Schumacher ECOBAT EBC1 Automatic Battery Maintainer Bruksanvisning

Kategori
Batteriladdare
Typ
Bruksanvisning
0099002223-01
English.......................02
Deutsch .....................15
Español .....................30
Français ....................45
Italiano .......................60
Nederlands ..............75
Svenska .....................90
EBC1
• 90 •
SVENSKA Översättning av den ursprungliga bruksanvisninge
Modell: EBC1
Automatisk batterihanterare
ÄGARHANDBOK
VARNING
LÄS HELA HANDBOKEN INNAN DU ANVÄNDER PRODUKTEN OM
DU INTE GÖR DETTA KAN DET LEDA TILL ALLVARLIG PERSONS-
KADA ELLER DÖDSFALL.
Märkning och symboler
Använd i ett
välventilerat
område.
Se till att batteriet
inte kommer i kontakt med
gnistor och öppen eld – det
kan avge explosiva gaser.
Läs handboken
före användning.
Endast för
inomhusbruk.
Utsätt inte
enheten
för regn.
Varning!
Risk för
elchock.
Varning!
Kontakta leverantören av
utrustningen för information om
korrekt avyttrande av produkten
i ett viss land i enlighet med
WEEE-direktivet.
Klass II
laddare
Nätkontakten kan
PLUGG G
94065331G
PLUGG C
94065331C
• 91 •
VIKTIGT!
LÄS OCH SPARA DENNA SÄKERHETS- OCH INSTRUKTIONSHANDBOK
SPARA DESSA ANVISNINGAR – Den här handboken visar dig hur du använder
laddaren på ett säkert och effektivt sätt. Du måste noggrant läsa, förstå och följa
anvisningarna och försiktighetsåtgärderna i handboken eftersom den innehåller viktiga
säkerhets- och driftsanvisningar. Säkerhetsmeddelandena som används i handboken
består av ett signalord, ett meddelande och en symbol.
Signalorden indikerar nivå av fara i en viss situation.
Indikerar en omedelbart farlig situation som, om den inte undviks,
resulterar i dödsfall eller allvarlig skada på operatör eller annan personal.
Indikerar en potentiellt farlig situation som, om den inte undviks, kan
resultera i dödsfall eller allvarlig skada på operatör eller annan personal.
Indikerar en potentiellt farlig situation som, om den inte undviks, kan
resultera i lindrig eller måttlig skada på operatör eller annan personal.
Indikerar en potentiellt farlig situation som, om den inte undviks, kan
resultera i skada på utrustning, fordon eller egendom.
1. VIKTIGA SÄKERHETSANVISNINGAR – SPARA DESSA INSTRUKTIONER.
Denna handbok innehåller viktiga säkerhets- och driftsanvisningar.
RISK FÖR ELCHOCK OCH BRAND.
1.1 Läs hela handboken innan du använder produkten.
Om du inte gör detta kan det leda till allvarlig
personskada eller dödsfall.
1.2 Barn bör övervakas för att se till att de inte leker
med apparaten. Apparaten kan användas av barn från 8 år och uppåt och personer
med fysiska, sensoriska eller psykiska funktionsnedsättningar, eller av personer
med bristande kunskap och erfarenhet om användning sker under överinseende
eller efter instruktioner angående användning av apparaten på ett säkert sätt och
de förstår de ingående riskerna. Barn får inte leka med apparaten. Rengöring och
användarunderhåll får inte göras av barn utan tillsyn.
1.3 Laddaren bör inte användas av barn eller personer med fysiska, sensoriska eller
psykiska funktionsnedsättningar eller av personer med bristande kunskap och
erfarenhet. Undantag kan göras om användning sker efter instruktion och under
överinseende av en person i ansvarig ställning. Låt inte barn leka med laddaren.
1.4 Utsätt inte laddaren för regn eller snö.
1.5 Använd endast rekommenderade tillbehör. Användandet av ett tillbehör som inte
rekommenderas och säljs av ECOBAT kan resultera i brand, elchock eller skada på
person eller egendom.
FARA
VARNING
FÖRSIKTIGT
VIKTIGT
VARNING
VARNING
• 92 •
1.6 Dra i kontakten, inte i sladden, när du kopplar bort laddaren så att inte den elektriska
kontakten eller sladden skadas.
