“Underhållsintervallen bestäms av användningen och
omständigheterna vid cykling. Rengör kedjan regelbundet med
en lämplig kedjerengörare. Använd aldrig alkaliskt baserade
eller syrabaserade lösningsmedel som t.ex. rostborttagare. Om
sådana lösningar används kan kedjan brytas av och orsaka
allvarliga personskador.”
• För att få bra växlingsprestanda har denna kedja en framåtsida och en
bakåtsida och sidorna är märkta så att kedjan kan vändas åt rätt håll
vid monteringen. Den korrekta prestationen uppnås när Kedjan
monteras vänd åt rätt håll. Om den monteras vänd åt det andra hållet,
kan kedjan hoppa av och cykeln därefter tippa över, vilket kan
resultera i allvarliga personskador.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Om du använder några andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt
kedjenit verktyg som inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig
förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
• Var noga med att kontrollera att kedjeniten är i jämnhöjd
med den yttre kedjelänkens yta från den sida niten har
satts in. Ytan skall kännas slät och i jämnhöjd när du drar
med ett finger över den. Niten sticker ut en aning på
baksidan efter att den avbrytbara niten har tagits bort.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på grund
av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp kedjan på
någon annan plats än där kedjan har satts ihop med hjälp
av en förstärkt förbindningstapp. Kedjan kommer
att skadas, om den bryts upp vid den punkt, där
den har satts ihop med en förstärkt
förbindningstapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att
kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är tillräckligt
sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan
kedjan gå av och orsaka allvarliga personskador.
•
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av
delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt
och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du
endast använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av
delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan
leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga
delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut
växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och
drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i
cykelns bakända. Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för
långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut
drevet.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter
smörja in dem igen. Dessutom kan en rengöring av kedjan med ett neutralt
rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga
drevens och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut
dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför
att den har en tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga
vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma
gruppmärkningar. Använd aldrig i kombination med ett drev
som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i
reserv, även om styret vrids så långt det går åt båda hållen.
Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i
kontakt med cykelramen, när styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern. Använd inte fettet
DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att dessa kan
försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig
om att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade
ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det
främre kedjedrevet roterar.
• Styrtrissan har en pil märkt på den för att visa rotationsriktningen. Montera
styrtrissan så att pilen pekar moturs när du ser på växelns utsida.
• Spänntrissan har en pil märkt på den för att visa rotationsriktningen. Montera
spänntrissan så att pilen pekar medurs när du ser på växelns utsida.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor
beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Länktapp Länktapp
Kedjelänkens yta
Kedjenit
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för
10-delat för MTB
Förstärkt kedjenit
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
med spår (3)
med spår (2)
CS-6700
CS-M771-10
Kuggkombination för drevkassett
Modell nummer
10
10
10
Drev
11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34T
11, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 25, 28, 32T
11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 21, 24, 28T
Kuggkombination
bJ
bL
–
Gruppnamn
RD-T780
SGS
45T
34T
11T
22T
10
FH-M785 / FH-T780
XT (Trekking)
SL-M780 / SL-M780-I
OT-SP41
RD-T780
SGS
10
CS-M771-10 / CS-6700
CN-HG94
SM-SP17
Anslut vajern till bakväxeln.
När du har tagit bort den
ursprungliga slakheten för
vajern, skall du åter låsa
fast den på bakväxeln
såsom bilden visar.
Drag
Serie
Växelreglage
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
FH-M785 / FH-T780
10
32
Modell nummer
Drev
Antal ekerhål
Frihjulsnav
Spår
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
Effektivt vridmoment :
6 - 7 N·m
{60 - 70 kgf
·
cm}
SI-5XR0A-001-03
Anvisningar om teknisk service SI-5XR0A-001
RD-T780
Bakväxel
Montering av bakväxeln
Vid monteringen skall du vara noga med att se till så att
justeringsskruven för B-sträckning inte kommer i kontakt
med växelörat, annars kan resultatet bli deformering.
Åtdragningsmoment för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
5 mm insexnyckel
Växelöra
Justeringsskruv för
B-sträckning
Montering av dreven
För varje drev skall sidan med
gruppmärkningen vara vänd utåt
och placeras så att den breda
delen av kuggutskärningen på
varje drev och A-delen (där
spårbredden är bredast) av
frirullningshuset är inpassade
mot varandra.
