Shimano BR-M975 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Allmän säkerhetsinformation
Inkörningsperiod
• Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis under
denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är medveten om sådana
ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller bromsskivan
byts ut.
Vid rengöring med tryckluft
• Om du plockar isär caliperhuset för att rengöra de invändiga delarna med
tryckluft, måste du komma ihåg att fukt från tryckluften kan sitta kvar på
caliperdelarna. Låt därför caliperdelarna torka ordentligt, innan du sätter tillbaka
bromsens calipers.
Observera
• 203 mm and 180 mm rotorer har en större diameter än 160 mm and 140 mm
rotorer för terrängcyklar och böjligheten för dessa rotorer är därför större. Detta
resulterar i att de kan komma i kontakt med bromsklotsarna.
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan rotorn
och calipern komma i kontakt med varandra.
• När cykelns hjul har tagits bort, rekommenderar vi att du monterar
beläggmellanlägg. Dessa förhindrar att kolvarna kommer ut, om bromshandtaget
trycks in medan hjulet är borttaget.
• Om bromshandtaget trycks in utan att beläggmellanlägg har monterats, sticker
kolvarna ut längre än normalt. Använd en vanlig platt skruvmejsel eller liknande
för att trycka tillbaka bromsbeläggen, medan du är försiktig så att du inte skadar
bromsbeläggens ytor. (Om bromsbeläggen inte har monterats, skall du trycka
tillbaka kolvarna rakt, medan du är försiktig så att du inte skadar dem.)
Om det är svårt att trycka tillbaka bromsbeläggen eller kolvarna, skall du lossa
oljebehållarens lock och försöka igen. (Observera att viss olja kan flöda över
från oljebehållaren vid detta tillfälle.)
• Använd isopropylalkohol, tvålvatten eller en torr duk vid rengöring och underhåll
av bromssystemet. Använd inte bromsrengörare som finns i fackhandeln eller
dämpningsmedel, därför att sådana kan skada delar som till exempel tätningar.
• Tag inte bort kolvarna när du plockar isär bromsens calipers.
• Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• 203 mm and 180 mm rotorer har en högre bromskraft än 160 mm rotorer. Förvissa dig om att
du har fullständig kännedom om bromsens prestanda, innan du börjar använda bromsen.
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är
tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar i
öppningarna på den roterande rotorn.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför inte
medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln, annars kan du bränna dig.
Innan du gör något försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna har kylts
ned tillräckligt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För att
undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen. Annars kanske
bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du rengöra
rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att bromsbeläggens tjocklek är
0,5 mm eller tjockare.
• Ånglås kan uppstå om du bromsar kontinuerligt. För att åtgärda detta
problem, skall du tillfälligt släppa bromshandtaget.
• Använd endast Shimano original mineralolja. Om andra oljetyper används, kan problem uppstår
med bromsfunktionen och då kanske bromssystemet inte kan användas.
• Var noga med att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte olja
som har tappats ur från luftningsnippeln. Gammal olja eller redan använd olja kan innehålla
vatten, som kan skapa ånglås i bromssystemet.
• Var försiktig så att vatten eller luftbubblor inte kan komma in i bromssystemet, annars kan
ånglås uppstå. Var speciellt försiktig när du tar bort locket från oljebehållaren.
• Om du skär av bromsslangen för att justera dess längd, eller när du flyttar bromsslangen från
vänster till höger eller vice versa, skall du vara noga med att lufta slangen genom att utföra
steg (5), (8) till (10) i “Påfyllning av mineralolja och luftning” i bruksanvisningen.
• Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan det finnas några luftbubblor i
bromssystemet, som har blivit kvar efter att du senast stängde vätskebehållarens lock, eller
som har samlats i olika delar av bromssystemet när det har använts en längre tid.
Skivbromssystemet M975 har inte konstruerats för att kunna vändas upp och ned. Om du
vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan luftbubblorna inne i vätskebehållaren
börja röra sig i riktning mot calipern. Om du använder cykeln vid ett sådant tillfälle, finns det risk
för att bromsarna inte fungerar och att en allvarliga olycka kan inträffa.
