Roland RD-700 Användarguide

Typ
Användarguide
Lycka till med ditt nya instrument!
Oavsett om du är nybörjare eller har spelat i många år så är det alltid en speciell
känsla att få ett nytt instrument. Vi har skrivit denna ’’Quick Guide’’ för att du enkelt
och snabbt skall komma i gång med musiken.
Roland har tillverkat instrument under många år och är i dag ledande inom fl era
instrumentområden. Spelar du piano, keyboard, orgel, synthesizer, gitarr, trum-
mor, bas eller har någon form av studio - ja, då har Roland den rätta produkten för
dig. På vår hemsida www.roland.se kan du läsa om alla dessa produkter samt få
annan nyttig information om t.ex. MIDI och musik & datorer.
Behöver du hjälp skall du alltid i första hand vända dig till den återförsäljare
där du köpt produkten. Du är också välkommen att kontakta vår Roland-support
på telefon 08-702 18 02 (kl. 13:30-15:00) eller sända oss ett email på
Mycket nöje!
Roland Scandinavia as
SVENSK BRUKSANVISNING
rd-700
RSC-0545
2 QUICKGUIDE
3 Om denna Bruksanvisning
3 Om RD-700
4 Kontroller och anslutningar
4 Frontpanelen
8 Bakpanelen
9 Koppla upp utrustningen
10 Sätta på och stänga av RD-700
11 Hur ljuden i RD-700 är organiserade
12 Att välja användningsläge och ljud
12 Piano
14 Layer
14 Split
16 Att välja Toner i Layer- och Split-läge
16 Att kombinera Layer- och Split-läge
17 Att balansera volymen mellan parter i Layer- och Split-läge
17 Avancerade funktioner
17 Att transponera klaviaturen
18 Att använda Arpeggio
19 Att använda Rhythm-funktionen
21 Att använda effekter
22 Att använda Equalizern
23 Övrigt
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
QUICKGUIDE 3
Denna bok är en svensk omarbetning av den engelska bruksanvisningen till
Roland RD-700. Observera att denna bok endast är ämnad att lära dig de mest
grundläggande funktionerna du behöver veta för att snabbt komma igång och
arbeta med Roland RD-700. För att till fullo kunna utnyttja RD-700’s alla funktioner
och fi nesser behöver du med andra ord läsa den engelska bruksanvisningen.
Hänvisningar fi nns till de aktuella sidorna i den engelska boken.
I många fall har de engelska uttrycken släppts igenom oöversatta, och då för att
underlätta för användaren. Detta gäller speciellt uttryck som förekommer på RD-
700’s panel och i teckenfönstret. Tyvärr innebär det här en hel del ’svengelska’’ och
märkliga plural- och bestämda former, men vi hoppas att läsarna har överseende
med detta, då det endast är tänkt för att underlätta förståelsen.
OM RD-700
Roland RD-700 är ett digitalt piano som både låter som och känns som ett riktigt
piano när du spelar på det. Med 128 rösters polyfoni, anslagskänslighet med
så kallad ’’Progressive Hammer Action’ och en mängd olika ljud (piano, orgel,
stråkar m.m.) erbjuder det enorm dynamik och stora uttrycksmöjligheter. RD-700’s
redan extensiva ljudbibliotek kan dessutom utökas ytterligare genom att installera
upp till två expansionskort (wave expansion boards). En mängd fi nesser och
redigeringsmöjligheter gör det också möjligt att förändra ljudet som du vill.
RD-700 ger dig bland annat tillgång till följande:
o
468 olika ljud (toner). Ett antal av dessa toner är trumljud, kombinerade i så kallade
Rhythm Set.
o
Multitimbralitet med 16 parter. Varje part kan spela en tone, vilket alltså innebär att
upp till 16 olika ljud kan spelas upp samtidigt.
o
Full kompatibilitet med General MIDI och General MIDI 2.
o
3 effektenheter - en multieffekt med 65 olika sorters effekter, en reverbenhet med 4
olika reverbtyper samt en kombinerad chorus/delayenhet.
o
Möjlighet att spela fl era ljud samtidigt - antingen genom layering eller keyboard
split.
Samt mycket, mycket mer...
OM DENNA BRUKSANVISNING
4 QUICKGUIDE
Här följer en snabb överblick av kontrollerna på RD-700’s frontpanel, samt in- och
utgångarna på dess baksida.
