Simrad NAC-D Bruksanvisningar

Typ
Bruksanvisningar
SVENSKA
NAC™ -D
Idrifttagningshandbok
www.simrad-yachting.com
Förord
Friskrivning
Eftersom Navico fortlöpande förbättrar den här produkten
förbehåller vi oss rätten att göra förändringar av produkten när som
helst, vilket kanske inte återspeglas i den här versionen av
handboken. Kontakta närmaste distributör om du behöver mer
hjälp.
Ägaren ansvarar helt och hållet för att installera och använda
utrustningen på ett sätt som inte orsakar olyckor, personskador eller
egendomsskador. Användaren av produkten ansvarar helt och
hållet för sjösäkerhet.
NAVICO HOLDING OCH DESS DOTTERBOLAG, LOKALAVDELNINGAR
OCH SAMARBETSPARTNERS FRISKRIVER SIG FRÅN ALLA
SKADESTÅNDSKRAV I SAMBAND MED ANVÄNDNING AV
PRODUKTEN PÅ ETT SÄTT SOM KAN ORSAKA OLYCKOR, SKADOR
ELLER SOM STRIDER MOT GÄLLANDE LAG.
Den här handboken representerar produkten vid tidpunkten för
tryckning. Navico Holding AS samt dess dotterbolag och filialer
förbehåller sig rätten att göra ändringar av specifikationerna utan
föregående meddelande.
Huvudspråk
Den här redogörelsen, alla instruktionshandböcker, användarguider
och annan information som hänför sig till produkten
(dokumentation) kan översättas till, eller har översatts från, ett annat
språk (översättning). I händelse av konflikt med eventuell
översättning av dokumentationen, är dokumentationens engelska
språkversion den officiella versionen.
Varumärken
® Reg. U.S. Pat. & Tm. Off, och ™ varumärken som omfattas av allmän
lag. Läs mer om de globala varumärkesrättigheterna och
ackrediteringarna för Navico Holding AS och andra enheter på
www.navico.com/intellectual-property.
Navico® är ett registrerat varumärke som tillhör Navico Holding
AS.
SIMRAD® är ett registrerat varumärke som tillhör Kongsberg
Maritime AS, licensierat till Navico Holding AS.
AP™ är ett oregistrerat varumärke som tillhör Navico Holding AS.
Förord | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
3
NAC™ är ett oregistrerat varumärke som tillhör Navico Holding
AS.
NMEA® och NMEA 2000® är registrerade varumärken som tillhör
National Marine Electronics Association.
Copyright
Copyright © 2020 Navico Holding AS.
Garanti
Garantikortet levereras som ett separat dokument. Om du har några
frågor besöker du webbplatsen för enhetens eller systemets
varumärke:
www.simrad-yachting.com
4
Förord | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
Redogörelse för efterlevnad
Förklaringar
Relevant efterlevnadsdeklaration finns i:
www.simrad-yachting.com
Europa
Navico försäkrar under eget ansvar att produkten överensstämmer
med kraven i:
CE enligt EMC-direktivet 2014/30/EU
USA
Varning: Användaren varnas för att alla ändringar
eller modifieringar som inte uttryckligen har godkänts
av den part som ansvarar för efterlevnad kan upphäva
användarens tillstånd att använda utrustningen.
Australien och Nya Zeeland
Navico försäkrar under eget ansvar att produkten överensstämmer
med kraven i:
kraven för nivå 2-enheter enligt Radiocommunications
(Electromagnetic Compatibility) standard 2017
Varumärken
® Reg. U.S. Pat. & Tm. Off, och ™ varumärken som omfattas av allmän
lag. Läs mer om de globala varumärkesrättigheterna och
ackrediteringarna för Navico Holding AS och andra enheter på
www.navico.com/intellectual-property.
Navico® är ett registrerat varumärke som tillhör Navico Holding
AS.
SIMRAD® är ett registrerat varumärke som tillhör Kongsberg
Maritime AS, licensierat till Navico Holding AS.
AP™ är ett oregistrerat varumärke som tillhör Navico Holding AS.
Förord | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
5
NAC™ är ett oregistrerat varumärke som tillhör Navico Holding
AS.
NMEA® och NMEA 2000® är registrerade varumärken som tillhör
National Marine Electronics Association.
Om den här handboken
Bilderna som används i handboken kanske inte stämmer överens
exakt med skärmen på din enhet.
