-- 5 --
dqa8d1sa
BÅGSVETS OCH SKÄRNING KAN VARA SKADLIG FÖR ER SJÄLV OCH ANDRA.VAR DÄRFÖR
FÖRSIKTIG NÄR NI SVETSAR. FÖLJ ER ARBETSGIVARES SÄKERHETSFÖRESKRIFTER SOM
SKALL VARA BASERADE PÅ TILLVERKARENS VARNINGSTEXT.
ELEKTRISK CHOCK -- Kan döda
S Installera och jorda svetsutrustningen enligt tillämplig standard.
S Rör ej strömförande delar eller elektroder med bara händer eller med våt skyddsutrustning.
S Isolera Er själv från jord och arbetsstycke.
S Ombesörj att Er arbetsställning är säker.
RÖK OCH GAS -- Kan vara farlig för Er hälsa
S Håll ansiktet borta från svetsröken.
S Ventilera och sug ut svetsrök och gas från Ert och andras arbetsområde.
LJUSBÅGEN -- Kan skada ögonen och bränna huden
S Skydda ögonen och kroppen. Använd lämplig svetshjälm med filterinsats och bär skyddskläder.
S Skydda kringstående med lämpliga skyddsskärmar eller förhängen.
BRANDFARA
S Gnistor (”svetsloppor”) kan orsaka brand. Se därför till att brännbara föremål inte finns i svetsplat-
sens närhet.
BULLER -- Starka ljud kan skada hörseln
S Skydda öronen. Använd öronproppar eller andra hörselskydd.
S Varna personer i närheten för riskerna
VID FEL -- Kontakta fackman
VARNING
LÄS OCH FÖRSTÅ BRUKSANVISNINGEN FÖRE INSTALLATION OCH ANVÄNDNING
SKYDDA ER SJÄLV OCH ANDRA!
3 INTRODUKTION
3.1 Allmänt
Med motorstyrenhet PAL 3 och en extern motorregulator styrs svetsrörelsen.
Styrenheten monteras på någon av svetsströmkällorna LTP 450 (Protig) eller LTS
320 (Prowelder) för styrning av t.ex trådmatning, rullbockar, vridbord eller
lägesställare.
Styrenheten används i anläggningar där runddrivningen sker med kraftigare motorer
än VEC--1000 varv.
Enheten ger en hastighetsreferens på 0--10 V. Den är utrustad med två reläer som
avger signaler för fr a m-- och backstyrning samt har även några extra ingångar för
t.ex. externt start-- och stopp.
En pulsgivare med två kanaler monterad på motoraxeln krävs som återkoppling för
att svetsströmkällorna skall kunna hålla reda på rätt position. Detta gäller för
svetsprogram med fler sektorer.
Pulsgivaren kan frångås genom att m an utifrån använder en ingång för sektorbyte.
3.2 Spänningsmatning
Motorstyrenheten matas med 42 V AC via CAN--uttagets två stift XP1.J och XP1.B.
SE