Området runt bromsen
Bromsarm
RELEASE
Del A på kamöverförings-
plattan
Länkenhetens nit
Niten skall passas
in i mitten av del A
på kamöver-
föringsplattan.
JAPAN
MIN 2Nm
RELEASE
Bromsarm
Spåret
Vajerns
justeringsbult
Ytterhöljets hållare
3
JAPAN
MIN 2Nm
GREASE
RELEASE
JAPAN
MIN 2Nm
GREASE
RELEASE
2
Skjut nedåt
Styrningsspår
Länkenhet
JAPAN
MIN 2Nm
Kedjestag
Bromsarm
JAPAN
MIN 2Nm
GREASE
RELEASE
Navmuttrarna
Klämmutter
Bromsarm
Bromsarmklämman
Vid installation av klämmskruv, håll fast
klämmuttern med en 10 mm nyckel medan
du drar åt klämmskruven. Efter att du dragit
fast den kontrollera att klämmskruven sticker
ut omkring 2 – 3 mm från klämmutterns yta.
Klämmskruv
(M6 16 mm)
2 – 3 mm
V
C R
C R
V
När du använder Shimanos Inter-M bromssystem,
skall du undvika att bromsa kontinuerligt i långa
nedförsbackar, därför att detta kan leda till att
invändiga bromsdelar blir mycket heta, vilket kan
förorsaka att bromseffekten minskar. Det kan också
förorsaka att mängden bromsfett inuti bromsen
minskar vilket kan leda till problem så som onormal
plötslig inbromsning.
Designen av Shimano Inter-M bromssystem har
utformats baserad på standards som till exempel ISO
4210 och DIN-79100-2. Dessa standards specificerar
prestanda för en total vikt på 100 kg. Om den totala
vikten överstiger 100 kg, kan systemets bromskraft
bli otillräcklig för att få en korrekt inbromsning, och
dessutom kan systemets livslängd förkortas.
Om något av följande sker under färd, sluta
omedelbart cykla och vänd dig till din återförsäljare
för inspektion och reparation.
1) Om onormalt ljud uppträder när bromsarna
används.
2) Om bromseffekten är onormalt kraftig.
3) Om bromseffekten är ovanligt svag.
I fall 1) och 2) kan orsaken vara otillräckligt med
bromsfett.
Be då din återförsäljare att smörja mekanismen med
passande specialfett för rullbroms.
Om bromsen används mycket, kan området runt
bromsen bli hett. Vidrör därför inte området runt
bromsen under minst 30 minuter efter att du har
slutat cykla.
Bromsenheten BR-IM70-R/ BR-IM73-R skall aldrig
tas isär. Om du tar isär den, kommer den inte längre
att fungera som den skall.
OBSERVERA:
Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels
bromssystem fungerar. Om bromssystemet inte
används på rätt sätt kan det resultera i olyckor med
svåra skador som följd. Eftersom varje cykel kan ha
individuella egenheter, bör du se till att du lär dig
korrekt bromsteknik (hur hårt du ska trycka på
bromshandtaget och hur cykeln ska kontrolleras) och
hur du ska sköta din cykel. Detta kan göras genom att
konsultera en auktoriserad cykelhandlare eller
noggrant studera medföljande handbok, samt
naturligtvis genom att öva cykling och inbromsning.
Om SB-8S20/ SB-7S45/ BL-IM60/ BL-IM45 bromspakar
är utrustade med en omkopplingsmekanism. Se till att
du använder BR-IM70-R/ BR-IM73-R med mekanismen
i C.R. läget.
Kontrollera att bromsarmen sitter fast ordentligt på
kedjestaget med bromsarmklämman. Om den inte
sitter fast ordentligt kommer bromskraften att bli
lidande.
Allmän säkerhetsinformation
Anvisningar för teknisk service
– För att undvika allvarliga skador:
VARNING
OBSERVERA
Mängden spel för innervajern måste vara 14,5
mm eller mer när bromshandtaget trycks in.
Om mindre spel än 14,5 mm föreligger kommer
bromseffekten att lida och bromsarna kanske inte
att fungera.
– För att undvika allvarliga skador:
Skjut den ytterhöljets hållare utefter spåret i
bromsarmen för att fästa den i spåret.
För att installera bromsvajern igen, utför
proceduren enligt ovan omvänt.
Tryck ner bromshandaget för att
kontrollera bromsens funktion. Om dålig
bromseffekt föreligger, ställ in bromsvajern
en gång till med hänvisning till kapitlet
"Justering av bromsvajern".
Installation av bromsvajer
Losskoppling av bromsvajern
från bromsenheten
Dra det yttre husets hållare utefter guidespåret
i bromsarmen för att ta ut den ur spåret.
När du monterar länkenheten på
kamöverföringsplattan, skall du trycka mot
länkenheten tills det klickar och därefter
kontrollera att den sitter säkert i det läge
som bilden visar.
Observera:
C.R. Läge
Tryck mot kamöverföringsplattan tills det tar
stopp. Skjut därefter länkenheten längs
styrningsspåret i kamöverföringsplattan för att
ta bort länkenheten. Om det är svårt att ta bort
länkenheten, skall du först vrida vajerns
justeringsbult medurs för att släppa på vajerns
spänning.
Bokstaven C anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med kantileverbroms.
Bokstaven R anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med rullbromsar.
Medan du trycker
kamöverförings-
plattan framåt
1
1.
För att erhålla bästa möjliga effekt med din Shimano
Inter-M broms se till att du använder vajrar och
bromshandtag som också kommer från Shimano.
2.
8.
7.
1.
2.
1.
9.
10.
3.
4.
5.
6.
Effektivt vridmoment:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
JAPAN
MIN 2Nm
GREASE
RELEASE
Bromsenhet
Bromsenhetens låsmutter
Om navmuttrarna är kåpmuttrar använd en ram med
en växelöronen som är minst 7 mm tjock.
Kontrollera att hjulet sitter fast ordentligt på ramen
med navmuttrarna.
Effektivt vridmoment:
20 – 25 N·m {200 – 250 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
30 – 45 N·m {300 – 450 kgf·cm}
Se till att bromsenheten sitter fast ordentligt på
navhuset med bromsenhetens låsmutter.
Bromsarmklämman
När du drar fast bromsarmen på ramen, skall du vara
noga med att använda en bromsarmsklämma som
överensstämmer med storleken för kedjestaget och
dra fast dessa delar ordentligt med klämskruven och
klämmuttern till specificerat effektivt vridmoment.
Använd en låsmutter med nyloninsättning
(självlåsande mutter) för klämmutter.
Vi rekommenderar att du använder Shimano
originaldelar för klämskruv, klämmutter och
bromsarmsklämma. Dessutom skall du använda en
bromsarmsklämma som överensstämmer med
storleken för kedjestaget.
Om klämmuttern lossnar från bromsarmen, eller om
klämskruven eller bromsarmsklämman skadas, kan
bromsarmen rotera på kedjestaget så att styret
plötsligt vrids åt sidan, eller att cykelhjulet låses så att
cykeln faller omkull framåt, vilket kan leda till allvarliga
skador.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före
installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade
delar används kan det förorsaka personskada för
cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano
originaldelar används.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna
fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken
börjar slira, kan du falla av cykeln. För att undvika
detta skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt
samt varsamt.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk
service och förvara dem på en lämplig plats för senare
användning.
Om alltför mycket
kraft läggs på
bromsarmen för att
låsa fast den,
kommer oljud att
höras från hjulet
och det får svårt att
gå runt. Se till att
du inte anlägger
alltför mycket kraft
vid installationen.
Använd ett hjul med ekerarrangemanget 3x eller 4x.
Hjul med radiellt ekerarrangemang kan inte användas,
därför att ekrarna och hjulet kan skadas vid bromsning
och bromsoljud kan uppstå.
Inter-M bromsen skiljer sig från vanliga bromsar i det
att insidan på bromstrumman är fylld av fett.
Detta kan göra det en aning tyngre att dra runt hjulet,
särskilt om det är kallt ute.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller
försämring som ett resultat av normal användning.
Om du har några frågor gällande användning och
inställning, var god kontakta din återförsäljare.