1.7 Använd inte en förlängningssladd om det inte är absolut nödvändigt. Användandet
av en olämplig förlängningssladd kan resultera i risk för brand och elchock. Om du
måste använda en förlängningssladd, kontrollera att:
Stiften på förlängningssladdens kontakt är lika många och har samma storlek och
form som de på laddaren.
Förlängningssladdens ledningar är riktigt inkopplade och att sladden är i gott
elektriskt skick.
Att ledningsdimensionen är tillräcklig för laddarens märkström enligt
specikationen i avsnitt 8.
1.8 Minska risken för elchock genom att koppla bort laddaren från eluttaget innan underhåll
och rengöring sker. Det räcker inte med att stänga av kontrollerna för att minska risken.
1.9 Använd inte laddaren med en skadad sladd eller kontakt. Om strömsladden skadas
måste den bytas ut av tillverkaren, tillverkarens serviceagent eller motsvarande
behörig person för att undvika fara.
1.10 Använd inte laddaren om den utsatts för ett skarpt slag, tappats eller på annat sätt
skadats. Enheten måste då kontrolleras av en kvalicerad servicetekniker.
1.11 Demontera inte laddaren. Ta enheten till en kvalicerad servicetekniker när underhåll
eller reparation krävs. Felaktig montering kan resultera i risk för brand och elchock.
RISK FÖR EXPLOSIVA GASER.
1.12 DET ÄR FARLIGT ATT ARBETA I NÄRHETEN AV
BLYSYRABATTERIER. BATTERIER GENERERAR EXPLOSIVA
GASER UNDER NORMAL ANVÄNDNING AV BATTERIET. AV
DENNA ANLEDNING ÄR DET YTTERST VIKTIGT ATT DU FÖLJER
ANVISNINGARNA VARJE GÅNG DU ANVÄNDER LADDAREN.
1.13 Minska risken för batteriexplosion genom att följa dessa anvisningar samt de som
publicerats av batteritillverkaren och tillverkaren av den utrustning som du planerar
att använda i närheten av batteriet. Granska varningsmeddelandena på produkterna
och motorn.
1.14 Laddaren har delar, såsom omkopplare och spänningsövervakare, som producerar
ljusbågar och gnistor. Om den används i ett garage skall laddaren placeras 18 tum
(46 cm) eller mer över golv.
VARNING
Använd inte batteriladdaren med batterier som inte är uppladdningsbara.
Använd endast uppladdningsbara blysyra-batteriers.
VIKTIGT
Starta inte fordonet med laddaren ansluten till eluttaget, det kan
skada laddaren och fordonet.
VARNING
• 93 •
2. PERSONLIGA FÖRSIKTIGHETSÅTGÄRDER
RISK FÖR EXPLOSIVA GASER.
2.1 Var noga med att ALDRIG röka eller tillåta gnistor eller öppen eld
i närheten av batteriet eller motorn.
2.2 Avlägsna personliga metallföremål, såsom ringar, armband,
halsband och armbandsur, när du arbetar med blysyrabatterier.
Dessa batterier kan producera en kortslutningsström som är stor nog att smälta en
ring eller motsvarande metall, vilket orsakar svåra brännskador.
2.3 Var extra försiktig så att du inte tappar metallverktyg på batteriet. Det kan skapa gnistor
eller kortsluta batteriet eller annan elektrisk utrustning vilket kan orsaka en explosion.
2.4 Använd denna laddare för laddning endast 6 och 12V bly-syra, kalcium, gel och
AGM-typ laddningsbara batterier med märk kapacitet 1.2-50Ah. Den är inte avsedd
att strömförsörja någon annan typ av lågspänningssystem annat än det för en
startmotor. Använd inte batteriladdaren för att ladda den typ av torrcellsbatterier
som ofta används till apparater i hemmet eller litium-jon-batterier som används
i mobiltelefoner, bärbara datorer, elverktyg etc. Dessa batterier kan spricka och
orsaka personskada och skada på egendom.
2.5 Ladda ALDRIG ett fruset batteri.
2.6 Överväg att ha en person i närheten som kan hjälpa dig när du arbetar i närheten av
ett blysyrabatteri.
2.7 Ha gott om färskvatten och tvål i närheten ifall batterisyra kommer i kontakt med hud,
kläder eller ögon.
2.8 Använd kompletta skydd för ögon och kropp, inklusive skyddsglasögon och
skyddskläder. Undvik att röra vid dina ögon när du arbetar nära batteriet.
2.9 Om batterisyra kommer i kontakt med hud eller kläder måste du omedelbart
tvätta området med tvål och vatten. Om syra tränger in i ögat måste du spola med
rinnande kallt vatten i minst 10 minuter och omedelbart uppsöka läkare.
2.10 Om syra sväljs av misstag måste du dricka mjölk, äggvita eller vatten. Frambringa
INTE kräkning. Uppsök omedelbart läkare.
VARNING
• 94 •
3. FÖRBEREDELSE FÖR LADDNING
RISK FÖR KONTAKT MED BATTERISYRA.
BATTERISYRA ÄR EN YTTERST FRÄTANDE
SVAVELSYRA.
3.1 Om det är nödvändigt att ta bort batteriet från
fordonet för att ladda det skall den jordade
terminalen kopplas bort först. Kontrollera att alla tillbehör i fordonet är avstängda,
så att bågbildning undviks.
3.2 Var noga med att området runt batteriet är välventilerat innan batteriet laddas.
3.3 Rengör batteriterminalerna innan batteriet laddas. Undvik att luftburen korrosion
kommer i kontakt med ögon, näsa och mun under rengöringen. Använd bikarbonat
och vatten för att neutralisera batterisyran och eliminera luftburen korrosion. Rör inte
vid ögon, näsa eller mun.
3.4 Fyll på med destillerat vatten i cellerna tills batterisyranivån når upp till den av
tillverkaren specicerade nivån. Överfyll inte cellerna. För batterier med borttagbara
lock på cellerna, såsom ventilreglerade blysyrabatterier (VRLA), följer du noga
tillverkarens anvisningar för laddning.
3.5 Läs, ta till dig och följ alla anvisningar för laddaren, batteriet, fordonet och den
utrustning som används nära batteriet och laddaren. Studera batteritillverkarens
specika säkerhetsanvisningar för laddning och rekommenderade
laddningsströmmar.
3.6 Bestäm batterispänningen genom att läsa i ägarhandboken för fordonet och
kontrollera att utspänningsväljaren är inställd på rätt spänning. Om laddaren
har en justerbar laddningshastighet laddar du först batteriet med den lägsta
laddningshastigheten.
3.7 Kontrollera att laddningskabelns klämmor sitter ordentligt fast.
4. PLACERING AV LADDAREN
RISK FÖR EXPLOSION OCH KONTAKT
MED BATTERISYRA.
4.1 Placera laddaren så långt borta från
batteriet som DC-kabeln tillåter.
4.2 Placera aldrig laddaren direkt ovanför
batteriet som laddas. Gaser från batteriet korroderar och skadar laddaren.
4.3 Placera aldrig batteriet ovanpå laddaren.
VARNING
VARNING
VARNING
VARNING
VARNING
• 95 •
4.4 Låt inte batterisyra droppa på laddaren när du avläser elektrolytdensiteten eller fyller
batteriet.
4.5 Använd inte laddaren i ett instängt område och begränsa inte ventilationen på
något sätt.
5. SÄKERHETSANVISNINGAR FÖR DC-ANSLUTNING
5.1 DC-utgångskontakterna får endast anslutas och kopplas bort när AC-kontakten är
bortkopplad från eluttaget. Låt inte kontakterna komma i kontakt med varandra.
5.2 Anslut kontakterna till batteriet och chassit enligt anvisningarna i avsnitt 6 och 7.
6. FÖLJ DESSA STEG OM BATTERIET ÄR INSTALLERAT I FORDONET.
EN GNISTA NÄRA BATTERIET
KAN ORSAKA EN EXPLOSION.
MINSKA RISKEN FÖR GNISTOR
NÄRA BATTERIET GENOM ATT:
VIKTIGT
Starta inte fordonet med laddaren ansluten till eluttaget, det kan
skada laddaren och fordonet.
6.1 Placera AC- och DC-kablarna så att risken för att de skadas av motorhuv, dörrar
och rörliga eller varma motordelar minskas. OBS! Om det är nödvändigt att stänga
motorhuven under laddningen måste du kontrollera att motorhuven inte rör vid
metalldelarna på batterikontakterna eller skadar kablarnas isolering.
6.2 Håll dig borta från äktblad, remmar, remskivor och andra delar som kan orsaka skada.
6.3 Kontrollera polariteten på batteripolerna. Den POSITIVA (POS, P, +) batteripolen har
normalt en större diameter än den NEGATIVA (NEG, N, -) polen.