Spåret är brett på
endast ett ställe.
Bred del
Vid monteringen av HG-drev skall du använda
specialverktyget (TL-LR15 / LR10) för att dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du använda specialverktygen
(TL-LR15 / LR10) och TL-SR21 för att ta bort låsringen.
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Låsring
Drevmellanlägg
Låsringsmellanlägg
Låsring
Drevmellanlägg
Låsringsmellanlägg
Mellanlägg
< CS-M771-10 >
(bJ) 11 - 34T
(bL) 11 - 32T
< CS-6700 >
11 - 28T
Innerhålets kåpa
Reglage (B)
Innervajer
2. Anslutning och fastlåsning av
innervajern
Tryck in reglage (B) 9 gånger eller mer för
att sätta reglaget i det högsta läget. Tag
därefter bort innerhålets kåpa och sätt in
innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att vrida såsom
bilden visar tills det tar stopp.
Vrid inte något mer än detta, annars kan skruvgängan
skadas.
Innerhålets kåpa
* Bruksanvisningar på andra språk finns på :
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15/LR10
Avskärning av ytterhöljet
När du skär av ytterhöljet, skall du skära i ändan utan
märkning. När du har skurit av ytterhöljet,
skall du avrunda snittkanten så att hålets
insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
* Om bakväxeln flyttas i betydande grad, t.ex. på cyklar med
bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut denna kåpa mot
en aluminiumkåpa.
Den ända av ytterhöljet där
aluminiumkåpan sitter, skall vara
på bakväxelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
5. SIS-justering
Manövrera växelreglaget flera gånger tills kedjan ligger på 9:e
drevet. Medan du vrider på vevarmen, skall du trycka försiktigt på
reglaget tills det fria spelet i reglaget försvinner.
Vid växling till
8:e drevet
Drag åt ytterhöljets
justeringsvred (medurs) tills
kedjan återgår till 9:ans drev.
Lossa ytterhöljets
justeringsvred (moturs) tills
kedjan kommer i kontakt med
8:ans drev och ett ljud hörs.
Om inget ljud alls
hörs
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man
manövrerar växelreglaget så att det fria spelet i
reglaget försvinner och kedjan därmed skrapar emot
8:ans drev och ett ljud hörs.
* Återför reglaget till sitt utgångsläge (det läge där
reglaget är i läget för 9:ans drev och har släppts)
och vrid därefter vevarmen medurs. Om kedjan kommer i
kontakt med 8:ans drev och ett ljud hörs, skall du vrida
ytterhöljets justeringsvred en aning medurs för att dra åt, tills
ljudet försvinner och kedjan går runt jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla kraftöverföringsdelar.
Ytterhöljets justeringsvred Ytterhöljets justeringsvred
8 9 8 9
8 9 8 9
8 9
Justering
1. Övre justering
Vrid skruven för övre justering för att ställa
in så att övre rulltrissan är inpassad mot
den yttre linjen för det minsta drevet, när du
tittar bakifrån.
Yttre linje för
minsta drevet
Övre rulltrissan
Skruv för
övre justering
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Lägg till två länkar (när kedjan
sitter på både det största drevet
och den största kedjeringen)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjeringen
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens rörelser. På grund av
detta kan en för hög belastning ansättas mot drivsystemet, om kedjan är för kort.
Justera kedjans längd genom att lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett
läge, där måttet "A" är längst när kedjan sitter på det största drevet och den största
kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser är stora, kanske slakheten i kedjan inte kan
hämtas upp på rätt sätt, när kedjan sitter på den minsta kedjeringen och det minsta
drevet.
Största
drevet
Övre rulltrissan
Skruv för
nedre justering
3. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering så att övre rulltrissan flyttas till en punkt direkt i
linje med det största drevet.
4. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på det minsta kedjedrevet och det största drevet, och vrid därefter
vevarmen bakåt. Vrid därefter på justeringsskruven för B-sträckning för att passa
in övre rulltrissan så nära drevet som möjligt, men inte så nära att den kommer i
kontakt. Sätt därefter kedjan på det minsta drevet och upprepa ovanstående för att
förvissa dig om att trissan inte kommer i kontakt med drevet.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv
för B-sträckning