136
4. PLACERING AV LADDAREN
VARNING
RISK FÖR EXPLOSION OCH KONTAKT MED BATTERISYRA.
4.1 Placera laddaren så långt borta från batteriet som DC-kabeln tillåter.
4.2 Placera aldrig laddaren direkt ovanför batteriet som laddas. Gaser från batteriet
korroderar och skadar laddaren.
4.3 Placera aldrig batteriet ovanpå laddaren.
4.4 Låt inte batterisyra droppa på laddaren när du avläser elektrolytdensiteten eller fyller batteriet.
5. FÖLJ DESSA STEG OM BATTERIET ÄR INSTALLERAT I FORDONET.
VARNING
EN GNISTA NÄRA BATTERIET KAN ORSAKA EN EXPLOSION. MINSKA
RISKEN FÖR GNISTOR NÄRA BATTERIET GENOM ATT:
5.1 Placera AC- och DC-kablarna så att risken för att de skadas av motorhuv, dörrar
och rörliga eller varma motordelar minskas. OBS! Om det är nödvändigt att stänga
motorhuven under laddningen måste du kontrollera att motorhuven inte rör vid
metalldelarna på batterikontakterna eller skadar kablarnas isolering.
5.2 +nOOGLJERUWDIUnQÀlNWEODGUHPPDUUHPVNLYRURFKDQGUDGHODUVRPNDQRUVDNDVNDGD
5.3 Kontrollera polariteten på batteripolerna. Den POSITIVA (POS, P, +) batteripolen har
normalt en större diameter än den NEGATIVA (NEG, N, -) polen.
5.4 Avgör vilken batteripol som är jordad (ansluten) till chassit.
5.5 För fordon med negativ jordning ansluter du den POSITIVA (RÖDA) kontakten från
batteriladdaren till den POSITIVA (POS, P, +) ojordade polen på batteriet. Anslut den
NEGATIVA (SVARTA) kontakten till fordonets chassi eller motorblock på avstånd från
batteriet. Anslut inte kontakten till förgasaren, bränsleledningarna eller tunnplåtsdelar.
Anslut till en tjock metalldel i ramen eller motorblocket.
5.6 För fordon med positiv jordning ansluter du den NEGATIVA (SVARTA) kontakten från
batteriladdaren till den NEGATIVA (NEG, N, +) ojordade polen på batteriet. Anslut den
POSITIVA (RÖDA) kontakten till fordonets chassi eller motorblock på avstånd från
batteriet. Anslut inte kontakten till förgasaren, bränsleledningarna eller tunnplåtsdelar.
Anslut till en tjock metalldel i ramen eller motorblocket.
5.7 Anslut laddarens AC-strömsladd till ett eluttag.
5.8 När laddaren kopplas bort kopplar du bort AC-sladden, tar bort kontakten från fordonets
chassi och tar sedan bort kontakten från batteriterminalen.
5.9 Se BERÄKNA LADDNINGSTID för information om laddningstiden.
6. FÖLJ DESSA STEG OM BATTERIET ÄR UTANFÖR FORDONET
VARNING
EN GNISTA NÄRA BATTERIET KAN ORSAKA EN EXPLOSION. MINSKA
RISKEN FÖR GNISTOR NÄRA BATTERIET GENOM ATT:
6.1 Kontrollera polariteten på batteripolerna. Den POSITIVA (POS, P, +) batteripolen har
normalt en större diameter än den NEGATIVA (NEG, N, -) polen.
6.2 Anslut en 6 AWG (13 mm
2
) isolerad batterikabel som är minst 24 tum (61 cm) lång till
den NEGATIVA (NEG, N, -) batteripolen.
6.3 Anslut den POSITIVA (RÖDA) laddarkontakten till den POSITIVA (POS, P, +) polen
på batteriet.
6.4 Placera dig själv och den icke anslutna änden på kabeln som du tidigare anslöt till den
NEGATIVA (NEG, N, -) batteripolen så långt borta som möjligt från batteriet. Anslut sedan
den NEGATIVA (SVARTA) laddarkontakten till den icke anslutna änden på kabeln.
6.5 Vänd dig bort från batteriet när du gör den sista anslutningen.
6.6 Anslut laddarens AC-strömsladd till ett eluttag.
6.7 När du kopplar bort laddaren utför du anslutningsproceduren i omvänd ordning och
EU\WHUGHQI|UVWDDQVOXWQLQJHQQlUGXEH¿QQHUGLJVnOnQJWERUWIUnQEDWWHULHWVRPP|MOLJW
6.8 Ett marinbatteri (båt) måste tas ur och laddas på land. Laddning på båten kräver
utrustning som är specialutformad för marint bruk.