6.4 Avgör vilken batteripol som är jordad (ansluten) till chassit. Batteriterminalen som
inte är ansluten till chassit måste anslutas först. Den andra anslutningen görs till
chassit, på ett avstånd från batteriet och bränsleledningen. Se steg 6.5 och 6.6.
Batteriladdaren ansluts sedan till elnätet. Anslutningen till elnätet är att vara i enlighet
med de nationella ledningar reglerna.
6.5 För fordon med negativ jordning ansluter du den POSITIVA (RÖDA) kontakten från
batteriladdaren till den POSITIVA (POS, P, +) ojordade polen på batteriet. Anslut den
NEGATIVA (SVARTA) kontakten till fordonets chassi eller motorblock på avstånd från
batteriet. Anslut inte kontakten till förgasaren, bränsleledningarna eller tunnplåtsdelar.
Anslut till en tjock metalldel i ramen eller motorblocket.
VARNING
VARNING
VARNING
• 96 •
6.6 För fordon med positiv jordning ansluter du den NEGATIVA (SVARTA) kontakten
från batteriladdaren till den NEGATIVA (NEG, N, +) ojordade polen på batteriet.
Anslut den POSITIVA (RÖDA) kontakten till fordonets chassi eller motorblock på
avstånd från batteriet. Anslut inte kontakten till förgasaren, bränsleledningarna eller
tunnplåtsdelar. Anslut till en tjock metalldel i ramen eller motorblocket.
6.7 Anslut laddarens AC-strömsladd till ett eluttag.
6.8 Efter laddningen ska batteriladdaren kopplas bort från elnätet. Ta sedan bort
chassianslutningen och därefter batterianslutningen.
6.9 Se Driftsanvisningar för information om laddningstiden.
7. FÖLJ DESSA STEG OM BATTERIET ÄR UTANFÖR FORDONET.
EN GNISTA NÄRA BATTERIET KAN
ORSAKA EN EXPLOSION.
MINSKA RISKEN FÖR GNISTOR NÄRA
BATTERIET GENOM ATT:
7.1 Kontrollera polariteten på batteripolerna. Den POSITIVA (POS, P, +) batteripolen har
normalt en större diameter än den NEGATIVA (NEG, N, -) polen.
7.2 Anslut en 7 AWG (10 mm
2
) isolerad batterikabel som är minst 24 tum (61 cm) lång till
den NEGATIVA (NEG, N, -) batteripolen.
7.3 Anslut den POSITIVA (RÖDA) laddarkontakten till den POSITIVA (POS, P, +) polen
på batteriet.
7.4 Placera dig själv och den icke anslutna änden på kabeln som du tidigare anslöt till den
NEGATIVA (NEG, N, -) batteripolen långt borta som möjligt från batteriet. Anslut sedan
den NEGATIVA (SVARTA) laddarkontakten till den icke anslutna änden på kabeln.
7.5 Vänd dig bort från batteriet när du gör den sista anslutningen.
7.6 Anslut laddarens AC-strömsladd till ett eluttag.
7.7 När du kopplar bort laddaren utför du anslutningsproceduren i omvänd ordning och
bryter den första anslutningen när du benner dig så långt bort från batteriet som möjligt.
7.8 Ett marinbatteri (båt) måste tas ur och laddas på land. Laddning på båten kräver
utrustning som är specialutformad för marint bruk.
VARNING
VARNING
VARNING
• 97 •
8. ANSLUTNINGAR FÖR AC-STRÖMSLADDEN
RISK FÖR ELCHOCK OCH BRAND.
8.1 Batteriladdaren är avsedd för användning på en krets
med märkvärdena 230 V, 50/60 Hz. Kontakten måste
vara ansluten till ett eluttag som är korrekt installerad
och jordad i enlighet med lokala regler och förordningar.
Kontaktens stift måste passa med anslutningsdonet (eluttaget). Använd inte med ett
ojordat systemet.
8.2
FARA
Ändra inte AC-sladden eller kontakten på batteriladdaren – om den
inte passar i eluttaget måste ett lämpligt uttag installeras av en kvalicerad elektriker.
En felaktig anslutning kan resultera i risk för dödande elchock.