Länkenhet
Styrningsspår
Drag bakåt kraftigt
Spåret
Ytterhöljets hållare
JAPAN
MIN 2Nm
Om bromsvajrar börjar rosta så kommer
bromseffektan att bli lidande. Om detta ske, byt ut
vajern med en original Shimano vajer och kontrollera
bromseffekten igen.
För att du ska få ut det mesta av din Inter-M broms
rekommenderar vi att du använder följande kombination.
Broms
Nav
Spak
Bromsvajer
JAPAN
MIN 2Nm
GREASE
RELEASE
Vajerns justeringsbult
RELEASE
JAPAN
MIN 2Nm
GREASE
RELEASE
Ska vara
20 – 22 mm
Ytterhöljets
hållare
Vajerns justeringsbult
Niten skall passas in
i mitten av del A på
kamöverförings-
plattan.
Länkenhetens nit
RELEASE
JAPAN
MIN 2Nm
GREASE
RELEASE
JAPAN
MIN 2Nm
GREASE
RELEASE
1
Länkenhet
Styrningsspår
Sätt in i
styrningsspåret
Medan du
håller fast
kamöver-
föringsplattan
Observera:
När du monterar länkenheten på
kamöverföringsplattan, skall du trycka mot
länkenheten tills det klickar och därefter
kontrollera att den sitter säkert i det läge som
bilden visar.
Kontrollera att bägge ändar på ytterhöljet sitter fast
ordentligt i vajerns justeringsbultar på både
bromshandaget och bromsarmen.
Håll fast kamöverföringsplattan med handen och
skjut länkenheten längs styrningsspåret i
kamöverföringsplattan för att montera länkenheten.
Placerar vajerns justeringsbult så att den är 20 – 22
mm från änden på ytterhöljets hållare, för sedan in
innervajern genom vajerns justeringsbult och sedan
genom hålet i innervajerns låsbult.
Hål i innervajenrs
låsbult
3
2
2.
3.
4.
Styrningsspår
Länkenhet
Skjut kraftigt längs
styrningsspåret så
långt det går
Del A på kamöverföringsplattan
Vajerns justeringsbult
Bägge ändar på
ytterhöljet ska stoppas
in ordentligt.
JAPAN
MIN 2Nm
GREASE
RELEASE
JAPAN
MIN 2Nm
GREASE
RELEASE
Vajerns justeringsbult
2
Innervajerns
låsmutter
Dra ordentligt
Dra åt
3
Vrid vajerns justeringsbult på bromsenheten eller
bromshandtaget så att det finns omkring 15 mm
spel i bromshandtaget.
Vajerns justeringsbult
Efter att ha dragit fast
innervajerns låsmutter, sätt fast
innerändens kåpa på
innervajerns ände. Sätt sedan
innerändens kåpa så att den
inte rör vid länken eller ekrarna.
Observera:
Justering av bromsvajern
Efter att ha kontrollerat att hjulet inte rör sig lätt när
bromsvajern dras, tryck in bromshandtaget ett tiotal
gånger så långt som greppet tillåter för att dra in
bromsvajern.
Tryck in ungefär
10 gånger
Observera:
Om bromsvajern inte dras in kommer den att
behövas justeras snart igen.
Notera: Rätt till ändringer förbehålls. (Swedish)
RELEASE
Mängden spel i bromsvajern är lika med det
avstånd från den position vid vilken
bromshandtaget inte manövreras till den
position där effekten känns plötsligt när broms-
handtaget trycks in.
15 mm spel
Medan du skjuter
på kamöver-
föringsplattan
1
5.
1.
3.
2.
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Effektivt vridmoment:
1 – 2 N·m {10 – 20 kgf·cm}
JAPAN
MIN 2Nm
Vajerns justeringsmutter
Efter att ha tryckt in bromshandtaget för att
kontrollera bromsens funktion, dra fast vajerns
justeringsbult med vajerns justeringsmutter.
Skjut kamöverföringsplattan bakåt tills det tar emot.
Sedan, medan du drar i innervajern för att spänna
vajern ordentligt, dra fast innervajern med dess
låsmutter.
SI-75E0E
BR-IM70-R
BR-IM73-R
Inter-M Broms
BR-IM70-R / BR-IM73-R
SG-8R20 /SG-7R46 / FH-IM70
SB-8S20 /SB-7S45 /
BL-IM60 / BL-IM45