Toro CCR Powerlite Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual
Bruksanvisning
BLANKETT NR. 3321–769
CCR
POWERLITE
Snöslunga
Modell No. 38177 – 9900001 & högre
Modell No. 38178 – 9900001 & högre
EThe Toro Company - 1998
All Rights Reserved
i
Printed in USA
Figurer
2121
1. Skylt
med modell- och serienummer
m-3371
1
3
4
5
5
2
4
1. Utkastare
2. Utkastarhandtag
3. Sexkantbult
4. Bricka
5. Låsmutter
m–4022
4
5
1
3
2
1.
Nedre handtagsdel
2.
Övre handtag
3.
Bult med oval skalle
4. Vred
5.
Böjda brickor
897
43 21
1. Fjäder
2. Kabeljustering
3. Kabel
4. Z-koppling
1
2
3
4
ii
m-3993
1/16-1/8”
2
4
3
1
5
6
1. Ögla
2. Reglagekabel
3. Fjäderhölje
4. Bygel
5.
Översta hålet
6.
Nedersta hålet
111
1
2
3
1.
Häll oljan i en mindre
mängd bensin
2.
Sätt på locket och skaka
så att det blandas
3.
Häll i resten av bensinen
m-3992
1 235
6
4
1. Tändningslås
2. Snapspump
3. Snörstart
4. Chokespak
5.
Elek. startknapp*
6. Sladdanslutning*
*
MODELL MED ELST
ART
m-3370
3
1
2
1. Utkastarhandtag
2.
Höjdhandtag, utkastare
3.
Fästmuttrar för riktare
5
6
7
8
iii
m– 3994
1
3
2
1. Utkastare
2. Utkastarhandtag
3. Handtag
921
1
1. Slitageindikeringshål
929
8
2
7
4
4
1
1
1
1
3
6
5
1. Torx-skruv
2. Bult
3. Låsmutter
4. Bladfäste
5. Remkåpa
6. Tjockt skikt
7. T
unt skikt
8. Slitageindikeringshål
9 10
11
iv
923
2
1
1. Skrapa 2. Slitageindikeringshål
924
1
2
1. Skrapa 2. Skruvar
925
1
2
1
1. Plåtskruvar 2.
Bult, mutter
, bricka
m–4014
3
4
1
2
5
6
1. Rotorremskiva
2. Drivremskiva
3. Mellanremskiva
4. Drivrem
5. Bromsarm
6.
Mutter mellanremskiveled
12
13
14
15
v
m–4015
1
3
4
2
5
6
1. Mellanremskiva
2. Motorfästmuttrar,
(3 av 4 visas)
3.
Fjäder för mellanremskiva
4. Hål
5. Bromsarm
6. Remstyrning
917
2
1
1. Reglagekonsol 2. Skruvar
918
1
1. Tändkabel
110
0.030”
(0,76 mm)
16
17
18
19
Svensk
S–1
Innehåll
Sida
Inledning 1.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Säkerhet 2
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Före körning 2
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Under körning 3
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Snöslungans skötsel
3
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bullernivå 4
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Vibrationsnivå 4
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Symbol 4
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering 8
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Montering av snöutkastaren (Fig. 2) 8
. . . . .
Montering av handtag (Fig. 3) 8
. . . . . . . . . .
Montering av reglagekabel 8
. . . . . . . . . . . . .
Före körning 9
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Blandning av olja och bensin (Fig. 6) 9
. . . .
Körning 10
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Starta/stanna motorn (Fig. 7) 10
. . . . . . . . . . .
Körtips (Fig. 8) 11
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hopfällning av snöslungan (Fig. 9) 12
. . . . . .
Skötsel 12
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Justering av bygel 12
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Urtappning av bensin 13
. . . . . . . . . . . . . . . . .
Byte av rotorblad (Fig. 10-11) 13
. . . . . . . . . .
Byte av skrapa (Fig. 12-13) 13
. . . . . . . . . . . .
Byte av drivrem (Fig. 14-16) 14
. . . . . . . . . . .
Tändstiftsbyte (Fig. 17-19) 14
. . . . . . . . . . . .
Förgasarinställning 14
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Förvaring 15
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Inledning
Tack för att du köpte en Toro–produkt.
Vi på Toro vill att du ska var helt nöjd med din nya
produkt, så tveka inte att kontakta din auktoriserade
återförsäljare när du behöver hjälp med service,
originalreservdelar eller om du vill ha annan
information.
Ha alltid modell– och serienumren i beredskap vid
kontakter med din auktoriserade återförsäljaren eller
med fabriken. Numren hjälper återförsäljaren eller
serviceavdelningen att ge dig exakt rätt information
om din maskin. Modell- och serienumren sitter på en
speciell plats på varje maskin, enligt figur 1.
Skriv produktens modell– och serienummer nedan så
är det lätt att hitta.
Modellnr:
Serienr.
