Shimano BR-T665 Service Instructions

Typ
Service Instructions
• 203 mm and 180 mm rotorer har en högre bromskraft än 160 mm rotorer. Förvissa dig om att
du har fullständig kännedom om bromsens prestanda, innan du börjar använda bromsen.
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är
tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar i
öppningarna på den roterande rotorn.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför inte
medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln, annars kan du bränna dig.
Innan du gör något försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna har kylts
ned tillräckligt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För att
undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen. Annars kanske
bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du rengöra
rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att tjockleken för varje
bromsbelägg är 0,5 mm eller tjockare.
• Ånglås kan uppstå om du bromsar kontinuerligt. För att åtgärda detta
problem, skall du tillfälligt släppa bromshandtaget.
• Använd endast Shimano original mineralolja. Om andra oljetyper används, kan problem uppstår
med bromsfunktionen och då kanske bromssystemet inte kan användas.
• Var noga med att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte olja
som har tappats ur från luftningsnippeln. Gammal olja eller redan använd olja kan innehålla
vatten, som kan skapa ånglås i bromssystemet.
• Var försiktig så att vatten eller luftbubblor inte kan komma in i bromssystemet, annars kan
ånglås uppstå. Var speciellt försiktig när du tar bort luftningsskruvarna.
• Om du skär av bromsslangen för att justera dess längd, eller när du flyttar bromsslangen från
vänster till höger eller vice versa, skall du vara noga med att lufta slangen genom att utföra
steg (5), (8) till (10) i “Påfyllning av mineralolja och luftning” i bruksanvisningen.
• Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan det finnas några luftbubblor i
oljebehållaren som har blivit kvar när luftningsskruvarna byttes ut, eller som har samlats i olika
delar av bromssystemet när det har använts en längre tid. Skivbromssystemet T665 har inte
konstruerats för att kunna vändas upp och ned. Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger
den på sidan, kan luftbubblorna i oljebehållaren börja röra sig i riktning mot bromsens calipers.
Om du använder cykeln vid ett sådant tillfälle, finns det risk för att bromsarna inte fungerar och
att en allvarlig olycka kan inträffa. Om du har vänt cykeln upp och ned eller lagt den på sidan,
skall du vara noga med att trycka in bromshandtaget några gånger för att kontrollera att
bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla. Om bromsarna inte fungerar på rätt sätt,
skall de justeras på följande sätt.
• Om oljaläckage uppstår skall du omedelbart sluta att använda bromsarna och utföra lämpliga
reparationer. Om du fortsätter att använda cykeln medan olja läcker, finns det risk för att
bromsarna plötsligt slutar att fungera.
• Om snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan, finns det risk för att den
kan hindra bromsskivan. Kontrollera därför att den inte hindrar.
• Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem fungerar. Felaktig användning av
din cykels bromssystem kan resultera i att du tappar kontrollen eller orsakar en olycka, som
kan leda till allvarliga skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika sätt, skall du
vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken (inklusive trycket mot bromshandtaget och
cykelns kontrollegenskaper), samt hur du rent allmänt skall använda cykeln. Detta kan uppnås
genom att du pratar med din fackkunnige cykelförsäljare och läser igenom cykelns
bruksanvisning, samt genom att träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt, vilket
kan leda till allvarliga personskador.
• I enlighet med den kombination av broms och bromshandtag som används, påverkas
förhållandet mellan trycket mot bromshandtaget och den verkliga bromskraften mot hjulen
mycket lätt.
Var mycket noggrann vid valet av kombination av broms och bromshandtag. Felaktiga
kombinationer kan orsaka olyckor eller otillräcklig bromskraft på grund av ett felaktigt totalt
bromsförhållande. Följ noggrant nedanstående tabell vid val av broms och passande
bromshandtag.
• Shimanos skivbromssystem kan inte användas för tandemcyklar. På grund av att tandemcyklar
har en hög totalvikt, ökas belastningen på bromssystemet under bromsning. Om hydrauliska
skivbromsar används för tandemcyklar, blir oljetemperaturen för hög och då kan ånglås eller
sprickor uppstå i bromsslangarna, vilket gör att bromsarna inte fungerar.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp,
utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i
allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig
plats för senare användning.
