Toro CCR 2450 Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual

Denna manual är också lämplig för

Användarhandbok
Svenska (S)
Form No. 3322-847
CCR
2450 GTS
CCR
3650 GTS
Snöslunga
Modell nr. 38428—200000001 och högre
Modell nr. 38429—200000001 och högre
Modell nr. 38441—200000001 och högre
Modell nr. 38442—200000001 och högre
The Toro Company – 1999
8111 Lyndale Ave. South
Bloomington, MN 55420–1196
Printed in USA
2
Innehållsförteckning
Sida
Inledning 2.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhetsföreskrifter 3
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Allmänna säkerhetsföreskrifter för snöslungor
3
. . .
Säkerhetsföreskrifter för T
oro snöslungor
4
. . . . . .
Bullernivå 5
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ljudstyrka 5
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Vibrationsnivå 5
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Symbol 6
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering 9
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Reservdelar 9
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av hjul
10
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av utkastare
10
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av utkastarveven
11
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av handtaget
11
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av reglagekabel
12
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Före start
13
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Blandning av bensin och olja
13
. . . . . . . . . . . . . . . . .
Körning 14
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Körreglage 14
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Starta motorn
14
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stanna motorn
15
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Starta rotorbladen
15
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stanna rotorbladen
15
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Inställning av utkastaren
15
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Snöröjning 15
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Underhåll 16
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rekommenderat underhåll
16
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Justering av reglagekabel
16
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tömning av bränsletanken
17
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byta av skrapa
17
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byta av drivrem
17
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byta av tändstift
18
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Byta av rotorblad
19
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Förvaring 20
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Preparering av bränslesystemet
20
. . . . . . . . . . . . . . .
Motorpreparering 20
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Åtdragning av fästelement och rengöring
av snöslungan
20
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Övertäckning och förvaring av snöslungan
20
. . . . . .
Inledning
T
ack för att du köpt en T
oro-produkt. V
i vill att du ska
vara helt nöjd med din nya produkt.
Läs bruksanvisningen noga så att du lär dig att använda
och underhålla produkten på rätt sätt. Informationen i
bruksanvisningen hjälper dig och andra att undvika
personskador och skador på produkten. Ä
ven om T
oro
konstruerar och bygger säkra produkter
, så är det du som
är ansvarig för att produkten används på rätt och säkert
sätt.
Ha modell- och serienummer tillgängliga när du kontaktar
din auktoriserade återförsäljare för att få hjälp, köpa T
oro
originalreservdelar eller vill ha annan information.
Skylten med modell- och serienummer sitter på produkten
enligt Figur 1.
637
Figur
1
1. Skylt
med modell- och serienummer
Skriv
produktens modell- och serienummer nedan.
Modellnr:
Serienr:
Obs:
V
id tiden för tillverkningen uppfyllde eller
överskred snöslungan alla aktuella säkerhetskrav för
snöslungor.
T
oros varningssystem i handboken anger möjliga risker
med särskilda säkerhetsmeddelanden som hjälper dig och
andra att undvika personskador
, i värsta fall döden.
Signalorden F
ARA, V
ARNING och FÖRSIKTIGHET
används för att ange risknivån.
FARA
anger stor fara som leder allvarlig personskada
eller döden om föreskrifterna inte följs.
3
VARNING
anger fara som kan leda till allvarlig
personskada eller döden om föreskrifterna inte följs.
FÖRSIKTIGHET
anger fara som kan leda till mindre
eller medelsvår personskada om föreskrifterna inte följs.
Två andra beteckningar används för att märka ut
föreskrifter
.
Viktigt
anger speciell mekanisk information
och
Obs
anger allmän information värd att
uppmärksamma.
Säkerhetsföreskrifter
Det är viktigt att du och andra användar
e av
snöslungan läser och förstår innehållet i handboken
innan motorn ens startas, så uppnås högsta säkerhet,
bästa pr
estanda och ni lär känna maskinen. V
ar
särskilt uppmärksam på varningssymbolen
som
betyder FÖRSIKTIGHET
, V
ARNING eller F
ARA-
“för
eskrifter för personlig säkerhet”. Läs
anvisningarna eftersom de r
ör säkerheten.
Personskador kan bli följden om för
eskrifterna inte
följs.
Denna snöslunga är konstruerad och testad och är säker
och ef
fektiv
, förutsatt att den används strikt efter
säkerhetsföreskrifterna nedan. Följs inte nedanstående
anvisningar
kan det r
esultera i kr
oppsskador.
Allmänna säkerhetsföreskrifter
för snöslungor
Nedanstående
föreskrifter har anpassats från ANSI/OPEI
standard B71.3-1995 och ISO standard 8437:1989.
Information och terminologi som är specifik för
T
oro-snöslungor står inom parentes.
Övning
Läs bruksanvisningen noga. Bekanta dig ordentligt
med reglagen och hur utrustningen ska användas. Lär
dig hur man stannar maskinen och hur reglagen snabbt
kopplas ur
.
Låt aldrig barn köra maskinen. Låt aldrig vuxna
använda maskinen utan ordentlig undervisning.
Håll arbetsområdet fritt från människor
, speciellt
småbarn och sällskapsdjur
.
V
ar försiktig så att du inte halkar eller ramlar
, särskilt
när du kör bakåt.
Förberedelser
Inspektera noga området där maskinen ska köras och
ta bort dörrmattor
, kälkar
, brädor
, trådar och andra
föremål.
Koppla ur alla kopplingar och lägg växeln i friläge
innan motorn startas.
Kör inte maskinen utan att ha ordentliga vinterkläder
.
