Shimano BR-M810 Service Instructions

Typ
Service Instructions
6. Tryck in bromshandtaget flera gånger för
att kontrollera att handtaget känns styvt.
7. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera enligt anvisningarna i "Montering av caliper".
8. När du har kontrollerat oljenivån, skall du sätta tillbaka oljebehållarens lock.
9. Återför bromshandtaget till sitt utgångsläge.
Anvisningar om teknisk service SI-8FF0A-002
Allmän säkerhetsinformation
Downhillcykling och freeriding är i sig farliga aktiviteter. Det finns risk för att du
blir inblandad i en olycka, som kan resultera i allvarliga personskador och till
och med dödsfall. Vi rekommenderar kraftigt att du använder skyddshjälm och
kroppsskydd samt utför en genomgående säkerhetskontroll av cykeln innan du
börjar cykla. Kom ihåg att du cyklar på egen risk och att du måste tänka på din
erfarenhet och dina färdigheter mycket noggrant.
• Bromssystemet M810 är konstruerat för downhillcykling och freeriding, och dess
bromskraft är mycket större än för andra bromsar. Du måste till fullo bekanta dig med
dessa bromsars högre prestanda i en miljö du själv kan kontrollera innan du börjar cykla
på ovanstående sätt. Om du inte till fullo bekantar dig med dessa bromsars höga
prestandanivå, kan du bli inblandad i en olycka som kan resultera i allvarliga personskador
och till och med dödsfall.
Dessutom är det inte lämpligt att cykla på stadsgator, på grund av dessa bromsars höga
bromskraft. Om du måste cykla på gator, skall du vara mycket försiktig.
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är
tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar
i öppningarna på den roterande rotorn.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför inte
medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln, annars kan du bränna
dig. Innan du gör något försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna
har kylts ned tillräckligt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln.
För att undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar
cykla.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen. Annars
kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut bromsbeläggen. Om
någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du rengöra rotorn. Om du
inte gör detta, kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att tjockleken för varje
bromsbelägg är 0,5 mm eller tjockare.
• Ånglås kan uppstå om du bromsar kontinuerligt. För att åtgärda detta
problem, skall du tillfälligt släppa bromshandtaget.
• Använd endast Shimano original mineralolja. Om andra oljetyper används, kan problem
uppstår med bromsfunktionen och då kanske bromssystemet inte kan användas.
• Var noga med att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte
olja som har tappats ur från luftningsnippeln. Gammal olja eller redan använd olja kan
innehålla vatten, som kan skapa ånglås i bromssystemet.
• Var försiktig så att vatten eller luftbubblor inte kan komma in i bromssystemet, annars kan
ånglås uppstå. Var speciellt försiktig när du tar bort locket från oljebehållaren.
• Om du skär av bromsslangen för att justera dess längd, eller när du flyttar bromsslangen
från vänster till höger eller vice versa, skall du vara noga med att lufta slangen genom att
utföra steg (5), (8) till (10) i “Påfyllning av mineralolja och luftning” i bruksanvisningen.
• Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan det finnas några
luftbubblor i bromssystemet, som har blivit kvar efter att du senast stängde
vätskebehållarens lock, eller som har samlats i olika delar av bromssystemet när det har
använts en längre tid. Skivbromssystemet M810 har inte konstruerats för att kunna vändas
upp och ned. Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan
luftbubblorna inne i vätskebehållaren börja röra sig i riktning mot calipern. Om du använder
cykeln vid ett sådant tillfälle, finns det risk för att bromsarna inte fungerar och att en
allvarliga olycka kan inträffa.
Om du har vänt cykeln upp och ned eller lagt den på sidan, skall du vara noga med att
trycka in bromshandtaget några gånger för att kontrollera att bromsarna fungerar på rätt
sätt, innan du börjar cykla. Om bromsarna inte fungerar på rätt sätt, skall de justeras på
följande sätt.
• Om oljaläckge uppstår skall du omedelbart sluta att använda bromsarna och utföra
lämpliga reparationer. Om du fortsätter att använda cykeln medan olja läcker, finns det risk
för att bromsarna plötsligt slutar att fungera.
• Om snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan, finns det risk för att
den kan hindra bromsskivan. Kontrollera därför att den inte hindrar.
• Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem fungerar. Felaktig användning
av din cykels bromssystem kan resultera i att du tappar kontrollen eller orsakar en olycka,
som kan leda till allvarliga skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika sätt,
skall du vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken (inklusive trycket mot
bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper), samt hur du rent allmänt skall använda
cykeln. Detta kan uppnås genom att du pratar med din fackkunnige cykelförsäljare och
läser igenom cykelns bruksanvisning, samt genom att träna upp din cyklings- och
bromsteknik.
• Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt,
vilket kan leda till allvarliga personskador.
