Anvisningar om teknisk service SI-5VZ0A-001
RD-M971
Anslut vajern till bakväxeln. När du har tagit
bort den ursprungliga slakheten för vajern,
skall du åter låsa fast den på bakväxeln såsom
bilden visar.
Drag
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf
·
cm}
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
RD-M971
SGS
43T
34T
11T
22T
9
GS
33T
34T
11T
22T
9
Spår
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
XTR
SL-M970
SIS-SP41
RD-M971
SGS / GS
FH-M975 / FH-M970
9
CS-M970
CN-7701
SM-SP17 / SM-BT17
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte
alkalibaserade eller syrabaserade rengöringsmedel som till exempel rostborttagare,
därför att sådana kan orsaka skador och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att
se nedanstående tabell, innan du väljer vilken tapp som skall användas. Om du
använder några andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit
verktyg som inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig
förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta
upp kedjan på någon annan plats än där kedjan har
satts ihop med hjälp av en förstärkt
förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer
att skadas, om den bryts upp vid den punkt, där den
har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan
inte är tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta
inte görs kan kedjan gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av
delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt
och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du
endast använder Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga
delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut
växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och
drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i
cykelns bakända. Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för
långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut
drevet.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut
dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför
att den har en tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga
vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma
gruppmärkningar. Använd aldrig i kombination med ett drev
som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i
reserv, även om styret vrids så långt det går åt båda hållen.
Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i
kontakt med cykelramen, när styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd
inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att
dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig
om att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade
ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det
främre kedjedrevet roterar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor
beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
Serie
RAPIDFIRE (växelreglage)
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
Manövrering för växling
INSTANT RELEASE-mekanismen möjliggör snabbfrigöring, därför att kabelsträckningen frigörs omedelbart när ett
reglage trycks in. Reglagen har också mekanismerna 2-WAY RELEASE och MULTI RELEASE, så att du nu kan växla
två steg med en enda manövrering, endera genom att trycka in eller dra ut reglaget.
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du manövrerar något av
reglage, skall du alltid förvissa dig om att pedalarmen vrids samtidigt.
Denna bruksanvisning beskriver hur du manövrerar vid användning av RAPIDFIRE SL-M970 i kombination med den
vanliga typen av toppbakväxel RD-M971. Om du använder reglaget i kombination med bakväxeltypen med
reverserande fjäder, blir användningen den omvända.
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med
bakfjädringens rörelser. På grund av detta kan en
för hög belastning ansättas mot drivsystemet, om
kedjan är för kort. Justera kedjans längd genom att
lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett
läge, där måttet "A" är längst när kedjan sitter på
det största drevet och den största kedjeringen. Om
bakfjädringens rörelser är stora, kanske slakheten i
kedjan inte kan hämtas upp på rätt sätt, när kedjan
sitter på den minsta kedjeringen och det minsta
drevet.
Växling från ett litet drev till ett större drev
(Reglage A)
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast
ett steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två
steg. På detta sätt kan du maximalt växla två steg.
Växling från ett stort drev till ett mindre drev
(Reglage B)
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast
ett steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två
steg. På detta sätt kan du maximalt växla två steg.
Utgångsläge för reglage (A)
Montering av bakväxeln
Vid monteringen skall du vara noga med att se till så att
justeringsskruven för B-sträckning inte kommer i kontakt
med växelörat, annars kan resultatet bli deformering.
Åtdragningsmoment för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
5 mm insexnyckel
Växelöra
Justeringsskruv för
B-sträckning
Reglage (B)
• 2-WAY RELEASE
• MULTI RELEASE
Lägg till 2 länkar (med kedjan
på både det största drevet och
det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
5. SIS-justering
Manövrera växelreglaget samtidigt som du drar runt vevarmen
tills kedjan ligger på 8:e drevet. Tryck försiktigt på reglaget tills det
fria spelet i reglaget försvinner.
Om kedjan
växlar upp på
7:e drevet
Vrid växeljusteringsratten
medurs tills kedjan återgår till
8:ans drev.
Vrid växeljusteringsratten
moturs tills kedjan skrapar
emot 7:ans drev tills kedjan
kommer i kontakt med treans
drev och ett ljud hörs.
Om kedjan inte
skrapar emot
7:ans drev
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man samtidigt
som man drar runt vevarmen manövrerar
växelreglaget så att det fria spelet i reglaget
försvinner och kedjan därmed skrapar emot 7:ans
drev.
* Återför handtaget till sitt utgångsläge (det läge där
handtaget är i läget för 8:ans drev och har släppts) och vrid därefter
pedalarmen medurs. Om kedjan kommer i kontakt med 7:ans drev och
ett ljud hörs, skall du vrida ytterhöljets justeringsvred en aning medurs
för att dra åt, tills ljudet försvinner och kedjan går runt jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla kraftöverföringsdelar.
7 8 7 8
7 8 7 8
7 8
Ytterhöljets justeringsvred Ytterhöljets justeringsvred
Avskärning av ytterhöljet
När du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så
att hålets insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
* Om bakväxeln är i rörelse i betydande grad, till exempel på
cyklar med bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut
denna kåpa mot den medföljande
aluminiumkåpan.
Den ända av ytterhöljet där
aluminiumkåpan sitter, skall vara
på bakväxelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
4. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på den minsta kedjeringen och det största drevet,
och vrid därefter pedalarmen bakåt. Vrid därefter på
justeringsskruven för B-sträckning för att passa in styrningsskivan
så nära drevet som möjligt,
men inte så nära att den
kommer i kontakt. Sätt
därefter kedjan på det
minsta drevet och upprepa
ovanstående för att förvissa
dig om att skivan inte
kommer i kontakt med
drevet.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv
för B-sträckning
Effektivt vridmoment:
3 N·m {30 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
Innanför Utanför
Använd ett handtagsgrepp för styret med en maximal
ytterdiameter på 32 mm.
Montering av växelreglaget
Detta växelreglage kan monteras endera innanför eller
utanför bromshandtaget.
Effektivt vridmoment:
2.5 N·m {25 kgf·cm}
Växelreglagets position kan justeras genom att du skjuter
det åt vänster eller höger.
• Montera växlingshandtaget på en plats, där det inte hindrar bromsens eller
växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som gör att bromsens manövrering hindras.
• Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du hos tillverkaren av
carbonramen/delarna höra dig för om rekommendationen beträffande det effektiva
vridmomentet för att förhindra för hård fastdragning som kan skada
carbonmaterialet och/eller för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter
fast tillräckligt kraftigt.
3. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering så att övre
rulltrissan flyttas till en punkt direkt i linje med
det största drevet.
Övre rulltrissan
Största
drevet
Skruv för
nedre justering
1. Övre justering
Vrid skruven för övre justering för att ställa in så
att Övre rulltrissan ligger under den yttre linjen
för det minsta drevet, när du tittar bakifrån.
Justering
Skruv för
övre justering
Yttre linje för minsta
drevet
Övre rulltrissan
2. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Tryck in reglage (B) åtta gånger eller mer för att sätta reglaget i det högsta läget.
Tag därefter bort innerhålets kåpa och sätt in innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att vrida såsom bilden
visar tills det tar stopp. Vrid inte något mer än detta, annars
kan kåpans gänga skadas.
Innerhålets kåpa
Innerhålets kåpa
Innervajer
Reglage (B)
Effektivt vridmoment:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
SI-5VZ0A-001-03