Bär skor som ger bra grepp på hala underlag.
V
ar försiktig med bränslet, det är mycket eldfarligt.
Använd godkänd bränsledunk.
Fyll aldrig på bensin medan motorn är igång eller
är varm.
Fyll på bränsle utomhus och var extremt försiktig.
Fyll aldrig på tanken inomhus.
T
a på tanklocken ordentligt och torka upp utspillt
bränsle.
Använd endast nätsladden som följde med snöslungan
och i rätt sorts uttag när sladden används för elstart.
Ställ in höjden på snösamlaren (matarskruven) vid
röjning av grusgångar
, (detta gäller inte för enstegs-
snöslungor).
Gör aldrig några justeringar med motorn igång, utom
när det särskilt anges av tillverkaren (T
oro).
Låt motor och maskin anta utomhustemperatur innan
du börjar snöröjningen.
All körning av motorredskap kan resultera i att
främmande föremål kastas in i ögonen. Bär alltid
skyddsglasögon eller visir under körning och vid
justering och reparation.
Körning
Håll inte händer eller fötter nära eller under roterande
delar
. Håll er alltid borta från utkastaröppningen.
V
ar extremt försiktig vid körning på och korsning av
grusgångar
, trottoarer och vägar
. Se upp för dolda faror
och trafik.
Stanna motorn om du kört på något föremål. T
a bort
tändkabeln och se efter noga om snöslungan skadats.
Reparera skadorna omedelbart innan du startar och kör
den igen.
Stanna motorn och leta rätt på orsaken om apparaten
börjar vibrera onormalt. V
ibrationer är vanligen ett
tecken på att något är fel.
Stanna motorn när du lämnar körpositionen, innan
snösamlaren (matarskruv)/impellerhuset och
utkastaren rensas och vid reparation, inställningar och
vid kontroller
.
Se till att snösamlaren (matarskruv/rotorblad)/impeller
och alla rörliga delar har stannat före rengöring,
reparation och inspektion. Lossa tändkabeln och håll
den borta från stiftet så att motorn inte startar
oavsiktligt. T
a ur sladden till elmotorer
.
4
Kör inte motorn inomhus, utom vid start och när
snöslungan körs in eller ut ur huset. Öppna
ytterdörrarna, avgaser är farliga.
Röj aldrig snö i branta sluttningar och kör inte på skrå.
V
ar mycket försiktig när du svänger i sluttningar
.
Kör aldrig snöslungan utan att skydd, plåtar och andra
skyddsanordningar sitter på plats.
Kör aldrig snöslungan intill glasföremål, bilar
,
fönsteröppningar
, kanter etc, utan att rikta snöstrålen åt
rätt håll. Håll barn och sällskapsdjur på avstånd.
Överbelasta inte maskinen genom att försöka röja för
snabbt.
Kör aldrig maskinen fort på halt underlag. T
itta bakåt
och var försiktig vid backning.
Rikta aldrig snöstrålen mot kringstående och låt inge
komma framför maskinen.
Koppla ur drivningen till snösamlaren (snöskruven/
rotorbladen)/impellern när snöslungan transporteras
eller inte används.
Använd bara redskap och tillbehör som godkänts av
tillverkaren, (T
oro), t ex hjulvikter
, kåpor etc.
(Kontrollera med din auktoriserade återförsäljare vilka
tillbehör som finns till din snöslunga).
Kör aldrig snöslungan om inte sikt och ljus är bra. Se
till att du har fotfäste och håll ordentligt i handtagen.
Gå, spring aldrig.
Underhåll och förvaring
Kontrollera
regelbundet att alla fästelement är korrekt
åtdragna så att maskinen är i säkert bruksskick.
Förvara aldrig maskinen med bränsle i tanken i en
byggnad där det finns gnistkällor
, t ex värmeelement
och varmvattenberedare, torkskåp etc. Låt motorn
kallna före förvaring i slutet utrymme.
I bruksanvisningen beskrivs de viktiga detaljerna om
snöslungan ska förvaras en längre tid.
Underhåll eller byt efter behov ut etiketter med
säkerhetsanvisningar och instruktioner
.
Kör maskinen några minuter efter snöröjningen så att
inte snösamlaren (matarskruven)/impellern fryser fast.
(Dra några gånger i startsnöret med motorn igång).
Säkerhetsföreskrifter
för T
oro
snöslungor
Nedan
finns säkerhetsinformation som gäller specifikt för
Toro-produkter
, och annan säkerhetsinformation som inte
finns i ANSI- eller ISO-standarderna.
Den r
oterande impellern och snöskruven kan slita
av eller skada fingrar och händer
.
Håll dej bakom
handtagen och undan från utkastaröppningen under
körningen.
Håll ansikte, händer
, fötter och andra
kr
oppsdelar och klädesplagg borta från dolda
r
örliga och r
oterande delar
.
Stäng av motorn ta ur nyckeln och vänta tills alla
r
örliga delar stannat
innan snöslungan rengörs,
repareras eller kontrolleras och innan utkastaren
rensas. Dra dessutom av tändkabeln från tändstiftet
och håll den borta från tändstiftet för att förhindra
oavsiktliga starter
.
Använd en pinne,
inte händerna, för att ta bort skräp
ut utkastaren.
Stanna motorn och vänta tills alla rörliga delar stannat
innan
du lämnar körpositionen bakom handtagen.
Bär inte löst sittande plagg som kan fastna i rörliga
delar.
Reparera före körning om något skydd,
säkerhetsanordning eller varningsetikett är trasig eller
skadad. Se till att alla skruvar
, bultar och muttrar är
åtdragna.
