Simrad NAC-2 and NAC-3 Installationsguide

Typ
Installationsguide
SVENSKA
NAC-2/NAC-3
Idrifttagningshandbok
www.bandg.com | www.simrad-yachting.com
Förord
Friskrivning
Eftersom Navico kontinuerligt förbättrar den här produkten
förbehåller vi oss rätten att när som helst göra ändringar i produkten
som eventuellt inte finns med i den här handboken. Kontakta din
närmaste återförsäljare om du behöver hjälp.
Det är ägarens eget ansvar att installera och använda utrustningen
på ett sätt som inte orsakar olyckor, personskador eller skador på
egendom. Den som använder produkten ansvarar själv för att agera
säkert på sjön.
NAVICO HOLDING OCH DESS DOTTERBOLAG, LOKALAVDELNINGAR
OCH SAMARBETSPARTNERS FRISKRIVER SIG FRÅN ALLA
SKADESTÅNDSKRAV I SAMBAND MED ANVÄNDNING AV
PRODUKTEN PÅ ETT SÄTT SOM KAN ORSAKA OLYCKOR, SKADOR
ELLER SOM STRIDER MOT GÄLLANDE LAG.
Gällande språk: Den här texten, eventuella instruktionsböcker,
användarguider samt annan information om produkten
(Dokumentationen) kan översättas till, eller har översatts till, andra
språk (Översättningen). I händelse av konflikter mellan någon
Översättning och Dokumentationen ska den engelska versionen av
Dokumentationen gälla som officiell version.
Den här handboken återspeglar produkten vid tiden för tryckning.
Navico Holding AS och dess dotterbolag, lokalavdelningar och
samarbetspartners förbehåller sig rätten att ändra specifikationer
utan förvarning.
Varumärken
NMEA
®
och NMEA 2000
®
är registrerade varumärken som tillhör
National Marine Electronics Association.
Copyright
Copyright © 2016 Navico Holding AS.
Garanti
Garantikortet levereras som ett separat dokument.
Om du har frågor besöker du webbplatsen för din produkt på
www.simrad-yachting.com eller www.bandg.com.
Förord | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
3
Redogörelse för efterlevnad
Den här utrustningen uppfyller följande direktiv:
CE enligt EMC-direktivet 2014/30/EU
Kraven för nivå 2-enheter enligt standarden
Radiocommunications (Electromagnetic Compatibility) Standard
Relevant efterlevnadsdeklaration finns i produktavsnittet på
www.simrad-yachting.com eller www.bandg.com.
Om den här handboken
I handboken förutsätts att användaren har grundläggande kunskap
om navigering, marin terminologi och sjövana.
Viktig text som läsaren måste läsa extra noga märks ut på följande
sätt:
Ú
Notera: Används till att rikta läsarens uppmärksamhet på en
viss kommentar eller viktig information.
Varning: Används när försiktighet måste iakttas för
att förhindra skador på utrustning/person.
Version av handboken
Den här handboken är skriven för programvaruversion 1.0.
Handboken uppdateras kontinuerligt för att passa nya
programversioner. Du kan hämta den senaste tillgängliga versionen
av handboken på produktens sida på www.simrad-yachting.com
eller www.bandg.com.
4
Förord | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
Innehåll
7 Introduktion
7
Autopilotdatorerna NAC-2 och NAC-3
7 Autopilotens styrenheter
7 Inställning av autopilotdator
10 Inställning vid förtöjning
10 Val av datakälla
10 Båtens egenskaper
10 Drivenhetskonfiguration
13 Roderinställning
16 Sjöprov
16 Inställning av kompass
17 Övergångsfart
18 Ställ rodret rakt
18 Ställ in girhastighet
18 Kalibrera autopiloten
23 Användarinställningar
23 Inställningar för styrprofil
24 Seglingsparametrar
25 Inställningar av girmönster
29 Installationsbekräftelse
29 Checklista
29 Båtspecifika inställningar
32 Underhåll
32 Förebyggande underhåll
32 Kontrollera kontakterna
32 Programvaruuppdatering
32 Återställa autopilotdatorn
34 Tekniska specifikationer
34 NAC-2
35 NAC-3
Innehåll | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
5
37 Måttritningar
37
NAC-2
37 NAC-3
38 Data som stöds
38 NMEA 2000-PGN:er
41 NMEA 0183-meningar
42 Beskrivning av NMEA 2000 PGN
6
Innehåll | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
Introduktion
Autopilotdatorerna NAC-2 och NAC-3
Autopilotdatorerna NAC-2 och NAC-3 innehåller den elektronik som
krävs för att styra en enhet med hydraulisk styrpump eller mekanisk
drivenhet, samtidigt som de ansluter till roderlägesgivare och NMEA
2000-enheter.
