Dell Latitude D400 Användarguide

Typ
Användarguide
Att hjälp
Teknisk hjälp
Problem med beställningen
Produktinformation
Returnera produkter för garantireparation eller ekonomisk ersättning
Innan du ringer
Kontakta Dell
Teknisk hjälp
Om du behöver hjälp med ett tekniskt problem hjälper vi Dell dig gärna.
VARNING: Om du ska ta bort datorhöljet måste du först koppla loss alla dator- och modemkablar ur
eluttagen.
1. Följ instruktionerna i "Lösa problem
".
2. Kör Dell Diagnostics
.
3. Kopiera Diagnostikkontrollista
och fyll i den.
4. till Dells stora utbud av onlinetjänster som finns på Dells supportwebbplats (support.euro.dell.com) om du vill få
hjälp med frågor som rör installation och felsökning.
5. Om problemet fortfarande är olöst kontaktar du Dell.
OBS! Ring teknisk support från en telefon vid eller i närheten av datorn, att personalen lättare kan hjälpa dig med de
åtgärder som krävs.
OBS! Dells system för expresservice är inte tillgängligt i alla länder.
Ange din kod för expresservice när du blir uppmanad att göra detta, kopplas du direkt till rätt supportpersonal. Om
du inte har någon kod för expresservice öppnar du mappen Dell Accessories, dubbelklickar på ikonen Express
Service Code (kod för expresservice) och följer anvisningarna.
Information om hur du använder den tekniska supporten finns i "Teknisk support
".
OBS! Vissa av följande tjänster finns inte utanför USA. Kontakta din lokala Dell-representant för information om tillgänglighet.
Onlinetjänster
Adressen till webbplatsen för Dell Support är support.euro.dell.com. Välj den region som du bor i sidan WELCOME TO
DELL SUPPORT och fyll i de uppgifter som behövs för att komma åt hjälpverktygen och informationen.
Du kan kontakta Dell elektroniskt genom att använda någon av följande adresser:
Internet
www.dell.com/
www.dell.com/ap/ (endast Asien och Stillahavsområdet)
www.euro.dell.com (endast Europa)
www.dell.com/la/ (endast Latinamerika)
www.dell.ca (endast Kanada)
FTP (Anonymt filöverföringsprotokoll)
ftp.dell.com/
Logga in som anonymous, och ange din e-postadress som lösenord.
Elektroniska supporttjänster
[email protected] (endast Asien och Stillahavsområdet)
support. euro.dell.com (endast Europa)
Elektronisk offertservice
apmarketing @dell.com (endast Asien och Stillahavsområdet)
[email protected] (endast Kanada)
Elektronisk informationstjänst
Tjänsten AutoTech
Dells automatiska tjänst för telefonsupport, AutoTech, ger inspelade svar på de vanligaste frågorna om Dells bärbara och
stationära datorer.
När du ringer AutoTech använder du en knapptelefon för att välja de ämnen som motsvarar dina frågor.
Tjänsten AutoTech är tillgänglig dygnet runt alla dagar. Du kan också komma till denna tjänst via teknisk support.
Information om vilket telefonnummer du ska ringa finns i listan med telefonnummer till Dell
i din region.
Automatisk orderuppföljningstjänst
Om du vill kontrollera hur långt dina beställningar av Dell™-produkter har kommit kan du besöka support.euro.dell.com
eller ringa den automatiska orderuppföljningstjänsten. En inspelad röst frågar efter den information som behövs för att hitta
och ge information om din order. Information om vilket telefonnummer du ska ringa finns i listan med telefonnummer till Dell
i din region.
Teknisk support
Dells tekniska support är tillgänglig dygnet runt alla dagar och svarar frågor om Dells maskinvara. Vår tekniska
supportpersonal använder datorbaserade diagnostikmetoder för att snabbt kunna ge rätt svar på dina frågor.
Mer information om hur du kontaktar Dells tekniska supportservice finns i avsnittet "Teknisk hjälp
". Ring något av numren i
listan med telefonnummer som finns i avsnittet "Kontakta Dell
".
Problem med beställningen
Om det uppstår problem med beställningen, som att det saknas delar, att du har fått fel delar eller att det finns felaktigheter
på fakturan, kan du kontakta Dell för att få hjälp. Ha följesedeln eller fakturan till hands när du ringer. Information om vilket
telefonnummer du ska ringa finns i listan med telefonnummer till Dell
i din region.
Produktinformation
Om du behöver information om ytterligare produkter från Dell, eller om du vill beställa något, kan du besöka Dells webbplats.
Adressen är www.dell.com. Information om vilket telefonnummer du ska ringa för att få tala med en försäljare finns i listan
med telefonnummer till Dell i din region.
Returnera produkter för garantireparation eller ekonomisk
ersättning
Förbered alla artiklar som ska returneras följande sätt:
1. Kontakta Dell för att få ett auktoriseringsnummer för returvaror och skriv numret tydligt och väl synligt på
förpackningen.
Information om vilket telefonnummer du ska ringa finns i listan med telefonnummer till Dell
i din region.
2. Bifoga en kopia av fakturan och ett brev där du beskriver varför du returnerar artikeln.
3. Lägg i en kopia av Diagnostikkontrollista och ange vilka test du har kört samt vilka felmeddelanden du har fått när du
kört Dell Diagnostics.
4. Inkludera alla tillbehör som hör ihop med de delar du returnerar (elkablar, disketter, handböcker och vidare) om du
skickar tillbaka utrustningen för att pengarna tillbaka.
5. Packa utrustningen som ska returneras i originalförpackningen (eller motsvarande).
Du ansvarar för alla eventuella fraktkostnader. Du ansvarar även för försäkringen av alla returprodukter samt för risken att
produkterna går förlorade under frakten till Dell. Postförskottspaket tas inte emot.
Produktreturer som inte uppfyller alla ovanstående villkor refuseras vid ankomsten till Dell och returneras till dig.
