BBC Bircher ProLoop Loop Installation Användarmanual

Typ
Användarmanual
1Allmänt
Slingdetektorer används ofta för att detektera olika sorters fordon.
Systemet består av en detektor (omkopplingsenhet) och en induktionsslinga.
Standardapplikation omfattar:
• Öppna och stänga grindar
• Styra vägbommar
• Övervaka individuella parkeringsutrymmen
• Skydda automatiska pollare
2Driftläge
Induktionsslingan och en kondensator, som är integrerad i slingdetektorn, bildar en LC-oscillator.
Resonansfrekvensen i denna resonanskrets fastställs av kondensatorns kapacitans och slinginduktansens storlek.
Kondensatorns kapacitans, och därigenom resonansfrekvensen, kan ändras med en parameterinställning hos slingdetektorn.
Detta förhindrar exempelvis störning mellan två intilliggande induktionsslingor eller -detektorer.
Ju lägre slinginduktans, desto högre oscillatorfrekvens, vilken är i området 20-150 kHz.
En ström passerar genom den lediga (= strömlösa) slingan, vilket bildar ett magnetfält runt slingan.
De magnetiska fältlinjerna tar kortast möjliga väg och bildar slingor. Oscillatorns frekvens är basfrekvens Fo.
Ett fordon som kör över slingan kommer in i magnetfältet. De magnetiska fältlinjerna avleds och kan inte längre ta kortast
möjliga väg för att bilda slingor. Detta minskar induktansen och oscillatorfrekvensen ökar.
Slingan är ”strömsatt”. Slingdetektorn detekterar denna förändring. Om frekvensavvikelsen överstiger inställd känslighet än-
dras utsignalen. Slingdetektorn har detekterat föremålet.
Läs den detaljerade informationen i slingdetektorns driftinstruktioner.
3Säkerhetsanteckningar
• Vid användning av slingor och en en slingdetektor är användaren ansvarig för korrekt och säker drift av sitt system.
• För en korrekt och säker funktion av systemet måste man tänka vilken typ av fordon som skall detekteras när de passerar genom
slingan.
• Tänk på att detektering av personer och föremål med en låg andel metalldelar, kanske inte är möjlig.
• Korrekt installation av slingan i vägytan ligger inom slinginstallatörens ansvarsområde.
• När spåret för slingan skapas måste du ta hänsyn till eventuella säkerhetsanvisningar som kan finnas i manualen för ditt
verktyg.
• Skador på slingans isolering, eller på matarledningen, måste under alla omständigheter undvikas då korrekt funktion av ditt
system annars inte kan garanteras.
1
Induktiva slingor installation
Läggning och installation av induktonsslingor
387818A
02/19
SVENSKA
Manual
4Induktionsslinga
Slingstorlek och antal varv
4.1
Slingans omkrets P Antal varv
3 – 6 m 5 varv
6 – 10 m 4 varv
10 – 20 m 3 varv
20 – 25 m 2 varv
I de flesta fall monteras slingan i form av en fyrkant eller rektangel. Beroende på slingans omkrets (som beror av applikatio-
nen), ste olika antal varv monteras i slingspåret.rför används följande regel:
Ju mindre slingans omkrets P är, destu fler varv krävs r slingan.
L
B
Rekommendationer:
• minsta bredd (W) på slingan bör inte understiga
0,8 m. Se rekommendationer här intill.
• Längd-bredd-förhållande: 1:1 upp till max. 4:1
5Slinginstallation
Slingans induktivitet
4.2
Slingans induktion kan mätas med hjälp av en slingdetektor med en integrerad mätfunktion (t.ex. ProLoop), eller med en
lämplig mätanordning. Innan slingans spår förseglas rekommenderas att slingan ansluts provisoriskt och att induktiviteten
mäts. Med hjälp av nedan formel kan en grov beräkning av induktiviteten fastställas i förväg:
P = slingans omkrets i m L (in µH) P * (N*N + N)
N = antal varv på slingan
En induktivitet på ca 1 - 1.5 µH per m matarkabel måste läggas till det beräknade värdet.
Det optimala värdet för induktivitet i en slinga ligger oftast på 80 – 300 µH.
Slinga
(alla varv tillsammans i ett
spår)
Slingspår
Väg
Matarkabel
(tvinnad)
Påverkan från omgivningen, dimensionering av slingans spår och råd gällande slingans spår
5.1
5 - 8 mm
30 - 55 mm
Nylonsnöre
Slingkabel
1.5mm2
Fogmaterial Fogmaterial: Kallt och varmt bitumen, samt syntetharts är lämpligt som fogmaterial.