NAC-2 är gjord för upp till tio meter långa båtar och kan styra
pumpar, mekaniska drivenheter och elektromagnetiska ventiler med
svagström (8 ampere kontinuerligt/max. 16 ampere).
NAC-3 är gjord för båtar som är längre än tio meter och kan styra
pumpar, mekaniska drivenheter och elektromagnetiska ventiler med
starkström (30 ampere kontinuerligt/max. 50 ampere).
Autopilotens styrenheter
Autopilotdatorerna NAC-2 och NAC-3 kan styras av olika Simrad-
och B&G-styrenheter. Det kan vara särskilda styrenheter för
autopiloter (till exempel AP44), flerfunktionsskärmar och
fjärrkontroller för autopiloter (till exempel OP12) som används i
kombination med instrumentsystem, eller en kombination av de
olika typerna.
Autopilotfunktioner
NAC-2 och NAC-3 har ett stort antal funktioner, men alla funktioner
finns inte på alla autopilotens styrenheter. Till exempel har
autopilotsystem med bara en fjärrkontroll (utan skärm) inte tillgång
till girmönster.
Användargränssnittet
Autopilotfunktionerna ser olika ut på olika skärmar.
I den här handboken finns exempel från både MFD och AP44.
Inställning av autopilotdator
När autopiloten har installerats måste autopilotdatorn ställas in. Om
autopilotdatorn inte ställs in korrekt kan det hända att autopiloten
inte fungerar på rätt sätt.
Inställningen av autopilotdatorn är uppdelad i tre steg:
1
Introduktion | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
7
Installationsinställningar
-
Inklusive idrifttagning vid hamn och vid sjöprov. Se "Inställning vid
förtöjning" på sida 10 och "Sjöprov" på sida 16.
Användarjustering av autopilotinställningar
- Manuell finkalibrering för olika driftsförhållanden och
användarpreferenser. Se "Användarinställningar" på sida 23.
Ú
Notera: Det går bara att komma åt installeringsinställningarna
när autopiloten är i viloläge. För vissa system krävs det en
särskild fysisk vilolägesnyckel för att genomföra
installationsprocesser. Nyckeln kan vara antingen en nyckel på
en styrenhet eller fjärrkontroll för en autopilot, eller en separat
vilolägesnyckel.
Varning: När autopiloten levereras från fabriken, och
när som helst efter att en autopilot har återställts,
återställs alla installationsinställningar till
fabriksinställningarnas standardvärden. Ett meddelande
visas och du måste då göra en fullständig inställning.
Om du inte gör det korrekt kan det hända att
autopiloten inte fungerar på rätt sätt.
8
Introduktion | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
Arbetsflöde för installation
Introduktion | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
9
Inställning vid förtöjning
Val av datakälla
Innan du börjar med inställningen av autopilotdatorn måste
datakällorna vara tillgängliga och inställda.
Du måste välja datakällor när systemet startas första gången, om
någon del av nätverket har ändrats eller ersatts och om en alternativ
källa blir tillgänglig för en given datatyp och den källan inte har valts
automatiskt.
Du kan låta systemet välja källor automatiskt eller ställa in varje källa
manuellt. Läs dokumentationen för autopilotens styrenhet eller
skärmenheten för att få mer information om hur du väljer datakälla.
Båtens egenskaper
Båttyp
Påverkar styrningsparametrar och tillgängliga autopilotfunktioner.
Följande alternativ är tillgängliga:
Segel
Deplacement
Planande
Ú
Notera: Om båttypen är inställd på Segel är inte Virtual Rudder
Feedback tillgängligt.
Båtens längd
Används av autopilotsystemet för att kalibrera styrparametrar.
Marschfart
Används om det inte finns någon tillgänglig information om
hastighet. Det används av autopilotsystemet för att kalibrera
styrparametrar.
Drivenhetskonfiguration
Drivenhetskonfigurationen styr hur autopilotdatorn sköter
styrsystemet.