Innan du ringer
OBS! Se till att ha din kod för expresservice till hands när du ringer. Tack vare den koden kan Dells automatiska
telefonsystem för support snabbare koppla ditt samtal.
Glöm inte att fylla i Diagnostikkontrollista
. Starta datorn innan du ringer till Dell för att hjälp (om det är möjligt) och ring
från en telefon vid eller i närheten av datorn. Det kan hända att du ombeds skriva in kommandon, uppge detaljerad
information under olika operationer eller prova andra felsökningsprocedurer som endast kan utföras vid själva datorn. Se till
att du har systemdokumentationen till hands.
VARNING: Innan du utför något arbete inuti datorn ska du läsa säkerhetsanvisningarna i
Systeminformationsguiden.
Diagnostikkontrollista
Namn:
Datum:
Adress:
Telefonnummer:
Servicenummer (streckkoden på baksidan av datorn):
Kod för expresservice:
Tillstånd för kontoretur (om du fått ett sådant från Dells supporttekniker):
Operativsystem och version:
Enheter:
Expansionskort:
Är du ansluten till ett nätverk? Ja Nej
Nätverk, version och nätverkskort:
Program och versioner:
Läs i dokumentationen till operativsystemet hur du bestämmer innehållet i startfilerna till systemet. Om datorn är ansluten
till en skrivare skriver du ut alla filer. Annars antecknar du innehållet i alla filer innan du ringer till Dell.
Felmeddelande, pipkod eller diagnostikkod:
Beskrivning av problemet och felsökningsåtgärder som du utfört:
Kontakta Dell
Du kan kontakta Dell elektroniskt genom att besöka någon av följande webbplatser:
www.dell.com
support.euro.dell.com (teknisk support)
premiersupport.dell.com (teknisk support för utbildnings-, myndighets- och sjukvårdskunder samt stora/medelstora
företagskunder, inklusive Premier-, Platinum- och Gold-kunder)
Om du vill ha adressen till en webbplats för ditt land hittar du det i tabellen nedan.
OBS! Avgiftsfria nummer gäller endast inom de aktuella länderna.
I följande tabell ser du telefonnumren och e-postadresserna till Dell, om du skulle behöva kontakta oss. Kontakta
telefonbolaget om du behöver information om riktnummer och annat.
Land (ort)
Internationellt nummer
Landsnummer
Riktnummer
Avdelningsnamn eller serviceområde,
webbplats och e-postadress
Riktnummer,
lokala nummer och
avgiftsfria nummer
Anguilla Allmän support avgiftsfritt: 800-335-0031
Antigua och Barbuda Allmän support 1-800-805-5924
Argentina (Buenos Aires)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 54
Riktnummer: 11
Webbplats: www.dell.com.ar
Tekniskt support och kundtjänst avgiftsfritt: 0-800-444-0733
Försäljning 0-810-444-3355
Teknisk supportfax 11 4515 7139
Kundtjänst, fax 11 4515 7138
Aruba Allmän support avgiftsfritt: 800-1578
Australien (Sydney)
Utlandsprefix: 0011
Landsnummer: 61
Riktnummer: 2
E-post (Australien): [email protected]
E-post (Nya Zeeland): [email protected]
Hemmabruk och mindre företag 1-300-65-55-33
Myndigheter och större företag avgiftsfritt: 1-800-633-559
VIP-konton avgiftsfritt: 1-800-060-889
Kundtjänst avgiftsfritt: 1-800-819-339
Företagsförsäljning avgiftsfritt: 1-800-808-385
Hemmabruk och mindre företag Försäljning avgiftsfritt: 1-800-808-312
Fax avgiftsfritt: 1-800-818-341
Bahamas Allmän support avgiftsfritt: 1-866-278-6818
Barbados Allmän support 1-800-534-3066
Belgien (Bryssel)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 32
Riktnummer: 2
Webbplats: support.euro.dell.com
E-post för franskspråkiga kunder:
support.euro.dell.com/be/fr/emaildell/
Teknisk support 02 481 92 88
Kundtjänst 02 481 91 19
Företagsförsäljning 02 481 91 00
Fax 02 481 92 99
Växel 02 481 91 00
Bermuda Allmän support 1-800-342-0671
Bolivia Allmän support avgiftsfritt: 800-10-0238
Brasilien
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 55
Riktnummer: 51
Webbplats: www.dell.com/br
Kundtjänst, teknisk support 0800 90 3355
Teknisk supportfax 51 481 5470
Kundtjänst, fax 51 481 5480
Försäljning 0800 90 3390
Brunei
Landsnummer: 673
Teknisk support (Penang, Malaysia) 604 633 4966
Kundtjänst (Penang, Malaysia) 604 633 4949
Hemmabruk och mindre företag Försäljning (Penang,
Malaysia)
604 633 4955
Caymanöarna Allmän support 1-800-805-7541
Chile (Santiago)
Landsnummer: 56
Riktnummer: 2
Försäljning, kundtjänst och teknisk support avgiftsfritt: 1230-020-4823
Colombia Allmän support 980-9-15-3978
Costa Rica Allmän support 0800-012-0435
Danmark (Köpenhamn)
Utlandsprefix: 00
Webbplats: support.euro.dell.com
E-postsupport (bärbara datorer):
Landskod: 45
E-postsupport (stationära datorer):
E-postsupport (servrar):
Teknisk support 7023 0182
Kundtjänst (företag) 7023 0184
Hemmabruk/mindre företag Kundtjänst 3287 5505
Växel (företag) 3287 1200
Faxväxel (företag) 3287 1201
Växel (hemmabruk/mindre företag) 3287 5000
Faxväxel (hemmabruk/mindre företag) 3287 5001
Dominica Allmän support avgiftsfritt: 1-866-278-6821
