• Om värdet är lågt kan du behöva flytta CCU:n och
kalibrera kompassen igen.
• Ett värde på 100 är idealiskt, men det är inte nödvändigt
för att autopiloten ska fungera korrekt. Om CCU:n är
monterad på en optimal plats på båten bör du fortsätta
konfigurera autopiloten och utvärdera prestandan igen
senare.
Rotationskvalitet: Representerar båtens nivå under
kompasskalibreringen.
• Ett värde på 100 anger att båten förblev stadig under
kompasskalibreringen.
• Om värdet är lågt kan du behöva kalibrera kompassen
igen.
Utföra Autojustering-proceduren
Innan du utför den här proceduren måste du ha en lång sträcka
öppet vatten framför dig.
1
Justera gasen så att båten rör sig i normal marschfart och
snabbt svarar på styrning.
2
Välj ett alternativ:
• Om du utför den här åtgärden som en del av
Sjövärdighetsguiden väljer du Start.
• Om du utför den här proceduren utanför
Sjövärdighetsguiden väljer du på kursskärmen Meny >
Inställning > Återförs. autopilotinställning > Justering
av autopilot > Autojustering > Start.
Båten rör sig i ett sicksackmönster medan Autojustering
pågår.
3
När proceduren är slutförd följer du anvisningarna som visas
på skärmen.
4
Välj ett alternativ:
• Om Autojustering inte slutförs, men du har nått maximal
marschfart, ökar du hastigheten och upprepar steg 1 till 3
tills Autojustering slutförs.
• Om Autojustering misslyckas trots att du har nått
maximal marschfart minskar du farten till den ursprungliga
autojusteringsfarten och väljer Autojustering och väljer
Alternera autojustering för att påbörja en alternativ
procedur.
När Autojustering är slutförd visas känslighetsvärden. Du kan
använda dessa värden för att avgöra kvaliteten på Autojustering.
Känslighetsvärden för autojustering
När autojusteringsproceduren har slutförts kan du granska
känslighetsvärdena som visas på kontrollenheten. Du kan
registrera dessa siffror om du vill köra autojusteringsproceduren
vid ett senare tillfälle eller om du vill justera
känslighetsinställningarna manuellt (rekommenderas inte)
(Justera autopilotens inställningar för roderkänslighet).
Känslighet: Anger hur snävt autopiloten håller kursen och hur
aggressivt den girar.
Motkorr. av roderökning: Anger hur aggressivt autopiloten
justerar eventuell överstyrning när du har gjort en sväng.
Ange norr
Innan du utför den här proceduren måste du ha en lång sträcka
öppet vatten framför dig.
OBS! Om du har följt riktlinjerna vid monteringen av CCU:n
kanske denna procedur inte är nödvändig (Att tänka på inför
montering och anslutning av CCU).
Proceduren visas om autopiloten är ansluten till en GPS-enhet
(Ansluta NMEA 2000 enheter till autopilotsystemet som tillval)
och enheten har fått en GPS-position. Under den här
proceduren använder autopiloten GPS-kursinformation för att
kalibrera norr på autopilotsystemet.
Om du inte har en GPS-enhet ansluten uppmanas du att istället
ställa in kursfinjusteringen (Ställa in kursfinjusteringen).
1
Kör båten i marschfart längs en rak linje.
2
Välj ett alternativ:
• Om du utför den här åtgärden som en del av
Sjövärdighetsguiden väljer du Start.
• Om du utför den här proceduren utanför
Sjövärdighetsguiden väljer du på kursskärmen Meny >
Inställning > Återförs. autopilotinställning >
Kompassinställning > Ange norr > Start.
3
Fortsätt köra båten i marschfart i en rak linje och följ
anvisningarna på skärmen.
4
Välj ett alternativ:
• Om kalibreringen slutförs felfritt väljer du Klar.
• Om kalibreringen misslyckas upprepar du steg 1 till 3.
Ställa in kursfinjusteringen
Den här proceduren visas bara om du inte har en GPS-enhet
ansluten till autopiloten (Ansluta NMEA 2000 enheter till
autopilotsystemet som tillval). Om autopiloten är ansluten till en
GPS-enhet som har fått en GPS-position uppmanas du i stället
att ange norr (Ange norr).
1
Identifiera norr med hjälp av en handkompass.
2
Välj ett alternativ:
• Om du utför den här proceduren som en del av
Sjövärdighetsguiden justerar du kursfinjusteringen tills den
stämmer med norr på den magnetiska kompassen.
• Om du utför den här kalibreringen utanför
Sjövärdighetsguiden väljer du från kursskärmen Meny >
Inställning > Återförs. autopilotinställning >
Kompassinställning > Kursfinjustering och anpassar
kursfinjusteringen tills den stämmer med norr på den
magnetiska kompassen.
3
Välj Klar.
Testa och justera konfigurationen
MEDDELANDE
Testa autopiloten i låg hastighet. När autopiloten har testats och
justerats vid låg hastighet testar du den vid en högre hastighet
för att simulera vanliga driftförhållanden.
1
Kör båten i en riktning med autopiloten aktiverad
(kurshållning).
Båten kan svaja något, men ska inte svaja avsevärt.
2
Gira båten i en riktning med autopiloten och observera
beteendet.
Båten ska gira jämnt, varken för fort eller för långsamt.
När du girar båten med autopiloten ska båten närma sig och
nå önskad kurs med minimal överdrivning och svajning.
3
Välj ett alternativ:
• Om båten girar för fort eller för trögt justerar du
autopilotens accelerationsbegränsare (Justera
accelerationsbegränsarens inställningar).
• Om kurshållningen svajar avsevärt eller båten inte
korrigerar när den girar justerar du autopilotens känslighet
(Justera autopilotens inställningar för roderkänslighet).
• Om båten girar jämnt, kurshållningen bara svajar lite
grann eller inte alls och båten justerar kursen korrekt, är
konfigurationen korrekt och inga ytterligare justeringar
behövs.
Justera accelerationsbegränsarens inställningar
1
Aktivera Återförsäljarläge (Aktivera
återförsäljarkonfiguration).
2
Välj Meny > Inställning > Återförs. autopilotinställning >
Justering av autopilot > Accelerationsgräns.
3
Välj ett alternativ:
• Öka inställningen om autopiloten girar för fort.
• Minska inställningen om autopiloten girar för långsamt.
6