Rök aldrig
när du handskas med bensin.
Kör på lågväxel och i förekommande fall med hjulen i
bakre läget på sluttningar vid snöröjning med
tvåstegsslungor.
Kör inte
snöslungan på tak.
Rör inte motorn när den är igång eller strax efter att
den stoppat, eftersom den då är så varm att du kan
bränna dig. Häll inte på olja och kolla inte oljenivån i
vevhuset med motorn igång.
Utför endast det underhåll som beskrivs i denna
handbok. Stanna motorn, ta ur nyckeln och dra av
tändkabeln från tändstiftet och håll den borta från
tändstiftet för att förhindra oavsiktlig start, innan
underhåll, service och justering utförs. Kontakta
auktoriserad T
oro-återförsäljare om större reparationer
krävs.
Övervarva inte motorn genom att ändra varvtals-
regulatorns inställning.
Töm bränsletanken vid förvaring under längre tid än
30 dagar för att undvika risker
. Förvara bensin i en
godkänd, röd plåtdunk. T
a ur nyckeln ur tändningslåset
vid förvaring.
5
Köp endast T
oro originalreservdelar och tillbehör så
att din T
oro är T
oro rakt igenom och för att säkerställa
bästa prestanda och högsta säkerhet.
Använd inte
“piratdelar” som kan innebära risker
.
Bullernivå
Modellerna 38428 och 39429 ger en ljudtrycksnivå vid
förarens öra på 90 dB(A), och modellerna 38441 och
38442 ger en ljudtrycksnivå vid förarens öra på 91 dB(A),
grundat på mätningar på identiska maskiner enligt direktiv
81/1051/EEC.
Ljudstyrka
Modellerna 38428 och 39429 ger en ljudstyrka på
103 LwA och modellerna 38441 och 38442 ger en
ljudstyrka på 105 LwA. Värdet grundas på mätningar av
identiska maskiner enligt anvisningarna i EG-direktivet
79/113/EEC.
Vibrationsnivå
Modellerna 38428 och 39429 ger maximalt 28,5 m/s
vibration. Och modellerna 38441 och 38442 ger maximalt
30 m/s
vibration Värdet grundas på identiska maskiner
enligt EN 1033.
6
Symbol
Varningstriangel-
symbolen inuti
triangeln anger farans
typ
Öppna inte och ta inte
bort säkerhetsskydd
när motorn är igång
Varningssymbol
Håll er på säkert
avstånd från maskinen
Läs
användarhandboken
Håll er på säkert
avstånd från
maskinen – enstegs
snöslunga
Följ
serviceanvisningarna i
reparationshandboken
Håll er på säkert
avstånd från
maskinen – tvåstegs
snöslunga
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
gör underhåll eller
reparerar
Kringflygande
föremål-hela kroppen i
riskzonen
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
lämnar maskinen –
enstegs snöslunga
Elektrisk stöt – kan
medföra döden
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
lämnar maskinen –
tvåstegs snöslunga
Risk för fotskador
eller att foten kan
fastna – roterade
skruv
Finger- och
handskador –
impellerblad
Elstart
7
Heta ytor –
brännskador på fingar
och händer
Förlust av kontrollen
över maskinen –
motlut
Frätande vätskor –
kemiska brännskador
på fingrar och händer
Förlust av kontrollen
över maskinen –
medlut
Luta inte batteriet Drivning
Håll torrt
Snöslungans
samlarskruv
Rörelseriktning –
framåt
Koppla in
Rörelseriktning –
bakåt
Koppla ur
Till/start Choke
Från/stop
Motorvarv
(gasreglage)
8
Snabbt Neutralläge
Sakta
Snöslungans
matarskruv/impeller
Minska/öka Lås
Start av motor
Lås upp
Stanna motorn
Manövrering av bygel
Utkastarriktning
Manövrering av bygel
Snapspump
(starthjälp)
Blyfritt bränsle
Snapsning
Risk för finger- och
handskador
9
Manövrering
av
gasreglage
Risk för fotskador
Manövrering av
PowerShift
Remdragning
Montering
Obs:
Vänster och höger sida på maskinen är lika med användarens vänstra respektive högra sida vid normal körning.
Reservdelar
BESKRIVNING ANTAL ANVÄNDS
FÖR
Kort distans
Lång distans
Tryckmuttrar
Hjul
1
1
2
2
Montering av hjulen
Vagnbultar
Låsmuttrar
Utkastare
Utkastarhandtag
(endast modellerna 38428 och 38429)
3
3
1
1
Montering av utkastare
Plastbussning
Bultar
Låsmuttar
Utkastarvev och fäste
1
2
2
1
Montering av utkastarvev
(endast modellerna 38441 och 38442)
10
BESKRIVNING ANV
ÄNDS FÖR
ANTAL
Rattar
Kupolbrickor
Kabelstyrning
Handtagslås
Reglagestång
Övre handtag
2
2
1
2
1
1
Montering av handtaget
Fjäder
Fjäderhölje
Kabeljustering
Reglagekabel
1
1
1
1
Montering av reglagekabel
Montering
av hjulen
1. Lägg
snöslungan på dess vänstra sida och sätt ett
träblock under vänster axelände (Fig. 3).
2. T
rä på den
korta
distansen och ett hjul på höger
axelände (Fig. 3).
Hjulsidan med sex ekrar måste vända nedåt.
3. T
rä på en tryckmutter på axeländen (Fig. 3).

1
2
Figur
2
1. Kort
distans
2. Tryckmutter
4. Knacka
på tryckmuttern med en hammare så att den
sitter
ordentligt
på plats.