Slingkabel: Vid användning av varm bitumen måste man tänka på temperaturresis
tansen hos slingkabelns isolation (temperaturresistans i förhållande till
specifikationerna från slingkabelns tillverkare).
Nylonsnöre: Ett nylonsnöre behövs endast om varm bitumen används som
fogmaterial. Snöret fungerar som temperaturavlastning för
slingkabeln.
Dimensionering av slingspår och installationsråd:
2
W
Omgivningsförhållanden Rekommendationer
Betongarmering Minst 5 cm avstånd (så mycket som möjligt)
Andra el-kablar Skärmad matarkabel fram till slingan
Flyttbara föremål av metall Håll ett avstånd på minst 1m (t.ex. till portblad)
Ej flyttbara föremål av metall Håll ett avstånd på minst 0,5 m
Högspänningsledningar och el-kablar Skärmad elektrisk matarkabel fram till slingan i separat kanal
Stora avstånd till slingdetektorn Skärmad matarkabel fram till slingan
Att lägga slingor under marksten
5.2
Slingorna läggs i sandlager mellan det nedre lagret med grus och det övre lagret av sten.
Förtillverkade slingorste används för detta installationssystem. De måste installeras i en elkabelkanal (15x15 mm).
• Lägg i och fixera slingan
• Mät den elektriska resistansen och isolationsresistansen
• Mät induktans, prova med en slingdetektor
• Fyll med permanent elastiskttande massa
• Fyll och försegla sandbädden
• Lägg marksten och packa för säkerhet
• Kontrollera funktion
Att kanalisera kullersten är inte att rekommendera. Kullerstenar kan flytta sig under tyngden av fordon, vilket kan leda till
dragande eller skärande krafter, vilket i sin tur kan skada slingkablarna -> felfunktion.
Viktigt
Slingan måste ggas på så sätt att de individuella varven inte kan flytta sig och vidröra varandra
Rörelser kan leda till ändringar hos induktansen felfunktion.
Slingan måste ggas på så sätt att den kompletta slingans geometri inte kan ändras.
Ändringar i geometri kan leda till ändringar hos induktansen felfunktion.
Fixering av slingan Slinga Marksten
Grus
Grus (helst ett betonglager i kabelkanalens fixermaterial)
Matarkabel
5.3
Det rekommenderas att matarkabeldelen av slingan är av skärmad typ. Skärmen måste alltid vara jordad i ena
änden. Däremot får inte själva slingan vara jordad!
3
Tvinnade kablar i matarkabeln
Matarkabeln måste vara tvinnad minst 20 x per meter
och läggas i tvinnat tillstånd upp till anslutningspunk-
ten vid slingdetektorn i kopplingsskåpet.
min. 20 mal pro Meter
Lägga matarkabeln parallellt med
andra kretsar
Att lägga matarkabeln i samma kabeltrumma som
andra kretsar är inte tillåtet.
Schleife
min. 10 cm Abstand
der Zuleitungen
anderer WS-Kreis
Andra slingdetektorers matarkabel
till slingor
Om två 1-slingdetektorer används måste ett lämpligt
avstånd upprätthållas när matarkablarna läggs.
Använd skärmade matarkablar.
Schleife Schleife
Abstand der Zuleitungen
Undvik mekanisk skada på matarka-
beln
Matarkabeln måste vara väl skyddad mot mekanisk
skada.
Lägga matarkabeln mot slingdetek-
torn
Lägg inte matarkabeln genom slingspåret till en annan
slinga. Använd skärmade matarkablar.
SchleifeSchleife
falsch
Schleife Schleife
richtig
Matarkabelns längd Håll matarkabelns längd så kort som möjligt (rekom-
menderad längsta längd är 50 m).