Viktiga textkonventioner
Viktig text som läsaren måste läsa extra noga märks ut på följande
sätt:
Ú
Notera: Används till att rikta läsarens uppmärksamhet på en
viss kommentar eller viktig information.
Varning: Används när försiktighet måste iakttas för
att förhindra skador på utrustning/person.
Översatta handböcker
Du hittar tillgängliga översatta versioner av den här handboken på
följande webbplats:
www.simrad-yachting.com
6
Förord | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
Innehåll
9 Introduktion
9
NAC-D-autopilotdator
9 Autopilotens styrenheter
9 Inställning av autopilotdator
12 Inställning vid förtöjning
12 Val av datakälla
12 Åsidosättningsfunktion
13 Båtens egenskaper
14 Drivenhetskonfiguration
15 Roderinställning
16 Sjöprov
16 Inställning av kompass
17 Övergångsfart
17 Ställ in girhastighet
18 Kalibrera autopiloten
23 Användarinställningar
23 Inställningar för styrprofil
24 Inställningar av girmönster
28 Installationsbekräftelse
28 Checklista
28 Båtspecifika inställningar
31 Underhåll
31 Förebyggande underhåll
31 Kontrollera kontakterna
31 Programvaruuppdatering
31 Återställa autopilotdatorn
Innehåll | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
7
8
Innehåll | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
Introduktion
NAC-D-autopilotdator
NAC-D är autopilotdatorn till EVC-styrsystem som stöds.
Autopilotens styrenheter
NAC kan styras av olika Simrad-styrenheter. Det kan vara särskilda
autopilotkontroller, flerfunktionsskärmar (MFD) och fjärrkontroller för
autopiloter som används i kombination med instrumentsystem eller
en kombination av de olika typerna.
Autopilotfunktioner
Autopilotdatorn har stöd för en mängd olika lägen för automatisk
styrning. Alla autopilotkontroller har inte åtkomst till alla alternativ.
Till exempel har autopilotsystem med bara en fjärrkontroll (utan
skärm) inte tillgång till girmönster.
Användargränssnittet
Autopilotfunktionerna ser olika ut på olika skärmar.
I den här handboken finns exempel från både MFD och AP48.
Inställning av autopilotdator
När autopiloten har installerats måste autopilotdatorn ställas in. Om
autopilotdatorn inte ställs in korrekt kan det hända att autopiloten
inte fungerar på rätt sätt.
Inställningen av autopilotdatorn är uppdelad i två steg:
Installationsinställningar
-
Inklusive idrifttagning vid hamn och vid sjöprov. Se "Inställning vid
förtöjning" på sida 12 och "Sjöprov" på sida 16.
Användarjustering av autopilotinställningar
- Manuell finkalibrering för olika driftsförhållanden och
användarpreferenser. Se "Användarinställningar" på sida 23
Ú
Notera: Det går bara att komma åt inställningarna som ska
göras när båten ligger förtöjd om autopiloten är i standbyläge.
Ú
Notera: För vissa system krävs det en särskild fysisk
vilolägesnyckel för att genomföra installationsprocesser.
1
Introduktion | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
9
Nyckeln kan vara antingen en nyckel på en styrenhet eller
fjärrkontroll för en autopilot, eller en separat vilolägesnyckel.
Varning: När autopiloten levereras från fabriken, och
när som helst efter att en autopilot har återställts,
återställs alla installationsinställningar till
fabriksinställningarnas standardvärden. Ett meddelande
visas och du måste då göra en fullständig inställning.
Om du inte gör det korrekt kan det hända att
autopiloten inte fungerar på rätt sätt.
10
Introduktion | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
Arbetsflöde för installation
Introduktion | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
11
Inställning vid förtöjning
Val av datakälla
Innan du börjar med inställningen av autopilotdatorn måste
datakällorna vara tillgängliga och inställda.
Du måste välja datakällor när systemet startas första gången, om
någon del av nätverket har ändrats eller ersatts och om en alternativ
källa blir tillgänglig för en given datatyp och den källan inte har valts
automatiskt.
Du kan låta systemet välja källor automatiskt eller ställa in varje källa
manuellt. Läs dokumentationen för autopilotens styrenhet eller
skärmenheten för att få mer information om hur du väljer datakälla.
Åsidosättningsfunktion
Med SteadySteer-funktionen kan du styra hur autopilotsystemet
reagerar på manuell styrning.