8.3 MED EN FÖRLÄNGNINGSSLADD
Rekommenderas inte användning av en förlängningssladd. Om du måste använda
en förlängningssladd, följa dessa riktlinjer:
Pins på kontakten på förlängningssladd måste ha samma antal, storlek och form
som för kontakten på laddaren.
Se till att förlängningssladden är korrekt installerat och i god elektrisk skick.
Wire storlek måste vara tillräckligt stor för AC ampere betyg av laddare.
Rekommenderad minsta AWG-storlek för förlängningssladd:
Högst 100 fot (30,5 m) lång – använd en 18-gauge (1,0 mm
2
) förlängningssladd.
Över 100 fot (30,5 m) – använd en 16-gauge (1,31 mm
2
) förlängningssladd.
9. MONTERINGSANVISNINGAR
9.1 Packa upp och rulla ut alla kablar innan du använder batteriladdaren.
10. FUNKTIONER
7
1
6
2
3
5
4
1. Krokfäste
2. LED-indikatorer för
laddningsstatus
3. Dåligt batteri LED
4. LED-strömindikatorn
5. Klämmorna omkastade LED
6. Batteriklämmor (snabbkoppling)
7. Ringterminalkontakter
(snabbkoppling)
VARNING
VARNING
• 98 •
11. KONTROLLPANEL
LED-INDIKATORER
LED-STRÖMINDIKATOR (grön) tänd: Laddaren är ansluten till AC-ström.
LADDNINGSINDIKATOR:
Gul/orange lysdiod lyser: Laddaren laddar batteriet.
Gul/orange lysdiod blinkar: Att laddaren är i avbrytningsläge.
Grön lysdiod pulserar: Att batteriet är fulladdat och att laddaren
är i underhållsläge.
KLÄMMORNA OMKASTADE (röd) lysdiod blinkar:
Anslutningarna är omkastade.
LED för DÅLIGT BATTERI (röd): Laddaren har hittat ett problem med batteriet.
Se Felsökning för mer information.
ANMÄRKNING: Läs avsnittet Driftsanvisningar för en komplett beskrivning av
laddningslägena.
12. DRIFTSANVISNINGAR
VIKTIGT
Starta inte fordonet med laddaren ansluten till eluttaget, det kan
skada laddaren och fordonet.
OBS: Denna laddare är utrustad med en auto-startfunktion. Ström tillhandahålls
till batteriklämmorna innan ett batteri är anslutet och klämmorna kan gnistra om
de stöts ihop.
BATTERIINFORMATION
Den här laddaren kan användas med blysyrabatterier med 3 celler (6 V) eller
6 celler (12 V) och nominell kapacitet på 12 Ah (6 V) och 1,2-50 Ah (12 V).
LADDA BATTERIET I FORDONET
1. Stäng av alla fordonets tillbehör.
2. Håll huven öppen.
3. Rengör batteripolerna. Rengör batteripoler.
4. Placera laddaren på en ren, brandsäker yta eller använd det bekväma
kroktillbehöret för att på ett säkert sätt hänga laddaren utanför arbetsområdet.
5. Lägg AC/DC-kablarna på avstånd från äktblad, remmar, drivskivor och andra
rörliga delar.
• 99 •
6. Anslut batteriet och följ de försiktighetsåtgärder som anges i avsnitt 6 och 7.
7. Anslut laddaren till ett jordat 230V-uttag.
8. Den gröna STRÖMINDIKATORN tänds.
9. När laddningen är klar, koppla bort laddaren från AC-uttaget, ta bort
klämmorna från fordonschassit och ta sedan bort klämman från batteripolen.
LADDA BATTERIET UTANFÖR FORDONET
1. Placera batteriet på en välventilerad plats.
2. Rengör batteripolerna. Rengör batteripoler.
3. Anslut batteriet och följ de försiktighetsåtgärder som anges i avsnitt 6 och 7.
4. Anslut laddaren till ett jordat 230V-uttag.
5. Den gröna STRÖMINDIKATORN tänds.
6. När laddningen är klar, koppla bort laddaren från AC-uttaget, koppla bort den
negativa klämman och slutligen den positiva klämman.
7. Ett marint (båt) batteri måste plockas ur och laddas på land.
ANVÄNDA SNABBKOPPLINGAR
Anslut endera av de två (2) utgående kablarna till laddaren. Se till att laddaren är
placerad på en torr och brandsäker yta.
