Shimano BR-IM45 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Denna manual är också lämplig för

SI-8G70C-001-03
Allmän säkerhetsinformation
SI-8G70C-001
BR-IM81-F
BR-IM80-F
BR-IM55-F
BR-IM45-F
Inter-M Broms
Anvisningar för teknisk service
För att erhålla bästa resultat med ditt Shimano främre
Inter-M bromssystem rekommenderar vi följande
kombination:
Broms BR-IM81-F
BR-IM80-F
BR-IM55-F/
BR-IM45-F
Nav HB-IM70/
DH-2R35-E-H/
DH-3R35-H
HB-IM40/
DH-2R35-E/
DH-3R35/
DH-2R30-J
Spak
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45
Bromsvajer
Installation av bromsvajern
Efter att ha kontrollerat att justeringsbulten och
1.
justeringsmuttern är ordentligt åtdragna, sätt i
ytterhöljets hållare i innerkabeln i den riktning som
anges nedan.
Ytterhöljets hållare
Justeringsmutter
Justeringsbult
Efter att ha kontrollerat att inprägligen på baksidan
2.
av innervajerns fästbult är “F”, låt innervajern passera
genom hålet i innerkabelns fästbult.
Inprägling “F”
Innervajerns
låsbultenhet
Placera komponenterna så som visas i den följande
3.
figuren och dra åt innerkabelns fästmutter. Använd
TL-IM21 (innervajerns fästverktyg) för att dra åt
innervajerns låsmutter så som visas i Fig. 1. Efter
att du dragit åt den ska du kontrollera att positionen
på innervajern och innervajerns låsmutter är korrekt
enligt Fig. 2.
109mm
Fig. 1
TL-IM21
Innervajerns
låsmutter
Effektivt vridmoment:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Fig. 2
Dra aldrig åt innervajerns låsbult när den är fastsatt
på cykeln. Innervajern och innervajerns låsmutter
kommer att hamna i fel position enligt Fig. 3, vilket
kan leda till att innervajerns låsbult lossnar från
bromsen.
Fig. 3
Passa in den röda märkningen på innervajerns
4.
låsbricka så att den är vänd mot spåret i trissan, och
sätt därefter in innervajerns låsbultenhet och tryck in
den så långt det går i spåret i trissan.
Innervajerns låsbultenhet
Sätt in innervajerns
låsbultenhet så långt det
går i spåret i trissan.
Spår i trissan
Röd märkning på
innervajerns låsbricka
Låt innervajern löpa längs spåret i trissan.
5.
InnervajerSpår i trissan
Haka fast innervajern över vajerkroken.
6.
Innervajer
Vajerhake
Sätt i ytterhöljets hållare i hålet på bromsarmen
7.
underifrån och skjut den till hålets lägre del.
Bromsarm
Ytterhöljets hållare
Montera innerändens kåpa när du har kontrollerat
8.
att ytterhöljets hållare har satts in så långt det går I
styrningsspåret i bromsarmen.
Därefter skall du sätta innerändens kåpa så att den
inte vidrör flänsarna och ekrarna.
Ytterhöljets hållare
Innerändens
kåpa
Vrid vajerns justeringsbult för att dra åt innervajern.
9.
Vajerns justeringsbult
Kontrollera att de röda märkningarna på innervajerns
10.
låsbricka och innervajerns låsbultenhet som trycks in i
trissan är i rätt position.
Röd märkning
Röd märkning
Installationen av bromsvajern kan slutföras genom
den ovanstående proceduren. Utför proceduren i
omvänd ordning för att ta bort vajern.
Justering av bromsvajern
Efter att ha kontrollerat att hjulet inte rör sig lätt när
1.
bromsvajern dras, tryck in bromshandtaget ett tiotal
gånger så långt som greppet tillåter för att dra in
bromsvajern.
Tryck in
ungefär
10 gånger
Observera:
Om bromsvajern inte dras in kommer den att
behövas justeras snart igen.
Vrid vajerns justeringsbult på bromsenheten eller
2.
bromshandtaget så att det finns omkring 15 mm spel i
bromshandtaget.
Mängden spel i bromsvajern är lika med
det avstånd från den position vid vilken
bromshandtaget inte manövreras till den position
där effekten känns plötsligt när broms-handtaget
trycks in.
Vajerns justeringsbult
15 mm spel
Vajerns justeringsbult
Efter att ha tryckt in bromshandtaget för att kontrollera
3.
bromsens funktion, dra fast vajerns justeringsbult
med vajerns justeringsmutter.