När den är aktiverad:
Manuell styrning åsidosätter det aktiva läget.
Om Auto-läge eller läget Ingen drift var aktivt innan växling till
manuell styrning aktiveras det automatiskt igen när fartyget har
stabiliserats på en ny kurs.
Om NAV-läget var aktivt innan växling till manuell styrning visas
en dialogruta.
-
Bekräfta kursförändringen för att återaktivera NAV-läget.
- Avbryt kursförändringen för att aktivera Auto-läget på den nya
kursen.
- Om ingen åtgärd vidtas försätts autopiloten i standbyläge.
För något annat läge försätts autopiloten i standbyläge.
När den är inaktiverad:
Manuell styrning åsidosätter det aktiva läget.
Autopiloten försätts i standbyläge oberoende av vilka lägen som
används.
2
12
Inställning vid förtöjning | NAC™ -D
Idrifttagningshandbok
Dialogruta för installation av autopilot, MFD
Dialogruta för installation av autopilot, AP48
Båtens egenskaper
Båttyp
Påverkar styrningsparametrar och tillgängliga autopilotfunktioner.
Följande alternativ är tillgängliga:
Deplacement
Planande
Båtens längd
Används av autopilotsystemet för att kalibrera styrparametrar.
Marschfart
Används om det inte finns någon tillgänglig information om
hastighet. Det används av autopilotsystemet för att kalibrera
styrparametrar.
Inställning vid förtöjning | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
13
Drivenhetskonfiguration
Drivenhetskonfigurationen styr hur autopilotdatorn sköter
styrsystemet.
Läs din drivenhets dokumentation för att se relevanta
specifikationer.
Minsta roderutslag
En del båtar kan ha en tendens att inte svara på små
roderkommandon kring kurshållande position på grund av ett litet
roder eller virvlar och störningar i vattenströmmen som passerar
rodret. Detta kan även gälla för vattenjetbåtar med ett munstycke.
Genom att öka parametern Minsta roderutslag kan du förbättra
förmågan att hålla kursen på vissa båtar. Men det ökar också
roderaktiviteten.
Ú
Notera: Ställ bara in ett värde för Minsta roderutslag om det ger
bättre förmåga att hålla kursen i lugnt vatten. Det bör ställas in
efter att autopilotens styrparametrar har kalibrerats och
optimerats.
14
Inställning vid förtöjning | NAC™ -D
Idrifttagningshandbok
Roderinställning
Välja källa för roder
Val av roderkälla, flerfunktionsskärmar
Val av roderkälla, AP48
Inställning vid förtöjning | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
15
Sjöprov
Ett sjöprov kan bara genomföras efter att inställningarna som ska
göras när båten ligger förtöjd har gjorts.
Ú
Notera: Sjöprovet måste alltid genomföras under lugna
väderförhållanden, på öppet vatten och på säkert avstånd från
annan trafik.
Inställning av kompass
För att uppnå bästa möjliga prestanda bör kompassen kalibreras
och eventuell offset kompenseras.
Installationen måste utföras från en lämplig visningsenhet.
Beroende på enheten kommer du åt kompassinställningen via
kompassens enhetsdialogruta eller via ett särskilt
kalibreringsalternativ i enhetens inställningar.
Enhetens dialogruta, flerfunktionsskärmar
Kalibreringsalternativ, AP48
3
16
Sjöprov | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
Ú
Notera: Kalibrering av kompassen bör utföras i lugnt vatten och
med minimal vind och ström för bra resultat. Se till att det finns
tillräckligt med öppet vatten runt fartyget för att göra en hel gir.
Läs dokumentationen till din sensor för att få mer information om
enheten.
Övergångsfart
Ú
Notera: Endast tillgängligt om båttypen är inställd på Planande.
Övergångsfarten är den hastighet då systemet automatiskt byter
mellan profilerna för låg och hög hastighet.
Profilerna används för att kompensera för båtars tendens att få olika
styregenskaper vid olika hastigheter. Det kan även hända att du har
olika preferenser angående din båts styrning vid låga och höga
hastigheter.
Vi rekommenderar att du ställer in ett värde som motsvarar den
hastighet då båtens styregenskaper förändras. Till exempel vid
planingströskeln (rekommenderas), eller den hastighet då du vill att
autopiloten ska ändra beteende.