Om du har vänt cykeln upp och ned eller lagt den på sidan, skall du vara noga med att trycka
in bromshandtaget några gånger för att kontrollera att bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du
börjar cykla. Om bromsarna inte fungerar på rätt sätt, skall de justeras på följande sätt.
• Om oljaläckage uppstår skall du omedelbart sluta att använda bromsarna och utföra lämpliga
reparationer. Om du fortsätter att använda cykeln medan olja läcker, finns det risk för att
bromsarna plötsligt slutar att fungera.
• Om snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan, finns det risk för att den
kan hindra bromsskivan. Kontrollera därför att den inte hindrar.
• Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem fungerar. Felaktig användning av
din cykels bromssystem kan resultera i att du tappar kontrollen eller orsakar en olycka, som
kan leda till allvarliga skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika sätt, skall du
vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken (inklusive trycket mot bromshandtaget och
cykelns kontrollegenskaper), samt hur du rent allmänt skall använda cykeln. Detta kan uppnås
genom att du pratar med din fackkunnige cykelförsäljare och läser igenom cykelns
bruksanvisning, samt genom att träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Shimanos skivbromssystem kan inte användas för tandemcyklar. På grund av att tandemcyklar
har en hög totalvikt, ökas belastningen på bromssystemet under bromsning. Om hydrauliska
skivbromsar används för tandemcyklar, blir oljetemperaturen för hög och då kan ånglås eller
sprickor uppstå i bromsslangarna, vilket gör att bromsarna inte fungerar.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp,
utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i
allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig
plats för senare användning.
• Bromsklotsarna M07Ti har utformats för att dämpa den mängd oljud som
uppstår mellan klotsarna och rotorn när bromsarna används. Den här typen av
klotsar kräver en längre inkörningsperiod jämfört med klotsarna M06Ti.
Hantering av mineralolja
• Använd skyddsglasögon vid hanteringen och undvik kontakt med ögonen. Om olja hamnar i
ögonen, kan de bli irriterade.
Om olja hamnar i ögonen, skall du skölja ordentligt med vatten och uppsöka läkare
omedelbart.
• Använd skyddshandskar vid hanteringen. Kontakt med huden kan leda till utslag och obehag.
Om olja hamnar på huden, skall du tvätta ordentligt med tvål och vatten.
• Att andas in oljeångor kan leda till illamående. Täck över munnen och näsan med en
skyddande mask och använd oljan på en väl ventilerad plats.
Om du andas in oljeångor, skall du omedelbart ge dig till ett område med frisk luft. Lägg dig
med en filt över. Håll dig varm och stabil och rådfråga medicinsk expertis.
• Drick ingen olja. Det kan leda till kräkningar eller diarre.
• Håll på avstånd från barn.
• Du får inte gasskära, värma upp, svetsa eller utsätta oljebehållaren för lufttryck, därför att det
kan leda till en explosion eller brand.
• Att göra sig av med använd olja : Följ lokala och/eller statliga föreskrifter för bortskaffande av
oljan. Var försiktig vid förberedelserna för att bortskaffa oljan.
• Anvisningar : Förvara behållaren försluten för att förhindra att främmande föremål och fukt
kommer in i den. Förvara behållaren på en sval och mörk plats utan direkt solljus
eller värme.
Ånglås är ett fenomen, i vilket oljan i bromssystemet blir upphettad, vilket resulterar i att allt
vatten eller alla luftbubblor inne i bromssystemet utvidgas. Detta kan i sin tur leda till att
bromshandtagets slag ökas.
< Om inbromsningen är trög när bromshandtaget trycks in >
Tryck varsamt in bromshandtaget flera gånger och vänta tills bubblorna återvänder till
vätskebehållaren. Vi rekommenderar att du därefter tar bort vätskebehållarens lock och
fyller upp behållaren med mineralolja tills inga bubblor finns kvar.
Om bromsarna fortfarande fungerar trögt, skall du lufta bromssystemet.
(Se "Påfyllning av mineralolja och luftning".)
Montering av caliper (BR-M975) och
fastsättning av slangen.
• Tag bort mellanlägget för luftning (gult) och sätt därefter
dit det hjul, som har rotorn, på ramen.
• Montera bromsklotsarna.
