Sulzer J 205, J 405, J 604 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning
sv
www.sulzer.com
Dränkbar Länspump J 205 - J 405 - J 604
Serviceinstruktion
00831887 (02.2020)
2
Innehåll
1 Allmänt .............................................................................................................................................. 4
1.1 Serviceintervaller ................................................................................................................................ 4
1.2 Reparationssatser .............................................................................................................................. 4
1.3 Verktyg ............................................................................................................................................... 4
1.4 Komplett pumpöversyn ..................................................................................................................... 5
1.5 Rengöring av pump före service ........................................................................................................ 5
1.6 Återvinning om pumpen skrotas .......................................................................................................... 5
2 Elektrisk kontroll .............................................................................................................................. 6
2.1 Pumpstart och kabelkontroll ................................................................................................................ 6
2.2 Demontering av lock .......................................................................................................................... 6
2.3 Isolationstest ....................................................................................................................................... 7
2.4 Termokontakter .................................................................................................................................. 7
3 Olje/motorkontroll ............................................................................................................................ 8
3.1 Oljekontroll ......................................................................................................................................... 8
3.2 Motorkontroll J 205 ............................................................................................................................ 8
4 Kontrollera pumphjulets spelrum ................................................................................................... 9
4.1 Demontera bottenplatta och sil .......................................................................................................... 9
4.2 Spelrumsmätning ............................................................................................................................... 9
5 Byte av pumphjul/ Kontroll av diusor och slitskiva................................................................... 10
6 Byte av tätningsenhet på J205, J405 / mekaniska tätningar J 604 ..............................................11
7 Komplett pumpöversyn / Demontering ......................................................................................... 12
7.1 Elektriska kablar/ledare ..................................................................................................................... 12
7.2 Utlopp ................................................................................................................................................ 12
7.3 Kylmantel ........................................................................................................................................ 12
7.4 Motorhuset ....................................................................................................................................... 13
7.5 Rotor + axel och kullager ................................................................................................................ 13
7.6 Oljehusgavel på J205 och J 405 ....................................................................................................... 14
8 Byte av stator ................................................................................................................................. 14
8.1 Avlägsna stator ................................................................................................................................ 14
8.2 Montera en ny stator ........................................................................................................................ 15
8.3 Montering av kopplingsplatta /övre gavel .......................................................................................... 16
9 Komplett pumpöversyn montering ............................................................................................... 17
9.1 Allmänt ............................................................................................................................................. 17
9.2 Kopplingsplint och kontaktor ............................................................................................................. 17
9.3 Oljehusgavel på J205 och J 405 ...................................................................................................... 17
9.4 Kullager och rotor + axel monterade på gaveln ............................................................................... 17
9.5 Motorhus och rotorenhet med gavel ................................................................................................. 18
9.6 Mekaniska tätningar på J 205-J 604 och övre/nedre gavel på J 604 ................................................ 19
9.7 Kylmantel J 604 ................................................................................................................................. 20
9.8 Pumphjul, diusor och slitskiva ........................................................................................................ 20
9.9 Läckagetest av mekanisk tätning ..................................................................................................... 20
9.10 Påfyllning av olja .............................................................................................................................. 20
9.11 Kylmantel J 205 och J 405 ............................................................................................................... 21
9.12 Sil, bottenplatta och handtag ............................................................................................................ 21
9.13 Kabelgenomföring, lock och utlopp ................................................................................................... 22
9.14 Test ................................................................................................................................................... 22
3
10 Elektrisk information och kopplingsschema ............................................................................... 23
10.1 J 205/J 405 trefas med Direkt Start D.O.L. med kontaktor (6-ledad stator) ...................................... 23
10.2 J 205 trefas med Direkt Start D.O.L. 230/460V 60Hz med kontaktor (12-ledad stator) .................... 24
10.3 J 205 trefas med Direkt Start D.O.L. 230/460V 60Hz med kopplingsplint (12-ledad stator) ............ 24
10.4 J 205/J 405 trefas med Direkt Start D.O.L. med kopplingsplint (6-ledad stator) ............................... 25
10.5 J 205/J 405 trefas med Direkt Start D.O.L. med kopplingsplint (6-ledad stator) ............................... 25
10.6 J 205 trefas Direkt Start D.O.L. med mjukstart ................................................................................. 26
10.7 J 205/J 405 trefas Direkt Start D.O.L. 1000V 50Hz med jordfelsdiod ............................................... 26
10.8 J 604 trefas YD-start med kopplingsplint (6-ledad stator). ................................................................ 27
10.9 J 604 trefas Direkt Start D.O.L. med kopplingsplint (6-ledad stator) och med motorkabel inklusive
3-kärn manöverkabel.. ...................................................................................................................... 27
10.10 J 604 trefas Direkt Start D.O.L. med kopplingsplint (6-ledad stator) och med motorkabel inklusive
7-kärn manöverkabel ........................................................................................................................ 28
10.11 J 604 trefas Direkt Start D.O.L. 1000V 50Hz med jordfelsdiod ........................................................ 28
10.12 Säkringar .......................................................................................................................................... 29
10.13 Kopplingsmotstånd ........................................................................................................................... 29
11 Sektionsritning /Verktyg ................................................................................................................. 30
Sulzer förbehåller sig rätten till ändringar i enlighet med den tekniska utvecklingen !
4
1 Allmänt
1.1 Serviceintervaller
Denna serviceinstruktion kan användas för både regelbundna inspektioner och komplett översyn av pumpen.
För hjälp kontakta Sulzer verkstad eller av Sulzer auktoriserad verkstad.
- För regelbunden inspektion av pumpen som elektrisk kontroll, olje/motor kontroll och kontroll av hydrauldelar,
gå till avsnitt 1 till 6 i denna manual.
- För komplett översyn av pumpen gå till och följ avsnitt 1 till 9 i manualen.
- För elektrisk information och kopplingsdiagram se avsnitt 10.
Dränkbara länspumpar J 205 - J 604 är konstruerade för lång tidsrymd med problemfri drift. Pumpen kan "gå
på sparlåga" utan någon risk för de mekaniska tätningarna. De får tillräcklig kylning av det pumpade mediet och
tillräcklig smörjning och kylning från oljan i huset mellan tätningarna. Alla kullager är tätade och förfyllda med
högeektivt lagerfett för livslångt bruk.
Regelbunden inspektion och förebyggande underhåll säkerställer en mer tillförlitlig drift. Pumpen skall inspekte-
ras var sjätte månad och skall ha en fullständig översyn en gång om året. Vid extremt krävande driftsförhållan-
den kan det krävas tätare intervaller. En anledning för inspektion kan vara om kapaciteten minskar.
1.2 Reparationssatser
Reparationssatserna innehåller utvalda reservdelar vilket garanterar ett snabbt och eektivt underhåll och und-
viker onödiga avbrott i pumpdriften. För ingående delar i reservdelssatsen se reservdelslistan.
J 205: 00831607
J 405: 00831608
J 604: 00831609
1.3 Verktyg
Sulzer dränkbara länspumpar kan underhållas med standardverktyg. Sulzer rekommenderar inte användning
av slående mutterdragare för borttagning och fastsättning av skruvar och muttrar. En del specialverktyg nns för
lagermontering och för demontering/montering av mekaniska tätningar. Se bifogade ritningar i avsnitt 11.
Nedre kullager J 205: 00831644
J 405: 00831650
J 604: 00831645
Övre kullager J 205: 00831649
J 405: 00831649
J 604: 00831648
Primärtätning J 604: 00831647
Sekundärtätning J 604: 00831646
Lyftverktyg för stator J 205-604: 00831847
För lyftning J 205: M14 ögleskruv (x2)
J 405: M12 ögleskruv
J 604: M16 ögleskruv
Generella vridmoment, om inget annat anges:
Storlek M6 M8 M10 M12 M14* M16 M20
Nm 717 33 57 91 140 273
lb-ft 5.2 12.5 24.3 42.0 67.1 103.3 201.5
(* = För M14 muttrar under diusor och bottenplatta använd 45 Nm.)
Kabelgenomföring: Ett specikt vridmoment för kabelgenomföringen kan inte ges. Dra åt tills gummit ger mot-
stånd, och därefter ett fullt varv till. Sulzer rekommenderar att alltid använda smörjpastan UNLOCK 2000 eller
liknande smörjning på kabelgenomföringens gängor.
5
1.4 Komplett pumpöversyn
En komplett översyn av pumpen skall genomföras om det har kommit in olja eller vatten i motorhuset eller om
pumpen har varit i drift dagligen i mer än ett år. Vid lågt utnyttjande kan intervallen för översyn utökas. För en
komplett översyn följ serviceinstruktionen och demontera pumpen fullständigt, byt ut skadade och slitna delar.
Använd endast Sulzer reservdelar.
Reservdelslistor är tillgängliga för nedladdning på Sulzer webbsida www.sulzer.com.
1.5 Rengöring av pump före service
Innan pumpen genomgår översyn eller underhåll startas skall pumpen rengöras. Högtrycksvatten rekommende-
ras. Om pumpen har använts i tua applikationer kan ytterligare lösningsmedel användas. För att rengöra pum-
pen från kalkrester rekommenderas att sänka ner pumpen i ett bad innehållande myrsyra (15%) och 85% vatten
i några timmar. Om det behövs lämna kvar pumpen längre tid. Spola pumpen på nytt med högtrycksvatten. Ett
annat alternativ är att använda Beto 2000 som är ett lösningsmedel för betongrester.
1.6 Återvinning om pumpen skrotas
Återvinning av individuella delar är till fördel för miljön. Pumpen kan demonteras komplett för återvinning. Alumi-
nium, rostfritt stål, segjärn och kromhaltigt gjutjärn kan återvinnas när pumpen skrotas. Slitagedelar som består
av gummi/polyuretan/aluminium/stål och kablar/statorer med koppar måste behandlas innan återvinning är möj-
lig. Miljövänlig vitolja skall lämnas till miljöstation.
6
2 Elektrisk kontroll
2.1 Pumpstart och kabelkontroll
cFARA! Se alltid till att pumpen är ström-
lös och frikopplad från elektrisk anslut-
ning innan någon del av pumpen öppnas.
Kontrollera att pumpen startar genom att ansluta
den till strömkällan.
□ Kontrollera rotationsriktningen, den skall göra ett
ryck i pilens riktning på pumpen (moturs). För att änd-
ra rotationsriktningen byt plats på två faser. (Bild 1)
□ Kontrollera att kabeln inte är skadad och att det inte
finns vatten eller rost i anslutningskontakten.
□ Kontrollera isoleringen mellan kabelslut / kontakt
och jord. OBS! ISOLATIONSMÄT INTE 1000V PUM-
PAR MED JORDFELSDIOD (GC) ANSLUTEN.
2.2 Demontering av lock
Skruva loss muttrar/skruvar på locket. Lyft av locket
och koppla bort motorkablarna från kontaktorn/
kopplingsplinten. Om vatten har sipprat genom ka-
beltätningen, skall kabeltätningen bytas ut. Avlägsna
dragavlastningsklämman innan kabeltätningen skru-
vas av. Dra ut kabel, kabeltätning och brickor.