Det finns ett fördröjningsomfång på 2 knop för att förhindra
pendling mellan profilerna för hög och låg hastighet när båten
färdas i eller nära övergångsfarten.
Exempel
Övergångsfarten är inställd till 9 knop.
Systemet ändras från låg profil till hög profil när hastigheten ökar
till 10 knop (dvs. övergångsfarten plus 1 knop).
Systemet ändras från hög profil till låg profil när hastigheten
minskar till 8 knop (dvs. övergångsfarten minus 1 knop).
AP48-sida Kontrollpanel för autopilot på MFD
Ställ in girhastighet
Används för att ange önskad girhastighet.
Sjöprov | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
17
Gira med båten med önskad säker och bekväm girhastighet och
aktivera sedan alternativet Ställ in girhastighet för att spara
girinställningarna.
Ú
Notera: Den sparade girhastigheten sparas i den aktiva
styrprofilen. Den här inställningen måste därför upprepas för
alla styrprofiler.
Kalibrera autopiloten
Ú
Notera: Kalibrering av autopiloten måste göras separat för
profiler för låg och hög hastighet.
Både autokalibrering och manuell kalibrering bör göras i lugn
eller ganska lugn sjö.
Om du har angett korrekt båttyp, längd och marschfart behöver du
kanske inte göra ytterligare manuella eller automatiska kalibreringar.
Fortsätt på följande sätt för att bekräfta tillfredsställande styrning:
1. Stabilisera båten på en kurs och välj sedan läget AUTO.
2. Observera kurshållningen och roderkommandona.
-
Autopiloten bör hålla båten på den angivna kursen med ett
snitt på +/-1 grad i lugn sjö och svag vind.
3. Gör några mindre och större ändringar åt babord och styrbord
och observera hur båten styr efter den nya kursen.
- Båten bör styra förbi korrekt kurs så lite som möjligt. Se
"Roderstyrka" på sida 20 och "Motroder" på sida 21.
Om autopiloten inte håller kursen på ett tillfredsställande sätt, eller
inte girar tillfredsställande, kan du nu antingen prova
autokalibrering eller gå direkt till manuell kalibrering.
Ú
Notera: Om båten är längre än ungefär 30 meter eller har
mycket hög marschfart kan det vara opraktiskt att göra en
autokalibrering. I så fall rekommenderar vi att du går direkt till
manuell kalibrering.
Autokalibrering
När du gör en autokalibrering tas båten automatiskt genom ett
antal S-girar. Baserat på båtens beteende ställer autopiloten
automatiskt in de viktigaste styrparametrarna (roderstyrka och
motroder).
18
Sjöprov | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
Stabilisera fartyget på en kurs och ställ in hastigheten på 5–10 kn
och välj sedan Autokalibrering.
-
Autopiloten växlar nu till AUTO-läget och tar kontroll över
båten.
Ú
Notera: Du kan stoppa autokalibreringen när som helst genom
att trycka på knappen STBY på styrenheten för autopiloten.
Autokalibreringen tar ungefär tre minuter att genomföra. När den är
klar växlar autopiloten automatiskt till viloläge och rodret måste
styras manuellt.
Ú
Notera: Alla parametrar som ställs in under autokalibrering kan
justeras manuellt. För bästa styrningsprestanda rekommenderar
vi att du justerar styrparametrarna manuellt efter
autokalibrering.
Manuell kalibrering
Roderstyrka och motroder kan justeras manuellt.
Stabilisera båten på en kurs och ange hastigheten till mitten av
profilomfånget (med god marginal till övergångsfarten) för att
undvika profilbyte under kalibreringen. Aktivera sedan
alternativet roderstyrka. Justera värdet enligt beskrivningarna
nedan.
Om det behövs kan du justera alternativet Motroder något.
Sjöprov | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
19
Kalibreringsparametrar, flerfunktionsskärmar
Kalibreringsparametrar, AP48
Roderstyrka
Den här parametern bestämmer förhållandet mellan
roderkommandot och kursfelet. Ju högre roderstyrkevärde, desto
mer roder tillämpas. Om värdet är för litet tar det lång tid att
kompensera för ett kursfel och autopiloten kommer inte att kunna
hålla en stadig kurs. Om värdet är för högt svänger båten för kraftigt
och styrningen blir instabil.
20
Sjöprov | NAC™ -D Idrifttagningshandbok
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34

Simrad NAC-D Bruksanvisningar

Typ
Bruksanvisningar