett minnes-innehåll kommer
befintliga inställningar att skrivas över! Alla säkrade prsets kommer
att bevaras.
Närmare information i ämnet MIDI hitar du i Kapitel 5.1
“MIDI-anslutningar” och 7.1 “MIDI-implementering”.
12 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
3.6 I/O-menyn
På den här menyn kan du bestämma in- och utgångs-kongurationerna på
de första tre sidorna. På den ärde sidan kongurerar du delay-funktionen,
som möjliggör fördröjning av utsignaler. Därigenom kan tidsskillnader jämnas
ut som kan uppstå med era högtalartorn på större avstånd från varandra.
Bild 3.20: I/O-menyn (sidan 1)
På den första sidan väljer du ingångskälla för DEQ2496 med den stora
dataväljaren. Du kan välja mellan den analoga MAIN-ingången, de digitala
ingångarna (DIGITAL XLR eller DIGITAL OPT) och den integrerade NOISE-generatorn.
Med parametern NOISE GAIN ställer du in intensiteten för brusgeneratorn
(nedre dataväljaren). Området för värdena ligger här mellan -60 och 0 dB.
Med den övre dataväljaren bestämmer du den sample-rate, som apparaten
ska arbeta med, under CLOCK. När den digitala ingången har valts kan
sample-frekvensen inte ändras, eftersom apparaten ställt in sig efter
insingnalens sample-frekvens. Om PINK NOISE-generatorn är aktiv,
stängs modulerna DEQ och DYN av – men inte LIMITERn.
Bild 3.21: I/O-menyn (sidan 2)
För AUX-utgången och de digitala utgångarna kan du bestämma signalkälla
på sidan 2. Du kan välja mellan: den obearbetade signalen (MAIN IN eller DIG. IN),
den bearbetade signalen bakom de graska och parametriska eq:s (BEHIND GEQ/
PEQ), den bearbetade signalen bakom eq:s och dynamics-modulen (DYN),
eller den bearbetade signalen bakom alla moduler, alltså bakom
stereo-imager-modulen (BEHIND WIDTH).
Med A-tangenten väljer du mellan consumer-format (S/PDIF) eller det
professionella digitalformatet (AES/EBU). Med den övre dataväljaren kan
du bestämma upplösningen, DITHER (OFF, 24 Bit, 20 Bit och 16 Bit).
NOISE SHAPER-funktionen, som kan aktiveras över B-tangenten, reducerar det
brus som genererats med “dithering” till en mindre uppfattningsbar nivå.
När den anslutna SAMPLE-RATEn inte överens-stämmer längre med
DEQ2496s, visas UNLOCKED i det här fältet. Sedan ställs utgångarna
från DEQ2496 på mute.
Bild 3.22: I/O-menyn (sidan 3)
På den tredje sidan bestämmer du insignalen för real-time-analyzern. Du kan välja
mellan MAIN IN (eller DIG IN), MAIN OUT, AUX OUT/DIG. OUT (XLR och optisk)
och RTA/MIC-ingången. Om du har valt RTA-mikrofoningången kan du
använda A-tangenten och koppla om ingångskänsligheten mellan MIC och
LINE. Med B-tangenten kan du sätta på phantommatningen för en
kondensator mikrofon (MIC +15 V), när ingångskänsligheten står på MIC.
Bild 3.23: I/O-menyn (sidan 4)
ULTRACURVE PRO DEQ2496 ger dig möjlighet på den ärde sidan i I/O-menyn
att välja på fördröjning för MAIN-utsignalen eller för AUX-signalen. Detta är
rdelaktigt när t.ex. anslutna högtalare står på stort avstånd från varandra
och kan orsaka hörbara tidsskillnader och/eller fasutsläckningar.
Välj vänster elelr höger stereosida med A-tangenten. Oberoende av
STEROLINK-mode kan de två sidorna alltid bearbetas separat. Om du håller
tangenten intryckt längre, kan du bearbeta båda sidorna samtidigt.
Med B-tangenten bestämmer du om MAIN- eller AUX-utsignalen ska bearbetas.
När du håller den här tangenten intryckt återställs delay-inställningarna.
Du använder den övre dataväljaren och bestämmer i vilken enhet
delay-inställningarna ska göras. Här kan du använda millisekunder (0 - 300 ms),
feet (0 - 338,20 ft) eller meter (0 - 103,08 m). Om du har valt Feet eller Meter
som enhet, så kan du med den nedre dataväljaren ställa in den aktuella
kringtemperaturen i °Fahrenheit eller °C, för att få optimal delay-verkan
(TEMP). Detta är nödvändigt eftersom ljudhastigheten påtagligt påverkas
av rumstemperaturen. Vid 20°C rumstemperatur är hastigheten 343,6 m/s.
Vid högre temperatur stiger också ljudhastigheten med 0,6 m/s per °C.
Med den stora dataväljaren reglerar du nu, beroende på vald kanal, vänster eller
höger stereosida för utsignalen (DELAY LEFT och DELAY RIGHT), eller båda
samtidigt. Med tryckning på den här kontrollen kan du välja mellan grövre och
nare steg.
