Simrad AP44 Bruksanvisningar

Typ
Bruksanvisningar
SVENSKA
AP44
Handbok
www.simrad-yachting.com
Förord
Friskrivning
Eftersom Navico fortlöpande förbättrar den här produkten
förbehåller vi oss rätten att göra förändringar av produkten när som
helst, vilket kanske inte återspeglas i den här versionen av
handboken. Kontakta närmaste distributör om du behöver mer
hjälp.
Ägaren ansvarar helt och hållet för att installera och använda
utrustningen på ett sätt som inte orsakar olyckor, personskador eller
egendomsskador. Användaren av produkten ansvarar helt och
hållet för sjösäkerhet.
NAVICO HOLDING OCH DESS DOTTERBOLAG, LOKALAVDELNINGAR
OCH SAMARBETSPARTNERS FRISKRIVER SIG FRÅN ALLA
SKADESTÅNDSKRAV I SAMBAND MED ANVÄNDNING AV
PRODUKTEN PÅ ETT SÄTT SOM KAN ORSAKA OLYCKOR, SKADOR
ELLER SOM STRIDER MOT GÄLLANDE LAG.
Den här handboken representerar produkten vid tidpunkten för
tryckning. Navico Holding AS samt dess dotterbolag och filialer
förbehåller sig rätten att göra ändringar av specifikationerna utan
föregående meddelande.
Huvudspråk
Den här redogörelsen, alla instruktionshandböcker, användarguider
och annan information som hänför sig till produkten
(dokumentation) kan översättas till, eller har översatts från, ett annat
språk (översättning). I händelse av konflikt med eventuell
översättning av dokumentationen, är dokumentationens engelska
språkversion den officiella versionen.
Varumärken
Navico
®
är ett registrerat varumärke som tillhör Navico Holding AS.
Simrad
®
används på licens från Kongsberg.
NMEA
®
och NMEA 2000
®
är registrerade varumärken som tillhör
National Marine Electronics Association.
Copyright
Copyright © 2020 Navico Holding AS.
Förord | AP44 Handbok
3
Garanti
Garantikortet levereras som ett separat dokument. Om du har några
frågor besöker du webbplatsen för enhetens eller systemets
varumärke:
www.simrad-yachting.com
Redogörelse för efterlevnad
Europa
Navico försäkrar under eget ansvar att produkten överensstämmer
med kraven i:
CE enligt EMC-direktivet 2014/30/EU
USA
Varning: Användaren varnas för att alla ändringar
eller modifieringar som inte uttryckligen har godkänts
av den part som ansvarar för efterlevnad kan upphäva
användarens tillstånd att använda utrustningen.
Australien och Nya Zeeland
Navico försäkrar under eget ansvar att produkten överensstämmer
med kraven i:
kraven för nivå 2-enheter enligt Radiocommunications
(Electromagnetic Compatibility) standard 2017
Förklaringar
Relevant efterlevnadsdeklaration finns i:
www.simrad-yachting.com
Om den här handboken
Den här handboken är en referensguide för användning av enheten.
Det förutsätts att all utrustning är installerad och konfigurerad och
att systemet är klart för användning.
4
Förord | AP44 Handbok
Bilderna som används i handboken kanske inte stämmer överens
exakt med skärmen på din enhet.
Viktiga textkonventioner
Viktig text som läsaren måste läsa extra noga märks ut på följande
sätt:
Ú
Notera: Används till att rikta läsarens uppmärksamhet på en
viss kommentar eller viktig information.
Varning: Används när försiktighet måste iakttas för
att förhindra skador på utrustning/person.
Version av handboken
Den här handboken är skriven för programvaruversion 2.1.
