Shimano SL-M970 Service Instructions

Typ
Service Instructions
5. SIS-justering
Manövrera växelreglaget samtidigt som du drar runt vevarmen
tills kedjan ligger på 8:e drevet. Tryck försiktigt på reglaget tills det
fria spelet i reglaget försvinner.
Om kedjan
växlar upp på
7:e drevet
Vrid växeljusteringsratten
medurs tills kedjan återgår till
8:ans drev.
Vrid växeljusteringsratten
moturs tills kedjan skrapar
emot 7:ans drev tills kedjan
kommer i kontakt med treans
drev och ett ljud hörs.
Om kedjan inte
skrapar emot
7:ans drev
Bästa inställningen
Den bästa inställningen har man om man samtidigt
som man drar runt vevarmen manövrerar
växelreglaget så att det fria spelet i reglaget
försvinner och kedjan därmed skrapar emot 7:ans
drev.
* Återför handtaget till sitt utgångsläge (det läge där
handtaget är i läget för 8:ans drev och har släppts) och vrid därefter
pedalarmen medurs. Om kedjan kommer i kontakt med 7:ans drev och
ett ljud hörs, skall du vrida ytterhöljets justeringsvred en aning medurs
för att dra åt, tills ljudet försvinner och kedjan går runt jämnt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla kraftöverföringsdelar.
7 8 7 8
7 8 7 8
7 8
Manövrering för växling
INSTANT RELEASE-mekanismen möjliggör snabbfrigöring, därför att kabelsträckningen frigörs omedelbart när ett reglage trycks in.
Reglagen har också mekanismerna 2-WAY RELEASE och MULTI RELEASE, så att du nu kan växla två steg med en enda manövrering,
endera genom att trycka in eller dra ut reglaget.
Både reglage (A) och reglage (B) återgår till utgångsläget, när det släpps efter en växling. När du manövrerar något av reglage, skall du
alltid förvissa dig om att pedalarmen vrids samtidigt.
Denna bruksanvisning beskriver hur du manövrerar vid användning av RAPIDFIRE SL-M970 i kombination med den vanliga typen av
toppbakväxel RD-M971. Om du använder reglaget i kombination med bakväxeltypen med reverserande fjäder, blir användningen den
omvända.
XTR
SL-M970
SIS-SP41
RD-M971
SGS / GS
FH-M975 / FH-M970
9
CS-M970
CN-7701
SM-SP17 / SM-BT17
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas mot
drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd genom att
lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett läge, där måttet
"A" är längst när kedjan sitter på det största drevet och den största
kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser är stora, kanske slakheten
i kedjan inte kan hämtas upp på rätt sätt, när kedjan sitter på den
minsta kedjeringen och det minsta drevet.
Växling från ett litet drev till ett större drev (Reglage A)
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast ett
steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två steg.
detta sätt kan du maximalt växla två steg.
Växling från ett stort drev till ett mindre drev (Reglage B)
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast ett
steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två steg.
detta sätt kan du maximalt växla två steg.
Utgångsläge för reglage (A)
Anslut vajern till bakväxeln.
När du har tagit bort den
ursprungliga slakheten för
vajern, skall du åter låsa fast
den på bakväxeln såsom
bilden visar.
Drag
Effektivt vridmoment :
5 - 7 N·m
{50 - 70 kgf
·
cm}
1. Övre justering
Vrid skruven för övre justering
för att ställa in så att Övre
rulltrissan ligger under den yttre
linjen för det minsta drevet, när
du tittar bakifrån.
Justering
Ytterhöljets justeringsvred Ytterhöljets justeringsvred
Montering av bakväxeln
Vid monteringen skall du vara noga med att se till så att
justeringsskruven för B-sträckning inte kommer i kontakt med växelörat,
annars kan resultatet bli deformering.
Åtdragningsmoment för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
5 mm insexnyckel
Växelöra
Justeringsskruv för
B-sträckning
Skruv för
övre justering
Yttre linje för minsta
drevet
Övre rulltrissan
2. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Tryck in reglage (B) åtta gånger eller mer för att sätta reglaget i
det högsta läget. Tag därefter bort innerhålets kåpa och sätt in
innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att vrida
såsom bilden visar tills det tar stopp. Vrid
inte något mer än detta, annars kan
kåpans gänga skadas.
Innerhålets kåpa
Innerhålets kåpa
Innervajer
Reglage (B)
Effektivt vridmoment:
0,3 - 0,5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Spår
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
3. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering så att övre rulltrissan flyttas till en
punkt direkt i linje med det största drevet.
Övre rulltrissan
Största
drevet
Skruv för
nedre justering
Effektivt vridmoment:
3 N·m {30 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
Innanför Utanför
Använd ett handtagsgrepp för styret med
en maximal ytterdiameter på 32 mm.
Montering av växelreglaget
Detta växelreglage kan monteras endera
innanför eller utanför bromshandtaget.
Läs igenom dessa anvisningar för teknisk service
tillsammans med anvisningarna för teknisk service för
FH-M975/M970.
Se anvisningarna om teknisk service för det främre
drivsystemet för upplysningar om utbyte och montering
av växelreglagets enhet.
Reglage (B)
• 2-WAY RELEASE
• MULTI RELEASE
Effektivt vridmoment:
2,5 N·m {25 kgf·cm}
Växelreglagets position kan justeras
genom att du skjuter det åt vänster eller
höger.
• Montera växlingshandtaget på en plats, där det inte hindrar
bromsens eller växlingens manövrering.
• Använd det inte i en kombination, som gör att bromsens
manövrering hindras.
• Vid montering av delar på ytorna till ram/styre av carbon, skall du
hos tillverkaren av carbonramen/delarna höra dig för om
rekommendationen beträffande det effektiva vridmomentet för att
förhindra för hård fastdragning som kan skada carbonmaterialet
och/eller för lös fastdragning som kan göra att delarna inte sitter
fast tillräckligt kraftigt.
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
RD-M971
SGS GS
33T
34T
11T
22T
9
43T
34T
11T
22T
Bakväxel
Modell nummer
CS-M970
Gruppnamn
ba
bd
be
Drev
9
9
9
Kuggkombination
11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
12, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 30, 34T
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Kuggkombination för drevkassett
Modell nummer
Drev
FH-M975 / FH-M970
9
36 / 32Antal ekerhål
Frihjulsnav
11T
ba
12T
ar
ba
J
A
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Drevmellanlägg
Låsring
Låsringsmellanlägg
Låsring
Låsring
Låsringsmellanlägg
Låsringsmellanlägg
Montering av HG-drev
För varje drev skall sidan
med gruppmärkningen
vara vänd utåt och
placeras så att den breda
delen av
kuggutskärningen på varje
drev och A-delen (där
spårbredden är bredast)
av frirullningshuset är
inpassade mot varandra.
Vid monteringen av HG-drev
skall du använda
specialverktyget (TL-LR15) för
att dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du
använda specialverktygen
(TL-LR15) och TL-SR21 för
att ta bort låsringen.
Spåret är brett
på endast ett
ställe.
a
c
-
1
4
T
A
Bred del
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15
Avskärning av ytterhöljet
När du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så
att hålets insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
* Om bakväxeln är i rörelse i betydande grad, till exempel på
cyklar med bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut
denna kåpa mot den medföljande
aluminiumkåpan.
Den ända av ytterhöljet där
aluminiumkåpan sitter, skall vara
på bakväxelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
4. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på den minsta kedjeringen och det största drevet,
och vrid därefter pedalarmen bakåt. Vrid därefter på
justeringsskruven för B-sträckning för att passa in styrningsskivan
så nära drevet som möjligt,
men inte så nära att den
kommer i kontakt. Sätt
därefter kedjan på det
minsta drevet och upprepa
ovanstående för att förvissa
dig om att skivan inte
kommer i kontakt med
drevet.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv
för B-sträckning
Anvisningar om teknisk service SI-6M40A-001
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)
Bakre drivsystem
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Observera
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända. Kontrollera också om vajern
har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens
och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en tendens att försämra SIS-
växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar. Använd aldrig i
kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt
båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när
styret vrids så långt det går.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ
av fett, därför att dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida
mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets
plastdelar, kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar
på dessa plastdelar.
Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan fastnar på
plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll
eller användning.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från
cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte alkalibaserade eller syrabaserade rengöringsmedel
som till exempel rostborttagare, därför att sådana kan orsaka skador och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar att välja mellan. Var noga med att se nedanstående tabell, innan du väljer vilken
tapp som skall användas.
Om du använder några andra kedjenitar än de
förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg som
inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske
tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan
leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp
kedjan på någon annan plats än där kedjan har satts
ihop med hjälp av en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om
den bryts upp vid den punkt, där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en
ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Använd ett främre kedjehjul som är kompatibelt med kedjor för 9 växlar, i kombination med Shimanos kedjor CN-7701, CN-
HG93 och CN-HG73. Om ett kedjehjul för en kedja för 8 växlar används, ksn växlingsproblem uppstå för det främre kedjehjulet,
eller också kan kedjebultarna falla bort så att kedjan bryts av.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan
leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast
använder Shimano originalreservdelar.
Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt,
kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701/CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50 / CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 /TL-CN27
TL-CN32 /TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Silver
Svart
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
Serie
RAPIDFIRE (växelreglage)
Ytterhölje
Bakväxel
Ty p
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
A
A'
Lägg till 2 länkar (med kedjan
på både det största drevet och
det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
SI-6M40A-001-03
  • Page 1 1

Shimano SL-M970 Service Instructions

Typ
Service Instructions