5.
Lägg snöslungan på dess högra sida och sätt ett
träblock under höger axelände.
6. T
rä på den
långa
distansen och ett hjul på vänster
axelände.
Hjulsidan med sex ekrar måste vända nedåt.

1
2
Figur
3
1. Lång
distans
2. Tryckmutter
7. Gör
om steg 3 och 4.
Montering
av utkastare
Endast modellerna 38428 och 38429
1. Sätt
utkastarhandtaget över utkastarringen (Fig. 4).
2.
Sätt utkastaren mellan utkastarringen och
utkastarhandtaget (Fig. 4).
3.
Passa in hålet bak på utkastaren mot mittenhålet på
ringen.
11
m-3277
1
4
5
2
3
Figur
4
1. Utkastarring
2. Utkastare
3. Utkastarhandtag
4. Vagnbult
5. Låsmutter
Obs:
Du kan vrida på utkastarringen för enklare
montering.
4.
Sätt i en vagnsbult och en låsmutter genom
mittenhålen med låsmuttern på utsidan.
5.
Montera vagnbultar och låsmuttrar i resten av hålen
med låsmuttrarna på utsidan.
6.
Dra åt alla låsmuttrar
ordentligt.
Endast modellerna 38441 och 38442
1. Sätt
utkastarhandtaget över utkastarringen (Fig. 5).
2.
Passa in hålet bak på utkastaren mot mittenhålet på
ringen (Fig. 5).
3.
Sätt i en vagnbult och en låsmutter genom mittenhålen
med låsmuttern på utsidan (Fig. 5).
Obs:
Du kan vrida på utkastarringen för enklare
montering.
4.
Montera vagnbultar och låsmuttrar i resten av hålen
med låsmuttrarna på utsidan.
5.
Dra åt alla låsmuttrar
ordentligt.
1
2
636
Figur
5
1. Utkastarring 2. Utkastare
Montering
av utkastarveven
Endast modellerna 38441 och 38442
1. Sätt
i den platta änden av utkastarveven genom hålet i
höljet och passa in fästet mot hålen i undre handtaget
(Fig. 6).
2. V
rid veven sakta tills dess platta ände går i den dolda
drevöppningen och utkastarringen kan vridas med
veven (Fig. 6).
3.
Sätt i plastbussningen helt i hålet i fästet (Fig. 6).
4.
Skruva fast fästet på handtaget med två bultar och
låsmuttrar (Fig. 6).
893
635
3
1
2
4
5
Figur
6
1. Utkastarvev
2. Fäste
3. Drev
4. Plastbussning
5. Dold
drevöppning
Montering
av handtaget
1. Skär
av bandet som håller fast reglagekabeln på undre
handtaget.
2.
Montera reglagestången på övre handtaget enligt
Figur 7 (modellerna 38428 och 38429) eller Figur 8
(modellerna 38441 och 38442).
12
m-4503
2
1
Figur
7
1. Övre
handtag
2. Reglagestång
m-4504
1
2
Figur
8
1. Övre
handtag
2. Reglagestång
3. Montera
övre handtaget enligt Figur 9.
VIKTIGT:
Reglagekabeln måste dras genom
kabelstyrningen innan handtagslåset dras åt (Fig. 10).
m-4497
1
2
3
4
5
6
Figur
9
1. Undre
handtag
2.
Övre handtag
3. Handtagslås
4. Kabelstyrning
5. Kupolbricka
6. Ratt
Montering
av reglagekabel
Endast modellerna 38428 och 38429
m-2708
2
4
3
1
5
6
7
Figur
10
1. Kabelstyrning
2. Reglagekabel
3. Fjäderhölje
4. Reglagestångfäste
5. Övre
hål
6.
Undre hål
7.
2 mm till 3 mm mellanrum
(1/16 till 1/8”)
1. Kroka
i fjädern i det runda hålet i änden på
kabeljusteringen (Fig. 1
1).
2.
Fäst kabeländen på kabeljusteringen enligt Figur 1
1.
897
4321
Figur
1
1
1. Fjäder
2. Kabeljustering
3. Z-fäste
4. Kabel
3. Trä
fjäderfästet över fjädern och kabeljusteringen och
tryck fjäderänden genom hålet i änden på fjäderhöljet
(Fig. 10).
4.
Kroka i fjädern i övre hålet på reglagestångfästet
(Fig. 10).
5.
För reglagestången bakåt mot handtaget så att spelet i
kabeln försvinner
.
6.
Se till att det finns ett 2 mm till 3 mm mellanrum
(1/16 till 1/8”) mellan reglagestången och handtaget
(Se detaljskissen i Fig. 10). Se avsnittet
Justering av
reglagestången
på sidan 16.
VIKTIGT
: Reglagekabeln måste vara slak när den inte
är aktiverad.
13
Endast modellerna 38441 och 38442
1. Kroka
i övre änden av reglagekabeln i nedre hålet på
reglagestångfästet (Se detaljskissen i Fig. 12).
2.
För reglagestången bakåt mot handtaget så att spelet i
kabeln försvinner
.
3.
Se till att det finns ett 2 mm till 3 mm mellanrum
(1/16 till 1/8”) mellan reglagestången och handtaget
(Se detaljskissen i Fig. 10). Se avsnittet
Justering av
reglagestången
på sidan 16.
1
2
3
5
m-4017/4012
4
Figur
12
1. Kabelstyrning
2. Reglagestångfäste
3. Nedre
hål
4.
Övre hål
5.
2 mm till 3 mm mellanrum
(1/16 till 1/8”)
VIKTIGT:
Reglagekabeln måste vara slak när den inte
är aktiverad.
