ESAB PROTIG 315 Användarmanual

Typ
Användarmanual
TIG--svetsutrustning
0740 801 003
Gäller från maskin nr 240 244--00799502
PROTIG 315
INVERTER
Servicemanual
-- 2 --cpro1ds1
Innehållsförteckning sida
INLEDNING 2.................................................
MÄRKSKYLT 4................................................
FUNKTIONSBESKRIVNING 7..................................
STYRENHETEN 7.............................................
STRÖMKÄLLA 27...............................................
FÖRBINDNINGSSCHEMA PROTIG 315 30........................
BLOCKSCHEMA STYRKORT K70.1 32............................
KOMPONENTPLA CERING STYRKORT K70.1 34..................
KOMMUNIKATION STRÖMKÄLLA / STYRENHET 44.............
KYLAGGREG ATET 44..........................................
FELSÖKNING OM TSÄKRING SER UT 45..................
SWITCHENHETER 46..........................................
MOSTESTER 46................................................
MJUKSTART 47.................................................
TEKNISK BESKRIVNING 48.....................................
ELEKTRONIKENHETEN (KRETSKORTSRACK) 52...............
INSTALLATION 55..............................................
DRIFT 57.......................................................
SVETSNING 57.................................................
UNDERHÅLL 57................................................
RESERVDELSBESTÄLLNING 58.................................
FELKODER 58..................................................
MONTERINGSANVISNING 60...................................
TTSKISS 62..................................................
RESERVDELSFÖRTECKNING PROTIG 315 63...................
INLEDNING
Servicehandboken vänder sig till tekniker med elektroteknisk utbildning. Den är avsedd att
användas i samband med felsökning och reparation av PROTIG 315.
Till PROTIG 315 finns en programmeringshandbok, som kan vara till hjälp vid programmer-
ing av maskinen.
art.nr
S 442 446--004 Svenska
S 442 446--005 Engelska
S 442 446--006 Tyska
S 442 446--007 Franska
Handboken gäller för maskiner från och med serienummer 240 244--0079. Den innehåller alla
konstruktionsförändringar som har införts till och med december 1994.
Rätt till ändring a v specifikationer utan avisering förbehålles
Protig 315 är konstruerade och provade i enlighet med den internationella standarden
EN 60 974--1 (IEC 974--1).
Efter utförd service eller reparation åligger det utförande serviceinstans att förvissa sig
om att produkten inte aviker från den ovan nämda standarden.
-- 3 --
mvarnsv1
VARNING
BÅGSVETS OCH SKÄRNING KAN VARA SKADLIG FÖR DIG SJÄLV OCH ANDRA.
VAR DÄRFÖR FÖRSIKTIG NÄR DU SVETSAR.
FÖLJ DIN ARBETSGIVARES SÄKERHETSFÖRESKRIFTER SOM SKALL VARA
BASERADE TILLVERKARENS VARNINGSTEXT.
ELEKTRISK CHOCK -- Kan döda
S Installera och jor da svetsutrustningen enligt tillämplig standard.
S Rör ej strömförande delar eller elektroder med bara händer eller med våt
skyddsutrustning.
S Isolera dig själv från jord och arbetsstycke.
S Ombesörj att din arbetsställning är säker.
RÖK OCH GAS -- Kan vara farlig fö r din hälsa
S Håll ansiktet borta från svetsröken.
S Ventilera och sug ut svetsrök och gas från ditt och andras arbetsområde.
LJUSBÅGEN -- Kan skada ögonen och bränna huden
S Skydda ögonen och kroppen. Använd lämplig svetshjälm med filterinsats och
bär skyddskläder.
S Skydda kringstående med lämpliga skyddsskärmar eller förhängen.
BRANDFARA
S Gnistor (”svetsloppor”) kan orsaka brand. Se därför till att brännbara föremål
inte finns i svetsplatsens närhet.
VID FEL
S Kontakta fackman.
LÄS OCH FÖRSTÅ OPERATÖRSMANUALEN FÖRE
INSTALLATION OCH ANVÄNDNING
SKYDDA DIG SJÄLV OCH ANDRA!
-- 4 --cpro1ds2
MÄRKSKYLT
Märkskylten är placerad maskinens baksida. Här visas märkskylten med förklaring hur
skylten skall läsas och tolkas.
cpro1p19
1 PROTIG 315 INVERTER är typbeteckningen för denna maskin. PROTIG
anger att det är en programerbar tigströmkälla. siffrorna 315 anger maximal
svetsström. INVERTER talar om att det är en omriktare.