Läs handboken noga så att du vet hur din produkt ska
användas och skötas på rätt sätt. Det hjälper också dig
och andra att undvika personskador och skador på
produkten. Även om Toro konstruerar, tillverkar och
säljer säkra och moderna produkter ansvarar du själv
för att den används korrekt och säkert. Du ansvarar
också för att andra som du låter använda produkten
får utbildning i hur den ska användas på ett säkert
sätt.
Toros varningsmärken i handboken anger möjliga
faror och åtföljs av säkerhetsåtgärder som hjälper dig
och andra att undvika personskador, t o m dödliga
sådana. FARA, VARNING och FÖRSIKTIGHET
betecknar risknivå. Var mycket försiktig oavsett
risknivå.
FARA anger stor fara som leder allvarlig personskada
eller döden om föreskrifterna inte följs.
VARNING anger fara som kan leda till allvarlig
personskada eller döden om föreskrifterna inte följs.
FÖRSIKTIGHET anger fara som kan leda till
mindre eller medelsvår personskada om föreskrifterna
inte följs.
S–2
Två andra beteckningar används för att märka ut
föreskrifter. “Viktigt” anger speciell mekanisk
information och “Obs” anger allmän information värd
att uppmärksamma.
Vänster och höger sida bestäms av när man står
bakom handtaget i normal körposition.
Säkerhet
Det är viktigt att du och andra användare av
snöslungan läser och förstår innehållet i
handboken innan motorn ens startas, så uppnås
högsta säkerhet, bästa prestanda och ni lär känna
maskinen. Var särskilt uppmärksam på
varningssymbolen
som betyder
FÖRSIKTIGHET, VARNING eller FARA –
“föreskrifter för personlig säkerhet”. Läs
anvisningarna eftersom de rör säkerheten.
Personskador kan bli följden om föreskrifterna
inte följs.
Denna snöslunga är konstruerad och testad och är
säker och effektiv, förutsatt att den används strikt
efter säkerhetsföreskrifterna nedan. Följs inte
nedanstående anvisningar
KAN DET RESUL
TERA
I KROPPSSKADOR.
Före
körning
1. Läs handboken noga så att du vet hur din maskin
ska användas och skötas på rätt sätt innan du kör
snöslungan. Bekanta dig ordentligt med reglagen
och hur maskinen används. Lär dig hur du
snabbt ska få stopp på snöslungan och snabbt
koppla ur reglagen.
2. Låt aldrig barn köra snöslungan. V
uxna måste ha
läst handboken innan de får köra snöslungan.
3. Håll andra borta från området som ska snöröjas.
Detta gäller särskilt barn och husdjur.
4. Inspektera området där snöslungan ska köras. Ta
bort dörrmattor, kälkar, brädor, pinnar, vajrar och
andra föremål som kan fångas upp och kastas
omkring av snöslungan.
5. Se till att alla skydd och säkerhetsdetaljer är
monterade. Reparera före körning om något
skydd, säkerhetsanordning eller varningsetikett
är trasig eller skadad. Se till att alla skruvar,
bultar och muttrar är åtdragna.
6. Bär lämpliga vinterkläder och gummistövlar som
ger bra grepp på halkigt underlag. Bär inte löst
sittande plagg som kan fastna i rörliga delar.
7.
Bär alltid skyddsglasögon eller skyddsvisir
under körning och när du justerar eller reparerar
maskinen så att ögonen skyddas mot
kringflygande föremål som kan kastas av
maskinen.
8. Hantera bensinen mycket varsamt, den är i
högsta grad lättantändling.
RÖK ALDRIG
NÄR DU HANDSKAS MED BENSIN.
A. Använd godkänd bränsledunk.
B. Fyll bränsletanken utomhus, inte inomhus,
och var extremt försiktig.
C.
FYLL ALDRIG PÅ BENSIN MEDAN
MOT
ORN ÄR IGÅNG ELLER ÄR
VARM.
D. Sätt tillbaka locken ordentligt på dunk och
tank och torka upp eventuellt spilld bensin
innan motorn startas.
9. Låt motorn värmas upp utomhus före körning.
10. Motoravgaser innehåller koloxid som är ett
luktlöst, dödligt gift. Kör därför inte motorn
inomhus eller i ett slutet utrymme.
S–3
Under
körning
11. Använd endast en CE–märkt förlängningssladd
till modellen med elstart. Sätt inte i sladden när
ni står i vatten eller med våta händer. Använd
inte sladden om du spillt bensin. Byt ut sladden
omedelbart om den skadats.
12. Rikta aldrig utkastet mot och kör inte nära
omkringstående, glasrutor, bilar och lastbilar,
fönster eller över kanter. Låt aldrig någon
befinna sig framför snöslungan.
13. Kör snöslungan endast när det är ljust och sikten
är god.
14. Se till att du alltid har ordentligt fotfäste och god
balans och håll ordentligt i handtaget. Gå, spring
aldrig. Var försiktig så att du inte halkar eller
faller.
15. Var uppmärksam när du använder snöslungan
och se upp för hål i marken och andra dolda
faror.
