Shimano SM-RT75-DH Service Instructions

Typ
Service Instructions

Denna manual är också lämplig för

Håll fast de två bultarna med en vajer
på det sätt som bilden visar, för att
förhindra att bultarna lossnar.
Allmän säkerhetsinformation
Montering av slangen
Montera slangen på bromshandtaget på det sätt som bilden visar. Kontrollera att O-ringarna
sitter i spåren i både överdelen och nederdelen av banjon, och lås därefter fast banjon i
calipern på det sätt som bilden visar. Kontrollera vid detta tillfälle att O-ringarna inte sticker ut
från spåren.
Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av framhjulet (den sida
där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och höger sida av bakhjulet, samt på det sätt
som visas i Fig. 2 här nedan för den högra sidan av framhjulet.
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande skivbromsrotorn under
montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på
fingrarna, om de fastnar i öppningarna på den roterande rotorn.
• Bromssystemet M755-DH har konstruerats för downhill-cykling och har därför en mycket stor
bromskraft. Förvissa dig om att du till fullo förstår bromsens egenskaper, innan du börjar använda denna broms.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför inte medan du cyklar eller
omedelbart efter att du har stigit av cykeln, annars kan du bränna dig. Innan du gör något försök att justera
bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna har kylts ned tillräckligt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För att undvika detta skall
du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen. Annars kanske bromsarna inte
fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut bromsbeläggen. Om någon olja eller fett
hamnar på rotorn, skall du rengöra rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
• Ånglås kan uppstå om du bromsar kontinuerligt. För att åtgärda detta problem, skall du tillfälligt släppa
bromshandtaget.
• Använd endast Shimano original mineralolja. Om andra oljetyper används, kan problem uppstår med
bromsfunktionen och då kanske bromssystemet inte kan användas.
• Var noga med att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte olja som har tappats ur
från luftningsnippeln. Gammal olja eller redan använd olja kan innehålla vatten, som kan skapa ånglås i
bromssystemet.
• Var försiktig så att vatten eller luftbubblor inte kan komma in i bromssystemet, annars kan ånglås uppstå. Var
speciellt försiktig när du tar bort locket från oljebehållaren.
• Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan det finnas några luftbubblor i bromssystemet,
som har blivit kvar efter att du senast stängde vätskebehållarens lock, eller som har samlats i olika delar av
bromssystemet när det har använts en längre tid. Skivbromssystemet M755-DH har inte konstruerats för att kunna
vändas upp och ned. Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan luftbubblorna inne i
vätskebehållaren börja röra sig i riktning mot calipern. Om du använder cykeln vid ett sådant tillfälle, finns det risk
för att bromsarna inte fungerar och att en allvarliga olycka kan inträffa.
Om du har vänt cykeln upp och ned eller lagt den på sidan, skall du vara noga med att trycka in bromshandtaget
några gånger för att kontrollera att bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla. Om bromsarna inte
fungerar på rätt sätt, skall de justeras på följande sätt.
• Om oljaläckage uppstår skall du omedelbart sluta att använda bromsarna och utföra lämpliga reparationer. Om du
fortsätter att använda cykeln medan olja läcker, finns det risk för att bromsarna plötsligt slutar att fungera.
• Kontrollera att snabbfrigöringsspaken sitter på höger sida (motsatt sida jämfört med bromsskivan). Om
snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan, finns det risk för att den kan hindra bromsskivan.
Kontrollera därför att den inte hindrar.
• Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem fungerar. Felaktig användning av din cykels
bromssystem kan resultera i att du tappar kontrollen eller orsakar en olycka, som kan leda till allvarliga skador. På
grund av att varje cykel kan uppträda på olika sätt, skall du vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken
(inklusive trycket mot bromshandtaget och cykelns kontrollegenskaper), samt hur du rent allmänt skall använda
cykeln. Detta kan uppnås genom att du pratar med din fackkunnige cykelförsäljare och läser igenom cykelns
bruksanvisning, samt genom att träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Tag fram, läs igenom och följ noggrant anvisningarna i bruksanvisningen vid montering av delar. En glapp, utsliten
eller skadad del kan göra att cyklisten skadas.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimanos originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare
användning.