(Bild 2-4)
Bild 1: Rotationsriktning
I
m
p
e
l
l
e
r
r
o
t
a
t
i
o
n
S
t
a
r
t
r
e
a
c
t
i
o
n
Bild 2: Pump med kontaktor/kopplingsplint/SoftDrive
(J 205)
Bild 3: Pump med kontaktor/kopplingsplint (J 405)
Bild 4: Pump med kopplingsplint (J 604)
7
2.3 Isolationstest
Koppla bort alla statorsladdar från kontaktor/kopplings-
plint. Kontrollera att kontaktpunkterna inte är brända.
Mät isolationsmotståndet mellan de olika fasernas lind-
ningar, mellan lindning och jord och mellan lindning och
kretsen för temperaturgivarna.
Isolationsmotståndet skall mätas med 500V isolations-
mätare (megger) och avläsningen skall vara minst
1 MΩ. (Bild 5) Om isolationsmotståndet är lägre, skall
statorenheten torkas i en ugn. Om statorns isolations-
avläsning efter torkningen fortfarande är låg, skall sta-
torenheten bytas ut.
Isolationen mellan de enskilda varven i lindningen skall
också kontrolleras. Detta kan göras genom att mäta
motståndet på faslindningarna, vilket skall ge samma
resultat för alla tre lindningarna för trefas motorer. För
motståndsvärden och kopplingsdiagram se avsnitt 10.
OBS!
ISOLATIONSMÄT INTE 1000V PUMPAR MED JORD-
FELSDIOD (GC) ANSLUTEN.
2.4 Termokontakter
Kretsen med de tre inbyggda termokontakterna skall
kontrolleras för kontinuitet, med användning av en ohm-
meter eller summer. (Bild 6)
Om kretsen är öppen skall den defekta kontakten iden-
tieras genom att kontrollera varje individuell termokon-
takt. Den felaktiga termokontakten kan förbikopplas i
enlighet med kopplingsschemat.
Bild 5: Isolationsmätning av lindning
Megohmeter
Contactor
Thermal contacts
Bild 6: Test av termokontakterna
Thermal contacts Thermal contacts
Thermal contacts Thermal contacts
Tester Tester
Tester Tester
8
3 Olje/motorkontroll
3.1 Oljekontroll
Om pumpen är ansluten till en separat startutrustning
och indikeringslampan för läckagevakten tänds måste
oljan kontrolleras. Kontrollera läckagevakten genom
att koppla bort läckagevaktens ledare från kopplings-
plinten. Mät isolationen mellan läckagevaktens ledare
och jord. Värdet skall vara större än 100 kΩ, om inte
skall oljan kontrolleras.
J 205 - J 405: Skruva ut inre och yttre oljeplugg
(Bild 7)
J 604: Skruva ut oljeplugg
Tips! För att underlätta avtappningen av oljan på
J 405 och J 604, skruva ut båda oljepluggarna på
pumpen.
Tips! Sätt lite fett på insexnyckel för att lyfta upp den
inre oljeskruven på J 405.
Tips! Om pumpen fullständigt demonteras kan av-
tappningen av olja ske senare i översynen.
Se avsnitt 7
mVARNING! Lyftdonet skall alltid vara
dimensionerat för pumpens vikt.
LUTA PUMPEN ELLER LÄGG DEN HELT NER I HO-
RISONTELLT LÄGE. KOM IHÅG ATT ALLTID SÄKRA
PUMPEN MED LYFTKEDJAN.
Tappa av oljan till ett rent kärl och undersök den. Om
den är ren och vattenfri, är tätningsenheten / axeltät-
ningarna fria från skador och kan användas vidare.
Om oljan innehåller vatten (mjölkig emulsion) och
sediment, måste tätningsenheten /axeltätningarna
bytas och det nedre kullagret kontrolleras.
3.2 Motorkontroll J 205
Skruva ut inspektionspluggen märkt "Motor" och kon-
trollera att inget vatten eller olja har trängt in i motor-
huset.
Tips! Använd ett luftverktyg för att blåsa in i motorhu-
set och kontrollera om vatten kommer ut från huset.
För kontroll av motor på J 405, J 604 se avsnitt 7.
Bild 7: Olje och motorinspektionsplugg (J 205)
9
4 Kontroll av pumphjulets spelrum
4.1 Demontera bottenplatta och sil
Lossa bottenmuttrarna som säkrar bottenplattan och
ta bort bottenplattan och silen (Bild 8)
Tips! Använd ett spärrskaft med hylsa M16 (J 405),
M20 (J 604) för att demontera bottenplattan.
4.2 Spelrumsmätning
Kontrollera att pumhjulet inte är skadat och att pump-
hjulet går fritt från slitskivan med ett spelrum på 0,1 -
0,3 mm (0,004”-0,012”). Om inte, justera den eller om
slitaget är för stort fortsätt med "Byte av pumphjul".
(Bild 9)
OBS!
Ett drop i kapacitet på grund av slitage kompenseras
på ett par minuter. Avlägsna helt enkelt bottenplattan
och spänn muttrarna nedanför slitskivan för att åter-
skapa ett spelrum mellan pumphjul och slitskiva på
0,1-0,3 mm (0,004" - 0,012").
Bild 8: Demontera bottenplatta och sil
Bild 9: Spelrumsmätning
0,5 - 1,.0 mm
0,1 - 0,3 mm
10
5 Byte av pumphjul/ Kontroll av diusor och slitskiva
Demontering
mVARNING! Pumphjul kan ha skarpa
kanter. Förhindra att du skadar dig på
dem.
Lossa muttrarna som håller slitskivan och ta bort den.
Lås pumphjulet med en skruvmejsel eller liknande
och lossa skruven till pumphjulet och ta bort skruven
och pumphjulsbrickan.
Tips! Använd en standard 2-arms pumphjulsavdraga-
re eller två bräckjärn och dra ut pumphjulet från ax-
eln. Pumphjulscentrum har markeringar för dragaren.