16.
STÅ BAKOM HANDTAGEN OCH HÅLL
DIG BOR
TA FRÅN
UTKAST
ARÖPPNINGEN MEDAN
SNÖSLUNGAN KÖRS. Håll ansikte, händer,
fötter och andra kroppsdelar och kläder borta
från dolda rörliga och roterande delar.
17. Snöröj aldrig branta slänter eller längs med
sluttningar. Var extra försiktig när du vänder i
slänter.
18. ANV
ÄND ALDRIG SNÖSLUNGAN PÅ
TAK.
19. Överbelasta inte snöslungan genom att snöröja
för fort.
20. Kör aldrig maskinen fort på halkigt underlag.
21. Var extremt försiktig när du snöröjer gångstigar
och vägar. Vi avråder från att använda slungan på
grus– eller singelvägar. Se upp för dolda faror
och trafik. I avsnittet Körning, sidan 11, stycke 5
beskrivs korrekt arbetsmetod.
22. Börjar slungan vibrera onormalt sedan du kört på
något föremål, stanna då motorn genom att vrida
nyckeln till OFF, och vänta tills alla rörliga delar
stoppat. Dra loss tändkabeln och inspektera
slungan noggrant och se om någonting har
skadats, lossnat eller fastnat. Vibrationer är ett
tecken på att något är fel. Reparera skadan innan
du startar och kör igen.
23. Stanna motorn genom att vrida nyckeln till OFF
och vänta tills alla rörliga delar stannat innan du
justerar, gör ren, reparerar, eller inspekterar
snöslungan och innan du rensar utkastaren eller
snöskruvhuset. Gör inga justeringar med motorn
igång. Dra av tändkabeln och håll kabeln borta
från stiftet så att motorn inte startar oväntat.
24. ST
ANNA MOT
ORN GENOM A
TT VRIDA
NYCKELN TILL OFF INNAN DU
LÄMNAR KÖRPOSITIONEN. T
A UR
NYCKELN OM MASKINEN LÄMNAS
UTAN UPPSIKT.
25. Kör snöslungan ett par minuter efter
snöröjningen så rörliga delar inte fryser fast.
26. Ta ur nyckeln ur tändningslåset när snöslungan
transporteras eller förvaras.
27. Töm alltid ur bensinen ur tanken innan slungan
körs i bagageutrymmet i en bil eller annat
fordon, se avsnittet Tömning av bensin,
sidan 13. Bensin och bensinångor är extremt
eldfarligt och farligt att andas in.
Snöslungans
skötsel
28. TA UR NYCKELN när snöslungan ställs undan.
Lägg nyckeln så att du kommer ihåg var den
finns.
29. Förvara aldrig snöslungan med bensin i tanken i
utrymme där bensinen kan antändas, t ex öppen
eld, värmekällor och torkutrustning. Låt motorn
kallna innan slungan ställs undan. Förvara aldrig
snöslungan inomhus, (i bostaden) eller källaren
eftersom bensin och bensinångor är extremt
eldfarligt, explosivt och farligt att inandas.
S–4
30. Kontrollera alltid viktiga anvisningar i
handboken när snöslungan ska förvaras en längre
tid.
31. Utför endast det underhåll som beskrivs i denna
handbok.
32. Ta ur nyckeln ur låset och tändkabeln från
tändstiftet innan underhåll görs så att risken för
att slungan ska starta oavsiktligt undanröjs. Se
till att tändkabeln inte kan komma emot
tändstiftet.
33. Ta hjälp hos närmaste auktoriserade
TORO–verkstad om större reparationer någon
gång skulle krävas.
34. Håll snöslungan i gott skick genom att se till att
muttrar, bultar och skruvar är åtdragna.
Kontrollera alla fästelement regelbundet och se
till att de är åtdragna.
35. Köp original TORO reservdelar och tillbehör så
att din TORO är TORO rätt igenom och du är
säker på bästa möjliga prestanda och högsta
säkerhet. ANV
ÄND ALDRIG
“PIRA
T”–DELAR OCH – TILLBEHÖR.
Ljudtrycksnivå
Maskinen har en ljudtrycksnivå på 90 dB(A), vid
användarens öra, grundat på mätningar av identiska
maskiner enligt direktiv 81/1051/EEC.
Bullernivå
Maskinen har en ljudeffekt på 103 LwA, grundat på
mätningar av identiska maskiner enligt direktiv
79/113/EEC.
Vibrationsnivå
Maskinen har en maximal vibrationsnivå på
11,4 m/s
@
, värdet grundas på mätning av identiska
maskiner enligt EN 1033.