• Skivbromsen M810 har konstruerats för att uppnå bästa tänkbara prestanda, när
denanvänds i kombination med BR-M810 (bromscalipers), BL-M810 (bromshandtag),
SM-RT79/M/L (rotor) och Shimanos bromsbeläggsenhet.
Hantering av mineralolja
• Använd skyddsglasögon vid hanteringen och undvik kontakt med ögonen.
Om olja hamnar i ögonen, kan de bli irriterade.
Om olja hamnar i ögonen, skall du skölja ordentligt med vatten och uppsöka
läkare omedelbart.
• Använd skyddshandskar vid hanteringen. Kontakt med huden kan leda till
utslag och obehag.
Om olja hamnar på huden, skall du tvätta ordentligt med tvål och vatten.
• Att andas in oljeångor kan leda till illamående. Täck över munnen och näsan
med en skyddande mask och använd oljan på en väl ventilerad plats.
Om du andas in oljeångor, skall du omedelbart ge dig till ett område med
frisk luft. Lägg dig med en filt över. Håll dig varm och stabil och rådfråga
medicinsk expertis.
• Drick ingen olja. Det kan leda till kräkningar eller diarre.
• Håll på avstånd från barn.
• Du får inte gasskära, värma upp, svetsa eller utsätta oljebehållaren för
lufttryck, därför att det kan leda till en explosion eller brand.
• Att göra sig av med använd olja : Följ lokala och/eller statliga föreskrifter för
bortskaffande av oljan. Var försiktig vid
förberedelserna för att bortskaffa oljan.
• Anvisningar : Förvara behållaren försluten för att förhindra att främmande
föremål och fukt kommer in i den. Förvara behållaren på en
sval och mörk plats utan direkt solljus eller värme.
Inkörningsperiod
• Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis
under denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är medveten om
sådana ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller
bromsskivan byts ut.
Vid rengöring med tryckluft
• Om du plockar isär caliperhuset för att rengöra de invändiga delarna med
tryckluft, måste du komma ihåg att fukt från tryckluften kan sitta kvar på
caliperdelarna. Låt därför caliperdelarna torka ordentligt, innan du sätter
tillbaka bromsens calipers.
• När du använder specialverktyget (TL-FC36) för att ta bort och montera
rotorns monteringsring, skall du vara noga med att inte vidröra rotorns utsida
med händerna. Använd skyddshandskar för att förhindra att du skär dig i
händerna.
Observera
• För att öka bromskraften utnyttjar caliperna BR-M810 kolvar (4) och de har
ett smalt gap mellan rotorn och klotsarna. På grund av detta kan rotorn och
klotsarna ibland komma i kontakt med varandra.
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan
rotorn och calipern komma i kontakt med varandra.
• När cykelns hjul har tagits bort, rekommenderar vi att du monterar
beläggmellanlägg. Dessa förhindrar att kolvarna kommer ut, om
bromshandtaget trycks in medan hjulet är borttaget.
• Om bromshandtaget trycks in utan att beläggmellanlägg har monterats,
sticker kolvarna ut längre än normalt. Använd en vanlig platt skruvmejsel
eller liknande för att trycka tillbaka bromsbeläggen, medan du är försiktig så
att du inte skadar bromsbeläggens ytor. (Om bromsbeläggen inte har
monterats, skall du trycka tillbaka kolvarna rakt, medan du är försiktig så att
du inte skadar dem.)
Om det är svårt att trycka tillbaka bromsbeläggen eller kolvarna, skall du lossa
oljebehållarens lock och försöka igen. (Observera att viss olja kan flöda över
från oljebehållaren vid detta tillfälle.)
• Använd isopropylalkohol, tvålvatten eller en torr duk vid rengöring och
underhåll av bromssystemet. Använd inte bromsrengörare som finns i
fackhandeln eller dämpningsmedel, därför att sådana kan skada delar som
till exempel tätningar.
• Tag inte bort kolvarna när du plockar isär bromsens calipers.
• Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
• Denna produkt lämnar inga garantier mot skador som uppstår på grund av
till exempel hopp under cykling eller om cykeln tippar över framåt, utom i de
fall sådana fel uppstår på grund av användning av icke lämpliga materiel
eller tillverkningsmetoder.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat
av normal användning.
• Shimanos skivbromssystem kan inte användas för tandemcyklar. På grund
av att tandemcyklar har en hög totalvikt, ökas belastningen på
bromssystemet under bromsning. Om hydrauliska skivbromsar används för
tandemcyklar, blir oljetemperaturen för hög och då kan ånglås eller sprickor
uppstå i bromsslangarna, vilket gör att bromsarna inte fungerar.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ
anvisningarna vid montering av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del
kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga
personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem
på en lämplig plats för senare användning.
