Simrad AP48 Bruksanvisningar

Typ
Bruksanvisningar
SVENSKA
AP48
Handbok
www.simrad-yachting.com
Förord
Friskrivning
Eftersom Navico fortlöpande förbättrar den här produkten
förbehåller vi oss rätten att göra förändringar av produkten när som
helst, vilket kanske inte återspeglas i den här versionen av
handboken. Kontakta närmaste distributör om du behöver mer
hjälp.
Ägaren ansvarar helt och hållet för att installera och använda
utrustningen på ett sätt som inte orsakar olyckor, personskador eller
egendomsskador. Användaren av produkten ansvarar helt och
hållet för sjösäkerhet.
NAVICO HOLDING OCH DESS DOTTERBOLAG, LOKALAVDELNINGAR
OCH SAMARBETSPARTNERS FRISKRIVER SIG FRÅN ALLA
SKADESTÅNDSKRAV I SAMBAND MED ANVÄNDNING AV
PRODUKTEN PÅ ETT SÄTT SOM KAN ORSAKA OLYCKOR, SKADOR
ELLER SOM STRIDER MOT GÄLLANDE LAG.
Den här handboken representerar produkten vid tidpunkten för
tryckning. Navico Holding AS samt dess dotterbolag och filialer
förbehåller sig rätten att göra ändringar av specifikationerna utan
föregående meddelande.
Huvudspråk
Den här redogörelsen, alla instruktionshandböcker, användarguider
och annan information som hänför sig till produkten
(dokumentation) kan översättas till, eller har översatts från, ett annat
språk (översättning). I händelse av konflikt med eventuell
översättning av dokumentationen, är dokumentationens engelska
språkversion den officiella versionen.
Varumärken
Navico
®
är ett registrerat varumärke som tillhör Navico Holding AS.
Simrad
®
används på licens från Kongsberg.
NMEA
®
och NMEA 2000
®
är registrerade varumärken som tillhör
National Marine Electronics Association.
Copyright
Copyright © 2020 Navico Holding AS.
Förord | AP48 Handbok
3
Garanti
Garantikortet levereras som ett separat dokument. Om du har några
frågor besöker du webbplatsen för enhetens eller systemets
varumärke:
www.simrad-yachting.com
Redogörelse för efterlevnad
Europa
Navico försäkrar under eget ansvar att produkten överensstämmer
med kraven i:
CE enligt EMC-direktivet 2014/30/EU
USA
Varning: Användaren varnas för att alla ändringar
eller modifieringar som inte uttryckligen har godkänts
av den part som ansvarar för efterlevnad kan upphäva
användarens tillstånd att använda utrustningen.
Australien och Nya Zeeland
Navico försäkrar under eget ansvar att produkten överensstämmer
med kraven i:
kraven för nivå 2-enheter enligt Radiocommunications
(Electromagnetic Compatibility) standard 2017
Förklaringar
Relevant efterlevnadsdeklaration finns i:
www.simrad-yachting.com
Om den här handboken
Den här handboken är en referensguide för användning av enheten.
Det förutsätts att all utrustning är installerad och konfigurerad och
att systemet är klart för användning.
4
Förord | AP48 Handbok
Bilderna som används i handboken kanske inte stämmer överens
exakt med skärmen på din enhet.
Viktiga textkonventioner
Viktig text som läsaren måste läsa extra noga märks ut på följande
sätt:
Ú
Notera: Används till att rikta läsarens uppmärksamhet på en
viss kommentar eller viktig information.
Varning: Används när försiktighet måste iakttas för
att förhindra skador på utrustning/person.
Version av handboken
Den här handboken är skriven för programvaruversion 2.0.