Symbol
Varningstriangel -
symbolen inuti
triangeln anger farans
typ
Öppna inte eller ta
inte bort
säkerhetsskydd
medan motorn är
igång
Varningstecken
Håll er på säkert
avstånd från maskinen
Läs
användarhandboken
Håll dig på säkert
avstånd från
maskinen- enstegs
snöslunga
S–5
Se tekniska
handboken för
fullständiga
serviceanvisningar
Håll dig på säkert
avstånd från
maskinen- tvåstegs
snöslunga
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
gör underhåll eller
reparerar
Kringflygande
föremål - hela kroppen
i riskzonen
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
lämnar maskinen -
enstegs snöslunga
Elektrisk stöt - kan
medföra döden
Stanna motorn och ta
ur nyckeln innan ni
lämnar maskinen -
tvåstegs snöslunga
Risk för fotskador
eller att foten kan
fastna - roterade skruv
Finger- och
handskador -
impellerblad
Elstart
Heta ytor -
brännskador på fingar
och händer
Förlust av kontrollen
över maskinen -
motlut
Frätande vätskor -
kemiska brännskador
på fingrar och händer
Förlust av kontrollen
över maskinen -
medlut
S–6
Luta inte batteriet Drivning
Håll torr
Snöslungans
samlarskruv
Rörelseriktning -
framåt
Koppla in
Rörelseriktning -
bakåt
Koppla ur
Till/start Choke
Från/stop
Motorvarv
(gasreglage)
Snabbt Neutralläge
S–7
Sakta
Snöslungans
samlarskruv
Minska/öka Lås
Start av motor
Lås upp
Stanna motorn
Manövrering av bygel
Utkastarriktning
Manövrering av bygel
Snapspump
(starthjälp)
Blyfritt bränsle
Snapsning
Risk för finger- och
handskador
Manövrering av
gasreglage
Risk för fotskador
S–8
Manövrering av
PowerShift
Remdragning
Montering
Obs! Vänster och höger sida på maskinen är
lika med användarens vänstra
respektive högra sida vid normal
körning.
Obs! Figurer som hänvisas till i detta avsnitt
finns längst fram i detta dokument.
Montering
av snöutkastaren
(Fig. 2)
1. Passa in hålen på utkastarens sidor mot bultarna
på utkastarhandtaget. Fäst utkastaren på bultarna
med (2) brickor och (2) låsmuttrar. Dra åt
muttrarna ordentligt medan bultarna hålls fast
med en nyckel (7/16).
2. Vrid utkastaren så att den pekar rakt upp. Fäst
bakänden av utkastaren med en bricka och
låsmutter.
Montering
av handtag (Fig. 3)
1. Sätt övre handtaget på insidan av de undre och
passa in hålen. Se till att handtaget sätts så att
bygeln är på översidan av handtaget.
2. Skruva samman övre och nedre handtagen med
bultar med oval skalle, böjda brickor och vred.
Placera vreden och de böjda brickorna på
handtagets insida och
DRA ÅT VREDEN
ORDENTLIGT så att de inte lossnar.
Obs! Se till att bultarna med oval skalle och
de böjda brickorna är rätt inpassade
enligt figur 3 så att inte vreden lossnar.
Montering
av reglagekabel
1. Dra reglagekabeln genom öglan på snöslungans
vänstra sida.
2. Kroka i fjädern i det runda hålet i änden av
kabeljusteringen (Fig. 4).
3. Dra kabeln genom det förlängda hålet i
kabeljusteringen. Sätt i Z-fästet i änden på
kabeln i tredje hålet på kabeljusteringen (Fig. 4).
4. Dra fjäderhöljet över fjäder och kabeljustering.
Tryck fjäderänden genom hålet i änden av
fjäderhöljet (Fig. 5).
5. Kroka i fjädern i översta hålet på fästet på bygeln
(Fig. 5).
6. För bygeln mot handtaget tills kabeln spänns.
Avståndet mellan bygel och handtag ska vara
cirka 1,5-3 mm. Se detaljen i Figur 5. Se
avsnittet Justering av bygel, sidan 12.
S–9
Obs! Reglagekabeln måste alltid vara slak
när bygeln är släppt.
Före
körning
RISKER
Under vissa omständigheter är bensin
extremt lättantändlig och högexplosiv.
DETTA KAN HÄNDA
Bensinbrand eller explosion kan skada dig
själv och andra och orsaka materiella
skador.
HUR RISKERNA MINSKAS
Använd tratt och fyll tanken på en öppen
plats utomhus och när motorn är kall.
Torka upp spilld bensin.
Fyll inte tanken helt full. Fyll bensin i
tanken till mellan 6 mm och 13 mm under
kanten på påfyllningsröret. Det tomma
utrymmet medger att bensinen kan
expandera.
Rök aldrig när du handskas med bensin
och håll dig borta från öppen eld eller där
bensinångor kan antändas av gnistor.
Förvara bensin i godkänd dunk och håll
den borta från barn.
Köp aldrig mer bensin än vad som går åt
inom en månad.
Obs! Figurer som hänvisas till i detta avsnitt
finns längst fram i detta dokument.
