Marantec Control 40 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning

Denna manual är också lämplig för

Control 400
Inkopplingsanvisning och kopplingsscheman
Detektor för induktionsslinga
Iriftsettelsesveiledning og skjemabok
Induksjonssløyfedetektor
Üzembehelyezési útmutató és kapcsolásrajz-
könyv
Indukciós jurkos detektor
Instrukcja uruchomienia i schemat połączeń
Detektor z pętlą indukcyjną
S
N
H
PL
- 2 -
- 3 -
Control 400
Svenska
Inkopplingsanvisning och kopplingsscheman........
O
1 -
O
3
Norsk
Iriftsettelsesveiledning og skjemabok....................
O
1 -
O
3
Magyar
Üzembehelyezési útmutató és
kapcsolásrajz-könyv..............................................
O
1 -
O
3
Polski
Instrukcja uruchomienia i schemat połączeń......
O
1 -
O
3
Sidan 4 - 9
Side 10 - 15
Page 16 - 21
Blz. 22 - 27
Svenska / Sidan 4
1. Monteringsanvisning
Induktionsslingans geometri.
Om det finns möjlighet bör induktionsslingor förläggas rektangulärt. De längsta sidorna
bör förlöpa tvärs över körbanan med ca. 1 m avstånd från varandra. De måste hålla
minst 1 m avstånd till porten och 0,3 m avstånd till körbanans sidorand.
Antalet varv beror på slingområdets utsträckning:
Området större än 10 m: 2 varv
Området mindre än 10 m: 3 varv
Området mindre än 6 m: 4 varv
Vid stenläggningar och stålarmeringar: 2 varv extra
Induktionsslingans installation
För att kunna förlägga slingan i marken måste man göra skåror i grunden enligt bild 1.
För att erhålla en dragavlastning på slingledningen, fasas kanterna 45°.
Skårans geometri: ca. 6 mm bred, ca. 30-50 mm djup (bild 2).
Lägg slingledningen i sandbädd, vid förläggning under stenläggningar.
Börja förläggningen av slingledningen vid detektorelektroniken. Lägg två extra
varv under induktionsslingan vid stenläggningar eller stålarmeringar. När alla
varv är färdiglagda förs slingledningen tillbaka genom skåran mellan slingan och
detektorelektroniken.
Från och med slutet av slingan måste de bägge förbindelseledningarna tvinnas mot
varandra enlig bild 3 (minst 20 gånger per meter).
Innan skårorna fylls igen bör man för säkerhets skull kontrollera att slingan fungerar
felfritt. Anslut induktionsslingans detektor till tillhörande styrning enligt kopplings-
schemat som medföljer (bild 4).
Vid felfri funktion fylls skårorna igen med en lämplig gjutmassa baserad på bitumen
eller epoxiharts.
Svenska / Sidan 5
Elektrisk anslutning
Spänningsförsörjningen för induktionsslingans detektor erhålls genom
anslutningsklämman X3.
Försörjningsspänning 230 V växelspänning, 50 Hz, effektförlust ca. 3 VA.
Som utgångsposition har detektorn två potentialfria växelkontakter med följande
funktioner:
-Relä Kl: Klämmorna 55 och 56. Registrerar detektorn ett fordon på
slingområdet, så frambringar reläet en utgångsimpuls som varar
ca. 1,4 s. I vilotillstånd är kontakterna öppna.
-Relä KB: Klämmorna 57, 58 (slutare) och 57, 59 (öppnare). Registrerar
detektorn ett fordon på slingområdet, så sluts reläkontakten så
länge registreringen varar.
Upptaget-tillståndet släcks automatiskt, ifall ett fordon eller ett
större metallföremål befinner sig en längre tid på slingområdet.
Lysdiod tillståndsindikator
När man kopplar på visar den gröna lysdioden (PWR) att detektorn är driftklar. Den
röda lysdioden (CH1) blinkar fort efter påkopplingen och slocknar när den automatiska
justeringen är färdig.
Lysdiod "Felindikator”:
Vid fel blinkar den röda lysdioden sakta. Denna indikation bibehålls även när felet är
åtgärdat. En återställning kan endast ske genom att stänga av försörjningsspänningen,
resp. genom att trycka reset-knappen. Därmed är det säkert att felet upptäcks.
Lysdiod "Slingan upptagen":
Så länge detektorn känner igen ett fordon på slingan är den röda lysdioden tänd.
2. Funktionsbeskrivning
Svenska / Sidan 6
Beskrivning av programmeringsomkopplarna
Programmeringsomkopplare SW 1 och SW 2
Med hjälp av programmeringsomkopplarna SW 1 och SW 2 görs en grovinställning
av slingans frekvensområde. Den exakta frekvensinställningen görs vid slingans
automatiska justering. Härvid gäller:
Programmeringsomkopplare SW 3 och SW 4
Med hjälp av programmeringsomkopplarna SW 3 och SW 4 ställs detektorns känslighet in.
Härvid gäller:
Programmeringsomkopplare SW 5
Med programmeringsomkopplaren SW 5 är det möjligt att höja slingans känslighet.
I "ON"-läget ökas känsligheten att registrera ett fordon på slingan till högsta möjliga
värde. När fordonet lämnat slingan ställs känsligheten tillbaka till det tidigare värdet.
Programmeringsomkopplare SW 6
I läget ‘ON’ kompenserar detektorn alla förändringar i omgivningen, när ett fordon
befinner sig ovanför slingfältet. Detta innebär att alla övergångsförlopp och driften av
slingans induktivitet kompenseras. Ett fordon ovanför slingan registreras även efter timmar.
På grund av olika miljöbetingelser kan ovannämda funktion inte garanteras i alla
monteringssituationer. Därför måste alla faror, som kan uppstå genom en ‘förlust’ av ett
fordon på slingan, förhindras redan i förväg.
2. Funktionsbeskrivning
OFF OFF hög
OFF ON
ON OFF
ON ON låg
SW 1 SW 2 Frekvens
OFF OFF hög
OFF ON
ON OFF
ON ON låg
SW 3 SW 4 Känslighet
Svenska / Sidan 7
Programmeringsomkopplare SW 7
Med programmeringsomkopplaren SW 7 kan man ställa in funktionen för relä 'Kl'
(imuls).
I "OFF"-läge uppstår en impuls när ett fordon registreras på slingan; i "ON"-läge när
fordonet har lämnat slingan.
RESET-knapp
Med knapparna på grundkretskortet (S1) och på detektorkretskortet (RESET) är det
möjligt att återställa detektorn.
Vilket är nödvändigt när programmeringsomkopplarnas inställningar har ändrats
och vid ändringar på slingas geometri.
2. Funktionsbeskrivning
Svenska / Sidan 8
Bild 1:
Angränsande
induktionsslingor
anslutna till olika
detektorer.
Bild 2:
Förläggning av
slingledningen
Bild 3:
Slinga 1
3. Bilaga: Ritningar och kopplingsscheman
300 mm
300 mm
Avstånd mellan angränsande slingor:
För att förhindra överhöring: minst 2 m
Olika slingfrekvenser: minst 1 m
Körriktning Tvinnad till-ledning
Längd max. 50 m
1 m
Gjutmassa
Körbanans yta
3 varv
6 mm
30 -
50 mm
Svenska / Sidan 9
3. Bilaga: Ritningar och kopplingsscheman
Frekvens
hög
låg
Känslighet
Ökad
känslighet
normal
Ökad
känslighet
ingen funktion
ingen funktion
normal
Relä K1
Relä-impuls
impuls när
fältet har lämnats
utjämnande
Relä KB
Relä-kontakt
ej
utjämnande
hög
låg
Slutare
Impuls
Slutare
Öppnare
Upptagen
Slinga
Verksmässig förinställning:
(optimalt driftstillstånd)
KB Relä ‘Slinga upptagen’
K1 Relä ‘Slinga impuls’
CH1 Lysdiod ‘Slingans tillstånd’
PWR Lysdiod ‘Driftsspänning’
SW Programmeringssomkopplare driftsspänning
X3 Anslutningsklämlist ‘Nätanslutning’, 230V, 50 Hz
X9 Anslutningsklämlist ‘Induktionsslingdetektor’
T Nättransformator
S1 Reset-knapp
Reläkontakternas funktion:
Relä ‘Slinga impuls’ (KI): Impuls på c:a 1,4 sek. när slingan reagerar
Relä ‘Slinga upptagen’ (KB): Permanent kontakt när slingan regerar
Maximal belastning av reläkontakterna: 24V / 1A
Norsk / Side 10
1. Monteringsveiledning
Induksjonssløyfens geometri
Legg induksjonssløyfen med så rette hjørner som mulig. De lange sidene skal løpe på
tvers av kjøreretningen og ca 1 m fra hverandre. Hold en avstand på minst 1 meter fra
port og en avstand på minst 0,3 m fra kjørefeltets kanter.
