véhicule électrique
bruit ......................................................
(page courante)
véhicule électrique
conduite ...............................................
(page courante)
avertisseur
sonore piéton .......................................
(page courante)
1.6
SVE_UD69240_3
Véhicule hybride : Présentation (X10 - Renault)
Körning
Precis som för en bil med automatväxellåda
ska du vänja dig vid att inte använda vänster
fot och inte bromsa med den.
När du släpper gaspedalen under körning,
eller bromsar under körning, skapar motorn
elektricitet under hastighetsminskningen
som används för att bromsa bilen och för att
ladda batteriet ➥ 2.13.
Specialfall:
Efter en total laddning av batteriet och under
de första kilometerna minskas motorbrom-
sen tillfälligt. Anpassa din körning till dessa
förhållanden.
ELBIL: presentation (5/5)
Vägen är översvämmad:
Var försiktig om du måste
köra på en översvämmad väg.
Vattennivån får inte överskrida
fälgens nedre kant.
Din elbil är tystgående. Innan
du lämnar den ska du stänga
av motorn med foten på broms-
pedalen.
RISKER FÖR ALLVARLIGA SKADOR
Motorbromsen ersätter inte på
något vis bromspedalen.
Buller
Elbilar är mycket tystgående. Du och övriga
trafikanter kanske inte är vana vid detta
ännu. Det är svårt att höra bilen även när
den är i rörelse.
Eftersom motorn är tystgående hör du ljud
endast om du är van att höra dem (aerody-
namiskt, pneumatiskt ljud osv.).
Varje gång tändningen slås av kommer fläk-
ten att stängas av efter cirka tio sekunder.
Ljudsignal för fotgängare
Ljudsignalen gör att andra trafikanter, i syn-
nerhet fotgängare och cyklister, förvarnas
om din närvaro.
Ljudsignalen för fotgängare aktiveras auto-
matiskt när motorn startas. Ljudet hörs när
bilens hastighet är mellan 1 och 30 km/h.
Störning av körningen
På förarsidan är det viktigt att
de skyddsmattor som är an-
passade till bilen sitter fast i
de förinstallerade delarna. Kontrollera
därför regelbundet deras fästen. Lägg
aldrig flera mattor på varandra.
Risk för klämning av fötterna