För att få bästa tänkbara SIS-prestanda, skall du regelbundet
smörja alla delar i kraftöverföringen.
5. SIS-justering
Tryck på reglaget medan du vrider vevarmen för att flytta växeln till
det största drevet. Tryck därefter in reglaget en gång till för att flytta
växeln till 2:ans drev. Därefter skall du endast trycka in reglaget till
slutet av det fria spelet och därefter vrida på vevarmen.
Vid växling till
3:ans drev
Vrid vajerns justeringsbult
medurs för att dra åt den tills
kedjan återgår till 2:ans drev.
* Vrid justeringsbulten tillsammans
med skyddet för ytterhöljets
justeringsnippel.
Vrid vajerns justeringsbult moturs
för att lossa den, tills kedjan
kommer i kontakt med ett drev
och alstrar oljud.
* Vrid justeringsbulten tillsammans
med skyddet för ytterhöljets
justeringsnippel.
När inget
oljud alls kan
höras
Bästa inställningen
Den bästa inställningen är när vajerns justeringsbult dras åt
(vrids medurs) tills oljud uppstår utan att reglaget trycks in, och
därefter lossas (vrids moturs) 90 - 180 grader från denna punkt.
Tryck in reglaget för att växla och kontrollera att inga oljud
uppstår vid något av drevlägena.
Avskärning av ytterhöljet
När du har skurit av ytterhöljet, skall du avrunda snittkanten så
att hålets insida får en jämn diameter.
Sätt fast samma yttre
ändkåpa på den
avskurna ändan av
ytterhöljet.
Yttre ändkåpa
* Om bakväxeln är i rörelse i betydande grad, till exempel på
cyklar med bakfjädring, rekommenderar vi att du byter ut
denna kåpa mot den medföljande
aluminiumkåpan.
Den ända av ytterhöljet där
aluminiumkåpan sitter, skall vara
på bakväxelsidan.
Aluminiumkåpa
Bakväxelsidan
CS-M970 (ba)
CS-M970 (bd)
CS-M970 (be)
Drevmellanlägg
Låsring
Låsringsmellanlägg
Låsring
Låsring
Låsringsmellanlägg
Låsringsmellanlägg
XTR
ST-M975 / ST-M970
SIS-SP41
RD-M970
SGS / GS
FH-M975 / FH-M970
9
CS-M970
CN-7701
SM-SP17 / SM-BT17
Manövrering av reglage och handtag
Montering av bakväxeln
Montering av HG-drev
Denna bruksanvisning beskriver hur du manövrerar vid användning av DUAL CONTROL-reglaget ST-M975 / ST-M970 i kombination
med bakväxeln RD-M970 av typen med reverserande fjäder. Om du använder reglaget i kombination med en vanlig växel RD-M971,
blir användningen den omvända.
Vid monteringen skall du vara noga med att se till så att
justeringsskruven för B-sträckning inte kommer i kontakt med växelörat,
annars kan resultatet bli deformering. Vid detta tillfälle skall du inte ta bort
justeringsblocket Pro-Set.
Åtdragningsmoment för fästets axel
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
För varje drev skall sidan
med gruppmärkningen
vara vänd utåt och
placeras så att den breda
delen av
kuggutskärningen på varje
drev och A-delen (där
spårbredden är bredast)
av frirullningshuset är
inpassade mot varandra.
Vid monteringen av HG-drev
skall du använda
specialverktyget (TL-LR15) för
att dra fast låsringen.
Vid byte av HG-drev skall du
använda specialverktygen
(TL-LR15) och TL-SR21 för
att ta bort låsringen.
Spåret är brett
på endast ett
ställe.
Bred del
Effektivt vridmoment:
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
5 mm insexnyckel
Växelöra
Justeringsskruv för
B-sträckning
Den förslutna kåpan
med tunga och
gummiavskärmningen
skall monteras på
ramens stopp för
ytterhöljet.
Gummiavskärmning
Gummiavskärmning
Var noga med att inte böja
Försluten kåpa med tunga
■ Läs igenom dessa anvisningar för teknisk service
tillsammans med anvisningarna för teknisk service för
FH-M975/M970.
Justeringsbult Justeringsbult
Justering av greppbredden
Vi rekommenderar att du justerar greppbredderna för reglage och
handtag till den mest bekväma bredden för växling och bromsning.
■ Växling
INSTANT RELEASE-
mekanismen möjliggör
snabba växlingar, därför att
kabelsträckningen frigörs
omedelbart när du endera
trycker in huvudreglaget eller
det sekundära
frigöringsreglaget.
Reglagen har också en MULTI
RELEASE-mekanism så att du
nu kan växla två steg med en
enda manövrering.
Utgångsläge för
reglaget
Utgångsläge för
reglaget
Blir bredare
Blir smalare
1:a fingerleden
Reglagets
ända
2 mm insexnyckel
ST-M975 ST-M970
Ca.
2 mm
Extra frigöringsreglage
4. Så används justeringsskruven för B-sträckning
Montera kedjan på den minsta kedjeringen och det största drevet,
och vrid därefter pedalarmen bakåt. Vrid därefter på
justeringsskruven för B-sträckning för att passa in styrningsskivan
så nära drevet som möjligt,
men inte så nära att den
kommer i kontakt. Sätt
därefter kedjan på det
minsta drevet och upprepa
ovanstående för att förvissa
dig om att skivan inte
kommer i kontakt med
drevet.
Största drevet Minsta drevet
Justeringsskruv
för B-sträckning
■ Manövrering av
bromshandtaget
Växling från ett litet till ett större drev
(MULTI RELEASE )
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast ett
steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två steg. På
detta sätt kan du maximalt växla två steg.
Reglaget återgår alltid till sitt utgångsläge, när det släpps efter
växlingen. När du manövrerar reglaget, skall du alltid komma ihåg
att samtidigt dra runt vevarmen.
Växling från ett stort till ett mindre drev
Du kan växla önskat antal steg genom att variera reglagets
intryckning. Tryck in reglaget till läge (1) för att växla endast ett
steg, eller tryck in reglaget till läge (2) för att växla två steg. På
detta sätt kan du maximalt växla två steg.
Låsring
Specialverktyg
(TL-SR21)
Isärtagning
TL-LR15
Effektivt vridmoment:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
2. Justering av toppväxeln
Drag runt vevarmen medan du drar växeln för hand för att flytta
växeln till toppväxelläget. Vrid därefter på justeringsskruven för
toppväxeln för att justera så att
styrtrissan är i linje med
ytterkanten av det minsta drevet
sett bakifrån. Drag runt
vevarmen för att flytta växeln till
lågväxelläget.
1. Nedre justering
Vrid skruven för nedre justering
så att övre rulltrissan flyttas till
en punkt direkt i linje med det
största drevet.
SIS-justering
Övre rulltrissan
Största
drevet
Skruv för
nedre justering
Skruv för
övre justering
Yttre linje för minsta
drevet
Spår
3. Anslutning och fastlåsning av innervajern
Tryck in reglaget åtta gånger eller mer
för att sätta reglaget i det lägsta läget.
Tag därefter bort innerhålets kåpa och
sätt in innervajern.
Montera innerhålets kåpa genom att vrida
såsom bilden visar tills det tar stopp. Vrid inte
något mer än detta, annars kan kåpans
gänga skadas.
Anslut innervajern till växeln
på det sätt som bilden visar.
Observera: Kontrollera att
vajern sitter säkert
i spåret.
Inpassningsblocket
Pro-Set
Montering av kedjan
Montera kedjan medan
inpassningsblcket Pro-Set fortfarande
sitter kvar. Efter monteringen skall du
ta bort inpassningsblocket Pro-Set.
Drag runt vevarmen för att sätta
bakväxeln i lågväxelläget.
Vid montering av delar på ytorna till
ram/styre av carbon, skall du hos
tillverkaren av carbonramen/delarna höra
dig för om rekommendationen beträffande
det effektiva vridmomentet för att förhindra
för hård fastdragning som kan skada
carbonmaterialet och/eller för lös
fastdragning som kan göra att delarna inte
sitter fast tillräckligt kraftigt.
Effektivt vridmoment:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
4 mm insexnyckel
Använd ett handtagsgrepp för styret med
en maximal ytterdiameter på 32 mm.
Montering av bromshandtaget
Övre rulltrissan
Innerhålets kåpa
Innerhålets kåpa
Innervajer
Effektivt vridmoment:
0,3 - 0,5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Kedjans längd på cyklar med bakfjädring
Längden för A varierar i överensstämmelse med bakfjädringens
rörelser. På grund av detta kan en för hög belastning ansättas mot
drivsystemet, om kedjan är för kort. Justera kedjans längd genom att
lägga till två länkar när bakfjädringen hamnar i ett läge, där måttet
"A" är längst när kedjan sitter på det största drevet och den största
kedjeringen. Om bakfjädringens rörelser är stora, kanske slakheten
i kedjan inte kan hämtas upp på rätt sätt, när kedjan sitter på den
minsta kedjeringen och det minsta drevet.
Lägg till 2 länkar (med kedjan
på både det största drevet och
det största kedjedrevet)
Största
drevet
Kedja
Största
kedjedrevet
Anslut ytterkabeln till bakväxeln. När du har
sträckt ytterkabeln på rätt sätt, skall du åter
sätta fast innervajern i bakväxeln på det sätt
som bilden visar.
Drag
Allmän säkerhetsinformation
VARNING
Observera
• Använd inte låsbulten (tillverkad av aluminium) för det sekundära frigöringsreglagets kåpa för att låsa fast det sekundära
frigöringsreglaget.
• Om det inte känns mjukt att växla, skall du rengöra växeln och smörja alla rörliga delar.
• Om glappet för länkarna är så stort att en justering inte är möjlig, skall du byta ut växeln.
• Du skall regelbundet rengöra växeln och smörja alla rörliga delar (mekanism och drev).
• Om det inte går att justera växlingen, skall du kontrollera graden av parallellitet i cykelns bakända. Kontrollera också om vajern
har smörjts samt om ytterhöljet är för långt eller för kort.
• Om du hör onormala ljud som ett resultat av att ett drev är glappt, skall du byta ut drevet.
• Om hjulet börjar kännas styvt och svårt att rotera, skall du smörja det med fett.
• Sätt inte någon olja inne i navet. Då kommer fettet ut.
• Du skall regelbundet tvätta dreven med ett neutralt rengöringsmedel och därefter smörja in dem igen. Dessutom kan en
rengöring av kedjan med ett neutralt rengöringsmedel och efterföljande insmörjning, vara ett effektivt sätt att förlänga drevens
och kedjans livslängd.
• Om kedjan faller av dreven upprepade gånger under cykling, skall du byta ut dreven och kedjan.
• Justera bakväxeln RD-M970 av typen med reverserande fjäder från lågväxelsidan.
• Att använda en ram med invändig vajerdragning kan inte rekommenderas, därför att den har en tendens att
försämra SIS-växlingens funktion på grund av det höga vajermotståndet.
• Var noga med att alltid använda en drevsats som har samma gruppmärkningar. Använd aldrig i
kombination med ett drev som har en annan gruppmärkning.
• Använd ett ytterhölje som fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt
båda hållen. Dessutom skall du kontrollera att växelreglaget inte kommer i kontakt med cykelramen, när
styret vrids så långt det går.
• Kontrollera att växlingsvajern och bromsvajern inte kommer i kontakt med varandra under en bromsning.
Om de gör det, kan bromsningen störas.
Montera vajrarna så att de fortfarande har en viss längd i reserv, även om styret vrids så långt det går åt
endera hållet.
• Ett specialfett används för växlingsvajern (SIS-SP41). Använd inte fettet DURA-ACE eller någon annan typ av fett, därför att
dessa kan försämra växlingens prestanda.
• Fetta in innervajern och insidan av ytterhöljet före användning, för att försäkra dig om att vajern kan glida mjukt.
• För att få en mjuk drift skall du vara noga med att alltid använda det specificerade ytterhöljet och vajerledaren vid vevlagret.
• De reglage, som är relaterade till växling, skall endast manövreras medan det främre kedjedrevet roterar.
• Om den bromsvätska, som används för oljeskivbromsarna, är av en typ som har en tendens att fastna på växlingsreglagets
plastdelar, kan detta göra att plastdelarna spricker eller blir missfärgade. Du skall därför kontrollera att bromsvätskan inte fastnar
på dessa plastdelar.
Den mineralolja, som används i SHIMANO skivbromsar, orsakar inga sprickor eller missfärgning om oljan fastnar på
plastdelarna, men dessa delar skall i förväg rengöras med tvättsprit för att förhindra att främmande partiklar fastnar.
• Vi lämnar inga garantier mot normalt slitage och försämring av delar orsakat av normal användning.
• Tag kontakt med en auktoriserad cykelhandlare, om du har några frågor beträffande monteringsmetoder, justering, underhåll
eller användning.
• Handtaget DUAL CONTROL ST-M975 / ST-M970 används både för växling och bromsning.
Förvissa dig om att du helt förstår och kan utföra växling och bromsning för din cykel. Se bilden beträffande manövreringen.
• Om den invändiga delen av handtaget DUAL CONTROL skadas, flyttas handtaget nedåt från sin vanliga position, och den kan
flyttas till en position som gör det svårt att bromsa. Om detta inträffar skall du omedelbart sluta att cykla.
• Kontrollera att hjulen sitter fast ordentligt innan du börjar cykla. Om hjulen sitter lösa på något sätt, kan de ramla bort från
cykeln och detta kan leda till allvarliga skador.
• Använd ett neutralt rengöringsmedel för att rengöra kedjan. Använd inte alkalibaserade eller syrabaserade rengöringsmedel
som till exempel rostborttagare, därför att sådana kan orsaka skador och/eller att kedjan inte längre fungerar.
• Använd den förstärkta kedjeniten för den smala typen av kedja.
• Det finns två olika typer av förstärkta kedjenitar.
Kontrollera i tabell innan du väljer vilken kedjenit som
skall användas. Om du använder några andra kedjenitar
än de förstärkta, använder en förstärkt kedjenit verktyg
som inte passar för den aktuella typen av kedja, kanske
tillräcklig förbindningskraft inte kan erhållas, vilket kan
leda till att kedjan går av eller faller av.
• Om det är nödvändigt att justera kedjans längd på
grund av ändrat antal drevkuggar, skall du bryta upp
kedjan på någon annan plats än där kedjan har satts ihop med hjälp av en förstärkt
förbindningstapp eller en ändtapp. Kedjan kommer att skadas, om den bryts upp vid den punkt,
där den har satts ihop med en förstärkt förbindningstapp eller en ändtapp.
• Kontrollera att kedjan är ordentligt sträckt och att kedjan inte är skadad. Om kedjan inte är
tillräckligt sträckt eller om den är skadad, skall du byta ut kedjan. Om detta inte görs kan kedjan
gå av och orsaka allvarliga personskador.
• Använd ett främre kedjehjul som är kompatibelt med kedjor för 9 växlar, i kombination med Shimanos kedjor CN-7701,
CN-HG93 och CN-HG73. Om ett kedjehjul för en kedja för 8 växlar används, ksn växlingsproblem uppstå för det främre
kedjehjulet, eller också kan kedjebultarna falla bort så att kedjan bryts av.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. En glapp, utsliten eller skadad del kan
leda till att cykeln tippar över framåt och detta kan resultera i allvarliga personskador. Vi rekommenderar kraftigt att du endast
använder Shimano originalreservdelar.
• Tag fram och läs noggrant igenom bruksanvisningen före monteringen av delarna. Om du inte utför justeringar på rätt sätt,
kan kedjan hoppa av. Detta kan leda till att du faller av cykeln, vilket kan vålla allvarliga personskador.
• Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk service och förvara dem på en lämplig plats för senare användning.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Gruppmärkningar
Serie
Handtaget DUAL CONTROL
Ytterhölje
Bakväxel
Ty p
Frihjulsnav
Drev
Drevkassett
Kedja
Vajerledaren vid vevlagret
Anvisningar om teknisk service SI-6LN0B-002
Bakre drivsystem
Vi rekommenderar att följande kombination används för att få bästa tänkbara prestanda.
Tekniska data
Modell nummer
Ty p
Drev
Total kapacitet
Största drevet
Minsta drevet
Kuggskillnad för främre kedjedrev
RD-M970
SGS GS
33T
34T
11T
22T
9
43T
34T
11T
22T
Bakväxel
Modell nummer
CS-M970
Gruppnamn
ba
bd
be
Drev
9
9
9
Kuggkombination
11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
12, 14, 16, 18, 20, 23, 26, 30, 34T
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
Kuggkombination för drevkassett
Modell nummer
Drev
FH-M975 / FH-M970
9
36 / 32Antal ekerhål
Frihjulsnav
KedjeverktygKedja
Supersmal kedja för 9
delat som t.ex.
CN-7701 / CN-HG93
Kedja för 8, 7 eller 6
delat som t.ex.
CN-HG50 / CN-HG40
Förstärkt kedjenit
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
Silver
Svart
Förstärkt förbindningstapp
Ändtapp Länktapp
Blir
smalare
Blir
bredare
SI-6LN0B-002-03
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan föregående meddelande. (Swedish)