Handboken uppdateras kontinuerligt för att passa nya
programversioner. Den senaste versionen av handboken kan
hämtas från följande webbplats:
www.simrad-yachting.com
Översatta handböcker
Du hittar tillgängliga översatta versioner av den här handboken på
följande webbplats:
www.simrad-yachting.com
Förord | AP44 Handbok
5
6
Förord | AP44 Handbok
Innehåll
9 Introduktion
9
Användarhandböcker
10 Frontpanel och tangenter för AP44
11 Sidan för autopiloten
12 Grundläggande hantering
12 Säker hantering av autopiloten
12 Slå på och av enheten
13 Hantera menysystemet
14 Displayinställningar
15 Autopilotlägen
15 Välja ett autopilotläge
15 Läget Standby
15 Läget Följ upp (FU)
15 AUTO-läge (kurshållning)
17 Vindläge
18 NoDrift-läget
19 Kursfångst
19 NAV-läget
21 Styrning med girmönster
25 Använda autopiloten i ett EVC-system
26 Tripplogg
27 Larm
27 Larmindikering
27 Bekräfta larm
28 Aktivera larmsystemet och larmsirenen
28 Larmhistorik
30 Programvaruinställning
30 Kalibrering
35 Dämpning
36 Autopilotinställningar
42 Systeminställningar
Innehåll | AP44 Handbok
7
48 Underhåll
48
Förebyggande underhåll
48 Rengöra displayenheten
48 Kontrollera kontakterna
48 Programvaruuppdatering
51 Menyträd
53 Tekniska specifikationer
54 Måttritning
55 Termer och förkortningar
58 Data som stöds
58 NMEA 2000 PGN (sändning)
58 NMEA 2000 PGN (mottagning)
8
Innehåll | AP44 Handbok
Introduktion
AP44 är en nätverksansluten autopilotskärm och styrenhet.
Enheten är kompatibel med en rad olika Navico-autopilotdatorer.
AP44-systemen omfattar flera moduler som behöver monteras på
olika platser på fartyget och som måste samverka med minst tre
olika system på båten:
Båtens styrsystem
Båtens elsystem (ineffekt)
Annan utrustning ombord
Alla delar av autopilotsystemet måste installeras och konfigureras i
enlighet med medföljande dokumentation innan du använder
autopiloten. Följande steg krävs:
Mekanisk installation och inkoppling av alla enheter. Läs mer i
separat dokumentation för varje enhet.
Programvaruinställning av systemet. Läs mer i "Programvaruinställning"
på sida 30
Idrifttagning och inställning av autopilotdatorn. Läs mer i
autopilotdatorns dokumentation om installation och
idrifttagning.
Användarhandböcker
Följande dokumentation är tillgänglig för AP44-systemet:
Användarhandboken för AP44 (den här handboken)
Installationshandboken för AP44/IS42/Triton
2
Monteringsmall för AP44/IS42/Triton
2
Idrifttagningshandboken för autopilotdatorn NAC-2/NAC-3
Installationshandboken för AC12N/AC42N
Ú
Notera: Den sista siffran i artikelnumren är dokumentets
revisionskod. Den senaste versionen av alla dokument kan
hämtas från produktens hemsida på www.simrad-
yachting.com.
1
Introduktion | AP44 Handbok
9
Frontpanel och tangenter för AP44
1 2 3 4 5
STBY
MODE AUTO
MENU
X
1 STBY-knappen
Tryck för att ändra autopiloten till standbyläge.
2 MENU/X-knappen
Utan någon aktiv meny:
Tryck för att visa menyn Inställningar
Tryck på och håll in för att visa dialogrutan
Displayinställningar
Meny- och dialogdrift:
Tryck om du vill återgå till föregående menynivå eller
stänga en dialogruta.
3 Vridreglage
Meny- och dialogdrift:
Vrid för att flytta uppåt och nedåt i menyer och
dialogrutor
Vrid för att justera ett värde
Tryck för att välja ett menyalternativ och ange nästa
menynivå
I FU-läget:
Vrid för att ställa in rodervinkeln
I läget AUTO, Ingen drift och Vindläge:
Vrid för att ändra inställd kurs/inställd kurs/inställd
vindvinkel
10
Introduktion | AP44 Handbok
4 MODE-knappen
Tryck för att visa listan Läge
5 AUTO-knappen
Tryck för att ställa in autopiloten i AUTO-läget
Sidan för autopiloten
Innehållet på autopilotsidan varierar med aktivt läge. Alla lägen är:
Profilläget (A)
Kursindikator, analoga och digitala (B)
Indikering av Autopilotläge (C)
Roderindikator, analog och digital (D)
Mer information finns i separata lägesbeskrivningar och i "Termer och
förkortningar" på sida 55.
Introduktion | AP44 Handbok
11
Grundläggande hantering
Säker hantering av autopiloten
Varning: En autopilot är en användbar
navigeringshjälp, men den ersätter under INGA
omständigheter en människa som navigerar.
Varning: Kontrollera att autopiloten har installerats
korrekt, tagits i drift och kalibrerats före användning.
Använd inte automatisk styrning
i områden med tät trafik eller i när det ont om plats
i dålig sikt eller vid extrema förhållanden till havs
i områden där en autopilot är förbjuden enligt lag.
