Shimano BR-M965 Service Instructions

Typ
Service Instructions
När det gäller styrhandtag av carbon, kan
det bli nötvändigt att sänka effektivt vridmomentet för att förhindra skador på
styrhandtaget. Rådfråga tillverkaren av cykeln eller styrhandtaget beträffande
den lämpliga nivån för effektivt vridmomentet för styrhandtag av carbon.
Allmän säkerhetsinformation
Vajer
Bult
För stångtyp (BR-M966)
Montering
Följande verktyg behövs vid monteringsarbeten på cykeln.
Verktyg
TL-LR15
Insexnyckel 4 mm
Insexnyckel 5 mm
Insexnyckel 5 mm
Vanlig skruvmejsel
Stjärnmejsel nr. 1
Stjärnmejsel nr. 2
Insexnyckel 3 mm
Hylsnyckel 7 mm
Plats för användning
Rotorns monteringsring
Bromshandtagets monteringsbult
Caliperns monteringsbult
Adapterns (stångtyp) monteringsbult
Bromsklotsens monteringsaxel
Vätskebehållarens lock
Vajerstöd
Bromsslangens monteringsbult
Luftningsnippel
Caliper
Ramens
monteringsklack
Rotor
Shim
(0,5 mm, 0,2 mm)
Påfyllning av mineralolja och luftning
1. Medan klotsarnas mellanlägg FA (gula) fortfarande sitter på calipern, skall du
ställa cykeln i ett cykelställ eller liknande på det sätt som bilden visar, så att
vätskebehållaren är parallell med marken.
Behållaren skall vara
parallell med marken
3. Lossa luftningsnippeln 1/8 varv för att öppna den och fyll därefter på olja i
oljebehållaren. Tryck in bromshandtaget varsamt medan du gör detta, för att
hjälpa till att fylla systemet med olja.
2. Sätt en 7mm hylsnyckel på plats, sätt en plastpåse på en slang och tryck
därefter slangen över luftningsnippeln såsom bilden visar.
Om olja kommer ut från luftningsnippeln då och
då, skall du dra fast nippeln en stund.
Om du därefter trycker in bromshandtaget, stiger
luftbubblor i systemet genom öppningen i
oljebehållaren. När det slutar att komma bubblor,
skall du trycka in bromshandtaget så långt det
går. Bromshandtaget skall normalt vara styvt att
trycka in vid detta tillfälle.
Om handtaget inte känns styvt, skall du justera det på följande sätt.
När handtaget trycks in en gång till, stiger
bubblor upp och kommer ut i oljebehållaren. Det
kan vara bra att skaka slangen varsamt eller
flytta positionen för bromscalipers vid detta
tillfälle.
Blir styvt
5. Ha bromshandtaget intryckt och öppna samt stäng luftningsnippeln
snabbt (ca. 0,5 sekunder varje gång) för att frigöra alla luftbubblor
som kan finnas inne i bromsens calipers.
Upprepa detta 2 eller 3 gånger.
Drag därefter fast luftningsnippeln igen.
Effektivt vridmoment:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
6. Fyll oljebehållaren med olja och sätt därefter tillbaka oljebehållarens lock. Fyll upp
oljebehållaren över brädden medan du sätter tillbaka locket, för att försäkra dig om att inga
luftbubblor finns kvar inne i oljebehållaren. Dessutom skall du vara försiktig, så att olja inte
hamnar på några delar som till exempel bromsskivan och bromsbeläggen.
7. Återför bromshandtaget till sitt ursprungliga läge.
Observera:
Använd inte bromsoljepåfyllare, därför att sådana kan göra så att små luftbubblor bildas.
Sådana luftbubblor kan allvarligt försämra bromsförmågan.
Montering av caliper (BR-M965) och fastsättning
av slangen.
4. När olja flyter in i slangen sjunker oljenivån i
oljebehållaren. Var därför noga med att fortsätta
att fylla på olja för att bibehålla nivån, så att luft
inte sugs in genom öppningen.
Effektivt vridmoment:
4 - 6 N·m {40 - 60 kgf·cm}
Caliper
Slang
0.2 mm 0.5 mm
Använd skyddshandskar och pressa
calipern moturs. Medan du gör detta,
skall du dra fast monteringsbultarna.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Tag bort klotsarnas mellanlägg FA (gula) och sätt därefter
dit hjulet som har rotorn på ramen.
Montera bromsklotsarna.
Börja med två stycken shims som är 0,5 mm
tjocka och använd 0,2 mm tjocka shims för
finjustering. Drag fast calipern och kontrollera att
calipern samt rotorn inte hindrar varandra.
Kontrollera därefter att caliperns monteringsbultar
inte kommer i kontakt med rotorn.
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Handtagets intryckning
Slappt Något styvt Styvt
VARNING
Var extra noga med att hålla dina fingrar på avstånd från den roterande
skivbromsrotorn under montering eller underhåll av hjulet. Rotorn är tillräckligt
skarp för att vålla allvarliga skador på fingrarna, om de fastnar i öppningarna
på den roterande rotorn.
Cykelns bromscalipers och rotor blir heta när bromsarna används. Vidrör dem därför inte
medan du cyklar eller omedelbart efter att du har stigit av cykeln, annars kan du bränna dig.
Innan du gör något försök att justera bromsarna, skall du kontrollera att bromsdelarna har kylts
ned tillräckligt.
Den erforderliga bromssträckan blir längre vid regnväder.
Minska hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken börjar slira, kan du falla av cykeln. För att
undvika detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt varsamt.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
Var försiktig så att ingen olja eller fett hamnar på rotorn och bromsbeläggen. Annars kanske
bromsarna inte fungerar på rätt sätt.
Om någon olja eller fett hamnar på bromsbeläggen, skall du byta ut bromsbeläggen. Om någon
olja eller fett hamnar på rotorn, skall du rengöra rotorn. Om du inte gör detta, kanske inte
bromsarna fungerar på rätt sätt.
•Ånglås kan uppstå om du bromsar kontinuerligt. För att åtgärda detta problem, skall du tillfälligt
släppa bromshandtaget.
Använd endast Shimano original mineralolja. Om andra oljetyper används, kan problem uppstår
med bromsfunktionen och då kanske bromssystemet inte kan användas.
Var noga med att endast använda olja från en nyöppnad behållare, och återanvänd inte olja
som har tappats ur från luftningsnippeln. Gammal olja eller redan använd olja kan innehålla
vatten, som kan skapa ånglås i bromssystemet.
Var försiktig så att vatten eller luftbubblor inte kan komma in i bromssystemet, annars kan
ånglås uppstå. Var speciellt försiktig när du tar bort locket från oljebehållaren.
Om du vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan det finnas några luftbubblor i
bromssystemet, som har blivit kvar efter att du senast stängde vätskebehållarens lock, eller
som har samlats i olika delar av bromssystemet när det har använts en längre tid.
Skivbromssystemet M965 har inte konstruerats för att kunna vändas upp och ned. Om du
vänder cykeln upp och ned eller lägger den på sidan, kan luftbubblorna inne i vätskebehållaren
börja röra sig i riktning mot calipern. Om du använder cykeln vid ett sådant tillfälle, finns det risk
för att bromsarna inte fungerar och att en allvarliga olycka kan inträffa.
Om du har vänt cykeln upp och ned eller lagt den på sidan, skall du vara noga med att trycka in
bromshandtaget några gånger för att kontrollera att bromsarna fungerar på rätt sätt, innan du
börjar cykla. Om bromsarna inte fungerar på rätt sätt, skall de justeras på följande sätt.
Om oljaläckage uppstår skall du omedelbart sluta att använda bromsarna och utföra lämpliga
reparationer. Om du fortsätter att använda cykeln medan olja läcker, finns det risk för att
bromsarna plötsligt slutar att fungera.
Kontrollera att snabbfrigöringsspaken sitter på höger sida (motsatt sida jämfört med
bromsskivan). Om snabbfrigöringsspaken sitter på samma sida som bromsskivan, finns det risk
för att den kan hindra bromsskivan. Kontrollera därför att den inte hindrar.
Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels bromssystem fungerar. Felaktig användning av
din cykels bromssystem kan resultera i att du tappar kontrollen eller orsakar en olycka, som kan
leda till allvarliga skador. På grund av att varje cykel kan uppträda på olika sätt, skall du vara
noga med att lära dig den rätta bromstekniken (inklusive trycket mot bromshandtaget och
cykelns kontrollegenskaper), samt hur du rent allmänt skall använda cykeln. Detta kan uppnås
genom att du pratar med din fackkunnige cykelförsäljare och läser igenom cykelns
bruksanvisning, samt genom att träna upp din cyklings- och bromsteknik.
Tag fram, läs igenom och följ noggrant anvisningarna i bruksanvisningen vid montering av
delar. En glapp, utsliten eller skadad del kan göra att cyklisten skadas.
Vi rekommenderar kraftigt att du endast använder Shimanos originalreservdelar.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig
plats för senare användning.
UPPMÄRKSAMMA
Bromsklotsarna M07 har utformats för att dämpa den mängd oljud som uppstår
mellan klotsarna och rotorn när bromsarna används. Den här typen av klotsar
kräver en längre inkörningsperiod jämfört med klotsarna M06.
Hantering av mineralolja
Använd skyddsglasögon vid hanteringen och undvik kontakt med ögonen. Om olja hamnar i
ögonen, kan de bli irriterade.
Om olja hamnar i ögonen, skall du skölja ordentligt med vatten och uppsöka läkare omedelbart.
Använd skyddshandskar vid hanteringen. Kontakt med huden kan leda till utslag och obehag.
Om olja hamnar på huden, skall du tvätta ordentligt med tvål och vatten.
Att andas in oljeångor kan leda till illamående. Täck över munnen och näsan med en skyddande
mask och använd oljan på en väl ventilerad plats.
Om du andas in oljeångor, skall du omedelbart ge dig till ett område med frisk luft. Lägg dig med
en filt över. Håll dig varm och stabil och rådfråga medicinsk expertis.
Drick ingen olja. Det kan leda till kräkningar eller diarre.
Håll på avstånd från barn.
Du får inte gasskära, värma upp, svetsa eller utsätta oljebehållaren för lufttryck, därför att det
kan leda till en explosion eller brand.
Att göra sig av med använd olja : Följ lokala och/eller statliga föreskrifter för bortskaffande av
oljan. Var försiktig vid förberedelserna för att bortskaffa oljan.
Anvisningar : Förvara behållaren försluten för att förhindra att främmande föremål och fukt
kommer in i den. Förvara behållaren på en sval och mörk plats utan direkt solljus
eller värme.
Inkörningsperiod
Skivbromsar har en viss inkörningsperiod, och bromskraften ökas gradvis under denna
inkörningsperiod. Förvissa dig om att du är medveten om sådana ökningar av bromskraften, när
du använder bromsarna under inkörningsperioden. Samma sak händer när bromsbeläggen eller
bromsskivan byts ut.
Vid rengöring med tryckluft
Om du plockar isär caliperhuset för att rengöra de invändiga delarna med tryckluft, måste du
komma ihåg att fukt från tryckluften kan sitta kvar på caliperdelarna. Låt därför caliperdelarna
torka ordentligt, innan du sätter tillbaka bromsens calipers.
Ånglås är ett fenomen, i vilket oljan i bromssystemet blir upphettad, vilket resulterar i att
allt vatten eller alla luftbubblor inne i bromssystemet utvidgas. Detta kan i sin tur leda till
att bromshandtagets slag ökas.
Observera
Om bromscaliperns monteringsnav och växelörat inte ligger parallellt, kan rotorn
och calipern komma i kontakt med varandra.
När cykelns hjul har tagits bort, rekommenderar vi att du monterar
beläggmellanlägg. Dessa förhindrar att kolvarna kommer ut, om bromshandtaget
trycks in medan hjulet är borttaget.
Om bromshandtaget trycks in utan att beläggmellanlägg har monterats, sticker
kolvarna ut längre än normalt. Använd en vanlig platt skruvmejsel eller liknande
för att trycka tillbaka bromsbeläggen, medan du är försiktig så att du inte skadar
bromsbeläggens ytor. (Om bromsbeläggen inte har monterats, skall du trycka
tillbaka kolvarna rakt, medan du är försiktig så att du inte skadar dem.)
