Shimano BR-M985 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Montering av rotorn
(SM-RT98)
SM-RT98L (203mm)
SM-RT98M (180mm)
SM-RT98S (160mm)
SM-RT98SS (140mm)
* Rotorn RT98SS (140 mm) är
endast till för användning bak.
Följande verktyg behövs vid monteringsarbeten på cykeln.
Plats för användning
Rotorns låsring
Bromshandtagets monteringsbult
Caliperns monteringsbult
Bromsklotsens monteringsaxel
Bromshandtagets luftningsskruv
Vajerstöd
Bromsslangens monteringsbult
Luftningsnippel
Luftningsadapter (Valmöjlighet)
Luftning
TL-LR15
4 mm insexnyckel
4 mm insexnyckel
Adapterns (stångtyp) monteringsbult 4 mm insexnyckel
Vanlig skruvmejsel
2,5 mm insexnyckel
Stjärnmejsel nr. 2
8 mm nyckel / 3 mm, 4 mm insexnyckel
7 mm hylsnyckel
Caliperns luftningsskruv (Valmöjlighet) 3 mm insexnyckel
TL-BR25
SM-DISC, Spruta
Verktyg
Effektivt vridmoment:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
Anvisningar om teknisk service SI-8J70A-005
Skivbromssystem
Caliper
Bromshandtag
Rotor
Slang
Vajerstöd
BR-M985
BL-M985 / BL-M988
SM-RT98
SM-BH90-SB
SM-HANG
Mineralolja
Bromsklotsenhet Utan blad Med blad
Hartsklotsar
Metallklotsar
SM-DB-OIL
G01A
G03Ti
F01A
F03C
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Montering av bromshandtaget (BL-M985/M988)
Sätt fast bromshandtaget såsom bilden visar. (Kontrollera att
bromshandtaget inte hindrar växelhandtaget under
användning. Se också växelhandtagets bruksanvisning.
Vissa typer kan kräva att växelhandtaget monteras först,
detta på grund av placeringen för växelhandtagets låsbultar.)
Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon,
skall du hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för
om rekommendationen beträffande det effektiva
vridmomentet för att förhindra för hård fastdragning som kan
skada carbonmaterialet och/eller för lös fastdragning som
kan göra att delarna inte sitter fast tillräckligt kraftigt.
Bromshandtagets
åtdragningsmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Om bult 1 börjar att lossas (vridas i moturs riktning), ansätts kraft via
ståltråden för att vrida bult 2 i fastdragningsriktningen (medurs). Bulten
2 kan dock inte vridas mera i fastdragningsriktningen. Detta förhindrar i
sin tur bulten 1 från att vridas i losstagningsriktningen, därför att också
den är ansluten via ståltråden.
Om någon av bultarna börjar att lossas, ansätts kraft mot den andra
bulten för att vrida den i fastdragningsriktningen. Detta system förhindrar
med andra ord att bultarna lossnar.
Linda en vajer runt låsbulten
mellan adaptern och ramen
såsom bilden visar.
Bult 1
Bult 2
Vajer
Bult
Håll fast de två bultarna med en vajer på det
sätt som bilden visar, för att förhindra att
bultarna lossnar.
Rotorns låsring
TL-LR15
För C-formade styrningar och den
vanliga typen av vajerstoppar, skall
du använda Shimanos speciella
vajerstöd (säljes separat) för att låsa
fast såsom bilden visar.
Tryck in bromshandtaget flera gånger och kontrollera om bromsen fungerar normalt eller ej.
Kontrollera också att det inte finns något synligt oljeläckage.
Effektivt vridmoment:
0,3 - 0,5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
< C-formad styrning > < Vanlig typ av vajerstopp >
Byte av bromsbelägg
Underhåll
Observera: Bromssystemet M985 är konstruerat så att när bromsbeläggen slits ut,
flyttas bromskolvarna gradvis utåt för att automatiskt justera avståndet
mellan bromsskivan och bromsbeläggen. När du byter ut bromsbeläggen,
måste du därför trycka tillbaka kolvarna till sina ursprungliga lägen.