Före
start
Blandning
av bensin och olja
Använd
färsk, blyfri bensin med oktantal 87 eller högre.
Köp bara så mycket som går åt inom en månad, så är den
garanterat färsk. Blyfri bensin ger mindre avlagringar i
förbränningsrummet och längre livslängd för tändstiftet.
VIKTIGT
: Använd aldrig metanol, bensin som
innehäller metanol, bensin som innehåller mer än 10%
etanol, pr
emiumbensin eller fotogen eftersom detta
kan skada motorns bränslesystem.
VIKTIGT
: Använd inte motor
olja (t ex SAE 30, 10W30
etc.) tvåtaktsolja som inte är NMMA- eller
TCW
-klassad eller bränsle blandad med fel
förhållande bensin/olja. Detta kan ge motorskador som
inte omfattas av T
or
os garanti.
FARA
RISKER
Under vissa omständigheter är bensin extr
emt
lättantändlig och högexplosiv
.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
Bensinbrand eller explosion kan skada dig själv
och andra och orsaka materiella skador
.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Använd tratt och fyll tanken på en öppen plats
utomhus och när motorn är kall. T
orka upp
spilld bensin.
Fyll inte tanken helt full utan tills nivån ligger
mellan 6 och 13 mm (1/4 och 1/2”) under
påfyllningsrör
ets nederände. Utrymmet medger
att bensinen kan expandera.
Rök aldrig när du handskas med bensin och
håll dig borta från öppen eld eller där
bensinångor kan antändas av gnistor
.
Förvara bensin i godkänd dunk och håll den
borta från barn.
Köp aldrig mer bensin än vad som går åt inom
en månad.
FARA
RISKER
V
id bensinpåfyllning kan under vissa
betingelser gnistor från statisk elektricitet
bildas och antända bensinen.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
Bensinbrand eller explosion kan skada dig själv
och andra och orsaka materiella skador
.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Ställ alltid bensindunkar på marken en bit från
ditt fordon för
e påfyllning.
Fyll inte på bensindunkar inne i fordon eller på
lastbilsflak eftersom plastmattor och liknande
kan isolera dunken och förlänga
urladdningstiden för statiska elektriciteten.
Lasta av bensindrivna maskiner från lastbilen
eller släpet om så är praktiskt möjligt och fyll
på bensin när hjulen står på marken.
Fyll på maskinen från en dunk hellr
e än med
ett handtag på en bensinpump om det inte är
möjligt att lasta av maskinen från lastbilen eller
släpet.
Håll kontakt hela tiden mellan munstycket på
bensinpumpen och kanten på tank- eller
dunköppningen tills tankningen är klar om
tankning måste ske från bensinpump.
14
1.
Häll två liter bensin i en godkänd dunk (helst av plast,
plåt).
Obs:
Blanda inte bensin och olja i bränsletanken. Olja
med rumstemperatur blandar sig lättare och bättre än kall
olja. Olja kallare än 0
°
C (32
°
F) kräver ytterligare
blandning.
2.
Häll i rätt mängd högklassig, NMMA- eller
TCW
-klassad tvåtaktsolja.
Använd för bästa resultat
Tor
o HD 50:1, år
etrunt-
tvåtaktsolja med stabiliserar
e.
3.
Sätt tillbaka locket på bensindunken och skaka den så
att olja och bensin blandas ordentligt.
4. T
a bort locket och häll i resten av bensinen.
111
1
2
3
Figur
13
1. Häll
oljan i en liten mängd
bensin
2.
Sätt på locket och skaka
dunken så att det blandas
3.
Häll i resten av bensinen
Vi
rekommenderar att stabiliserare/konditionerare används
vid drift och förvaring av alla T
oro bensindrivna
produkter
. En stabiliserare/konditionerarerenar motorn
under drift och förhindrar att gummiliknande avlagringar
bildas i motorn vid förvaring. En stabiliserare/
konditionerare fungerar bäst om den blandas med färsk
bensin.
Obs:
Använder du
Tor
o HD 50:1, år
etrunt- tvåtaktsolja
med stabiliserar
e
, behövs ingen bränsle stabiliserare/
konditionerare.
VIKTIGT
: Använd inga andra bränsletillsatser än
sådana som är avsedda för stabilisering av bränslet vid
förvaring. Använd inte alkoholbaserade stabiliserar
e
som t ex etanol, metanol och isopr
opyl.
Körning
Körreglage
Reglagepanelen på snöslungan innehåller tändningslås,
snapspump, snörstart och en knapp för elstart. Choken
sitter precis under reglagepanelen (Fig. 14).
2
3
5
4
6
642
1
Figur
14
1. Tändningslås
2. Snapspump
3. Snörstart
4. Choke
5. Elstartknapp,
(endast
modeller med elstart)
6.
Sladduttag (endast
modeller med elstart)
Starta
motorn
1. Vrid
nyckeln till läge On och dra ut choken.
2.
Håll för hålet i mitten på snapspumpen med tummen
och tryck två gånger
. Gör om proceduren efter behov
vid extrem kyla
Obs:
Använd inte choken och snapspumpen vid start av
varm motor
.
3. Snörstart:
Håll snöslungan med ena handen och dra
kraftigt i snörstarten med andra handen.
Elstart:
A.
Sätt i nätsladden i snöslungan och i ett vanligt
vägguttag.
FÖRSIKTIGHET
RISKER
Lämnas snöslungan med sladden i kan den
startas oavsiktligt.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
Någon kan skadas och det kan uppstå
materiella skador
.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Dra ur sladden när snöslungan inte används.