Frontpanelen
1. Volymkontroll
Används för att höja/sänka huvudvolymen på RD-700.
2. Equalizer-sektionen
Detta är en enkel men effektiv 3 bands equalizer. Med hjälp av reglarna i denna
sektion kan du förändra ljudets klangfärg genom att reglera mängden bas, mel-
lanregister och diskant.
3. Reverb-ratt
Med denna styr du mängden av effekt från Reverb-enheten.
4. Chorus-ratt
Med denna styr du mängden av effekt från Chorus-enheten.
5. Multieffekt-sektionen
Här slår du av och på, samt styr mängden av effekt från multieffekt-enheten.
6. Part Switch/Level-kontroller
Här slår du av och på Rhythm (en ’’inbyggd trummaskin’, som spelar förprogram-
merade rytmer och variationer), samt bestämmer vilka av tre så kallade ’’Local
Parts’’ som ska höras när du spelar på klaviaturen (Lower, Upper 1, Upper 2).
Som tidigare beskrivits är RD-700 multitimbral med 16 parter, och du kan själv
bestämma vilka tre av dessa 16 som ska vara lokala parter.
Reglarna används för att höja/sänka volymen på trumrytmen och de tre lokala
parterna.
KONTROLLER OCH ANSLUTNINGAR
CONTROL
1 3 4 5
2 6 7
9
8
QUICKGUIDE 5
7. Keyboard-kontroller
[Arpeggio] slår av och på Arpeggiatorn - en funktion som låter dig spela brutna
ackord genom att bara slå an ett ackord på klaviaturen.
[Transpose] låter dig transponera klaviaturen - alltså höja eller sänka tonhöjden.
8. One Touch-kontroller
[Split] låter dig dela upp klaviaturen så att du kan spela olika ljud inom olika
områden på klaviaturen.
[Layer] låter dig spela två olika ljud samtidigt, över hela klaviaturen.
[Piano] ställer in ’standardläget’, vilket är att spela med ett ljud över hela klaviatu-
ren. Observera att när du väljer detta läge försvinner alla eventuella inställningar
du gjort i Split- eller Layerläge. Om du vill kunna använda ett ljud du ställt in igen
bör du därför bör du därför spara det som en ’’Setup’. Detta beskrivs på sidan 54
i den engelska bruksanvisningen.
[Setup] låter dig välja en sparad ljudinställning, komplett med information om
vilka ljud som används, vilka effekter osv. Detta beskrivs på sidan 54 i den
engelska bruksanvisningen.
Observera att genom att trycka på [Piano] och [Setup] samtidigt kan du göra
avancerade inställningar för ett ljuds klangfärg i Pianoläge, som t.ex. stereobredd,
Reverbmängd m.m.
9. Teckenfönster
Teckenfönstret är en vital del av RD-700 som ger dig en visuell överblick av
parametrar och inställningar.
6 QUICKGUIDE
10. Cursor-knappar
Dessa använder du för att ’’bläddra’’ mellan olika ’sidor’’ i teckenfönstret, samt för
att fl ytta markören i detsamma.
11. [Dec/No] och [Inc/Yes]/[Enter]
Dessa knappar används för att ändra parametervärden, bekräfta val och utföra
operationer - allt i teckenfönstret. När parametervärden ska ändras använder du
[Dec/No] för att minska värdet, och [Inc/Yes] för att öka värdet. Observera att
om du samtidigt trycker ned den motsatta knappen kommer parametervärdet att
ändras snabbare.
12. Part Select-knappar
När klaviaturen används i Split- eller Layerläge (se ovan) används dessa knappar
om du vill ändra ljud (tone) för motsvarande part (Upper1, Upper2, Lower). Detta
beskrivs i detalj senare i denna bok.
13. Expansion-knapparna
Om du har expansionskort installerade i RD-700 använder du dessa knappar för
att välja ljud från korten. RD-700 kan utökas med upp till två expansionskort, och
dessa motsvaras av knapp [A] och knapp [B].
14. Function-knapparna
[Edit] används för att aktivera redigeringsläge. I detta läge kan du göra diverse
olika inställningar i RD-700.
[Write] använder du när du vill spara inställningar du gjort i en setup, så att du
senare kan återkalla och använda denna.
[MIDI TX] använder du om du vill använda RD-700 för att kontrollera en ansluten
extern MIDI-enhet (t.ex. en ljudmodul eller en sequencer).
