12
© 2023 DJI Med ensamrätt.
Drönare
DJI Mini 2 SE innehåller en ygkontroll, nedåtriktad videolänk, Vision System, framdrivningssystem och
ett Intelligent Flight-batteri.
Flyglägen
DJI Mini 2 SE har tre yglägen, plus ett fjärde ygläge som drönaren växlar till i vissa scenarier. Flyglägen
kan växlas via yglägesomkopplaren på fjärrkontrollen.
Normalläge: Drönaren använder GPS och nedåtriktat Vision System för att orientera sig själv och för att
stabiliseras. Intelligent ygläge aktiveras med den här inställningen. När GPS-signalen är stark använder
drönaren sin GPS för att orientera sig och för att stabilisera sig. När GPS-signalen är svag och det råder
tillräckliga ljusförhållanden använder drönaren nedåtvisningssystemet för att lokalisera sig själv och
för att stabiliseras. När nedåtvisningssystemet är aktiverat och ljusförhållandena är tillräckliga blir den
maximala yghöjdsvinkeln 25° och den maximala yghastigheten 10 m/s.
Sportläge: I sportläget använder drönaren GPS och nedåtvisningssystemet för positionering.
Drönarresponsen är optimerad för flexibilitet och hastighet, vilket gör den mer responsiv för
kontrollspaksrörelser. Den maximala yghastigheten är 16 m/s, den maximala stigningshastigheten är
5 m/s och den maximala sänkningshastigheten 3,5 m/s.
Cine-läget: Cine-läget är baserat på Normalläge och flyghastigheten är begränsad, vilket gör
drönaren stabilare under fotograferingen. Den maximala flyghastigheten är 6 m/s, den maximala
stigningshastigheten är 2 m/s, och den maximala sänkningshastigheten 1,5 m/s.
Drönaren ändras automatiskt till Attitude-läge (ATTI) när nedåtvisningssystemet är otillgängligt eller
inaktiverat och när GPS-signalen är svag eller när kompassen är utsatt för störningar. I ATTI-läget
kan drönaren lättare påverkas av omgivningen. Miljöfaktorer, såsom vind, kan resultera i horisontella
förändringar, vilket kan innebära risker, speciellt vid ygning i trånga utrymmen. Eftersom drönaren inte
kan hitta sin position eller bromsa automatiskt i detta läge bör piloten landa drönaren så fort som möjligt
för att undvika olyckor.
Drönaren kan inte känna av hinder på den automatiska rutten. Piloten bör vara uppmärksam på den
omgivande miljön och styra drönaren för att undvika hinder.
Maximal hastighet och inbromsningssträcka för drönaren ökar avsevärt i Sportläge. En minsta
inbromsningssträcka på 30 m krävs i vindfria förhållanden.
Nedåthastigheten ökar signikant i Sportläge. En minsta inbromsningssträcka på 10 m krävs i vindfria
förhållanden.
Drönarens respons ökar avsevärt i Sportläge, vilket innebär att en liten kontrollspaksrörelse på
fjärrkontrollen översätts till drönaren som då föryttar sig en längre sträcka. Var uppmärksam på att ha
tillräckligt manövreringsutrymme under ygning.
Med videoinställning i normal eller Cine-läget är yghastigheten begränsad när lutningen av kardanen
är nära -90° eller 0° för att säkerställa att fotograferingen är stabil. Om det råder stark vind inaktiveras
begränsningen för att förbättra drönarens vindmotstånd. Som ett resultat kan kardanen vibrera under
inspelningen.