68
4. Inställning av källa
Nästa steg är att välja varje källingång i tur och ordning på 551R V2 och meddela
apparaten om:
• typen av anslutning som du vill använda för den källan (Analogue, Digital eller
HDMI).
• bearbetningsläget för källan.
551R V2 minns de enskilda inställningarna för varje källingång och återkallar dem
automatiskt när du ändrar källingång.
Ljudanslutningstyp
Välj menyn ‘Välj ljudingång’. Markera varje källa i sin tur och välj analog eller
digital ingångstyp (använd pilarna ◄ och ► på fjärrkontrollen):
azur 551R
Video In. Select
Audio In. Select
Tone/Sub Config.
Speaker Config.
Speaker Distance
Speaker Level
Speaker Xover
Auto Setup
Advanced Setup
OSD Setup
BD/DVD
CD/Video1
Video2
Video3
Tape/MD/CDR
Aux/TV
7.1 Direct
Preamp Out
HDMI 1 out TV ARC
HDMI 1 out to TV
Back : [I/O]
Digital < >
HDMI < >
HDMI < >
HDMI < >
Digital < >
HDMI < >
Analog
Normal < >
Enabled < >
Disable < >
Alternativen som visas är Analogue, Digital och HDMI om källan har tilldelats en
HDMI-ingång för video enligt ovan.
Analoga ingångar kräver en stereo phono/RCA- till phono/RCA-kabelanslutning
till 551R V2. Digitala ingångar kräver antingen en 75 ohm digital phono/RCA- till
phono/RCA-koaxialkabel (S/P DIF) eller en optisk berkabel (TOSLINK). 551R V2
använder automatiskt den anslutna kabeltypen. Gör inte anslutningar till både
den optiska och koaxiella ingången för en källa.
Obs! Objektet ‘Preamp output’ (Förförstärkarutgång) längst ned i denna meny
väljer mellan läget Normal (standard), Pre Out Mode (användning av externa
strömförstärkare) och Ext 2 Ch Mode (där externa strömförstärkare för främre
vänster och höger används). Dessa alternativ förklaras senare. Kontrollera att
Normal har valts för denna inställning. TV-ARC beskrivs i ett senare avsnitt.
När du har ställt in ljudtyperna ska du avsluta skärmmenyn för att spara.
Denna inställning kan även ändras när som helst utan att använda skärmmenyerna
genom att trycka på knappen Audio Input Type på frontpanelen eller fjärrkontrollen,
vilket växlar mellan analoga, digitala eller HDMI-ingångar (om tillgängliga) för den
aktuellt valda källan. Dessa inställningar läggs till i apparatens minne för nästa
gång du använder den källan
Obs!
– Källan Tape/MD/CDR innehåller endast ljud och kan inte motta ljud eller video
från HDMI.
– 7.1-källan mottar endast ljud från de analoga 7.1 Direct-ingångarna.
551R V2 stödjer era lyssningslägen för musik och hemmabio. Utgången från
551R V2 varierar beroende på närvarande källsignal, vald högtalaruppsättning
och avkodningsläget. Innan vi beskriver hur du använder 551R V2 ger vi en
kortfattad beskrivning av Surroundljudformaten som 551R V2 kan använda som
referens:
Dolbys förlustfria teknologi som utvecklats i första hand för Blu-ray-skivor/-spelare
med hög kapacitet. Dolby True HD levererar teoretiskt bit-för-bit ljud som är
identisk med studio master-inspelningen genom användning av 100 % förlustfri
kodning. Tidigare format som Dolby Digital 5.1 eller EX har använt kodning med
förlust där vissa data (som är teoretiskt mindre hörbara) alltid går förlorade i
kodningsprocessen för att minska lagringskapaciteten som krävs på skivan. Detta
är ett nytt format som stödjer upp till åtta (används normalt som 7.1) kanaler med
fullständigt omfång med 24-bit/96 kHz ljud eller två kanaler med 24/192 kHz
via Blu-ray-skivor och är inte bakåtkompatibel med tidigare scheman. Formatet
kan antingen överföras som en ‘bitström’ till 551R V2 för intern avkodning
(rekommenderas) eller så kan det avkodas internt av vissa Blu-ray-spelare och
skickas till 551R V2 som erkanals PCM. I båda fall krävs en HDMI-anslutning till
551R V2 och en lämplig Blu-ray-spelare eftersom Dolby True HD endast överförs
via HDMI.
Ett nytt kodningsschema baserad på den ursprungliga Dolby Digital CODEC, men
med förbättringar för att öka kodningseffektivitet och förbättra ljudkvalitet. Dolby
Digital Plus stödjer 7.1 helt diskreta kanaler jämfört med Dolby Digitals 5.1 (eller
6.1 i EX-varianten där den 6:e kanalen är matriskodad). Dessa Dolby Digital
Plus-bitströmmar är inte bakåtkompatibla med äldre Dolby Digital-avkodare men
kräver en AV-mottagare som utvecklats för att avkoda dem (t.ex. 551R V2) och
en HDMI-anslutning som Dolby Digital Plus överförs för närvarande endast med
HDMI. Det är dock ett krav att alla Blu-ray-spelare som kan använda Dolby Digital
Plus även måste kunna omvandla Dolby Digital Plus till en bakåtkompatibel Dolby
Digital 5.1-utgång för uppspelning på äldre Dolby Digital-system. 551R V2 är helt
kompatibel med Dolby Digital Plus.
En ny förlustfri codec för ljud från DTS. Istället för att vara inkompatibel med
tidigare versioner, överförs DTS-HD Master Audio som ett tillägg till en normal
DTS-bitström. En andra inbäddad ström skickas som innehåller “skillnaden”
mellan den ursprungliga studio master-inspelningen och den förlustkomprimerade
DTS, plus de två extrakanalerna. Apparater som kan använda DTS-HD Master
Audio (t.ex. 551R V2) kan använda denna skillnadsinformation för att återskapa
en bit-för-bit förlustfri version av ursprunglig 7.1-data. Apparater som inte stödjer
Master Audio-tillägget avkodar helt enkelt den ursprungliga 5.1 DTS-strömmen
och ignorerar Master Audio-tilläget, vilket skapar bakåtkompatibilitet.
DTS-HD High Resolution Audio
Även känt som DTS-HR, ett tillägg till det ursprungliga DTS-ljudformatet. DTS-HD
High Resolution Audio stödjer 7.1 helt diskreta kanaler jämfört med 5.1 för DTS
(eller 6.1 i varianterna DTS ES Matrix eller DTS ES Discrete). Liksom med DTS-HD
Master Audio skickas en andra inbäddad ström som innehåller “skillnaden” mellan
den ursprungliga studio master-inspelningen och DTS som komprimerats med
förlust, plus de två extrakanalerna, men i detta fall formas även extraströmmen
av komprimering med förlust. Detta fungerar som en 7.1-version av DTS som kan
avkodas av apparater (t.ex. 551R V2) som kan avkoda DTS-HD High Resolution
Audio. Apparater som inte stödjer High Resolution-tillägget avkodar helt enkelt
den ursprungliga 5.1 DTS-strömmen och ignorerar High Resolution-tilläget, vilket
skapar bakåtkompatibilitet.
Även känt som DD (3/2) eller DD 5.1, ger (upp till) 5.1-utgång från lämpligt Dolby
Digital-kodat material, med 5 huvudkanaler (Främre Vänster, Främre Höger, Mitt,
Surround Vänster, Surround Höger) och en kanal för lågfrekventa effekter för
subwoofern, alla med enskild kodning. Avkodning av Dolby Digital kräver en Dolby
Digital-kodad DVD-skiva och en digital anslutning från källutrustningen (t.ex. en
DVD-spelare) till 551R V2.
Obs! Formaten Dolby Digital och DTS har ibland färre kanaler än det maximala
antalet, t.ex. Dolby Digital (2/0) som betyder en Dolby Digital-kodad signal som
i verkligheten endast bär en stereosignal med två kanaler (de andra kanalerna
är inaktiva).
Även känt som DTS (3/2) eller DTS 5.1, ger (upp till) 5.1-utgång från lämpligt
DTS-kodat material, med 5 huvudkanaler (Främre Vänster, Främre Höger, Mitt,
Surround Vänster, Surround Höger) och en kanal för lågfrekventa effekter för
subwoofern, alla med enskild kodning. Avkodning av DTS kräver en DTS-skiva
med lämplig kodning och en digital anslutning från källutrustningen till 551R V2.
Även känd som DD (3/3) eller DD 6.1, en förbättrad form av Dolby Digital. Utöver
de diskret kodade 5.1 kanalerna erbjuder DD EX en extra 6:e kanal (Surround
Bakre, vilket ger 6.1) som är matriskodad i de bakre surround-kanalerna för
större bilddjup och mer konkret ljudlokalisering bakom lyssnaren. DD EX kräver
en DD EX-kodad skiva. DD EX är bakåtkompatibel med DD 5.1-avkodning. Om DD
EX kodas som normal DD förekommer Surround Bakre-signalen i både Vänster
och Höger Bakre Surround (vilket bildar en virtuell bakre mitt). Den kan avkodas
som 7.1 genom att skicka Surround Bakre-avkodningen till både Surround Bakre
Vänster och Höger högtalare (vilket bildar två mono Bakre Surround-högtalare).
Lägen för surroundljud