Om det är svårt att trycka tillbaka bromsbeläggen eller kolvarna, skall du lossa
oljebehållarens lock och försöka igen. (Observera att viss olja kan flöda över
från oljebehållaren vid detta tillfälle.)
Använd isopropylalkohol, tvålvatten eller en torr duk vid rengöring och underhåll
av bromssystemet. Använd inte bromsrengörare som finns i fackhandeln eller
dämpningsmedel, därför att sådana kan skada delar som till exempel tätningar.
Tag inte bort kolvarna när du plockar isär bromsens calipers.
Rotorn skall bytas ut, om den är nedsliten, spräckt eller skev.
Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av
normal användning.
Montering av slangen
Kontrollera att O-ringarna sitter i spåren i både överdelen och nederdelen av
banjon, och lås därefter fast banjon i bromshandtaget och calipern på det sätt
som bilden visar. Kontrollera vid detta tillfälle att O-ringarna inte sticker ut från
spåren.
O-ringarna är infettade.
Bromshandtagets åtdragningsmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Montering av rotorn
(SM-RT96)
Vid bromshandtagssidan Vid calipersidan
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Slang
Banjo
O-ringar
O-ringar
Banjo
Slang
*För HB-M965 kan
högersidan av framhjulet
vara av typen med
radialekrar.
Bromsklotsens mellanlägg
FA (gult)
Shim
Håll fast de två bultarna med en vajer på det sätt
som bilden visar, för att förhindra att bultarna lossnar.
Om bult
börjar att lossas (vridas i moturs riktning), ansätts kraft via ståltråden
för att vrida bult
i fastdragningsriktningen (medurs). Bulten
kan dock inte
vridas mera i fastdragningsriktningen. Detta förhindrar i sin tur bulten
från att
vridas i losstagningsriktningen, därför att också den är ansluten via ståltråden.
Om någon av bultarna börjar att lossas, ansätts kraft mot den andra bulten för
att vrida den i fastdragningsriktningen. Detta system förhindrar med andra ord
att bultarna lossnar.
Bult
Bult
Tryck in bromshandtaget flera gånger och kontrollera om bromsen fungerar normalt eller ej.
Kontrollera också att det inte finns något synligt oljeläckage.
För C-formade styrningar och den
vanliga typen av vajerstoppar, skall
du använda Shimanos speciella
vajerstöd (säljes separat) för att låsa
fast såsom bilden visar.
< C-formad styrning > < Vanlig typ av vajerstopp >
Effektivt vridmoment:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Underhåll
Byte av bromsbelägg
Byt ut bromsbeläggen, om olja fastnar på bromsbeläggen när du har fyllt på olja, om
bromsbeläggen har slitits ned till en tjocklek på 0,5 mm eller om bromsbeläggens
tryckfjädrar kommer i kontakt med bromsskivan.
1. Tag bort hjulet från ramen och tag bort bromsbeläggen
såsom bilden visar.
2. Rengör kolvarna och de omkringliggande ytorna.
3. Sätt bromshandtaget parallellt med marken och tag
därefter bort oljebehållarens lock.
6. Tryck in bromshandtaget flera gånger för att kontrollera att handtaget känns styvt.
7. Kontrollera att bromsskivan och bromsmellanläggen inte är i kontakt med varandra.
Kontrollera därefter oljenivån (fyll på mer, om så erfordras). När du har gjort detta skall
oljebehållarens lock sättas tillbaka.
4. Tryck tillbaka kolven så långt det går,
medan du är försiktig så att den inte vrids.
(Observera att en viss mängd olja kan flöda
över från oljebehållaren vid detta tillfälle.)
5. Montera de nya bromsklotsarna och
montera därefter klotsarnas mellanlägg
FB (röda).
Beläggmellanlägg
Bromsbelägg
Bromsklotsar
Observera:
Bromssystemet M965 är konstruerat så att när bromsbeläggen slits ut, flyttas
bromskolvarna gradvis utåt för att automatiskt justera avståndet mellan bromsskivan
och bromsbeläggen. När du byter ut bromsbeläggen, måste du därför trycka tillbaka
kolvarna till sina ursprungliga lägen.