Genom att använda AUX-utgången kan du sända ut både den fördröja
och den ofördröjda signalen samtidigt. Utan ytterligare apparatur kan
du installera en delay-line (se också Kap. 4.4.).
3.7 BYPASS-menyn
BYPASS-menyn består av några sidor där man kan välja olika
BYPASS-inställningar för direkta ljudkvalitetsjämförelser.
Bild 3.24: BYPASS-Menyn
I DUAL MONO-mode trycker du på tillhörande dataväljare och aktiverar
relais-bypass för vänster (upptill: BYPASS LEFT) eller för höger stereosida
(nedtill: BYPASS RIGHT). Därigenom kommer apparatens aktuella analoga
insignal att läggas direkt på motsvarande analoga utgång och modulerna
rbigås. I STEREO LINK-mode deaktiveras modulerna för båda sidorna samtidigt
med hjälp av nedre eller övre dataväljaren och man lyssnar på den obearbetade
insignalen (BYPASS ALL).
När du håller BYPASS-tangenten intryckt kopplas bypass-reläet om för
båda kanalerna, både i DUAL MONO- och STEREO LINK-mode.
13 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
Genom att vrida på den stora dataväljaren kan du välja enskilda modulen
och hämta ut den ur signalvägen. Samma sak kan göras med B-tangenten
(BYPASS MODULE). När du håller den här tangenten intryckt återställs alla
BYPASS-inställningar. Med en lång tryckning på motsvarande modultangent
(GEQ, PEQ etc.) kan bypass aktiveras eller deaktiveras för enskilda moduler.
Kom ihåg att WIDTH-funktionen (Stereo Imager) inte kan aktiveras
i DUAL MONO-mode, och därför inte heller visas på BYPASS-menyn.
3.8 RTA-menyn (Real-Time Analyzer)
ULTRACURVE PRO DEQ2496 förfogar över en FFT real-time analyzer för grask
framställning av alla frekvensområden (61 band). På den här menyn nner
du dessutom en AUTO EQ-funktion (AEQ) för automatisk korrigering av
frekvensgången (se Kap. 3.8.1).
Bild 3.25: RTA-menyn (sidan 1)
På den första sidan väljer du insignal för analyzern med A-tangenten. De här
inställningarna motsvarar dem som du också kan göra på sidan 3 i I/O-menyn.
Du kan välja mellan MAIN IN eller DIG IN (L + R IN), MAIN OUT (L + R OUT), AUX.
OUT (L + R DIGOUT) och RTA IN (MIC/LINE). Här använder du A-tangenten.
Tryck långt på tangenten för att bestämma om det bara är den vänstra,
eller bara den högra signalen som ska visas av analyzern eller om det är hela
signalen (detta gäller inte när RTA IN har valts).
I inställningen RTA MIC/LINE IN visas signalen från RTA/MIC-ingången
(se Kap. 3.11).
Med MAX-parametern kan du utvälja (efter signalnivåns höjd) ett utsnitt av det
totala nivåsprektret som ska visas (övre dataväljaren). Det inställda dB-värdet
(0 till -60 dB) anger då den övre gränsen för visning. Med en tryckning på
kontrollen aktiveras AUTO-funktionen och MAX-värdet ställer in sig automatiskt
och optimalt enligt signalens intensitetsnivå. Vid RANGE-parametern
kan du bestämma det dynamiska visningsomfånget i fyra nivåer med den
nedre dataväljaren (15, 30, 60 eller 90 dB). Med det valda MAX-värdet som
utgångspunkt kommer sedan ett i motsvarande grad större dynamiskt omfång
neråt att visas.
LEVEL- resp. PEAKH-parametern kan man välja vart och ett av de
61 frekvensbanden med den stora dataväljaren, varefter den aktuella
intensitetsnivån (LEVEL) eller PEAK-värdet för den inställda frekvensen visas.
Markörpilarna ovan- och nedanför representationen visar det aktuellt valda
frekvensområdet. Intensitetsnivån för hela signalen visas på LEVEL-metern till
vänster intill RTA-visningen.
Bild 3.26: RTA-menyn (sidan 2)
På RTA-menyns andra sidan kan du ställa in återgångstiden i fyra hastigheter
med A-tangenten (RATE) – (FAST; MID; SLOW och AVRG). I inställningen FAST,
MID eller SLOW arbetar DEQ2496:s RTA med peak-detektorer. Däremot genererar
AVRG-inställningen signalnivåns genomsnittsvärden. Analyzerns arbetssätt blir
sedan mycket långsamt. Med B-tangenten, under PEAK, kan du bestämma fyra
hastigheter för hur nivåtopparna visas igen (FAST, MID, SLOW, HOLD och OFF).
I inställningen HOLD kommer max-värdena för frekvensbanden att hållas kvar.
Om du nu håller B-tangenten intryckt i ca. en sekund, kommer de tidigare
“frysta” nivåtopparna att återställas och kan på nytt undersökas.