Blandning
av olja och bensin
(Fig. 6)
Använd färsk, blyfri bensin med oktantal 85 eller
högre. Köp bara så mycket som går åt inom en
månad, så är den garanterat färsk. Blyfri bensin ger
mindre avlagringar i förbränningsrummet och längre
livslängd för tändstiftet. Premiumbensin behövs inte
och rekommenderas inte heller.
1. GODKÄND OLJA - Blanda för enkelhets skull
och bästa prestanda innehållet i en 15 cl Toro
50:1 tvåtaktsolja med 8 liter färsk, blyfri
regular-bensin. Du kan också Toro “Easy-Mix”
tvåtaktsolja (10 cl flaska blandad med 4 liter
bensin, blandning 40:1) till denna Toro
tvåtaktsmotor. Blyad regularbensin kan användas
om blyfri inte finns att få.
Toro Tvåtaktsolja är speciellt utvecklad för att ge
överlägsen smörjning, göra motorn lättstartad
och ger den längre livslängd. Blanda åtta liter
bensin och 15 cl av någon annan tvåtaktsolja av
hög kvalitet som uppfyller kvalitetsnorm om
Toro Tvåtaktsolja inte finns att få.
ANVÄND ALDRIG MOTOROLJA (dvs.
SAE 30, 10W30 m. fl.), TVÅTAKTSOLJA
SOM INTE UPPFYLLER KVALITETSNORM
ELLER FELAKTIGT
BLANDNINGSFÖRHÅLLANDE, EFTERSOM
MOTORN KAN SKADAS OCH DÅ GÄLLER
INTE TOROS GARANTIER.
2. Blandning av bensin och olja-Häll två liter
bensin i en godkänd dunk och fyll i rätt mängd
tvåtaktsolja. Sätt på locket och skaka dunken så
att oljan blandas ordentligt med bensinen. Ta av
locket och fyll i resten av bensinen.
Toro rekommenderar också användning av Toros
stabiliserare i alla Toros bensindrivna maskiner
under körning och när de förvaras. Toros
stabiliserare rengör motorn medan den körs och
förhindrar gummiliknande hartsavlagringar från
att bildas i motorn vid förvaring.
S–10
Obs! Bränslestabiliserare/konditionerare
fungerar bäst om de blandas med färsk
bensin.
VIKTIGT ANV
ÄND ALDRIG MET
ANOL,
BENSIN SOM INNEHÅLLER MET
ANOL,
BENSIN SOM INNEHÅLLER MER ÄN
10% ET
ANOL, ELLER PREMIUMBENSIN
EFTERSOM DETT
A KAN SKADA MOTORN.
ANV
ÄND INGA ANDRA
BRÄNSLETILLSATSER ÄN SÅDANA SOM ÄR
AVSEDDA ÖFR ST
ABILISERING A
V
BRÄNSLET VID FÖR
VARING, SOM T EX
TOROS ST
ABILISERARE ELLER
MOTSV
ARANDE PRODUKT
. TOROS
ST
ABILISERARE ÄR EN
PETROLEUMBASERAD PRODUKT
. TORO
A
VRÅDER FRÅN ALKOHOLBASERADE
ST
ABILISERARE SOM T EX ET
ANOL,
METANOL OCH ISOPROPYL. ANV
ÄND INTE
TILLSATSER FÖR ATT FÖRSÖKA HÖJA
MASKINENS PREST
ANDA.
Obs! Blanda inte bensin och olja i
maskinens bränsletank.
Rumstempererad olja blandar sig
lättare och bättre än kall.
50:1
Blandningsdiagram, BENSIN/OLJA
LITER
Bensin Olja
 
  
  
Körning
Obs! Figurer som hänvisas till i detta avsnitt
finns längst fram i detta dokument.
Starta/stanna
motorn (Fig. 7)
1. REGLAGE - tändningslås, snapspump,
startknapp för elstart, (om sådan finns), och
startsnöre är placerade på reglagekonsolen.
Chokespaken sitter precis under nedre vänstra
hörnet på reglagekonsolen.
2. Vrid nyckeln till ON och för chokespaken till
ON, (längst åt höger).
3. Håll för hålet i mitten på snapspumpen med
tummen och tryck sakta, (1-2 sekunder per
snapsning), två gånger på pumpen vid
temperaturer -18_C. Tryck sakta tre gånger på
pumpen vid temperaturer under -18_C.
SNAPSA INTE OM MOT
ORN NYSS HAR
KÖRTS OCH ÄR VARM.
Obs!
Ytterligare snapsning kan behövas
första gången motorn startas eller efter
man kört slut på bensin.
4. START
A. SNÖRSTART - Håll snöslungan med ena
handen och dra kraftigt i snöret med den
andra. Tryck på snapspumpen en gång till
och dra kraftigt i snöret igen om motorn
inte startar på tre drag.
B. ELSTART - Anslut förlängningssladden till
snöslungan och ett vanligt eluttag. Tryck på
startknappen. Ta bort sladden när motorn
startat.
VIKTIGT Körs elstarten för länge kan den
överhettas och skadas. GÖR BARA TVÅ
STARTFÖRSÖK ENLIGT NEDAN om du får
startsvårigheter. Kör inte elstarten fler än
10 gånger med fem sekundersintervall, fem
sekunder ON och fem sekunder OFF. Vänta minst
40 minuter om motorn inte startar efter detta
första försök, så att startmotorn får kallna innan
du försöker igen. Kontrollera att
tändningsnyckeln är i läge ON och att det finns
färskt bränsle i tanken innan du försöker. Ta
snöslungan till en auktoriserad Toro-återförsäljare
för service om motorn fortfarande inte vill starta.
S–11
VIKTIGT Lämna inte sladden till elstarten i
vägguttaget när snöslungan ställs undan. Den ska
bara sättas i vid start. Lämnas den i uttaget kan
spänningstoppar göra att snöslungan startar när
ingen finns i närheten.
5. För choken till mittläget när motorn startat och
efter att den värmts upp några sekunder. För
choken till OFF (längst åt vänster) när motorn är
varm.
6. STARTA/STOPPA ROTORN-Kläm bygeln mot
handtaget för att starta rotorn. När bygeln släpps
stoppar rotorbladen men motorn fortsätter att gå.
7. STOPPA MOTORN-Släpp bygeln så att rotorn
stannar, vrid nyckeln till OFF och vänta tills alla
rörliga delar stannar innan förarplatsen lämnas.
Körtips
(Fig. 8)
1. JUSTERING AV UTKASTAREN - För
utkastarhandtaget åt vänster och höger för att
rikta snöstrålen i sidled. Handtaget ovanpå
utkastaren styr snöstrålens höjd. Dra inte åt
fästmuttrarna på utkastaren för hårt så att det
krävs onödigt stor kraft för att rikta strålen.
2. FRAMÅTDRIVNING - Snöslungan gör rent ner
till marken och drar sig själv framåt om
handtaget lyfts och slungan lutas lätt framåt så
att rotorbladen tar i marken. Hjulen behöver inte
ta i marken för framåtdrivning. Ju mer slungan
lutas framåt, ju fortare går den. Snödjupet
påverkar dock hastigheten. Överlappa alltid och
rikta strålen mot lä där så är möjligt.
Obs! Om snöslungan lutas för mycket
framåt går den fort och snö sprutas på
förarens fötter. Sänk handtaget något så
att slungan går lagom fort.
3. Håll området som ska röjas rent från stenar,
leksaker och andra föremål som kan plockas upp
och kastas av rotorbladen. Sådana föremål kan
ligga dolda i snön tills de träffas av rotorbladen.
Håll alltid barn och husdjur borta från området
som röjs så att de inte riskerar att träffas av
omkringflygande föremål.
4.
RÖJNING A
V KANTER OCH GENOM
DRIVOR - Föraren rekommenderas att stå på
höger sida av snöslungan och håller den i övre
handtaget och utkastarhandtaget, (står man på
vänster sida riskerar man att komma åt
avgasröret). Svep från sida till sida vid
röjningen.
5. Vi avråder från röjning av grus- och
singelbelagda vägar och stigar. Tryck ner
handtaget så att rotorbladen lyfts upp från löst
material som kan kastas omkring och skjut
maskinen framåt om du måste snöröja
grusgångar.
6. Vid vissa snö- och väderförhållanden kan reglage
och rörliga delar frysa fast.
FÖRSÖK INTE
ANV
ÄNDA ÖVERDRIVEN KRAFT VID
MANÖVRERING A
V FASTFRUSNA
REGLAGE.
Starta motorn och låt den gå några
minuter om något reglage eller rörlig del börjar
bli svår att röra. Går det fortfarande inte att röra
reglaget eller delen med moderat kraft, stanna då
motorn, ta bort isen eller tina upp snöslungan.
RISKER
Bensin och bensinångor är extremt
eldfarligt, explosivt och farligt att inandas.
DETTA KAN HÄNDA
Om bensin kommer i kontakt med eld eller
inandas kan det orsaka allvarliga
kroppsskador.
HUR RISKERNA MINSKAS
Tina aldrig snöslungan med bensin i
tanken inomhus där det finns öppen eld
eller gnistor kan bildas.
Förvara aldrig snöslungan inomhus, (i
bostaden), källaren eller där det finns
öppen eld.
Töm alltid ur bensinen ur tanken innan
slungan körs i bagageutrymmet i en bil
eller annat transportmedel, se avsnittet
Tömning av bensin, sidan 13.
S–12
7. EFTER SNÖRÖJNINGEN - Låt motorn gå
några minuter så att isen inte gör att rörliga delar
fryser fast. Borsta bort snö och is på hela
maskinen när motorn stannats.
VIKTIGT FÖR
V
ARA SNÖSLUNGAN I
KÖRLÄGE PÅ HJULEN ELLER HÄNG DEN
PÅ V
ÄGGEN I HANDT
AGET. VÄLTS OCH
FÖRVARAS MASKINEN FRAMÅT PÅ
FRONTKÅP
AN KAN DEN BLI SVÅRST
ARTAD.
Hopfällning
av snöslungan
(Fig. 9)
CCR POWERLITE kan fällas ihop för att underlätta
transport och förvaring. Gör enligt nedan vid
hopfällning:
1. Ta bort låsmuttern och brickan på baksidan av
utkastaren.
2. Fäll ner utkastaren. Skruva tillbaka låsmuttern
och brickan ordentligt på bulten på baksidan av
utkastarhandtaget så att de inte kommer bort.
3. Lossa vreden på handtaget och vik ner det över
maskinen, se till att inte reglagekabeln knäcks.
4. Bär maskinen i utkastarhandtaget.
5. Dra åt alla vreden ORDENTLIGT
när
handtaget och utkastaren fällts upp.
Skötsel
Håll snöslungan i gott skick genom att rengöra den.
Kontrollera och dra åt muttrar, bultar och skruvar.
Skrapan, drivremmen, rotorbladen och tändstiftet ska
kontrolleras åtminstone en gång om året.
Obs! Figurer som hänvisas till i detta avsnitt
finns längst fram i detta dokument.
Justering
av bygel
Kontrollera regelbundet att bygeln är rätt justerad.
1. Vrid nyckeln till OFF.
2. KONTROLLERA INSTÄLLNINGEN (Fig. 5) -
Kläm bygeln mot handtaget till kabeln spänns.
Avståndet mellan bygelfästet och handtaget ska
vara cirka 1,5 till 3 mm. Gå till steg 3 för
justering om kabeln är för löst eller hårt spänd.
Obs! Reglagekabeln måste alltid vara lös
när bygeln är släppt.
3. Kroka ur fjäderänden ur översta hålet i
bygelfästet (Fig. 5).
4. Dra av fjäderhöljet från fjäder och
kabeljustering.
5. Kroka ur Z-fästet från kabeljusteringen och sätt
den i ett hål högre upp eller längre ner på
justeringen så att avståndet blir det rätta, cirka
1,5 till 3 mm mellan bygel och handtag (Fig. 4).
(Sätts kabeln i ett hål längre ner minskas
avståndet och i ett hål högre upp ökas avståndet).
6. Montera fjäderhöljet över kabeljustering och
fjäder.
7. Kroka fjädern i övre hålet på bygelfästet (Fig. 5).
8. Efter lång användning kan drivremmen slitas och
remspänningen bli för låg. Felaktig remspänning
gör att remmen slirar och försämrar snöslungans
prestanda vid hög belastning. Remslirning kan
uppträda efter två-tre säsongers normal
användning, (10-15 timmar). Öka
remspänningen genom att flytta fjäderänden till
nedersta hålet i bygelfästet om remmen slirar,
(gnisslar kontinuerligt), vid hög belastning,
(Fig. 5).
Justera kabeln, (se steg 2-3).
S–13
VIKTIGT Remmens livslängd förkortas om
främre eller nedre hålet i bygelfästet används i
onödan. Remmen kan slira ibland (gnissla) vid
extremt våta förhållanden på grund av fukt i
drivsystemet. Starta rotorn och kör utan
belastning i 30 sekunder för att få bort fukten.
När fukten är borta ska remmen inte slira.
Urtappning
av bensin
1. Stanna motorn. Ta ur nyckeln.
2. Skruva av tanklocket och pumpa ur bränslet till
en ren bensindunk.
3. Starta motorn när bensinen tömts ur och låt den
gå tills all bensin gått åt och motorn stannar. Gör
om proceduren två gånger till så att du är säker
på att allt bränsle är borta ur motorn.
Obs! Detta är det enda sätt som vi
rekommenderas för tömning av bränsle
eftersom all bensin tas bort ur tanken.
Byte
av rotorblad (Fig. 10-1
1)
Inpektera rotorbladen inför varje säsong och se efter
om de är slitna. Bladen måste bytas om kanten är
sliten in till slitageindikeringshålet (Fig. 10), för att
behålla prestanda och för att förhindra att snöslungans
undersida skadas. Byt alltid båda bladen samtidigt.
Obs! Skrapan ska alltid bytas samtidigt med
rotorbladen för att behålla prestanda
och funktion.
1. Stanna motorn. Ta ur nyckeln ur tändningslåset.
Dra av tändkabeln från tändstiftet.
2. DEMONTERING AV BLAD (Fig. 11) - Skruva
bort (4) Torx-skruvar (bit nr. T27), (2) bultar och
(6) låsmuttrar som fäster bladet vid rotoraxeln.
3. Dra ut bladet ur bladfästena (Fig. 11).
4. MONTERING AV NYTT BLAD-Rotorbladen är
tillverkade av laminerat gummi. Undersök
kanterna på ett blad och titta efter skillnaden i
skikttjocklek (Fig. 11).
Båda bladen måste monteras med det tjocka
skiktet på krökningens insida (Fig. 11).