Vajerns
justeringsmutter
Effektivt vridmoment:
1 – 2 N·m {10 – 20 kgf·cm}
VARNING
– För att undvika allvarliga skador:
Det är viktigt att du helt förstår hur din cykels
bromssystem fungerar. Om bromssystemet inte
används på rätt sätt kan det resultera i olyckor med
svåra skador som följd. Eftersom varje cykel kan
ha individuella egenheter, bör du se till att du lär
dig korrekt bromsteknik (hur hårt du ska trycka på
bromshandtaget och hur cykeln ska kontrolleras)
och hur du ska sköta din cykel. Detta kan göras
genom att konsultera en auktoriserad cykelhandlare
eller noggrant studera medföljande handbok, samt
naturligtvis genom att öva cykling och inbromsning.
Om du använder frambromsen för kraftigt, kan hjulet
låsas och cykeln tippa över framåt, vilket kan leda till
allvarliga personskador.
Navet på Shimanos främre Inter-M broms har
utrustats med en inbyggd effektmodulator. Detta
system kontrollerar bromseffekten så att en alltför
stor kraft inte appliceras om bromseffekten når det
specificderade värdet. Om navet inte har utrustats
med effektmodulatorn, kan bromskraften bli för stark.
Av detta skäl rekommenderar vi att du använder
Simanos främre Inter-M broms och nav som en sats.
Så även om du hör ett ljud när modulatorn arbetar vid
inbromsning, är det alltså inget tecken på fel.
Dra aldrig åt innervajerns låsbult när den är fastsatt
på cykeln. Det kan leda till att innervajerns låsbult
lossnar.
Om du använder BR-IM81-F, BR-IM80-F, BR-IM55-F
och BR-IM45-F i kombination med en framgaffel med
fjädring måste denna väljas med omsorg. Var god
konsultera din återförsäljare eller cykeltillverkaren.
Om fel typ av framgaffel med fjädring väljs kan
det få fjädringen att inte fungera som den ska
p.g.a. överhettning under bromsning eller p.g.a.
att framgaffeln inte håller, vilket kan resultera i
olyckstillbud.
Bromsspakarna SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45 är utrustade med en
lägesomkopplingsmekanism. Se till att du använder
BR-IM81-F, BR-IM80-F, BR-IM55-F och BR-IM45-F
med mekanismen i läge C.R.
C.R. Läge
Bokstaven C anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med kantileverbroms.
Bokstaven R anger rätt funktionsposition för
att få kompatibilitet med rullbromsar.
Ta ut, och läs noggrant bruksanvisningen före
installation av delar. Om lösa, slitna eller skadade
delar används kan det förorsaka personskada för
cyklisten.
Vi rekommenderar varmt att endast genuina Shimano
originaldelar används.
Kontrollera alltid att de främre och bakre bromsarna
fungerar på rätt sätt, innan du börjar cykla.
Om vägbanan är våt slirar däcken lättare. Om däcken
börjar slira, kan du falla av cykeln. För att undvika detta
skall du sänka hastigheten och bromsa tidigt samt
varsamt.
Läs noggrant igenom dessa anvisningar om teknisk
service och förvara dem på en lämplig plats för
senare användning.
OBSERVERA
– För att undvika allvarliga skador:
När du använder Shimanos Inter-M bromssystem,
1.
skall du undvika att bromsa kontinuerligt i långa
nedförsbackar, därför att detta kan leda till att
invändiga bromsdelar blir mycket heta, vilket kan
förorsaka att bromseffekten minskar. Det kan också
förorsaka att mängden bromsfett inuti bromsen
minskar vilket kan leda till problem så som onormal
plötslig inbromsning.
Designen av Shimano Inter-M bromssystem har
utformats baserad på standards som till exempel
ISO 4210 och DIN-79100-2. Dessa standards
specificerar prestanda för en total vikt på 100 kg.
BR-IM81-F är dock designad för en total vikt på
130 kg. Om den totala vikten överstiger 100 kg
(130 kg for BR-IM81-F), kan systemets bromskraft
bli otillräcklig för att få en korrekt inbromsning, och
dessutom kan systemets livslängd förkortas.
Främre Inter-M bromssystem bör endast användas
2.
på vänster sida på en cykel som är 26” eller större.
Om det används på en cykel som är mindre än
26” kan bromseffekten bli alltför kraftig vilket kan
resultera i olyckor.
För att erhålla bästa möjliga funktion med din
3.
Shimano främre Inter-M broms, se till att du
använder Shimano bromsvajrar och bromsar som ett
set. (se produktuppräkningen)
Mängden spel för innervajern måste vara 14,5
mm eller mer när bromshandtaget trycks in.