Zuleitung so kurz wie möglich
Minst 20 gånger per meter
Minsta avstånd av 10 cm
från matarkabelns Slinga
Andra kretsar
Slinga Slinga
Matarkabelns avstånd
Slinga Slinga Slinga Slinga
inkorrekt korrekt
Matarkabeln så kort som möjligt
Tillverkning av slingspåret, Procedur
5.4
45° Winkel
1. Spåret skärs ut i vägytan i enlighet med slingans avsedda dimension.
2. Vid varje hörn måste man göra gerade spår (45° vinkel) eller ett borrat hål.
3. Spåret måste därefter rengöras (undvik fukt).
4. Lägg i slingkabeln
5. Bekräfta induktansen/prova med en slingdetektor
6. Därefter måste spåret förseglas korrekt med varmt eller kallt fogmaterial.
(Temperaturresistansen hos kabelhöljet måste beaktas om varmt fogmaterial används. Använd god-
känd temperaturtålig kabel.) Följande aspekter måste beaktas vid installation:
• Inga sprickor får förekomma i vägen. Ytan måste vara kontinuerligt solid
• Undvik skada på slingkabelns isolation när slingan nedlägges
• Iaktta försiktighet när slingan läggs över kanter
• Slingkabeln får under inga omständigheter sticka upp ur spåret
• Innan fogning skall ett nylonsnöre placeras på kabelpaketet och därefter fogas in
Fogningen måste vara vattentät - ingen fukt får komma in i slingspåret.
• När fogningen är avslutad får inte slingkabeln flyttas innan fogningen har härdat fullständigt
• När härdningen är avslutad skall isolationsresistansen mätas mot jord (>10MOhm vid 250V provspänning)
Lägga slingspår runt
hörn
Slinggeometri
5.5
4
Borra
Slingans geometri (slingans dimension) skall anpassas efter individuella krav. För detta syfte måste alltid särskiljas för
slinggeometri mellan detektering av passagerarbilar, lätta/tunga lastbilar, fordon med två hjul, blandad applikation (för
passagerarbilar och nyttofordon), samt riktningslogik. Som ett resultat fastställs slingans dimension av de fordon som
skall detekteras och av lokala förhållanden.
Slinggeometri för
personbilar
FB
SB PKW
r bästa detektering skall slingans bredd väljas lika
med, eller mindre än, den bredaste passagerarbilen
som skall passera genom slingan. För detta syfte
ste slingans bredd vara LW < VW.
Slinggeometri för
lätta/tunga lastbilar
SB FB
LKW
FB
r bästa detektering skall slingans bredd väljas lika
med, eller mindre än, den bredaste lätta/tunga last-
bilen som skall passera genom slingan.
Slinggeometri för
fordon med två hjul
SB
45°
För att garantera en optimal detektering av
fordon med två hjul skall slingan placeras som
en trapetsiod eller ett parallellogram. Den får
inte vara installerad för lågt.
Slinggeometri för
personbilar och nyt-
tofordon/lastbilar
SB FB
FB
PKW
LKW
r detta syfte måste slingans bredd vara konstrue-
rad så att även lätta/tunga lastbilar kan detekteras
ett säkert och korrekt sätt. Det är därför viktigt
att slingan alltid installeras för den största lastbil
som skall detekteras.(LW < VW).
Slinggeometri för de-
tektering av färdrikt-
ning från slinga 1 till
slinga 2, eller slinga
2 till slinga 1.
SB
Schleife 1 Schleife 2
SA
Fahrzeuglänge
FB
PKWPKW
PKWPKW
Med hjälp av en 2-kanals slingdetektor kan fär-
driktningsdetektering aktiveras.
Båda slingorna måste konstrueras i enlighet
med regeln LW < VW. Dessutom måste av-
ståndet LD upprätthållas: LD = max. 0.5 * fordo-
nets längd.
Slinggeometri för be-
gränsade utrymmes-
förhållanden
FB
PKW
SB
Vid begränsade utrymmesförhållanden (i närhet
av metallföremål, t.ex. en grind), rekommende-
ras att installera en slinga i form av en 8. LW
1 m.
Som ett grundkriterie vid slingdimensionering måste säker funktion som helhet för systemet beaktas. Det är därför viktigt
att slingan alltid konstrueras för det största fordon som skall detekteras. Slingsystem aktiveras endast av metall.
Tabell med de vanligaste slinggeometrierna:
VW = fordonets bredd, LW = slingans bredd. I detta sammanhang betyder «LW < VW» att slingans bredd är mindre
eller lika med fordonets bredd VW, LD = slingans avstånd.
LW VW
LW VW
LW VW
Personbil
LGV/HGV
LGV/HGV Bil
personbilar personbilar
Fordonets längd
Slinga 1 Slinga 2
LD LW VW
LW Passagerarbil VW
Vinkel
6Problem vid installation av slingan
Dämpning
6.1
Interferens (gemensam påverkan från individuella slingsystem)
6.2
Slingans dämpning genom fordonet som ska detekteras är en avgörande faktor för att ett slingsystem ska fungera korrekt
Dämpning från andra källor, t.ex. metallföremål, angränsande slingsystem osv. kan påverka den funktionen. Man måste
därför redan på förhand under planeringsfasen ta hänsyn till sådana motverkningar och reducera dem till ett minimum.