Antall vindinger avhenger av sløyfeomfanget:
Omfang over 10 m 2 vindinger
Omfang under 10 m 3 vindinger
Omfang under 6 m 4 vindinger
Steinsett og stålarmering pluss 2 vindinger
Installasjon av induksjonssløyfen
For å legge sløyfen i bakken, lages det en slisse slik fig 1 viser.
Kanten skrås 45° for at søyfeledningen skal få en strekkavlaster.
Slissegeometri: ca 6 mm bred, ca 30 - 50 mm dyp (fig 2).
Plasseres sløyfen under steinsetting, legges sløyfeledningen i sand.
Leggingen av sløyfeledningen strater fra detektorelektronikken. Ved steinsetting
eller stålarmering, legges to ekstra vindinger under induksjonssløyfen. Etter legging
av vindingene føres sløyfeledningen tilbake gjennom forbindelsesslissen mellom
sløyfen og detektorelektronikken. Pass på ved enden av sløyfen at begge
forbindelsesledningene blir snodd mot hverandre minst 20 ganger per meter!
Sløyfen skal i hvert tilfelle kontrolleres for feilfri funksjon før den støpes fast.
Induksjonssløyfedetektoren kobles til styringen ifølge vedlagt koblingsskjema (fig 4).
Ved feilfri funksjon, fylles slissen igjen med en passende støpemasse på bitumen- eller
epoksy-basis.
Norsk / Side 11
Elektrisk tilkobling
Induksjonssløyfedetektorens spenningsforsyning skjer via tilkoblingsklemme X3.
Forsyningsspenning 230 V. Vekselspenning 50 Hz. Inngangseffekt 3 VA.
På utgangssiden betjener detektoren to spenningsfrie vekselkontakter med følgend
funksjoner:
- Relé KI: Klemme 55 og 56. Registrerer detektoren et kjøretøy på
sløyfefeltet, frembringer reléet en utgangsimpuls med en
varighet på ca 1,4 s. I hviletilstand er kontaktene åpne.
- Relé KB: Klemmene 57, 58 (slutter) og 57, 59 (bryter).
Registrerer detektoren et kjøretøy på sløyfefeltet, så slutter
relékontakten så lenge registreringen varer.
Opptatt-tilstanden slettes automatisk når etkjøretøy eller en større
metallgjenstand befinner seg på sløyfefeltet i et lengre tidsrom.
Lysdiode tilstandsindikering
Etter innkoblingen viser den grønne lysdioden (PWR) detektorens driftstilstand. Den
røde lysdioden (CH1) blinker hurtig etter innkoblingen og slukker når den automatiske
utjevningen har skjedd.
Lysdiode "Feilindikering":
I tilfelle av feil blinker den røde lysdioden langsomt. Denne indikeringen blir også
værende når feilen er rettet. Tilbakesetting er bare mulig ved å koble ut
forsyningsspenningen h h v ved å betjene RESET-trykknappen. Med dette garantes
det at feil erkjennes.
Lysdode "Sløyfe opptatt"
Så lenge detektoren erkjenner et kjøretøy på sløyfen, er den røde lysdioden innkoblet.
2. Funksjonsbeskrivelse
Norsk / Side 12
Beskrivelse av programmeringsbryter
Programmeringsbryter SW 1 og SW 2
Sløyfens frekvensområde grovinnstilles ved hjelp av programmeringsbryter SW 1 og SW 2.
Den nøyaktige innstillingen av frekvensen skjer automatisk ved utjevning av sløyfen.
Derved gjelder
Programmeringsbryter SW 3 og SW 4
Detektorens ømfindtlighet stiles inn ved hjelp av programmeringsbryter SW 3 og SW 4.
Derved gjelder
Programmeringsbryter SW 5
Programmeringsbryteren SW 5 gjør det mulig å øke sløyfens ømfindtlighet. I stillingen ON
settes ømfindtligheten - når et kjøretøy registreres - til en maksimal verdi over sløyfen.
Når sløyfen forlates settes ømfindtligheten tilbake til den forhåndsinnstilte verdien.
Programmeringsbryter SW 6
I stilling "ON" kompenserer detektoren alle endringene i omgivelsene når det befinner seg
et kjøretøy over sløyfefeltet. Dette betyr at utjevningsforløpet og driften av sløyfeinduktivi-
teten kompenseres. Et kjøretøy over en sløyfe oppfattes også etter flere timer.
På grunn av skiftende miljøbetingelser kan den ovenfor nevnte funksjon ikke garanteres i
alle monteringssituasjoner. Derfor må alle farer som kan oppstå ved å "tape" et kjøretøy
på sløyfen forhindres allerede i feltet foran.