Om du har valt inställningen HOLD så ändras beteckningen för
LEVEL-parametern till PEAKH.
Bild 3.27: RTA-menyn (sidan 3)
Om du skulle vilja ha en större bild för RTA-visning, ska du byta till sidan 3.
Här visas analyzern över hela displayen. Alla andra funktioner från sidan 2 kan
fortsatt editeras (RATE, PEAK o.s.v.).
3.8.1 AUTO EQ-funktionen (AEQ)
Inom RTA-menyn (sidan 1) nns det en AUTO-EQ-funktion som ger automatisk
inmätning och frekvenskorrigering Den här modulen är sedan indelad i tre sidor.
Kom i håg att du måste ha en mätmikrofon ansluten till RTA/MIC-ingången när du
använder AEQ-funktionen (se Kap. 3.11).
Bild 3.28: AEQ-menyn (sidan 1)
Sidan 1 motsvarar GEQ-menyn (Kap. 3.2.1) i framställning och funktion.
Här bestämmer du manuellt en målkurva som ska gälla för den automatiska
frekvenskorrigeringen för tillhörande in- och utsignaler. När du har bestämt
kurvan går du till AEQ-menyns andra sida.
När AEQ-menyn aktiveras medföljer de aktuella GEQ-inställningarna.
Tryck på den storadataväljarenomduvilluteslutaenskilda frekvensband.
De kommer sedan inte att tas med i den automatiska frekvensgångskorri-
geringen. När du använder AUTO Eqn är det förnuftigt att inte ta med det låga
frekvensområdet (upp till ca. 100 Hz), eftersom det kan uppstå inexaktheter
i beräkningen av frekvensgången i detta område vilket naturligtvis ger ett
dåligt resultat.
Bild 3.29: AEQ-menyn (sidan 2)
14 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
På den här sidan visas enbart den signal som ska bearbetas som på RTA-menyn.
Med MAX-parametern kan du här också välja (efter signalnivåns höjd) ett utsnitt
av det totala nivåsprektret som ska visas (övre dataväljaren). RANGE-värdet
ligger här fast vis 30 dB. Med en tryckning på den övre dataväljaren aktiveras
AUTO-mode och sedan ställer det utsnitt som visas in sig efter signalnivån.
Med parametern NOISE GAIN (-60 till -10) bestämmer du hur hög brusnivån
ska vara. Med AUTO EQ (nedre dataväljaren) ställer du in hastigheten för
eq-mätningarna och hur eq-inställ ningarna ska beräknas. Här kan du välja
mellan FAST, MID och SLOW.
Med B-tangenten kan du aktivera rumskorrigeringen (ROOM CORR.). Detta ger
en förhöjning i det lägre registret och en sänkning i det högre för signalen genom
att målkurvan böjs av med 1 dB/oktav.
När du trycker på A-tangenten (START AUTO EQ), börjar inmätningen och
beräkningen av AEQ-inställningarna. Av följande visning framgår att
omgivningsljuden och de anliggande brussignalen sedan mäts.
Därefter korrigerar ULTRACURVE PRO EQ-värdena. Förloppet kan
avbrytas med STOP AUTO EQ.
Bild 3.30: AEQ-menyn (sidan 3)
Menyns tredje sida visar igen en bild av den graska eq:n med de inställningar,
som du har gjort på sidan 1. Också här kan du starta inmätningen med START
AUTO EQ. NOISE GAIN-paramtern kan också ändras här (stora dataväljaren).
Du hittar två ytterligare parametrar på den här sidan. Under MAX kan du
ställa in maximaldierensen mellan två angränsande lter från 0 till +15 dB
(övre dataväljaren). På MAX. SPAN-parametern ställs det maximala dB-avstånd,
som får nnas mellan mål- och realkurva (0 till 30 dB) (med den nedre
dataväljaren). När det här värdet överskrids kommer området i fråga inte att
bearbetas. När du trycker på B-tangenten (DONE) avslutas förloppet och den
inställda kurvan nns kvar. Förloppet avbryts om du trycker på RTA-tangenten.
Kom i håg att AUTO EQ inte avslutar inmätningen automatiskt.
När du har lämnat AEQ-menyns första sida kan du inte komma tillbaka
till den. Du måste i så fall lämna menyn och sedan hämta fram
den igen.
3.9 MEMORY-menyn
MEMORY-menyn ger dig möjlighet att antingen spara och hämta fullständiga
presets (sidan 1) eller enskilda moduler i ett preset (sidan 2). Aktiva moduler
i presetet förses med motsvarande förkortningar (G = GEQ, P = PEQ, D = DEQ,
W = WIDTH, Y = DYN). Om du separerar de sparade I/O-inställningarna från de
aktuella I/O-inställningarna, så syns I (=I/O) intill bokstaven för modulen.
Bild 3.31: MEMORY-menyn (sidan 1)
På den här menyns första sida kan man spara eller hämta presets. När du vill
spara ett editerat preset kan du välja en minnesplats från tabellen med den stora
dataväljaren (max. 64 user-platser).
Preset 0 (INITIAL DATA) är en neutral inställning som inte kan skrivas
över (READONLY).