Dominikanska republiken Allmän support 1-800-148-0530
Ecuador Allmän support avgiftsfritt: 999-119
El Salvador Allmän support 01-899-753-0777
Finland (Helsingfors)
Utlandsprefix: 990
Landsnummer: 358
Riktnummer: 9
Webbplats: support.euro.dell.com
E-postsupport (servrar): [email protected]
Teknisk support 09 253 313 60
Teknisk supportfax 09 253 313 81
Kundtjänst 09 253 313 38
Hemmabruk/mindre företag Kundtjänst 09 693 791 94
Fax 09 253 313 99
Växel 09 253 313 00
Frankrike (Paris)
(Montpellier)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 33
Riktnummer: (1) (4)
Webbplats: support.euro.dell.com
E-post: support.euro.dell.com/fr/fr/emaildell/
Privatpersoner och småföretag
Teknisk support 0825 387 270
Kundtjänst 0825 823 833
Växel 0825 004 700
Växel (samtal utanför Frankrike) 04 99 75 40 00
Försäljning 0825 004 700
Fax 0825 004 701
Fax (samtal utanför Frankrike) 04 99 75 40 01
Företag
Teknisk support 0825 004 719
Kundtjänst 0825 338 339
Växel 01 55 94 71 00
Försäljning 01 55 94 71 00
Fax 01 55 94 71 01
Grekland Webbplats: support.euro.dell.com
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 30
E-post: support.euro.dell.com/gr/en/emaildell/
Teknisk support 080044149518
Teknisk support för Gold-kunder 08844140083
Växel 2108129800
Försäljning 2108129800
Fax 2108129812
Grenada Allmän support avgiftsfritt: 1-866-540-3355
Guatemala Allmän support 1-800-999-0136
Guyana Allmän support avgiftsfritt: 1-877-270-4609
Hong Kong
Utlandsprefix: 001
Landskod: 852
Webbplats: support.ap.dell.com
Teknisk support (Dimension™ och Inspiron™) 296 93188
Teknisk support (OptiPlex™, Latitude™ och Dell
Precision™)
296 93191
Kundtjänst (ej tekniska frågor efter beställning) 800 93 8291
Hemmabruk och mindre företag Försäljning avgiftsfritt: 800 96 4109
Stora konton, HK avgiftsfritt: 800 96 4108
Stora konton, GCP HK avgiftsfritt: 800 90 3708
Indien Teknisk support 1600 33 8045
Försäljning 1600 33 8044
Irland (Cherrywood)
Utlandsprefix: 16
Landsnummer: 353
Riktnummer: 1
Webbplats: support.euro.dell.com
Irland Teknisk support 1850 543 543
Storbritannien Teknisk support (nummer för samtal
inom Storbritannien)
0870 908 0800
Hemdatorer Kundtjänst 01 204 4014
Mindre företag Kundtjänst 01 204 4014
Storbritannien Kundtjänst (nummer för samtal inom
Storbritannien)
0870 906 0010
Företag Kundtjänst 1850 200 982
Kundtjänst för större företag (nummer för samtal inom
Storbritannien)
0870 907 4499
Irland Försäljning 01 204 4444
Storbritannien Försäljning (nummer för samtal inom
Storbritannien)
0870 907 4000
Fax/Försäljningsfax 01 204 0103
Växel 01 204 4444
Italien (Milano)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 39
Riktnummer: 02
Webbplats: support.euro.dell.com
E-post: support.euro.dell.com/it/it/emaildell/
Privatpersoner och småföretag
Teknisk support 02 577 826 90
Kundtjänst 02 696 821 14
Fax 02 696 821 13
Växel 02 696 821 12
Företag
Teknisk support 02 577 826 90
Kundtjänst 02 577 825 55
Fax 02 575 035 30
Växel 02 577 821
Jamaica Allmän support (nummer för samtal inom Jamaica) 1-800-682-3639
Japan (Kawasaki)
Utlandsprefix: 001
Landsnummer: 81
Riktnummer: 44
Webbplats: support.jp.dell.com
Teknisk support (servrar) avgiftsfritt: 0120-198-498
Teknisk support utanför Japan (servrar) 81-44-556-4162
Teknisk support (Dimension™ och Inspiron™) avgiftsfritt: 0120-198-226
Teknisk support utanför Japan (Dimension och Inspiron) 81-44-520-1435
Teknisk support (Dell Precision™, OptiPlex™ och
Latitude™)
avgiftsfritt: 0120-198-433
Teknisk support utanför Japan (Dell Precision, OptiPlex
och Latitude)
81-44-556-3894
Faxboxtjänst 044-556-3490
Dygnet-runt automatiserad ordertjänst 044-556-3801
Kundtjänst 044-556-4240
Försäljning (upp till 400 anställda) 044-556-1465
VIP-konton (över 400 anställda Försäljning 044-556-3433
Stora konton (över 3500 anställda) Försäljning 044-556-3430
Statliga konton (myndigheter, utbildningsinstitut och
sjukhus) Försäljning
044-556-1469
Japan, globalt 044-556-3469
Privatpersoner 044-556-1760
Växel 044-556-4300
Jungfruöarna,
Storbritannien
Allmän support avgiftsfritt: 1-866-278-6820
Jungfruöarna, USA Allmän support 1-877-673-3355
Kanada (North York,
Ontario)
Utlandsprefix: 011
Status för onlineorder: www.dell.ca/ostatus
AutoTech (automatisk teknisk support) avgiftsfritt: 1-800-247-9362
TechFax avgiftsfritt: 1-800-950-1329
Kundtjänst, hemmabruk/mindre företag avgiftsfritt: 1-800-847-4096
Kundtjänst (medelstora/stora företag, myndigheter) avgiftsfritt: 1-800-326-9463
Teknisk support, hemmabruk/mindre företag avgiftsfritt: 1-800-847-4096
Teknisk support (medelstora/stora företag,
myndigheter)
avgiftsfritt: 1-800-387-5757
Försäljning, hemmabruk/mindre företag avgiftsfritt: 1-800-387-5752
Försäljning, medelstora/stora företag, myndigheter avgiftsfritt: 1-800-387-5755
Försäljning av reservdelar & Försäljning av utökad
service
1 866 440 3355
Kina (Xiamen) Webbplats för teknisk support:
Landsnummer: 86
Riktnummer: 592
support.ap.dell.com/china
E-postadress för teknisk support: [email protected]
Teknisk supportfax 818 1350
Teknisk support, hemdatorer/mindre företag avgiftsfritt:800 858 2437
Teknisk support, större företag avgiftsfritt: 800 858 2333
Kundtjänst avgiftsfritt: 800 858 2060
Hemmabruk och mindre företag avgiftsfritt: 800 858 2222
VIP-konton avgiftsfritt: 800 858 2062
Stora konton, GCP avgiftsfritt: 800 858 2055
Stora konton, huvudkonton avgiftsfritt: 800 858 2628
Stora konton, norr avgiftsfritt: 800 858 2999
Stora konton, norr, myndigheter och utbildning avgiftsfritt: 800 858 2955
Stora konton, öst avgiftsfritt: 800 858 2020
Stora konton, öst, myndigheter och utbildning avgiftsfritt: 800 858 2669
Stora konton, Queue Team avgiftsfritt: 800 858 2572
Stora konton, syd avgiftsfritt: 800 858 2355
Stora konton, väst avgiftsfritt: 800 858 2811
Stora konton, reservdelar avgiftsfritt: 800 858 2621
Korea (Söul)
Utlandsprefix: 001
Landsnummer: 82
Riktnummer: 2
Teknisk support avgiftsfritt: 080-200-3800
Försäljning avgiftsfritt: 080-200-3600
Kundtjänst (Söul, Korea) avgiftsfritt: 080-200-3800
Kundtjänst (Penang, Malaysia) 604 633 4949
Fax 2194-6202
Växel 2194-6000
Latinamerika Teknisk support (Austin, Texas, USA) 512 728-4093
Kundtjänst (Austin, Texas, USA) 512 728-3619
Fax (teknisk support och kundtjänst) (Austin, Texas,
USA)
512 728-3883
Försäljning (Austin, Texas, USA) 512 728-4397
Försäljningsfax (Austin, Texas, USA) 512 728-4600
eller 512 728-3772
Luxemburg
Utlandsprefix: 00
Landskod: 352
Webbplats: support.euro.dell.com
Teknisk support (Bryssel, Belgien) 3420808075
Hemmabruk/mindre företag Försäljning (Bryssel,
Belgien)
avgiftsfritt: 080016884
Företagsförsäljning (Bryssel, Belgien) 02 481 91 00
Kundtjänst (Bryssel, Belgien) 02 481 91 19
Fax (Bryssel, Belgien) 02 481 92 99
Växel (Bryssel, Belgien) 02 481 91 00
Macao Teknisk support avgiftsfritt: 0800 582
Landsnummer: 853
Kundtjänst (Penang, Malaysia) 604 633 4949
Hemmabruk och mindre företag Försäljning avgiftsfritt: 0800 581
Malaysia (Penang)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 60
Riktnummer: 4
Teknisk support avgiftsfritt: 1 800 888 298
Kundtjänst 04 633 4949
Hemmabruk och mindre företag Försäljning avgiftsfritt: 1 800 888 202
Företagsförsäljning avgiftsfritt: 1 800 888 213
Mexiko
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 52
Teknisk support 001-877-384-8979
eller 001-877-269-3383
Försäljning 50-81-8800
eller 01-800-888-3355
Kundtjänst 001-877-384-8979
eller 001-877-269-3383
Huvudnummer 50-81-8800
eller 01-800-888-3355
Montserrat Allmän support avgiftsfritt: 1-866-278-6822
Nederländerna
(Amsterdam)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 31
Riktnummer: 20
Webbplats: support.euro.dell.com
E-postsupport (teknisk support):
(Latitude): [email protected]
(Inspiron): [email protected]
(Dimension): [email protected]
(OptiPlex): [email protected]
(Dell Precision): [email protected]
Teknisk support 020 674 45 00
Teknisk supportfax 020 674 47 66
Hemmabruk/mindre företag Kundtjänst 020 674 42 00
Kundtjänst 020 674 4325
Hemmabruk/mindre företag Försäljning 020 674 55 00
Kundtjänst och försäljning 020 674 50 00
Hemmabruk/mindre företag Försäljningsfax 020 674 47 75
Kundtjänst och försäljning, fax 020 674 47 50
Växel 020 674 50 00
Växelfax 020 674 47 50
Nederländska Antillerna Allmän support 001-800-882-1519
Nicaragua Allmän support 001-800-220-1006
Norge (Lysaker)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 47
Webbplats: support.euro.dell.com
E-postsupport (bärbara datorer):
E-postsupport (stationära datorer):
E-postsupport (servrar):
Teknisk support 671 16882
Kundtjänst 671 17514
Hemmabruk/mindre företag Kundtjänst 23162298
Växel 671 16800
Faxväxel 671 16865
Nya Zeeland
Utlandsprefix: 00
Landskod: 64
E-post (Nya Zeeland): [email protected]
E-post (Australien): [email protected]
Hemmabruk och mindre företag 0800 446 255
Myndigheter och större företag 0800 444 617
Försäljning 0800 441 567
Fax 0800 441 566
Panama Allmän support 001-800-507-0962
Peru Allmän support 0800-50-669
Polen (Warszawa)
Utlandsprefix: 011
Landsnummer: 48
Riktnummer: 22
Webbplats: support.euro.dell.com
Telefon till kundtjänst 57 95 700
Kundtjänst 57 95 999
Försäljning 57 95 999
Fax till kundtjänst 57 95 806
Fax till receptionen 57 95 998
Växel 57 95 999
Portugal
Utlandsprefix: 00
Landskod: 351
Webbplats: support.euro.dell.com
E-post: support.euro.dell.com/pt/en/emaildell/
Teknisk support 707200149
Kundtjänst 800 300 413
Försäljning 800 300 410 or 800 300 411 or
800 300 412 or 21 422 07 10
Fax 21 424 01 12
Puerto Rico Allmän support 1-800-805-7545
Schweiz (Geneve)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 41
Riktnummer: 22
Webbplats: support.euro.dell.com
E-post för franskspråkiga HSB- och företagskunder:
support.euro.dell.com/ch/fr/emaildell/
Teknisk support, hemdatorer/mindre företag 0844 811 411
Teknisk support, företag 0844 822 844
Kundtjänst, hemdatorer/mindre företag 0848 802 202
Kundtjänst, företag 0848 821 721
Fax 022 799 01 90
Växel 022 799 01 01
Singapore (Singapore)
Utlandsprefix: 005
Landsnummer: 65
Teknisk support avgiftsfritt: 800 6011 051
Kundtjänst (Penang, Malaysia) 604 633 4949
Hemmabruk och mindre företag Försäljning avgiftsfritt: 800 6011 054
Företagsförsäljning avgiftsfritt: 800 6011 053
Spanien (Madrid)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 34
Riktnummer: 91
Webbplats: support.euro.dell.com
E-post: support.euro.dell.com/es/es/emaildell/
Privatpersoner och småföretag
Teknisk support 902 100 130
Kundtjänst 902 118 540
Försäljning 902 118 541
Växel 902 118 541
Fax 902 118 539
Företag
Teknisk support 902 100 130
Kundtjänst 902 118 546
Växel 91 722 92 00
Fax 91 722 95 83
St Kitts och Nevis Allmän support avgiftsfritt: 1-877-441-4731
St Lucia Allmän support 1-800-882-1521
Storbritannien(Bracknell)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 44
Riktnummer: 1344
Webbplats: support.euro.dell.com
Kundtjänst (webbplats): support.euro.dell.com/uk/en/ECare/Form/Home.asp
Teknisk support, företag/prioriterade konton/PAD
[1000+ anställda])
0870 908 0500
Teknisk support, direktkunder/PAD och allmänheten 0870 908 0800
Internationella konton Kundtjänst 01344 373 186
Hemdatorer/mindre företag Kundtjänst 0870 906 0010
Företag Kundtjänst 01344 373 185
Preferred Accounts (500–5000 anställda) kundvård 0870 906 0010
Statliga myndigheter Kundtjänst 01344 373 193
Kommunal förvaltning & Utbildning 01344 373 199
Kundtjänst (vård) 01344 373 194
Hemmabruk och mindre företag Försäljning 0870 907 4000
Företag/offentlig sektor Försäljning 01344 860 456
St Vincent och
Grenadinerna
Allmän support avgiftsfritt: 1-877-270-4609
Sydafrika
(Johannesburg)
Utlandsprefix:
Webbplats: support.euro.dell.com
Teknisk support 011 709 7710
09/091
Landsnummer: 27
Riktnummer: 11
Kundtjänst 011 709 7707
Försäljning 011 709 7700
Fax 011 706 0495
Växel 011 709 7700
Sydostasien samt
länderna kring Stilla
havet
Teknisk support, kundtjänst och försäljning (Penang,
Malaysia)
604 633 4810
Sverige (Upplands
Väsby)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 46
Riktnummer: 8
Webbplats: support.euro.dell.com
E-postsupport för Latitude och Inspiron:
E-postsupport för OptiPlex: [email protected]
E-postsupport för servrar:
Teknisk support 08 590 05 199
Kundtjänst 08 590 05 642
Hemmabruk/mindre företag Kundtjänst 08 587 70 527
Support för Employee Purchase Program (EPP)
(datorinköp som anställningsförmån)
20 140 14 44
Teknisk supportfax 08 590 05 594
Försäljning 08 590 05 185
Taiwan
Utlandsprefix: 002
Landsnummer: 886
Teknisk support (bärbara och stationära datorer) avgiftsfritt: 00801 86 1011
Teknisk support (servrar) avgiftsfritt: 0080 60 1256
Hemmabruk och mindre företag Försäljning avgiftsfritt: 0080 651 228
eller 080033556
Företagsförsäljning avgiftsfritt: 0080 651.227
eller 0800 33.555
Thailand
Utlandsprefix: 001
Landsnummer: 66
Teknisk support avgiftsfritt: 0880 060 07
Kundtjänst (Penang, Malaysia) 604 633 4949
Försäljning avgiftsfritt: 0880 060 09
Tjeckien (Prag)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 420
Riktnummer: 2
Webbplats: support.euro.dell.com
Teknisk support 02 2186 27 27
Kundtjänst 02 2186 27 11
Fax 02 2186 27 14
TechFax 02 2186 27 28
Växel 02 2186 27 11
Trinidad/Tobago Allmän support 1-800-805-8035
Turks- och Caicosöarna Allmän support avgiftsfritt: 1-866-540-3355
Tyskland (Langen)
Utlandsprefix: 00
Landsnummer: 49
Webbplats: support.euro.dell.com
Teknisk support 06103 766-7200
Riktnummer: 6103
Hemmabruk/mindre företag Kundtjänst 0180-5-224400
Kundtjänst, globalt 06103 766-9570
VIP-konton Kundtjänst 06103 766-9420
Stora konton Kundtjänst 06103 766-9560
Allmänna konton Kundtjänst 06103 766-9555
Växel 06103 766-7000
Uruguay Allmän support avgiftsfritt: 000-413-598-2521
USA(Austin, Texas)
Utlandsprefix: 011
Landsnummer: 1
Automatisk orderuppföljningstjänst avgiftsfritt:1-800-433-9014
AutoTech (automatiserad teknisk support för bärbara
och stationära datorer)
avgiftsfritt: 1-800-247-9362
Konsument (hemma och hemkontor)
Teknisk support avgiftsfritt: 1-800-624-9896
Kundtjänst avgiftsfritt: 1-800-624-9897
DellNet™, Tjänster och support avgiftsfritt: 1-877-Dellnet
(1-877-335-5638)
Kunder i Employee Purchase Program (EPP) (Datorinköp
som anställningsförmån)
avgiftsfritt: 1-800-695-8133
Webbplats för Financial Services (Finansiella tjänster): www.dellfinancialservices.com
Financial Services (lease/loans) (Finansiella tjänster
(leasing/lån))
avgiftsfritt: 1-877-577-3355
Financial Services (Finansiella tjänster) (Dell VIP-konton
[DPA])
avgiftsfritt: 1-800-283-2210
Företag
Kundtjänst, teknisk support avgiftsfritt: 1-800-822-8965
Kunder i Employee Purchase Program (EPP) (Datorinköp
som anställningsförmån)
avgiftsfritt: 1-800-695-8133
Teknisk support för projektteam avgiftsfritt: 1-877-459-7298
Offentlig sektor (statlig förvaltning, utbildning och sjukhus)
Kundtjänst, teknisk support avgiftsfritt: 1-800-456-3355
Kunder i Employee Purchase Program (EPP) (Datorinköp
som anställningsförmån)
avgiftsfritt: 1-800-234-1490
Dell Försäljning V: 1-800-289-3355
eller avgiftsfritt: 1-800-879-3355
Dell Outlet Store (Dell refurbished computers) (Dells
fabriksförsäljning för Dell renoverade datorer)
avgiftsfritt: 1-888-798-7561
Försäljning av programvara och kringutrustning avgiftsfritt: 1-800-671-3355
Försäljning av reservdelar avgiftsfritt: 1-800-357-3355
Försäljning av utökad service och garanti avgiftsfritt: 1-800-247-4618
Fax avgiftsfritt: 1-800-727-8320
Dells tjänster för personer med hörselnedsättning eller
talsvårigheter
avgiftsfritt: 1-877-DELLTTY
(1-877-335-5889)
Venezuela Allmän support 8001-3605
Österrike (Wien) Webbplats: support.euro.dell.com
Utlandsprefix: 900
Landsnummer: 43
Riktnummer: 1
Hemmabruk/mindre företag Försäljning 0820 240 530 00
Hemmabruk/mindre företag Fax 0820 240 530 49
Hemmabruk/mindre företag Kundtjänst 0820 240 530 14
VIP-konton/större företag Kundtjänst 0820 240 530 16
Hemmabruk/mindre företag Teknisk support 0820 240 530 14
VIP-konton/större företag Teknisk support 0660 8779
Växel 0820 240 530 00
Lösa problem
Problem med strömmen
Felmeddelanden
Problem med grafik och bildskärm
Problem med ljud och högtalare
Problem med skrivare
Problem med modem och anslutning till Internet
Problem med styrplattan eller musen
Problem med externt tangentbord
Oväntade tecken
Problem med diskenheter
Problem med PC-kort
Problem med smartkort
Problem med nätverk
Allmänna problem med program
Om Dell™-datorn blir våt
Om du tappar eller skadar datorn
Åtgärda andra tekniska problem
Problem med strömmen
Fyll i Diagnostikkontrollista allt eftersom du utför följande steg.
Kontrollera indikatorn för strömNär indikatorn för ström lyser eller blinkar är datorn strömförsörjd. Om
strömindikatorn blinkar befinner sig datorn i vänteläge. Tryck på strömbrytaren om du vill avsluta vänteläget
.
Om lampan inte lyser slår du datorn eller avslutar viloläget
genom att trycka strömbrytaren.
Ladda batteriet — Batteriet kan vara urladdat.
1. Sätt in batteriet nytt.
2. Anslut datorn till ett eluttag med nätadaptern.
3. Starta datorn.
Kontrollera lampan för batteristatusOm lampan för batteristatus blinkar eller lyser med fast orange
sken är batteriet svagt eller urladdat. Anslut datorn till ett eluttag.
Om indikatorn blinkar eller lyser grön och orange innebär det att batteriet är överhettat och inte kan laddas.
Stäng av datorn, koppla bort den från eluttaget och låt sedan batteriet och datorn svalna till rumstemperatur.
Om batteriets statuslampa blinkar snabbt orange kan det vara fel på batteriet. Kontakta Dell.
Kontrollera eluttagetKontrollera att eluttaget fungerar genom att koppla in någon annan enhet,
exempelvis en lampa.
Kontrollera nätadaptern — Kontrollera kontakterna på nätadaptern. Om nätadaptern har en lampa
kontrollerar du att den lyser.
Anslut datorn direkt till ett eluttag — Ta bort alla eventuella strömskydd, förgreningsdosor och
förlängningssladdar och prova om datorn startar.
Eliminera eventuella störningarStäng av närbelägna fläktar, lysrör, halogenlampor eller liknande.
Justera energifunktionernaSe "Energisparfunktionen
".
Sätt tillbaka minnesmodulernaOm datorns strömindikator tänds men skärmen förblir tom sätter du
tillbaka minnesmodulerna.
Felmeddelanden
Om meddelandet inte finns med i listan kan du läsa i dokumentationen för operativsystemet eller det program som var igång
då meddelandet visades.
Auxiliary device failureStyrplattan, styrspaken eller en extern PS/2-mus kan vara skadad. Om du
använder en extern mus kontrollerar du kabelanslutningen. Aktivera alternativet Pointing Device (Pekdon) i
systeminställningarna. Om problemet kvarstår kontaktar du Dell
.
Felaktigt kommando eller filnamnKontrollera att du har stavat kommandot rätt, placerat blanksteg
korrekt och angivit rätt sökväg.
Cache disabled due to failureDet primära interna cache-minnet i processorn är skadat. Kontakta Dell.
CD drive controller failure — CD-enheten svarar inte på kommandon från datorn. Mer information finns i
"Problem med diskenheter
".
Data errorDisketten eller hårddisken kan inte läsa data. Mer information finns i "Problem med
diskenheter".
Decreasing available memoryEn eller flera minnesmoduler kanske är skadade eller felaktigt installerade.
Sätt tillbaka minnesmodulerna
, eller byt ut dem om det behövs.
Disk C: failed initializationInitieringen av hårddisken misslyckades. Kör testen för hårddiskenheter enligt
beskrivningen i "Använda Dell Diagnostics
".
Floppy drive 0 seek failureSystemkonfigurationen stämmer eventuellt inte överens med
maskinvarukonfigurationen. Kör diskettesten som beskrivs i "Använda Dell Diagnostics
".
Diskette read failureDisketten kan vara skadad. Om lampan för hårddiskåtkomst tänds provar du med en
annan diskett. Mer information finns i "Problem med diskenheter
".
Diskette subsystem reset failedDiskettstyrenheten kan vara skadad. Kör diskettesten som beskrivs i
"Använda Dell Diagnostics
".
Diskette write-protected — Åtgärden går inte att slutföra eftersom disketten är skrivskyddad. Flytta på
skrivskyddsspärren.
Drive not readyDet måste finnas en diskett i diskettenheten eller en hårddisk i enhetsfacket för att du ska
kunna slutföra åtgärden. Sätt in en diskett i diskettenheten eller tryck in disketten helt tills utmatningsknappen
skjuter ut. Eller installera en hårddisk
i enhetsfacket.
Error reading PCMCIA cardDatorn kan inte identifiera PC-kortet. Sätt tillbaka kortet eller försök med ett
annat PC-kort.
Extended memory size has changedMängden minne som finns registrerat i NVRAM överensstämmer inte
med den mängd minne som finns installerat på datorn. Starta om datorn. Om felet uppstår igen kontaktar du
Dell.
Gate A20 failureEn minnesmodul kan ha lossnat. Installera om minnesmodulerna eller byt ut dem om det
behövs.
General failureOperativsystemet kan inte utföra kommandot. Meddelandet följs vanligen av mer detaljerad
information, till exempel Printer out of paper (Skrivaren har slut på papper). Vidta lämplig åtgärd.
Hard-disk drive configuration errorDatorn kan inte identifiera hårddisken. Stäng av datorn, avlägsna
hårddisken och starta om datorn från en startdiskett eller startbar CD-skiva. Stäng sedan av datorn igen,
återinstallera hårddisken och starta om datorn. Kör testen för hårddiskenheter enligt beskrivningen i "Använda
Dell Diagnostics".
Hard-disk drive controller failure 0Hårddisken svarar inte på kommandon från datorn. Stäng av datorn,
avlägsna hårddisken
och starta om datorn från en startdiskett eller startbar CD-skiva. Stäng sedan av datorn
igen, återinstallera hårddisken och starta om datorn. Prova en annan enhet om problemet kvarstår. Kör testen
för hårddiskenheter enligt beskrivningen i "Använda Dell Diagnostics
".
Hard-disk drive failure Hårddisken svarar inte på kommandon från datorn. Stäng av datorn, avlägsna
hårddisken och starta om datorn från en startdiskett eller startbar CD-skiva. Stäng sedan av datorn igen,
återinstallera hårddisken och starta om datorn. Prova en annan enhet om problemet kvarstår. Kör testen för
hårddiskenheter enligt beskrivningen i "Använda Dell Diagnostics
".
Hard-disk drive read failureDet kan vara fel på hårddisken. Stäng av datorn, avlägsna hårddisken och
starta om datorn från en startdiskett eller startbar CD-skiva. Stäng sedan av datorn igen, återinstallera
hårddisken och starta om datorn. Prova en annan enhet om problemet kvarstår. Kör testen för hårddiskenheter
enligt beskrivningen i "Använda Dell Diagnostics
".
Insert bootable mediaOperativsystemet försöker starta datorn från en olämplig diskett eller CD. Sätt in
en startdiskett eller startbar CD-skiva.
Invalid configuration information-please run System Setup ProgramSystemkonfigurationen
överensstämmer inte med maskinvarukonfigurationen. Detta meddelande kan exempelvis visas när en ny
minnesmodul har installerats. Ändra motsvarande inställningar i systeminställningarna. Mer information finns i
"Använda systeminställningarna
".
Keyboard clock line failure — Kontrollera det externa tangentbordets kabel och kontakt. Kör
tangentbordstesten som beskrivs i "Använda Dell Diagnostics
".
Keyboard controller failure — Kontrollera det externa tangentbordets kabel och kontakt. Starta om datorn
och undvik att röra tangentbordet eller musen under startprocessen. Kör tangentbordstesten som beskrivs i
"Använda Dell Diagnostics
".
Keyboard data line failure — Kontrollera det externa tangentbordets kabel och kontakt. Kör
tangentbordstesten som beskrivs i "Använda Dell Diagnostics
".
Keyboard stuck key failureKontrollera det externa tangentbordets kabel och kontakt (gäller även ett
eventuellt externt numeriskt tangentbord) . Starta om datorn och undvik att röra tangentbordet eller
tangenterna under startprocessen. Kör testet för tangenter som har fastnat, som enligt "Använda Dell
Diagnostics".
Memory address line failure at address, read value expecting valueEn minnesmodul kan vara skadad
eller felaktigt insatt. Installera om minnesmodulerna
eller byt ut dem om det behövs.
Memory allocation errorDet har uppstått en konflikt mellan programvaran som du försöker starta och
operativsystemet, ett annat program eller ett verktyg. Stäng av datorn, vänta 30 sekunder och slå sedan på
den igen. Försök att starta programmet igen. Om felmeddelandet fortfarande visas läser du i programvarans
dokumentation.
Memory data line failure at address, read value expecting valueEn minnesmodul kan vara skadad
eller felaktigt isatt. Installera om minnesmodulerna
eller byt ut dem om det behövs.
Memory double word logic failure at address, read value expecting valueEn minnesmodul kan vara
skadad eller felaktigt insatt. Installera om minnesmodulerna
eller byt ut dem om det behövs.
Memory odd/even logic failure at address, read value expecting valueEn minnesmodul kan vara
skadad eller felaktigt isatt. Installera om minnesmodulerna
eller byt ut dem om det behövs.
Memory write/read failure at address, read value expecting valueEn minnesmodul kan vara skadad
eller felaktigt insatt. Installera om minnesmodulerna eller byt ut dem om det behövs.
No boot device availableDatorn kan inte identifiera disketten eller hårddisken. Om diskettenheten är
konfigurerad som startenhet kontrollerar du att det sitter en startdiskett i enheten. Om hårddisken är
konfigurerad som startenhet kontrollerar du att enheten är ordentligt installerad och partitionerad som
startenhet.
No boot sector on hard driveOperativsystemet kan vara skadat. Kontakta Dell.
No timer tick interruptDet kan vara fel på en krets på moderkortet. Kör systemtesten som beskrivs i
"Använda Dell Diagnostics
".
Non-system disk or disk errorDet sitter en diskett i diskettenheten. Ta bort disketten och starta om
datorn.
Not a boot disketteOperativsystemet försöker starta datorn från en olämplig diskett. Sätt in en
startdiskett.
Operating system not found — Kontakta Dell
.
Optional ROM bad checksumDet har uppstått ett fel i ROM. Kontakta Dell.
A required .DLL file was not foundDet program du försöker starta saknar en nödvändig fil. Ta bort och
installera om programmet.
Microsoft® Windows® XP
1. Klicka Start och klicka sedan Kontrollpanelen.
2. Klicka Lägg till/ta bort program.
3. Markera det program som du vill ta bort.
4. Klicka Ta bort eller Ändra/ta bort och följ instruktionerna skärmen.
5. Information om installationen finns i programdokumentationen.
Windows 2000
1. Klicka Start, peka på Inställningar och klicka sedan Kontrollpanelen.
2. Dubbelklicka ikonen Lägg till/ta bort program.
3. Markera det program som du vill ta bort.
4. Klicka Ändra eller ta bort program.
5. Information om installationen finns i programdokumentationen.
Sector not foundOperativsystemet kunde inte hitta en sektor på disketten eller hårddisken. Disketten eller
hårddisken innehåller antingen en skadad sektor, eller har FAT skadats. Kör Windows-verktyget för
felkontroll och kontrollera diskettens eller hårddiskens filstruktur. Instruktioner finns i Windows Hjälp och
supportcenter (Hjälp i Windows 2000). Om ett stort antal sektorer är skadade bör du säkerhetskopiera
informationen (om det går) och sedan formatera om disketten eller hårddisken.
Seek errorOperativsystemet kunde inte hitta ett visst spår disketten eller hårddisken. Om felet finns på
disketten provar du med en annan diskett.
Shutdown failureEn krets moderkortet är kanske trasig. Kör systemtesten som beskrivs i "Använda
Dell Diagnostics".
Time-of-day clock lost powerSysteminställningarna har skadats. Anslut datorn till ett vägguttag och
ladda batteriet. Om problemet kvarstår kan du försöka att återställa data genom att starta
systeminställningarna. Avsluta därefter programmet. Mer information finns i "Använda systeminställningarna
".
Om meddelandet visas igen kontaktar du Dell
.
Time-of-day clock stopped — Reservbatteriet som används för att lagra systeminställningarna måste
eventuellt laddas. Anslut datorn till ett vägguttag och ladda batteriet. Om problemet kvarstår kontaktar du Dell
.
Time-of-day not set-please run the System Setup program — Tiden eller datumet i systeminställningarna
stämmer inte med systemklockan. Ändra inställningarna för Datum och Tid. Mer information finns i "Använda
systeminställningarna".
Timer chip counter 2 failed — Det kan vara fel på en krets moderkortet. Kör systemtesten som beskrivs i
"Använda Dell Diagnostics
".
Unexpected interrupt in protected modeStyrenheten för tangentbordet kanske är skadad, eller också
kan en minnesmodul ha lossnat. Kör systemminnestesten och tangentbordstestet enligt beskrivningen i
"Använda Dell Diagnostics
".
x:\ is not accesible. The device is not readySätt in en diskett (eller skiva) i enheten och försök igen.
Warning: Battery is critically low Batteriet håller att ta slut. Byt ut batteriet eller anslut datorn till ett
eluttag. Du kan också aktivera viloläget
eller stänga av datorn.
Problem med grafik och bildskärm
Fyll i Diagnostikkontrollista allt eftersom du utför följande steg.
Om bildskärmen är tom
OBS! Om du använder ett program som kräver högre upplösning än vad datorn klarar av bör du ansluta en extern
bildskärm till datorn.
Kontrollera batteriet — Om du använder ett batteri för att driva datorn kan det vara urladdat. Anslut datorn
till ett eluttag med nätadaptern och starta sedan datorn.
Kontrollera eluttagetKontrollera att eluttaget fungerar genom att koppla in någon annan enhet,
exempelvis en lampa.
Kontrollera nätadaptern — Kontrollera kontakterna på nätadaptern. Om nätadaptern har en lampa
kontrollerar du att den lyser.
Anslut datorn direkt till ett eluttag — Ta bort alla eventuella strömskydd, förgreningsdosor och
förlängningssladdar och prova om datorn startar.
Justera energifunktionernaSök efter ordet vänteläge i Windows Hjälp, eller i Windows Hjälp och
supportcenter.
Byt bildskärm — Om datorn är ansluten till en extern bildskärm trycker du
för att byta skärm.
Om det är svårt att läsa på bildskärmen
Ändra ljusstyrkanInstruktioner för hur du ändrar ljusstyrkan finns i avsnittet "Ställa in ljusstyrkan".
Flytta subwoofern från datorn eller skärmen monitorOm ditt externa högtalarsystem inkluderar en
subwoofer måste du kontrollera att subwoofern står minst 60 cm från datorn eller bildskärmen.
Eliminera eventuella störningarStäng av närbelägna fläktar, lysrör, halogenlampor eller liknande.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100

Dell Latitude D400 Användarguide

Typ
Användarguide