VIKTIGT
Koppla aldrig ihop kläm- och ringterminalkontakterna för att använda
dem för andra ändamål, såsom laddning av externa batterier
eller andra strömkällor, eller för att förlänga utgångskabeln. Detta kan orsaka
polaritetsväxling och/eller överladdning.
ANVÄNDA 50AMP-BATTERIKLÄMMORNA
1. Anslut ena änden av laddarens utgångskabel till änden av batteriklämman med
snabbkoppling.
2. Följ stegen i avsnitt 6 och 7 för att ansluta utgångsklämmorna till batteriet.
3. Anslut laddaren till ett jordat 230V-uttag.
ANVÄNDA RINGTERMINALERNA
1. För permanent anslutning till batteriet, lossa och ta bort muttrarna från
skruvarna på batteriterminalerna.
2. Anslut den röda positiva kontaktringen till den positiva (POS, P, +) batteriterminalen.
3. Anslut den negativa kontaktringen till den negativa (NEG, N, -) batteriterminalen.
4. Sätt tillbaka och dra åt skruvarna ordentligt.
5. Anslut kabelmonteringen för ringkontakten till laddaren. Var noga med att
ledningarna och kontakten inte kommer i kontakt med varma och rörliga delar.
6. Anslut laddaren till ett jordat 230V-uttag.
• 100 •
AUTOMATISKT LADDNINGSLÄGE
När en automatisk laddning görs växlar laddaren automatiskt till underhållsläge när
batteriet är laddat.
LADDNINGSTIDER
CCA = Ampere för kallstart Ah = Amperetimmar
BATTERISTORLEK/MÄRKDATA LADDNINGSTID (1A)
SMÅ BATTERIER
Motorcykel, gräsklippare traktor, m.m.
6-12 Ah 3¾-7½ timmar
12-32 Ah 7½-20 timmar
BILAR/LASTBILAR 200-315 CCA 36-46 Ah 18-25 timmar
Tiden som anges är för batterier med en 50 % laddning före laddningen.
Lägg till mer tid om batteriet är mer urladdat.
AVBRUTEN LADDNING
Om laddningen inte kan slutföras på normalt sätt avbryts den. När laddningen
avbryts stängs laddarens uteffekt av. LED:n för DÅLIGT BATTERI
(röd) tänds
och den gula/orangefärgade (CHARGING) LED:n blinkar. Inte fortsätta att
försöka att ladda detta batteri. Kontrollera batteriet och byt ut vid behov.
LADDNING SLUTFÖRD
När laddningen är klar lyser den gröna lysdioden (LADDAD) . När den pulserar
har laddaren övergått till underhållsläget.
UNDERHÅLLSLÄGE (FLYTLÄGESÖVERVAKNING)
När den gröna lysdioden (LADDAD)
pulserar har laddaren startat underhållsläget. I
det här läget håller laddaren batteriet fulladdat genom att vid behov leverera en liten ström.
Om laddaren måste leverera den maximala underhållsströmmen kontinuerligt i 12 timmar
övergår den i avbrytningsläge (se avsnittet Avbruten Laddning). Detta orsakas vanligtvis av
ett strömuttag från batteriet eller ett dåligt batteri. Kontrollera att det inte nns några laster
batteriet. Ta i så fall bort dem. Om så inte är fallet, kontrollera batteriet eller byt ut det.
UNDERHÅLLA ETT BATTERI
EBC1-laddaren underhåller 6V och 12 V-batterier och håller dem fulladdade.
OBS! Tekniken för underhållsläget gör att du kan ladda och underhålla ett batteri i
gott skick på säkert sätt under en längre tid. Däremot kan problem med batteriet,
elektriska problem i fordonet, felaktiga anslutningar och andra oförutsägbara
förhållanden resultera i stora strömuttag. Därför rekommenderar vi att du då och
då övervakar batteriet och laddningsprocessen.
• 101 •
13. UNDERHÅLL OCH SKÖTSEL
En minimal mängd underhåll kan hålla din laddare väl fungerande i era år.
13.1 Rengör klämmorna efter varje genomförd laddning. Torka bort eventuell batterivätska
kom kan ha kommit i kontakt med klämmorna för att undvika korrosion.
13.2 Om laddarens hölje emellanåt rengörs med en mjuk trasa så hålls ytan blank och
man undviker korrosion.