Antingen väljer du här en tom plats (EMPTY) eller skriver över ett bentligt
preset om detta inte är spärrat (PROTEC ON). När du har valt minnesplats trycker
du på A-tangenten (STORE PRESET).
När du har skrivit över ett befintligt preset kommer du att tillfrågas
om befintliga data ska skrivas över när du trycker på A-tangenten
(OVERWRITE DATA?). Du kan avbryta med A-tangenten (CANCEL)
eller bekräfta (OK) med B-tangenten (eller tryck på den
stora dataväljaren).
Om du har tryckt STORE PRESET visas en ny meny där du kan namnge presetet
med maximalt 16 tecken. Du kan välja tecken horisontellt eller vertikalt med
dataväljaren (vrid) och den övre dataväljaren (vrid och tryck). När du trycker på
den mellersta väljaren väljer du tecken och sedan hoppar markören i det nedre
inmatningsfältet till nästa position. Du kan välja enskilda positioner genom att
vrida på den nedre dataväljaren och radera tecken genom att trycka på den.
Om du håller dataväljaren intryckt ca. en sekund kommer alla tecken att
raderas. Med PAGE-tangenten bestämmer du om redan valda tecken ska skrivas
över (OVR) eller om tecken ska infogas (INS). Du kan bekräfta med A- och
B-tangenterna (OK) eller avbryta (CANCEL).
När du vill hämta ett bentligt preset väljer du det med den stora dataväljaren
och bekräftar genom att trycka på kontrollen eller på B-tangenten
(RECALL PRESET). Därefter kommer en fråga om förloppet ska genomföras,
eftersom det aktuellt valda presetets inställningar går förlorade (RECALL ALL
DATA?) för det fall det inte har sparats innan. Du kan bekräfta med A- och
B-tangenterna (OK) eller avbryta (CANCEL). Du kan också fortsätta och då trycker
du på den stora dataväljaren. Önskat preset laddas sedan.
MEMORY-LED tänds omedelbart när inställningarna hos ett preset,
som du valt på MEMORY-menyn, avviker från dina
aktuella inställningar.
Presets, som finns i STEREO LINK-mode, markeras i presettabellen med
ett stereotecken ( ).
Tryck längre på dataväljaren och spärra det valda presetet eller lyft av spärren
(PROTEC ON/OFF), så undviker du att skriva över presets av misstag. Det aktuelle
presetet får genast en hänglåssymbol när det har spärrats.
Bild 3.32: MEMORY-menyn (sidan 2)
15 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
För att ladda enskilda moduler i ett bentligt preset går du till MEMORY-menyns
andra sidan med PAGE. Som på sidan 1 kan du här välja ett preset som du vill
ladda in en modul från. Med den nedre dataväljaren vrider du och bestämmer
önskad modul (GEQ, PEQ, DEQ, WIDTH, DYN och I/O). Genom att trycka på den
stora dataväljaren eller B-tangenten kan du sedan ladda in modulen
(RECALL MODULE). Också nu kommer en kontrollfråga om du vill fortsätta.
Dessutom kan du spara enskilda moduler i ett bentligt preset med hjälp
av STORE MODULE-funktionen (A-tangenten).
Undantag:
DUAL MONO-moduler går inte att spara i ett STEREO-preset.
3.10 METER-menyn
Med METER-tangenten nedanför de två 7-teckens LED-fönstren kommer du till
METER-menyn. Den innehåller tre sidor och låter dig alltid behålla överblicken
över nivån hos in- och utsignal i DEQ2496.
Bild 3.33: METER-menyn (sidan 1)
På första sidan på METER-menyn visas nivån för höger och vänster stereosida.
Med A-tangenten (SOURCE) bestämmer du om in- eller utsignalen,
eller digital- eller aux-utsignalen ska visas. De två mellersta fälten på displayen
visar genomsnittsnivån för den aktuella signalen i VU-meterkarakteristik.
Det innebär att angivelsen reagerar något trögt på signalnivån. Detta medför
att mycket kortvariga signaltoppar som ligger över genomsnittet inte kommer
att synas (RMS).
De båda yttre visarna är peak-meters, som visar signalnivån inklusive alla
signaltoppar och därigenom alltid visar en högre nivå än VU-metern. Till höger
om visarna visas alla level-indikationers nivåtoppar (PEAK). För att återställa
PEAK-värdena och bestämma nya trycker du på B-tangenten (CLEAR PEAK).
Om in- eller utsignalen skulle överstyra, så visas “CLIP” under PEAK på
den aktuella level-metern. Sänk i så fall in- eller utgångsnivån.
Bild 3.34: METER-menyn (sidan 2)
På menyns andra sida nns SPL-metern (Sound Pressure Level), som du kan
använda tillsammans med en mätmikrofon (t.ex. BEHRINGER ECM8000)
r mätningar av ljudintensiteten. Här nns också angivelsen av Peak Hold för
visning av maximalnivån. Med B-tangenten kan PEAK-värdet återställas så att
det kan bestämmas på nytt (CLEAR PEAK).