2
10
Inställning vid förtöjning | NAC-2/NAC-3
Idrifttagningshandbok
Läs din drivenhets dokumentation för att se relevanta
specifikationer.
Kontrollmetod
Används för att ställa in rätt kontrollutdata för din drift.
Följande alternativ är tillgängliga:
Elektromagnet
För styrning av/på av hydrauliska ventiler. Ger en fast
roderhastighet.
Vändbar motor
För pumpar och drivenheter med variabel hastighet.
Drivenhetsspänning
Nominell drivenhetsspänning angiven för din drivenhet.
Alternativ: 12 V eller 24 V.
Ú
Notera: 24 V ut är bara kompatibelt med strömförsörjning på
24 V.
Inställningen måste matcha specifikationen på elektromagneten,
pumpen och motorn.
Varning: Om du väljer fel spänningsnivå för din
drivenhet kan både drivenheten och autopilotdatorn
skadas, även om skyddskretsarna är aktiverade.
Inkoppling av drivenhet
Anger hur aktiveringsutgången fungerar.
Följande alternativ är tillgängliga:
Koppling
Om din drivenhet, motor eller pump behöver en koppling för att
kunna använda manöverdonet ska den anslutas till
aktiveringsutgången. Ställ in Inkoppling av drivenhet på
koppling. Kopplingen aktiveras när autopilotdatorn styr rodret. I
viloläget släpps kopplingen för att tillåta manuell styrning. Läs din
drivenhets specifikationer för att avgöra om en koppling behövs.
Auto
Inställning vid förtöjning | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
11
Utsignalen aktiveras när autopilotdatorn är i något av lägena
Auto, NoDrift eller Navigation. För manuell roderkontroll (viloläge,
ingen uppföljning och med uppföljning) är utsignalen inte
aktiverad. Används normalt för att växla mellan två
roderhastigheter på en pump som körs kontinuerligt, och
används när olika roderhastigheter krävs för automatisk styrning
och styrning med eller utan uppföljning.
Minsta roderutslag
En del båtar kan ha en tendens att inte svara på små
roderkommandon kring kurshållande position på grund av ett litet
roder eller virvlar och störningar i vattenströmmen som passerar
rodret. Detta kan även gälla för vattenjetbåtar med ett munstycke.
Genom att öka parametern Minsta roderutslag kan du förbättra
förmågan att hålla kursen på vissa båtar. Men det ökar också
roderaktiviteten.
Ú
Notera: Ställ bara in ett värde för Minsta roderutslag om det ger
bättre förmåga att hålla kursen i lugnt vatten. Det bör ställas in
efter att autopilotens styrparametrar har kalibrerats och
optimerats.
Rodrets dödband
Förhindrar rodret från att ständigt justeras på grund av mekaniskt
spelrum i styrningen eller rodret.
Följande alternativ är tillgängliga:
Auto
(rekommenderas).
Rodrets dödband är anpassningsbart och fungerar kontinuerligt.
Det optimerar även dödbandet efter trycket på rodret.
Manuell
Om inställningen Auto inte fungerar på rätt sätt på grund av
extrema roderhastigheter eller kursmissar kan det justeras
manuellt. Den kan även användas för att minska roderaktivitet.
Roderkommandon som är mindre än dödbandets storlek
ignoreras.
Hitta det lägsta möjliga värde som hindrar rodret från ständiga
justeringar. Ett brett dödband orsakar felaktig styrning. Du
rekommenderas att kontrollera rodrets stabilitet i AUTO-läget vid
12
Inställning vid förtöjning | NAC-2/NAC-3
Idrifttagningshandbok
marschfart för att få tryck mot rodret. (Vissa ständiga justeringar som
uppstår när båten är förtöjd kan försvinna vid marschfart.)
Roderinställning
Varning: Under kalibreringen och testet av rodret ger
autopilotdatorn en serie roderkommandon. Håll dig
borta från rodret och försök inte ta manuell kontroll
över det under testet.
Roderkälla
Du måste välja rätt roderkälla innan kalibreringen av
roderåterkopplingen kan genomföras.
Val av roderkälla, flerfunktionsskärmar
Inställning vid förtöjning | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
13
Val av roderkälla, AP44
Ú
Notera: Virtual Rudder Feedback (VRF) ska bara användas om
det inte finns någon roderlägesgivare. En roderlägesgivare
förbättrar autopilotens prestanda och gör att en korrekt
rodervinkel visas på autopilotens skärm.