Byt ut bromsbeläggen, om olja fastnar på
bromsbeläggen när du har fyllt på olja, om
bromsbeläggen har slitits ned till en tjocklek på 0,5 mm
eller om bromsbeläggens tryckfjädrar kommer i kontakt
med bromsskivan.
1. Tag bort hjulet från ramen och tag bort
bromsbeläggen såsom bilden visar.
2. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
3. Använd ett platt verktyg för att trycka kolvarna
rakt bakåt och inåt så långt det går, medan du är
varsam så att kolvarna inte vrids. Tryck inte mot
kolvarna med ett vasst verktyg. Då kan kolvarna
skadas.
4. Montera de nya bromsklotsarna och
montera därefter klotsmellanläggen (röda).
Vid detta tillfälle får du inte glömma bort
att också montera låsringarna.
5. Tryck in bromshandtaget flera gånger för att kontrollera att handtaget känns styvt.
6. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera enligt anvisningarna i "Montering av caliper".
Justering när kolvarna inte fungerar på rätt sätt
Calipermekanismen innehåller två kolvar. Om dessa kolvar inte fungerar på rätt sätt eller
om de sticker ut olika mycket, eller om bromsklotsarna förblir i kontakt med rotorn, skall du
justera kolvarna på följande sätt.
1. Tag bort hjulet och bromsbeläggen. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
2. Använd ett platt verktyg för att trycka kolvarna rakt bakåt och inåt så långt det går,
medan du är varsam så att kolvarna inte vrids. Tryck inte mot kolvarna med ett vasst
verktyg. Då kan kolvarna skadas.
3. Montera bromsklotsarna och klotsarnas mellanlägg (röda).
4. Tryck in bromshandtaget så långt det går och tryck därefter in handtaget flera gånger,
så att de båda kolvarna återgår till sina utgångslägen.
5. Tag bort beläggmellanlägget, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och bromsbeläggen. Om de kommer i kontakt
med varandra, skall du lossa justeringsbultarna och justera så att de inte längre kommer
i kontakt med varandra.
Montering av SL-M980-I och BL-M985/M988
1. Använd en 2 mm insexnyckel för att öppna
bromshandtagets bygelband såsom bilden
visar.
2. Sätt in haken för växelreglagets fäste i hålet i växelreglagets fäste och drag
tillfälligt fast specialmuttern och specialbulten för att montera det på styret.
3. Använd en 4 mm insexnyckel för att låsa
fast växelreglaget på bromshandtaget.
Beläggmellanlägg
(röda)
Låsring
Kolv
Montering
< Fram >
< Fram >
< Bak >
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Caliper
Rotor
Adapter
Caliperns
monteringsbultar
Caliperns
monteringsbultar
Adapterns
monteringsbultar
Adapterns
monteringsbultar
Monteringstyp enligt internationell standard Stångmonteringstyp
Drag tillfälligt fast calipern i ramen
(så att calipern kan flyttas i sidled),
tryck in bromshandtaget så att rotorn
kläms fast av klotsarna och drag
därefter fast caliperns
monteringsbultar.
För monteringstypen enligt internationell standard, skall du sätta fast adapters på calipern för
montering enligt stångtyp. (Det finns separata främre och bakre adapters att köpa.)
1. Montera först adaptern och sätt därefter tillfälligt fast calipers på ramen. (Bromsens calipers
skall gå att flytta i sidled.)
2. Tryck in bromshandtaget så att rotorn kläms fast av klotsarna och drag därefter fast caliperns
monteringsbultar.
För stångtyp
Justeringsskruv
för fritt spel
Rotor
Dyna
Kontakt
Dynans
kontaktpunkt
Justering av fritt spel
Bromshandtagets fria spel ökas när justeringsskruven för fritt spel lossas, så
att du kan justera det till önskad inställning.
Bult för
slaglängdsjustering
Bult för
slaglängdsjustering
Slaglängdsjustering
Drag åt justeringsbulten (medurs) för
att öka slaget och lossa den
(moturs) för att minska slaget.
Använd en 2 mm insexnyckel för att
dra åt justeringsbulten (medurs) för
att öka slaget och lossa den
(moturs) för att minska slaget.
