SM-RT53 (160mm)
SM-RT53M (180mm)
SM-RT53L (203mm)
SM-RT51
SM-RT51M
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Caliper
Bromshandtag
Rotor
BR-M445/M446
BL-M445/T445
■ Montering av bromshandtaget (BL-M445/T445)
Sätt fast bromshandtaget såsom bilden visar. (Kontrollera att bromshandtaget inte hindrar
växelhandtaget under användning. Se också växelhandtagets bruksanvisning. Vissa typer kan
kräva att växelhandtaget monteras först, detta på grund av placeringen för växelhandtagets
låsbultar.)
Bromshandtagets
åtdragningsmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Vajerstöd
Mineralolja
Bromsklotsenhet
SM-HANG
Slang
SM-BH59
SM-DB-OIL
B01S
(Hartsklotsar)
Anvisningar om teknisk service SI-8J50A-002
Skivbromssystem
(för terrängkörning)
Montering
Följande verktyg behövs vid monteringsarbeten på cykeln.
Verktyg
TL-LR15 eller TL-LR10
Insexnyckel 5 mm
Insexnyckel 5 mm
Radiotång
8 mm nyckel
Insexnyckel 2 mm
Stjärnmejsel nr. 2
Hylsnyckel 7 mm
Plats för användning
Rotorns låsring
Bromshandtagets monteringsbult
Caliperns monteringsbult /
Adapterns monteringsbult
Bromsklotsens monteringsaxel
Bromsslangens monteringsbult
Luftningsskruv
Vajerstöd
Luftningsnippel
Oljetratt, ÖljestoppLuftning
<SM-RT53 / 53M / 53L>
Effektivt vridmoment:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Rotorns låsring
TL-LR15 / LR10
■ Montering av slangen
Se bruksanvisningen för bromsslangen SM-BH59 (SI-8H20) för ytterligare upplysningar om
montering av slangen.
Se till så att slangen inte vrids under monteringen. Kontrollera att calipern och handtagen är i de
lägen som bilderna visar.
< För höger handtag >
< För vänster handtag >
Kåpor
< Fram > < Bak >
Stångtyp
Kåpor
Kåpor
Du kan använda endera en kåpa eller en vajerring för att förhindra att bultarna vrids.
Använd den metod som lämpar sig bäst för framgaffeln och ramen.
Rotor med 160 mm
Kåpor
Kåpor
< Fram > < Bak >
Stångtyp
Vajer
Kåpor
Rotorer med 203 / 180 mm
<Metod med vajerring>
Om bult ➀ börjar att lossas (vridas i moturs riktning), ansätts kraft via
ståltråden för att vrida bult ➁ i fastdragningsriktningen (medurs). Bulten ➁
kan dock inte vridas mera i fastdragningsriktningen. Detta förhindrar i sin
tur bulten ➀ från att vridas i losstagningsriktningen, därför att också den är
ansluten via ståltråden.
Om någon av bultarna börjar att lossas, ansätts kraft mot den andra bulten
för att vrida den i fastdragningsriktningen. Detta system förhindrar med
andra ord att bultarna lossnar.
Bult ➀
Bult ➁
VARNING
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är
tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de
fastnar i öppningarna på den roterande rotorn.
• 203 mm and 180 mm rotorer har en högre bromskraft än 160 mm rotorer. Förvissa dig
om att du har fullständig kännedom om bromsens prestanda, innan du börjar använda
bromsen.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför inte
medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln, annars kan du bränna
dig. Innan du gör något försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att
bromsdelarna har kylts ned tillräckligt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln.
För att undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar
cykla.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen. Annars
kanske bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du
rengöra rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna
fungerar på rätt sätt.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att tjockleken för varje
bromsbelägg är 0,5 mm eller tjockare.
• Om oljud uppstår när du bromsar, kan det betyda att
bromsbeläggen har slitits ned till sin gräns. Kontrollera
bromsbeläggens tjocklek, när du har kontrollerat att bromssystemet
har kylts ned tillräckligt.
• Ånglås kan uppstå om du bromsar kontinuerligt. För att åtgärda detta
problem, skall du tillfälligt släppa bromshandtaget.
• Använd endast Shimano original mineralolja. Om andra oljetyper används, kan problem
uppstår med bromsfunktionen och då kanske bromssystemet inte kan användas.