För att avlägsna diusorn skruva loss muttrarna som
håller diusorn och dra ut diusorn.
Tips! På J 205 rekommenderas att demontera dif-
fusorn och slitskivan samtidigt med hjälp av ett par
bräckjärn.
Tips! På J 405 nns det två gängade M10 hål där
bultar kan gängas in för att dra ut diusorn.
Kontrollera diusorn, slitskivan och pumphjulet. Dif-
fusorn/pumphjulet måste bytas om det är nerslitet.
Slitskivan skall bytas om gummit är slitet ner till 2 mm
(1/16") eller ojämnt. Avlägsna alltid kilen och kontrol-
lera axeltätning vid byte av pumphjul.
Montering
Rengör axeländen. Montera pumphjulet på axeln,
säkrad med kilen, pumphjulsbrickan och pumphjuls-
skruven. Kontrollera att pumphjulets baksida går fritt
från oljehusgaveln med ett spelrum på 0,5-1,0 mm
(0,02"-0,04"). Justera mellanrummet med juster-
brickor mellan pumphjul och axel/axelhylsa om det
behövs. Montera diusorJ 205=45 Nm, J 405=140
Nm, J 604 =273 Nm. Montera slitskivan med muttrar
tills pumphjulet går fritt med ett spelrum på 0,1-0,3
mm (0,004"-0,012"). Montera silen och bottenplattan,
och dra åt muttrarna ordentligt. (Bild 10)
OBS!
J 205 - J 405: Starta aldrig motorn utan att ha pump-
hjulet monterat. Detta kan skada o-ringar i tätnings-
enheten.
J 604: Var uppmärksam på att när pumphjulet är bort-
taget är den primära roterande tätningen lös.
Bild 10: Byte av pumphjul/ Kontroll av diusor och slitskiva
markering på pumphjuls-
centrum för standard
dragare
11
6 Byte av tätningsenhet på J 205, J 405 / mekaniska tätningar J 604
Demontering
Rengör axeländen.
J 205 - J 405: Skruva ut skruvarna som håller tät-
ningsenheten. Använd samma skruvar i de alternativa
hålen på tätningsenheten för att försiktigt dra ut tät-
ningsenheten från axeln. Kontrollera att det inte nns
några grader på axeln. Om oljehusgaveln måste by-
tas, gå till Komplett pumpöversyn 7.1 (Bild 11)
J 604: Lätta på trycket på fjädern och lyft av primär-
tätningens roterande del. Notera att den fasta ringen
fortfarande är i den övre oljehusgaveln. Skruva av
inre och yttre muttrar som håller både den gummibe-
lagda oljehusgaveln och den övre oljehusgaveln och
avlägsna dem. Demontera primärtätningens fasta
ring från den övre oljehusgaveln. Ta bort låsring un-
der sekundärtätningen. Dra ut roterande del på se-
kundärtätningen. Ta bort den fasta ringen från gaveln.
(Bild 12)
Montering
J 205 - J 405: Smörj in axeländen med fett. Montera
tätningsenheten försiktigt med nya och väl insmorda
o-ringar och skruva fast den hårt.
J 604: Montera sekundärtätningen genom att först
montera den fasta ringen på gaveln och därefter den
roterande ringen och låsringen med hjälp av special-
verktyget. Montera oljehusgaveln, placera sedan den
fasta delen av primärtätningen på plats och fäst den
med låsringen (pos 82 + 85 i reservdelslistan).
Tryck på den roterande delen av primärtätningen med
hjälp av specialverktyget, se avsnitt specialverktyg.
Montera den gummerade slitplattan och dra åt de inre
och yttre muttrar.
För montering av pumpen gå direkt till avsnitt 9.
OBS!
Starta aldrig motorn utan att ha pumphjulet monterat.
Detta kan skada o-ringar i tätningen.
Bild 11: Demontering av tätningsenhet (J 205, J 405)
Bild 12: Demontering av mekaniska tätningar (J 604)
12
7 Komplett pumpöversyn / Demontering
Demontera pumpen så som beskrivits i avsnitt 2-6.
OBS!
Oljeavtappning, demontering av mekanisk tätning och
oljehusgavel kan vänta tills kylmanteln har tagits av.
7.1 Elektriska kablar/ledare
Koppla bort alla elektriska ledare från kopplingsplin-
ten/kontaktorn i pumpen. Ta därefter bort motor- och
manöverkablar från pumpen. (Bild 13)
J 205: Motor- och manöverkablarna är inbyggda i
locket och tas bort när kablar kopplas bort från kopp-
lingsplinten/kontaktorn. Lossa dragavlastningen
innan kabelgenomföringen skruvas av från locket.
Dra ut kablarna.
J 405: Lossa dragavlastningen, skruva sedan loss
kabelgenomföringen och dra ut kabeln tillsammans
med kabelgenomföringen från övre motordelen.
J 604: Lossa dragavlastningen innan muttrarna som
håller kabelgenomföringen skruvas ut och dra ut
kabeln tillsammans med kabelgenomföringen från
motorhuset.
Kontrollera kabeln, kabeltätningar och kabelgenom-
föringar när locket är borttagen. När en kabeltätning
tagits bort byt alltid till en ny.
7.2 Utlopp
Skruva ut muttrarna till anslutningen och ta bort den.
(J 604 har ett överfall som håller fast anslutningen.)
(Bild 13)
7.3 Kylmantel
Se till att alla inspektionspluggar tas bort från kylman-
teln innan den demonteras.
J 205: Lyft pumpen i handtaget till ett vertikalt läge
med hjälp av en lyftanordning och säkra den. Pla-
cera pumpen stående på de yttre långa pinnbultarna.