[Num Lock] slutligen, kan du aktivera om du vill kunna välja ljud (tone) genom att
10
11 15
12 13 14
QUICKGUIDE 7
skriva in’’ det önskade ljudets nummer med hjälp av Tone Select-knapparna (se
nedan). Som tidigare nämnts innehåller RD-700 468 olika ljud, och dessa är alltså
numrerade från 001 - 468 (i den engelska bruksanvisningen fi nns en komplett lista
över alla ljud och deras nummer). Tone Select-knapparna är numrerade från 0 -
9, och låter dig alltså mata in numret på det önskade ljudet om [Num Lock] är
aktiverat.
15. Tone Select-knapparna
Dessa används för att välja ljud - antingen genom att välja från de olika ljudkatego-
rierna (listade ovanför motsvarande knapp), eller i kombination med [Num Lock]-
knappen som beskrivet ovan.
För mer information, se avsnittet ’Att välja användningsläge och ljud’.
o
Pitch Bend/Modulation-hjulet
Längst ned till vänster om klaviaturen fi nns ett hjul som du både kan dra åt
sidorna och trycka framåt/bakåt. Genom att dra hjulet i sidled ’’böjer’ du tonerna
du spelar upp och ned. Genom att trycka hjulet framåt applicerar du modulation,
t.ex. vibrato.
8 QUICKGUIDE
Bakpanelen
Följande är en beskrivning av de olika in- och utgångarna på baksidan av RD-700.
1. Jordnings-anslutning
Under vissa omständigheter (till exempel om RD-700 ansluts till ett ojordat el-
uttag) kan du för säkerhets skull behöva ansluta en sladd från denna kontakt till
extern jord. Om du är osäker på vilken typ av sladd du ska använda, eller till
vad du bör och inte bör ansluta den, kontakta din närmaste lokala Roland-återför-
säljare.
2. Power-knapp
Används för att slå av och på RD-700.
3. AC In
Här ansluter du den medföljande strömsladden.
4. Plats för Wave Expansion Board
Mitt på bakpanelen fi nns en stor platta. Denna kan avlägsnas för att installera upp
till två expansionskort från SRX-serien.
5. MIDI-anslutningar (Thru, Out, In)
Dessa låter dig ansluta RD-700 till externa MIDI-enheter, som t.ex. en sequencer.
6. Pedal-anslutningar
Till [Damper] kan du ansluta en fotomkopplare (den medföljande DP 6) för använd-
ning som dämpningspedal.Till [FC 1] och [FC 2] kan du ansluta expressionspedaler
(som t.ex.Roland EV-5). Dessa kan sedan användas till att styra en mängd olika
funktioner.
7. Ljudutgångar
Genom dessa gör du anslutningar till ditt ljudsystem. De två utgångarna L (Mono)
och R är stereoutgångar som du kan ansluta t.ex. till en stereo. Vill du koppla ut
ljudet i mono använder du endast utgången märkt ’’L (Mono)’. Du kan använda
både balanserade (TRS) och obalanserade (TS) kontakter för anslutning till dessa
utgångar.
THRU OUT IN
MIDI
FC 1 FC 2DAMPER
PEDAL
R
L
(
MONO
)
OUTPUT
PHONES
BALANCED
TIP
RING
SLEEVE
HOT
COLD
GND
1
2
3
4
5 6 7
8
QUICKGUIDE 9
RD-700 innehåller varken förstärkare eller högtalare, så för att höra något ljud
måste du ansluta någon form av ljudsystem; hörlurar, mixer, stereoanläggning,
förstärkare eller dylikt. Som tidigare nämnts kan du även ansluta externa enheter
som t.ex. en MIDI-sequencer.
o
För att undvika eventuella skador på utrustningen är det viktigt att du kontrollerar
att alla enheter, inklusive RD-700, är avstängda innan du gör några anslutningar.
KOPPLA UPP UTRUSTNINGEN
10 QUICKGUIDE
Sätta på och stänga av RD-700
För att sätta på och stänga av RD-700 använder du Power-knappen på bakpanelen.
Innan du slår på strömmen är det dock viktigt att du kontrollerar ett par punkter,
samt att du alltid följer en viss ordning när du slår av och på enheter:
o
Kontrollera först att alla externa enheter är korrekt inkopplade. Sedan ser du till att
volymkontrollen på alla enheterna - inklusive RD-700 - är maximalt neddragen.