2 Symbolerna anger att PROTIG har en växelriktare, transformator och likrikta-
re.
3 Visar spännings/ström karakteristiken vid TIG svetsning samt anger strömom-
råde 5 -- 315 A.
Spänningarna 10 och 23 V visar att vi följer den internationella ljusbågslinjen
enligt IEC 974--1.
X = Intermittensfaktorn, anger hur lång tid man kan svetsa vid
angivna svetsdata, räknat i procent av en tiominutersperiod.
I2 = Ström vid respektive intermittensfaktor.
U2 = Spänningen enligt ljusbågslinjen.
U0 = Tomgångsspänningen.
-- 5 --cpro1ds2
4 Anger nätanslutning till trefasnät med 50 eller 60 Hz nätfrekvens. Maskinen
är omkopplingsbar för olika nätspänningar
(208 -- 500 V).
I1 anger primärströmmar vid respektive intermittensfaktor.
5 AF anger att maskinen är fläktkyld.
IP23 avser kasplingens utformning beträffande skydd mot inträngande före-
mål och vatten.
6 Maskinens tillverkningsnummer, består av tre siffergrupper (xxx yyy zzz)
Den första gruppen (xxx) anger version. Siffrorna visar år och vecka för ver-
sionens godkännande.
Den andra gruppen (yyy) informerar om år och vecka för maskinens slutprov-
ning. Exempel 203 (1992 vecka 3).
Den sista gruppen (zzz) består av tre eller fyra siffror och är ett löpnummer
som löper från 0001 till 9999.
7 Visar att ESAB följer gällande nationella och internationella normer.
cpro1e20
-- 6 --cpro1ds3
FÖRENKLAT BLOCKSCHEMA PROTIG 315
-- 7 --cpro1ds3
FUNKTIONSBESKRIVNING
Funktionsbeskrivningen refererar till de scheman som står under rubriken för varje funktion.
För att undvika förväxling av beteckningar står kretskortsbeteckningar inom parantes.
Beskrivningen är uppdelad i fyra delar: styrenhet, strömkälla, kylaggregat och kommunikatio-
nenmellandem.
PROTIG 315 har tre olika nollpunkter.
Strömkällan har svetsuttagens minuspol som nollpunkt.
Styrenheten har chassiet som nollpunkt, utom strömregulatorkortet och delar av AVC--kortet
som har svetsuttagens pluspol som nollpunkt (DC00).
Kontrollera noga att mätning sker mot rätt nollpunkt.
VARNING TSPÄNNIG !
Nättransformator K3, inkopplingsplint K11, huvudkontaktor K8, likriktarna K27, filter K96
och K96.1, kondensator K88, HF--don K74, switchenheterna K77, delar av styrkortet och ky-
laggregatet har nätspänningspotential.
Glöm ej att återmontera plexiglasskydd efter arbete med nätspänningsdelar som exempelvis
buffertkondensator K88.
STYRENHETEN
Allmänt
Styrenheten har till uppgift att styra motorerna, gasventilerna, svetsströmmen och start/stopp
av strömkällan.
Styrenheten innehåller en mikrodator bestående av räknekort (A01), CPU--kort (A03) och I/
O--kort (A06) som övervakar och styr processen med hjälp av regulatorkorten och reläkortet.
Matningsenheten (A21) förser styrutrustningen med matningsspänning.
Svetsprogrammen lagras i CPU--kortets minneskretsar som när maskinen är avstängd, förses
med spänning från ett litiumbatteri placerat påpå kretskortet. Batteriet har en livslängd av
2500 timmar ( om maskinen ej är i drift ). Byte av batteri -- se instruktion sidan 57.
Motorregulatorkorten A08, A09 och A10 är identiska och kan skiftas vilket kan vara till hjälp
för att testa om något av dem är trasigt.
Funktioner som är identiska mellan korten är endast beskrivna för rotation. I beskrivningen
för trådmatning resp. pendling hänvisas till rotation.
-- 8 --cpro1ds3
BLOCKSCHEMA PROTIG 315
cpro1e10
cpro1e11
-- 9 --cpro1ds3
-- 1 0 --cpro1ds3
MATNINGSENHET A16
Matningsenheten A21 ger matningsspänningar till styrenhetens kretskort. Den har ett över-
vakningssystem som bryter utspänningarna om de avviker mer än 5% från nominellt värde.
En lysdiod (A42) fronten indikerar att matningsenhetens övervakning ej brutit spännings-
matningen.
cpro1e12
Till matningsenheten kommer 42 V&ac från strömkällans transformator K53 via främre av-
störningskort (A16) till matningsenheten stift 1 och 2 i kontakt K3.