Om mindre spel än 14,5 mm föreligger kommer
bromseffekten att lida och bromsarna kanske
inte att fungera.
Kontrollera att främre bromsenheten sitter ordentligt
4.
fast i navhuset med bromsenhetens låsmutter.
Bromsenhetens låsmutter
Om det gäller typen med
snabbfrigöringsmekanism:
Med räfflade sidor
Ytan med räfflade sidor
ska vara vänd utåt.
För navmuttertyp:
Utan räfflade sidor
Bromsenhet
Effektivt vridmoment:
15 – 20 N·m {150 – 200 kgf·cm}
Kontrollera att navaxeln vidrör baksidan av
5.
framgaffeln och att änden på bromsarmen
skjuter fram minst 11 mm från det fastlödda
fästet på framgaffeln. Kontrollera ochså att
hjulet sitter fast ordentligt på ramen med
snabbfrigörningsmekanismen eller navmutttern. Om
hjulet inte installeras korrekt, kan det lossna från
ramen, vilket kan leda till alvarlig skada under färd.
Effektivt vridmoment:
20 – 25 N·m {200 – 250 kgf·cm}
För typen med mutter:
Navmutter
Vid typ med
snabbfrigöringsmekanism:
säkra excenterkammens spak på
snabbfrigöringsmekanismen.
Effektivt vridmoment:
5 – 7,5 N·m {50 – 75 kgf·cm}
11 mm
eller mer
Rör vid
Det fastlödda
fästet
Navaxel
Om något av följande sker under färd, sluta
6.
omedelbart cykla och vänd dig till din återförsäljare
för inspektion och reparation.
1) Om onormalt ljud uppträder när bromsarna
används.
2) Om bromseffekten är onormalt kraftig.
3) Om bromseffekten är ovanligt svag.
I fall 1) och 2) kan orsaken vara otillräckligt med
bromsfett. Be då din återförsäljare att smörja
mekanismen med passande specialfett för rullbroms.
Innan du applicerar smörjfettet, ska du ta bort
smörjhålslocket och trycka in slangen djupt in i
hålet. Applicera en lämplig mängd smörjfett (cirka
5 g) samtidigt som du vrider hjulet sakta. Efter
appliceringen ska du kontrollera att bromsen
appliceras korrekt och att inga onormala ljud hörs.
Smörjningshålets
lock
Vrid den
sakta.
12 mm eller mer
Smörjfett till
rullbromsen
Om bromsarna används
7.
mycket, kommer
komponenterna runt
bromsen att bli heta. Vidrör
inte komponenterna i minst
30 minuter efter att du har
slutat cykla.
Om bromsvajrar börjar rosta så kommer
8.
bromseffektan att bli lidande. Om detta ske, byt ut
vajern med en original Shimano vajer och kontrollera
bromseffekten igen.
Den främre bromsenheten och främre navenheterna
9.
ska inte demonteras. Om de demonteras kommer de
inte längre att fungera som de ska.
OBSERVERA:
Använd ett hjul med ekerarrangemanget 3x eller
4x. Hjul med radiellt ekerarrangemang kan inte
användas, därför att ekrarna och hjulet kan skadas
vid bromsning och bromsoljud kan uppstå.
Främre Inter-M bromsen skiljer sig från vanliga
bromsar genom att insidan av bromstrumman är fylld
av fett. Detta kan göra att hjulet går tyngre ibland,
särskilt i kallt väder.
Om du bromsar hårt med den främre Inter-M bromsen
medan cykeln står stilla och skakar hjulet så kommer
du att märka att ett visst spel är förhanden i bromsen.
Detta är dock helt normalt och kommer inte att vara
ett problem medan du cyklar.
För att kontrollera hur lösa huvudelarna är, ta tag i
styrstången och en av framgafflarna i enlighet med
illustrationen. Flytta sedan huvudelarna fram och
tillbaka i pilarnas riktningar. Men om du bromsar hårt
samtidigt och skakar framhjulet så kommer det spel
som finns i bromsen - se ovan - att göra det svårare
att kontrollera hur lösa huvuddelarna är.
Delar garanteras inte mot normal förslitning eller
försämring som ett resultat av normal användning.
Om du har några frågor gällande användning och
inställning, var god kontakta din återförsäljare.
Komponenter runt
bromsen
* Bruksanvisningar på andra språk finns på:
http://techdocs.shimano.com
Observera att tekniska data i förbättringssyfte kan ändras utan
föregående meddelande. (Swedish)
  • Page 1 1

Shimano BR-IM45 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Denna manual är också lämplig för