1. Slå först på strömmen till RD-700.
2. Slå därefter på strömmen till alla externa enheter.
3. Höj sedan gradvis volymkontrollerna på RD-700 och externa enheter till en lämplig
ljudnivå.
Av lika stor vikt är det att du följer exakt samma procedur i motsatt ordningsföljd,
när du stänger av utrustningen. Dra alltså först ned alla volymkontroller i botten.
Stäng sedan av alla externa enheter, och stäng allra sist av RD-700.
QUICKGUIDE 11
RD-700 innehåller totalt 468 olika ljud som kan kombineras och användas. Innan
vi beskriver hur du väljer olika ljud kan det löna sig att få en inblick i hur ljuden
egentligen är organiserade i RD-700.
Om Parter och Toner
När du spelar ett ljud på RD-700 är det ljudet av en (eller fl era) Ton(er) du hör. En
Ton är vad som avgör hur ljudet låter i grunden, och den är i sin tur ’’placerad’’ i en
Part. Du kan fritt välja vilken Tone du vill att en viss Part ska innehålla, och upp till
16 olika parter kan sedan spelas upp samtidigt.
Förmågan att på detta sätt spela upp fl era ljud samtidigt kallas multitimbralitet, så
RD-700 har alltså en multitimbralitet av 16 parter.
Om Interna och Lokala Parter
Det nns 16 olika parter i RD-700. Alla dessa 16 parter kallas för Interna Parter, och
av dessa 16 är tre så kallade lokala parter: Upper1, Upper2 och Lower.
RD-700 låter dig göra inställningar för vilka av de 16 interna parterna som ska
fungera som lokala parter - alltså de parter som du kan spela på klaviaturen och
modifi era med RD-700’s olika kontroller och effekter.
Hur du ställer in vilken intern part (1-16) som ska fungera som en viss lokal part
beskrivs utförligt på sidan 89 i den engelska bruksanvisningen.
o
Som beskrivits under ’’Kontroller & Anslutningar’ kan du bestämma vilka av de tre
lokala parterna som ska höras när du spelar på klaviaturen, genom att använda
Part Switch-kontrollerna.
HUR LJUDEN I RD-700 ÄR
ORGANISERADE
12 QUICKGUIDE
RD-700 låter dig växla mellan tre olika användningslägen; Piano, Layer och Split.
Du väljer önskat läge genom att trycka på motsvarande knapp i One Touch-
sektionen på frontpanelen. Nedan beskrivs hur du växlar mellan dessa olika lägen
och vad de innebär.
Piano
Detta är det grundläggande läget, och låter dig spela med ett och samma ljud över
hela klaviaturen. Detta är standardläget, och RD-700 startar alltid i detta läge när
du slår på den. För att växla tillbaka till Pianoläge om du har använt något annat
läge trycker du bara på Piano-knappen igen.
Att välja en Tone
För att gå in i Piano-läge och välja vilken tone du vill spela, gör så här:
1. Tryck på knappen märkt [Piano] i One Touch-sektionen på RD-700:s frontpanel.
2. Tryck på någon av Tone Select-knapparna längst ned till höger på frontpanelen,
för att välja ljudkategori.
Namnen på de olika kategorierna står ovanför knapparna.
3. Använd [Inc/Yes]- och [Dec/No]-knapparna för att bläddra mellan de olika tonerna
i den valda kategorin.
Som du märker blinkar en lampa i Tone Select-knappen du tidigare tryckte på,
och i teckenfönstret visas namnen på de olika tonerna tillsammans med annan
information.
I bilden ovan är tonen ’’St. Concert 1’’ vald, och numret på den tonen är 001.
Till vänster i fönstret ser du också att den aktiva lokala parten (alltså den som
innehåller tonen ifråga) är ’’Upper1’, samt att tempot är 120 BPM (Beats Per
Minute).
ATT VÄLJA ANVÄNDNINGSLÄGE
OCH LJUD
QUICKGUIDE 13
4. När du hittat ett ljud du vill använda, tryck antingen på samma Tone Select-knapp
igen, eller tryck ned en tangent på klaviaturen.
Tone Select-knappen kommer nu att lysa med ett fast sken istället för att blinka,
och tonen är vald.
5. Spela på klaviaturen för att lyssna på ljudet.
Att välja en Tone direkt med Num Lock-funktionen
Ljuden (tonerna) i RD-700 är numrerade från 1-468. Om du vet numret på den tone
du vill använda kan du använda dig av följande procedur för att välja ljud:
1. Tryck på knappen märkt [Piano] i One Touch-sektionen på RD-700:s frontpanel.
2. Tryck på knappen [Num Lock], längst uppe till höger på frontpanelen
Du kan nu välja ljud genom inmatning av siffror.