Programmeringsbryter SW 7
Med programmeringsbryteren SW 7 kan funksjoner for relé "KI" (impuls) stilles inn.
I stilling OFF frembringes det en impuls på sløyfen når et kjøretøy registreres.
I stilling ON gis det en impuls når sløyfen forlates.
2. Funksjonsbeskrivelse
OFF OFF Høy
OFF ON
ON OFF
ON ON Lav
SW 1 SW 2 Frekvens
OFF OFF Høy
OFF ON
ON OFF
ON ON Lav
SW 3 SW 4 Ömfindtlighet
Norsk / Side 13
RESET-trykknapp
Trykknappen på basiskortet (S1) og på detektorkortet (RESET) gjør det mulig å resette
detektoren.
Dette må gjøres etter endring av programmeringsbryterens innstilling og ved endringer
av sløyfegeometrien.
2. Funksjonsbeskrivelse
Norsk / Side 14
Fig 1:
Induksjonssløyfer
lagt ved siden av
hverandre og tilko-
blet forskjellige
detektorer.
Fig 2:
Legging av
sløyfeledning
Fig 3:
Sløyfe 1
3. Tillegg: Grafikk og koblingsskjema
300 mm
300 mm
Avstand mellom nabo-sløyfer:
For å inngå overslag min 2 m.
Forskjellige sløyfefrekvenser min 1 m.
Kjøreretning Tvunnet tilførselsledning
Lengde maks 50 m.
1 m
Støpemasse
Kjørebanens overflate
3 vindinger
6 mm
30 -
50 mm
Norsk / Side 15
3. Tillegg: Grafikk og koblingsskjema
Frekvens
Høy
Lav
Ømfindtlighet
Ökt
ømfindtlighet
Normal
Ökt
ømfindtlighet
ingen funksjon
ingen funksjon
Normal
Relé KI
Reléimpuls
Impuls etter
forlatt sløyfe
Utjevnende
Relé KB
Relé-kontakt
Ikke
utjevnende
Høy
Lav
Lukker
Impuls
Lukker
Bryter
Opptatt
Sløyfe
Forhåndsinnstilt fra fabrikk
(optimal driftstilstand)
KB Relé "Sløyfe opptatt"
KI Relé "Sløyfe impuls"
CH1 Lysdiode "Sløyfetilstand"
PWR Lysdiode "Driftsspenning"
SW Programmeringsbryter - driftsspenning
X3 Koblingslist "Nettilkobling", 230 V, 50 Hz
X9 Koblingslist "Induksjonssløyfedetektor"
T Nettransformator
S1 Reset-trykknapp
Relékontaktenes funksjoner:
Relé "Sløyfe impuls" (K1): Impuls etter ca 1,4 sek ved sløyfens
reaksjon
Relé "Sløyfe opptatt" (KB): Fast kontakt ved sløyfens reaksjon
Relékontaktenes maksimale belastning: 24 V / 1 A
Magyar / 16 oldal
1. Szerelési útmutató
Az indukciós hurok alakja
Az indukciós hurkot lehetõleg téglalap-alakzatban kell lefektetni. A hosszab-
bik oldalak a jármû haladási irányára merõlegesek legyenek és kb. 1 m távol-
ságra essenek egymástól. Legalább 1 méteres távolságot kell tartani a
kaputól és 0,3 m távolságot az útpálya szélétõl.
A tekercselések száma a hurok kerületétõl függ:
Ha a kerület 10 m-nél nagyobb: 2 tekercselés
Ha a kerület 10 m-nél kisebb: 3 tekercselés
Ha a kerület 6 m-nél kisebb: 4 tekercselés
Kötõköves útburkolat és acélbetétek esetén plusz 2 tekercselés
Az indukciós hurok beszerelése
A hurok elhelyezésére a talajban az 1. ábra szerinti réseket kell kialakítani.
Az éleket 45 fokos ferdeséggel kell kialakítani, a hurokvezeték húzásterhelé-
stõl való mentesítése miatt.
A rések alakja: kb. 6 mm szélességû, kb. 30-50 mm mélységû (2. ábra).
Ha a hurok kötõköves útburkolat alá kerül, akkor a hurokvezetéket a homo-
kágyba kell helyezni.
A hurokvezetéket a detektorelektronikánál kezdve kell lerakni. Kötõköves
útburkolat vagy acélbetétek esetén az indukciós hurok alá két plusz tekerc-
selést kell kiképezni. A tekercselések lerakása után a hurokvezetéket az
összekötõrésen keresztül a hurok és a detektorelektronika között kell vis-
szavezetni.