Placera ett distansstycke under diusorns pinnbultar
(helst en träram med samma diameter som diusorns
pinnbultar). Lossa pinnbultarna som håller kylmanteln
och lyft av kylmanteln från motorhuset. (Bild 14)
J 405: Ta bort handtaget från pumpen när den ligger
ner. Gänga på en ögleskruv på axeländen. Lyft pum-
pen och placera den upp och ner på kopplingsutrym-
met säkrad med lyftanordningen. Använd en svag
kraft (plasthammare) för att tvinga kylmanteln ner tills
den lossnar från motorhuset. Lyft ut det kompletta
motorhuset och lägg det ner. (Bild 15)
J 604: Skruva ut lyftöglorna i toppen på pumpen och
ta bort dem. Sätt i en öglebult i änden på axeln och
använd en kedja till att lyfta och resa pumpen till ett
upp- och nervänt läge stående på kopplingsutrym-
met. Skruva ut muttrarna för att frigöra oljehuset från
den yttre manteln. Lyft upp och dra tillbaka motorhu-
set och oljehuset tillsammans ut ur kylmanteln. (Bild
15)
Bild 13: Demontering av kabel och utlopp
Bild 14: Demontering av kylmantel (J 205)
Bild 15: Demontering av kylmantel (J 405, J 604)
13
7.4 Motorhuset
Det rekommenderas att montera tillbaks oljepluggarna
på gaveln för att undvika onödigt oljespill.
J 205: Montera en lyftkedja/vajer med två skruvar på
den övre delen av motorhuset och håll den i upprätt
läge säkrad med lyftanordningen. Skruva av muttrarna
som håller ihop motorhuset/gaveln och lyft av motorhu-
set. (koppla bort kabeln till läckagevakten).
(Bild 16)
J 405: MONTERA TILLBAKA HANDTAGET PÅ MO-
TORHUSET. Använd en lyftkran för att lyfta pumpen i
handtaget till ett upprätt läge stående på pinnbultarna.
Skruva av muttrarna som håller motorhuset (använd
en rörtång för att hålla mot diusorns pinnbultar) och
lyft av motorhuset från rotor/gavel paketet (koppla bort
kabeln till läckagevakten). (Bild 16)
J 604: Håll pumpen säkrad i lyftöglorna på axeländen
och lyftkranen. Koppla bort kabeln till läckagevakten
och lagervakten. Skruva ut muttrarna och lyft av gaveln
tillsammans med rotor + axel från motorhuset. Ta bort
läckagevaktelektroden från sitt gummihölje och tempe-
raturgivaren för det nedre lagret från lageränsen. (Bild
17)
7.5 Rotor + axel och kullager
J 205: Håll rotorenheten stående upprätt och skruva av
den nedre gaveln. Lyft av rotorn med lager från gaveln
(kan lyftas för hand eller alternativt kan ett lyftrep fästas
till den övre lagret). Använd en lageravdragare för att
avlägsna båda lagren från axeln (använd en lång arm-
dragare för det lägre lagret). (Bild 18)
J 405: Lyft rotorenheten stående upprätt och skruva
av den nedre gaveln. Ta bort det övre lagret med en
dragare och montera en lyftögla på axeländen och lyft
ut rotorn från gaveln. (Alternativt kan en lyftrem fästas
i det övre lagret för att lyfta rotorn från gaveln). Använd
en lageravdragare med långa armar för att avlägsna
nedre lagret från axeln. (Bild 18)
J 604: Demontera gaveln från rotorn + axeln helt.
Skruva ut skruvarna på lageränsen. Placera gaveln på
hjälpverktyget på pressen. Pressa ut rotor + axel med
det nedre lagret från oljehuset. Lagersätet kan värmas
snabbt med LP-gas för att förenkla borttagandet. (Bild
19)
Tips! Se till att gaveln är väl stöttad på pressen när
rotorn med lager pressas ut. Detta för att undvika oön-
skade ändringar på lagertätningen på gaveln.
Tips! Placera ett hårt gummiark under bordet för att
undvika skador på rotoraxeln och övre lager.
Avlägsna låsringen under det nedre kullagret. Lägg ro-
tor + axel ner på sidan. Använd en lageravdragare med
långa armar för att avlägsna nedre lagret från axeln.
Bild 16: Ta bort motorhus (J 205, J 405)
Bild 17: Ta bort motorhus (J 604)
Bild 18: Ta bort rotorenhet (J 205, J 405)
Bild 19: Ta bort rotorenhet (J 604)
14
7.6 Oljehusgavel på J205 och J 405
(Bild 20)
J 205: Lägg gaveln/oljehusgaveln ner och ta ut pinn-
bultarna som håller oljehusgaveln. Avlägsna oljehusga-
veln och kontrollera om den måste bytas. Kontrollera
gaveln.
J 405: Lägg gaveln/oljehusgaveln ner. Pinnbultarna
kan bli kvar på gaveln om de är OK. Avlägsna oljehus-
gaveln och kontrollera om den måste bytas. Kontrollera
också gaveln.
8 Byte av stator
8.1 Avlägsna stator (Bild 21, 22)
J 205: Håll lyftkedjan monterad på motorhuset. Ställ det
upprätt. Demontera kopplingsplattan fullständigt.
J 405: Demontera den övre motordelen/gaveln från
motorhuset helt och fäst en lyftkedja på motorhuset för
att säkra det med lyftkranen. Ställ det upprätt.
J 604: Montera tillbaka lyftöglorna på motorhuset och
res motorn upprätt. Demontera kopplingsplattan full-
ständigt.
Skruva ut de fyra skruvarna på båda sidor av motorhu-
set (serienummer - 60400399).
Skruva ut statorns låskil inuti motorhuset precis nedan-
för statorn (från serienummer 60400400).