3. Använd Tone Select-knapparna (numrerade från 0-9) för att mata in numret på den
önskade tonen.
På sidan 135 i den engelska bruksanvisningen fi nns en lista över alla toner och
deras nummer.
4. När du matat in numret, tryck på [Enter]-knappen (direkt till vänster om Tone
Select-knapparna).
Tonen är nu vald och du kan spela på klaviaturen för att lyssna på ljudet.
Att välja ett Rhythm Set
Ett antal av tonerna i RD-700 är olika trum- och slagverksljud. I Pianoläge kan du
därför också välja ett trumset, och spela detta på klaviaturen. Varje trumljud ligger
då på en egen tangent.
För att välja vilket Rhythm Set du vill spela, gör så här:
1. Tryck på knappen märkt [Piano] i One Touch-sektionen på RD-700:s frontpanel.
2. Tryck på Tone Select-knappen märkt [Rhy/GM2] (längst till höger av Tone Select-
knapparna).
3. Använd [Inc/Yes]- och [Dec/No]-knapparna för att bläddra mellan de olika trumse-
ten.
4. Spela på klaviaturen för att lyssna på de olika trumljuden.
14 QUICKGUIDE
Layer
Layer-läget låter dig spela med två olika ljud samtidigt över hela klaviaturen. I
detta läge används de två lokala parterna Upper1 och Upper2, och det är alltså
tonerna i var och en av dessa två parter du hör.
Du kan aktivera Layer-läge på två olika sätt:
o
Genom att trycka på [Layer]-knappen i One Touch-sektionen till vänster om tecken-
fönstret.
o
Genom att trycka ned två Tone Select-knappar samtidigt - till exempel [Piano] och
[Strings]. Knappen för den ton som använder parten Upper1 lyser då med ett
rött sken, och knappen för den ton som använder parten Upper2 lyser med ett
orange sken.
Oavsett vilken av dessa två metoder du använder kommer nu tonerna i parterna
Upper1 och Upper2 att höras samtidigt, och i teckenfönstret visas namnen på de
båda tonerna.
I bilden ovan är tonen ’’St. Concert 1’’ vald för parten Upper1, och tonen ’’RD
Strings’’ är vald för parten Upper2.
För att gå ur Layer-läge trycker du - beroende på vilken metod du använde för att
gå in i det - antingen på [Layer]-knappen igen, eller valfri Tone Select-knapp.
Du kan också trycka på [Piano]-knappen för att gå ur Layer-läge. I detta fall går du,
som tidigare beskrivits, in i standardläget där ett ljud spelas över hela klaviaturen.
Split
Split-läget låter dig dela upp klaviaturen i två olika områden. Varje enskilt område
av klaviaturen kommer då att spela ett eget ljud. På detta vis kan du till exempel
spela ett basljud på den lägre halvan av klaviaturen och ett pianoljud på den övre. I
Split-läge används parterna Lower och Upper1.
o
För att gå in i Split-läge trycker du på [Split]-knappen i One Touch-sektionen till
vänster om teckenfönstret.
QUICKGUIDE 15
Den lägre halvan av klaviaturen kommer nu att spela tonen i parten Lower, den
övre halvan spelar tonen i parten Upper1, och i teckenfönstret visas namnen på
de båda tonerna.
I bilden ovan är tonen ’’St. Concert 1’’ vald för parten Upper1, och tonen ’’RD Ac.
Bass’’ är vald för parten Lower.
Att ändra Split-punkt
När du går in i Split-läge delas alltså klaviaturen upp i två olika områden. Den
punkt vid vilken uppdelningen sker kallas för Split-punkt, och denna ligger som
standard på tangenten C 4 - alltså den fjärde C-tangenten nedifrån på klaviaturen.
Du kan dock bestämma själv var på klaviaturen du vill att split-punkten ska ligga,
på följande sätt:
1. Tryck och håll ned [Split]-knappen under några sekunder.
I teckenfönstret kommer nu den aktuella split-punkten att visas.
2. Fortsätt hålla ned [Split]-knappen, och tryck på klaviaturen ned den tangent vid
vilken du vill förlägga split-punkten.
3. Släpp upp [Split]-knappen.
Du har nu ändrat split-punkten. Parten Lower spelas nedanför denna, och parten
Upper1 spelas ovanför.
16 QUICKGUIDE
Att välja Toner i Layer- och Split-läge
För att välja vilka toner parterna Upper1, Upper2 och Lower ska spela när RD-700
är i Layer- eller Split-läge, gör så här:
1. Tryck på Part Select-knappen för den part vars ton du vill ändra.
Part Select-knapparna fi nner du på frontpanelens högra sida, direkt till höger om
Cursor-knapparna.
2. Tryck på någon av Tone Select-knapparna längst ned till höger på frontpanelen,
för att välja ljudkategori.
Namnen på de olika kategorierna står ovanför knapparna.
3. Använd [Inc/Yes]- och [Dec/No]-knapparna för att bläddra mellan de olika tonerna
i den valda kategorin.
4. När du hittat ett ljud du vill använda, tryck antingen på samma Tone Select-knapp
igen, eller tryck ned en tangent på klaviaturen.
Att kombinera Layer- och Split-läge
Du kan även kombinera Layer- och Split-läge, så att tonen i parten Lower spelas på
den lägre halvan av klaviaturen, och tonerna i parterna Upper1 och Upper2 spelas
samtidigt på den övre halvan av klaviaturen.
o
För att göra detta trycker du helt enkelt på både [Layer]- och [Split]-knappen.
Den lägre halvan av klaviaturen kommer nu alltså att spela tonen i parten Lower,
den övre halvan spelar tonerna i parterna Upper1 och Upper2, och i teckenfönstret
visas namnen på alla tonerna.
o Procedurerna för att välja toner och ändra split-punkten är i detta läge exakt
desamma som tidigare beskrivet.
QUICKGUIDE 17
Att balansera volymen mellan parter i Layer- och
Split-läge
När RD-700 är i Layer- eller Split-läge kan du enkelt balansera volymen mellan
de olika parterna genom att använda motsvarande reglar i Part Switch/Level-sekti-
onen.
o
Dra reglarna uppåt för att höja volymen och nedåt för att sänka volymen.
Du kan här också ’stänga av’’ parter helt och hållet så att de inte hörs när du spelar
på klaviaturen. Du gör detta genom att trycka på motsvarande knapp ovanför
reglarna. För att sätta på en part du stängt av trycker du sedan på samma knapp
igen.
AVANCERADE FUNKTIONER
Här beskrivs några av de många fi nesser och funktioner som går utöver att ’’bara’
välja ljud och spela. Dessa funktioner (och många fl er, som dock endast beskrivs i
den engelska bruksanvisningen) låter dig utnyttja RD-700’s fulla potential.
Att transponera klaviaturen
Att transponera klaviaturen innebär att höja eller sänka tonhöjden. Du kan till
exempel trycka ned tangenten C 4 på din klaviatur - alltså den fjärde C-tangenten
från vänster - och transponera upp klaviaturen en oktav. Detta medför att när du
trycker ned tangenten C 4 tolkar RD-700 det som att du trycker ned tangenten C
5. Tonhöjden kommer alltså att vara en oktav högre än den tangent du faktiskt
spelar.
Du kan transponera i steg om en halvton på följande sätt:
1. Tryck och håll ned knappen [Transpose] i Keyboard Control-sektionen några sekun-
der.
I teckenfönstret visas nu det aktuella transponeringsvärdet.
18 QUICKGUIDE
2. Fortsätt trycka ned [Transpose] och tryck på en tangent på klaviaturen.
Transponeringen sker med referens till tangenten C4 på klaviaturen. Detta innebär
alltså att om du vill höja tonhöjden trycker du ned en tangent ovanför C4, och om
du vill sänka tonhöjden trycker du ned en tangent nedanför C4.
Det maximala transponeringsintervallet är -41 - +42 halvtoner, alltså 4 oktaver ned
eller upp.
3. För att gå ur transponeringsläge, tryck på [Transpose]-knappen igen.
o
Observera att inställningen bibehålls ända tills dess att du transponerar om klavia-
turen igen. Observera också att detta är en ’’global’’ transponering - tonerna i alla
parter kommer att använda samma transponeringsvärde.
Du kan även göra separata transponeringsinställningar för de olika parterna i
Layer- eller Split-läge. Detta kan vara användbart för att göra ljudet fylligare. Du
kan till exempel transponera de två tonerna i Layer-läge till olika oktaver. Hur du
gör separata transponeringsinställningar för olika parter beskrivs på sidan 88 i den
engelska bruksanvisningen.
Att använda Arpeggio
RD-700 innehåller en arpeggiator. Arpeggio är en funktion som spelar upp brutna
ackord - alltså en ton åt gången - när du spelar ett ackord på klaviaturen. Du kan
till exempel trycka ned tangenterna C, E och G samtidigt för att spela ett C-dur
ackord. Om arpeggio är aktiverat kan då RD-700 spela tonerna en åt gången t.ex.
i följden C -> E -> G -> C -> E -> G.
För att aktivera arpeggiatorn, gör så här:
1. Tryck på [Arpeggio]-knappen i Keyboard Control-sektionen.
Indikatorn i knappen tänds.
2. Spela ett ackord på klaviaturen.
RD-700 kommer nu att spela ett arpeggio baserat på tonerna i ackordet.
QUICKGUIDE 19
3. För att sluta spela arpeggio trycker du på [Arpeggio]-knappen så att indikatorn
släcks.
Att ändra inställningar för Arpeggio
Du kan också göra diverse inställningar för arpeggiatorn som avgör hur arpeggiot
spelas.
1. Tryck ned och fortsätt hålla [Arpeggio]-knappen nedtryckt.
2. Tryck på den högra [Cursor]-knappen tills teckenfönstret visar sidan med instäl-
lningar för Arpeggiatorn (sidan innehåller också inställningar för Rhythm, vilka
beskrivs under ’Att använda Rhythm-funktionen’, nedan).
Här kan du (längst ned) ställa in olika stilar för arpeggiot, samt (högst upp) tempo
i bpm (beats per minute).
5. Använd nedre och övre [Cursor]-knapp för att stega mellan dessa två olika värden,
och [Inc/Yes]/[Dec/No]-knapparna för att ändra dem.
Du kan även göra en mängd andra, mer avancerade inställningar för Arpeg-
giatorn, som till exempel: inom vilket omfång på klaviaturen arpeggiot ska spela,
ordningen i vilken tonerna i arpeggiot ska spelas, samt mycket mer. Hur du gör
dessa inställningar beskrivs på sidorna 83-87 i den engelska bruksanvisningen.
Att använda Rhythm-funktionen
RD-700 innehåller ett antal ’’inbyggda’’ trumrytmer med variationer och i en
mängd olika musikstilar. Du kan använda dessa som ackompanjemang oavsett
vilket användningsläge du spelar i.
Att slå av och på Rhythm-funktionen
1. Tryck på knappen [Rhythm] i Part Switch/Level-sektionen.
Den för närvarande valda trumrytmen börjar spela, i det inställda tempot.
2. Prova att spela till trumrytmen, och justera volymen på trummorna gentemot det
du spelar, genom att dra rhythm-regeln upp och ned.
20 QUICKGUIDE
Se också ’Att balansera volymen mellan parter i Layer- och Split-läge’ för informa-
tion om hur du justerar volymen.
3. För att stänga av trumrytmen, tryck på [Rhythm]-knappen igen.
Att ändra trumrytmen
Du kan enkelt ändra stil på trumrytmen, samt vilket tempo den ska spela i, på
följande sätt:
1. Tryck på knappen [Rhythm] i Part Switch/Level-sektionen, så att trumrytmen börjar
spela.
2. Tryck på den högra [Cursor]-knappen tills teckenfönstret visar sidan med instäl-
lningar för Rhythm (sidan innehåller också inställningar för Arpeggiatorn, vilka
beskrivs under ’Att använda Arpeggio, ovan).
Här kan du (i mitten) ställa in olika stilar för trumrytmen, samt (högst upp) tempo
i bpm (beats per minute).
o
På sidan 143 i den engelska bruksanvisningen fi nns en komplett lista över alla
tillgängliga trumrytmer.
3. Använd nedre och övre [Cursor]-knapp för att stega mellan dessa två olika värden,
och [Inc/Yes]/[Dec/No]-knapparna för att ändra dem.
Du kan även göra en mängd andra, mer avancerade inställningar för trumrytmen,
som till exempel: vilka variationer som ska användas, hur du kan styra dessa
med en fotomkopplare, att använda Intron, samt mycket mer. Hur du gör dessa
inställningar beskrivs på sidorna 82-83 i den engelska bruksanvisningen.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48

Roland RD-700 Användarguide

Typ
Användarguide