Var noga med korrekt inställning av mikrofon-känsligheten
(se Kap. 3.11). Vi föreslår användning av BEHRINGER ECM8000
mätmikrofon med en ingångskänslighet på -37 dBV/Pa.
Med A-tangenten (WEIGHT) kan du bestämma olika dB-viktningar för beräkning
av signalnivån: (dB (A), dB (C) eller OFF).
Bild 3.35: METER-menyn (sidan 3)
METER-menyns tredje sidan innehåller en virtuell framställning av en verklig
VU-meter av samma typ som på analoga processorer eller mixerbord.
3.11 RTA/MIC-ingången
Över den här ingången kan man leda in en mikrofon- eller line-signal
(separat från huvudingången) till RTA eller SPL-metern. För de nödvändiga
inställningarna används sidan 1 på UTILITY-menyn.
3.11.1 Anslutning av mätmikrofong
Välj MIC-LEVEL som ingångskänslighet under parametern RTA/MIC INPUT.
Om en kondensatormikrofon används aktiveras även fantommatningen
(MIC-LEVEL +15 V). Ställ in den använda mikrofonens känslighet under
parametern RTA/MIC MIC-LEVEL. När BEHRINGER ECM8000 används uppgår
värdet till -37 dBV/Pa.
3.11. 2 Anslutning av line-signal
Välj LINE-LEVEL som ingångskänslighet under parametern RTA/MIC INPUT. Ställ in
önskad ingångskänslighet under parametern RTA/MIC LINE-LEVEL. Det inställda
värdet 0 dBFS motsvarar 120 dB SPL.
16 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
4. Användningar
BEHRINGER ULTRACURVE PROs universella koncept med dess
mångfaldiga möjligheter till audiobearbetning öppnar en hel rad av
olika användningsområden. Som exempel kommer vi nu att demonstrera
några av dem med deras typiska inställningar.
4.1 Grask equalizer i live-användning
Det här användningsområdet blir troligen det där man oftast träar på
ULTRACURVE PRO.
XENYX 2222FX
Stereo output L + R
ULTRACURVE PRO DEQ2496
Inputs L + R
Outputs L + R
EP2000
Left Right
B1520 PRO B1520 PRO
Bild 4.1: ULTRACURVE PRO som grask equalizer
Det nns några punkter att beakta för att få optimala resultat:
Innan du börjar med frekvensgångskorrigering i anläggningen har det visat
sig vara förnuftigt i praxis att först låta musik- och talprogram gå genom
anläggningen. Om distorsioner skulle förekomma ska dessa överstyrningar
i första hand åtgärdas inom anläggningen.
Högtalaruppställningen är också mycket viktig. Ingen equalizer kan göra mycket
för att förbättra en klang som blivit “förvuxen” genom att återkastas mellan
väggar och skärmar. Ofta går det att uppnå drastiska förbättringar genom
ändring av uppställning och inriktning av högtalarna.
I en ervägs aktiv anläggning bör allra först tids- och fasförhållandena
korrigeras (vårt digitala delningslter DCX2496 erbjuder alla funktioner som
behövs för detta).
Först därefter ska ULTRADRIVE PRO DEQ2496 prövas. Den automatiska
inmätningsrutinen (AEQ-funktionen) hjälper dig snabbt till en användbar
grundinställning. Var noga med att mätmikrofonen positioneras korrekt.
Mikrofonen bör placeras i anläggningens direkta ljudsättningsfält och inte kunna
påverkas av störande akustiska tillfälligheter. Placering av mikrofonen bakom
ridån, mindre än någon meter från sido- och fondväggarna eller på en öppen
balkong är olämplig eftersom det ger förvrängda mätresultat. Bakgrundsljuden
måste ligga minst 12 dB under mätnivån för att mätningen ska ge något utslag
som kan tolkas.
Efter den automatiska inmätningen med AEQ-funktionen har du en
grindinställning som du bör fortsätta att bearbeta med njusteringar.
Där gäller att:
en linjär överringskurva är inte idealisk för alla syften. Vid överföring av tal
t.ex. är begripligheten det viktigaste. Därför bör överföringskurvan falla
i basområdet eftersom det bara kan uppträda störljud (stegljud t.ex.)
under röstens grundtonsområde.
Extremt låga och extremt höga frekvenser överförs i allmänhet mycket svagare.
Det är meningslöst att försöka “påtvinga” en liten sångbox en frekvensgång till
under 50 Hz. Resultatet blir för det första högre eektförbrukning och för det
andra dyra högtalarreparationer.
Ta alltid ditt systems fysikaliska gränser när du gör dina inställningar.
När tiden tillåter bör du i lugn och ro göra era mätningar i olika positioner
med mätmikrofonen.