Ú
Notera: VRF är inte tillgängligt om båttypen är inställd på Segel.
Kalibrering av roderlägesgivare
Ú
Notera: Bara tillgängligt om du har en roderlägesgivare
installerad och den är vald som roderkälla.
Kalibreringen av roderlägesgivaren avgör rodersignalens riktning.
Följ de guidade stegen på skärmen tills roderkalibreringen är klar.
Rodertest
Det här rodertestet bekräftar driftriktningen. Det registrerar den
minsta kraft som krävs för att driva rodret och minskar
roderhastigheten om den överskrider den maximala önskade
hastigheten för användning med autopilot.
Ú
Notera: Om båten har servostyrning är det viktigt att den
motor eller elektriska motor som används för att underlätta
styrningen är påslagen innan testet påbörjas.
Genomför rodertestet enligt instruktionerna på skärmen.
-
Rodret ska göra en liten rörelse inom 10 sekunder och därefter
röra sig i båda riktningarna.
Om det inte går att slutföra testet startar ett larm.
14
Inställning vid förtöjning | NAC-2/NAC-3
Idrifttagningshandbok
VRF-kalibrering
Ú
Notera: Är bara tillgängligt om roderkällan är ansluten till
Virtual Rudder Feedback.
VRF-kalibrering avgör riktningen på roderrörelsen, den minsta styrka
som krävs för att röra rodret, och förhållandet mellan spänning och
roderhastighet.
För att göra en VRF-kalibrering måste du kunna se rodret röra sig.
Följ de guidade stegen på skärmen tills VRF-kalibreringen är klar.
Inställning vid förtöjning | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
15
Sjöprov
Ett sjöprov kan bara genomföras efter att inställningarna som ska
göras när båten ligger förtöjd har gjorts.
Ú
Notera: Sjöprovet måste alltid genomföras under lugna
väderförhållanden, på öppet vatten och på säkert avstånd från
annan trafik.
Inställning av kompass
För att uppnå bästa möjliga prestanda bör kompassen kalibreras
och eventuell offset kompenseras.
Installationen måste utföras från en lämplig visningsenhet.
Beroende på enheten kommer du åt kompassinställningen via
kompassens enhetsdialogruta eller via ett särskilt
kalibreringsalternativ i enhetens inställningar.
Enhetens dialogruta, flerfunktionsskärmar
Kalibreringsalternativ, AP44
3
16
Sjöprov | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
Ú
Notera: Kalibrering av kompassen bör utföras i lugnt vatten och
med minimal vind och ström för bra resultat. Se till att det finns
tillräckligt med öppet vatten runt fartyget för att göra en hel gir.
Läs dokumentationen till din sensor för att få mer information om
enheten.
Övergångsfart
Övergångsfarten är den hastighet då systemet automatiskt byter
mellan styrprofilerna för låg hastighet och hög hastighet.
Styrprofilerna används för att kompensera för båtars tendens att få
olika styregenskaper vid olika hastigheter. Det kan även hända att
du har olika preferenser angående din båts styrning vid låga och
höga hastigheter.
På motorbåtar rekommenderas du att ställa in ett värde som
motsvarar den hastighet då båtens styregenskaper förändras. Till
exempel vid planingströskeln (rekommenderas), eller den hastighet
då du vill att autopiloten ska ändra beteende.
Det finns ett fördröjningsomfång på 2 knop för att förhindra
pendling mellan profilerna för hög och låg hastighet när båten
färdas i eller nära övergångsfarten.
Exempel
Övergångsfarten är inställd till 9 knop.
Systemet ändras från låg profil till hög profil när hastigheten ökar
till 10 knop (dvs. övergångsfarten plus 1 knop).
Systemet ändras från hög profil till låg profil när hastigheten
minskar till 8 knop (dvs. övergångsfarten minus 1 knop).
Den aktiva profilen (låg eller hög) visas på autopilotsidan (till
exempel AP44) och på autopilotrutan (flerfunktionsskärmar):
AP44-sida Autopilotruta på flerfunktionsskärm
Sjöprov | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
17
Ställ rodret rakt
Används för att korrigera rodrets raka position vid idrifttagning vid
hamn om båten behöver en liten roderförskjutning för att styra rakt.