Matningsspänningarna kan mätas i kontakt K2 där kablarna är märkta P. Kablarna leder till
bakplanet (A14) och försörjer rackets kretskort. Kontakt K2. Chassie som nollpunkt:
P2 = cirka +36V OBS! obelastad utgång ger cirka 55V.
P3 = +60V
P8 = --12V
P9 = +12V
P10 = +5V
P11 = +10V
Kontakt K2. P5 svetsplus som nollpunkt (DC00):
P4 = --15V
P6 = +15V
Genom kontakt K3 får främre avstörningskort (A16) sin strömförsörjning. stift 1 och 2
kommer 42 V~ från strömkällan till matningsenheten A21.
Kontakt K3. Chassie som nollpunkt:
stift 6 = +5V
7 = --12V
8 = +12V
-- 1 1 --cpro1ds3
Kontakt K3. Stift 4 svetsplus som nollpunkt (DC00):
stift 3 = --15V
5 = +15V
Matningsenhet A16
cpro1e40
-- 1 2 --cpro1ds3
JUSTERING AV MATNINGSSPÄNNINGAR.
Om någon spänning från matningsenheten avviker nära 5%, vid normal belastning, kan det
vara nödvändigt att justera spänningen för att undvika att skyddskretsen träder in och bryter
matningsspänningarna.
Vid justering, mät direkt matningsenhetens kretskort för att undvika eventuell spännings-
förlust i matningsenhetens kontakt.
Trimmnings-- och mätpunkter matningsenheten enligt följande.
Trimpotentiometer Mätpunkter
P1 = justering av + 5 volt Vänster sida R63 mot chassi
P3 = +12 volt R65
P4 = --12 volt R61
P5 = +15 volt R 67 mot svetsplus
P6 = --15 volt R 69
ÖVERVAKNING AV MATNINGSSPÄNNINGAR
Till övervakningen av matningsspänningarna finns två separata, stabiliserade spänningar 8
V som delas till 3,00 V och 3,30 V i en spänningsdelare.
varje matningsspänning finns en spänningsdelare som ger 3,15 V vid rätt spänning ut. När
delspänningen 3,15 V ändrar sig utanför intervallet 3,00 V till 3,30 V har utspänningen
ändrats mer än 5% och matarenheten slår ifrån matarspänningarna.
Kontrollspänningen 8,00 V för 12 V och +5 V mäts översidan av R38 mot chassi.
Se schema sidan 10.
Kontrollspänningen 8,00 V för &pm.15 V mäts översidan av R81 mot svetsplus (DC00)
(stift4iK3).Seschemapåsidan11.
Referensspänningarna 3,00 V och 3,30 V kan ej justeras. Men det kan vara av värde att kon-
trollera dem om matarenheten slår ifrån gång gång.
Mätningen sker kretskortets IC--kretsar, se sidan 10.
IC--KRETS BEN SPÄNNING
U5 11 3,30 V Mot chassi
U5 6 3,00 V Mot chassi
U6 9 3,30 V Mot chassi
U6 4 3,00 V Mot chassi
U5 7 3,15V (--12V) Motchassi
U4 5 3,15V (+5V) Motchassi
U4 7 3,15 V (+12 V) Mot chassi
U6 5 3,15 V (+15 V) Mot chassi
U6 7 3,15V (--15V) Motchassi
Om spänningarna ej stämmer vid injusterade utspänningar -- byt matarenhet.
-- 1 3 --cpro1ds3
SCHEMA KRETSKORT A08--A10 ( ROTATION, TRÅDMATNING, PENDLING )
cpro1e14
-- 1 4 --cpro1ds3
ROTATION
MATNINGSSPÄNNINGAR till motorregulatorkorten (A08,A09,A10)
C2, C31, A10 och C10 0V
A8 och C8 cirka +60V
C32 +12V
C1 --12V
A32 +5V
Från I/O--kortet (A06) kommer, via frontkort (A15) och förbindningskort (A07), signaler som
styr motorregulatorkortet (A10).
S Till stiften A2 (MSB) t o m C21 (LSB) kort (A10), kommer en binär 10 bitars kod
som anger inställd hastighet, där ’1’ = 0V och 0’ = cirka 4V.
Vi använder altså aktiv ”0”.
Var försiktig vid mätning av koden I/O--kortet går sönder vid eventuell kortslutning mellan
’1’ och ’0’. Koderna är valda att jämsides stift har samma potential.
Vid mätningen skall förlängningskort användas. De olika stiftens anslutningspunkter finns
angivna förlängningskortet.