• Var noga med att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte
olja som har tappats ur från luftningsnippeln. Gammal olja eller redan använd olja kan
innehålla vatten, som kan skapa ånglås i bromssystemet.
• Var försiktig så att vatten eller luftbubblor inte kan komma in i bromssystemet, annars
kan ånglås uppstå. Var speciellt försiktig när du tar bort locket från oljebehållaren.
• Om du skär av bromsslangen för att justera dess längd, eller när du flyttar bromsslangen
från vänster till höger eller vice versa, skall du vara noga med att lufta slangen genom
att utföra steg (5), (8) till (10) i “Påfyllning av mineralolja och luftning” i bruksanvisningen.
• Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan det finnas några
luftbubblor i bromssystemet, som har blivit kvar efter att du senast stängde
oljebehållarens lock, eller som har samlats i olika delar av bromssystemet när det har
använts en längre tid. Detta skivbromssystem är inte konstruerat för att kunna vändas
upp och ner. Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan
luftbubblorna inne i oljebehållaren börja röra sig i riktning mot calipern. Om du använder
cykeln vid ett sådant tillfälle, finns det risk för att bromsarna inte fungerar och att en
allvarliga olycka kan inträffa. Om du har vänt cykeln upp och ned eller lagt den på sidan,
skall du vara noga med att trycka in bromshandtaget några gånger för att kontrollera att
bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla. Om bromsarna inte fungerar på
rätt sätt, skall de justeras på följande sätt.
• Om oljaläckge uppstår skall du omedelbart sluta att använda bromsarna och utföra
lämpliga reparationer. Om du fortsätter att använda cykeln medan olja läcker, finns det
risk för att bromsarna plötsligt slutar att fungera.
• Om snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan, finns det risk för att
den kan hindra bromsskivan. Kontrollera därför att den inte hindrar.
• Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem fungerar. Felaktig
användning av din cykels bromssystem kan resultera i att du tappar kontrollen eller
orsakar en olycka, som kan leda till allvarliga skador. På grund av att varje cykel kan
uppträda på olika sätt, skall du vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken
(inklusive trycket mot bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper), samt hur du
rent allmänt skall använda cykeln. Detta kan uppnås genom att du pratar med din
fackkunnige cykelförsäljare och läser igenom cykelns bruksanvisning, samt genom att
träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt,
vilket kan leda till allvarliga personskador.
• Skivbromsen M445
M446 har konstruerats för att uppnå bästa tänkbara
prestanda, när denanvänds i kombination med BR-M445 M446 (bromscalipers),
BL-M445/T445 (bromshandtag), SM-RT53 / RT51 (rotor) och Shimanos
bromsbeläggsenhet (B01S).
• Shimanos skivbromssystem kan inte användas för tandemcyklar. På grund
av att tandemcyklar har en hög totalvikt, ökas belastningen på
bromssystemet under bromsning. Om hydrauliska skivbromsar används för
tandemcyklar, blir oljetemperaturen för hög och då kan ånglås eller sprickor uppstå i
bromsslangarna, vilket gör att bromsarna inte fungerar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ anvisningarna vid
montering av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar
över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt
att du endast använder Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
<
Om inbromsningen är trög när bromshandtaget trycks in
>
Justera in bromshandtaget så att det blir parallellt med marken, och tryck därefter in
bromshandtaget varsamt flera gånger och vänta tills bubblorna återvänder till
oljebehållaren. Vi rekommenderar att du därefter tar bort oljebehållarens lock och
fyller upp oljebehållaren med mineralolja tills inga bubblor finns kvar.
Om bromsarna fortfarande fungerar trögt, skall du lufta bromssystemet.
(Se "Påfyllning av mineralolja och luftning".)
Ånglås är ett fenomen, i vilket oljan i bromssystemet blir upphettad, vilket resulterar
i att allt vatten eller alla luftbubblor inne i bromssystemet utvidgas. Detta kan i sin
tur leda till att bromshandtagets slag ökas.
UPPMÄRKSAMMA
■ Hantering av mineralolja
• Använd skyddsglasögon vid hanteringen och undvik kontakt med ögonen. Om olja
hamnar i ögonen, kan de bli irriterade.
Om olja hamnar i ögonen, skall du skölja ordentligt med vatten och uppsöka läkare
omedelbart.
Allmän säkerhetsinformation
Indikatorer för
bromsbeläggens
förslitning
• Använd skyddshandskar vid hanteringen. Kontakt med huden kan leda till
utslag och obehag.
Om olja hamnar på huden, skall du tvätta ordentligt med tvål och vatten.
• Att andas in oljeångor kan leda till illamående. Täck över munnen och näsan
med en skyddande mask och använd oljan på en väl ventilerad plats.
Om du andas in oljeångor, skall du omedelbart ge dig till ett område med frisk
luft. Lägg dig med en filt över. Håll dig varm och stabil och rådfråga medicinsk
expertis.
• Drick ingen olja. Det kan leda till kräkningar eller diarre.
• Håll på avstånd från barn.
• Du får inte gasskära, värma upp, svetsa eller utsätta oljebehållaren för lufttryck,
därför att det kan leda till en explosion eller brand.
• Att göra sig av med använd olja : Följ lokala och/eller statliga föreskrifter för
bortskaffande av oljan. Var försiktig vid
förberedelserna för att bortskaffa oljan.
• Anvisningar : Förvara behållaren försluten för att förhindra att främmande
föremål och fukt kommer in i den. Förvara behållaren på en sval
och mörk plats utan direkt solljus eller värme.
■ Inkörningsperiod
• Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis
under denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är medveten om sådana
ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller bromsskivan
byts ut.
■ Vid rengöring med tryckluft
• Om du plockar isär caliperhuset för att rengöra de invändiga delarna med
tryckluft, måste du komma ihåg att fukt från tryckluften kan sitta kvar på
caliperdelarna. Låt därför caliperdelarna torka ordentligt, innan du sätter tillbaka
bromsens calipers.
Observera
• Rotorer SM-RT53L/M 203/180 mm har en större diameter och en större
kurvatur än 160 mm rotorer för cross-country. Detta betyder att den kan komma
i kontakt med bromsklotsarna.
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan
rotorn och calipern komma i kontakt med varandra.
• När cykelns hjul har tagits bort, rekommenderar vi att du monterar
beläggmellanlägg. Dessa förhindrar att kolvarna kommer ut, om
bromshandtaget trycks in medan hjulet är borttaget.
• Om bromshandtaget trycks in utan att beläggmellanlägg har monterats, sticker
kolvarna ut längre än normalt. Använd en vanlig platt skruvmejsel eller liknande
för att trycka tillbaka bromsbeläggen, medan du är försiktig så att du inte skadar
bromsbeläggens ytor. (Om bromsbeläggen inte har monterats, skall du trycka
tillbaka kolvarna rakt, medan du är försiktig så att du inte skadar dem.) Om det
är svårt att trycka tillbaka bromsen eller kolvarna, skall du ta bort
luftningsskruven, montera oljetratten igen och försöka en gång till. Du måste
utföra luftningen även vid detta tillfälle.
• Använd isopropylalkohol, tvålvatten eller en torr duk vid rengöring och underhåll
av bromssystemet. Använd inte bromsrengörare som finns i fackhandeln eller
dämpningsmedel, därför att sådana kan skada delar som till exempel tätningar.
• Tag inte bort kolvarna när du plockar isär bromsens calipers.
• Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
■ Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet
(den sida
där rotorn
sitter
monterad), samt för både
vänster och höger sida av
bakhjulet, samt på det sätt som
visas i Fig. 2 här nedan för den
högra sidan av framhjulet.
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 1 Fig. 2
■ Montering av caliper (BR-M445/M446) och fastsättning av slangen.
För monteringstypen enligt internationell standard, skall du sätta fast adapters på calipern för
montering enligt stångtyp. (Det finns separata främre och bakre adapters att köpa.)
1. Lossa caliperns monteringsbultar så att calipern kan flyttas i sidled och montera därefter
adaptern på ramen.
2. Tryck in bromshandtaget så att rotorn kläms fast av klotsarna och drag därefter fast caliperns
monteringsbultar.
Drag tillfälligt fast calipern i ramen (så att
calipern kan flyttas i sidled), tryck in
bromshandtaget så att rotorn kläms fast
av klotsarna och drag därefter fast
caliperns monteringsbultar.