När du använder en autopilot
får rodret inte lämnas obevakat
får inget magnetiskt material eller magnetisk utrustning placeras
nära den kurssensor som används av autopilotsystemet.
Kontrollera med jämna mellanrum kursen och fartygets position.
Byt alltid till läget Standby och sänk hastigheten i god tid för att
undvika farliga situationer.
Slå på och av enheten
Enheten har ingen strömknapp och den körs så länge strömmen är
ansluten till NMEA 2000-stamnätet.
Första gången du startar enheten
När enheten startas för första gången, samt efter en
fabriksåterställning, visar enheten en installationsguide. Svara på
installationsguidens uppmaningar för att välja några grundläggande
inställningsalternativ. Dessa inställningar kan ändras senare och
ytterligare konfiguration kan göras enligt beskrivningen i
"Programvaruinställning" på sida 30.
2
12
Grundläggande hantering | AP44 Handbok
Läget Sleep
I läget Sleep slås skärmens och knapparnas bakgrundsbelysning av
för att spara ström. Systemet fortsätter att köras i bakgrunden.
Du väljer läget Sleep i dialogrutan Displayinställningar, som aktiveras
när du håller ned knappen MENY. Du växlar från läget Standby till
normal drift genom att trycka kort på knappen MENU.
Hantera menysystemet
Alla inställningar och konfiguration i enheten är tillgängliga från
menyn Inställningar som aktiveras genom att trycka på knappen
MENU.
Vrid vridreglaget för att flytta uppåt och nedåt i menyerna och
dialogrutorna.
Bekräfta ett val genom att trycka in vridreglaget.
Återgå till föregående menynivå genom att trycka på knappen
MENU.
Redigera ett numeriskt värde
1. Vrid på vridreglaget för att välja inmatningsfältet.
2. Tryck på vridreglaget för att växla fältet till redigeringsläget.
-
Den vänstra siffran börjar blinka.
3. Vrid på vridreglaget för att ange värdet för den blinkande siffran.
4. Tryck på vridreglaget för att flytta fokus till nästa siffra.
5. Upprepa steg 3 och 4 tills alla siffror är inställda.
6. Tryck på vridreglaget för att lämna redigeringsläget för det valda
fältet.
7. Vrid på vridreglaget för att välja knapparna Avbryt eller Spara
och tryck sedan på vridreglaget för att bekräfta ditt val och
stänga dialogrutan.
Valt fält Fält i redigeringsläge
Grundläggande hantering | AP44 Handbok
13
Ú
Notera: Du kan när som helst trycka på knappen MENU för att
lämna en dialogruta utan att spara inmatade värden.
Displayinställningar
Displayinställningen kan justeras när som helst från dialogrutan
Displayinställningar som aktiveras genom att trycka på och hålla
ned knappen MENU.
Följande alternativ är tillgängliga:
Bakgrundsbelysning: Används för att justera
bakgrundsbelysningens nivå från Min (10 %) till Max (100 %) i
steg om 10 %.
-
När nivåfältet för bakgrundsbelysning är aktivt kan du minska
bakgrundsbelysningens nivå i steg om 30 % genom att trycka
flera gånger på knappen MENU.
Displaygrupp: Definierar vilken nätverksgrupp enheten tillhör.
Nattläge: Aktiverar/inaktiverar nattlägets färgpalett.
Nattlägesfärg: Används för att ställa in nattlägesfärgpaletten.
Invertera dagfärg: Ändrar sidornas bakgrundsfärg från svart
standard till vitt.
Sleep: Släcker skärmens och knapparnas bakgrundsbelysning för
att spara ström.
Ú
Notera: Alla ändringar som görs i displayinställningen tillämpas
på alla enheter som tillhör samma displaygrupp. Mer
information om nätverksgrupper finns i "Nätverksgrupper" på sida
45.
14
Grundläggande hantering | AP44 Handbok
Autopilotlägen
Autopiloten har flera styrlägen. Antalet lägen och funktioner inom
läget beror på autopilotdatorn, båttyp och tillgängliga ingångar
enligt förklaringen i beskrivningen av följande styrlägen.
Välja ett autopilotläge
Du väljer läget Standby och AUTO genom att trycka på de
dedikerade knapparna STBY och AUTO.
Du väljer andra lägen och automatiska funktioner genom att välja
motsvarande alternativ i listan Läge som aktiveras genom att trycka
MODE-knappen.