Allmän säkerhetsinformation
Hantering av mineralolja
• Använd skyddsglasögon vid hanteringen och undvik kontakt med ögonen. Om
olja hamnar i ögonen, kan de bli irriterade.
Om olja hamnar i ögonen, skall du skölja ordentligt med vatten och uppsöka
läkare omedelbart.
• Använd skyddshandskar vid hanteringen. Kontakt med huden kan leda till utslag
och obehag.
Om olja hamnar på huden, skall du tvätta ordentligt med tvål och vatten.
• Att andas in oljeångor kan leda till illamående. Täck över munnen och näsan
med en skyddande mask och använd oljan på en väl ventilerad plats.
Om du andas in oljeångor, skall du omedelbart ge dig till ett område med frisk
luft. Lägg dig med en filt över. Håll dig varm och stabil och rådfråga medicinsk
expertis.
• Drick ingen olja. Det kan leda till kräkningar eller diarre.
• Håll på avstånd från barn.
• Du får inte gasskära, värma upp, svetsa eller utsätta oljebehållaren för lufttryck,
därför att det kan leda till en explosion eller brand.
• Att göra sig av med använd olja : Följ lokala och/eller statliga föreskrifter för
bortskaffande av oljan. Var försiktig vid
förberedelserna för att bortskaffa oljan.
• Anvisningar : Förvara behållaren försluten för att förhindra att främmande
föremål och fukt kommer in i den. Förvara behållaren på en sval
och mörk plats utan direkt solljus eller värme.
Inkörningsperiod
• Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis under
denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är medveten om sådana
ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller bromsskivan
byts ut.
Vid rengöring med tryckluft
• Om du plockar isär caliperhuset för att rengöra de invändiga delarna med
tryckluft, måste du komma ihåg att fukt från tryckluften kan sitta kvar på
caliperdelarna. Låt därför caliperdelarna torka ordentligt, innan du sätter tillbaka
bromsens calipers.
Observera
• 203 mm and 180 mm rotorer har en större diameter än 160 mm and 140 mm
rotorer för terrängcyklar och böjligheten för dessa rotorer är därför större. Detta
resulterar i att de kan komma i kontakt med bromsklotsarna.
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan rotorn
och calipern komma i kontakt med varandra.
• När cykelns hjul har tagits bort, rekommenderar vi att du monterar
beläggmellanlägg. Dessa förhindrar att kolvarna kommer ut, om bromshandtaget
trycks in medan hjulet är borttaget.
• Om bromshandtaget trycks in utan att beläggmellanlägg har monterats, sticker
kolvarna ut längre än normalt. Använd en vanlig platt skruvmejsel eller liknande
för att trycka tillbaka bromsbeläggen, medan du är försiktig så att du inte skadar
bromsbeläggens ytor. (Om bromsbeläggen inte har monterats, skall du trycka
tillbaka kolvarna rakt, medan du är försiktig så att du inte skadar dem.)
Om det är svårt att trycka tillbaka bromsen eller kolvarna, skall du ta bort
luftningsskruven, montera oljetratten igen och försöka en gång till. Du måste
utföra luftningen även vid detta tillfälle.
• Använd isopropylalkohol, tvålvatten eller en torr duk vid rengöring och underhåll
av bromssystemet. Använd inte bromsrengörare som finns i fackhandeln eller
dämpningsmedel, därför att sådana kan skada delar som till exempel tätningar.
• Tag inte bort kolvarna när du plockar isär bromsens calipers.
• Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• Bromsklotsarna A01S har utformats för att dämpa den mängd oljud som uppstår
mellan klotsarna och rotorn när bromsarna används. Den här typen av klotsar
kräver en längre inkörningsperiod jämfört med klotsarna M06.
Ånglås är ett fenomen, i vilket oljan i bromssystemet blir upphettad, vilket resulterar i att allt
vatten eller alla luftbubblor inne i bromssystemet utvidgas. Detta kan i sin tur leda till att
bromshandtagets slag ökas.