För alla modeller:
När kontaktor/kopplingsplatta/övre gavel har tagits bort
tillsammans med alla kabeltätningar, arrangera motor-
kablarna väl så att de smidigt kan följa med när statorn
frigörs från motorhuset.
Ställ motorn på distansstycken.
Värm motorn med två LP gaslågor (stora propan brän-
nare) vid statorlamineringen och nedåt tills en tempera-
tur på ca 250ºC (482ºF) är nådd eller statorn börjar falla
ut.
Lyft då motorhuset mjukt uppåt för att säkerställa att det
lossnat från statorn. Om nödvändigt slå på motorhuset
med en gummihammare för att lossa statorn. Lyft upp
motorhuset bort från statorn.
Ett statorlyftverktyg kan användas som ett alternativ för
att lyfta ut den gamla statorn från motorhuset. Se av-
snitt 11 för artikelnummer (Bild 22)
Rengör motorhuset och kontrollera att det inte är ska-
dat, speciellt på tätningsytor och i det övre lagersätet.
Avlägsna o-ringen från det övre lagersätet. Om skador
inte kan åtgärdas, måste huset kasseras.
OBS!
Använd inte en svets som brännare eftersom detta kan
skada motorhuset.
Bild 20: Avlägsna oljehusgaveln (J 205, J405)
Bild 21: Avlägsna stator
Bild 22: Lyftverktyg för stator
15
8.2 Montera en ny stator
J 205, J 405: (Bild 22, 23) Palla upp den nya statorn
och se till att motorhuset helt kan skjutas ner på sta-
torn. Skydda statorisolationen från skador och tvinna
ihop statorkablarna i två grupper och placera dem i läge
så att de enkelt kan dras upp genom hålen/öppning-
arna i motorhuset när statorn monteras. Undvik att ka-
blar kommer i kontakt med det varma motorhuset under
montaget. Se till att motorhuset är säkrat av lyftkranen
och att det kan helt sänkas ner på statorn.
Använd två LP gaslågor för att värma huset till ca 198º
till 250ºC (388º to 482ºF). Med två 25 mm munstycken
tar detta ca en minut.
Vrid motorhuset till ett läge så att stator/termisk/ma-
növerkablar lätt kan dras upp genom motorhuset och
senare dras genom och monterad på kopplingsplattan/
övre gaveln.
Ett statorlyftverktyg kan användas som ett alternativ
för att lyfta tillbaka den nya statorn in i motorhuset. Se
avsnitt 11 för artikelnummer (Bild 22).
När statorn har monterats kan motorhuset kylas med
tryckluft.
Smörj in och montera o-ringen för det övre lagret i den
övre delen av motorhuset på J 205.
J 604: (Bild 22, 24, 25) Palla upp motorhuset och se
till att statorn helt kan sänkas ner i motorhuset. Skydda
statorns isolering från skador och vik statorkablarna
tillsammans i två grupper och positionera kablarna så
att de lätt kan dras upp genom hålen/öppningarna i mo-
torhuset när statorn är monterad. Undvik att kablarna
kommer i kontakt med det varma motorhuset under
monteringen. Se till statorn är säkrad i lyftkranen och
att den kan bli helt nedsänkt in i motorhuset.
Använd två gasollågor för att värma upp huset till ca
198º till 250ºC (388º till 482ºF). Med två 25 mm mun-
stycken tar detta ungefär en minut.
Rotera statorn till det läge, så att de två gängade hål
som används för låskilen är placerade på vardera sidan
om det axiella spåret i motorhuset (2xMC6S). (Bild 25)
Lyftverktyget för stator används för att lyfta i den nya
statorn i motorhuset. Kontrollera avsnitt 11 för artikel-
nummer (Bild 22)
När statorn har monterats kan motorhuset kylas med
tryckluft.
Smörja och montera o-ringen för det övre lagret i den
övre delen av motorhuset.
Bild 24: Montering av stator (J 604)
Bild 25: Axiella spåret i motorhuset (J604))
Bild 23: Montering av stator (J 205, J 405)
16
8.3 Montering av kopplingsplatta /
övre gavel
Dra upp alla statorkablar genom hålen/öppningarna
på motorhuset med en krok kontrollera markeringar på
kablarna tillsammans med kopplingsdiagrammet. Mo-
torkabeln består vanligen av två grupper med 3 kablar
(med undantag för J 205 där det är 2 grupper med 6
motorkablar för 230/460V 60Hz). Temperaturgivarna
har vanligen 6 kablar och läckagevakten en enda ka-
bel och de är tunnare. Kontrollera att inga statorkablar
kläms mellan delar.
J 205: Dra kablarna genom kopplingsplattan och mon-
tera alla kabeltätningar, kom ihåg att behålla markering-
arna på kablarna. Smörj in o-ringen på kopplingsplattan
med fett och montera den på motorhuset. (Bild 26)
J 405: Dra kablarna genom den övre gaveln och mon-
tera gaveln på motorhuset. Montera alla kabeltätningar.
Kom ihåg att behålla kabelmarkeringarna på alla kablar.
Smörj in o-ringen mellan den övre gaveln och motorhu-
set med fett. Smörj in o-ringen för det övre lagret med
fett och montera den på gaveln. (Bild 27)
J 604: Dra kablarna genom kopplingsplattan och mon-
tera alla kabeltätningar, kom ihåg att behålla markering-
arna på kablarna. Smörj in o-ringen på kopplingsplattan
med fett och montera den på motorhuset. På J 604
nns också fyra lagervaktkablar att dra upp. (Bild 28)
Bild 26: Montering av kopplingsplatta (J 205)
Bild 27: Montering av övre gavel (J 405)
Bild 28: Montering av kopplingsplatta (J 604)
17
9 Komplett pumpöversyn montering
9.1 Allmänt
Före monteringen, rengör alla delar noggrant, speci-
ellt o-ringspår och matta ytor. Smörj eller olja in alla
o-ringar för att undvika skador vid montering. Sulzer
rekommenderar att använda smörjpastan UNLOCK
2000 eller motsvarande när service utförs på motorn.