Monteras ena bladet med det tjocka skiktet på
krökningens utsida och det andra med tjocka
skiktet på krökningens insida, blir bladen
obalanserade och snöslungan “hoppar” eller
“studsar”.
5. Trä in bladet i bladfästet. Fäst mitten av bladet
på stöden med (2) bultar och (2) låsmuttrar.
Placera bultskallarna på sidan med det tjocka
skiktet. Böj bladet och fäst med återstående (4)
torx-skruvar och låsmuttrar, (placera
bultskallarna på sidan med det tjocka skiktet).
Dra åt alla bultar och muttrar ordentligt.
6. Gör om steg 1-5 för att byta det andra bladet.
Byte
av skrapa (Fig. 12-13)
Kontrollera inför varje säsong om skrapan är sliten.
När slitindikeringsspåret är bortnött (Fig. 12), ska
skrapan bytas så att inte undersidan på snöslungan
skadas.
1. Stanna motorn. Ta ur nyckeln ur tändningslåset.
Dra av tändkabeln från tändstiftet.
2. Tippa snöslungan framåt på fronthuset.
3. Skruva bort (3) skruva som fäster skrapan
(Fig. 13). Ta bort skrapan.
4. Skruva fast skrapan på huset med (3) skruvar.
S–14
Byte
av drivrem (Fig. 14-16)
Efter långvarigt bruk kan drivremmen slitas och kräva
byte. Se efter om remmen är hårt sliten om den slirar
vid hård belastning eller om rotorn inte går runt.
1. Stanna motorn. Ta ur nyckeln ur tändningslåset.
Dra av tändkabeln från tändstiftet.
2. Skruva bort (3) plåtskruvar, (1) bult, (1) bricka
och (1) mutter som fäster vänster sidkåpa vid
chassit (Fig. 14). Ta bort kåpan.
3. Lossa de (4) motorfästmuttrarna så att
remstyrningen kan vridas bort från
drivremskivan och remen kan tas bort (Fig. 16).
VIKTIGT T
a inte bort muttrarna då motorn
faller ner i snöslungan. Kontakta med närmaste
auktoriserade T
ORO-verkstad om du av misstag
tar bort muttrarna.
4. DEMONTERING AV REM (Fig. 15):
A. Lossa muttern på mellanremskivans
vridbara upphängning.
B. Dra ut remmen längst ner på rotorremskivan
och ta bort den från remskivan.
C. Tryck ner på mellanremskivan så att
bromsarmen lossnar och dra ut remmen från
baksidan av bromsarmen.
D. Dra bort remmen från drivremskivan.
5. MONTERING AV REM (Fig. 16):
A. Lägg remmen runt drivremskivan.
B. Håll remmen med höger hand, lirka på den
på rotorremskivan och vrid runt rotorn med
vänsterhand tills remmen ligger helt på
rotorremskivan.
C. Se till att den långa änden på
mellanremskivans fjäder krokas i urtaget i
huset och att den runda änden krokas i
bromsarmen.
D. Lyft upp bromsarmen, kläm ihop remmen
och dra den under mellanremskivan.
6. Dra åt motorfästmuttrarna och muttern på
mellanremskivans vridbara fäste. Dra å till
19.2–22.5 N·m.
7. Montera remkåpan. Dra åt ordentligt men INTE
FÖR HÅR
T.
Tändstiftsbyte
(Fig. 17-19)
Kontrollera tändstiftet årligen eller var 100:e
drifttimme. Sätt i ett nytt stift om elektroderna i
mitten på stiftet är mörka eller slitna. Använd ett
Champion RCJ8Y
-tändstift och justera gapet till
0,76 mm.
1. DEMONTERA REGLAGEKONSOLEN
(Fig. 17) - Skruva bort (2) bultar som fäster
reglagekonsolen till huset. Ta ur
tändningsnyckeln och lyft av konsolen. Låt den
hänga i snörstarten.
2. DEMONTERA TÄNDSTIFTET (Fig. 18) - Dra
av kabeln från stiftet och skruva ur det.
Inspektera stiftet och byt om det är sprucket,
slitet eller smutsigt. BLÄSTRA, SKRAPA
ELLER RENGÖR INTE T
ÄNDSTIFTET
EFTERSOM SMUTS KAN LOSSNA OCH
F
ALLA NER I CYLINDERN OCH SKADA
MOTORN.
3. MONTERING AV TÄNDSTIFT - Justera
luftgapet (Fig. 19) mellan elektroderna till
0,76 mm. Skruva i stiftet och dra åt till
20,4 Nm). Dra åt stiftet ordentligt om du inte
använder momentnyckel.
DRA INTE ÅT FÖR
HÅRT. Tryck på kabeln på stiftet och skruva
tillbaka reglagekonsolen med bultar.
Förgasarinställning
Förgasaren är fabriksinställd och ingen justering
behövs.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Toro CCR Powerlite Snowthrower Användarmanual

Typ
Användarmanual