Caliperns
monteringsbultar
Caliperns
monteringsbultar
● Stångmonteringstyp
Caliper
Rotor
Adapter
● Monteringstyp enligt internationell standard
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
< Fram >
< Bak >
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
< Fram >
Adapterns
monteringsbultar
Adapterns
monteringsbultar
Tryck in bromshandtaget flera gånger och kontrollera om bromsen fungerar normalt eller ej.
Kontrollera också att det inte finns något synligt oljeläckage.
För C-formade styrningar och
den vanliga typen av
vajerstoppar, skall du
använda Shimanos speciella
vajerstöd (säljes separat) för
att låsa fast såsom bilden
visar.
< C-formad styrning > < Vanlig typ av vajerstopp >
Effektivt vridmoment:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
SI-8J50A-002-03
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
■ Montering av rotorn
<SM-RT51 / 51M>
Montera rotorn samt rotorns
fastdragningsplatta på navet. Montera
och drag därefter fast bultarna på det
sätt som visas i Fig. 1.
Använd skyddshandskar och vrid rotorn medurs på det sätt som visas i Fig. 2. Medan du gör
detta, skall du dra fast rotorns fasthållningsbultar i den ordning som bilden visar.
Använd en vanlig skruvmejsel eller liknande för att stuka kanterna av fastdragningsplattan över
bultskallarna på det sätt som visas i Fig. 3.
Fig. 1
Fastdragningsplatta
Rotor
Nav
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Fig. 2 Fig. 3
Fastdragningsplatta
Rotorns fasthållningsbultar
(torxnyckel nr. T25)
*
*
TORX är ett registrerat varumärke för Camcar LLC.
* En oljetratt och en oljestopp krävs vid luftning.
Luftningsskruv
Oljetratt
Oljestopp
Beläggmellanlägg
Underhåll
■ Byte av bromsbelägg
Om olja hamnar på bromsklotsarna när du fyller på olja, eller om bromsklotsarna har slitits
ned till en tjocklek på bara 0,5 mm, skall du byta ut bromsklotsarna.
1. Tag bort hjulet från ramen och tag bort
bromsbeläggen såsom bilden visar.
2. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
5. Tryck in bromshandtaget flera gånger för att kontrollera att handtaget känns styvt.
6. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera enligt anvisningarna i "Montering av caliper".
3. Tryck tillbaka kolven så långt det går,
medan du är försiktig så att den inte
vrids.
Observera:
Detta bromssystem har konstruerats så att kolvarna gradvis flyttas utåt för att
automatiskt justera avståndet mellan rotorn och bromsklotsarna när bromsklotsarna blir
utslitna. Du måste därför trycka tillbaka kolvarna till sina ursprungliga lägen när du byter
ut bromsklotsarna.
4. Montera de nya bromsbeläggen
och montera därefter
beläggmellanläggen.
Bromsbelägg
Kolv
■ Justering när kolvarna inte fungerar på rätt sätt
Calipermekanismen innehåller två kolvar. Om dessa kolvar inte fungerar på rätt
sätt eller om de sticker ut olika mycket, eller om bromsklotsarna förblir i kontakt
med rotorn, skall du justera kolvarna på följande sätt.
1. Demontera hjulet och bromsklotsarna.
2. Tryck tillbaka kolven rakt in, utan att snedställa den.
3. Montera bromsklotsarna och klotsarnas mellanlägg (B) (röda).
4. Tryck in bromshandtaget så långt det går och tryck därefter in handtaget flera
gånger, så att de båda kolvarna återgår till sina utgångslägen.
5. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det
inte finns någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer
i kontakt med varandra, skall du justera enligt anvisningarna i "Montering av
caliper".
■ Byte av mineralolja
Vi rekommenderar att du byter ut oljan i oljebehållaren, om den blir mycket
missfärgad.
Använd endast Shimano original mineralolja.
Gör dig av med den gamla oljan enligt gällande lokala och/eller statliga
föreskrifter.
Bromskraften kan bli svagare om oljenivån sjunker efter att bromsbeläggen
har bytts ut eller kolven har justerats därför att den inte fungerade korrekt.
Om detta inträffar skall du montera oljetratten och utföra luftningen igen för att
fylla på olja.
Var noga med att läsa anvisningarna för teknisk service för det
“Påfyllning av mineralolja och luftning” tillsammans med dessa
anvisningar för teknisk service.