Det händer ofta att flera slingsystem installeras bredvid varandra. Det kan medföra att korssignaler skapas från det ena
slingsystemet till det andra. Detta problem kan emellertid förhindras genom att man väljer olika oscillationsfrekvenser för
de enskilda slingsystemen. Det kan åstadkommas om man ställer in olika oscillationsfrekvenser med hjälp av en lämplig
slingdetektor eller genom att installera slingor med olika antal varv.
(Nyckel: = påverkan = ingen påverkan)
5
Oönskad dämpning: Åtgärd:
Järnarmering i betongvägbeläggning Ett tillräckligt avstånd till slingan måste bibehållas (se 5.1 i dessa instruktioner).
Temperatursvängningar Ingen effekt vid användningen av ProLoop-detektorn.
Elektriska ledningar i närheten Ett tillräckligt avstånd till slingan måste bibehållas (se 5.1 i dessa instruktioner).
Elektriska system Ett tillräckligt avstånd till slingan måste bibehållas (se 5.1 i dessa instruktioner).
Andra slingsystem
Tillämpning av olika oscillationsfrekvenser för de enskilda slingdetektorerna (se 6.2 in-
terferens), bibehåll tillräckligt avstånd till andra slingor (se 5.1 i dessa instruktioner),
använd 2-kanalsslingdetektor för 2 olika slingsystem.
Grindar, interferens, bommar av metall Ett tillräckligt avstånd till slingan måste bibehållas (se 5.1 i dessa instruktioner).
Slingdetektor Slinga Slingarrangemang Problem Åtgärd Effekt
1-kanalssling-
detektor 1
12
Oscillationsfrekvensen är
likadant inslld r båda
slingdetektorerna.
verkan är jlig.
t frekvensen för slingde-
tektor 1 vara den inställda,
och ändra frekvensen för
slingdetektor 2 till en annan
frekvens.
Installera de två slingorna
med olika antal varv.
P.g.a. de olika oscillations-
frekvenserna för de två 1-ka-
nals slingdetektorerna är
korssignaler inte ngre möj-
liga.
1-kanalssling-
detektor 2
2-kanalssling-
detektor
1
12
Genom tillämpningen av en
mplig 2-kanalsslingdetek-
tor förhindras korssignaler.
2
2-kanalssling-
detektor 1 och 2
1
34
2
Oscillationsfrekvensen är
likadant inslld r båda
2-kanalsslingdetektorerna.
Korssignaler är möjliga.
t frekvensen r 2-kanalss-
lingdetektor 1 vara den in-
ställda, och ändra frekvensen
r 2-kanalsslingdetektor 2
till en annan frekvens.
Installera de t slingorna
med olika antal varv.
P.g.a. de olika oscillations-
frekvenserna för de två 2-ka-
nalsslingdetektorerna är
korssignaler inte ngre möj-
liga.
2-kanalssling-
detektor 3 och 4
1-kanalssling-
detektor 1
123
Oscillationsfrekvensen är
inställd på samma frek-
vensvärden för 2-kanalss-
lingdetektorn och
1-kanalsslingdetektorn.
Korssignaler är möjliga.
t frekvensen för 1-kanalss-
lingdetektor 1 vara den in-
ställda, och ändra
frekvensen för 2-kanalssling-
detektor 2 till en annan frek-
vens.
Installera de t slingorna
med olika antal varv.
P.g.a. de olika oscillations-
frekvenserna för 1-kanalss-
lingdetektorn och
2-kanalsslingdetektorn är
korssignaler inte ngre möj-
liga.
2-kanalssling-
detektor 2 och 3
7Detektering av funktionsstörningar och felsökning
Defekt/funktionsstörning Möjlig orsak Problem/åtgärd
1:
Vissa fordon detekteras inte
(t.ex. personbilar - ja; tunga
lastbilar - nej).
slingdetektorns känslighet har ställts in för lågt
– slinggeometrin är felaktigt vald (t.ex. för få slingvarv)
– korssignaler finns från ett annat slingsystem
– slingans matarkabel har rullats upp istället för att
kortas till lämplig längd
– andra metallföremål orsakar permanent dämpning
Öka slingdetektorns reaktionskänslighet.