Börja med två stycken shims som är 0,5 mm
tjocka och använd 0,2 mm tjocka shims för
finjustering. Drag fast calipern och kontrollera att
calipern samt rotorn inte hindrar varandra.
Kontrollera därefter att caliperns monteringsbultar
inte kommer i kontakt med rotorn.
Använd skyddshandskar och pressa
calipern moturs. Medan du gör detta,
skall du dra fast monteringsbultarna.
Anvisningar om teknisk service SI-8E50C-004
Skivbromssystem
(för terrängkörning)
Caliper
Bromshandtag
Rotor
Slang
BR-M975
ST-M975 / BL-M975
SM-RT97
SM-BH59
Vajerstöd
Mineralolja
Bromsklotsenhet
Hartsklotsar
Metallklotsar
SM-HANG
SM-DB-OIL
M07Ti
M06Ti
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Montering av slangen
< För vänster handtag >
< För höger handtag >
ST-M975
BL-M975
För stångtyp (BR-M975P)
0.2 mm 0.5 mm
Om bult 1 börjar att lossas (vridas i moturs riktning), ansätts kraft via
ståltråden för att vrida bult 2 i fastdragningsriktningen (medurs). Bulten 2 kan
dock inte vridas mera i fastdragningsriktningen. Detta förhindrar i sin tur bulten
1 från att vridas i losstagningsriktningen, därför att också den är ansluten via
ståltråden.
Om någon av bultarna börjar att lossas, ansätts kraft mot den andra bulten för
att vrida den i fastdragningsriktningen. Detta system förhindrar med andra ord
att bultarna lossnar.
Shim
Bromsklotsar
Bult 1
Bult 2
Mellanlägg för luftning
Shim
(0,5 mm, 0,2 mm)
Ramens
monteringsklack
Rotor
Vajer
Vajer
Bult
Caliper
Effektivt vridmoment:
0.2 - 0.4 N·m {2 - 4 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Håll fast de två bultarna med en vajer på det
sätt som bilden visar, för att förhindra att
bultarna lossnar.
För C-formade styrningar och den
vanliga typen av vajerstoppar, skall
du använda Shimanos speciella
vajerstöd (säljes separat) för att
låsa fast såsom bilden visar.
Tryck in bromshandtaget flera gånger och kontrollera om bromsen fungerar normalt eller ej.
Kontrollera också att det inte finns något synligt oljeläckage.
Effektivt vridmoment:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
0.2 - 0.4 N·m {2 - 4 kgf·cm}
< C-formad styrning > < Vanlig typ av vajerstopp >
Byte av bromsbelägg
Underhåll
Observera: Bromssystemet M975 är konstruerat så att när bromsbeläggen slits ut,
flyttas bromskolvarna gradvis utåt för att automatiskt justera avståndet
mellan bromsskivan och bromsbeläggen. När du byter ut bromsbeläggen,
måste du därför trycka tillbaka kolvarna till sina ursprungliga lägen.
Byt ut bromsbeläggen, om olja fastnar på bromsbeläggen
när du har fyllt på olja, om bromsbeläggen har slitits ned till
en tjocklek på 0,5 mm eller om bromsbeläggens tryckfjädrar
kommer i kontakt med bromsskivan.
1. Tag bort hjulet från ramen och tag bort bromsbeläggen
såsom bilden visar.
2. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
3. Tag bort behållarens lock och läs igenom steg (1) i
"Påfyllning av mineralolja".
4. Tryck tillbaka kolven så långt det går,
medan du är försiktig så att den inte vrids.
(Observera att en viss mängd olja kan flöda
över från oljebehållaren vid detta tillfälle.)
5. Montera de nya bromsklotsarna och
montera därefter klotsmellanläggen (röda).
Vid detta tillfälle får du inte glömma bort att
också montera låsringarna.
6. Tryck in bromshandtaget flera gånger för att kontrollera att handtaget känns styvt.
7. Kontrollera att bromsskivan och bromsmellanläggen inte är i kontakt med varandra.
Kontrollera därefter oljenivån (fyll på mer, om så erfordras). När du har gjort detta skall
oljebehållarens lock sättas tillbaka.
Justering när kolvarna inte fungerar på rätt sätt
Calipermekanismen innehåller två kolvar. Om dessa kolvar inte fungerar på rätt sätt eller
om de sticker ut olika mycket, eller om bromsklotsarna förblir i kontakt med rotorn, skall du
justera kolvarna på följande sätt.
1. Demontera hjulet och bromsklotsarna.
Rengör kolvarna samt området runt dem och tag bort vätskebehållarens lock.
2. Tryck tillbaka kolven rakt in, utan att snedställa den. Observera att en viss mängd olja
kan flöda över från vätskebehållaren vid detta tillfälle.
3. Montera bromsklotsarna och klotsarnas mellanlägg (röda).
4. Tryck in bromshandtaget så långt det går och tryck därefter in handtaget flera gånger,
så att de båda kolvarna återgår till sina utgångslägen.
5. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera detta med shims.
6. När du har kontrollerat vätskenivån, skall du sätta tillbaka vätskebehållarens lock.
Byte av mineralolja
Vi rekommenderar att du byter ut oljan i oljebehållaren, om den blir mycket missfärgad.
Sätt fast en slang med plastpåse på luftningsnippeln. Öppna därefter nippeln och tappa av
oljan. Du kan trycka in bromshandtaget vid detta tillfälle för att underlätta avtappningen av
oljan. När oljan har avtappats, skall du fylla på ny mineralolja medan du läser avsnittet
"Påfyllning av mineralolja och luftning."
Använd endast Shimano original mineralolja.
Gör dig av med den gamla oljan enligt gällande lokala och/eller statliga föreskrifter.
Bromsbelägg
Beläggmellanlägg (röda)
Låsring
Låsring
Se bruksanvisningen för bromsslangen SM-BH59 (SI-8H20) för
ytterligare upplysningar om montering av slangen.
Se till så att slangen inte vrids under monteringen. Kontrollera att
calipern och handtagen är i de lägen som bilderna visar.
Kolv
Montering av rotorn
(SM-RT97)
SM-RT97L (203mm)
SM-RT97M (180mm)
SM-RT97 (160mm)
SM-RT97SS (140mm)
* Rotorn RT97SS (140 mm) är
endast till för användning bak.
* För HB-M975 kan
högersidan av framhjulet
vara av typen med
radialekrar.
Följande verktyg behövs vid monteringsarbeten på cykeln.
Plats för användning
Rotorns låsring
Bromshandtagets monteringsbult
Caliperns monteringsbult
Bromsklotsens monteringsaxel
Vätskebehållarens lock
Vajerstöd
Bromsslangens monteringsbult
Luftningsnippel
TL-LR15
Insexnyckel 4 mm
Insexnyckel 5 mm
Adapterns (stångtyp) monteringsbult Insexnyckel 5 mm
Vanlig skruvmejsel
Stjärnmejsel nr. 1
Stjärnmejsel nr. 2
8 mm nyckel
Hylsnyckel 7 mm
Verktyg
Effektivt vridmoment:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
< BL-M975 >
Sätt fast bromshandtaget såsom bilden visar. (Kontrollera att
bromshandtaget inte hindrar växelhandtaget under användning. Se
också växelhandtagets bruksanvisning. Vissa typer kan kräva att
växelhandtaget monteras först, detta på grund av placeringen för
växelhandtagets låsbultar.)
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du hos tillverkaren av
carbonramen/delarna höra dig för om rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet
för att förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet och/eller för lös
fastdragning som kan göra att delarna inte sitter fast tillräckligt kraftigt.
Bromshandtagets
åtdragningsmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Bromshandtagets
åtdragningsmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Rotorns låsring
TL-LR15
Montering
Montering av bromshandtaget
< ST-M975 >
Sätt fast bromshandtaget på det sätt
som bilden visar.
VARNING
UPPMÄRKSAMMA
Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet (den sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och
höger sida av bakhjulet, samt på det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den
högra sidan av framhjulet.
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 2Fig. 1
Var noga med att läsa anvisningarna för teknisk service för det “Påfyllning
av mineralolja och luftning” tillsammans med dessa anvisningar för teknisk
service.
SI-8E50C-004-03
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
  • Page 1 1

Shimano BR-M975 Service Instructions

Typ
Service Instructions