Om du inte svarar stängs dialogrutan, och autopiloten försätts i
läget Ingen drift med den aktuella kursen som ny bäringslinje.
Kursfångst
När fartyget girar i läget AUTO eller Ingen drift kan du trycka på
knappen AUTO omedelbart igen för att aktivera funktionen för att
registrera kurs. Då avbryts automatiskt giren och fartyget fortsätter
på den kurs som avlästes från kompassen i det ögonblick du tryckte
på knappen AUTO.
NAV-läget
Ú
Notera: NAV-läget kräver att en kompatibel sjökortsplotter är
ansluten till nätverket.
Det går inte att välja NAV-läget om kursinformation saknas eller
om styrningsinformation inte har erhålls från den externa
sjökortsplottern.
Varning: Du bör bara använda NAV-läget på öppet
vatten. Navigeringsläget får inte användas vid segling,
eftersom kursändringar kan resultera i oväntade slag
eller gipp!
I NAV-läget använder autopiloten styrningsinformationen från en
extern sjökortsplotter för att styra fartyget till en specifik waypoint
eller genom en serie waypoint.
I NAV-läget används autopilotens kurssensor som kurskälla för att
hålla kursen. Hastighetsinformation hämtas från FÖG eller från den
valda hastighetsgivaren. Styrningsinformation som erhålls från den
externa sjökortsplottern förändrar angiven kurs så att fartyget styrs
till destinationens waypoint.
För att få tillräckligt bra navigeringsstyrning måste
autopilotsystemet ha giltiga indata från sjökortsplottern. Den
automatiska styrningen måste testas och bedömas vara tillräckligt
bra innan du går till NAV-läget.
Ú
Notera: Om sjökortsplottern inte skickar ett meddelande med
bäring till nästa waypoint använder autopiloten endast
maxavståndet till rutt (XTE) för att styra. I så fall måste du återgå
till läget AUTO vid varje waypoint och manuellt ändra angiven
Autopilotlägen | AP44 Handbok
19