• Bromsklotsarna M04 har utformats för att dämpa den mängd oljud som uppstår mellan klotsarna
och rotorn när bromsarna används. Den här typen av klotsar kräver en längre inkörningsperiod
jämfört med klotsarna M03.
Hantering av mineralolja
• Använd skyddsglasögon vid hanteringen och undvik kontakt med ögonen. Om olja hamnar i ögonen, kan de bli
irriterade.
Om olja hamnar i ögonen, skall du skölja ordentligt med vatten och uppsöka läkare omedelbart.
• Använd skyddshandskar vid hanteringen. Kontakt med huden kan leda till utslag och obehag.
Om olja hamnar på huden, skall du tvätta ordentligt med tvål och vatten.
• Att andas in oljeångor kan leda till illamående. Täck över munnen och näsan med en skyddande mask och använd
oljan på en väl ventilerad plats.
Om du andas in oljeångor, skall du omedelbart ge dig till ett område med frisk luft. Lägg dig med en filt över. Håll
dig varm och stabil och rådfråga medicinsk expertis.
• Drick ingen olja. Det kan leda till kräkningar eller diarre.
• Håll på avstånd från barn.
• Du får inte gasskära, värma upp, svetsa eller utsätta oljebehållaren för lufttryck, därför att det kan leda till en
explosion eller brand.
• Att göra sig av med använd olja : Följ lokala och/eller statliga föreskrifter för bortskaffande av oljan. Var försiktig vid
förberedelserna för att bortskaffa oljan.
• Anvisningar : Förvara behållaren försluten för att förhindra att främmande föremål och fukt kommer in i den.
Förvara behållaren på en sval och mörk plats utan direkt solljus eller värme.
Inkörningsperiod
• Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis under denna inkörningsperiod. Förvissa
dig om att du är medveten om sådana ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller bromsskivan byts ut.
Vid rengöring med tryckluft
• Om du plockar isär caliperhuset för att rengöra de invändiga delarna med tryckluft, måste du komma ihåg att fukt
från tryckluften kan sitta kvar på caliperdelarna. Låt därför caliperdelarna torka ordentligt, innan du sätter tillbaka
bromsens calipers.
Observera
• Downhill-rotorn SM-RT75-DH 203 mm har en större diameter och en större kurvatur än 160
mm och 170 mm rotorer för cross-country. Detta betyder att den kan komma i kontakt med
bromsklotsarna.
• När cykelns hjul har tagits bort, rekommenderar vi att du monterar beläggmellanlägg. Dessa
förhindrar att kolvarna kommer ut, om bromshandtaget trycks in medan hjulet är borttaget.
• Om bromshandtaget trycks in utan att beläggmellanlägg har monterats, sticker kolvarna ut
längre än normalt. Använd en vanlig platt skruvmejsel eller liknande för att trycka tillbaka
bromsbeläggen, medan du är försiktig så att du inte skadar bromsbeläggens ytor. (Om
bromsbeläggen inte har monterats, skall du trycka tillbaka kolvarna rakt, medan du är försiktig
så att du inte skadar dem.)
Om det är svårt att trycka tillbaka bromsbeläggen eller kolvarna, skall du lossa oljebehållarens
lock och försöka igen. (Observera att viss olja kan flöda över från oljebehållaren vid detta
tillfälle.)
• Använd isopropylalkohol, tvålvatten eller en torr duk vid rengöring och underhåll av
bromssystemet. Använd inte bromsrengörare som finns i fackhandeln eller dämpningsmedel,
därför att sådana kan skada delar som till exempel tätningar.
• Tag inte bort kolvarna när du plockar isär bromsens calipers.
• Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal
användning.
Montering
Använd en vanlig skruvmejsel eller liknande för att stuka kanterna av fastdragningsplattan över
bultskallarna på det sätt som visas i Fig. 3.
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Montering av bromshandtaget (BL-M756)
Sätt fast bromshandtaget såsom bilden visar.