XENYX 2222FX
ULTRACURVE PRO DEQ2496
B1520 PRO
Stage
Position 1
B1520 PRO
Position 3
Position 5 Position 6
Position 2
Position 4
Bild 4.2: Positionering av mätmikrofonen
17 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
Position 1 och 3 nns ca. en meter axialt framför högtalarna halvvägs i höjdled
mellan mellantonssystemet och högtons-systemet. De här mätningarna ska
användas för funktionskontroll av högtalarsystemet. Position 2 ligger 2 m
framför scenmitten. I området över 250 HZ bör mätningen ge samma resultat
som i position 1 och 3. Under 250 Hz bör en nivåförhöjning på ca. 3 dB kunna
avläsas som ett resultat av summeringen i basområdet.
Position 4 är direkt framför PA-mixerbordet. Mätningen bör här uppvisa
samma kurva som för position 2 men naturligtvis med lägre nivå p.g.a. det
större avståndet.
Positionerna 5 och 6 ligger åter exakt på högtalarsystemets axel men den här
gången omkring en meter framför rummets bakre begränsningsyta. De här
mätningarna ska avslöja eventuella problem med reexioner eller stående vågor.
De resulterande equalizer-kurvorna bör du spara varje gång och sedan
jämföra. En kraftig avvikelse mellan de sparade inställningarna påvisar
fasfel i anläggningen eller problem med rumsakustiken. Om du inte nner
några möjligheter att avhjälpa problemen, återstår bara att försöka hitta
bästa tänkbara kompromiss. Då kommer den sparade equalizer-kurvorna till
användning och ger värdefulla upplysningar.
När du har ställt in systemet så precist som möjligt på önskad överföringskurva,
bör du stega upp området så att du skapar dig ett lyssningsintryck. Glöm inte att
lägga in pauser och att spela upp musik- eller talprogram under hörtestet så att
du skaar dig en känsla för anläggningens överringsbeteende och också
för lokalen.
Bra equalizer-inställningar kräver mycket tid och tålamod! Om det krävs externa
equalizer-inställningar för att man ska uppnå en användbar frekvensgång,
är detta ett varningstecken, som påvisar ett allvarligt fel i ljudanläggningen
eller i rumsakustiken.
En equalizer innebär ingen lösning på problem med en dålig ljudanläggning
men den är ett ytterst nyttigt och eektivt ljudverktyg när det gäller musikalisk
navstämning. Finavstämning ger ofta förvånansvärda förbättringar till resultat
när det kommer till musikalisk transparens och den totala ljudkvaliteten för
en anläggning.
4.2 ULTRACURVE PRO i studion
I en studio nns det otaliga användningsmöjligheter för din DEQ3496.
För din fantasi är här inga gränser satta. Här följer några tillämpningsexempel:
Som equalizer för lyssningshögtalarna: Vid sidan av den vanliga graska
korrektionen av distorsioner (GEQ) kan de parametriska ltren (PEQ)
användas eektivt för att undertrycka smalbandiga rumsresonanser.
Dessutom kan DEQ2496 användas som A/D- och D/A-omvandlare för
konvertering av digitala och analoga signaler.
Som equalizer för mastering: genom stereo couple-funktionen behöver alla
inställningar på den graska equalizern bara göras en enda gång. Här går det
också bra att sätta in de extra parametriska ltren med synnerlig eekt och
god doserbarhet. Över AES/EBU-in- och utgångarna (tillval) kan du utföra en
ljudbearbetning utan att lämna den digitala nivån.
Om ljudbearbetning i allmänhet: möjligheten att koppla om program över MIDI
och förändra samtliga över en MIDI-controller, gör ULTRACURVE PRO synnerligen
exibel i förbindelse med ett MIDI-sequenzer-program. Så kan inställningar
ändras under en mixdown och förbli ständigt reproduceringsbara.
5. Anslutningar
5.1 MIDI-anslutningar
DEQ2496 har ett integrerat MIDI-gränssnitt som möjliggör sändning och
mottagning av MIDI-data. Därigenom kan apparaten integreras optimalt
i inspelningsstudion och styras över sequenzern i din dator.
MIDI-anslutningarna på apparatens baksida är försedda med 5-pol DIN-kontakter
enligt internationell norm. För att koppla samman ULTRACURVE PRO med andra
MIDI-apparater behöver du en helt vanlig MIDI-kabel.
MIDI IN: Den här anslutningen är till för mottagning av MIDI-styrdata.
Mottagningskanalen ställs in på UTILITY-menyn.
MIDI THRU: I MIDI THRU-kontakten kan den inkommande MIDI-signalen
fångas upp oförändrad. På så sätt kan era ULTRACURVE PROs kopplas
samman i en kedja.
MIDI OUT: Över MIDI OUT kan data skickas till en ansluten dator eller till
andra ULTRACURVE PROs. Då överförs programdata och statusinformation
r signalbearbetning.
5.2 Analoga anslutningar
BEHRINGER ULTRACURVE PRO DEQ2496 har elektroniskt balanserade in- och
utgångar som standard. Kopplingskonceptet har en automatisk undertryckning
av brum hos balanserade signaler och gör en problemfri användning möjlig ock
med mycket höga nivåer. Därigenom undertrycks externt inducerat nätbrum
etc. eektivt. Den likaledes automatiskt arbetande servo-funktionen märker
anslutning av obalanserade kontakter och ställer om den nominella nivån internt,
så att ingen nivåskillnad förekommer mellan in- och utsignal (6 dB-korrigering).