Ú
Notera: Man ska alltid ställa in rodrets raka position under lugna
förhållanden, när styrningen inte påverkas av vind eller
strömmar.
Ställ rodret så att det styr rakt och aktivera sedan alternativet
Ställ rodret rakt för att spara parametern.
Ú
Notera: På båtar med två motorer ska du se till att båda
motorernas varvtal är detsamma, så att kraften är lika stor från
båda propellrarna. Annars kan rodret ställas in fel.
Ställ in girhastighet
Används för att ange önskad girhastighet.
Gira med båten med önskad säker och bekväm girhastighet och
aktivera sedan alternativet Ställ in girhastighet för att spara
girinställningarna.
Ú
Notera: Den sparade girhastigheten sparas i den aktiva
styrprofilen. Den här inställningen måste därför upprepas för
alla styrprofiler.
Kalibrera autopiloten
Ú
Notera: Kalibrering av autopiloten måste göras separat för
profiler för låg och hög hastighet.
Både autokalibrering och manuell kalibrering bör göras i lugn
eller ganska lugn sjö.
Om du har angett korrekt båttyp, längd och marschfart behöver du
kanske inte göra ytterligare manuella eller automatiska kalibreringar.
Fortsätt på följande sätt för att bekräfta tillfredsställande styrning:
1. Stabilisera båten på en kurs och välj sedan läget AUTO.
2. Observera kurshållningen och roderkommandona.
-
Autopiloten bör hålla båten på den angivna kursen med ett
snitt på +/-1 grad i lugn sjö och svag vind.
3. Gör några mindre och större ändringar åt babord och styrbord
och observera hur båten styr efter den nya kursen.
18
Sjöprov | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
- Båten bör styra förbi korrekt kurs så lite som möjligt. Se
"Roderstyrka" på sida 20 och "Motroder" på sida 21.
Om autopiloten inte håller kursen på ett tillfredsställande sätt, eller
inte girar tillfredsställande, kan du nu antingen prova
autokalibrering eller gå direkt till manuell kalibrering.
Ú
Notera: Om båten är längre än ungefär 30 meter eller har
mycket hög marschfart kan det vara opraktiskt att göra en
autokalibrering. I så fall rekommenderar vi att du går direkt till
manuell kalibrering.
Autokalibrering
När du gör en autokalibrering tas båten automatiskt genom ett
antal S-girar. Baserat på båtens beteende ställer autopiloten
automatiskt in de viktigaste styrparametrarna (roderstyrka och
motroder).
Stabilisera båten på en kurs, sätt hastigheten till så nära
marschfart som möjligt och aktivera sedan funktionen
Autokalibrering.
-
Autopiloten växlar nu till AUTO-läget och tar kontroll över
båten.
Ú
Notera: Du kan stoppa autokalibreringen när som helst genom
att trycka på knappen STBY på styrenheten för autopiloten.
Autokalibreringen tar ungefär tre minuter att genomföra. När den är
klar växlar autopiloten automatiskt till viloläge och rodret måste
styras manuellt.
Ú
Notera: Alla parametrar som ställs in under autokalibrering kan
justeras manuellt. För bästa styrningsprestanda rekommenderar
vi att du justerar styrparametrarna manuellt efter
autokalibrering.
Manuell kalibrering
Roderstyrka och motroder kan justeras manuellt.
Stabilisera båten på en kurs och ange hastigheten till mitten av
profilomfånget (med god marginal till övergångsfarten) för att
undvika profilbyte under kalibreringen. Aktivera sedan
alternativet roderstyrka. Justera värdet enligt beskrivningarna
nedan.
Sjöprov | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
19
Om det behövs kan du justera alternativet Motroder något.
Kalibreringsparametrar, flerfunktionsskärmar
Kalibreringsparametrar, AP44
Roderstyrka
Den här parametern bestämmer förhållandet mellan
roderkommandot och kursfelet. Ju högre roderstyrkevärde, desto
mer roder tillämpas. Om värdet är för litet tar det lång tid att
kompensera för ett kursfel och autopiloten kommer inte att kunna
20
Sjöprov | NAC-2/NAC-3 Idrifttagningshandbok
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50

Simrad NAC-2 and NAC-3 Installationsguide

Typ
Installationsguide