(Kontrollera att bromshandtaget inte hindrar
växelhandtaget under användning. Se också
växelhandtagets bruksanvisning. Vissa typer kan kräva
att växelhandtaget monteras först, detta på grund av
placeringen för växelhandtagets låsbultar.)
O-ringarna är infettade.
Bromshandtagets åtdragningsmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Tag bort klotsens mellanlägg och sätt därefter dit
hjulet som har rotorn på ramen. Montera därefter
adaptern på det sätt som bilden visar.
Börja med två stycken shims som är 0,5 mm
tjocka och använd 0,2 mm tjocka shims för
finjustering. Drag fast calipern och kontrollera att
calipern samt rotorn inte hindrar varandra.
Kontrollera därefter att caliperns monteringsbultar
inte kommer i kontakt med rotorn. Om de gör
detta, eller om det ser ut som om kontakt skulle
kunna uppstå, skall du sätta in ett 2 mm
mellanlägg på den plats som bilden visar.
Montering av caliper (BR-M755-DH) och fastsättning av slangen.
Anvisningar om teknisk service SI-8B10C
Montering av rotorn (SM-RT75-DH)
Montera rotorn samt rotorns fastdragningsplatta på
navet. Montera och drag därefter fast bultarna på det
sätt som visas i Fig. 1.
Fig. 2 Fig. 3
Fastdragningsplatta
Vid bromshandtagssidan Vid calipersidan
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Det finns både långa och korta typer av monteringsbultar.
Använd skyddshandskar och pressa calipern moturs.
Medan du gör detta, skall du dra fast monteringsbultarna.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Skivbromssystem
(För downhill)
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Följande verktyg behövs vid monteringsarbeten på cykeln.
Plats för användning
Torx-nyckel nr. 25
Vanlig skruvmejsel
Insexnyckel 5 mm
Insexnyckel 5 mm
Insexnyckel 5 mm
Insexnyckel 3 mm
Stjärnmejsel nr. 1
Stjärnmejsel nr. 2
Skiftnyckel 10 mm
Hylsnyckel 8 mm
Verktyg
Rotorns monteringsbult
Rotorns fastdragningsplatta
Bromshandtagets monteringsbult
Caliperns monteringsbult
Adapterns (stångtyp) monteringsbult
Bromsklotsens monteringsaxel
Vätskebehållarens lock
Vajerstöd
Bromsslangens monteringsbult
Luftningsnippel
Använd skyddshandskar och vrid rotorn medurs på det sätt
som visas i Fig. 2. Medan du gör detta, skall du dra fast
rotorns fasthållningsbultar i den ordning som bilden visar.
Framgaffel/ram för downhill som kan användas
Framgaffel för 203 mm rotoradapter som
kan användas
BOXXER
MANITOU X-VERT-CARBON (2000, 2001 års modeller)
Bakre monteringsklack för 203 mm
rotoradapter som kan användas
Internationell standard
* Frambromssystemet M755-DH kan användas tillsammans med ovan nämnda framgaffel.
Fig. 1
Fastdragningsplatta
Rotorns
fasthållningsbultar
(torxnyckel nr. T25)
Rotor
Nav
Om bult
börjar att lossas (vridas i moturs riktning), ansätts kraft via
ståltråden för att vrida bult
i fastdragningsriktningen (medurs). Bulten
kan dock inte vridas mera i fastdragningsriktningen. Detta förhindrar i
sin tur bulten
från att vridas i losstagningsriktningen, därför att också
den är ansluten via ståltråden.
Om någon av bultarna börjar att lossas, ansätts kraft mot den andra
bulten för att vrida den i fastdragningsriktningen. Detta system förhindrar
med andra ord att bultarna lossnar.
Bult
Bult
Montering av adaptern
< Fram >
För BOXXER
För MANITOU
Framgaffel
Adapter
Framgaffel
Adapter
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Sadelstång
Adapter
Vajer
Bult
Montera på det sätt som bilden visar.
Vajer
Vajer
Bult
Vajer
< Bak >< Fram >
För BOXXER För MANITOU
Metallklotsar
Hartsklotsar
Caliper
Bromshandtag
Rotor
Slang
BR-M755-DH
BL-M756
SM-RT75-DH
SM-BH62
Vajerstöd
Mineralolja
Bromsklotsenhet
SM-HANG
SM-DB-OIL
M03
M04
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Tryck in bromshandtaget flera gånger och kontrollera om bromsen fungerar normalt eller ej.
Kontrollera också att det inte finns något synligt oljeläckage.
För C-formade styrningar och
den vanliga typen av
vajerstoppar, skall du använda
Shimanos speciella vajerstöd
(säljes separat) för att låsa fast
såsom bilden visar.
< C-formad styrning > < Vanlig typ av vajerstopp >
Effektivt vridmoment:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
5. Ha bromshandtaget intryckt och öppna samt stäng
luftningsnippeln snabbt (ca. 0,5 sekunder varje gång) för att
frigöra alla luftbubblor som kan finnas inne i bromsens calipers.
Upprepa detta 2 eller 3 gånger.
Drag därefter fast luftningsnippeln igen.
Effektivt vridmoment:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
6. Fyll oljebehållaren med olja och sätt därefter tillbaka oljebehållarens lock. Fyll upp
oljebehållaren över brädden medan du sätter tillbaka locket, för att försäkra dig om att inga
luftbubblor finns kvar inne i oljebehållaren. Dessutom skall du vara försiktig, så att olja inte
hamnar på några delar som till exempel bromsskivan och bromsbeläggen.
7. Återför bromshandtaget till sitt ursprungliga läge.
Observera:
Använd inte bromsoljepåfyllare, därför att sådana kan göra så att små luftbubblor bildas.
Sådana luftbubblor kan allvarligt försämra bromsförmågan.
Effektivt vridmoment:
4 - 6 N·m {40 - 60 kgf·cm}
Caliper
Ramens
monteringsklack
Lång bult
Ram
Rotor
Shim
(0,5 mm, 0,2 mm)
Shim
(0,5 mm, 0,2 mm)
Mellanlägg
(2 mm)
Kort bult
Påfyllning av mineralolja och luftning
1. Medan klotsarnas mellanlägg
fortfarande sitter på calipern, skall du
ställa cykeln i ett cykelställ eller
liknande på det sätt som bilden visar,
så att behållaren är parallell med
marken.
Behållaren skall vara
parallell med marken
3. Lossa luftningsnippeln 1/8 varv för att öppna den och fyll därefter på olja i
oljebehållaren. Tryck in bromshandtaget varsamt medan du gör detta, för att
hjälpa till att fylla systemet med olja.
2. Sätt en 8mm hylsnyckel på plats,
sätt en plastpåse på en slang och
tryck därefter slangen över
luftningsnippeln såsom bilden visar.
Om olja kommer ut från luftningsnippeln då och
då, skall du dra fast nippeln en stund.
Om du därefter trycker in bromshandtaget, stiger
luftbubblor i systemet genom öppningen i
oljebehållaren. När det slutar att komma bubblor,
skall du trycka in bromshandtaget så långt det
går. Bromshandtaget skall normalt vara styvt att
trycka in vid detta tillfälle.
Om handtaget inte känns styvt, skall du justera det på följande sätt.
När handtaget trycks in en gång till, stiger
bubblor upp och kommer ut i oljebehållaren.
Det kan vara bra att skaka slangen varsamt
eller flytta positionen för bromscalipers vid
detta tillfälle.
Blir styvt
4. När olja flyter in i slangen sjunker oljenivån i
oljebehållaren. Var därför noga med att fortsätta
att fylla på olja för att bibehålla nivån, så att luft
inte sugs in genom öppningen.
Caliper
Slang
Vätskebehållare
Slang
Luftningsnippel
Hylsnyckel
(8mm)
Plastpåse
Handtagets intryckning
Slappt Något styvt Styvt
Kontrollera att slangen
sitter på det sätt som
bilden visar.
Parallell 910°
Ånglås är ett fenomen, i vilket oljan i bromssystemet blir upphettad, vilket resulterar i att allt vatten eller alla
luftbubblor inne i bromssystemet utvidgas. Detta kan i sin tur leda till att bromshandtagets slag ökas.