< BL-M988 >
< BL-M988 > < BL-M985 >
Effektivt vridmoment:
0,2 - 0,4 N·m {2 - 4 kgf·cm}
Observera:
Montera inte muttern upp och ned.
Om den monteras upp och ned, blir det
inte möjligt att låsa fast bromshandtaget
på styret och då kan skador uppstå.
Hake
Effektivt vridmoment:
3 N·m {30 kgf·cm}
4. Använd en 4 mm insexnyckel för att låsa
fast bromshandtagets bygelband.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Allmän säkerhetsinformation
SI-8J70A-005-03
Vajer
* Bruksanvisningar på andra språk finns på : http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Vid calipersidan
Slang
Banjo
O-ringar
3 mm insexnyckel
4 mm insexnyckel
Bromsbelägg
Montering av slangen
Se bruksanvisningen för bromsslangen SM-BH90-SB (SI-8JA0A) för ytterligare upplysningar om
montering av slangen.
Se till så att slangen inte vrids under monteringen. Kontrollera att calipern och handtagen är i de
lägen som bilderna visar.
< För höger handtag >
BL-M985 / M988 BR-M985
BR-M985 BL-M985 / M988
< För vänster handtag >
Vid bromshandtagssidan
Anslutningsbult
Utbuktande bit
8 mm nyckel
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Montering av caliper (BR-M985) och fastsättning av slangen.
• Tag bort mellanlägget för luftning (gult) och sätt därefter dit det hjul, som har rotorn, på ramen.
• Montera bromsklotsarna.
Bromsklotsar
Mellanlägg för luftning
Effektivt vridmoment:
0,2 - 0,4 N·m {2 - 4 kgf·cm}
Bromsbelägg
med blad
Bromsbeläggen med blad har
blad framtill och baktill, så
montera dem såsom bilden visar.
Montera bromsbeläggets tryckfjäder
såsom bilden visar. (Det finns
märkningar för vänster (L) och höger
(R) på fjädern.)
Bromsbeläggets tryckfjäder
Låsring
Tryck
Bygelband
1
2
Bult (M5 x 12,5 mm)
Mutter
1
2
Byte av mineralolja
Vi rekommenderar att du byter ut oljan i oljebehållaren, om den blir mycket
missfärgad.
Sätt fast en slang med plastpåse på luftningsnippeln. Öppna därefter nippeln
och tappa av oljan. Du kan trycka in bromshandtaget vid detta tillfälle för att
underlätta avtappningen av oljan. När oljan har avtappats, skall du fylla på ny
mineralolja medan du läser avsnittet "Påfyllning av mineralolja och luftning."
Använd endast Shimano original mineralolja.
Gör dig av med den gamla oljan enligt gällande lokala och/eller statliga
föreskrifter.
Luftningsnippeln på BR-M985 kan bytas ut mot den inkluderade luftningsskruven
för bromsens calipers, detta för att minska vikten. Om du använder
luftningsskruven för bromsens calipers, måste du använda luftningsadaptern TL-
BR25 och SM-DISC (oljetratt och oljestopp) vid luftning.
Se “Påfyllning av mineralolja och luftning” samt bruksanvisningen
“Påfyllning av mineralolja och luftning (vid användning av
luftningsskruven för bromsens calipers)” tillsammans med denna
bruksanvisning.
• Du får inte gasskära, värma upp, svetsa eller utsätta oljebehållaren för lufttryck,
därför att det kan leda till en explosion eller brand.
• Att göra sig av med använd olja : Följ lokala och/eller statliga föreskrifter för
bortskaffande av oljan. Var försiktig vid
förberedelserna för att bortskaffa oljan.
• Anvisningar : Förvara behållaren försluten för att förhindra att främmande
föremål och fukt kommer in i den. Förvara behållaren på en sval
och mörk plats utan direkt solljus eller värme.
Inkörningsperiod
• Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis under
denna inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är medveten om sådana
ökningar av bromskraften, när du använder bromsarna under
inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller bromsskivan
byts ut.
Vid rengöring med tryckluft
• Om du plockar isär caliperhuset för att rengöra de invändiga delarna med
tryckluft, måste du komma ihåg att fukt från tryckluften kan sitta kvar på
caliperdelarna. Låt därför caliperdelarna torka ordentligt, innan du sätter tillbaka
bromsens calipers.