Var absolut noggrann med att endast sakkunniga personer får
syssla med installation och skötsel av apparaten. Under och efter
installationen ska handhavande person(er) alltid vara tillräckligt
jordade. Annars kan det uppstå elektrostatiska urladdningar o.d.,
som kan påverka driftsegens-kaperna negativt.
18 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
strain relief clamp
sleeve
ring
tip
sleeve
ground/shield
For connection of balanced and unbalanced plugs,
ring and sleeve have to be bridged at the stereo plug.
Balanced ¼" TRS connector
ring
cold (-ve)
tip
hot (+ve)
Bild 5.1: XLR-förbindelser
output
For unbalanced use, pin 1 and pin 3
have to be bridged
1 = ground/shield
2 = hot (+ve)
3 = cold (-ve)
input
12
3
1
2
3
Balanced use with XLR connectors
Bild 5.2: 6.3-mm-mono-telejack-kontakt
strain relief clamp
sleeve
tip
sleeve
(ground/shield)
Unbalanced ¼" TS connector
tip
(signal)
Bild 5.3: 6.3-mm-stereo-telejack-kontakt
5.3 Digitala förbindelser (AES/EBU och S/PDIF)
AES/EBU-gränsnittet, som har fått sitt namn efter samarbetet inom Audio
Engineering Society och European Broadcasting Union, används huvudsakligen
i professionella studiosammanhang och radiostudios för överföring av digitala
signaler också över större avstånd. Sammankopplingen sker med balanserade
XLR-kablar med ett motstånd på 110 Ohm. Kabellängden kan uppgå till 100 m.
Med mindre anpassningar är också kabellängder på över 1 km möjliga
(vilket inte är ovanligt i radio- och tevesammanhang).
Gränssnittet motsvarar AES3-formatet, vilket tillåter tvåkanals överföring av
signaler med en upplösning på upp till 23 bits. Signalen är självkodande och
självsynkroniserande (vilket är viktigt när era digitala utrustning kopplas samman).
Alltså behövs ingen särskild wordclock-förbindelse mellan DEQ2496 och ansluten
AES/EBU-utrustning. Sampling-raten är inte bestämd utan kan väljas efter behov.
Vanliga är 44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz och 96 kHz. AES/EBU-gränssnittet är långgående
kompatibelt med det mycket utbredda
S/PDIF-gränssnittet. Förbindelsen kan göras över en adapter. För ULTRACURVE
PRO klan format ställas om till S/PDIF.
Därtill nns digitala in- och utgångar över optiska anslutningar att tillgå.
5.4 WORDCLOCK-förbindelese
När era apparater kopplas samman i ett digitalt inspelnings-system
med exempelvis ett digital mixerbord så måste alla anslutna digitala
apparater synkroniseras med hjälp av en gemensam wordclock-signal.
Till detta har DEQ2496 en wordclock-ingång över vilken den kan regleras
med wordclock-signalen från en extern apparat. DEQ2496 understöder
sample-raterna 44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz och 96 kHz. Den här
wordclock-ingågnen kan endast aktiveras när de analoga
ingångarna används.
6. Driftsprogram
Driftsprogrammet för ULTRACURVE PRO DEQ2496 är under ständig
vidareutveckling så att apparatens kapacitet hela tiden förhöjs och hanteringen
anpassas mer och mer till dina krav. Därför ber vi dig att du hör av dig till oss och
meddelar dina önskningar och förslag. Sedan kommer vi inte att spara några
ansträngningar för att ta med dina förbättringsrslag i arbetet med nästa
programversion. Information om nya programversionen nner du i fackpressen,
hos din specialhandlare och på vår websida behringer.com eller direkt hos
BEHRINGER (tel. +49 2154 9206 4166).
Aktuell programversion för din ULTRACURVE PRO DEQ2496 anges på
UTILITY-menyn på sidan 1.