< Om inbromsningen är trög när bromshandtaget trycks in >
Justera in bromshandtaget så att det blir parallellt med marken, och tryck därefter in
bromshandtaget varsamt flera gånger och vänta tills bubblorna återvänder till
vätskebehållaren. Vi rekommenderar att du därefter tar bort vätskebehållarens lock och
fyller upp vätskebehållaren med mineralolja tills inga bubblor finns kvar. Om bromsarna
fortfarande fungerar trögt, skall du lufta bromssystemet. (Se "Påfyllning av mineralolja
och luftning".)
Skivbromssystem
Caliper
Bromshandtag
Rotor
Slang
BR-M810
BL-M810
SM-RT79/M/L
SM-BH80-SB
Mineralolja
Vajerstöd
Bromsklotsenhet Metallklotsar
SM-HANG
SM-DB-OIL
D02S
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Följande verktyg behövs vid monteringsarbeten på cykeln.
Plats för användning
Rotorns monteringsring
Bromshandtagets monteringsbult
Caliperns monteringsbult /
Adapterns monteringsbultar
Bromsslangens monteringsbult
Vätskebehållarens lock
Vajerstöd
Luftningsnippel
TL-LR10 / LR15, TL-FC36
Insexnyckel 4 mm
Insexnyckel 5 mm
Bromsklotsens monteringsaxel Insexnyckel 3 mm
8 mm nyckel / Insexnyckel 3 mm
Stjärnmejsel nr. 1
Stjärnmejsel nr. 2
Hylsnyckel 7 mm
Verktyg
Montering
Montering av bromshandtaget (BL-M810)
Sätt fast bromshandtaget såsom bilden visar. (Kontrollera
att bromshandtaget inte hindrar växelhandtaget under
användning. Se också växelhandtagets
bruksanvisning. Vissa typer kan kräva att
växelhandtaget monteras först, detta på grund
av placeringen för växelhandtagets låsbultar.)
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du hos
tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om rekommendationen
beträffande det effektiva vridmomentet för att förhindra för hård fastdragning
som kan skada carbonmaterialet och/eller för lös fastdragning som kan göra att
delarna inte sitter fast tillräckligt kraftigt.
Bromshandtagets
åtdragningsmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Montering av slangen
Se bruksanvisningen för bromsslangen SM-BH80-SB (SI-8H40) för ytterligare
upplysningar om montering av slangen.
Se till så att slangen inte vrids under monteringen.
8 mm nyckel
• Tag bort mellanlägget för luftning (gult) och montera därefter bromsklotsarna.
• Sätt hjulet med rotorn på ramen.
Montering av calipers (BR-M810)
Bromsklotsar
Mellanlägg för luftning
(gult)
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Låsring
< Fram >
< Fram >
< Bak >
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Caliper
Rotor
Adapter
Caliperns
monteringsbultar
Caliperns
monteringsbultar
Adapterns
monteringsbultar
Adapterns
monteringsbultar
För monteringstypen enligt internationell standard, skall du sätta fast adapters på calipern för
montering enligt stångtyp. (Det finns separata främre och bakre adapters att köpa.)
1. Lossa caliperns monteringsbultar så att calipern kan flyttas i sidled och montera därefter
adaptern på ramen.
2. Tryck in bromshandtaget så att rotorn kläms fast av klotsarna och drag därefter fast caliperns
monteringsbultar.
Monteringstyp enligt internationell standard Stångmonteringstyp
Drag tillfälligt fast calipern i ramen (så
att calipern kan flyttas i sidled), tryck in
bromshandtaget så att rotorn kläms
fast av klotsarna och drag därefter fast
caliperns monteringsbultar.
Du kan använda endera en kåpa eller en vajerring för att förhindra att bultarna vrids. Använd den
metod som lämpar sig bäst för framgaffeln och ramen.
< Fram >
Metod med kåpa
Metod med vajerring
< Bak >
Kåpor
Kåpor
Kåpor
Stångtyp
< Fram > < Bak >
Vajer
Vajer
För C-formade styrningar och den
vanliga typen av vajerstoppar, skall du
använda Shimanos speciella vajerstöd
(säljes separat) för att låsa fast såsom
bilden visar.
Tryck in bromshandtaget flera gånger och kontrollera om bromsen fungerar normalt eller ej.
Kontrollera också att det inte finns något synligt oljeläckage.
Effektivt vridmoment:
0,3 - 0,5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
< C-formad styrning > < Vanlig typ av vajerstopp >
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Byte av bromsbelägg
Underhåll
Observera: Bromssystemet M810 är konstruerat så att när bromsbeläggen slits ut,
flyttas bromskolvarna gradvis utåt för att automatiskt justera avståndet
mellan bromsskivan och bromsbeläggen. När du byter ut bromsbeläggen,
måste du därför trycka tillbaka kolvarna till sina ursprungliga lägen.