B. T
ryck på startknappen.
Kör inte elstarten fler än tio gånger med intervallen
fem sekunder på och fem sekunder av
. Startar inte
motorn på dessa försök måste man vänta minst
40 minuter så att startmotorn kallnar innan nya
startförsök görs.
VIKTIGT
: Körs startmotorn för hårt kan den
överhettas och skadas.
15
T
a snöslungan till en auktoriserad verkstad för
service om den inte startar på andra
startförsöksekvensen.
C. T
a bort sladden från snöslungan och vägguttaget
när motorn startat.
4. T
ryck in choken sakta när motorn går
.
Stanna
motorn
Vrid
nyckeln till läge Of
f och vänta tills alla rörliga delar
stannat innan förarplatsen lämnas.
Starta
rotorbladen
Kläm
ihop reglagestången och handtaget för att starta
rotorn.
Stanna
rotorbladen
Släpp
reglagestången för att stanna rotorbladen.
Obs:
När reglagestången släpps stannar rotorbladen men
motorn fortsätter att gå.
Inställning
av utkastaren
Endast modellerna 38428 och 38429
För
utkastarhandtaget åt vänster och höger för att rikta
snöstrålen (Fig. 15). Höjdhandtaget överst på utkastaren
ställer in höjden på snöstrålen.
Dra inte åt
höjdhandtagsmuttrarna för hårt.
m-3278
3
1
2
Figur
15
1. Utkastarhandtag
2. Höjdhandtag,
utkastare
3.
Låsmuttrar för
höjdhandtag
VIKTIGT:
L
yft inte snöslungan i utkastarhandtaget.
Handtaget kan skadas.
Endast modellerna 38441 och 38442
Vrid
utkastarveven medurs för att vrida utkastaren åt
höger och moturs för att vrida den åt vänster (Fig. 16).
Höjdhandtaget överst på utkastaren ställer in höjden på
snöstrålen.
Dra inte åt höjdhandtagsmuttrarna för hårt.
2
3
1
629
Figur
16
1. Utkastarvev
2. Höjdhandtag
3. Låsmuttrar
för
höjdhandtag
Snöröjning
VARNING
RISKER
Stenar,
leksaker och andra för
emål kan plockas
upp och kastas av r
otorbladen.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
För
emål som kastas omkring kan orsaka
allvarliga personskador på förar
en och
kringstående.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Håll området som r
öjs r
ent från för
emål som
kan plockas upp och kastas omkring av
rotorbladen.
Håll barn och husdjur borta från området.
Snöslungan röjer ner till marken och drar sig själv när
du lyfter upp handtaget. Snöslungan lutas
något
framåt
så att rotorbladen tar i marken. Hjulen behöver inte ta i
marken för att slungan ska dra sig själv framåt. Ju mer
du lutar handtaget framåt, ju fortare går snöslungan.
Överlappa varje pass och rikta snöstrålen mot lä när så
är möjligt.
T
ryck ner handtaget så att rotorbladen lyfts från
marken och skjut snöslungan framåt vid röjning av
grusgångar.
16
I snöfall och kyla kan reglage och rörliga delar frysa
fast.
använd inte överdriven kraft för att försöka
manövr
era fastfrusna r
eglage.
Starta motorn och låt
den gå några minuter om det är svårt att manövrera
något reglage eller del.
Låt motorn gå några minuter när du röjt klart så att
inte rörliga delar fryser fast. Dra i snörstarten två till
tre gånger så att den inte fryser fast. Stanna motorn
och rensa bort is och snö från snöslungan.
modellerna 38441 och 38442:
V
rid utkastarveven
flera gånger för att få bort is och snö.
Underhåll
Rekommenderat
underhåll
Service
av
Serviceåtgärd Första Årligen Kommentarer
Reglagekabel
Kontrollera reglagekabeln. Justera om så krävs.
X X
Kontrollera och
justera vid behov
.
Skrapa
Kontrollera skrapan. Byt ut vid behov
. X
Drivrem
Inspektera remmen. Byt ut vid behov
. X
Tändstift
Rengör
, inspektera och ställ in elektrodavståndet.
Byt ut vid behov
.
X
Rotorblad
Inspektera rotorbladen. Byt ut vid behov
. X
Dra åt bultar
och muttrar
Kontrollera om bultar och muttrar lossnat och dra
åt vid behov
.
X X
Dra åt bultar och
muttrar vid behov
.
FÖRSIKTIGHET
RISKER
Om
tändkabeln sitter kvar på tändstiftet kan någon annan starta motorn.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
En oförutsedd motorstart kan skada dig eller åskådar
e allvarligt.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Dra av tändkablarna från tändstiftet innan du börjar göra service. För också kablarna åt
sidan så att de inte oavsiktligt kommer i kontakt med tändstiften.
Justering
av reglagekabel
Kontrollera
regelbundet att reglagekabeln är rätt justerad.
1.
Stanna motorn.
2.
För reglagestången mot handtaget så att spelet
försvinner (Fig. 10 eller Fig. 12).
3.
Se till att det finns ett 2 mm till 3 mm mellanrum
(1/16 till 1/8”) mellan reglagestången och handtaget
(se detaljskissen i Fig. 10). Gå till steg 4 om kabeln
ska justeras.
Obs: Reglagekabeln måste vara slak när den inte är
aktiverad.
4.
Justera kabeln enligt följande:
Endast modellerna 38428 och 38429:
A.
Kroka ur fjäderänden från övre hålet i
reglagestångfästet (Fig. 10).
B.