< Om inbromsningen är trög när bromshandtaget trycks in >
Justera in bromshandtaget så att det blir parallellt med marken, och tryck därefter in
bromshandtaget varsamt flera gånger och vänta tills bubblorna återvänder till oljebehållaren.
Vi rekommenderar att du därefter upprepar luftningen. Om bromsarna fortfarande fungerar
trögt, skall du lufta bromssystemet. (Se "Påfyllning av mineralolja och luftning".)
Anvisningar om teknisk service SI-8G90A-003
Skivbromssystem
Caliper
Slang
Rotor
Bromshandtag
Framnav
Vajerstöd
Frirullningsnav
Mineralolja
Bromsklotsenhet
Hartsklotsar
Metallklotsar
SM-HANG
FH-T665
SM-DB-OIL
A01S
M06
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
För C-formade styrningar och
den vanliga typen av
vajerstoppar, skall du använda
Shimanos speciella vajerstöd
(säljes separat) för att låsa fast
såsom bilden visar.
Tryck in bromshandtaget flera gånger och kontrollera om bromsen fungerar normalt eller ej.
Kontrollera också att det inte finns något synligt oljeläckage.
Effektivt vridmoment:
0,3 - 0,5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
< C-formad styrning > < Vanlig typ av vajerstopp >
Byte av mineralolja
Vi rekommenderar att du byter ut oljan i oljebehållaren, om den blir mycket
missfärgad.
Använd endast Shimano original mineralolja.
Gör dig av med den gamla oljan enligt gällande lokala och/eller statliga
föreskrifter.
Montering av rotorn
(SM-RT64)
SM-RT64 (160mm)
SM-RT64M (180mm)
SM-RT64M kan endast användas fram.
Följande verktyg behövs vid monteringsarbeten på cykeln.
Plats för användning
Rotorns låsring
Bromshandtagets monteringsbult
Caliperns monteringsbult
Bromsklotsens monteringsaxel
Luftningsskruv
Vajerstöd
Bromsslangens monteringsbult
Luftningsnippel
TL-LR15
Insexnyckel 4 mm
Insexnyckel 5 mm
Adapterns (stångtyp) monteringsbult Insexnyckel 5 mm
Insexnyckel 3 mm
Insexnyckel 2 mm
Stjärnmejsel nr. 2
8 mm nyckel
Hylsnyckel 7 mm
Verktyg
Luftning Oljetratt, Öljestopp
Effektivt vridmoment:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Rotorns låsring
TL-LR15
Montering
VARNING
UPPMÄRKSAMMA
Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet (den sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och
höger sida av bakhjulet, samt på det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den
högra sidan av framhjulet.
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 2Fig. 1
Var noga med att läsa anvisningarna för teknisk service för det
“Påfyllning av mineralolja och luftning” tillsammans med dessa
anvisningar för teknisk service.
BR-T665
SM-BH59
SM-RT64/RT64M
BL-T665
HB-T665
Bromshandtagets
åtdragningsmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
SI-8G90A-003-03
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Bromscalipers
Bromshandtag
BL-T665
Andra
bromshandtagsmodeller
BR-T665
X
Nej!
Andra
bromsmodeller
Nej!
X
X: Ja
Symbolerna “Nej!”
anger kombinationer
som inte skall
användas under några
som helst
omständigheter.
• Tag bort mellanlägget för luftning (gult) och sätt därefter dit det hjul, som har rotorn, på ramen.
• Montera bromsklotsarna.
Därefter skall du böja ut saxsprinten.
Montering av caliper (BR-T665) och fastsättning av slangen.
< Fram >
< Fram >
< Bak >
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Caliper
Rotor
Adapter
Caliperns
monteringsbultar
Caliperns
monterings
Adapterns
monteringsbultar
Adapterns
monteringsbultar
För monteringstypen enligt internationell standard, skall du sätta fast adapters på calipern för
montering enligt stångtyp. (Det finns separata främre och bakre adapters att köpa.)
1. Lossa caliperns monteringsbultar så att calipern kan flyttas i sidled och montera därefter
adaptern på ramen.
2. Tryck in bromshandtaget så att rotorn kläms fast av klotsarna och drag därefter fast caliperns
monteringsbultar.