Det är huvudsakligen använt för att smörja alumini-
umgängor och rostfria gängor. Smörjpastan UNLOCK
2000 används på alla kabelgenomföringsgängor och
pinnskruvsgängor under montering. Detta underlättar
demontering när pumpen återkommer för service/un-
derhåll.
9.2 Kopplingsplint och kontaktor
J 205: Kan vara utrustad med kontaktorenhet eller
kopplingsplint eller SoftDrive
J 405: Kan vara utrustad med kopplingsplint
J 604: Kan vara utrustad med kopplingsplint
Anslut alla statorledningar med kabelskor på kontak-
tor/kopplingsplint i enlighet med kopplingsdiagram
(se avsnitt 10) och montera kontaktor/kopplingsplint i
kopplingsutrymmet. För jord och motorkablar används
en kontaktor eller konventionell kopplingsplint, för ma-
növerkablar används anslutningssektion på en DIN-
skena.
9.3 Oljehusgavel på J205 och J 405
(Bild 29)
J 205: Smörj in o-ringen med fett och montera denmel-
lan gaveln och oljehusgaveln. Montera oljehusgaveln
på gaveln och sedan pinnbultarna med brickor som
håller oljehusgaveln. Sätt enheten stående på pinnbul-
tarna.
OBS!
Pinnbultarna är inte fästade ännu så enheten kan kän-
nas lite ostabil.
J 405: Smörj in o-ringen med fett och montera den mel-
lan gaveln och oljehusgaveln. Montera oljehusgaveln
på gaveln och om pinnbultar är bytta gänga på pinn-
bultarna så att de når tillräckligt genom gaveln (30 mm)
för att montera motmuttrar för motorhuset. Sätt enheten
stående på pinnbultarna.
9.4 Kullager och rotor + axel monterade på
gaveln
Kontrollera rotor + axel. Det skall inte nnas några
repor eller grader på axeln. Om rotorn visar tecken på
rost använd ett slippapper för att rengöra ytan på ro-
torn.
OBS!
Lagerlock och nilosring (bara J 604) måste glidas på
axeln innan det nedre lagret monteras på axeln.
Bild 29: Montera oljehusgavel (J 205, J 405)
18
OBS!
Använd monteringsverktyg för att montera lagren kor-
rekt på axeln (se specialverktyg i slutet av manualen).
För enkelt montage värm det övre lagret till 80ºC
(176ºF) / det nedre lagret till 110ºC (230ºF) med en in-
duktiv värmare eller LP gas. Vinkelkontaktkullager skall
enbart monteras genom tryck på innerringen.
Övre lager på J 205-J 604 är av tätad typ och förfyllda
med högtemperaturfett för lång driftstid.
Nedre lager på J 205-J 604 är av tätad typ och förfyllda
med högtemperaturfett för lång driftstid.
Nedre lager på J 604 är av öppen typ och skall fyllas
till 65% med SKF LGHP-2 högpresterande fett för lång
driftstid.
OBS!
Lager skall fyllas i en ren miljö för att undvika att smuts
kommer in i lagret.
J 205: Lyft rotorn med topp/bottenlager och lagerlocket
monterat (kan lyftas manuellt) och låt det mjukt glida
på lagersätet på gaveln. Skruva på skruvarna på lager-
locket. Montera låsringen och brickorna på axeln ned-
anför det nedre lagret. (Bild 30)
J 405: Lyft rotor med bottenlager och lagerlock mon-
terad. Montera en lyftögla på toppen av lagersätet för
att lyfta rotorn och låt det sakta glida på lagersätet på
gaveln. Montera sedan topplager på axeln med mon-
teringsverktyg. Skruva på skruvarna på lagerlocket.
Montera låsringen på axeln nedanför det nedre lagret.
(Bild 30)
J 604: Lyft gaveln med lagertätningen riktad uppåt och
placera det på en ram med tillräcklig plats för att mon-
tera rotorn på gaveln. (Kylmanteln vänd upp och ner
kan användas som en stödram). Montera en lyftögla i
toppen på lagersätet på axeln, lyft sedan rotorenheten
och sänk den sakta på lagersätet på gaveln. Värm lag-
ersätet med LP gas till ca 150ºC (302ºF) för att lätt glida
på det nedre lagret på plats. Skruva på skruvarna på
lagerlocket. Montera brickorna och låsringen på axeln
nedanför lagret. (Bild 31)
Vrid rotorn för hand och kontrollera att den vrider fritt
utan gripa.
Kontrollera lagervakterna och läckagevakten. Det är
viktigt att läckagevakten tätar motorrummet från olje-
rummet.
9.5 Motorhus och rotorenhet med gavel
J 205: Smörj in o-ringen med fett och montera den på
gaveln och kontrollera att o-ringen i det övre lagersätet
i motorhuset är OK. Lyft det monterade motorhuset
i lyftkedjan/vajern och sänk ner det på rotorenheten.