Dra av fjäderhöljet från fjädern och
kablejusteringen.
C.
Kroka ur Z-fästet från kabeljusteringen till ett hål
längre upp eller ner på justeringen så att rätt
mellanrum (2 mm till 3 mm, 1/16 till 1/8”) fås
mellan reglagestångfästet och handtaget (Fig. 1
1).
D.
Sätt fjäderhöljet över kabeljusteringen och fjädern.
E.
Kroka i fjädern i övre hålet på reglagestångfästet
(Fig. 10).
Endast modellerna 38441 och 38442:
A.
Kroka ur övre kabeländen ur hålet i
reglagestångfästet (Fig. 10).
17
B.
Dra fjäderhöljet uppåt på kablen så att
kabeljusteringen kommer fram (Fig. 10).
C.
Kroka ur Z-fästet från kabeljusteringen till ett hål
längre upp eller ner på justeringen så att rätt
mellanrum (2 mm till 3 mm, 1/16 till 1/8”) fås
mellan reglagestångfästet och handtaget (Fig. 1
1).
D.
Sätt fjäderhöljet över kabeljusteringen.
E.
Sätt i övre kabeländen i bakre hålet i
reglagestångfästet (Fig. 12).
1
3
630
2
Figur
17
1. Fjäderhölje
2. Z-fäste
3. Kabeljustering
5. Kontrollera
inställningen (se steg 2 och 3 ovan).
När snöslungan körts mycket kan drivremmen slitas och
tappa rätt spänning. Felaktig remspänning gör att remmen
slirar och sänker prestanda vid hård belastning.
Remslirning kan inträffa efter två till tre säsongers normal
användning (10 till 15 timmar). Slirar remmen (gnisslar
kontinuerligt) vid hård belastning, ska remspänningen
ökas med något av följande steg utförs:
Modellerna 38428 och 38429:
Flytta fjäderänden till
nedre hålet på reglagestångfästet (Fig. 10).
Modellerna 38441 och 38442:
Flytta övre kabeländen
till övre hålet på reglagestångfästet (Fig. 12).
Används fel hål i reglagestångfästet utan att det behövs
kan det förkorta remmens livslängd. T
illfällig remslirning
(gnissel) kan uppträda i extremt våta förhållanden på
grund av fukt i systemet. Starta rotorn och kör den utan
belastning i 30 sekunder för att få bort fukten. När fukten
försvunnit ska remmen inte slira.
Tömning
av bränsletanken
1. Stanna
motorn och tar ur nyckeln ur tändningslåset.
2. T
a bort tanklocket och använd en pumphävert för att
tömma ur bränslet i en ren bensindunk.
3.
Starta motorn och kör den tills den förbrukat bränslet i
tanken och stannar
. Gör om detta två gånger till så att
allt bränsle försvunnit ur tanken och för
gasaren.
Byte
av skrapa
Se
inför varje säsong efter om skrapan slitits. Ä tjockleken
längst ner på skrapan mindre än 2 mm (1/16”), ska
skrapan bytas (Fig. 18).
634
2
1
Figur
18
1. Skrapa 2. 0,16
cm (1/16”)
Obs:
Drifttiden och ytan på gångarna som röjs bestämmer
hur fort skrapan slits.
1.
Stanna motorn.
2. T
app ur bränslet ur tanken. Se avsnittet tömning av
bränsletanken
på sidan 17.
3. T
ippa snöslungan framåt på främre huset.
4.
Skruva bort tre vagnsbultar och låsmuttrar som håller
skrapan på plats (Fig. 19).
5. T
a bort skrapan genom att dra den åt höger och nedåt.
2
644
1
Figur
19
1. Skrapa 2. Vagnsbultar
och
låsmuttrar (3)
6. Montera
den nya skrapan på huset med tre vagnsbultar
och låsmuttrar
.
Byte
av drivrem
Inspektera
drivremmen inför varje säsong och byt ut den
om den är sliten eller skadad.
1.
Stanna motorn.
18
2.
Skruva bort tre plåtskruvar
, två bultar
, en bricka och
två låsmuttrar som håller fast remkåpan på
snöslungans ram (Fig. 20). Ställ remkåpan åt sidan.
1
2
3
4
631
Figur
20
1. Bult,
låsmutter
2.
Bult, låsmutter
, bricka
3.
Lång plåtskruv
4.
Korta plåtskruvar
3. Tryck
ner mellanremskivan och ta bort drivremmen
från rotorremskivan, bromsarmen och motorremskivan
(Fig. 21).
4.
Dra den nya remmen runt motorremskivan, genom
bromsen och runt rotorremskivan (Fig. 21).
4
2
1
6
3
5
626
Figur
21
1. Motorremskiva
2. Mellanremskiva
3. Rulle
4. Bromsarm
5. Rotorremskiva
6. Remstyrning
VIKTIGT:
Drivremmen måste ligga ovanpå rullen enligt
Figur 21.
5.
Montera remkåpan. Dra åt skruvarna ordentligt men
dra inte åt för hårt
.
Byta
av tändstift
Kontrollera
tändstiftet inför varje säsong. Montera ett nytt
stift om elektroderna i mitten mörka eller slitna. Använd
ett NGK BPMR4A-tändstift och justera gapet till 0,8 mm
(0.032”).
1.
Skruva bort tre bultar som fäster reglagepanelen till
huset (Fig. 22).
2. T
a bort tändningsnyckeln och lyft av panelen, låt den
hänga i snörstarten.
643
1
2
Figur
22
1. Reglagepanel 2. Monteringsskruvar
3. Dra
av tändkabeln från tändstiftet och skruva ur stiftet
(Fig. 23).