Observera
• 203 mm and 180 mm rotorer har en större diameter än 160 mm and 140 mm
rotorer för terrängcyklar och böjligheten för dessa rotorer är därför större. Detta
resulterar i att de kan komma i kontakt med bromsklotsarna.
• Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan rotorn
och calipern komma i kontakt med varandra.
• När cykelns hjul har tagits bort, rekommenderar vi att du monterar
beläggmellanlägg. Dessa förhindrar att kolvarna kommer ut, om bromshandtaget
trycks in medan hjulet är borttaget.
• Om bromshandtaget trycks in utan att beläggmellanlägg har monterats, sticker
kolvarna ut längre än normalt. Använd en vanlig platt skruvmejsel eller liknande
för att trycka tillbaka bromsbeläggen, medan du är försiktig så att du inte skadar
bromsbeläggens ytor. (Om bromsbeläggen inte har monterats, skall du använda
ett platt verktyg för att trycka tillbaka kolvarna rakt in, medan du är försiktig så
att du inte skadar dem.)
Om det är svårt att trycka tillbaka bromsbeläggen eller kolvarna, skall du ta bort
luftningsskruvarna och därefter försöka igen. (Observera att viss olja kan flöda
över från oljebehållaren vid detta tillfälle.)
• Använd isopropylalkohol, tvålvatten eller en torr duk vid rengöring och underhåll
av bromssystemet. Använd inte bromsrengörare som finns i fackhandeln eller
dämpningsmedel, därför att sådana kan skada delar som till exempel tätningar.
• Tag inte bort kolvarna när du plockar isär bromsens calipers.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
• 203 mm and 180 mm rotorer har en högre bromskraft än 160 mm rotorer. Förvissa dig om att
du har fullständig kännedom om bromsens prestanda, innan du börjar använda bromsen.
• Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är
tillräckligt skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar i
öppningarna på den roterande rotorn.
• Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför inte
medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln, annars kan du bränna dig.
Innan du gör något försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna har kylts
ned tillräckligt.
• Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För att
undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
• Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
• Om rotorn är spräckt eller skev, skall du vara noga med att byta till en ny rotor.
• Var noga med att byta till en ny rotor, om den slits ned till en tjocklek på 1,5 mm eller så mycket
att aluminiumytan blir synlig.
• Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen. Annars kanske
bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
• Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du vara noga med
att byta ut till nya bromsbelägg. Om någon olja eller fett hamnar på rotorn,
skall du rengöra rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte bromsarna
fungerar på rätt sätt.
• Innan du börjar cykla, skall du kontrollera att tjockleken för varje
bromsbelägg är 0,5 mm eller tjockare.
• Ånglås kan uppstå om du bromsar kontinuerligt. För att åtgärda detta
problem, skall du tillfälligt släppa bromshandtaget.
• Använd endast Shimano original mineralolja. Om andra oljetyper används, kan problem uppstår
med bromsfunktionen och då kanske bromssystemet inte kan användas.
• Var noga med att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte olja
som har tappats ur från luftningsnippeln. Gammal olja eller redan använd olja kan innehålla
vatten, som kan skapa ånglås i bromssystemet.
• Var försiktig så att vatten eller luftbubblor inte kan komma in i bromssystemet, annars kan
ånglås uppstå. Var speciellt försiktig när du tar bort luftningsskruvarna.
• Om du skär av bromsslangen för att justera dess längd, eller när du flyttar bromsslangen från
vänster till höger eller vice versa, skall du vara noga med att lufta slangen genom att utföra
steg (4), (8) till (12) i “Påfyllning av mineralolja och luftning” i bruksanvisningen.
• Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan det finnas några luftbubblor i
oljebehållaren som har blivit kvar när luftningsskruvarna byttes ut, eller som har samlats i olika
delar av bromssystemet när det har använts en längre tid. Skivbromssystemet M985 har inte
konstruerats för att kunna vändas upp och ned. Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger
den på sidan, kan luftbubblorna i oljebehållaren börja röra sig i riktning mot bromsens calipers.