Sätt in shims
Tag bort shims
< Om inbromsningen är trög när bromshandtaget trycks in >
Tryck varsamt in bromshandtaget flera gånger och vänta tills bubblorna återvänder till vätskebehållaren. Vi
rekommenderar att du därefter tar bort vätskebehållarens lock och fyller upp behållaren med mineralolja tills
inga bubblor finns kvar.
Om bromsarna fortfarande fungerar trögt, skall du lufta bromssystemet.
(Se "Påfyllning av mineralolja och luftning".)
Slang
O-ringar
Banjo
< Bak >
VARNING
UPPMÄRKSAMMA
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 1 Fig. 2
Underhåll
Byte av bromsbelägg
Byt ut bromsbeläggen, om olja fastnar på bromsbeläggen när du har fyllt på olja, om
bromsbeläggen har slitits ned till en tjocklek på 0,5 mm eller om bromsbeläggens
tryckfjädrar kommer i kontakt med bromsskivan.
1. Tag bort hjulet från ramen och tag bort bromsbeläggen
såsom bilden visar.
2. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
3. Sätt bromshandtaget parallellt med marken och tag
därefter bort oljebehållarens lock.
6. Tryck in bromshandtaget flera gånger för att kontrollera att handtaget känns styvt.
7. Kontrollera att bromsskivan och bromsmellanläggen inte är i kontakt med varandra.
Kontrollera därefter oljenivån (fyll på mer, om så erfordras). När du har gjort detta skall
oljebehållarens lock sättas tillbaka.
4. Tryck tillbaka kolven så långt det går,
medan du är försiktig så att den inte vrids.
(Observera att en viss mängd olja kan
flöda över från oljebehållaren vid detta
tillfälle.)
5. Montera de nya bromsbeläggen och
montera därefter beläggmellanläggen.
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
3 mm insexnyckel
Beläggmellanlägg
3 mm insexnyckel
Bromsbelägg
Observera:
Bromssystemet M755-DH är konstruerat så att när bromsbeläggen slits ut, flyttas
bromskolvarna gradvis utåt för att automatiskt justera avståndet mellan bromsskivan
och bromsbeläggen. När du byter ut bromsbeläggen, måste du därför trycka tillbaka
kolvarna till sina ursprungliga lägen.
Justering när kolvarna inte fungerar på rätt sätt
Calipermekanismen innehåller fyra kolvar. Om dessa kolvar inte fungerar på rätt sätt eller
om de sticker ut olika mycket, eller om bromsklotsarna förblir i kontakt med rotorn, skall du
justera kolvarna på följande sätt.
1. Demontera hjulet och bromsklotsarna.
Rengör kolvarna samt området runt dem och tag bort vätskebehållarens lock.
2. Tryck tillbaka kolven rakt in, utan att snedställa den.
Observera att en viss mängd olja kan flöda över från vätskebehållaren vid detta tillfälle.
3. Montera bromsklotsarna och deras mellanlägg.
4. Tryck in bromshandtaget så långt det går och tryck därefter in handtaget flera gånger,
så att samtliga kolvar återgår till sina utgångslägen.
5. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och celipern.
Om de kommer i kontakt med varandra, skall du justera detta med shims.
6. När du har kontrollerat vätskenivån, skall du sätta tillbaka vätskebehållarens lock.
Byte av mineralolja
Vi rekommenderar att du byter ut oljan i oljebehållaren, om den blir mycket missfärgad.
Sätt fast en slang med plastpåse på luftningsnippeln. Öppna därefter nippeln och tappa av
oljan. Du kan trycka in bromshandtaget vid detta tillfälle för att underlätta avtappningen av
oljan. När oljan har avtappats, skall du fylla på ny mineralolja medan du läser avsnittet
"Påfyllning av mineralolja och luftning."
Använd endast Shimano original mineralolja.
Gör dig av med den gamla oljan enligt gällande lokala och/eller statliga föreskrifter.
Kolv
  • Page 1 1

Shimano SM-RT75-DH Service Instructions

Typ
Service Instructions
Denna manual är också lämplig för