19 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
7. Specikationer
Analoga Ingångar
Typ elektroniskt balanserade
Anslutning XLR
Impedans 22 kΩ vid 1 kHz
Max. ingångsnivå omställbar +12 resp. +22 dBu
CMRR typiskt 40 dB
Analoga Utgångar (Main)
Typ servo-balanserade
Anslutning XLR
Impedans 100 Ω vid 1 kHz
Max. utgångsnivå omställbar +12 resp. +22 dBu
Analoga Utgångar (Aux)
Typ servo-balanserade
Anslutning 6,3 mm stereo-telejack-kontakt
Impedans 100 Ohm vid 1 kHz
Max. utgångsnivå +12 dBu
Systemdata
Frekvensgång 10 Hz bis 35 kHz (-1 dB) @ 96 kHz
sampling rate
Signal-/brusavstånd > 113 dB main Input/output
> 107 dB auxiliary output THD 0,007 %
typ. @ +4 dBu, 1 kHz, Förstärkning 1
Överhörning < -92 dB/-95 dB
Bypass
Typ Relais, hard-bypass vid strömavbrott
Mätmikrofoningång
Typ elektroniskt balanserad Ingång
Ingångsimpedans 2 kΩ
Max. ingångsnivå (LINE) variabel från -14 dBu till +22 dBu
Max. ingångsnivå (MIC) variabel från -42 dBV/Pa till -6 dBV/Pa
Phantommatning +15 V, omställbar
Digital Ingång 1
Typ XLR trafo-balanserad
Standard AES/EBU eller S/PDIF
Ingångsimpedans 110 Ω
Nominell ingångsnivå 0,2 - 5 V peak-to-peak
Digital Ingång 2
Typ TOSLINK optisk
Standard AES/EBU eller S/PDIF
Digital Utgång 1
Typ XLR trafo-balanserad
Standard AES/EBU eller S/PDIF
Impedans 110 Ω
Utgångsnivå 3,5 V peak-to-peak
Digital Utgång 2
Typ TOSLINK optisk
Standard AES/EBU eller S/PDIF
Synkroniseringsingång
Typ BNC
Standard Wordclock (1 x sample rate)
Ingångsimpedans 50 kΩ
Nominell nivå 2 - 6 V peak-to-peak
MIDI-Interface
Typ 5-Pol DIN-kontakt In/Out/Thru
Implementering se MIDI-implementeringstabell
Digital Bearbetning
Omvandlare 24-bit Delta-Sigma, 64/128-faldig
oversampling (AKM)
Samplingsfrekvens 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz
Grask Equalizer (GEQ)
Typ digital terzbandsequalizer
Frekvensområde 20 Hz till 20 kHz in 31 terz-band på
normerade ISO-frekvenser
Bandbredd 1/3 oktav
Reglerområde +15 till -15 dB
Parametrisk Equalizer (PEQ)
Typ max. 10 oberoende hel-parametriska
lter per kanal
Frekvensområde 20 Hz till 20 kHz
Bandbredd 1/10 till 10 oktaver, shelving-lter
(6 och 12 dB)
Reglerområde +15 till -15 dB
20 ULTRACURVE PRO DEQ2496 Bruksanvisning
Dynamisk Equalizer (DEQ)
Typ max. 3 oberoende hel-parametriska
lter per kanal
Frekvensområde 20 Hz till 20 kHz
Bandbredd 1/10 till 10 oktaver, shelving-lter
(6 und 12 dB)
Reglerområde +15 till -15 dB
Threshold variabel från 0 till -60 dB
Attack 0 till 200 msec
Release 20 till 4000 msec
Ratio 1:2 till 1:100
Feedback Destroyer (FBD)
Typ digital signalanalys för
feedback-detektering
Filter max. 10 digitala notchlter per kanal,
valfritt fast programmeringsbara
eller som automatiskt
undertrycknings-system
för återkopplingar
Frekvensområde 20 Hz - 20 kHz
Bandbredd 1/10 till 1/60 oktaver
Reglerområde 0 till -60 dB
Digital Delay
Typ digital stereo-delay
Maximal delay-tid 300 msec, oberoende inställningsbar
för varje kanal
Minimal upplösning 0,02 msec
Delay-enhet sekunder, meter eller fot
Level Meter
Typ digital utstyrningsindikation med
samtidig grask framställning av
peak- och RMS-värden samt virtuell
analog VU-meter
SPL Meter
Viktning dB (A), dB (C) eller OFF
Mikrofonkalibrering -42 dBV/Pa till -6 dBV/Pa
Dynamics
Typ Expander eller compressor med digital
IGC (Interactive Gain Control)
Threshold variabel från 0 till -60 dB
Attack 0 till 200 msec
Release 20 till 4000 msec
Ratio 1:1,1 till 1:100
Limiter
Typ Peak-Limiter (zero attack)
Hold 0 till 1000 msec
Threshold variabel från 0 till -24 dB
Release 20 till 4000 msec
Real-Time Analyzer
Typ digital 61-band FFT-analyzer
Frekvensområde 20 Hz till 20 kHz in 61 band på
nomerade ISO-frekvenser
Detektorer Peak och average
Brusgenerator rosa brus, nivå från 0 till -60 dB
Display
Typ 320 x 80 Dot-Matrix
Liquid-Crystal-Display
Bakgrundsbelysning LED, orange
Kontrast inställbar
Minnesmöjligheter för Data
Presets 64 minnesplatser med 16-teckens
namn, enskilda moduler kan hämtas
och sparas
Strömförsörjning
Nätspänning 85 till 250 V~, 50/60 Hz
Eektrbrukning typ. 10 W
Säkring T 1 A H
Nätanslutning Standardanslutning
tt/Vikt
Dimensions (H x W x D) ca. 44,5 x 482,6 x 215 mm
ca. (1,75 x 19 x 8,5")
Weight ca. 2,24 kg (4,9 lbs)
Shipping Weight ca. 3,09 kg (6,8 lbs)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22

Behringer DEQ2496 Bruksanvisning

Kategori
Ljudutjämnare
Typ
Bruksanvisning