Om du använder cykeln vid ett sådant tillfälle, finns det risk för att bromsarna inte fungerar och
att en allvarlig olycka kan inträffa. Om du har vänt cykeln upp och ned eller lagt den på sidan,
skall du vara noga med att trycka in bromshandtaget några gånger för att kontrollera att
bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla. Om bromsarna inte fungerar på rätt sätt,
skall de justeras på följande sätt.
• Om oljaläckage uppstår skall du omedelbart sluta att använda bromsarna och utföra lämpliga
reparationer. Om du fortsätter att använda cykeln medan olja läcker, finns det risk för att
bromsarna plötsligt slutar att fungera.
• Om snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan, finns det risk för att den
kan hindra bromsskivan. Kontrollera därför att den inte hindrar.
• Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem fungerar. Felaktig användning av
din cykels bromssystem kan resultera i att du tappar kontrollen eller orsakar en olycka, som
kan leda till allvarliga skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika sätt, skall du
vara noga med att lära dig den rätta bromstekniken (inklusive trycket mot bromshandtaget och
cykelns kontrollegenskaper), samt hur du rent allmänt skall använda cykeln. Detta kan uppnås
genom att du pratar med din fackkunnige cykelförsäljare och läser igenom cykelns
bruksanvisning, samt genom att träna upp din cyklings- och bromsteknik.
• Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet låsas och cykeln tippa över framåt, vilket
kan leda till allvarliga personskador.
• Shimanos skivbromssystem kan inte användas för tandemcyklar. På grund av att tandemcyklar
har en hög totalvikt, ökas belastningen på bromssystemet under bromsning. Om hydrauliska
skivbromsar används för tandemcyklar, blir oljetemperaturen för hög och då kan ånglås eller
sprickor uppstå i bromsslangarna, vilket gör att bromsarna inte fungerar.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp,
utsliten eller skadad del kan leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i
allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimano
originalreservdelar.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig
plats för senare användning.
• Bromsklotsarna G01A/F01A har utformats för att dämpa den mängd oljud som uppstår mellan
klotsarna och rotorn när bromsarna används. Den här typen av klotsar kräver en längre
inkörningsperiod jämfört med klotsarna G03Ti/F03C.
Hantering av mineralolja
• Använd skyddsglasögon vid hanteringen och undvik kontakt med ögonen. Om olja hamnar i
ögonen, kan de bli irriterade.
Om olja hamnar i ögonen, skall du skölja ordentligt med vatten och uppsöka läkare
omedelbart.
• Använd skyddshandskar vid hanteringen. Kontakt med huden kan leda till utslag och obehag.
Om olja hamnar på huden, skall du tvätta ordentligt med tvål och vatten.
• Att andas in oljeångor kan leda till illamående. Täck över munnen och näsan med en
skyddande mask och använd oljan på en väl ventilerad plats.
Om du andas in oljeångor, skall du omedelbart ge dig till ett område med frisk luft. Lägg dig
med en filt över. Håll dig varm och stabil och rådfråga medicinsk expertis.
• Drick ingen olja. Det kan leda till kräkningar eller diarre.
• Håll på avstånd från barn.
Ånglås är ett fenomen, i vilket oljan i bromssystemet blir upphettad, vilket resulterar i att allt
vatten eller alla luftbubblor inne i bromssystemet utvidgas. Detta kan i sin tur leda till att
bromshandtagets slag ökas.
< Om inbromsningen är trög när bromshandtaget trycks in >
Tryck varsamt in bromshandtaget flera gånger och vänta tills bubblorna återvänder till
oljebehållaren. Vi rekommenderar att du därefter tar bort luftningsskruvarna och fyller
oljebehållaren med mineralolja tills inga bubblor finns kvar. Om bromsarna fortfarande
fungerar trögt, skall du lufta bromssystemet. (Se ”Påfyllning av mineralolja och luftning”.)
VARNING
UPPMÄRKSAMMA
Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet (den sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och
höger sida av bakhjulet, samt på det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den
högra sidan av framhjulet.
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 2Fig. 1
Effektivt vridmoment
3 mm insexnyckel : 5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
4 mm insexnyckel : 8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
  • Page 1 1

Shimano BR-M985 Service Instructions

Typ
Service Instructions