Handboken uppdateras kontinuerligt för att passa nya
programversioner. Den senaste versionen av handboken kan laddas
ner från produktens supportavdelning på följande webbplats:
www.simrad-yachting.com
Översatta handböcker
Du hittar tillgängliga översatta versioner av den här handboken på
följande webbplats:
www.simrad-yachting.com
Förord | AP48 Handbok
5
6
Förord | AP48 Handbok
Innehåll
9 Introduktion
10
Frontpanel och tangenter för AP48
12 Sidan för autopiloten
13 Grundläggande hantering
13 Säker hantering av autopiloten
13 Slå på och av enheten
14 Läget Sleep
14 Hantera menysystemet
15 Displayinställningar
16 Autopilotlägen
16 Välja ett autopilotläge
16 Läget Standby
16 Läget Utan uppföljning (NFU)
16 Läget Följ upp (FU)
17 AUTO-läge (kurshållning)
18 VIND-läge
19 VIND Nav-läge
19 NoDrift-läget
20 Kursfångst
21 NAV-läget
23 Styrning med girmönster
27 Använda autopiloten i ett EVC-system
28 Tripplogg
29 Larm
29 Larmindikering
29 Typ av meddelanden
29 Bekräfta larm
30 Aktivera larmsystemet och larmsirenen
30 Larmhistorik
31 Larmlista
32 Programvaruinställning
32 Kalibrering
37 Dämpning
Innehåll | AP48 Handbok
7
38 Autopilotinställningar
44
Systeminställningar
50 Underhåll
50 Förebyggande underhåll
50 Rengöra displayenheten
50 Kontrollera kontakterna
50 Säkerhetskopiera och återställa systemdata
51 Programvaruuppdatering
52 Menyträd
54 Tekniska specifikationer
56 Måttritningar
56 AP48 utan fäste
56 AP48 med fäste
57 Data som stöds
57 NMEA 2000 PGN (sändning)
57 NMEA 2000 PGN (mottagning)
59 Bilagor
59 Lista över möjliga larm och nödvändiga åtgärder
8
Innehåll | AP48 Handbok
Introduktion
AP48 är en nätverksansluten autopilotskärm och styrenhet.
Enheten är kompatibel med en rad olika Navico-autopilotdatorer.
AP48-systemen omfattar flera moduler som behöver monteras på
olika platser på fartyget och som måste samverka med minst tre
olika system på båten:
Båtens styrsystem
Båtens elsystem (ineffekt)
Annan utrustning ombord
Alla delar av autopilotsystemet måste installeras och konfigureras i
enlighet med medföljande dokumentation innan du använder
autopiloten. Följande steg krävs:
Mekanisk installation och inkoppling av alla enheter. Läs mer i
separat dokumentation för varje enhet.
Programvaruinställning av systemet. Läs mer i "Programvaruinställning"
på sida 32
Idrifttagning och inställning av autopilotdatorn. Läs mer i
autopilotdatorns dokumentation om installation och
idrifttagning.
1
Introduktion | AP48 Handbok
9
Frontpanel och tangenter för AP48
1
987
6
5
32
10 11
4
1 Strömknappen
Tryck för att visa dialogrutan Displayinställningar. Tryck
kort flera gånger för att växla mellan förinställda ljusnivåer.
Tryck och håll ned för att sätta autopilotsystemet i läget
Sleep. Tryck på knappen igen för att aktivera systemet.
2 MENU-knappen
Tryck för att visa menyn Inställningar.
3 X-knappen
Tryck om du vill återgå till föregående menynivå eller stänga
en dialogruta.
10
Introduktion | AP48 Handbok
4 Vridreglage
Meny- och dialogdrift:
Vrid för att flytta uppåt och nedåt i menyer och
dialogrutor
Vrid för att justera ett värde
Tryck för att välja ett menyalternativ och ange nästa
menynivå
I läget Standby och Utan uppföljning (NFU): Tryck för att
aktivera uppföljningsläget (FU).
I FU-läge: Vrid för att ställa in rodervinkeln.
I automatiska lägen: Vrid för att ändra inställd kompasskurs/
kurs/vindvinkel.
5–8 < 10, < 1 och 1 >, 10 > (knapparna för babord och styrbord)
I Standby- och FU-läge: Tryck för att aktivera läget Utan
uppföljning (NFU).
I NFU-läge: Tryck för att styra rodret.
I automatiska lägen: Tryck för att ändra inställd kompasskurs/
kurs/vindvinkel 1° eller 10° åt babord eller styrbord.
9 STBY-knappen
Tryck för att aktivera Standby-läget.
10 MODE-knappen
Tryck för att visa listan Läge.
11 AUTO-knappen
Tryck för att aktivera AUTO-läge.
Introduktion | AP48 Handbok
11
Sidan för autopiloten
Innehållet på autopilotsidan varierar med aktivt läge. Alla lägen är:
Profilläget (A)
Kursindikator, analoga och digitala (B)
Indikering av Autopilotläge (C)
Roderindikator, analog och digital (D)
Mer information finns i "Autopilotlägen" på sida 16.
12
Introduktion | AP48 Handbok
Grundläggande hantering
Säker hantering av autopiloten
Varning: En autopilot är en användbar
navigeringshjälp, men den ersätter under INGA
omständigheter en människa som navigerar.
Varning: Kontrollera att autopiloten har installerats
korrekt, tagits i drift och kalibrerats före användning.
Använd inte automatisk styrning
i områden med tät trafik eller i när det ont om plats
i dålig sikt eller vid extrema förhållanden till havs
i områden där en autopilot är förbjuden enligt lag.
När du använder en autopilot
får rodret inte lämnas obevakat
får inget magnetiskt material eller magnetisk utrustning placeras
nära den kurssensor som används av autopilotsystemet.
Kontrollera med jämna mellanrum kursen och fartygets position.
Byt alltid till läget Standby och sänk hastigheten i god tid för att
undvika farliga situationer.
Slå på och av enheten
Enheten körs så länge strömmen är ansluten till NMEA 2000-
stamnätet. Enheten kan försättas i Sleep-läge, se "Displayinställningar"
sida 15.
Första gången du startar enheten
När enheten startas för första gången, samt efter en
fabriksåterställning, visar enheten en installationsguide. Svara på
installationsguidens uppmaningar för att välja några grundläggande
inställningsalternativ. Dessa inställningar kan ändras senare och
ytterligare konfiguration kan göras enligt beskrivningen i
"Programvaruinställning" på sida 32.
2
Grundläggande hantering | AP48 Handbok
13
Läget Sleep
I läget Sleep slås skärmens och knapparnas bakgrundsbelysning av
för att spara ström. Systemet fortsätter att köras i bakgrunden.
Aktivera läget Sleep genom att trycka och hålla ned strömknappen
eller välja Sleep i dialogrutan Displayinställningar som aktiveras när
du trycker på strömknappen. Du växlar från Sleep-läget till normal
drift genom att trycka kort på strömknappen.
Ú
Notera: Systemet växlar automatiskt till Standby-läge när Sleep-
läget aktiveras.
Hantera menysystemet
Alla inställningar och konfiguration i enheten är tillgängliga från
menyn Inställningar som aktiveras genom att trycka på knappen
MENU.
Vrid vridreglaget för att flytta uppåt och nedåt i menyerna och
dialogrutorna.
Bekräfta ett val genom att trycka in vridreglaget.
Återgå till föregående menynivå genom att trycka på knappen X.
Redigera ett värde
1. Vrid på vridreglaget för att välja inmatningsfältet.
2. Tryck på vridreglaget för att växla fältet till redigeringsläget.
-
Den vänstra siffran börjar blinka.
3. Vrid på vridreglaget för att ange värdet för den blinkande siffran.
4. Tryck på vridreglaget för att flytta fokus till nästa siffra.
5. Upprepa steg 3 och 4 tills alla siffror är inställda.
6. Tryck på vridreglaget för att lämna redigeringsläget för det valda
fältet.
Valt fält Fält i redigeringsläge
Ú
Notera: Du kan när som helst trycka på knappen X om du vill
lämna en dialogruta.
14
Grundläggande hantering | AP48 Handbok
Displayinställningar
Displayinställningen kan justeras när som helst från dialogrutan
Displayinställningar som du aktiverar genom att trycka på
strömknappen.
Följande alternativ är tillgängliga:
Bakgrundsbelysning: Används för att justera
bakgrundsbelysningens nivå från Min (10 %) till Max (100 %) i
steg om 10 %.
-
När nivåfältet för bakgrundsbelysning är aktivt kan du minska
bakgrundsbelysningens nivå i steg om 30 % genom att trycka
flera gånger på strömknappen.