Placera ett distansstycke mellan motorhus och gavel så
att läckagevaktkabeln kan anslutas. Sänk det försiktigt
ner på gaveln. Montera muttrarna och dra åt dem sta-
digt. (Bild 32)
Bild 30: Montera kullager (J 205, J 405)
Bild 31: Montera kullager (J 604)
Bild 32: Montera motorhus (J 205, J 405)
19
J 405: Smörj in o-ringen med fett och montera den på
gaveln och kontrollera att o-ringen på det övre lagersä-
tet i motorhuset är korrekt på plats. Lyft det monterade
motorhuset i handtaget och sänk det ner på rotoren-
heten. Placera ett distansstycke mellan motorhus och
gavel så att läckagevaktkabel kan anslutas. Sänk det
försiktigt ner på gaveln. Montera muttrar och dra åt dem
stadigt (använd en rörtång för att hålla pinnbultarna på
diusorn). (Bild 32)
J 604: Använd lyftkranen för att vrida motorhuset upp
och ner på kopplingsutrymmet. Montera pinnbultarna
på motorhuset. Fäst en öglebult på pumphjulsaxelns
ände. Lyft upp rotorenheten med gaveln och börja sän-
ka den in i motorhuset. Smörj in o-ringen med fett och
montera den på motorhuset. Lämna ett spelrum mellan
motorhuset och gavel så att läckage- och lagervakterna
kan anslutas. (Bild 33)
9.6 Mekaniska tätningar på J 205-J 604 och
övre/nedre gavel på J 604
Kontrollera att det inte nns några grader på axeln.
Rengör och smörj in tätningssätet i gaveln och axelän-
den med fett. Olja kan användas på tätningsytor för att
förenkla montering.
OBS!
Tätningsenheter och tätningsringar måste hanteras
med försiktighet eftersom tätningsytor är mycket hårda.
Behåll tätningarna i sina originalförpackningar tills de
monteras.
J 205 - J 405: Lyft pumpen i handtaget med en kran
och lägg ner pumpen i horisontellt läge. Montera tät-
ningsenheten försiktigt med nya och väl smorda o-ring-
ar och dra fast ordentligt med skruvar. (Bild 34)
OBS!
Alla tätningsenheter levererade från fabrik är trycktes-
tade och godkända.
J 604: Håll pumpen stående upp och ner. Montera
pinnbultarna på gaveln för oljehusgaveln. Placera se-
kundärtätningens fasta ring på gaveln och sedan den
roterande ringen genom att använda specialverktyget.
Montera låsringen för den sekundära tätningen. Mon-
tera den övre gaveln, montera pinnbultarna för slitplat-
tan. Placera sedan den fasta delen av primärtätningen
på plats och fäst den med låsringen (pos 82 + 85 i
reservdelslistan). Tryck på den roterande delen av pri-
märtätningen med hjälp av specialverktyget, se avsnitt
specialverktyg. Montera den gummerade slitplattan och
dra åt de inre och yttre muttrar. (Bild 35)
OBS!
Starta aldrig motorn utan att ha pumphjulet monterat.
Speciellt på pumpar med tätningsenheter eftersom det
skadar o-ringen i axelhylsan.
Bild 33: Montering av motorhus (J 604)
Bild 34: Montering av tätningsenhet (J 205, J 405)
Bild 35: Montering av mekaniska tätningar (J 604)
20
9.7 Kylmantel J 604
Ställ kylmanteln upp och ner på en distansram så att
motorhuset kan sänkas fritt. Lyft motorhuset i axeln och
sänk den ner på kylmanteln. Se till att pinnbultarna pas-
sar genom gaveln. Montera muttrarna på pinnbultarna
och dra åt dem stadigt. (Bild 36)
9.8 Pumphjul, diusor och slitskiva
(Bild 37, 38)
Rengör axeländen. Montera pumphjulet på axeln, säk-
rad med kil, pumphjulsbricka och pumphjulsskruv.
mVARNING! Använd handskar vid monter-
ing av pumphjul, pumphjul kan ha vassa
kanter.
Kontrollera: Att pumphjulets baksida går fritt från ol-
jehusgaveln med ett spelrum på 0,5-1,0 mm (0,02"-
0,04").
Justera mellanrummet med justerbrickor mellan pump-
hjul och axel/axelhylsa om det behövs.
Montera diusorn på diusor-pinnbultarna och dra
åt muttrarna helt, för J 205= 45 Nm, J 405=140 Nm,
J 604=273 Nm. Ingen justering eller avstånd måste tas
hänsyn till när diusorn är monterad.
Montera slitskivan på pinnbultarna och justera den.
Slitskivan har en motmutter på baksidan som gör jus-
teringen av slitskivan enklare och mer exakt och nära
pumphjulet.
Kontrollera: Pumphjulet skall gå fritt med ett spelrum på
0,1-0,3 mm (0,004"-0,012").
9.9 Läckagetest av mekanisk tätning
Ett läckagetest av den mekaniska tätningen och ol-
jehuset kan utföras. Montera en tryckmätare i ett av
oljepluggshålen. Blås tryckluft in i oljehuset på max
0,15 - 0,20 bar. Tryckmätaren skall vara försedd med
en avstängningsventil. Stäng ventilen och kontrollera
att tryckluften i oljehuset är konstant och bibehålls på
0,15-0,20 bar.
9.10 Påfyllning av olja
Ställ pumpen i horisontellt läge för att fylla på med ny
olja. Säkra pumpen med handtag och öglebult.
Se till att oljepluggen på motsatta sidan är monterad.
Oljetyp:
Paranolja (vitolja) med viskositet 10 - 15 cSt, t.ex. BP
Enerpar M 002 eller motsvarande.
Rätt volym:
J 205 2,5 liter
J 405 3,0 liter
J 604 6,2 liter
Dra åt den inre oljepluggen med en ny o-ring.
Bild 36: Montering av kylmantel (J 604)
Bild 37: Montering av pumphjul, diusor och slitskiva.
0,5 - 1,0 mm
0,1 - 0,3 mm
Bild 38: Spelrums mätning
Bild 39: Olje och motorinspektionsplugg (J 205)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40

Sulzer J 205, J 405, J 604 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning