Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående
meddelande. (Swedish)
UM-1XM0A-000-03
Bruksanvisning
Hydraulisk skivbroms
(För E-MTB)
Bruksanvisningar på andra språk fi nns på :
http://si.shimano.com
VIKTIGT MEDDELANDE
•
Kontakta affären för inköpet eller en cykelhandlare i närheten för
ytterligare upplysningar om montering och justering. Det fi nns också
en bruksanvisning för försäljare på vår webbsajt (http://si.shimano.
com).
•
Ta inte isär eller ändra något på denna produkt.
För säkerhets skull skall du vara noga med
att läsa hela denna bruksanvisning före
användning och följa anvisningarna för
korrekt användning.
Allmän säkerhetsinformation
Kontakta inköpsstället för råd om återanskaffande.
VARNING
•
Bromssystemet är utformat för E-MTB-cyklar, och dess
bromsprestanda är mycket högre än hos andra bromsar. Cyklister
måste vänja sig vid den här bromsens högre prestanda i en säker
miljö före cykling enligt beskrivningarna ovan. Om du inte bekantar
dig med den här bromsens prestanda kan du råka ut för en olycka
som kan leda till allvarliga skador eller till och med dödsfall.
Bromsarnas prestanda gör dem dessutom olämpliga för användning
för cykling på stadsgator. Om det är oundvikligt att cykla på en gata
bör du vara extremt försiktig.
•
203 mm and 180 mm rotorer har en högre bromskraft än 160 mm
rotorer. Förvissa dig om att du har fullständig kännedom om
bromsens prestanda, innan du börjar använda bromsen.
•
Vänligen var noga med att hålla fi ngrarna
borta från skivbromsrotorn. Rotorn är
tillräckligt vass för att allvarligt skada dina
fi ngrar om de fastnar i öppningen på rotorn
som rör sig.
•
V-bromsarna och rotorn blir heta när bromsarna används, så vidrör
dem inte medan du cyklar eller omedelbart efter att du gått av
cykeln. I annat fall kan du bränna dig.
•
Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och
bromsbeläggen. Annars kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
•
Om olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, bör du rådfråga en
fi rma eller agentur. Det fi nns en fara att bromsarna kanske inte
fungerar korrekt.
•
Om oljud inträffar under bromsning, kan
beläggen ha blivit nedslitna ner till lägsta
nivån. Kontrollera att bromssystemet har kylts
ner tillräckligt och kontrollera sedan att
tjockleken på varje belägg är 0,5 mm eller mer.
Eller rådfråga en fi rma eller agentur.
2mm 0,5mm
•
Om rotorn är sprucken eller deformerad, kontakta då omdelbart en
fi rma eller agentur.
•
Om rotorn blir nersliten till tjockleken 1,5 mm, sluta då omedelbart
att använda bromsarna och rådfråga en fi rma eller agentur. Rotorn
kan gå av, och du kan ramla av cykeln. Om aluminiumytan på en
Ice-Technologies rotor blir synlig, skall du likaså omedelbart sluta att
använda bromsarna.
•
Ånglås kan uppstå om du bromsar kontinuerligt. För att åtgärda
detta problem, skall du tillfälligt släppa bromshandtaget.
Ånglås är ett fenomen, i vilket oljan i bromssystemet blir
upphettad, vilket resulterar i att allt vatten eller alla luftbubblor
inne i bromssystemet utvidgas. Detta kan i sin tur leda till att
bromshandtagets slag ökas.
•
Skivbromsen är inte utformad att fungera när cykeln är vänd upp
och ner. Om cykeln är vänd upp och ner kanske inte bromsen
fungerar korrekt och en allvarlig olycka kan inträffa. Innan du cyklar,
försäkra dig om att bromshandtaget fungerar normalt. Om
bromsarna inte fungerar normalt, sluta då att använda bromsarna
och rådfråga en fi rma eller agentur.
•
Om du upplever att det inte fi nns något motstånd, sluta omedelbart
att använda bromsarna och rådfråga en fi rma eller agentur.
•
Om läckage inträffar, sluta omedelbart att använda bromsarna och
rådfråga en fi rma eller agentur.
•
Det är viktigt att fullständigt förstå hanteringen av din cykels
bromssystem. Felaktigt användning av din cykels bromssystem kan
resultera i att du tappar kontrollen eller ramlar, vilket kan leda till
allvarlig skada. Eftersom varje cykel kan hanteras olika, försäkra dig
om att lära den korrekta bromstekniken (innefattande bromsnivå
och cykelns kontrollegenskaper) vid cykling. Detta kan göras genom
att rådfråga din professionella cykelhandlare och studera cykelns
ägarmanual, och genom att träna din cykling och bromsteknik.
•
Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och
cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till allvarliga personskador.
•
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på
rätt sätt, innan du börjar cykla.
•
Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.Minska
hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
•
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira,
kan du falla av cykeln. För att undvika detta skall du sänka
hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
•
När du har läst igenom bruksanvisningen noggrant, skall du förvara
den på lämplig plats för framtida användning..
UPPMÄRKSAMMA
Föreskrifter för mineraloljan
•
Om olja hamnar i ögonen, kan de bli irriterade. Om olja hamnar i
ögonen, skall du skölja ordentligt med vatten och uppsöka läkare
omedelbart.
•
Kontakt med huden kan leda till utslag och obehag. Om olja hamnar
på huden, skall du tvätta ordentligt med tvål och vatten.
•
Inandning av oljedimma eller ånga kan orsaka illamående. Täck näsa
och mun med inandningsmask och håll dig på dig på en väl
ventilerad plats. Om inandning av oljedimma eller ånga har
förekommit, gå omedelbart till en plats med frisk luft. Svep in dig i
en fi lt. Håll dig varm och lugn och sök läkarhjälp.
Inkörningsperiod
•
Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas
gradvis under denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är
medveten om sådana ökningar av bromskraften, när du använder
bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak händer när
bromsbeläggen eller bromsskivan byts ut.
Observera
•
När cykelns hjul har tagits bort, rekommenderas det att
bromsmellanläggen installeras. Tryck inte på bromsen medan hjulet
tas bort. Om bromsen trycks in utan att mellanläggen är installerade,
kommer kolvarna att skjuta fram längre än normalt. Om detta
händer skall du rådfråga en fi rma.
•
Använd såpvatten eller en torr trasa vid rengöring och underhåll av
bromssystemet. Använd inte bromsrengörare som fi nns i
fackhandeln eller dämpningsmedel, därför att sådana kan skada
delar som till exempel tätningar.
•
Denna produkt lämnar inga garantier mot skador som uppstår på
grund av till exempel hopp under cykling eller om cykeln tippar över
framåt, utom i de fall sådana fel uppstår på grund av användning av
icke lämpliga materiel eller tillverkningsmetoder.
•
Produkter innefattar inte garanti mot naturligt slitage och
försämring som har med ålder och normalt användande att göra.
Vanliga inspektioner före cykling
Kontrollera följande detaljer innan du börjar cykla. Om du upptäcker
problem med följande detaljer, skall du kontakta affären för inköpet
eller en cykelhandlare.
•
Läcker det ut bromsvätska?
•
Fungerar framhjulets bromsar korrekt?
•
Har varje belägg en tjocklek på 0,5 mm eller mer?
•
Är rotorn sprucken eller deformerad?
•
Finns det några onormala ljud?
Delarnas namn
Bromshandtag
Caliper
Rotor
Bromsklotsar
Manövrering
Denna produkt är utrustad med en funktion för att justerare
räckvidden. Om du upplever att bromshandtaget är svårt att nå och
besvärligt att använda, rådfråga då en fi rma eller agentur.