Byt ut bromsbeläggen, om olja fastnar på
bromsbeläggen när du har fyllt på olja, om
bromsbeläggen har slitits ned till en tjocklek på 0,5 mm
eller om bromsbeläggens tryckfjädrar kommer i kontakt
med bromsskivan.
1. Tag bort hjulet från ramen och tag bort
bromsbeläggen såsom bilden visar.
2. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
3. Tag bort behållarens lock och läs igenom steg (1) i
"Påfyllning av mineralolja".
4. Tryck tillbaka kolven så långt det går,
medan du är försiktig så att den inte
vrids. (Observera att en viss mängd
olja kan flöda över från oljebehållaren
vid detta tillfälle.)
5. Montera de nya bromsklotsarna och
montera därefter klotsmellanläggen
(röda). Vid detta tillfälle får du inte
glömma bort att också montera
låsringarna.
Bromsbelägg
Beläggmellanlägg
(röda)
Låsring
Kolv
Justering när kolvarna inte fungerar på rätt sätt
Calipermekanismen innehåller fyra kolvar. Om dessa kolvar inte fungerar på rätt sätt eller
om de sticker ut olika mycket, eller om bromsklotsarna förblir i kontakt med rotorn, skall du
justera kolvarna på följande sätt.
1. Demontera hjulet och bromsklotsarna.
Rengör kolvarna samt området runt dem och tag bort oljebehållarens lock.
2. Tryck tillbaka kolven rakt in, utan att snedställa den. Observera att en viss mängd olja
kan flöda över från oljebehållaren vid detta tillfälle.
3. Montera bromsklotsarna och klotsarnas mellanlägg (röda).
4. Tryck in bromshandtaget så långt det går och tryck därefter in handtaget flera gånger,
så att samtliga kolvar återgår till sina utgångslägen.
5. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera detta med shims.
6. När du har kontrollerat oljenivån, skall du sätta tillbaka oljebehållarens lock.
Byte av mineralolja
Vi rekommenderar att du byter ut oljan i oljebehållaren, om den blir mycket missfärgad.
Sätt fast en slang med plastpåse på luftningsnippeln. Öppna därefter nippeln och tappa av
oljan. Du kan trycka in bromshandtaget vid detta tillfälle för att underlätta avtappningen av
oljan. När oljan har avtappats, skall du fylla på ny mineralolja medan du läser avsnittet
"Påfyllning av mineralolja och luftning."
Använd endast Shimano original mineralolja.
Gör dig av med den gamla oljan enligt gällande lokala och/eller statliga föreskrifter.
Var noga med att läsa anvisningarna för teknisk service för det “Påfyllning
av mineralolja och luftning” tillsammans med dessa anvisningar för teknisk
service.
Bult för
slaglängdsjustering
Slaglängdsjustering
Drag åt bulten för slaglängdsjustering
(medurs riktning) för att göra
slaglängden kortare och lossa den
(moturs riktning) för att göra
slaglängden längre.
VARNING
UPPMÄRKSAMMA
Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet (den sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och
höger sida av bakhjulet, samt på det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den
högra sidan av framhjulet.
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 2Fig. 1
Justeringsskruv
för fritt spel
Rotor
Dyna
Kontakt
Dynans
kontaktpunkt
Justering av fritt spel
Bromshandtagets fria spel ökas när
justeringsskruven för fritt spel lossas,
så att du kan justera det till önskad
inställning.
Rotorns
monteringsring
TL-LR10 / LR15
Montering av rotorn
< Fram >
• SM-RT79L (203mm)
• SM-RT79M (180mm)
• SM-RT79 (160mm)
< Bak >
• SM-RT79L (203mm)
• SM-RT79M (180mm)
• SM-RT79 (160mm)
Effektivt vridmoment:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Rotorns låsring
TL-FC36
Effektivt vridmoment:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Slang
Banjo
O-ringar
Insexnyckel 3 mm
När du använder specialverktyget (TL-FC36) för att ta bort och montera rotorns
monteringsring, skall du vara noga med att inte vidröra rotorns utsida med
händerna. Använd skyddshandskar för att förhindra att du skär dig i händerna.
UPPMÄRKSAMMA
SI-8FF0A-002-03
Ånglås är ett fenomen, i vilket oljan i bromssystemet blir upphettad, vilket resulterar i att
allt vatten eller alla luftbubblor inne i bromssystemet utvidgas. Detta kan i sin tur leda till
att bromshandtagets slag ökas.
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Effektivt vridmoment:
5 - 6 N·m {50 - 60 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Vid bromshandtagssidan Vid calipersidan
  • Page 1 1

Shimano BR-M810 Service Instructions

Typ
Service Instructions