Monteringstyp enligt internationell standard Stångmonteringstyp
Drag tillfälligt fast calipern i ramen (så
att calipern kan flyttas i sidled), tryck in
bromshandtaget så att rotorn kläms
fast av klotsarna och drag därefter fast
caliperns monteringsbultar.
Montering av bromshandtaget
Sätt fast bromshandtaget såsom bilden visar. (Kontrollera att bromshandtaget inte hindrar
växelhandtaget under användning. Se också växelhandtagets bruksanvisning. Vissa typer kan
kräva att växelhandtaget monteras först, detta på grund av placeringen för växelhandtagets
låsbultar.)
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du hos tillverkaren av
carbonramen/delarna höra dig för om rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet
för att förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet och/eller för lös
fastdragning som kan göra att delarna inte sitter fast tillräckligt kraftigt.
Montering av slangen
< För höger handtag >
Se bruksanvisningen för bromsslangen SM-BH59 (SI-8H20) för ytterligare upplysningar om
montering av slangen.
Se till så att slangen inte vrids under monteringen. Kontrollera att calipern och handtagen är i de
lägen som bilderna visar.
BL-T665
BR-T665
< För vänster handtag >
Mellanlägg för luftning
(gult)
Bromsklotsar
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Du kan använda endera en kåpa eller en vajerring för att förhindra att bultarna vrids.
Använd den metod som lämpar sig bäst för framgaffeln och ramen.
< Fram > < Bak >
Kåpor
Kåpor
Kåpor
Stångtyp
Metod med kåpa
Metod med vajerring
< Bak >
Vajer
< Fram >
Vajer
Byte av bromsbelägg
Underhåll
Observera: Bromssystemet T665 är konstruerat så att när bromsbeläggen slits ut,
flyttas bromskolvarna gradvis utåt för att automatiskt justera avståndet
mellan bromsskivan och bromsbeläggen. När du byter ut bromsbeläggen,
måste du därför trycka tillbaka kolvarna till sina ursprungliga lägen.
Om olja hamnar på bromsklotsarna när du fyller på olja,
eller om bromsklotsarna har slitits ned till en tjocklek på
bara 0,5 mm, skall du byta ut bromsklotsarna.
1. Tag bort hjulet från ramen och tag bort
bromsbeläggen såsom bilden visar.
2. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
3. Tryck tillbaka kolven så långt det
går, medan du är försiktig så att
den inte vrids.
4. Montera de nya bromsklotsarna och
montera därefter klotsmellanläggen
(röda). Vid detta tillfälle får du inte
glömma bort att också montera
låsringarna.
5. Tryck in bromshandtaget flera gånger för att kontrollera att handtaget känns styvt.
6. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera enligt anvisningarna i "Montering av caliper".
Justering när kolvarna inte fungerar på rätt sätt
Calipermekanismen innehåller två kolvar. Om dessa kolvar inte fungerar på rätt sätt eller
om de sticker ut olika mycket, eller om bromsklotsarna förblir i kontakt med rotorn, skall du
justera kolvarna på följande sätt.
1. Demontera hjulet och bromsklotsarna.
2. Tryck tillbaka kolven rakt in, utan att snedställa den.
3. Montera bromsklotsarna och klotsarnas mellanlägg (B) (röda).
4. Tryck in bromshandtaget så långt det går och tryck därefter in handtaget flera gånger,
så att de båda kolvarna återgår till sina utgångslägen.
5. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera enligt anvisningarna i "Montering av caliper".
Bromsbelägg
Kolv
Bromskraften kan bli svagare om oljenivån sjunker efter att bromsbeläggen har bytts ut
eller kolven har justerats därför att den inte fungerade korrekt. Om detta inträffar skall
du montera oljetratten och utföra luftningen igen för att fylla på olja.
Effektivt vridmoment:
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Beläggmellanlägg (röda)
Låsring
* En oljetratt och en oljestopp krävs vid luftning.
Luftningsskruv
Oljetratt
Oljestopp
  • Page 1 1

Shimano BR-T665 Service Instructions

Typ
Service Instructions