1
628
Figur
23
1. Tändkabel
4. Undersök
tändstiftet och byt ut det om det spruckit,
skadats eller är smutsigt.
VIKTIGT
: Sandblästra, skrapa och r
engör inte
tändstift. Smuts kan ramla ner i cylindern och orsaka
motorskador.
5.
Justera elektrodgapet (Fig. 24) till 0,8 mm (0.032”).
(0.032”)
0,8 mm
m-3215
Figur
24
6. Skruva
i tändstiftet och dra åt till moment 20,4 N
m
(15 ft-lbs). Dra åt ordentligt om du inte har någon
momentnyckel.
7. T
ryck på kabeln på tändstiftet.
8.
Montera reglagepanelen med bultarna.
19
Byte
av rotorblad
Inspektera
rotorbladen och se efter om de är slitna inför
varje säsong. Byt
båda
rotorbladen när kanten på
rotorbladet slitits till slitageindikeringshålet (Fig. 25),
så att rätt prestanda bibehålls och för att förhindra att
snöslungans undersida skadas.
1
Figur
25
1. Slitageindikeringshål
Obs:
Byt ut skrapan när rotorbladen byts. Detta
säkerställer snöslungans funktion och prestanda.
Obs:
Drifttiden och ytan på gångarna som röjs bestämmer
hur fort rotorbladen slits.
Demontering av det gamla bladet
Obs:
Du behöver en torxmejsel nr
. T27 för denna
procedur.
1.
Skruva bort fyra torxskruvar och fyra låsmuttrar som
håller fast ytterkanterna på rotorn på rotoraxeln
(Fig. 26).
2.
Skruva bort två bultar med sexkantskallar
, distanser
och låsmuttrar som håller fast mitten på bladet på
rotorhalvorna (Fig. 26).
3.
Lossa bulten med sexkantskalle som håller fast
rotorhalvorna på skruvaxeln (Fig. 26).
4.
Dra ut bladet mellan rotorhalvorna (Fig. 26).
1
2
3
4
4
5
6
7
8
680
Figur
26
1. Rotorblad
(2)
2.
Rotorhalva (2)
3. Torxskruv (8)
4.
Låmutter (13)
5.
Bult med sexkantskalle(4)
6.
Distans (4)
7. Skruvaxel
8.
Skruv med sexkantskalle
Montering av nytt blad
1. Undersök
det nya rotorbladet och se efter skillnaden i
skikttjocklek (Fig. 27). V
issa rotorblad har ett
reservdelsnummer på den tjocka sidan av bladet.
20
1
2
681
3
Figur
27
1. Tunt skikt
2. Tjockt skikt
3. Slitageindikeringshål
Montera
rotorbladen med det tjocka skiktet mot
insidan
av böjen (Fig. 27). Monteras inte bladen rätt
kan de hamna i obalans och göra att snöslungan
“hoppar” och “studsar”.
2.
Sätt i det nya bladet mellan rotorhalvorna.
3.
Fäst rotorbladet på rotorhalvorna med två bultar med
sexkantskallar
, två distanser och två låsmuttrar
, med
bultskallarna på den tjocka sidan av bladet (Fig. 26).
4.
Böj rotorbladet och fäst det med de fyra torxskruvarna
och låsmuttrarna med skruvskallarna på den tjocka
sidan av bladet (Fig. 26).
5.
Dra åt alla skruvar och låsmuttrar ordentligt.
Förvaring
Preparering
av
bränslesystemet
1. Häll
i bränslestabiliserarer/konditionerare i
bränsletanken enligt anvisningarna.
Obs:
Bränslestabiliserarer/konditionerare fungerar bäst
om den blandas med färsk bensin.
2.
Kör motorn i fem minuter så att det stabiliserade
bränslet fördelas i hela bränslesystemet.
3.
Stanna motorn och låt den kallna. Tappa ur bränslet ur
tanken.
4.
Starta motorn på nytt och kör till den stannar
.
5.
Snapsa motorn, starta den en tredje gång och kör tills
den inte startar mera.
6.
Lämna för återvinning enligt svenska regler
.
Motorpreparering
Proceduren gör att både intags- och avgasportar i motorn
stängs, vilket förhindrar korrosion i motorn.
1.
Dra sakta i startsnöret tills du känner motstånd från
kompressionstrycket och stanna.
2.
Släpp startsnöret sakta så att inte motorn går baklänges
av kompressionstrycket.
Åtdragning
av fästelement och
rengöring av snöslungan
1. Dra
åt skruvar
, bultar och låsmuttrar om så behövs.
Reparera eller byt skadade delar
.
2.
Rengör snöslungan ordentligt.
Övertäckning
och förvaring av
snöslungan
Täck
över snöslungan och förvara den torrt och där barn
inte kommer åt den.
VIKTIGT
: Förvara snöslungan i körläge och stående
på hjulen. Ställs den framåtlutad kan den bli
svårstartad.
VARNING
RISKER
Bensinångor är mycket brandfarliga, explosiva
samt farliga att inandas.
DETT
A KAN INTRÄFF
A
Kommer bensinångor i kontakt med öppen eld
eller inandas kan allvarliga skador orsakas.
SÅ UNDVIKS RISKEN
Förvara aldrig snöslungan i bostaden, källar
en
eller andra utrymmen där det kan finnas
gnistkällor
, t ex värmeelement,
varmvattenberedar
e, torkskåp, ugnar och
liknande.
Låt motorn kallna innan snöslungan förvaras i
ett slutet utrymme.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Toro CCR 2450 Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual
Denna manual är också lämplig för