– Kontrollera slingans upplägg.
– Förkorta slingans matarledning till lämplig längd och
överväg korrekt tvinning.
– Ställ in slingfrekvenserna för angränsande slingsystem till
olika frekvensvärden.
2:
Släpvagnskopplingen detekte-
ras inte.
– automatisk ökning av detektionskänsligheten inte
påslagen vid lämplig slingdetektor
– Slå på den automatiska känslighetshöjningen på en
lämplig slingdetektor.
3:
Detektion äger inte rum, trots
att slingdetektorn är försedd
med nätspänning.
– slingmåttet är för stort
– slingmåttet är för litet
– slingdetektorn får inte tillräckligt med ström
– slingan har en kortslutning
– slingan har ett brott
– Mät induktiviteten med hjälp av en lämplig slingdetektor
och dimensionera antalet varv för slingan i enlighet med
det värde (helst 80–300 µH) som anges på slingdetektorn.
– Kontrollera strömmatningen och se till att den stämmer med
detektorns specifikationer.
Mät slingmotståndet med hjälp av en ohmmeter
och lägg om slingan på nytt om kortslutning förekommer.
– Om brott förekommer, inspektera anslutningen
till matarledningen, lägg om slingan.
4:
Systemet reagerar på fordon
som inte är avsedda att detek-
teras.
– slingsystemets detektionskänslighet är för högt inställd
– Testa systemets funktion med hjälp av olika
fordon. Använd till detta också fordon som inte är
avsedda att detekteras. Ställ därefter in
detektionskänsligheten så att fordon avsedda för
detektion faktiskt blir detekterade, men inte andra fordon.
5:
Slingdetektorn signalerar en de-
tektion, trots att inget fordon
har passerat/står på slingan.
– korssignaler förekommer från ett annat slingsystem
– slingan har inte installerats korrekt (matarkabeln har
inte tvinnats, den matarkabel som används är inte skär-
mad, andra metallföremål har placerats för nära, slingka-
beln kan röra sig inom slingspåret, andra elektriska
störningskällor finns i närheten)
– slingans isolering är skadad eller slingans motstånd är
för högt. Se punkt 7
– Alla slingsystem i närheten måste ställas in
på olika oscillationsfrekvenser.
– Inspektera slingkabelns upplägg och hindra alla
rörelser genom lämpliga åtgärder
(t.ex. genom sandfyllning).
– Inspektera matarledningens tvinning.
– Installera slingan på ett tillräckligt (stort) avstånd till
andra metallföremål.
– Bibehåll också ett lämpligt (stort) avstånd till elektriska
störningskällor, t.ex. fjärrstyrda ingångssystem.
– Använd skärmade matarledningar.
6:
Slingdetektorn detekterar per-
manent att slingan är upptagen,
trots att inga fordon finns på
slingan.
– slingan eller dess matarkabel är skadad (kortslutning
eller brott) – Se punkt 3
7:
I regnigt väder blir det tillfälliga
funktionsstörningar.
– slingkabelns isolering är skadad
– anslutningen mellan slinga och matarkabel har inte
utförts vattentätt
– Mät isoleringsmotståndet. Om det inte är större än
1 MOhm är isoleringen skadad, slingkabeln eller
matarledningen måste bytas ut.
– Lägg ut slingan och dess matarledning och installera ans
lutningen vattentätt.
8:
Detektionen av rörelseriktnin-
gen fungerar inte.
– avståndet är för stort mellan de två slingorna
– felaktig funktion är inställd på slingdetektorn
– Avståndet mellan de två slingorna måste
väljas så att båda slingorna är upptagna en kort stund.
Därför:
– Ställ in korrekt funktion på slingdetektorn.
9:
Slingsystemet kan inte ju-
steras.
– slingan har en felaktig slinginduktivitet (värdet
ligger inte inom det tillåtna driftsintervallet för
slingdetektorn)
– slingan har en skada
– slingdetektorn är skadad
– Anpassa antalet varv för slingan i enlighet med
slinggeometrin (se 4.1).
– Inspektera slingan efter skador.
– Byt ut slingdetektorn.
8Kontakt
6
BBC Bircher Smart Access, BBC Bircher AG, Wiesengasse 20, CH-8222 Beringen, www.bircher.com
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6

BBC Bircher ProLoop Loop Installation Användarmanual

Typ
Användarmanual