13.3 Rulla försiktigt ihop in- och utkablarna vid förvaring av laddaren. Detta förhindrar att
kablarna och laddaren skadas av misstag.
13.4 Förvara laddaren bortkopplad från nätuttaget och i upprätt läge.
13.5 Förvara den inomhus på en sval och torr plats. Förvara inte klämmorna
handtaget, hopklämda eller runt metall och inte heller fastklämda på kablarna.
14. INFORMATION OM KASSERING
Denna markering indikerar att produkten inte ska avyttras med annat
hushållsavfall inom hela EU. För att förhindra eventuell skada på
miljön eller människors hälsa från okontrollerad avfallshantering ska
enheten återvinnas för att främja hållbar återvinning av materiella
resurser. Återlämna din använda enhet till återvinnings- och
insamlingssystemet eller kontakta återförsäljaren som produkten
köptes från. De kan ta hand om produkten för miljösäker återvinning.
• 102 •
15. FELSÖKNING
PROBLEM MÖJLIG ORSAK ORSAK/LÖSNING
Alla fem LED:erna
tänds i 2 sekunder och
slocknar sedan.
Laddaren är ansluten till ett
nätuttag.
Inget problem, detta är
normalt.
Jag kan inte välja
inställningen 6 V eller
12 V.
Laddaren är utrustad
med automatisk
spänningsavkänning och
känner automatiskt av
spänningen och laddningen i
batteriet.
Inget problem, detta är
normalt.
Den gröna
STRÖMINDIKATORN
tänds inte fast
laddaren är ordentligt
ansluten.
Nätuttaget har ingen ström.
Dålig elanslutning.
Kontrollera om en säkring
eller kretsbrytare har gått vid
uttagets strömkälla.
Kontrollera nätsladden och
förlängningssladden efter löst
sittande kontakt.
Den röda
LED:n
för DÅLIGT BATTERI
lyser och den gula/
orangefärgade
LED:n blinkar.
Batterispänningen är fortfarande
under 10V (för ett 12V-batteri)
eller 5V (för ett 6V-batteri) efter
2 timmars laddning.
(eller)
I underhållsläge är uteffekten
mer än 1,5A i 12 timmar.
Batteriet kanske är defekt. Se
till att batteriet inte är belastat.
Om det är det, ta bort all
belastning. Om det inte är det,
kontrollera eller byt ut batteriet.
• 103 •
PROBLEM MÖJLIG ORSAK ORSAK/LÖSNING
Den röda LED:n
för DÅLIGT BATTERI
lyser.
Batteriet är sulfaterat.
Brist på framsteg upptäcks
och batterispänningen
ligger under 14,2V (för ett
12V-batteri) eller 7,1V (för ett
6V-batteri).
Batteriets startspänning är
under 12,2V (för ett 12V-batteri)
och under 6,1V (för ett
6V-batteri) och den totala
ineffekten är mindre än 1,5Ah.
Batterispänningen faller under
12,2V (för ett 12V-batteri)
eller 6,1V (för ett 6V-batteri) i
underhållsläge.
Laddaren är i
desulfateringsläge. Fortsätt
att ladda i era timmar. Om
detta inte lyckas, få batteriet
kontrollerat.
Batteriet kanske är överhettat.
Om så, låt batteriet svalna.
Batteriet kanske är för stort
eller har kortslutit. Få batteriet
kontrollerat eller utbytt.
Batteriets kapacitet är för
låg eller så är batteriet för
gammalt. Få det kontrollerat
eller utbytt.
Batteriet behåller inte sin
laddning. Kan orsakas av
tömning av batteriet eller att
batteriet är dåligt. Se till att
batteriet inte är belastat. Om
det är det, ta bort all belastning.
Om det inte är det, kontrollera
eller byt ut batteriet.
16. SPECIFIKATIONER
Ingående spänning ........................................................ 230V AC~50/60Hz, 0,5A
Utgående spänning ..........................6V or 12V, med autoavkänning av spänning
Utgående märkström ................................................................1A @ 6V och 12V
17. UTBYTESDELAR
Ringterminalkontakter (snabbkoppling) ..........................................2299001950Z
Batteriklämmor (snabbkoppling) ..................................................... 3899002636Z
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103

Schumacher ECOBAT EBC1 Automatic Battery Maintainer Bruksanvisning

Kategori
Batteriladdare
Typ
Bruksanvisning