Bakväxel
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa
tänkbara prestanda.
RD-M771
SGS
9
45T
34T
11T
22T
GS
9
33T
34T
11T
22T
Montering av bakväxeln
Vid monteringen skall du vara noga med att se till så att justeringsskruven för B-
sträckning inte kommer i kontakt med växelörat, annars kan resultatet bli deformering.
5 mm insexnyckel
Växelöra
Justeringsskruv för
B-sträckning
Åtdragningsmoment
för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
Anslut vajern till bakväxeln.
När du har tagit bort den
ursprungliga slakheten för
vajern, skall du åter låsa fast
den på bakväxeln såsom
bilden visar.
Drag
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf
·
cm}
Spår
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte
alkalibaserade eller syrabaserade rengöringsmedel som till exempel rostborttagare,
därför att sådana kan orsaka skador och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att
se nedanstående tabell, innan du väljer vilken tapp som skall användas. Om du
använder några andra kedjenitar än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit
verktyg som inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske tillräcklig
förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta
upp kedjan på någon annan plats än där kedjan har
satts ihop med hjälp av en förstärkt
förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer
att skadas, om den bryts upp vid den punkt, där den
har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan
inte är tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta
inte görs kan kedjan gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av
delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt
och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du
endast använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av
delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt, kan kedjan hoppa av. Detta kan
leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en
lämplig plats för senare användning.
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga
delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut
växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och
drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i
cykelns bakända. Kontrollera också om vajern har smörjts samt om ytterhöljet är för
långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut
drevet.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut
dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför
att den har en tendens att försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga
vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma
gruppmärkningar. Använd aldrig i kombination med ett drev
som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i
reserv, även om styret vrids så långt det går åt båda hållen.
Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i
kontakt med cykelramen, när styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd
inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att
dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig
om att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade
ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det
främre kedjedrevet roterar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor
beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll eller användning.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50/CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 /TL-CN27
TL-CN32 /TL-CN27
Gruppmärkningar
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
Serie
RAPIDFIRE (växelreglage)
Ytterhölje
Bakväxel
Typ
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
Bakväxel
Lägg till 2 länkar (med kedjan
på både det största drevet och
det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
2. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering
så att övre rulltrissan flyttas till
en punkt direkt i linje med det
största drevet.
Övre rulltrissan
Största
drevet
Skruv för
nedre justering
1. Övre justering
Vrid skruven för övre justering
för att ställa in så att övre
rulltrissan är inpassad mot den
yttre linjen för det minsta drevet,
när du tittar bakifrån.
Justering
Skruv för
övre justering
Yttre linje för minsta
drevet
Övre rulltrissan
Avskärning av ytterhöljet
När du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så
att hålets insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
3. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på det minsta kedjedrevet och det största drevet,
och vrid därefter vevarmen bakåt. Vrid därefter på
justeringsskruven för B-sträckning för att passa in övre rulltrissan
så nära drevet som möjligt,
men inte så nära att den
kommer i kontakt. Sätt
därefter kedjan på det
minsta drevet och upprepa
ovanstående för att förvissa
dig om att trissan inte
kommer i kontakt med
drevet.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv
för B-sträckning
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
4. SIS-justering
Manövrera växelreglaget flera gånger tills kedjan ligger på 8:e
drevet. Medan du vrider på vevarmen, skall du trycka försiktigt på
reglaget tills det fria spelet i reglaget försvinner.
Vid växling till
7:e drevet
Drag åt ytterhöljets
justeringsvred (medurs) tills
kedjan återgår till 8:ans drev.
Lossa ytterhöljets
justeringsvred (moturs) tills
kedjan kommer i kontakt med
7:ans drev och ett ljud hörs.
Om inget ljud alls
hörs
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man
manövrerar växelreglaget så att det fria spelet i
reglaget försvinner och kedjan därmed skrapar emot
7:ans drev och ett ljud hörs.
* Återför handtaget till sitt utgångsläge (det läge där
handtaget är i läget för 8:ans drev och har släppts) och
vrid därefter vevarmen medurs. Om kedjan kommer i kontakt med
7:ans drev och ett ljud hörs, skall du vrida ytterhöljets justeringsvred en
aning medurs för att dra åt, tills ljudet försvinner och kedjan går runt
jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla kraftöverföringsdelar.
7 8 7 8
7 8 7 8
7 8
Ytterhöljets justeringsvred Ytterhöljets justeringsvred
* Om bakväxeln är i rörelse i betydande grad, till exempel på
cyklar med bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut
denna kåpa mot den medföljande
aluminiumkåpan.
Den ända av ytterhöljet där
aluminiumkåpan sitter, skall vara
på bakväxelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan