BR-M596
SM-BH90-SS
SM-RT64
BL-M596
Luftning SM-DISC, Spruta
< För höger handtag >
BL-M596
BR-M596
< För vänster handtag >
■ Montering av bromshandtaget
Sätt fast bromshandtaget såsom bilden visar.
(Kontrollera att bromshandtaget inte hindrar
växelhandtaget under användning. Se också
växelhandtagets bruksanvisning. Vissa typer
kan kräva att växelhandtaget monteras först,
detta på grund av placeringen för
växelhandtagets låsbultar.)
■ Byte av mineralolja
Vi rekommenderar att du byter ut oljan i oljebehållaren, om den blir mycket missfärgad.
Sätt fast en slang med plastpåse på luftningsnippeln. Öppna därefter nippeln och tappa av
oljan. Du kan trycka in bromshandtaget vid detta tillfälle för att underlätta avtappningen av
oljan. När oljan har avtappats, skall du fylla på ny mineralolja medan du läser avsnittet
"Påfyllning av mineralolja och luftning."
Använd endast Shimano original mineralolja.
Gör dig av med den gamla oljan enligt gällande lokala och/eller statliga föreskrifter.
Var noga med att läsa anvisningarna för teknisk service för det “Påfyllning
av mineralolja och luftning” tillsammans med dessa anvisningar för teknisk
service.
Bromshandtagets åtdragningsmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Allmän säkerhetsinformation
■ Inkörningsperiod
• Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis under
denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är medveten om sådana
ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller bromsskivan
byts ut.
■ Vid rengöring med tryckluft
• Om du plockar isär caliperhuset för att rengöra de invändiga delarna med
tryckluft, måste du komma ihåg att fukt från tryckluften kan sitta kvar på
caliperdelarna. Låt därför caliperdelarna torka ordentligt, innan du sätter tillbaka
bromsens calipers.
Observera
• 203 mm and 180 mm rotorer har en större diameter än 160 mm rotorer för
terrängcyklar och böjligheten för dessa rotorer är därför större. Detta resulterar i
att de kan komma i kontakt med bromsklotsarna.
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan rotorn
och calipern komma i kontakt med varandra.
• När cykelns hjul har tagits bort, rekommenderar vi att du monterar
beläggmellanlägg. Dessa förhindrar att kolvarna kommer ut, om bromshandtaget
trycks in medan hjulet är borttaget.
• Om bromshandtaget trycks in utan att beläggmellanlägg har monterats, sticker
kolvarna ut längre än normalt. Använd en vanlig platt skruvmejsel eller liknande
för att trycka tillbaka bromsbeläggen, medan du är försiktig så att du inte skadar
bromsbeläggens ytor. (Om bromsbeläggen inte har monterats, skall du använda
ett platt verktyg för att trycka tillbaka kolvarna rakt in, medan du är försiktig så
att du inte skadar dem.)
Om det är svårt att trycka tillbaka bromsbeläggen eller kolvarna, skall du ta bort
luftningsskruvarna och därefter försöka igen. (Observera att viss olja kan flöda
över från oljebehållaren vid detta tillfälle.)
• Använd isopropylalkohol, tvålvatten eller en torr duk vid rengöring och underhåll
av bromssystemet. Använd inte bromsrengörare som finns i fackhandeln eller
dämpningsmedel, därför att sådana kan skada delar som till exempel tätningar.
• Tag inte bort kolvarna när du plockar isär bromsens calipers.
• Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• 203 mm and 180 mm rotorer har en högre bromskraft än 160 mm rotorer. Förvissa dig om att
du har fullständig kännedom om bromsens prestanda, innan du börjar använda bromsen.
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är
tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar i
öppningarna på den roterande rotorn.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför inte
medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln, annars kan du bränna dig.
Innan du gör något försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna har kylts
ned tillräckligt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För att
undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen. Annars kanske
bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut
bromsbeläggen. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn, skall du rengöra
rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna fungerar på rätt sätt.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att tjockleken för varje
bromsbelägg är 0,5 mm eller tjockare.
• Ånglås kan uppstå om du bromsar kontinuerligt. För att åtgärda detta
problem, skall du tillfälligt släppa bromshandtaget.
• Använd endast Shimano original mineralolja. Om andra oljetyper används, kan problem uppstår
med bromsfunktionen och då kanske bromssystemet inte kan användas.
• Var noga med att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte olja
som har tappats ur från luftningsnippeln. Gammal olja eller redan använd olja kan innehålla
vatten, som kan skapa ånglås i bromssystemet.
• Var försiktig så att vatten eller luftbubblor inte kan komma in i bromssystemet, annars kan
ånglås uppstå. Var speciellt försiktig när du tar bort luftningsskruvarna.
• Om du skär av bromsslangen för att justera dess längd, eller när du flyttar bromsslangen från
vänster till höger eller vice versa, skall du vara noga med att lufta slangen genom att utföra
steg (4), (8) till (12) i “Påfyllning av mineralolja och luftning” i bruksanvisningen.
• Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan det finnas några luftbubblor i
oljebehållaren som har blivit kvar när luftningsskruvarna byttes ut, eller som har samlats i olika
delar av bromssystemet när det har använts en längre tid. Detta skivbromssystem är inte
konstruerat för att kunna vändas upp och ner. Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger
den på sidan, kan luftbubblorna i oljebehållaren börja röra sig i riktning mot bromsens calipers.
Om du använder cykeln vid ett sådant tillfälle, finns det risk för att bromsarna inte fungerar och
att en allvarlig olycka kan inträffa. Om du har vänt cykeln upp och ned eller lagt den på sidan,
skall du vara noga med att trycka in bromshandtaget några gånger för att kontrollera att
bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla. Om bromsarna inte fungerar på rätt sätt,
skall de justeras på följande sätt.
• Om oljaläckage uppstår skall du omedelbart sluta att använda bromsarna och utföra lämpliga
reparationer. Om du fortsätter att använda cykeln medan olja läcker, finns det risk för att
bromsarna plötsligt slutar att fungera.
• Om snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan, finns det risk för att den
kan hindra bromsskivan. Kontrollera därför att den inte hindrar.
• Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem fungerar. Felaktig användning av
din cykels bromssystem kan resultera i att du tappar kontrollen eller orsakar en olycka, som
kan leda till allvarliga skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika sätt, skall du
vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken (inklusive trycket mot bromshandtaget och
cykelns kontrollegenskaper), samt hur du rent allmänt skall använda cykeln. Detta kan uppnås
genom att du pratar med din fackkunnige cykelförsäljare och läser igenom cykelns
bruksanvisning, samt genom att träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt, vilket
kan leda till allvarliga personskador.
• Shimanos skivbromssystem kan inte användas för tandemcyklar. På grund av att tandemcyklar
har en hög totalvikt, ökas belastningen på bromssystemet under bromsning. Om hydrauliska
skivbromsar används för tandemcyklar, blir oljetemperaturen för hög och då kan ånglås eller
sprickor uppstå i bromsslangarna, vilket gör att bromsarna inte fungerar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen och följ anvisningarna vid montering
av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och
detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder
Shimano originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig
plats för senare användning.
• Bromsklotsarna A01S har utformats för att dämpa den mängd oljud som uppstår
mellan klotsarna och rotorn när bromsarna används. Den här typen av klotsar
kräver en längre inkörningsperiod jämfört med klotsarna M06.
■ Hantering av mineralolja
• Använd skyddsglasögon vid hanteringen och undvik kontakt med ögonen. Om olja hamnar i
ögonen, kan de bli irriterade.
Om olja hamnar i ögonen, skall du skölja ordentligt med vatten och uppsöka läkare
omedelbart.
• Använd skyddshandskar vid hanteringen. Kontakt med huden kan leda till utslag och obehag.
Om olja hamnar på huden, skall du tvätta ordentligt med tvål och vatten.
• Att andas in oljeångor kan leda till illamående. Täck över munnen och näsan med en
skyddande mask och använd oljan på en väl ventilerad plats.
Om du andas in oljeångor, skall du omedelbart ge dig till ett område med frisk luft. Lägg dig
med en filt över. Håll dig varm och stabil och rådfråga medicinsk expertis.
• Drick ingen olja. Det kan leda till kräkningar eller diarre.
• Håll på avstånd från barn.
• Du får inte gasskära, värma upp, svetsa eller utsätta oljebehållaren för lufttryck, därför att det
kan leda till en explosion eller brand.
• Att göra sig av med använd olja : Följ lokala och/eller statliga föreskrifter för bortskaffande av
oljan. Var försiktig vid förberedelserna för att bortskaffa oljan.
• Anvisningar : Förvara behållaren försluten för att förhindra att främmande föremål och fukt
kommer in i den. Förvara behållaren på en sval och mörk plats utan direkt solljus
eller värme.
Ånglås är ett fenomen, i vilket oljan i bromssystemet blir upphettad, vilket resulterar i att allt
vatten eller alla luftbubblor inne i bromssystemet utvidgas. Detta kan i sin tur leda till att
bromshandtagets slag ökas.
< Om inbromsningen är trög när bromshandtaget trycks in >
Tryck varsamt in bromshandtaget flera gånger och vänta tills bubblorna återvänder till
oljebehållaren. Vi rekommenderar att du därefter tar bort luftningsskruvarna och fyller
oljebehållaren med mineralolja tills inga bubblor finns kvar. Om bromsarna fortfarande
fungerar trögt, skall du lufta bromssystemet. (Se ”Påfyllning av mineralolja och luftning”.)
Anvisningar om teknisk service SI-8KC0A-001
Skivbromssystem
Caliper
Slang
Rotor
Bromshandtag
Vajerstöd
Mineralolja
Bromsklotsenhet
Hartsklotsar
Metallklotsar
SM-HANG
SM-DB-OIL
A01S
M06
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
För C-formade styrningar och den
vanliga typen av vajerstoppar, skall du
använda Shimanos speciella vajerstöd
(säljes separat) för att låsa fast såsom
bilden visar.
Tryck in bromshandtaget flera gånger och kontrollera om bromsen fungerar normalt eller ej.
Kontrollera också att det inte finns något synligt oljeläckage.
Effektivt vridmoment:
0,3 - 0,5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
< C-formad styrning > < Vanlig typ av vajerstopp >
■ Byte av bromsbelägg
Underhåll
Observera: Detta bromssystem har konstruerats så att kolvarna gradvis flyttas utåt för
att automatiskt justera avståndet mellan rotorn och bromsklotsarna när
bromsklotsarna blir utslitna. Du måste därför trycka tillbaka kolvarna till sina
ursprungliga lägen när du byter ut bromsklotsarna.
Byt ut bromsbeläggen, om olja fastnar på bromsbeläggen
när du har fyllt på olja, om bromsbeläggen har slitits ned till
en tjocklek på 0,5 mm eller om bromsbeläggens tryckfjädrar
kommer i kontakt med bromsskivan.
1. Tag bort hjulet från ramen och tag bort bromsbeläggen
såsom bilden visar.
2. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
3. Använd ett platt verktyg för att trycka
kolvarna rakt bakåt och inåt så långt det
går, medan du är varsam så att kolvarna
inte vrids. Tryck inte mot kolvarna med
ett vasst verktyg. Då kan kolvarna
skadas.
4. Montera de nya bromsklotsarna och
montera därefter klotsarnas
mellanlägg (röda). Därefter skall du
böja ut saxsprinten.
5. Tryck in bromshandtaget flera gånger för att kontrollera att handtaget känns styvt.
6. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera enligt anvisningarna i "Montering av caliper".
■ Justering när kolvarna inte fungerar på rätt sätt
Calipermekanismen innehåller två kolvar. Om dessa kolvar inte fungerar på rätt sätt eller
om de sticker ut olika mycket, eller om bromsklotsarna förblir i kontakt med rotorn, skall du
justera kolvarna på följande sätt.
1. Tag bort hjulet och bromsbeläggen. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
2. Använd ett platt verktyg för att trycka kolvarna rakt bakåt och inåt så långt det går,
medan du är varsam så att kolvarna inte vrids. Tryck inte mot kolvarna med ett vasst
verktyg. Då kan kolvarna skadas.
3. Montera bromsklotsarna och klotsarnas mellanlägg (röda).
4. Tryck in bromshandtaget så långt det går och tryck därefter in handtaget flera gånger,
så att de båda kolvarna återgår till sina utgångslägen.
5. Tag bort beläggmellanlägget, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och bromsbeläggen. Om de kommer i kontakt
med varandra, skall du lossa justeringsbultarna och justera så att de inte längre kommer
i kontakt med varandra.
■ Montering av rotorn
SM-RT64 (160mm)
SM-RT64M (180mm)
SM-RT64L (203mm)
Följande verktyg behövs vid monteringsarbeten på cykeln.
Plats för användning
Rotorns låsring
Bromshandtagets monteringsbult
Caliperns monteringsbult
Bromsklotsens monteringsaxel
Bromshandtagets luftningsskruv
Vajerstöd
Bromsslangens monteringsbult
Luftningsnippel
TL-LR15
Insexnyckel 4 mm
Insexnyckel 5 mm
Adapterns (stångtyp) monteringsbult Insexnyckel 5 mm
Radiotång
2,5 mm insexnyckel
Stjärnmejsel nr. 2
Hylsnyckel 8 mm
Hylsnyckel 7 mm
Verktyg
Effektivt vridmoment:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du hos
tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om rekommendationen
beträffande det effektiva vridmomentet för att förhindra för hård fastdragning
som kan skada carbonmaterialet och/eller för lös fastdragning som kan göra att
delarna inte sitter fast tillräckligt kraftigt.
Rotorns låsring
TL-LR15
Montering
VARNING
UPPMÄRKSAMMA
■ Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet (den sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och
höger sida av bakhjulet, samt på det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den
högra sidan av framhjulet.
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 2Fig. 1
• Tag bort mellanlägget för luftning (gult) och sätt därefter dit det hjul, som har rotorn, på ramen.
• Montera bromsklotsarna.
Därefter skall du böja ut saxsprinten.
■ Montering av caliper och fastsättning av slangen
< Fram >
< Fram >
< Bak >
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Caliper
Rotor
Adapter
Caliperns
monteringsbultar
Caliperns
monteringsbultar
Adapterns
monteringsbultar
Adapterns
monteringsbultar
För monteringstypen enligt internationell standard, skall du sätta fast adapters på calipern för
montering enligt stångtyp. (Det finns separata främre och bakre adapters att köpa.)
1. Montera först adaptern och sätt därefter tillfälligt fast calipers på ramen. (Bromsens calipers
skall gå att flytta i sidled.)
2. Tryck in bromshandtaget så att rotorn kläms fast av klotsarna och drag därefter fast caliperns
monteringsbultar.
● Monteringstyp enligt internationell standard ● Stångmonteringstyp
Drag tillfälligt fast calipern i ramen (så
att calipern kan flyttas i sidled), tryck in
bromshandtaget så att rotorn kläms
fast av klotsarna och drag därefter fast
caliperns monteringsbultar.
■ Montering av slangen
Se bruksanvisningen för bromsslangen SM-BH90-SS (SI-8KH0) för
ytterligare upplysningar om montering av slangen.
Se till så att slangen inte vrids under monteringen. Kontrollera att calipern
och handtagen är i de lägen som bilderna visar.
Mellanlägg för luftning
(gult)
Bromsklotsar
Saxsprint
Montera de medföljande kåporna på det sätt som bilden visar, för att förhindra att bultarna
lossnar.
< Fram > < Bak >
Kåpor
Kåpor
Kåpor
Stångtyp
Beläggmellanlägg
(röda)
Saxsprint
Bromsbelägg
Kolv
Saxsprint
SI-8KC0A-001-03
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
■ Slaglängdsjustering
Använd en 2,5 mm insexnyckel för att dra åt justeringsbulten (medurs) för att öka slaget
och lossa den (moturs) för att minska slaget.
Bult för
slaglängdsjustering