Shimano ST-RX810-LA Användarmanual

Typ
Användarmanual
UM-07X0A-004
Användarhandbok
STI-reglage för Hydraulisk
Skivbromssystem
VIKTIGT MEDDELANDE
Kontakta inköpsstället eller cykelåterförsäljaren för information om hur du
monterar och justerar produkter som inte återfinns i användarhandboken.
En återförsäljarhandbok finns tillgänglig för yrkesmekaniker på vår webbplats
(https://si.shimano.com).
Montera inte isär eller konstruera om produkten.
Läs av säkerhetsskäl noga igenom användarhandboken
innan du använder produkten och följ anvisningarna.
Viktig säkerhetsinformation
För mer information byte kan du kontakta inköpsstället eller en cykelhandlare.
VARNING
Det här hydrauliska systemet har andra bromsegenskaper än fälgbromstypens system.
Bekanta dig tillräckligt med bromsegenskaperna före användning. Om du cyklar på cykeln
utan att tillräckligt ha bekantat dig med bromsegenskaperna kan du falla av cykeln vid
inbromsning, vilket kan orsaka allvarliga skador eller dödlig utgång.
Bromskraften för ett hydrauliskt bromssystem ökar i takt med storleken på bromsskivan
(140 mm/160 mm/180 mm/203 mm).
- Använd inte en 203 mm bromsskiva. Detta ökar bromskraften rejält, vilket kan leda till att
du förlorar kontrollen över cykeln, faller och blir allvarligt skadad.
- Använd endast en 180 mm bromsskiva om du inte kan uppnå tillräcklig bromskraft, som när du
cyklar på en elektronisk landsvägscykel eller om den som cyklar är tung. Om du känner att
bromskraften är för hög under testfärden, sluta använda den och kontakta ett inköpsställe eller
en distributör. Annars kan du förlora kontrollen över cykeln, falla, och få allvarliga personskador.
- Om du känner att bromskraften är för låg, sluta använda den och kontakta ett inköpsställe
eller en distributör för den lämpliga storleken på bromsskivan. Annars kan du förlora
kontrollen över cykeln, kollidera med något, falla, och få allvarliga personskador.
Var extra uppmärksam på att hålla fingrarna borta från den roterande
bromsskivan. Bromskivan är tillräckligt vass för att orsaka allvarliga
skador på dina fingrar om de fastnar i den snurrande bromsskivans
öppningar.
Caliprarna och bromskivan blir varma när bromsarna manövreras. Därför bör du inte vidröra
dem under cykling eller direkt efter att du har tagit bort dem från cykeln. Då kan du bränna dig.
Var försiktig och låt inte någon olja eller något fett hamna på bromskiva och bromsbelägg.
Då kanske bromsarna slutar fungera korrekt.
Om det kommer olja eller fett på bromsbeläggen bör du vända dig till en återförsäljare eller
agentur. Det finns risk för att bromsarna kanske inte fungerar korrekt.
Om du hör ett oljud när du bromsar har bromsbeläggen slitits ut till den
grad att de inte är användbara längre. Kontrollera att bromssystemets
temperatur har blivit tillräckligt sval, och kontrollera att tjockleken på
varje bromsbelägg är 0,5 mm eller mer. Vänd dig annars till en firma
eller agentur.
0,5 mm2 mm
Om bromskivan har sprickor eller är deformerad ska du omedelbart sluta använda bromsarna
och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
Om bromsskivan blir nedsliten till en tjocklek på 1,5 mm, ska du omedelbart sluta använda
bromsarna och vända dig till inköpsstället eller en distributör. Bromsskivan kan gå sönder,
och du kan falla av cykeln. Om en ICE TECHNOLOGY-bromsskiva används, sluta omedelbart
att använda den om aluminiumytan syns på ena sidan.
Om bromsarna fortsätts att användas kan de ånglås uppstå. För att mildra detta bör du
tillfälligt släppa bromshandtaget.
Ånglås är ett fenomen där oljan inuti bromssystemet värms upp, vilket gör att vatten-
eller luftbubblor expanderar inuti bromssystemet. Det kan leda till en plötslig ökning av
bromshandtagets slaglängd.
• Skivbromsen är inte utformad för att användas med cykeln upp och ner. Om cykeln är vänd
upp och ner eller på sidan kanske bromsen inte fungerar korrekt, och då kan allvarliga skador
uppstå. Före cykling bör du se till att manövrera bromshandtaget ett par minuter för att
kontrollera att bromsen fungerar som vanligt. Om bromsarna inte fungerar normalt ska du
sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
Om du inte känner något motstånd när du trycker ner bromshandtaget ska du omedelbart
sluta använda bromsarna och vända dig till en återförsäljare eller agentur.
Om läckage uppstår ska du omedelbart sluta använda bromsarna och vända dig till en
återförsäljare eller agentur.
Det är viktigt att fullständigt förstå hanteringen av din cykels bromssystem. Felaktig
användning av din cykels bromssystem kan leda till att du tappar kontrollen eller faller, vilket
kan leda till allvarliga skador. Eftersom varje cykel kan hanteras olika bör du se till att lära
dig rätt bromsteknik (vilket innefattar trycket på bromshandtaget och cykelns
kontrollegenskaper) och hur din cykel hanteras. Det kan du göra genom att vända dig till din
professionella cykelhandlare och cykelns ägarmanual, och genom att träna på din cykling och
bromsteknik.
Om frambromsen används för hårt kan hjulet gå i lås, och cykeln kan då falla framåt, vilket
kan leda till allvarliga skador.