Justering när kolvarna inte fungerar på rätt sätt
Calipermekanismen innehåller två kolvar. Om dessa kolvar inte fungerar på rätt sätt eller
om de sticker ut olika mycket, eller om bromsklotsarna förblir i kontakt med rotorn, skall du
justera kolvarna på följande sätt.
1. Demontera hjulet och bromsklotsarna.
Rengör kolvarna samt området runt dem och tag bort vätskebehållarens lock.
2. Tryck tillbaka kolven rakt in, utan att snedställa den. Observera att en viss mängd olja
kan flöda över från vätskebehållaren vid detta tillfälle.
3. Montera bromsklotsarna och klotsarnas mellanlägg F
B
(röda).
4. Tryck in bromshandtaget så långt det går och tryck därefter in handtaget flera gånger, så
att de båda kolvarna återgår till sina utgångslägen.
5. Tag bort klotsarnas mellanlägg, montera hjulet och kontrollera därefter att det inte finns
någon hindrande kontakt mellan rotorn och calipern. Om de kommer i kontakt med
varandra, skall du justera detta med shims.
6. När du har kontrollerat vätskenivån, skall du sätta tillbaka vätskebehållarens lock.
Byte av mineralolja
Vi rekommenderar att du byter ut oljan i oljebehållaren, om den blir mycket missfärgad.
Sätt fast en slang med plastpåse på luftningsnippeln. Öppna därefter nippeln och tappa av
oljan. Du kan trycka in bromshandtaget vid detta tillfälle för att underlätta avtappningen av
oljan. När oljan har avtappats, skall du fylla på ny mineralolja medan du läser avsnittet
"Påfyllning av mineralolja och luftning."
Använd endast Shimano original mineralolja.
Gör dig av med den gamla oljan enligt gällande lokala och/eller statliga föreskrifter.
Kolv
Vajer
Vätskebehållare
Slang
Luftningsnippel
Hylsnyckel
(7mm)
Plastpåse
Rotorns
monteringsring
TL-LR15
Effektivt vridmoment:
40 N·m {400 kgf·cm}
Montering av bromshandtaget (ST-M965)
Sätt fast bromshandtaget på det sätt
som bilden visar.
< Om inbromsningen är trög när bromshandtaget trycks in >
Tryck varsamt in bromshandtaget flera gånger och vänta tills bubblorna återvänder till
vätskebehållaren. Vi rekommenderar att du därefter tar bort vätskebehållarens lock och
fyller upp behållaren med mineralolja tills inga bubblor finns kvar.
Om bromsarna fortfarande fungerar trögt, skall du lufta bromssystemet.
(Se "Påfyllning av mineralolja och luftning".)
Hjulekrarnas dragning
Kontrollera att ekrarna har dragits på det sätt som bilden visar.
Du kan inte använda en radiell dragning.
Drag ekrarna på det sätt som visas i Fig. 1 här nedan för vänster sida av
framhjulet (den sida där rotorn sitter monterad), samt för både vänster och höger
sida av bakhjulet, samt på det sätt som visas i Fig. 2 här nedan för den högra
sidan av framhjulet.
Hjulets
rotationsriktning
Vänster
sida fram
Vänster
sida bak
Höger
sida bak
Höger
sida fram
Fig. 1 Fig. 2
Anvisningar om teknisk service SI-8CM0G
Hartsklotsar
Metallklotsar
Caliper
Bromshandtag
Rotor
Slang
BR-M965 / BR-M966
ST-M965
SM-RT96
SM-BH96
Vajerstöd
Mineralolja
Bromsklotsenhet
SM-HANG
SM-DB-OIL
M07
M06
Skivbromssystem
(för terrängkörning)
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara
prestanda.
Effektivt vridmoment:
0.2 - 0.4 N·m {2 - 4 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
0.2 - 0.4 N·m {2 - 4 kgf·cm}
  • Page 1 1

Shimano BR-M965 Service Instructions

Typ
Service Instructions