Läget Standby
Läget Standby används när du styr båten via rodret.
Växla till läget Standby genom att trycka på STBY-knappen.
Ú
Notera: Om sensordata som är centrala för hanteringen av
autopiloten (t.ex. roderreaktion) går förlorade när autopiloten
körs i automatiskt läge, växlar systemet automatiskt till läget
Standby.
Läget Följ upp (FU)
I FU-läget vrider du på vridreglaget för att ställa in rodervinkeln.
Rodret flyttas till den kommenderade vinkeln och stannar sedan.
Växla till FU-läget från vilket läge som helst genom att välja
alternativet Följ upp i listan Läge eller växla direkt från läget
Standby till FU-läget genom att trycka på vridreglaget.
AUTO-läge (kurshållning)
I AUTO-läget utfärdar autopiloten de roderkommandon som krävs
för att styra fartyget automatiskt längs en inställd kurs. I det här läget
kompenserar inte autopiloten för eventuellt avdrift som orsakas av
ström och/eller vind (A).
3
Autopilotlägen | AP44 Handbok
15
A
Växla till AUTO-läget genom att trycka på knappen AUTO. När
läget är aktiverat väljer autopiloten den nuvarande kursen som
inställd kurs.
Ändra den inställda kursen i AUTO-läget
Du justerar den inställda kursen genom att vrida på vridreglaget.
En omedelbar kursändring sker. Den nya kursen bibehålls tills en ny
kurs ställs in.
Slå och gippa i läget AUTO
Ú
Notera: Endast tillgängligt om båttypen är inställd på SEGEL.
Slå och gippa i läget AUTO använder kursen som referens. En slå/
gipp-åtgärd ändrar den inställda kursen till babord eller styrbord
med en fast vinkel.
Slagparametrarna ställs in i parametrarna Inställningar/Segling:
Slagvinkel definierar slagvinkeln medan Slagtid definierar
girhastigheten under slag/gipp. Läs mer i "Autopilotinställningar" på sida
36.
Initiera funktionen Slag eller Gipp genom att välja alternativet
Slag/gipp i listan Läge.
-
Giren påbörjas när riktningen har valts i dialogrutan.
16
Autopilotlägen | AP44 Handbok
Vindläge
Ú
Notera: Vindläge är endast tillgängligt när båttypen är inställd
på SEGEL. Det går inte att aktivera vindläget om
vindinformation saknas.
När vindläget är aktiverat registrerar autopiloten aktuell vindvinkel
som styrningens referens och justerar båtens kurs för att bibehålla
denna vindvinkel.
Innan du anger vindläget måste autopilotsystemet användas i
AUTO-läge och med giltiga indata från vindgivaren.
Växla till Vindläge genom att välja alternativet Vind i listan Läge.
Varning: I vindläget styr autopiloten mot relativ eller
sann vindvinkel och inte mot en kompassriktning.
Vindändringar kan resultera i att fartyget styrs i en
oönskad kurs.
Slå och gippa i Vindläge
Slå och gippa i Vindläge kan utföras när du seglar med relativ eller
sann vind som referens. I båda fallen måste den sanna vindvinkeln
vara mindre än 90 grader (slag) och mer än 120° (gipp).
Slag/gipp ska spegla den inställda vindvinkeln på motsatt slag.
Girvinkeln under slag/gipp ställs in under Slagtid i menyn
Inställningar/Segling. Läs mer i "Autopilotinställningar" på sida 36.
Initiera funktionen Slag eller Gipp genom att välja alternativet
Slag/gipp i listan Läge.
Bekräfta slag/gipp i dialogrutan.
Autopilotlägen | AP44 Handbok
17
Ú
Notera: Autopiloten lägger tillfälligt till en 5 graders avvikelse
för det nya slaget så att båten kan få upp farten. Efter en kort
period återgår vindvinkeln till den inställda vinkeln.
Ú
Notera: Om slag/gipp inte har bekräftats stängs dialogen efter
10 sekunder och begärt slag/gipp startas inte.
NoDrift-läget
Ú
Notera: Det är inte möjligt att välja läget Ingen drift om GPS-
position och kursinformation saknas.
I läget Ingen drift styrs fartyget längs en beräknad spårlinje, från
nuvarande position och i en riktning som användaren ställer in. Om
fartyget driver bort från spåret på grund av strömmar och/eller vind
kommer fartyget (A) att följa linjen med en vindupphållningsvinkel.