Displaygrupp: Definierar vilken nätverksgrupp enheten tillhör.
Nattläge: Aktiverar/inaktiverar nattlägets färgpalett.
Nattlägesfärg: Används för att ställa in nattlägesfärgpaletten.
Invertera dagfärg: Ändrar sidornas bakgrundsfärg från svart
standard till vitt.
Sleep: Släcker skärmens och knapparnas bakgrundsbelysning för
att spara ström.
Ú
Notera: Alla ändringar som görs i displayinställningen tillämpas
på alla enheter som tillhör samma displaygrupp. Mer
information om nätverksgrupper finns i "Nätverksgrupper" på sida
47.
Ú
Notera: Systemet växlar till Standby-läge när Sleep-läget
aktiveras.
Grundläggande hantering | AP48 Handbok
15
Autopilotlägen
Autopiloten har flera styrlägen. Antalet lägen och funktioner inom
läget beror på autopilotdatorn, båttyp och tillgängliga ingångar
enligt förklaringen i beskrivningen av följande styrlägen.
Välja ett autopilotläge
Du väljer läget Standby och AUTO genom att trycka på de
dedikerade knapparna STBY och AUTO.
Du väljer andra lägen och automatiska funktioner genom att välja
motsvarande alternativ i listan Läge som aktiveras genom att trycka
MODE-knappen.
Läget Standby
Läget Standby används när du styr båten via rodret.
Växla till läget Standby genom att trycka på STBY-knappen.
Ú
Notera: Om sensordata som är centrala för hanteringen av
autopiloten (t.ex. roderreaktion) går förlorade när autopiloten
körs i automatiskt läge, växlar systemet automatiskt till läget
Standby.
Läget Utan uppföljning (NFU)
I NFU-läget kan du använda knapparna för babord och styrbord på
styrenheten för att manövrera rodret. Rodret flyttas så länge
knappen hålls intryckt.
Växla till NFU-läget genom att trycka på en av knapparna för
styrbord eller babord när autopiloten är i läget Standby eller FU.
Läget Följ upp (FU)
I FU-läget vrider du på vridreglaget för att justera rodervinkeln.
Rodret flyttas till den kommenderade vinkeln och stannar sedan.
Växla till FU-läget från vilket läge som helst genom att välja
alternativet Följ upp i listan Läge eller växla direkt från läget
Standby eller NFU till FU-läget genom att trycka på vridreglaget.
3
16
Autopilotlägen | AP48 Handbok
AUTO-läge (kurshållning)
I AUTO-läget utfärdar autopiloten de roderkommandon som krävs
för att styra fartyget automatiskt längs en inställd kurs. I det här läget
kompenserar inte autopiloten för eventuellt avdrift som orsakas av
ström och/eller vind (A).
A
Växla till AUTO-läget genom att trycka på knappen AUTO.
När läget är aktiverat väljer autopiloten den nuvarande kursen som
inställd kurs.
Ändra den inställda kursen i AUTO-läget
Du justerar den inställda kursen genom att vrida på vridreglaget
eller genom att trycka på knapparna för babord eller styrbord.
En omedelbar kursändring sker. Den nya kursen bibehålls tills en ny
kurs ställs in.
Slå och gippa i läget AUTO
Ú
Notera: Endast tillgängligt om båttypen är inställd på SEGEL.
Slå och gippa i läget AUTO använder kursen som referens. En slå/
gipp-åtgärd ändrar den inställda kursen till babord eller styrbord
med en fast vinkel.
Slagparametrarna ställs in i parametrarna Inställningar/Segling:
Slagvinkel definierar slagvinkeln medan Slagtid definierar
girhastigheten under slag/gipp. Läs mer i "Autopilotinställningar" på sida
38.
Autopilotlägen | AP48 Handbok
17
Initiera funktionen Slag eller Gipp genom att välja alternativet
Slag/gipp i listan Läge.
-
Giren påbörjas när riktningen har valts i dialogrutan.
VIND-läge
Ú
Notera: Vindläge är endast tillgängligt när båttypen är inställd
på SEGEL. Det går inte att aktivera vindläget om
vindinformation saknas.