Hastighet 682 341 ( programerat värde )
stift kod kod
A2 0 1 0 = 4V mot chassi
C3 1 0 1 = 0V
A3 0 1
C4 1 0
A4 0 1
C5 1 0
A5 0 1
C6 1 0
A21 0 1
C21 1 0
S Till stift A6 och C7 kommer signaler som bestämmer rotationsriktning.
A6 = 5V och C7 = 5V när motorn står still.
A6 = 5V och C7 = 0V vid rotation framåt.
A6 = 0V och C7 = 5V vid rotation bakåt.
Mätning skall ske mellan A6 och 0 respektive C7 och 0, men aldrig mellan A6 och C7 efter-
som detta kan skada I/O-- och motorkort.
Motorns tachosvar kommer via bakre avstörningskort (A17) och bakplanet (A14) till stiften
A16 och C16 motorregulatorkortet. Vid max hastighet ska det vara ca 1,80 VAC mellan
A16 och C16. Det förekommer även likströmstachometrar som ger ca 1,62 VDC (ex PRI 18 --
220).
stift A11 och A12 kommer ankarspänningen och går via bakplanet till bakre avstörnings-
kortet. Vid hastigheten 400 är spänningen för:
rotation framåt A11 = cirka 7,5V och A12 = cirka 0,5V mot chassi
rotation bakåt A11 = cirka 0,5V och A12 = cirka 7,5V
stillastående A11 = cirka 0,5V och A12 = cirka 0,5V
-- 1 5 --cpro1ds3
TRÅDMATNING
Kretskort A09 se schema sidan 13
Motorregulatorkortets matningsspänningar -- se rotation sidan 14
samma sätt som för rotation kommer signaler från I/O--kortet (A06), via frontkort (A15)
och förbindningskort (A07), till motorregulatorkortet (A09).
S Till stiften A2 (MSB) t o m C6 (LSB) kommer en binär 8 bitars kod som anger inställd
hastighet, där 1’= 0 V och ’0’= ca 4 V. Var försiktig vid mätning av koden I/O--kortet
går sönder vid eventuell kortslutning mellan ’1’ och 0’.
’1’ = 0V och ’0’ = cirka 4V.
Hastigheten 180 ska ge koden 10101010 påstiftA2tomC6.
Hastigheten 90 ska ge koden 01010101 påsammastift.
S Till stiften A6 och C7 kommer signaler som bestämmer trådmatningsriktning
A6 = 5V och C7 = 5V när motorn står still.
A6 = 5V och C7 = 0V vid matning framåt.
A6 = 0V och C7 = 5V vid matning bakåt.
Mätning skall ske mellan A6 och 0 respektive C7 och 0, men aldrig mellan A6 och C7 efter-
som detta kan skada I/O-- och motorkort.
Motorns tachosvar kommer via bakre avstörningskortet (A17) och bakplanet (A14) till benen
A16 och C16 motorregulatorkortet. Vid max hastighet 264 ska det vara ca 1.62 VAC mel-
lan A16 och C16.
PENDLING
Kretskort A08 se schema sidan 13
Motorregulatorkortets matningsspänningar -- se rotation sidan 14
Från I/O--kortet A06 kommer, via frontkort (A15) och förbindningskort (A07), signaler som
styr motorregulatorkortet (A08).
S Till stiften A2 t o m C6 kommer en 8 bitars kod som anger inställd hastighet. Var försik-
tig vid mätning av koden I/O--kortet går sönder vid eventuell kortslutning mellan ’1’
och ’0’.
’1’ = 0V och ’0’ = cirka 4V.
Hastigheten 6,8 ska ge koden10101010påstifA2tomC6.
Hastigheten 3,4 ska ge koden01010101påsammastift.
S Till stiften A6 och C7 kommer signaler från I/O som anger motorns rotationsriktning.
Se rotation föregående sida.
Mätning skall ske mellan A6 och 0 respektive C7 och 0, men aldrig mellan A6 och C7 efter-
som detta kan skada I/O-- och motorkort.
Motorns tachosvar kommer via bakre avstörningskortet (A17) och bakplanet (A14) till benen
A16 och C16 motorregulatorkortet (A08). Vid max hastighet (10,0) ska det vara ca 1,80
VAC mellan A16 och C16.
-- 1 6 --cpro1ds3
AVC
Kretskort A11 se schema sidan 17.
AVC (arc voltage control) är en funktion som kontrollerar bågspänningen och justerar elekt-
rodens avstånd till svetsgodset under svetsprocessen. En motor justerar båglängden och styrs
av AVC--regulatorkortet.
Matningsspänningar till AVC--regulator:
A25 och C25 0V Svetsplus (DC00)
A31 +15V
A1 --15V
A2,C31,A10,C10 0V
A32 +5V
A7 +10V
Bågspänningen kan mätas internt svetsuttagen eller externt med en mätkabel som är anslu-
ten svetshuvudet. Vid intern mätning används en överbygling i kontakt K82.
Se schema sidan 8.
Mätvärdet kommer in till filterkortet (A18) och vidare till D1 bakplanet (A14) och ben A6
AVC--kortet (A11). Reläet filterkortet styrs av stömkällans styrkort (K70.1). Reläet
kopplar ifrån mätledningen under den period HF--tändningen är aktiverad.
Från I/O--kortet (A06) kommer, via frontkort (A15) och förbindningskort (A17), en 8 bitars
kod som anger inställd bågspänning till AVC--regulatorn stiften A24 (MSB) t o m A22
(LSB).
’1’ = 0V och ’0’ = cirka 4V.
För bågsp. 16,5 V ska koden vara 01010101påA24tomC22.
För bågsp. 25,0 V ska koden vara 10101010påA24tomC22.
AVC--kortet jämförs mätvärdet med inställd bågspänning. Resultatet kommer ut A30
och C30 och går vidare till räknekortet (A01). Från I/O--kortet kommer sedan signaler till be-
nen A29 och C29 som talar om hurvida AVC--motorn ska röra sig upp/ned eller stå stilla.
A29 = 5 V och C29 = 5V svetshuvudet står still.
A29 = 0 V och C29 = 5V svetshuvudet rör sig nedåt.
A29 = 5 V och C29 = 0V svetshuvudet rör sig uppåt.
AVC--motorn har ingen tachometer. När den rör sig sker det med maximal hastighet.
Ankarspänningen kommer benen C19 och A19 (ca 10V) och går vidare genom bakre av-
störningskortet till kontakt A48.
-- 1 7 --cpro1ds3
SCHEMA KRETSKORT A11
cpro1e13
-- 1 8 --cpro1ds3
STRÖMREFERENS
Se schema sidan 19.
Matningsspänningar till strömreferenskort A12:
A25,C25 0V (DC00)
A31 +15V
A1 --15V
C31,C2 0V
A32 +5V
När bågen har tänt, skickar strömkällans styrkort en signal M1.
Mät signalen i kontakt K 45.4 styrkortet K 70.1.
Vid tänd båge 0V mot styrkortets jordskruv
Vid släckt båge cirka 3,5V
Signalen går till en optokopplare bakplanet (A14) som med hjälp av två spänningsdelare
ger spänningarna påströmreferens--kortets (A12) ben C13 och C14.
Att strömreferens--kortet mottagit signalen indikeras av att en röd lysdiod kortet lyser.
Vid mätning mellan C14 och C13 med minus C14 ska spänningen vara:
för tänd båge cirka +1,3V
för släckt båge cirka --1,3V
Från ben A21 går en signal till räknekortet som ska vara:
för tänd båge 5V mot chassi
för släckt båge 0V
Från I/O--kortet (A06) kommer, via frontkortet (A15) och förbindningskortet (A07), en 12
bitars kod som anger inställd svetsström. Den går till benen C20 (MSB) till och med C21
(LSB) påströmreferenskortet (A12).
Var försiktig vid mätning av koden I/O--kortet A06 går sönder vid eventuell kortslutning
mellan 1’ och ’0’.
’1’ = 0V och ’0’ = cirka 4V.
Strömmen. 136A ska ge koden 0101010101påC20tomA22.
Strömmen. 273A ska ge koden 1010101010påC20tomA22.
Från ben A13 går strömreferenssignalen via en isolationsförstärkare och ett relä (RE1)
bakplanet till M10 strömkällans styrkort (K70.1). Reläet skyddar strömkällan mot okont-
rollerad strömreferenssignal vid eventuell matarspänningsbortfall isolationsförstärkarens
ingångssida.
Mellan A13 och A25 erhålls ca 2.5 V vid 100 A inställd svetsström.
Mellan M10 och M7 erhålls ca 2.5 V vid 100 A inställd svetsström.
cpro1e19
-- 1 9 --cpro1ds3
SCHEMA KRETSKORT A12
.
-- 2 0 --cpro1ds3
STRÖMREGLERING FÖRENKLAD
cpro1p23
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82

ESAB PROTIG 315 Användarmanual

Typ
Användarmanual