Innan läget Ingen drift öppnas måste autopilotsystemet vara i
AUTO-läge och få giltiga indata från GPS och kursgivare.
Växla till läget Ingen drift genom att välja alternativet Ingen drift
i listan Läge.
-
Autopiloten ritar en osynlig spårlinje baserat på aktuell kurs
från fartygets position.
Autopiloten använder nu positionsinformationen till att beräkna
max. avstånd till rutt och automatiskt styra längs det beräknade
spåret.
Ändra den inställda kursen i läget Ingen drift
Du justerar den inställda kursen genom att vrida på vridreglaget.
En omedelbar kursändring sker. Den nya kursen bibehålls tills en ny
kurs ställs in.
Undangirning
Ú
Notera: Endast tillgängligt för AC12N-/AC42N-autopilotdatorer.
Om du behöver undvika ett hinder i läget Ingen drift kan du ställa in
autopiloten på läget Standby och styra manuellt tills hindret är
passerat.
Om du återgår till läget Ingen drift inom 60 sekunder kan du välja
att fortsätta längs den tidigare bäringslinjen.
18
Autopilotlägen | AP44 Handbok
Om du inte svarar stängs dialogrutan, och autopiloten försätts i
läget Ingen drift med den aktuella kursen som ny bäringslinje.
Kursfångst
När fartyget girar i läget AUTO eller Ingen drift kan du trycka på
knappen AUTO omedelbart igen för att aktivera funktionen för att
registrera kurs. Då avbryts automatiskt giren och fartyget fortsätter
på den kurs som avlästes från kompassen i det ögonblick du tryckte
på knappen AUTO.
NAV-läget
Ú
Notera: NAV-läget kräver att en kompatibel sjökortsplotter är
ansluten till nätverket.
Det går inte att välja NAV-läget om kursinformation saknas eller
om styrningsinformation inte har erhålls från den externa
sjökortsplottern.
Varning: Du bör bara använda NAV-läget på öppet
vatten. Navigeringsläget får inte användas vid segling,
eftersom kursändringar kan resultera i oväntade slag
eller gipp!
I NAV-läget använder autopiloten styrningsinformationen från en
extern sjökortsplotter för att styra fartyget till en specifik waypoint
eller genom en serie waypoint.
I NAV-läget används autopilotens kurssensor som kurskälla för att
hålla kursen. Hastighetsinformation hämtas från FÖG eller från den
valda hastighetsgivaren. Styrningsinformation som erhålls från den
externa sjökortsplottern förändrar angiven kurs så att fartyget styrs
till destinationens waypoint.
För att få tillräckligt bra navigeringsstyrning måste
autopilotsystemet ha giltiga indata från sjökortsplottern. Den
automatiska styrningen måste testas och bedömas vara tillräckligt
bra innan du går till NAV-läget.
Ú
Notera: Om sjökortsplottern inte skickar ett meddelande med
bäring till nästa waypoint använder autopiloten endast
maxavståndet till rutt (XTE) för att styra. I så fall måste du återgå
till läget AUTO vid varje waypoint och manuellt ändra angiven
Autopilotlägen | AP44 Handbok
19
kurs till motsvarande bäring till nästa waypoint och sedan välja
NAV-läget igen.
Innan du går till NAV-läget måste sjökortsplottern navigera längs en
rutt eller mot en waypoint.
Initiera NAV-läget genom att välja NAV-alternativet i listan Läge.
Bekräfta för att växla till NAV-läget i dialogrutan.
Gir i NAV-läget
När fartyget når en waypoint avger autopiloten en varningssignal
och visar en dialogruta med den nya kursinformationen.
Det finns en användardefinierad gräns för tillåten automatisk
kursändring som behövs för nästa waypoint i en rutt. Om
kursändringen överstiger den inställda gränsen uppmanas du att
kontrollera att den kommande kursändringen är acceptabel.
Om kursändringen som behövs för nästa waypoint är mindre än
kursändringens gräns, ändrar autopiloten automatiskt kursen.
Dialogrutan försvinner efter åtta sekunder, såvida du inte rensar
den med knappen Sidor.
Om den kursändring som krävs för nästa waypoint är större än
den inställda gränsen uppmanas du att kontrollera om den
kommande kursändringen är acceptabel. Om giren inte
accepteras kommer fartyget att fortsätta med den aktuella
kursen.
20
Autopilotlägen | AP44 Handbok
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62

Simrad AP44 Bruksanvisningar

Typ
Bruksanvisningar