A hurok végétõl kezdve ügyelni kell arra, hogy a két össze-kötõvezetéket a
3. ábra szerint egymással összecsavarja (méterenként legalább 20-szor).
A hurok kifogástalan mûködését mindenképpen a hurok lefektetési helyének
kiöntése elõtt kell ellenõrizni. Az indukciós hurkos detektort a mellékelt kap-
csolásrajz (4. ábra) szerint kell a hozzátartozó vezérléshez csatlakoztatni.
Ha a mûszer kifogástalanul mûködik, a réseket bitumen- vagy epoxigyanta-
Magyar / 17 oldal
Villamos bekötés
Az indukciós hurkos detektor a feszültséget az X3-as csatlakozókapcson
keresztül kapja.
A tápfeszültség 230 V-os, 50 Hz-es váltakozó áram, a teljesítmény-felvétel
kb. 3 VA.
A kimeneti oldalon a detektor két feszültségmentes váltóérintkezõvel ren-
delkezik,
melyeknek a következõ funkciója van:
- KI relé: 55-ös és 56-os kapocs. Ha a detektor jármûvet érzékel a
hurokme-zõben, akkor a relé egy kb. 1,4 s idõtartamú
kimenõ impulzust hoz létre. Nyugalmi állapotban az
érintkezõk nyitva vannak.
- KB relé: 57-es, 58-as kapocs (zárók) és 57-es, 59-es kapocs
(nyitó). Ha a detektor egy jármûvet érzékel a hurokme-
zõben, akkor a
reléérintkezõ az érzékelés idõtartamára záródik.
A foglaltság-állapot automatikusan törlõdik, ha egy jár-
mû, vagy nagyobb fémtárgy hosszabb ideig tartózkodik
a hurokmezõben.
Állapotkijelzœ világító dióda
A bekapcsolás után a zöld világító dióda (PWR) a detektor üzemkész állla-
potát jelzi.
A piros világító dióda (CH1) a bekapcsolás után gyorsan villog, és kialszik,
amikor az automatikus kompenzálás megtörtént.
"Hibakijelzés" világító dióda:
Hiba fellépésekor a piros világító dióda lassan villog. Ez a kijelzés akkor is
fennmarad,
ha a hiba meg lett szüntetve. A visszaállítás csak a tápfeszültség lekapc-
solásával ill. a RESET-nyomógomb mæködtetésével lehetséges. Ezzel biz-
2. A mûködés leírása
Magyar / 18 oldal
A programozókapcsolók leírása
Az SW 1-es és az SW 2-es programozókapcsoló
Az SW 1-es és az SW 2-es programozókapcsolóval állítjuk be hozzávetõlegesen
a hurok
frekvenciatartományát. A
pontos frekvencia-beállítás
automatikusan meg végbe a
hurok nulláz
sakor. Az állapot a követke-
zõ:
Az SW 3-es és az SW 4-
es programozókapcsoló
Az SW 3-es és az SW 4-as programozókapcsolóval állítjuk be a detektor
érzékenységét.
Az állapot a következõ:
Az SW 5-ös programozókapcsoló
2. A mûködés leírása
OFF OFF magas
OFF O N
O N OFF
OFF OFF magas
OFF O N
O N OFF
Magyar / 19 oldal
Az SW 7-ös programozókapcsoló
Az SW 7-es programozókapcsolóval lehet beállítani a KI (impulzus) relé funk-
cióját. Az OFF állásban impulzus jön létre akkor, ha a készülék jármûvet
érzékelt a hurkon; az ON helyzetben a hurok elhagyása után következik be
impulzus.
RESET-nyomógomb
A bázis-platinán (S1) és a detektor-platinán (RESET) lévœ nyomógombok
lehetœvé teszik a detektor visszaállítását
Erre a programozókapcsoló-beállítások változtatásai után és a hurok-geome-
trián történõ módosításoknál van szükség.
2. A mûködés leírása
Magyar / 20 oldal
1. ábra:
Szomszédos
indukciós hurkok
csatlakoztatása
különbözõ
detektorokhoz
2. ábra:
A hurokvezeték
lefektetése
300
300
A szomszédos hurkok közötti távolság
Az átszórás megakadályozására min. 2
m
Haladási irány
Összesodrott tápvezeték,
1 m
Kiöntõmas-
Útpálya felülete
3 tekerc-
6 mm
30 -
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Marantec Control 40 Bruksanvisning

Typ
Bruksanvisning
Denna manual är också lämplig för

på andra språk