<Om indikatorn inte monteras>
1. Tag bort indikatorfästets skyddskåpa som sitter på indikatorn.
Börja med den kortare fliken såsom bilden visar.
2. Sätt först in tappen på indikatorfästets skyddskåpa såsom bilden
visar och sätt den därefter på växelreglagets enhet samt lås fast
den med indikatorns låsskruvar.
[Montering]
3. Manövrera reglage B åtta gånger
eller mer för att sätta reglaget i sitt
översta läge.
4. Kontrollera att indikatorns nål pekar
åt vänster och sätt därefter in
tappen på indikatorns undersida i
trissans hål. Sätt därefter in de två
klackarna på indikatorn i
växelreglagets enhet så att de är
inpassade mot märkningarna
o och
vrid därefter indikatorenheten
moturs för att sätta den på plats.
5. Vrid indikatorn moturs och drag därefter fast
indikatorns två låsskruvar.
6. Kontrollera om indikatorn fungerar. Om den
inte fungerar korrekt, skall du åter montera den
och fästa speciell uppmärksamhet på steg 3
och 4.
XT
SL-M770
SIS-SP41
RD-M771
SGS / GS
FH-M770 / FH-M775
9
CS-M770
CN-HG93
SM-SP17 / SM-BT17
Utbyte och montering av indikatorn
FH-M770 / FH-M775
Isärtagning och ihopsättning skall endast utföras när du tar bort eller
byter ut indikatorn. För fram är rotationsriktningen vid borttagning
och montering den motsatta jämfört med nålens position.
[Borttagning]
1. Skruva bort de två låsskruvar som håller
fast indikatorn.
2. Vrid indikatorenheten medurs såsom bilden
visar för att ta bort den.
■ Läs igenom dessa anvisningar för teknisk service
tillsammans med anvisningarna för teknisk service för
FH-M770/M775.
Indikatorenhet
Kortare flik
Indikatorfästets
skyddskåpa
Växelreglagets enhet
Indikatorfästets
skyddskåpa
Effektivt vridmoment:
0,2 N·m {2 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
0,2 N·m {2 kgf·cm}
Klackar
Indikatorns låsskruvar
Indikatorenhet
Ta pp
Trissans hål
Om du inte använder indikatorn, kan detta växelreglage monteras
på endera utsidan eller insidan av bromshandtaget. Om du vill
justera placeringen, skall du ta bort indikatorn och därefter vara
noga med att åter låsa fast den på den nya platsen med de två
låsbultarna.
• Montera växlingshandtaget på en plats, där det inte hindrar
bromsens eller växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som gör att bromsens
manövrering hindras.
Montering av växelreglaget
Använd ett handtagsgrepp för styret med
en maximal ytterdiameter på 36 mm.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
Effektivt vridmoment:
2,5 N·m {25 kgf·cm}
3 mm insexnyckel
Innanför Utanför
3 mm insexnyckel
5 mm insexnyckel
Växelöra
Justeringsskruv för
B-sträckning
RD-M771
SGS GS
33T
34T
11T
22T
9
45T
34T
11T
22T
CS-M770
a
Q
as
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Anvisningar om teknisk service SI-6MPRA-003
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Bakre drivsystem
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Serie
RAPIDFIRE (växelreglage)
Ytterhölje
Bakväxel
Ty p
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Montering av bakväxeln
Vid monteringen skall du vara noga med att se till så att
justeringsskruven för B-sträckning inte kommer i kontakt med växelörat,
annars kan resultatet bli deformering.
Åtdragningsmoment för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
Modell nummer Gruppnamn Drev
9
9
Kuggkombination
11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
Kuggkombination för drevkassett
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas mot
drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd genom att
lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett läge, där måttet
"A" är längst när kedjan sitter på det största drevet och den största
kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser är stora, kanske slakheten
i kedjan inte kan hämtas upp på rätt sätt, när kedjan sitter på den
minsta kedjeringen och det minsta drevet.
Bred del
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15
5. SIS-justering
Manövrera växelreglaget flera gånger tills kedjan ligger på 8:e
drevet. Medan du vrider på vevarmen, skall du trycka försiktigt på
reglaget tills det fria spelet i reglaget försvinner.
Vid växling till
7:e drevet
Drag åt ytterhöljets
justeringsvred (medurs) tills
kedjan återgår till 8:ans drev.
Lossa ytterhöljets
justeringsvred (moturs) tills
kedjan kommer i kontakt med
7:ans drev och ett ljud hörs.
Om inget ljud alls
hörs
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man
manövrerar växelreglaget så att det fria spelet i
reglaget försvinner och kedjan därmed skrapar emot
7:ans drev och ett ljud hörs.
* Återför reglaget till sitt utgångsläge (det läge där
reglaget är i läget för 8:ans drev och har släppts)
och vrid därefter vevarmen medurs. Om kedjan kommer i
kontakt med 7:ans drev och ett ljud hörs, skall du vrida
ytterhöljets justeringsvred en aning medurs för att dra åt, tills
ljudet försvinner och kedjan går runt jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla kraftöverföringsdelar.
Ytterhöljets justeringsvred Ytterhöljets justeringsvred
7 8 7 8
7 8 7 8
7 8
Anslut vajern till bakväxeln.
När du har tagit bort den
ursprungliga slakheten för
vajern, skall du åter låsa fast
den på bakväxeln såsom
bilden visar.
Drag
Effektivt vridmoment :
6 - 7 N·m
{60 - 70 kgf
·
cm}
2. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Manövrera handtag (B) 8 gånger
eller mer och kontrollera på
indikatorn att handtaget är i det
högsta läget. Tag därefter bort
innerhålets kåpa och sätt in
innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att
vrida såsom bilden visar tills det tar
stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars
kan skruvgängan skadas.
Reglage (B)
Innerhålets kåpa
Spår
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
Innerhålets kåpa
Innervajer
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet,
skall du avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
* Om bakväxeln är i rörelse i betydande grad, till exempel på
cyklar med bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut
denna kåpa mot den medföljande
aluminiumkåpan.
Den ända av ytterhöljet där
aluminiumkåpan sitter, skall vara
på bakväxelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända. Kontrollera också om vajern
har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens
och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en tendens att försämra SIS-
växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar. Använd aldrig i
kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt
båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när
styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ
av fett, därför att dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida
mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets
plastdelar, kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar
på dessa plastdelar.
Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan fastnar på
plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Tag inte isär indikatorn och växelreglagets enhet, därför att detta kan skada delarna och leda till felfunktion.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll
eller användning.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från
cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte alkalibaserade eller syrabaserade rengöringsmedel
som till exempel rostborttagare, därför att sådana kan orsaka skador och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se nedanstående tabell, innan du väljer vilken
tapp som skall användas.
Om du använder några andra kedjenitar än de
förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som
inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske
tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan
leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp
kedjan på någon annan plats än där kedjan har satts
ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om
den bryts upp vid den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en
ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Använd ett främre kedjedrev som är kompatibelt med kedjor för 9 växlar, i kombination med Shimanos kedjor CN-7701, CN-
HG93 och CN-HG73. Om ett kedjedrev för en kedja för 8 växlar används, ksn växlingsproblem uppstå för det främre
kedjedrevet, eller också kan kedjebultarna falla bort så att kedjan bryts av.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan
leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast
använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt,
kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27