När vindläget är aktiverat registrerar autopiloten aktuell vindvinkel
som styrningens referens och justerar båtens kurs för att bibehålla
denna vindvinkel.
Växla till Vindläge genom att välja alternativet Vind i listan Läge.
Varning: I vindläget styr autopiloten mot relativ eller
sann vindvinkel och inte mot en kompassriktning.
Vindändringar kan resultera i att fartyget styrs i en
oönskad kurs.
Ändra vindvinkel i Vindläge
Du justerar den inställda vindvinkeln genom att vrida på
vridreglaget eller genom att trycka på knapparna för babord eller
styrbord.
Slå och gippa i Vindläge
Slå och gippa i Vindläge kan utföras när du seglar med relativ eller
sann vind som referens. I båda fallen måste den sanna vindvinkeln
vara mindre än 90 grader (slag) och mer än 120° (gipp).
Slag/gipp ska spegla den inställda vindvinkeln på motsatt slag.
Girvinkeln under slag/gipp ställs in under Slagtid i menyn
Inställningar/Segling. Läs mer i "Autopilotinställningar" på sida 38.
Initiera funktionen Slag eller Gipp genom att välja alternativet
Slag/gipp i listan Läge.
Bekräfta slag/gipp i dialogrutan.
18
Autopilotlägen | AP48 Handbok
Ú
Notera: Autopiloten lägger tillfälligt till en 5 graders avvikelse
för det nya slaget så att båten kan få upp farten. Efter en kort
period återgår vindvinkeln till den inställda vinkeln.
Ú
Notera: Om slag/gipp inte har bekräftats stängs dialogen efter
10 sekunder och begärt slag/gipp startas inte.
VIND Nav-läge
Ú
Notera: VIND Nav-läget är bara tillgängligt om systemet har
konfigurerats för båttypen Segel. Det här läget är inte
tillgängligt för NAC-2- eller NAC-3-autopilotdatorer.
I WIND Nav-läget styrs fartyget av autopiloten utifrån vind- och
positionsdata.
I det här läget beräknar autopiloten den kursändring som krävs för
att navigera mot den aktiva waypointen, dessutom används aktuell
vindriktning i beräkningen.
NoDrift-läget
Ú
Notera: Det är inte möjligt att välja läget Ingen drift om GPS-
position och kursinformation saknas.
I läget Ingen drift styrs fartyget längs en beräknad spårlinje, från
nuvarande position och i en riktning som användaren ställer in. Om
fartyget driver bort från spåret på grund av strömmar och/eller vind
kommer fartyget (A) att följa linjen med en vindupphållningsvinkel.
Autopilotlägen | AP48 Handbok
19
A
Växla till läget Ingen drift genom att välja alternativet Ingen drift i
listan Läge.
När läget är aktiverat ritar autopiloten en osynlig spårlinje baserat på
aktuell kurs från fartygets position.
Autopiloten använder nu positionsinformationen till att beräkna
max. avstånd till rutt och automatiskt styra längs det beräknade
spåret.
Ändra den inställda kursen i läget Ingen drift
Du justerar den inställda kursen genom att vrida på vridreglaget
eller genom att trycka på knapparna för babord eller styrbord.
En omedelbar kursändring sker. Den nya kursen bibehålls tills en ny
kurs ställs in.
Undangirning
Ú
Notera: Endast tillgängligt för AC12N-/AC42N-autopilotdatorer.
Om du behöver undvika ett hinder i läget Ingen drift kan du ställa in
autopiloten på läget Standby och styra manuellt tills hindret är
passerat.
Om du återgår till läget Ingen drift inom 60 sekunder kan du välja
att fortsätta längs den tidigare bäringslinjen.
Om du inte svarar stängs dialogrutan, och autopiloten försätts i
läget Ingen drift med den aktuella kursen som ny bäringslinje.
Kursfångst
När fartyget girar i läget AUTO kan du trycka på knappen AUTO eller
vridreglaget omedelbart igen för att aktivera funktionen för att
20
Autopilotlägen | AP48 Handbok
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70

Simrad AP48 Bruksanvisningar

Typ
Bruksanvisningar