16
©2021 DJI Med ensamrätt.
Drönare
DJI FPV innehåller en ygkontroll, nedåtriktad kardanlänk och kamera, Vision System, framdrivningssystem och
ett intelligent ygbatteri.
Flyglägen
DJI FPV har tre yglägen, plus ett fjärde ygläge som drönaren växlar till i vissa scenarier. Flyglägen kan växlas
via yglägesomkopplaren på fjärrkontrollen.
Normalläge: Drönaren använder GPS och visningssystem framåt, bakåt och nedåt, samt infrarött
avkänningssystem för att lokalisera sig själv och stabiliseras. När GPS-signalen är svag och det råder tillräckliga
ljusförhållanden använder drönaren nedåtvisningssystemet för att lokalisera sig själv och för att stabiliseras när
belysningsförhållanden är tillräckliga. När nedåtvisningssystemet är aktiverat och ljusförhållandena är tillräckliga,
blir den maximala yghöjdsvinkeln 25° och den maximala yghastigheten 15 m/s.
Sportläge: I sportläget använder drönaren GPS och nedåtvisningssystemet för positionering. I sportläget är
drönarresponsen optimerad för exibilitet och hastighet, vilket gör det mer responsivt för kontrollspaksrörelser.
Den maximala flyghastigheten är 27 m/s, den maximala stigningshastigheten är 15 m/s och den maximala
sänkningshastigheten är 10 m/s.
Manuellt läge: Klassiskt kontrolläge för FPV-drönare med den högsta manövreringsförmågan, som kan
användas för körning och freestyle-körning. I manuellt läge krävs att alla flygassistensfunktioner, såsom
automatisk stabilisering inaktiveras och framskjutna kontrollegenskaper krävs. Gasspjällsreglaget kan justeras i
detta läge.
I läget Normal eller Sport, när nedåtvisningssystemet är otillgängligt eller inaktiverat och när GPS-signalen är svag
eller kompassen upplever störningar, kan drönaren inte positionera sig själv eller bromsa automatiskt, vilket ökar
risken för potentiella ygrisker. I ATTI-läget kan drönaren lättare påverkas av omgivningen. Miljöfaktorer, såsom
vind, kan resultera i horisontella förändringar, vilket kan innebära risker, speciellt vid ygning i trånga utrymmen.
Vid användning i manuellt läge för du fjärrkontrollens spak för att direkt styra gasspjället och
drönarensaltitud.Drönarenharingaygassistensfunktioner,såsomautomatiskstabiliseringoch
kan nå valfri altitud. Endast erfarna piloter ska använda manuellt läge. Underlåtelse att arbeta på
rätt sätt i detta läge är en säkerhetsrisk och kan även leda till att drönaren kraschar.
Manuellt läge är enligt standard inaktiverat. Se till att brytaren är inställd på manuellt läge i
glasögonen innan du växlar till manuellt läge. Drönaren ligger kvar i normalt läge eller sportläge om
brytaren inte är kongurerad till manuellt läge i glasögonen. Gå till Inställningar, Kontroll, Fjärrkontroll
och sedan Knappinställningar och kongurera anpassat läge till manuellt läge.
Innan du använder manuellt läge rekommenderar vi att du justerar skruven på baksidan av
gasspjällsreglaget så att reglaget inte centreras och att du praktiserar ygning i läge med DJI Virtual
Flight.
Vid användning i manuellt läge för första gången begränsas maxhöjden för drönaren. Efter att du
bekantat dig med flygning i manuellt läge kan höjdrestriktionen inaktiveras i glasögonen. Gå till
Inställningar, Kontroll, Fjärrkontroll, RC Exp, och sedan altitudgräns för M-läge.
Maximal hastighet och inbromsningssträcka för drönaren ökar avsevärt i sportläge. En minsta
inbromsningssträcka på 30 m krävs i vindfria förhållanden.
Nedåthastigheten ökar signifikant i sportläge. En minsta inbromsningssträcka på 10 m krävs i
vindfria förhållanden.
Drönarens respons ökar avsevärt i sportläge, vilket innebär att en liten kontrollspaksrörelse på
fjärrkontrollen översätts till drönaren som då föryttar sig en längre sträcka. Var uppmärksam på att
ha tillräckligt manövreringsutrymme under ygning.