Se alltid till att den främre och bakre bromsen fungerar korrekt innan du cyklar på cykeln.
Den nödvändiga bromssträckan kommer bli längre i vått väder. Minska din hastighet och
bromsa tidigt och försiktigt.
Om vägytan är våt kommer däcken att slira lättare. Om däcken slirar kan du falla av cykeln.
För att undvika detta bör du minska din hastighet samt bromsa tidigt och försiktigt.
Om karbonhandtag används bör du kontrollera före cykelfärden att det inte finns skador
som avsöndring av kol eller sprickor. Om du upptäcker skador ska du inte använda dem, utan
istället kontakta inköpsstället eller en cykelåterförsäljare. Annars kan handtaget gå sönder
och bromsarna kan sättas ur spel.
Spara användarhandboken på en säker plats för framtida användning när du har läst den.
UPPMÄRKSAMMA
Varningar om mineralolja
Kontakt med ögonen kan orsaka irritation. Vid kontakt med ögonen bör du spola ögonen
med vanligt vatten och omedelbart uppsöka läkarvård.
Kontakt med huden kan orsaka utslag och obehag. Vid kontakt med huden bör du tvätta dig
ordentligt med tvål och vatten.
Att andas in mineraloljans imma eller ångor kan orsaka illamående. Täck näsa och mun med
en andningsmask och använd den på en välventilerad plats. Om mineraloljans imma eller
ångor andas in bör du omedelbart gå till en plats med frisk luft. Täck dig själv med en filt.
Håll dig varm och stadig och uppsök professionell sjukrådgivning.
Inkörningsperiod
Skivbromsar har en inkörningsperiod, och bromskraften kommer gradvis att öka under
inkörningsperioden. Förvissa dig om bromskraftens ökning när nu använder
bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak kommer hända när bromsbeläggen
eller bromskivan byts ut.
Obs:
I fall då karbonhandtag används bör de tvättas genom att använda en mjuk duk. Se till att
använda ett neutralt rengöringsmedel. Annars kan materialet skadas, och styrkan kan
påverkas.
Undvik att lämna karbonhandtag på platser där det kan förekomma höga temperaturer. Håll
de också borta från eld.
Se till att vrida vevpartiet när du manövrerar reglaget.
När cykelhjulet har tagits av rekommenderas du att montera beläggens mellanlägg. Tryck inte in
bromshandtaget när hjulet är borttaget. Om bromshandtaget trycks in utan att beläggens
mellanlägg är monterade kommer kolvarna att sticka ut längre än normalt. Om det händer
bör du kontakta en återförsäljare.
Använd tvållösning eller en torr duk när du rengör och underhåller bromssystemet. Använd
inte kommersiellt tillgängliga bromsrengörningsmedel eller ljuddämpande medel eftersom
de kan skada t.ex. tätningar.
Läs även användarhandböckerna till framväxel, bakväxel och broms.
Produktgarantin gäller inte för naturligt slitage eller åldrande som uppstår under normal
användning.
Före användning av cykeln när ST-RX810-LA används, se till att sadelhöjden inte hämmar
cykelns funktion (även om sadelhöjden har justerats inom justeringslängden).
Kontroller innan du använder cykeln
Kontrollera följande innan du använder cykeln. Om du upptäcker något fel ska du kontakta
inköpsstället eller en cykelåterförsäljare.
Läcker det bromsolja?
Fungerar inte den främre och bakre bromsen korrekt?
Fungerar växlingen smidigt?
Har respektive bromsbelägg en tjocklek på minst 0,5 mm?
Är bromskivan sprucken eller deformerad?
Är reglagen ordentligt monterade på styret?
Förekommer avvikande ljud under drift?
Är det enkelt att justera sadelstolpens höjd? (När ST-RX810-LA används)
Delarnas namn
BakFram
Reglage
B
Reglage
A
Reglage
B
Reglage
A
Reglage
(Bromshandtag/
Växelreglage)
Ok
Bromsslang
Bromsskiva
Bromsskiva
Bromsslang
Ok
Bromsbelägg
Reglage
C
Reglage
(Bromshandtag/
Sadelstolpens
reglage)
Obs! På grund av produktutveckling kan specifikationerna ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
3-77 Oimatsu-cho, Sakai-ku, Sakai City, Osaka 590-8577, Japan
Drift
Bromsmanövrering
Växling mellan kedjekransarna
Se till att snurra vevpartiet när du manövrerar reglaget.
Att observera vid manövrering
Både reglage
A
och reglage
B
återgår alltid till sina ursprungslägen när de frigörs efter
växling.
Tryck inte in reglagen
A
och
B
samtidigt. När reglagen trycks in samtidigt går det inte att
växla.
* Med vissa modeller går det att växla två steg.
Användning av reglagen
Fram Bak
Växlar från
mindre till
större
klinga.
Reglage
A
ursprungsläge
Reglage
A
ursprungsläge
1
Klick
2
Klick
1
2
4 35
Växlar från
större till
mindre
klinga.
Reglage
B
ursprungsläge
Reglage
B
ursprungsläge
4 3
ST-RX810-LA
1
Flytta reglaget
C
i riktningen som
pilen indikerar
2
Justera sadelns höjd
3
Frigör reglaget när sadeln är vid den
lämpliga höjden
Reglage
C
ursprungsläge
1
2
Finjustering (förhindrar oljud)
Om framväxeln kommer i kontakt med kedjan och orsakar oljud ska du göra följande för att få
bort ljudet.
Kedjeposition
Finjustering
Kedjeposition
Finjustering
Reglage manöver Reglage manöver
Största
kedjedrevet
Mindre klingor
Reglage
A
(Tryck)
Klick
Största
kedjedrevet
Större klingor
Klick
Reglage
B
(Tryck)
Mindre
klingor
Minsta
kedjedrevet
Minsta
kedjedrevet
Större klingor
  • Page 1 1
  • Page 2 2

Shimano ST-RX810-LA Användarmanual

Typ
Användarmanual